Ik snap je betoog, maar volgens mij pleit je meer voor goeie managementkwaliteiten van de docent, en voor een moeilijk definieerbare vorm van theatrale autoriteit, dan voor specifieke vakkennis. Een relatief gebrek aan kennis valt vrij gemakkelijk te camoufleren als een docent beschikt over voldoende overwicht ("dat zoeken we op!" -- en dat ook dóen) maar iemand die het gevoel mist om een klas te leiden, is (ondanks wellicht aanwezige bergen aan kennis) helemaal nergens.quote:Op zondag 30 december 2007 01:01 schreef thaleia het volgende:
(...)
Precies!quote:Op zondag 30 december 2007 01:01 schreef thaleia het volgende:
Vaklui heb je nodig! Mensen die echt ver boven de stof staan en er heel veel omheen kunnen vertellen, bepaalde onderwerpen kunnen verbinden met andere, door hun jarenlange ervaring weten hoe je een bepaald grammatica-onderdeel het beste kunt uitleggen en oefenen, en op welke dingen leerlingen steeds vastlopen en wat je daaraan kunt doen.
En dan vindt men het vreemd dat de kwaliteit van het onderwijs achteruit gaat....quote:Het is niet erg als leerlingen voor een paar vakken les krijgen van iemand die nog niet zo goed in de stof zit, nog niet zo goed weet hoe je een klas moet managen, en hoe je moet uitleggen en motiveren. Het is wel erg als leerlingen voor de MEESTE (of: alle) vakken les krijgen van 'beginners' of 'bijklussers'.
De docent.quote:Op zondag 30 december 2007 14:40 schreef nickybol het volgende:
Wie heeft er meer liefde voor het vak dan een student?
Je kunt wel lessen overnemen en je kennis spuien, maar je moet ook weten *HOE* je die kennis kunt overbrengen. De pedagogische kant mist grotendeels en daar heb ik problemen mee. Ik zie het in mijn mentorklas, zij hebben ook les van stagiaires. Qua vakkennis zal het allemaal wel goed zitten, maar als ik soms hoor hoe ze met mijn leerlingen omgaan, of om welke redenen leerlingen er uit gestuurd worden, dan denk ik: hadden ze nu wat meer pedagogische achtergrond gehad, waren deze "problemen" niet ontstaan. .Kennis spuien okee, maar de omgang met die kinderen is net zó belangrijk.quote:Ik heb het niet over leraren die andere vakken geven, maar universitaire studenten die bepaalde onderbouwklassen overnemen
Dan moet je inderdaad een master volgen (duren op het HBO meestal 3 jaar).quote:Op dinsdag 8 januari 2008 15:56 schreef parselmouth het volgende:
Hoi Weet niet of dit het juiste topic er voor is, maar ik probeer het toch
Ik ben een beetje aan het zoeken naar een nieuwe studie omdat ik vrees dat hetgeen ik nu doe toch niet helemaal my cup of tea is...
Heb m'n oog laten vallen op de lerarenopleiding Maatschappijleer en probeer me een beetje in te lezen.
Nu loop ik al een paar keer tegen eerstegraads en tweedegraads aan en als ik het goed begrijp houdt tweedegraads in dat je de bevoegdheid heb om les te geven aan het VMBO en havisten en vwo'ers tot aan hun 3e jaar. Als je afstudeert bij deze opleiding ben je tweedegraads docent, maar het lijkt mij ook wel leuk om de bovenbouw les te geven. Kun je die eerstegraads bevoegdheid dan halen dmv een master ofzo? Hoe gaat dat precies in z'n werk?
Ik denk dat neerlandici doorgaans toch in allerlei andere sectoren terechtkomen. Daarnaast denk ik dat het aantal studenten bij talenstudies in het algemeen sterk is afgenomen, voor Duits is dat in ieder geval een reden voor het tekort.quote:Op zaterdag 29 december 2007 18:56 schreef thaleia het volgende:
Duits is blijkbaar wel weer een probleem, we konden onmogelijk een vervanger vinden voor een lerares Duits die voor langere tijd niet kan werken, en doen het nu met twee gepensioneerde oud-collega's. Studenten voor de klas hebben we hier nog nauwelijks, wel veel tweedegraders die lesgeven in het eerstegraads gebied, of leraren die bevoegd zijn voor het ene vak en een ander vak geven.
Ik sta er ook op zag ik al. Maar het lijkt me erg sterk dat een toekomstig werkgever daar naar gaat kijken en zich daardoor zou laten leiden.quote:Op donderdag 31 januari 2008 20:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
De website Beoordeel Mijn Leraar al eens gezien? Las er toevallig vanmorgen iets over in de krant. Gelukkig kom ik er zelf goed vanaf, maar iedereen kan daar docenten compleet de grond in boren. Ook leuk als je een keer van baan wil wisselen en je toekomstige werkgever gaat eens even op je naam googelen...
Herkenbaar gevoel... Zo van: "Wat ben ik blij als dát uur maar achter de rug is...."quote:Op woensdag 6 februari 2008 00:11 schreef Razztwizzle het volgende:
Heel even m'n hart luchten als LIO.. Ik heb morgen m'n ramp-V4 weer
Pas hier wel een beetje mee op. Als je superstreng op alles gaat reageren, zal de klas terug gaan reageren en dan zoek je het conflict op. Hoe harder je op gaat treden, hoe harder de klas terug zal bijten. Ik denk dat het beter is, wat hierboven ook gezegd wordt, om open het gesprek aan te gaan. Of je geeft ze een aantal vragen om op te reageren over de lessen. Kan me voorstellen dat je dat best eng vindt, maar het proberen waard. "Jongens, dit loopt niet lekker en ik denk dat jullie er net zo over denken. Wat kunnen we er aan doen om de sfeer te verbeteren?". Ik heb dit wel eens gedaan. Midden in de klas gaan zitten en laat ze maar eens vertellen. Op het moment dat je de klas inspraak geeft in wat gebeurt en hen laat reageren, kan dat tot verbetering leiden. (Ik zeg: "kán". Je hebt natuurlijk ook klassen die gewoon rottigheid willen trappen. Maar ook dat heeft z'n redenen...) Succes er mee! Dit zijn leermomenten. Ga er voor!quote:het roer moet om, en ik ben helemaal gepeptalked door allerlei begeleiders, maar ik zie er nog steeds als een berg tegenop om morgen met harde hand te gaan regeren in die klas. Bleh.
Daar kun je dus ook al veel positieve dingen uit halen als het met die V4 morgen niet zo lekker zou gaan. Denk maar zo: je bent niet de enige waar het soms niet zo lekker loopt, zelfs mensen die al 80 jaar in het onderwijs zitten. En beamers... ik amuseer me er ook vaak mee, maar ik speel dan de dommerik. Ik laat het scherm 2 x omhoog en omlaag gaan en vraag dan een van de leerlingen om het even te fixen. VMBO-ers regelen dat wel even voor je. "Meneer.. u snapt er ook niks van he. Als u nou gewoon dit kabeltje hier in duwt en dat gele kabeltje dáár, dan doet-ie het tenminste. Gaat u maar even zitten, we regelen dit wel".quote:Gelukkig heb ik nog een lieve, V3 vol dyslecten en adhd'ers en een hele fijne V5 die me helpen als de beamer het niet doet .
Gokje, ckv1?quote:Op woensdag 6 februari 2008 16:38 schreef thaleia het volgende:
Ik heb keer op keer problemen met die klassen waarin ik een 'pretvak' moet geven. De vakken die ze gewoon bij tijd en wijle best moeilijk vinden, en die uitdagend voor ze zijn, waar ze moeite voor moeten doen om het bij te houden en het te snappen, daar hebben ze OOK weleens geen zin, en zijn OOK weleens een beetje in een klierstemming, of in een "ik doe geen reet meer want het is vrijdagmiddag"-stemming, maar daar kun je het altijd wel 'bijbuigen'.
Maar bij dat 'pretvak' zijn ze steevast allemaal, stuk voor stuk, en dan ook nog doorlopend, niet van plan om iets uit te voeren. En heel begrijpelijk: het is voor hen het laatste uur op de vrijdag, en ze weten dat ze met "effe snel doorlezen vlak voor het proefwerk" ook wel een voldoende halen. Als ik leerling was zou ik ook gaan klieren.
Als ik heel veel meer tijd had zou ik misschien het vak zo kunnen inrichten dat het allemaal wat moeilijker voor ze is, maar zelfs dan blijft het lastig: het is gewoon een zwamvak, en ze krijgen het maar 1 uur in de week.
Nouja, de moraal van dit verhaal: als een VWO-klas voortdurend collectief klierig is, en dus niet alleen maar enkele individuen, kan het zijn dat ze zich gewoon vervelen, en dat je al een heel eind komt door het interessanter voor ze te maken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |