Pff.. die moet je dan ook maar met een schoenlepel in je lokaal zien te persen dan.. Maar de vraag is: waarom zijn ze zo vervelend? Hebben ze niks te doen, of - en ik denk dat dit het geval zal zijn - komt het door het tijdstip? Maar ook daar moet je niet alles op schuiven. Ik heb momenteel een 3 VMBO het zevende uur op vrijdag, en die werken als een trein. 34 leerlingen... pffff...quote:Op woensdag 6 februari 2008 22:19 schreef Razztwizzle het volgende:
VWO jadie zijn ook niet altijd lief hoor. En het zijn er écht 34.
Kun je het er niet eens een keer met een paar van die aardige leerlingen over hebben na de les? Misschien geven ze je ook nog wel wat goeie tips.quote:Ik ben alleen bang dat als dit zo blijft, de leerlingen in de groep me tegen zullen gaan staan. Want nu vind ik ze stuk voor stuk nog hartstikke aardig, buiten de les om, en is het alleen hun gedrag wat me enorm stoort.
Aan de ene kant zou ik van een 4 atheneum nog wel wat concentratie verwachten op dat tijdstip.quote:Het laatste uur is er gewoon écht niets meer uit te persen aan interesse of gezellig meedoen. En dan is ons laatste uur al om 14.20. Pieperds
.

Lesgeven is eigenlijk het voorgehouden krijgen van een spiegel. En dat is de hele tijd zo. De klas geeft je precies datgene terug wat jij ze geeft. Dat is een wetmatigheid waar ik soms wel eens moe van word, maar het is eigenlijk ook ontzettend goed/mooi en vooral: leerzaam. Als je wílt leren in ieder geval.quote:Op woensdag 6 februari 2008 23:16 schreef thaleia het volgende:
Terwijl op een vrijdag voor een vakantie, als ik relaxed denk: "ach ja, wat nu niet af komt komt na de vakantie wel weer", en dus eerst even met ze begin te ouwehoeren over het nieuws, of het weer, of het aankomende schoolfeest, straal ik kennelijk zoveel relaxedheid/rust uit dat dat overslaat op de klas, en we uiteindelijk veel meer doen dan ik had verwacht, en ook veel meer dan in een gewone, meer 'opgefokte' les.

Zóó herkenbaar! Ik kon het zelf wel geschreven hebben. Kleine irritaties over de organisatorische gang van zaken worden steeds groter en groter. Volgens mij heb ik de 'pech' om in een team te zitten dat het meeste werk moet verrichten, want als ik soms naar andere teams kijk, dan denk ik: "Waarom hebben die het niet zo druk?". Andersom hoor ik dan ook weer terug: "Jullie moeten écht veel doen, zeg". Mijn teamleider is erg te spreken over me, leuk om te weten natuurlijk, maar daardoor krijg ik ook veel werk erbij. Zo van: ik weet dat jij dat perfect doet. Dat stapelt op, en ik ben dan zo'n tiep dat geen nee kan zeggen. Deze week is bij mij eigenlijk de knop omgegaan: als ik straks afgefikt thuis zit, draait school gewoon door. Niemand zal zich bekommeren om mij - even grof uitgedrukt, terwijl wel 'geprofiteerd' wordt van het werk dat ik verricht heb. Dat wordt na de vakantie mijn nieuwe insteek. Ik ga 'nee' zeggen.quote:Op zondag 10 februari 2008 14:06 schreef thaleia het volgende:
De laatste tijd maakte ik me zo kwaad over allerlei organisatorische dingen (een klas moeten opvangen op een achtste uur als ze eigenlijk al uit zijn, puur voor die urennorm, dat doe je kinderen toch niet aan?), en over verplichte volstrekt zinloze tijdrovende cursussen ('s avonds een project in elkaar draaien of een toets nakijken is helemaal geen ramp, MAAR WEL als je dat noodgedwongen 's avonds moet doen omdat de schoolleiding je halve werkdag volplande met onzin), en noem het allemaal maar op
Ja, twee weken geleden merkte ik dat bij mezelf. Ik was les aan het geven op de automatische piloot, en dat heb ik in al die jaren nog nooit gedaan. Het was alsof ik op mijn eigen schouder zat en mee aan het kijken was. Toen ik daarna ook nog eens uitviel tegen een van mijn aardigste leerlingen, realiseerde ik me dat ik fout bezig was. Heb daarna overigens wel mijn excuses aangeboden aan die leerling. Bah, wat voelde ik me rot. Maar wel een teken aan de wand...quote:dat mijn lessen niet alleen gingen lijden onder het tijdgebrek, maar ook onder mijn algehele negativiteit.
Ik doe met je mee!quote:Oudere collega's raden me aan de kunst van het 'dingen langs je heen laten glijden' onder de knie te proberen te krijgen. Misschien is dat inderdaad wel een mooie uitdaging.

Maar wordt al dat werk voor het team ook vastgelegd in taakuren etc.? Ik doe niets meer 'zomaar'. Ik wil dat terug zien in uren, etc. Ik heb er inderdaad geen zin in om mezelf gratis en voor niks over de kop te werken. Gelukkig heb ik een teamleider én een conrector personeelszaken die er ook zo over denken. Daardoor voel ik me ook niet lullig als ik er over begin, dat is prettig.quote:Op zondag 10 februari 2008 15:00 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Mijn teamleider is erg te spreken over me, leuk om te weten natuurlijk, maar daardoor krijg ik ook veel werk erbij. Zo van: ik weet dat jij dat perfect doet. Dat stapelt op, en ik ben dan zo'n tiep dat geen nee kan zeggen. Deze week is bij mij eigenlijk de knop omgegaan: als ik straks afgefikt thuis zit, draait school gewoon door. Niemand zal zich bekommeren om mij - even grof uitgedrukt, terwijl wel 'geprofiteerd' wordt van het werk dat ik verricht heb. Dat wordt na de vakantie mijn nieuwe insteek. Ik ga 'nee' zeggen.

Dat noemen ze "ontwikkeltijd". Tegenwoordig wordt alles onder "ontwikkeltijd" geschaard. Trouwens, die taakbelasting - wat een gedrocht. Tot nu toe is niemand in staat geweest om me fatsoenlijk die taakbelasting uit te leggen, zodat ik het ook *snap*.quote:Op zondag 10 februari 2008 15:24 schreef mane het volgende:
Maar wordt al dat werk voor het team ook vastgelegd in taakuren etc.?
Ik ben niet zo'n tiep dat gaat rondvertellen dat het me zwaar valt. Waarom? Als ik vaak van die dozen op school zie, met hun 14 uurtjes, die dan aan het steunen en zuchten zijn dat ze zoveel werk hebben.. Ik wil niet gezien worden als zo'n zeikmuts. Ik heb tijdens het POP-gesprek met de teamleider wel aangegeven dat het werk me zowat tot de haargrens staat. Een week later echter kreeg ik al weer extra werk op m'n dak. Kort geheugen, denk ik..quote:Bazuin gewoon rond dat het je een beetje teveel wordt, dat je enthousiasme je valkuil is, etc.. Laat ze maar een beetje bezorgd worden. Voor jou écht niet tien anderen. Zul je zien hoe snel ze ineens met je willen praten over je taakbelasting en je uren etc.. Zo niet, dan zijn het sukkels.
.
Ik vraag me af waar die uren in de taakbelasting op gebaseerd zijn. Zoals ik boven al zei, niemand heeft me ooit fatsoenlijk die taakbelasting kunnen uitleggen. Dus als iemand zegt: "daar krijg je uren voor" - heel leuk, maar is dat aantal uren dat ik krijg ook in verhouding met het aantal uren dat ik er in *steek*. Op dit moment heb ik een gevoel van: steek dat mentoraat maar waar de zon niet schijnt (en dat vind ik best erg), geef me 2 lesuren er bovenop, dus 27 uren, en laat me voor de rest gewoon met rust.quote:Op zondag 10 februari 2008 16:12 schreef thaleia het volgende:
Bij ons staan er voor taken steevast te weinig taakuren, is dat bij jullie niet zo? Mentoraat bijvoorbeeld, daar krijg je, bovenop je wekelijkse mentorles, 25 taakuren voor. Met mentorspreekavond, klassenfeest, gesprekjes met leerlingen, oudercontact, mentorenscholing, mentorenoverleg zit je vermoedelijk ergens in november al aan die 25 uren. Wat dan? Stiptheidsactie? Heb ik wel over gedacht, maar wie ben jij om op je strepen te gaan staan als collega's met veel bewerkelijker mentorklassen dat al niet eens doen?

Dat heb ik nu dus. Alleen lessen draaien en één surveillancedienst, that's it. Héérlijk, alles is door MIJ te plannen en te controleren, ik ben aan het eind van de middag klaar -echt klaar.quote:Op zondag 10 februari 2008 17:51 schreef thaleia het volgende:
Ha, dat is PRECIES wat ik in de kroeg opperde laatst: doe mij maar gewoon 27 lesuren, er is immers een tekort aan leraren in mijn vak, nou prima, doe ik wat meer lesuren, maar val me dan met geen enkel ander 'randverschijnsel' lastig.
Lijkt me werkelijk ideaal

Precies hetzelfde verhaal hier. Ook beginneling en schrikt van sommige verhalen hier. Desalnietemin ga ik gewoon doorzetten want ik ben vorige week begonnen met mijn eerste stage en het bevalt me enorm! Mijn opleidingsdocent leert me ook om de meeste zakelijk aspecten niet zo nauw te nemen. hij zegt: "Er wordt gezegd dat een leraar 1/3 deel van zijn tijd voor de klas staat. Ik geef 25 uur les, dan zal het toch wel een erg lange werkweek worden...quote:Op dinsdag 12 februari 2008 13:51 schreef Naamah het volgende:
Ik schrik als docent in wording (duurt nog wel even) best van wat jullie allemaal posten over taakuren enzo.. Was hier wel een beetje van op de hoogte, maar dit klinkt allemaal best extreem! Hebben jullie uberhaupt nog wel vrije tijd? Klinkt namelijk bijna alsof jullie 24/7 per dag met werk bezig (moeten) zijn! Hoeveel uur besteden jullie boven op de uren die je eigenlijk werkt nog aan je werk? Daar ben ik echt benieuwd naar..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |