Jeetje mineetje, geen visa meer voor de VS krijgen... dan stopt het vast allemaal meteen!quote:Bush kondigt nieuwe sancties Myanmar aan
Gepost door Redactie - Bron: ANP
Gepubliceerd: dinsdag 25 september 2007 @ 01:09
Icoon BuitenlandsDe Amerikaanse president George Bush kondigt vandaag in zijn rede tot de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties nieuwe sancties aan tegen het militaire regime in Myanmar (Birma). Het Witte Huis heeft dit bekendgemaakt.
Maandag leidden boeddhistische monniken een massale betoging tegen het regime in Yangon, waar naar schatting 100.000 mensen aanwezig waren. De regering dreigde voor het eerst in vijf weken van protestmarsen met optreden tegen de monniken.
Bush doelt op specifieke maatregelen tegen topfiguren van het regime of sleutelfiguren die de militaire heersers van dienst zijn. Zij en hun familieleden zouden bijvoorbeeld geen visa meer voor de VS krijgen.
Hoe bedoel je, niets te halen? Er zijn vrij grote, onontgonnen gas en olie velden ontdekt. ( http://www.asiaobserver.c(...)ew/catid,3/id,3127/) Er is een overvloed aan andere grondstoffen, waarvoor China, India en andere aziatische landen gewoon betrekkingen aan zijn gegaan met een onderdrukkend regime. Het ligt vlak bij China, waardoor de VS die ook een hak zouden kunnen zetten (die zijn namelijk ook bezig er een diepzee haven aan te leggen in bij Yangon). 50 miljoen mensen die GEEN Amerikaanse producten hebben (er is al een export verbod voor Amerikaanse bedrijven). Er zijn genoeg belangen om Myanmar binnen te vallen......quote:Op dinsdag 25 september 2007 04:38 schreef OFfSprngr het volgende:
Tja, in Myanmar valt niet veel te halen, dus waarom zou je daar "democratie komen brengen"?
Belangenoorlogen vs werkelijke onderdrukking van mensen.
Er zijn mensen die zich dat al 20 jaar afvragen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 07:02 schreef zarGon het volgende:
Waarom vallen ze niet even binnen?
Inderdaad wat alleen maar zal leiden tot meer steun voor het regime.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:49 schreef OFfSprngr het volgende:
Sancties van de VS hebben alleen geleerd dat het volk eronder lijd zoals gezien in Cuba en Irak.
Ik denk dat de bal in dit geval meer bij China ligt dan bij de VS, denk je niet ?quote:Op dinsdag 25 september 2007 18:04 schreef Evil_Jur het volgende:
En als ze militair ingrijpen is het ook niet goed. Nee, een boze brief schrijven dat zal ze leren!
Het zou voor hen niet echt op de plaats zijn om kritiek te hebben op een ondemocratische, onderdrukkende regering...quote:Op dinsdag 25 september 2007 19:37 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ik denk dat de bal in dit geval meer bij China ligt dan bij de VS, denk je niet ?
Het is wel de achtertuin van China en met het oog op de Olympische Spelen valt er misschien iets te regelen. In dat opzicht ook niet vreemd dat er weer eens wat te horen is in Birma.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:22 schreef Evil_Jur het volgende:
Het zou voor hen niet echt op de plaats zijn om kritiek te hebben op een ondemocratische, onderdrukkende regering...
Misschien niet op z'n plaats, maar ja, dat is het voor Bush natuurlijk ook niet, maar of het nou op z'n plaats is of niet, China kan het beter wel doen dan niet.quote:Op dinsdag 25 september 2007 20:22 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Het zou voor hen niet echt op de plaats zijn om kritiek te hebben op een ondemocratische, onderdrukkende regering...
Deze sancties zijn alleen voor de machthebbers, lees het bericht. Pff man, niet alles wat de regering van de VS doet is moreel verwerpelijk. Ja, een oorlog in Irak, Afganistan en waar nog meer meer, allemaal criminele daden. Maar dit is gewoon een goede actie.quote:Op dinsdag 25 september 2007 17:49 schreef OFfSprngr het volgende:
Sancties van de VS hebben alleen geleerd dat het volk eronder lijd zoals gezien in Cuba en Irak.
Ach man, het is gewoon een kutregime. George W. Bush mag dit land ook wel eens toevoegen aan z'n rijtje met landen waar dictatoriale regimes het volk onderdrukken. Dat jij er nou nog nooit van gehoord had wil niet zeggen dat anderen slecht geinformeerd zijn.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:55 schreef JohnDope het volgende:
Nog nooit had er iemand van dat gehucht gehoord. De overheid daar verhoogt de benzine via een Al Gore belasting, burgers gaan een beetje de straat op, de (wereldwijde) media stookt de overheid lekker op, want de burgers protesteren al weken en er is nog niemand gemold door de overheid.....![]()
Wij hebben ook een naar regime.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:58 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ach man, het is gewoon een kutregime. George W. Bush mag dit land ook wel eens toevoegen aan z'n rijtje met landen waar dictatoriale regimes het volk onderdrukken. Dat jij er nou nog nooit van gehoord had wil niet zeggen dat anderen slecht geinformeerd zijn.
Ja, maar hier mag je tenminste nog zeggen wat je wilt, voorlopig.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:00 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wij hebben ook een naar regime.![]()
In dat gehucht mogen ze netzo veel, voorlopig.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:04 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ja, maar hier mag je tenminste nog zeggen wat je wilt, voorlopig.
Owja, vertel dat maar eens aan die 3000 monniken die vorige keer zijn vermoord tijdens vreedzame protesten. Of aan de winnares van de verkiezingen van 1991, die sindsdien huisarrest heeftquote:Op woensdag 26 september 2007 11:05 schreef JohnDope het volgende:
[..]
In dat gehucht mogen ze netzo veel, voorlopig.
Als het daar gaat escaleren, dan komt dat enkel door dat de media het vuurtje lekker aan het opstoken is.
Ok huisarrest is inderdaad niet zo netjes, maar een politicus niet goed beveiligen en vervolgens wordt dood geschoten is ook niet zo netjes.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:07 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Owja, vertel dat maar eens aan die 3000 monniken die vorige keer zijn vermoord tijdens vreedzame protesten. Of aan de winnares van de verkiezingen van 1991, die sindsdien huisarrest heeft![]()
True, maar hier mag je tenminste nog gewoon over Pim Fortuyn praten. Praat in dat land over Aung San Suu Kyi en je wordt opgepakt of je verdwijnt op mysterieuze wijze.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:09 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ok huisarrest is inderdaad niet zo netjes, maar een politicus niet goed beveiligen en vervolgens wordt dood geschoten is ook niet zo netjes.
Dat heeft te maken met een groot cultuur verschil. Die krijgers in dat gehucht worden - in verhouding - door hun overheid netzo belemmerd als wij hier in Nederland.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:11 schreef Nielsch het volgende:
[..]
True, maar hier mag je tenminste nog gewoon over Pim Fortuyn praten. Praat in dat land over Aung San Suu Kyi en je wordt opgepakt of je verdwijnt op mysterieuze wijze.
Maar okee, blijf jij maar lekker volhouden dat de mensen daar alles mogen zeggen wat ze willen![]()
Owja, doe alles maar af met 'cultuurverschil'. In dat geval kunnen we Iran voortaan ook met rust laten, kwestie van een simpel 'cultuurverschilletje'.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:12 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met een groot cultuur verschil. Die krijgers in dat gehucht worden - in verhouding - door hun overheid netzo belemmerd als wij hier in Nederland.
echt slim ben je niet...quote:Op woensdag 26 september 2007 11:09 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Ok huisarrest is inderdaad niet zo netjes, maar een politicus niet goed beveiligen en vervolgens wordt dood geschoten is ook niet zo netjes.
Laten we eerlijk wezen, echt veel schokkende dingen zijn er nog niet gebeurd, de benzine is wat duurder geworden (bij ons is alles duurder geworden en wordt er een grondwet door ons strot gedouwd, alleen wij zijn te lui om daarvoor de straat op te gaan), er staan wat mensen onder huisarrest, er gaan wat mensen de straat op en de media staat vanaf de zijlijn vaak en hard - als bloedhonden - te schreeuwen dat het ongelooflijk is, dat er zoveel mensen de straat op gaan en er nog steeds geen bloed is vergoten.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:14 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Owja, doe alles maar af met 'cultuurverschil'. In dat geval kunnen we Iran voortaan ook met rust laten, kwestie van een simpel 'cultuurverschilletje'.
In Myanmar zijn er al bijna 20 jaar geen verkiezingen meer geweest, vreedzame protesten hebben in het verleden geleid tot 3000 doden door ingrijpen van het leger, politieke oppositie wordt systematisch vermoord of opgesloten, mensen mogen niet vrij praten over politiek en oh wee als je ook maar commentaar hebt op het regime. Tuurlijk, in die regionen komt het vaker voor (wat wil je met China als buurland), maar als jij zegt dat die mensen alle vrijheden hebben die wij ook hebben dan lul je echt uit je nek. Zelfs in verhouding hebben die mensen een stuk minder vrijheid dan wij. Je bent wel erg naief als je dit niet kan inzien.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:12 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Dat heeft te maken met een groot cultuur verschil. Die krijgers in dat gehucht worden - in verhouding - door hun overheid netzo belemmerd als wij hier in Nederland.
Ach ja, die moord op Pim Fortuyn, dat was ook helemaal niet erg eigenlijkquote:Op woensdag 26 september 2007 11:16 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Laten we eerlijk wezen, echt veel schokkende dingen zijn er nog niet gebeurd, de benzine is wat duurder geworden (bij ons is alles duurder geworden en wordt er een grondwet door ons strot gedouwd, alleen wij zijn te lui om daarvoor de straat op te gaan), er staan wat mensen onder huisarrest, er gaan wat mensen de straat op en de media staat vanaf de zijlijn vaak en hard - als bloedhonden - te schreeuwen dat het ongelooflijk is, dat er zoveel mensen de straat op gaan en er nog steeds geen bloed is vergoten.
Lees je alles wel?quote:Op woensdag 26 september 2007 10:58 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ach man, het is gewoon een kutregime. George W. Bush mag dit land ook wel eens toevoegen aan z'n rijtje met landen waar dictatoriale regimes het volk onderdrukken. Dat jij er nou nog nooit van gehoord had wil niet zeggen dat anderen slecht geinformeerd zijn.
Ow ja, straks krijgen die mensen geen visa meer voor de VS. Nee, daar zullen ze wakker van liggenquote:Op woensdag 26 september 2007 11:22 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Lees je alles wel?
Dat is al gebeurd, Bush heeft Myanmar nadrukkelijk genoemd
Zodra ze de vs ook aan dat rijtje toevoegen kan dat wel ja.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:58 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Jij vraagt zich af waarom Bush dit land nog niet heeft toegevoegd aan het rijtje met dictoriale regiemes. Daarop zeg ik dat het wel gebeurd is, in de VN-speech nog... dus dat beantwoord je vraag en toch veeg je daar weer de vloer mee aan.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:23 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ow ja, straks krijgen die mensen geen visa meer voor de VS. Nee, daar zullen ze wakker van liggen![]()
Een nekschot lijkt me een betere oplossing.
Achja wij hebben de afgelopen decennia wel verkiezingen gehad, maar alleen maakte het niet uit wat je stemde, want het was toch hetzelfde elitaire clubje wat de dienst bleef uit maken en waardoor er in feite niks veranderde (behalve dan dat alles duurder werd).quote:Op woensdag 26 september 2007 11:20 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Je bent echt een lachwekkend figuur zo nu en dan. In Myanmar zijn er al bijna 20 jaar geen verkiezingen meer geweest, vreedzame protesten hebben in het verleden geleid tot 3000 doden door ingrijpen van het leger, politieke oppositie wordt systematisch vermoord of opgesloten, mensen mogen niet vrij praten over politiek en oh wee als je ook maar commentaar hebt op het regime. Tuurlijk, in die regionen komt het vaker voor (wat wil je met China als buurland), maar als jij zegt dat die mensen alle vrijheden hebben die wij ook hebben dan lul je echt uit je nek. Zelfs in verhouding hebben die mensen een stuk minder vrijheid dan wij. Je bent wel erg naief als je dit niet kan inzien.
Eigenlijk is het ook onzin. Er worden wat mensen tot dwangarbeid veroordeelt. Een paar kinderen leiden aan ondervoeding. Wat kindsoldaten. Een overheid die drugs verbouwt en verhandelt. Geen geld wordt uitgegeven aan gezondheidszorg. En nu wordt de olie prijs met 500% omhoog gegooid waardoor het eten nog onbetaalbaarder wordt. En de bevolking, gesteund door de monniken gaat vreedzaam de straat op terwijl ze weten dat daar minstens dwangarbeid op staat! Ach wat is er ook eigenlijk aan de hand in vergelijking met Nederland waar het gewoon de hel op aarde is? Ik zal eens contact opnemen met Aung San Suu Kyi om een inzamelingsactie te beginnen onder de bevolking aldaar voor Nederland!quote:Op woensdag 26 september 2007 11:16 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Laten we eerlijk wezen, echt veel schokkende dingen zijn er nog niet gebeurd, de benzine is wat duurder geworden (bij ons is alles duurder geworden en wordt er een grondwet door ons strot gedouwd, alleen wij zijn te lui om daarvoor de straat op te gaan), er staan wat mensen onder huisarrest, er gaan wat mensen de straat op en de media staat vanaf de zijlijn vaak en hard - als bloedhonden - te schreeuwen dat het ongelooflijk is, dat er zoveel mensen de straat op gaan en er nog steeds geen bloed is vergoten.
Wat zeik je nou man? Ik geef aan met m'n 'Ow ja' aan het begin van de zin dat je gelijk hebt, maar daarbij mag ik toch wel mijn mening geven over hetgeen Bush gezegd heeft? Of is het hier de bedoeling dat we de mening van de Mods overnemen? Laat maar weten hoor, dan doe ik dat.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:26 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Jij vraagt zich af waarom Bush dit land nog niet heeft toegevoegd aan het rijtje met dictoriale regiemes. Daarop zeg ik dat het wel gebeurd is, in de VN-speech nog... dus dat beantwoord je vraag en toch veeg je daar weer de vloer mee aan.
En die laatste opmerking is overbodig. Je kan ook wegblijven als je niets beters te melden hebt hier.
Ja, aan ondervoeding en dwangarbeid!quote:Op woensdag 26 september 2007 11:27 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Achja wij hebben de afgelopen decennia wel verkiezingen gehad, maar alleen maakte het niet uit wat je stemde, want het was toch hetzelfde elitaire clubje wat de dienst bleef uit maken en waardoor er in feite niks veranderde (behalve dan dat alles duurder werd).
Dus wat dat betreft heb ik meer respect voor een dictatuur dan voor een schijndemocratie. Want in een dictatuur weet je tenminste waar je als Burger aan toe bent.
Tsja, tijdens de 2de WO wisten we ook redelijk waar we aan toe waren. Belachelijk dat de Canadezen en Amerikanen daar toen een stokje voor hebben gestoken en ons die schijndemocratie hebben teruggegegven.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:27 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Achja wij hebben de afgelopen decennia wel verkiezingen gehad, maar alleen maakte het niet uit wat je stemde, want het was toch hetzelfde elitaire clubje wat de dienst bleef uit maken en waardoor er in feite niks veranderde (behalve dan dat alles duurder werd).
Dus wat dat betreft heb ik meer respect voor een dictatuur dan voor een schijndemocratie. Want in een dictatuur weet je tenminste waar je als Burger aan toe bent.
En onder tussen gaan de afschuwelijke oorlogs misdrijven tegen de Burger in o.a. Darfur gewoon verderquote:Op woensdag 26 september 2007 11:28 schreef dyslexie_man het volgende:
[..]
Eigenlijk is het ook onzin. Er worden wat mensen tot dwangarbeid veroordeelt. Een paar kinderen leiden aan ondervoeding. Wat kindsoldaten. Een overheid die drugs verbouwt en verhandelt. Geen geld wordt uitgegeven aan gezondheidszorg. En nu wordt de olie prijs met 500% omhoog gegooid waardoor het eten nog onbetaalbaarder wordt. En de bevolking, gesteund door de monniken gaat vreedzaam de straat op terwijl ze weten dat daar minstens dwangarbeid op staat! Ach wat is er ook eigenlijk aan de hand in vergelijking met Nederland waar het gewoon de hel op aarde is? Ik zal eens contact opnemen met Aung San Suu Kyi om een inzamelingsactie te beginnen onder de bevolking aldaar voor Nederland!
Ik deel je mening wel, dat het tijd wordt voor aktie enzo. Ik vond alleen dat je het wel anders kon brengen. Ik zei dat ook als 'user' en niet als mod, En als het vaker wordt gezegd dan zie ik het niet, ben ook geen NWS mod, daarom heb ik het ook laten staan. Zulke opmerkingen zijn vaak weer prikkelend voor andere users en zo loopt het gauw uit de hand. Vind ik jammer, omdat Myanmar meer aandacht verdiend en het topic dood leek te bloeden en nu loop het eindelijk weer maar laten we aub beetje normaal doen.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:29 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Wat zeik je nou man? Ik geef aan met m'n 'Ow ja' aan het begin van de zin dat je gelijk hebt, maar daarbij mag ik toch wel mijn mening geven over hetgeen Bush gezegd heeft? Of is het hier de bedoeling dat we de mening van de Mods overnemen? Laat maar weten hoor, dan doe ik dat.
En waarom is die laatste opmerking nou weer overbodig? Mijn mening. Zulke posts zie ik hier zo vaak voorbij komen en dan krijgen die users ook niet elke keer een reply van jou.
quote:Op woensdag 26 september 2007 11:32 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Tsja, tijdens de 2de WO wisten we ook redelijk waar we aan toe waren. Belachelijk dat de Canadezen en Amerikanen daar toen een stokje voor hebben gestoken en ons die schijndemocratie hebben teruggegegven.
Er zijn ook genoeg mensen die zich daar zorgen over maken. De real-life media is daar het land uitgezet, net als iedereen die zich om de Burger bekommerde. Inderdaad, daar is het ook tijd voor harde actie, maar daar kunnen we het over hebben in een ander topic.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:34 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En onder tussen gaan de afschuwelijke oorlogs misdrijven tegen de Burger in o.a. Darfur gewoon verder![]()
En ja waar is de (real-life) media?![]()
Nog even en alles en iedereen is uitgemoord in Darfur.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:37 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Er zijn ook genoeg mensen die zich daar zorgen over maken. De real-life media is daar het land uitgezet, net als iedereen die zich om de Burger bekommerde. Inderdaad, daar is het ook tijd voor harde actie, maar daar kunnen we het over hebben in een ander topic.
Tsja, dat hoef je mij niet te vertellen. Wat mij betreft gaat daar ook de prioriteit van de VN naar uit. Dat hoeft echter nog niet te betekenen dat andere landen geen aandacht meer hoeven te krijgen. En ik moet zeggen dat je behoorlijk veel tijd en moeite stopt in een topic over een land waar volgens jou nog niet zo heel veel gebeurd is.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:37 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Nog even en alles en iedereen is uitgemoord in Darfur.![]()
Ja en? Wat heeft Darfur hier mee te maken? Het gaat hier om Myanmar.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:34 schreef JohnDope het volgende:
[..]
En onder tussen gaan de afschuwelijke oorlogs misdrijven tegen de Burger in o.a. Darfur gewoon verder![]()
En ja waar is de (real-life) media?![]()
Dit levert geen mooie real-life televisie op. En de 'Darfurse' politiek is te chaotisch om die te spiegelen aan westerse maatstaven.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:39 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Tsja, dat hoef je mij niet te vertellen. Wat mij betreft gaat daar ook de prioriteit van de VN naar uit.
Een nekschot? Waarom? Wat heeft dat er nu mee te makenquote:Op woensdag 26 september 2007 11:23 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Ow ja, straks krijgen die mensen geen visa meer voor de VS. Nee, daar zullen ze wakker van liggen![]()
Een nekschot lijkt me een betere oplossing.
Er is inderdaad aandacht, maar het is wel negatieve aandacht. De media staat namelijk te trappelen om een escalatie.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:41 schreef dyslexie_man het volgende:
[..]
Nouja, het zal wel nooit goed zijn voor jou, want nu is er aandacht voor een poging tot vreedzame revolutie, is het nog niet genoeg. Wat wil jij? Alles in 1 keer goed is in de wereld?![]()
Wat is daar nu mis mee? Bush is ook niet in elk land welkom. Jullie reageren alsof niemand uit dat land meer welkom is.quote:Bush doelt op specifieke maatregelen tegen topfiguren van het regime of sleutelfiguren die de militaire heersers van dienst zijn.
Woooow, schokkend.quote:
volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt. ik ben er geweest, en heb meegemaakt hoe monniken worden afgevoerd en ondervraagd omdat ze met je staant te praten. of hoe een taxichauffeur wordt afgeperst door de verkeerspolitie. geloof me, in dat "gehucht" mogen ze bar weinig. burgers worden gedwongen straten te repareren, onder het mom van vrijwilligerswerk. Doordat soldaten te weinig geld krijgen om van te leven, dwingen zij de lokale bevolking weer om hen van voedsel te voorzien.quote:Op woensdag 26 september 2007 11:05 schreef JohnDope het volgende:
[..]
In dat gehucht mogen ze netzo veel, voorlopig.
Als het daar gaat escaleren, dan komt dat enkel door dat de media het vuurtje lekker aan het opstoken is.
Wij hier in Nederland hebben in verhouding netzoveel recht. Het cultuurverschil is het geen dat het verschil maakt in hardere mentaliteit.quote:Op woensdag 26 september 2007 12:14 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
volgens mij heb je geen flauw idee waar je het over hebt. ik ben er geweest, en heb meegemaakt hoe monniken worden afgevoerd en ondervraagd omdat ze met je staant te praten. of hoe een taxichauffeur wordt afgeperst door de verkeerspolitie. geloof me, in dat "gehucht" mogen ze bar weinig. burgers worden gedwongen straten te repareren, onder het mom van vrijwilligerswerk. Doordat soldaten te weinig geld krijgen om van te leven, dwingen zij de lokale bevolking weer om hen van voedsel te voorzien.
In een land waar monniken echt vereerd worden. Ja dan is het behoorlijk schokkend als ze daar met traangas op schieten.quote:
het cultuurverschil is dat birmezen boedhisten zijn. dus echt verzet is eigenlijk onmogelijk, het moet vreedzaam gaan. de junta heeft dat probleem kennelijk niet.quote:Op woensdag 26 september 2007 12:15 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wij hier in Nederland hebben in verhouding netzoveel recht. Het cultuurverschil is het geen dat het verschil maakt in hardere mentaliteit.
het gaat er ondemocratisch aan toe. toevallig zijn er nu protesten daar en dat is gewoon nieuws. heeft niks met propaganda te maken.quote:Dit verhaal in dit gehucht is inderdaad wel goed te gebruiken in de westerse propaganda zovan: 'kijk het daar eens ondemocratisch aan toe gaan"
Achja de Chinezen schieten zo wel eens met scherp op Tibettanen, daar hoor je niemand over, sterker ze mogen zelfs de olympische spelen organiseren.quote:Op woensdag 26 september 2007 12:21 schreef marcb1974 het volgende:
[..]
In een land waar monniken echt vereerd worden. Ja dan is het behoorlijk schokkend als ze daar met traangas op schieten.
Jij gaat me toch niet vertellen dat je niet een beetje cultuur hebt gesnoven in dat gehucht en dus niet naar zo'n volksgevecht bent gegaan?quote:Op woensdag 26 september 2007 12:22 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
het cultuurverschil is dat birmezen boedhisten zijn. dus echt verzet is eigenlijk onmogelijk, het moet vreedzaam gaan. de junta heeft dat probleem kennelijk niet.
[..]
het gaat er ondemocratisch aan toe. toevallig zijn er nu protesten daar en dat is gewoon nieuws. heeft niks met propaganda te maken.
quote:Op woensdag 26 september 2007 12:23 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Jij gaat me toch niet vertellen dat je niet een beetje cultuur hebt gesnoven in dat gehucht en dus niet naar zo'n volksgevecht bent gegaan?
Cultuur barbaarquote:
Vertel eens, waarom steek je zoveel tijd en energie in een topic over een land waar volgens jou niets aan de hand is. Laat anderen dan hun energie verspillen als ze dat willen en ga zelf lekker in topics hangen over zaken die volgens jou wel belangrijk zijn? Je komt nu enkel over als een etterige puber, aangezien je je standpunten nu al weer aan het herhalen bent.quote:
Jawel en gas, daarom schijnen India en China ook een oogje dicht te knijpen.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:02 schreef Jarno het volgende:
Er zit zeker geen olie ofzo?
Wist ik.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
Jawel en gas, daarom schijnen India en China ook een oogje dicht te knijpen.
Omdat ik het hele circus gewoon erg hypocriet vind.quote:Op woensdag 26 september 2007 12:46 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Vertel eens, waarom steek je zoveel tijd en energie in een topic over een land waar volgens jou niets aan de hand is.
China heeft geen recht van spreken, ook al viel er niks te halen.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:03 schreef Monidique het volgende:
[..]
China ook een oogje dicht te knijpen.
Okee, duidelijk.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:13 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Omdat ik het hele circus gewoon erg hypocriet vind.
Omdat ik gewoon zo moe word van die wereldwijde hypocrisie dat wordt veroorzaakt door een paniekzaaiende Media.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:14 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Okee, duidelijk.
Volgende vraag: waarom voel je de drang om dit 20x duidelijk te maken?
Dat punt van de Olympische Spelen heb je nu al tig keer aangehaald. Wat mij betreft boycotten we die handel dan ook volgend jaar want ik ben er ook niet blij mee. Maar goed, als je je daar echt zo'n zorgen om maakt stuur dan een brief naar het NOC*NSF in plaats van het telkens te posten in een topic over Myanmar. Je positioneert jezelf als een om aandacht krijsende baby op deze manier.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
China heeft geen recht van spreken, ook al viel er niks te halen.
Waar blijven die massale demonstraties tegen de onderdrukking van de Tibettanen en waarom mag china de olympische spelen organiseren
Stuur jij dan maar even een brief naar de VN mbt Myanmarquote:Op woensdag 26 september 2007 13:16 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Maar goed, als je je daar echt zo'n zorgen om maakt stuur dan een brief naar het NOC*NSF in plaats van het telkens te posten in een topic over Myanmar. Je positioneert jezelf als een om aandacht krijsende baby op deze manier.
je vergeet dat het vuur niet door Taiwan mag hequote:Op woensdag 26 september 2007 13:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Waar blijven die massale demonstraties tegen de onderdrukking van de Tibettanen en waarom mag china - ondanks de terreur jegens de Tibettanen - de olympische spelen organiseren
Zoals gisteren de complete pers van de zgn. vrije wereld (aka Amerika) compleet uit hun plaat stond te gaan op het feit dat een zekere Iraanse president een lezing kwam houden op een universiteit? Dát soort hypocrisie bedoel je?quote:Op woensdag 26 september 2007 13:16 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Omdat ik gewoon zo moe word van die wereldwijde hypocrisie dat wordt veroorzaakt door een paniekzaaiende Media.
Precies in principe laten zowel de (kijkbuis) voorstanders als tegenstanders zich ordinair entertainen.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:18 schreef Frutsel het volgende:
[..]
je vergeet dat het vuur niet door Taiwan mag he
Ach ja... we staan d'r bij en kijken ernaar..
Het is sowieso al heel bijzonder democratisch dat een aartsvijand van Amerika, Amerika mag in komen en daar vervolgens nog even een provocerend praatje mag houden.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:19 schreef Jarno het volgende:
[..]
Zoals gisteren de complete pers van de zgn. vrije wereld (aka Amerika) compleet uit hun plaat stond te gaan op het feit dat een zekere Iraanse president een lezing kwam houden op een universiteit? Dát soort hypocrisie bedoel je?
Ik vind het best dat je aandacht vraagt voor de hypocrisie van de media en westerse landen die nu schande spreken van de gebeurtenissen in Myanmar en volgend jaar vrolijk hun sporters uitzenden naar de OS in China, ik denk alleen niet dat dit daarvoor de juiste plaats is. Daarnaast, je punt is inmiddels wel duidelijk en alles wat je nu nog zegt komt op veel mensen over als vervelende drammerij die niet serieus genomen hoeft te worden.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:17 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Stuur jij dan maar even een brief naar de VN mbt Myanmar
Bush durft alleen scripted "discussies" te houden.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:21 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Het is sowieso al heel bijzonder democratisch dat een aartsvijand van Amerika, Amerika mag in komen en daar vervolgens nog even een provocerend praatje mag houden.
Ik zou het omgekeerde ook wel eens real-life willen zien![]()
Spring mij ook eens een keertje bij als er tegen mij gedramd wordt.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:21 schreef Nielsch het volgende:
[..]
Daarnaast, je punt is inmiddels wel duidelijk en alles wat je nu nog zegt komt op veel mensen over als vervelende drammerij die niet serieus genomen hoeft te worden.
Agossiequote:Op woensdag 26 september 2007 13:23 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Spring mij ook eens een keertje bij als er tegen mij gedramd wordt.![]()
Dat geldt voor al die politici op de bühne.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:23 schreef Jarno het volgende:
[..]
Bush durft alleen scripted "discussies" te houden.
dus jij vindt het normaal?quote:Op woensdag 26 september 2007 12:15 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Wij hier in Nederland hebben in verhouding netzoveel recht. Het cultuurverschil is het geen dat het verschil maakt in hardere mentaliteit.
En ik bedoel met harde mentaliteit dat ze vroeger wedstrijden daar hielden, waar de vechters hun handen omwikkelden met hennep, die vervolgens doordrenkte met hars en daar vervolgens glas of zand op strooiden en toen pas de ring in stapten.
Dit verhaal in dit gehucht is inderdaad wel goed te gebruiken in de westerse propaganda zovan: 'kijk het daar eens ondemocratisch aan toe gaan"
Dat China dat doet, maakt dit toch niet minder erg?quote:Op woensdag 26 september 2007 12:22 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Achja de Chinezen schieten zo wel eens met scherp op Tibettanen, daar hoor je niemand over, sterker ze mogen zelfs de olympische spelen organiseren.
quote:Somalië en Myanmar het meest corrupt
Gepost door Ferdinand (Ferdo) - Bron: Teletekst
Gepubliceerd: woensdag 26 september 2007 @ 22:09
Myanmar, Somalie en Irak zijn volgens Transparency International de meest corrupte landen ter wereld. Dat blijkt uit de nieuwste uitgave van de jaarlijkse ranglijst die de anti-corruptie-organisatie heeft opgesteld. Aan de andere kant van de lijst prijken Denemarken, Finland en Nieuw-Zeeland. Ook Nederland doet het goed met een zevende plaats, wat een winst van twee plaatsen hoger is ten opzichte van vorig jaar.
In Myanmar, het vroegere Birma, gaan corruptie, onderdrukking en armoede al jaren hand in hand. Volgens Transparency International komen de recente onlusten in het land dan ook niet bepaald aanwaaien.
Politieke onschendbaarheid? Hij zou zich zelf wel erg voor schut zetten als hij een bezoeker van het VN hoofdkwartier zou willen vasthouden.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:25 schreef JohnDope het volgende:
En als Bush/Amerika echt zo corrupt was geweest - zoals velen beweren -, dan was dat voor die Iranees een enkele reis Amerika geworden ipv een retourtje.
Inderdaad, hoe moeilijk, gevaarlijk en zwaar het ook is, lijkt me dat het beste.quote:Op donderdag 27 september 2007 02:51 schreef dyslexie_man het volgende:
Twee dode monniken en een dode burger. Ik hoop dat ze door blijven gaan met vreedzaam protesteren.........
quote:***************************************
Leger Myanmar bestormt kloosters
` In Myanmar hebben veiligheidstroepen
zeker vier boeddistische kloosters
bestormd.Er zijn honderden monniken
opgepakt.Dat gebeurde in de stad Yangon
en in kloosters elders in het land.
Het militaire bewind beschouwt de
kloosters als verzetshaarden.Monniken
begonnen bijna twee weken geleden met
protestmarsen tegen de junta,die al
tientallen jaren aan de macht is.
De Veiligheidsraad is het niet eens
geworden over een veroordeling van het
geweld tegen de betogers.De raad wil zo
snel mogelijk een gezant naar Myanmar
sturen.Sancties tegen Myanmar stuiten
op verzet van buurland China.
Dit is dus precies waarom ik weinig tot geen vertrouwen heb in China als wereldmacht. Je leest vaak dat mensen hopen de VS van de troon gestoten worden en dat China problemen als deze wel veroordeeld. Tja, op zn best zal er niks veranderen......quote:
China laat zich sowieso door bijna niemand onder druk zetten. Daarbij kan China het toch geen reet schelen of de VS Iran sancties aan doen? Ik bedoel: meer olie voor hen!quote:Op donderdag 27 september 2007 08:28 schreef Caesu het volgende:
ja het is wel erg treurig dat de Birmezen/Myanmarezen hun hoop moeten vestigen op China![]()
maar India en Thailand kunnen toch ook wel druk uitoefenen, niet via de VN, want dat blokkeert China natuurlijk.
China vindt het wel aardig denk ik dat ze nu kunnen dwarsliggen in de VN-Veiligheidsraad nadat Amerika dat altijd doet m.b.t. Israël.
ik vermoed dat China alleen de junta zal afvallen als Amerika geen nieuwe of verzwakte sancties voorstelt m.b.t. tot Iran.
en Amerika is dat niet van plan, dus de junta slaat die opstand neer.
iran zal wel china goedkope olie geven als china de resoluties/sancties tegen iran in de veiligheidsraad weet af te zwakken of te blokkeren.quote:Op donderdag 27 september 2007 08:55 schreef dyslexie_man het volgende:
[..]
China laat zich sowieso door bijna niemand onder druk zetten. Daarbij kan China het toch geen reet schelen of de VS Iran sancties aan doen? Ik bedoel: meer olie voor hen!
Alleen een fikse belediging door het regime zelf aan het adres van China kan daar verandering in aanbrengen, zoals een tijdje terug bij Noord Korea. Anders is het een "interne aangelegenheid".
Hier gaat het overigens niet erg anders denk ik. China heeft verschillende economische belangen in Myanmar/Birma. Als er een democratie komt, en de VS heft de sancties op, krijgen ze concurrentie van veel meer landen. China heeft zelfs baat bij isolatie....quote:Op donderdag 27 september 2007 09:03 schreef Caesu het volgende:
[..]
iran zal wel china goedkope olie geven als china de resoluties/sancties tegen iran in de veiligheidsraad weet af te zwakken of te blokkeren.
het leger heeft de kloosters bezet lees ik op het nieuws ..quote:Op donderdag 27 september 2007 10:04 schreef dyslexie_man het volgende:
Er zijn trouwens vandaag weer demonstraties.
er is hier dan ook geen sprake van een buitenlandse bezetter die je met elk beschikbaar middel weg wil hebbenquote:Echt waar, ben diep onder de indruk van deze mensen!!! Zo kan het dus ook, in opstand komen tegen onrecht. Opblazen hoeft niet...
Als Bush echt zo corrupt zou zijn, zoals velen beweren, dan zou hij ook daar maling aan hebben.quote:Op donderdag 27 september 2007 02:48 schreef TheChemeng het volgende:
[..]
Politieke onschendbaarheid? Hij zou zich zelf wel erg voor schut zetten als hij een bezoeker van het VN hoofdkwartier zou willen vasthouden.
Nou ja, India was ook bezet door de Engelsen en die hebben ze toch op relatief vreedzame wijze er uitgekregen?quote:Op donderdag 27 september 2007 10:24 schreef moussie het volgende:
[..]
het leger heeft de kloosters bezet lees ik op het nieuws ..
[..]
er is hier dan ook geen sprake van een buitenlandse bezetter die je met elk beschikbaar middel weg wil hebben
wablief ? Ik denk dat je even je geschiedenisboeken erbij moet pakken .. en dan bij het begin beginnen .. 1857 .. en niet bij het eind, toen het empire al zo goed als op z'n kont zat, de bevolking thuis af wou van die dure verplichtingen en een indrukwekkende mars naar de zoutvlakte om je eigen zout te rapen voldoende wasquote:Op donderdag 27 september 2007 11:08 schreef dyslexie_man het volgende:
[..]
Nou ja, India was ook bezet door de Engelsen en die hebben ze toch op relatief vreedzame wijze er uitgekregen?
Dat klopt maar denk niet dat het in Myanmar altijd rustig is geweest, de regering vecht al jaren tegen lastige stammen in het noorden, die zwaarder bewapend zijn dan menig leger. Daarnaast zijn er verschillende bomaanslagen geweest in de hoofdstad. Dus een vreedzaam protest zou wel dat laatste zetje kunnen zijn om het omver te werpen. Maar ik geef je gelijk dat er hier nog wel wat meer gevecht aan vooraf zal moeten gaan.... Helaas.quote:Op donderdag 27 september 2007 11:18 schreef moussie het volgende:
[..]
wablief ? Ik denk dat je even je geschiedenisboeken erbij moet pakken .. en dan bij het begin beginnen .. 1857 .. en niet bij het eind, toen het empire al zo goed als op z'n kont zat, de bevolking thuis af wou van die dure verplichtingen en een indrukwekkende mars naar de zoutvlakte om je eigen zout te rapen voldoende was
Moeite met het vermoorden van 3000 man hebben ze niet, dat hebben ze immers al eerder gedaanquote:Op donderdag 27 september 2007 13:34 schreef Plato1980 het volgende:
Benieuwd hoe dat afloopt.Het zal voor de militaren verdomd moeilijk zijn om de boel onder controle te krijgen, want de doos van Pandora is geopend.
Waar, maar de vraag is of dat het nog kan stoppen. Een menigte van 10.000 man kun je tegenhouden, als het er een paar honderdduizend zijn is er vaak geen houden meer aan. Zie de val van Ceaucescu en Milosevic.quote:Op donderdag 27 september 2007 14:02 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Moeite met het vermoorden van 3000 man hebben ze niet, dat hebben ze immers al eerder gedaan
Deze knakker vast ook niet..quote:Op donderdag 27 september 2007 14:25 schreef _The_General_ het volgende:
Het zou me niets verbazen als we veel van die Monikken nooit meer terug zien!
quote:'Monniken gijzelen functionaris junta'
BANGKOK - Een groep boeddhistische monniken heeft donderdag een functionaris van de militaire junta in Myanmar in gijzeling genomen in een klooster in het oosten van de grootste stad Yangon. In het klooster werden eerder op de dag tientallen monniken opgepakt.
Tijdens de gebeurtenissen werden ruiten gebroken en raakten mensen gewond. Dat meldde een Myanmarees radiostation vanuit Bangkok in Thailand.
Bron.
Je hebt groot gelijk!!quote:Op donderdag 27 september 2007 08:11 schreef dyslexie_man het volgende:
[..]
Dit is dus precies waarom ik weinig tot geen vertrouwen heb in China als wereldmacht. Je leest vaak dat mensen hopen de VS van de troon gestoten worden en dat China problemen als deze wel veroordeeld. Tja, op zn best zal er niks veranderen......
Het kutte is, je kunt er gewoon niks tegen doen. Het land zal wel weer voor een paar jaar op slot gaan totdat de zuiveringen zijn volbracht
Hierin staat oa recht en veiligheid.quote:De Verenigde Naties (VN) is een internationale organisatie, opgericht in 1945 na de Tweede Wereldoorlog. Het is een mondiale organisatie van overheden, samenwerkend op het gebied van het internationale recht, mondiale veiligheid, behoud van humanitaire rechten, ontwikkeling van de wereldeconomie en het onderzoek naar sociaal-maatschappelijke en culturele ontwikkelingen.
Dit bedoel ik dus,de VN heeft Myanmar als naam geaccepteerd,dus eigenlijk ook de junta daar!quote:De naamswijziging is in 1989 doorgevoerd door de huidige militaire Juntaregering maar wordt door vele dissidenten en de Verenigde Staten niet geaccepteerd. De Verenigde Naties hebben de naamsverandering wel geaccepteerd. De naam Myanmar komt van Myanma Naingngandaw, de lokale naam voor het land die reeds in de 12e eeuw werd gebruikt. De aanduiding Burma - die in de VS en door Birmese dissidenten wordt gebruikt - is door de Britten overgenomen van de Portugezen en is een verbastering van Bamar, waarvan de herkomst onduidelijk is. Bamar is ofwel afgeleid uit een van de 16e of 17e eeuwse Indische talen, waarin het land Bama werd genoemd of werd afgeleid van de Indische naam Brahma-desh
quote:Sinds 1962 wordt Myanmar bestuurd door een militaire junta, de State Law and Order Restoration Council (S.L.O.R.C.). Andere politieke partijen zijn verboden sinds in 1974 een éénpartijstaat werd afgekondigd. Op 15 november 1997 is de naam onder advies van een Amerikaans marketingadviesbureau gewijzigd in S.P.D.C. State Peace and Development Council wat geen invloed heeft gehad op het beleid.
quote:In september 2007 komt een protestbeweging op gang van een groeiend aantal Bhoedistische monniken. Met geweldloze optochten geven zij uiting aan het verlangen naar een democratisch bestuurd land. Na een aantal dagen voegt een steeds wassende stroom burgers zich bij hen. Zij flankeren de monniken met de kennelijke bedoeling om niet alleen hun oproep te ondersteunen maar ook om hen lijflijk te beschermen tegen mogelijk militair geweld door de junta. Aan de protesten namen soms naar schatting 25.000 tot 50.000 mensen deel in Yangon, Mandalay, Henzada (Hinthada) en Monywa.[2]
Dit plaatste de regering voor een groot dilemma. De monniken hebben in Myanmar een zeer hoge, bijna heilige status en groot gezag waar het morele waarden betreft. Zonder ingrijpen zou hun actie tot grote, wellicht onbeheersbare onlusten in het gehele land kunnen leiden. Het - geweldadig - neerslaan van de beweging zou echter tot hetzelfde kunnen leiden. In het op gematigde wijze voeren van overleg, dat eventueel tot compromissen zou kunnen leiden, heeft deze centrale overheid zich echter in de afgelopen decennia niet bekwaamd.
Op 26 september grijpt het leger in als de protesterende menigte probeert de Sule Pagode in Yangon te bereiken. Volgens berichten vallen daarbij 5 doden. Volgens de regering is er 1 dode gevallen. Dit is moeilijk te controleren. Alleen de staatsmedia doet verslag. Buitenlandse media worden geweerd in het geisoleerde land. Eerder op de dag werden in Yangon ongeveer 200 monniken en burgers opgepakt.[3]
27 september 2007: Veiligheidstroepen in Myanmar hebben in de nacht zeker twee kloosters bestormd in Rangoon, de grootste stad van het land. Naar schatting tweehonderd monniken werden gearresteerd.
Hier had je altijd users die beweerden dat je een machinegeweer op hooligans moest zetten, dat dat wel zou werken.quote:Op donderdag 27 september 2007 13:00 schreef Frutsel het volgende:
BREAKING NEWS -- AP: SOLDIERS FIRING AUTOMATIC WEAPONS INTO CROWDS IN RANGOON.
Dat is inderdaad schandalig, zelfs de merchandise wordt met hulp van kinderarbeid gemaakt. Het NOC*NSF heeft in ieder geval absolute persvrijheid voor alle buitenlandse journalisten geeist, ook over onderwerpen totaal irrelevant aan de Olympische Spelen. Nu hopen dat dat niet tijdelijk blijft.quote:Op woensdag 26 september 2007 13:14 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Waar blijven die massale demonstraties tegen de onderdrukking van de Tibettanen en waarom mag china - ondanks de terreur jegens de Tibettanen - de olympische spelen organiseren
Wat denk je zelf?quote:Op donderdag 27 september 2007 21:50 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Dat is inderdaad schandalig, zelfs de merchandise wordt met hulp van kinderarbeid gemaakt. Het NOC*NSF heeft in ieder geval absolute persvrijheid voor alle buitenlandse journalisten geeist, ook over onderwerpen totaal irrelevant aan de Olympische Spelen. Nu hopen dat dat niet tijdelijk blijft.
http://www.wereldomroep.nl/actua/regio/verreoosten/070927_myanmarquote:Geen vuist tegen bewind Myanmar
door Johan Huizinga
27-09-2007
Terwijl leger en politie in Myanmar steeds harder optreden tegen de betogers, lijkt de buitenwereld opnieuw lijdzaam toe te kijken. Pogingen om in VN-verband te komen tot hardere sancties tegen de militaire junta lopen stuk op verzet van vooral de Chinezen. Maar ook de Europese Unie slaagt er niet in om een duidelijke vuist te maken tegen het dictatoriale bewind.
*
Lees ook: Alleen buurlanden kunnen Myanmar redden (25 september 2007)
De monniken in Myanmar hadden geen beter moment kunnen kiezen om de straat op te gaan. De wereldleiders waren bijeen in New York voor de opening van de jaarlijkse vergadering van de VN-assemblee. Ten overstaan van de wereldpers ontkwam bijna niemand eraan om harde, dreigende taal uit te slaan tegen de junta in Myanmar.
Totale boycot niet haalbaar
Maar buurlanden als China en India hebben te veel belangen in het land om mee te gaan met echt zware sancties. Dat maakt het voor Europa en de VS des te eenvoudiger om harde taal uit te slaan zonder de daad bij het woord te hoeven voegen. Een volledige handelsboycot tegen de generaals, die de belangrijkste industrieën zoals olie, gas en hout controleren, zit er dus niet in.
Toch slaagt ook de EU er niet in echt een vuist te maken. Minister Verhagen van Buitenlandse Zaken omschrijft het als een onvermijdelijke tactiek. "Ik sluit niet uit dat we vergaande maatregelen moeten nemen, maar nu moeten we juist proberen tot gezamenlijke sancties te komen", reageerde de minister. Hij achtte een totale boycot nu niet haalbaar en daarom ook niet raadzaam.
Grote belangen op het spel
Maar op de achtergrond spelen ook binnen de Europese Unie al jaren grote verschillen van mening. En die hebben direct te maken met de economische belangen van sommige lidstaten, meent Shada Islam van het European Policy Centre in Brussel. "Sommige EU-landen zoals Nederland, Groot-Brittannië en de Scandinavische landen zijn wel degelijk voor zwaardere sancties. Maar andere landen, zoals Frankrijk met grote olie- en gasbelangen in Myanmar, voelen daar niets voor", aldus Islam.
Ze doelt op de Franse oliemaatschappij Total die er sinds 1992 gas wint voor export naar het buurland Thailand. Het bedrijf heeft bovendien miljoenen geïnvesteerd in een gaspijpleiding. Total is er verder bij herhaling van beticht zich schuldig te maken aan dwangarbeid in het land. Maar tot een diepgaand onderzoek heeft dat nooit geleid.
Stop investeringen
Het brengt Islam tot de conclusie dat een investeringsboycot wel degelijk een zinnige maatregel is om het regiem te treffen. "De EU heeft wel maatregelen getroffen maar geen investeringsverbod", benadrukt Islam. En het gaat volgens haar juist om de buitenlandse investeringen die het regiem overeind houden, zoals ook blijkt uit het Total-project. De handel tussen de EU en Myanmar stelt in praktijk weinig voor. "Dus het gaat om investeringen", concludeert Islam.
Maar of zo'n boycot er komt, mag ernstig worden betwijfeld. De EU zal waarschijnlijk niet veel verder komen dan de reeds bestaande sancties: een wapenembargo, een verbod op investeringen die direct met bewapening te maken hebben, een inreisverbod voor leden van de junta en de bevriezing van de tegoeden van het bewind.
En terecht. Scheiding van Pagode en Staat. Die fundamentalistische monnikken mogen geen theocratie maken van Burma.quote:Op donderdag 27 september 2007 14:25 schreef _The_General_ het volgende:
Het zou me niets verbazen als we veel van die Monikken nooit meer terug zien!
Wow!quote:Op vrijdag 28 september 2007 08:45 schreef _The_General_ het volgende:
Breaking News: At North Okkalar (outskirt of Yangon),burmese army division 66 has joined the protests and are now fighting against another army division.The conflicts within the army is now confirmed
http://ko-htike.blogspot.com/
quote:Op vrijdag 28 september 2007 08:45 schreef _The_General_ het volgende:
Breaking News: At North Okkalar (outskirt of Yangon),burmese army division 66 has joined the protests and are now fighting against another army division.The conflicts within the army is now confirmed
Het militaire regime in Birma lijkt het internet te hebben afgesloten, om te voorkomen dat er nog langer informatie over de opstand in het land naar buiten komt.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:17 schreef _The_General_ het volgende:
Het is natuurlijk de vraag of dit betrouwbaar is. Internet is afgesloten in Burma wegens "onderhoud"!
Ja het internet is ook de enige manier om informatie naar buiten te brengenquote:Op vrijdag 28 september 2007 09:28 schreef paddy het volgende:
[..]
Het militaire regime in Birma lijkt het internet te hebben afgesloten, om te voorkomen dat er nog langer informatie over de opstand in het land naar buiten komt.
http://ko-htike.blogspot.com/quote:Golden_future: Just now CNA announced that batallion 33 reject the order to open fire
Nou, op een bloedige burgeroorlog zit ik nu ook niet echt te wachten, maar een opstand in het leger zelf is natuurlijk schitterend. Het zou in ieder geval een teken zijn...quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:22 schreef moussie het volgende:
[..]
.. ik wens ze van harte kracht toe .. suc6 mannen ..
![]()
Woohoo!quote:Op vrijdag 28 september 2007 08:45 schreef _The_General_ het volgende:
God, ik hoop zo dat dit waar is.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:30 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Dan ben jij wel 1 van de weinigen, want die bloedhonden van de real-life media, sturen het op een escalatie aan.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou, op een bloedige burgeroorlog zit ik nu ook niet echt te wachten, maar een opstand in het leger zelf is natuurlijk schitterend.
ik hoop dat hier hetzelfde gebeurt als in eerdere situaties, dat het leger het gewoon vertikt om op de eigen bevolking te schieten en je een soort domino-effect krijgt ..quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:31 schreef pfaf het volgende:
[..]
Nou, op een bloedige burgeroorlog zit ik nu ook niet echt te wachten, maar een opstand in het leger zelf is natuurlijk schitterend. Het zou in ieder geval een teken zijn...
quote:Op donderdag 27 september 2007 21:34 schreef JohnDope het volgende:
Het is dat wij Hollanders/Westerlingen te lui zijn gemaakt, maar als wij na al die prijsstijgingen en een opgedrongen eu-grondwet zo massaal de straat op zouden gaan, dan zou het hier ook gaan escaleren.
Op welke manier zijn die monniken "fundamentalisten"?quote:Op donderdag 27 september 2007 22:14 schreef Ulx het volgende:
[..]
En terecht. Scheiding van Pagode en Staat. Die fundamentalistische monnikken mogen geen theocratie maken van Burma.
Pavlovreactie.
Probeer het nou maar niet te ontkennen.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:11 schreef Dodecahedron het volgende:
[..]![]()
Sure, wij hebben hier ook een mensenmartelende junta en zo.
Kan sowieso niet begrijpen dat de regering tot geweld overgaat, deze mensen zijn vreedzaam aan het demonstreren, hooguit schelden ze wat tegen die regering tijdens het demostreren. Onbegrijpelijk dat het daar een reden is om tot schieten over te gaan.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:08 schreef moussie het volgende:
[..]
ik hoop dat hier hetzelfde gebeurt als in eerdere situaties, dat het leger het gewoon vertikt om op de eigen bevolking te schieten en je een soort domino-effect krijgt ..
en zeker daar word het heel moeilijk om te gaan schieten .. ik heb begrepen dat iedere man daar een periode van zijn leven in het klooster doorbrengt om te leren, op een monnik schieten die je respect leert voor een overstekende slak (of te wel respect voor alles wat leeft) is dan wel een hele hoge drempel om overheen te stappen
Je bent je leven niet zeker als je via internet bepaalde uitspraken doet tegen die regering. Dat is hier echt niet het geval hoor.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:16 schreef JohnDope het volgende:
[..]
Probeer het nou maar niet te ontkennen.
Het gaat om controle.quote:Op vrijdag 28 september 2007 10:21 schreef nummer_zoveel het volgende:
[..]
Kan sowieso niet begrijpen dat de regering tot geweld overgaat, deze mensen zijn vreedzaam aan het demonstreren, hooguit schelden ze wat tegen die regering tijdens het demostreren. Onbegrijpelijk dat het daar een reden is om tot schieten over te gaan.
omdat China dat niet tof vindquote:Op dinsdag 25 september 2007 04:38 schreef OFfSprngr het volgende:
Tja, in Myanmar valt niet veel te halen, dus waarom zou je daar "democratie komen brengen"?
Belangenoorlogen vs werkelijke onderdrukking van mensen.
ze zijn wat druk momenteel met het een en anderquote:Op vrijdag 28 september 2007 12:15 schreef r.liong het volgende:
Weet je ik krijg weer van die Tiananmenplein in Peking visioenen nu China gebruik gemaakt heeft van zijn VN veto-recht. Waarom gaat Amerika nu niet met groots materiaal Myanmar binnenvallen in naam van de democratie om de monikken te redden of heeft dat land geen olie?
quote:BreakingNewsOn: BREAKING NEWS -- SKY TV: TELEPHONE TEXT MESSAGING INSIDE BURMA HAS NOW BEEN BLOCKED. -- BREAKING NEWS
Bron: guardian.co.ukquote:11am
The Thai government, which has kept quiet in recent days about the problems in neighbouring Burma, is coming under pressure to take a stance, the Bangkok Post reports.
Laddawan Tantiwittayapitak, of Amnesty International Thailand and the Campaign for Democracy in Burma, called on the Thai government to suspended the construction of a hydropower dam and a gas purchase contract.
12.45pm
Thanks to Chisinthemorning for the comment below linking to the Democratic Voice of Burma account of locals defending monasteries against army raids.
Troops approaching the monasteries backed off after seeing people from the surrounding areas armed with sticks and slingshots preparing to stop them.
2.30pm
Some more translation from Niknaynam, courtesy of Mai Aung:
16:30: In Mandalay there are more than 100, 000 and military stepped back. no gun shot yet.
16:42: According eye witness, there were pools of blood in Pansodan street. The person must be beaten by an iron bar.
16:47: Latest news: ICRC (International Committee of Red Cross) took to the street to help the injured.
17:05: In Mandalay, 30,000 people joined 200 monks that are protesting at 31 street. Soldiers begged the monks to go back to monasteries.
18:22: Police station at South Ukkalapa was burn down.
A woman interviewed by Sky News has suggested the deathtoll among monks is close to 200. That is consistent with the number being given by the Facebook group. It is not yet clear, however, where these reports are coming from or what they are based upon.
2.45pm
Japan's prime minister Yasuo Fukuda today demanded that Burmese authorities give a full explanation of the shooting dead of a Japanese journalist during protests yesterday. I've been looking at a video which appears to show the moment the journalist was shot. Even at slow motion and under zoom, it's not clear cut - to me at any rate - whether the killer is the soldier closest to the journalist or whether the shot is fired from further away. Not that that changes the fact that he was shot dead.
Bron: burmanews.cboxquote:28 Sep 07, 21:03
Admin: The cadets from Defense Service Academy(DSA), which is located at Pyin-Oo-Lwin ( about 55 miles from Mandalay), are preparing to come down to Mandalay to stand by the side of monks and civilians. Their weapons were also confiscated as the news got thru. Therefore, the headmaster of the DSA is going to address this matter to the cadets tomorrow morning.
28 Sep 07, 21:03
Admin: At Kyaut Pa Daung, the followers of SPDC are forcing people to go against the monks and protestors. However, we heard that the monks and protestors continued protesting in large numbers.
28 Sep 07, 20:19
Admin: At Nyaung-U, the followers of SPDC has been forcing every household to send out at least one family member to protest as set up protest - "protesting against the monks and protesters". The order was out a while ago. SPDC is trying to lure the UN envoy's visit to Myanmar with these kind of set ups. Therefore, Mr.Gambari should know how to differentiate between the real protesters and those who were FORCED to protest against the civil unrest.
28 Sep 07, 20:13
Admin: the Police Station at South-Okkalarpa is being burnt down
28 Sep 07, 19:47
Admin: At entrance of Kyauk Myaung Thidar Lann, there is still shooting and soldiers are even arresting those who try to flee by climbing up the tree
28 Sep 07, 19:06
Admin: CNA News in Singapore : staff of foreign ministry in Jakarta observed 1 min of silence for those Burmese who hav died
De NOS zit in ieder geval op dezelfde lijn als Bush, die noemt het land ook Birma.quote:Op vrijdag 28 september 2007 16:03 schreef EricT het volgende:
hmmz
RTL nieuws noemt het land Myanmar
NOS noemt het Birma
Poltiek getint nieuws?
Bron: wikipediaquote:De naamswijziging is in 1989 doorgevoerd door de huidige militaire Juntaregering maar wordt door veel dissidenten en de Verenigde Staten niet geaccepteerd. De Verenigde Naties hebben de naamsverandering wel geaccepteerd. Op 27 september 2007 annonceerde het NOS-journaal dat het de voorkeur zou geven aan de oude naam Burma.
De naam Myanmar komt van Myanma Naingngandaw, de lokale naam voor het land die reeds in de 12e eeuw werd gebruikt. De aanduiding Burma - die in de VS en door Birmese dissidenten wordt gebruikt - is door de Britten overgenomen van de Portugezen en is een verbastering van Bamar, waarvan de herkomst onduidelijk is. Bamar is ofwel afgeleid uit een van de 16e of 17e eeuwse Indische talen, waarin het land Bama werd genoemd of werd afgeleid van de Indische naam Brahma-desh.
Nice. To hell met die dictators.quote:Op vrijdag 28 september 2007 08:45 schreef _The_General_ het volgende:
Bron:burmanews.cboxquote:Admin: From internal source: It is heard that the junta has set a plot to assassinate the most senior venerable monks (Sanga Maha Naryaka) tonight as if it is done by the monks involved in the protest.
29 Sep 07, 00:46
Admin: URGENT : We implore to everyone to forward that brutal act link. It shows the brain of a young boy who was beaten to death with an iron rod by the soldiers.
29 Sep 07, 00:41
Admin: Check the picture of brutal act by burmese soldiers
29 Sep 07, 00:09
Admin: Phone numbers of American Embassy in Ygn : 379880, 379881, 379883, 370963, 370964, 370965
28 Sep 07, 23:17
Admin: URGENT: Army is currently entering almost all the monastries in Yangon now and shooting the people.
28 Sep 07, 22:54
Admin: I just called UN official 24 hour hotline and they confirmed that people inside the country could report to them. The number is 554597. 554625 has been blocked by the govt, they said.
28 Sep 07, 22:33
nyi nyi: Hundreds of burmese wearing red shirts in the honour of the protestors in burma have gathered at Singapore Topayoh Buddhist Temple and pray for the monks and protestors in myanmar. The event was shown on Channel News Asia recently.
Bron:burmamyanmargenocide.blogspotquote:28 Sep 07, 22:20 - This picture on the top right is part of the human brain of a young boy attacked by Burmese SPDC soldiers at Tarmwe Township, Yangon yesterday. Riot police were not using rubber-coated rods. They were using heavy iron rods instead, which broke the skull, putting the young man to the end on the spot. This photo was taken after the dead body was taken away by the notorious Burmese soldiers.
28 Sep 07, 21:40 - SoneSeaYar: Junta destroying all murder evidences. Tyrant Than Shwe's SPDC soldiers are now destroying their murder evidences like they did in 1988. Eye witnesses reported that Toyota Dyna (number plate: Da-7270) carried many dead bodies, and dropped them in the Yangon River today. After every shooting, they ordered workers, seemed to be prisoners, to collect bullet shells to clean up their mess and evidence. All of this prove to be a "genocide", a systematic extermination of people with democratic beliefs.
quote:Military sources in Rangoon are claiming that the regime's number two, General Maung Aye (right), has staged a coup against Than Shwe, and that his troops are now guarding Aung San Suu Kyi's home. A meeting between him and Suu Kyi is expected. Maung Aye is army commander-in-chief and a renowned pragmatist.
Bron: newsdeskspecialquote:Rangoon: ‘army mutiny’ reported
Troops refuse to fire
on crowdsTroops
Reports from Rangoon suggest soldiers are mutinying. It is unclear the numbers involved. Reports cite heavy shooting in the former Burmese capital.
The organisation Helfen ohne Grenzen (Help without Frontiers) is reporting that "Soldiers from the 66th LID (Light Infantry Divison) have turned their weapons against other government troops and possibly police in North Okkalappa township in Rangoon and are defending the protesters. At present unsure how many soldiers involved."
Soldiers in Mandalay, where unrest has spread to as we reported this morning, are also reported to have refused orders to act against protesters.
Some reports claim that many soldiers remained in their barracks. More recent reports now maintain that soldiers from the 99th LID now being sent there to confront them.
Growing numbers of protestors are gathering in Rangoon, with 10,000 reported at the Traders Hotel and 50,000 at the Thein Gyi market. The police are reported to have turned water cannons against crowds at Sule Pagoda.
Many phone lines into the Burmese state have now been cut, mobile networks have been disabled and the national internet service provider has been taken off-line.
Dit geeft weer een goed beeld van wat voor wereldbeeld bepaalde leiders hebben:quote:Op donderdag 27 september 2007 22:05 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
http://www.wereldomroep.nl/actua/regio/verreoosten/070927_myanmar
It is all about the mighty dollar. Als total niet zou investeren dan staat er zo een ander klaar hoor. The business of business is business. Totdat mensen zich eindelijk realiseren dat Europese bedrijven buiten Europa andere maatstaven hanteren omdat het ons (alle westerlingen) gewoon geen zak interesseert, verandert er helemaal niks. Het heeft niks te maken met het wereldbeeld van bepaalde leiders maar de algemene desinteresse van de Europeaan.quote:Op zaterdag 29 september 2007 02:14 schreef boyv het volgende:
Geld staat boven mensenrechten dus. Zouden ze vast niet zeggen als ze zelf daar zouden wonen. Als je zelf al goed leeft, is het natuurlijk makkelijk om te zeggen dat je andere belangen hebt die boven de rechten van andere mensen staan...
Bron: Burmanews.cboxquote:29 Sep 07, 15:05
Ko Hla: We hear from Yangon that the military regime will arrange Trader hotel as place to stay for Ibrahim Gambari , the UN Secretary-General's Special Advisor, during his visit. Then the regime will show him faked protest by government backed USDA members near that hotel.
29 Sep 07, 14:42
Ko Hla: A peaceful protest in Yangon also starts in ShweBonTha Street in downtown.
29 Sep 07, 14:41
Ko Hla: Today peaceful protest starts in YayNanChaung Township of Magwe Division, and also in TaungGoke and Sittwe Township of Rakkhine State.
29 Sep 07, 14:09
Ko Hla: You can also read Singaporean's email in http://www.ko-htike.blogspot.com/
29 Sep 07, 14:09
Ko Hla: SINGAPORE: The Ministry of Foreign Affairs (MFA) said a Singaporean has been injured in Yangon. It appeared that the man, who was not identified, was injured by riot control munitions, commonly known as "rubber bullets". You can view full report here: http://www.channelnewsasi(...)/view/302726/1/.html
29 Sep 07, 14:03
Ko Hla: The UN Secretary-General's Special Advisor Ibrahim Gambari will be arriving Myanmar today.
29 Sep 07, 13:58
Ko Hla: That happened yesterday.
29 Sep 07, 13:57
Ko Hla: The military shot down 2 workers, from a government sawmill near SinMaLite in KyiMyinDine Township, who threw gasoline bottles to the troop. We received news from someone who knows well with that military troop.
29 Sep 07, 13:45
Ko Hla: We hear that today the military force will shoot down persons who are seemed to be the leader with sniper. According to reliable source, the military force has already positioned sniper nearly everywhere in the town. The force will crackdown from different sides of protesters and will crackdown completely by today
Heel lastig om in te schatten of dit waar is. Feit is wel dat het in het verleden vaker zo geweest is dat legeronderdelen zich bij demonstranten hebben aangesloten als bleek dat het er te veel waren. Denk bijvoorbeeld aan de val van Milosevic.quote:
quote:Op vrijdag 28 september 2007 22:57 schreef _The_General_ het volgende:
Het huwelijk van de dochter van de hoogste Generaal. Wat een smeerlappen:
http://www.youtube.com/watch?v=s6YPsycc6Lc
De prijzen van benzine zijn enorm gestegen in Birma, ik meen iets van 500%. Ook andere producten zijn onbetaalbaar geworden voor de bevolking.quote:
Bron:burmanews.cboxquote:29 Sep 07, 19:31
Ko Hla: Mr. Gambari MUST GO TO Yangon. People are dying and protesting at Yangon. Naypyidaw is a ghost town where only government officials and generals reside. Please… if someone from UN reading this message, contact Mr. Gambri NOW and insist that he must see Yangon. Help us!! Help Myanmar (Burma).
29 Sep 07, 18:50
Ko Hla: There will be a special news about Myanmar Military on DVB (Democratic Voice of Burma) tonight. Not only the people but also military personnel should listen to that news.
29 Sep 07, 18:46
Ko Hla: ** Sorry: Correction: Please read (Gen. Maung Aye gave command the military force to SHOOT to the people )
29 Sep 07, 18:43
Ko Hla: Ngwe-Kyar-Yan monastery, which was raided by SPDC in early morning Thursday, is in immediate cover-up. So that when the envoy from UN comes to check at it, the monastery will look like nothing has happened.
29 Sep 07, 18:42
Ko Hla: From Internal Source: Now, a split within Myanmar’s ruling junta has emerged. Several ministers such as Aung Thaung, Maung Thaung, Kyaw Hsan, Maung Oo and Thein Zaw are on Gen. Than Shwe side. Generals split between those who want to follow General Than Shwe and those who want to follow Gen. Maung Aye. According to a brigadier general, Gen. Maung Aye gave command the military force to short to the people who loot and destroy public’s properties. But Gen. Than Shwe followers do not agree with that command. That BG also suggests the protesters should not shout slogan against the entire military force.
29 Sep 07, 17:36
Ko Hla: Current News: There is protesting going on at Phone-Gyi Road. Most of the protesters are high school students, estimated about 70,000 protesters.
29 Sep 07, 17:10
Ko Hla: From a reliable source: Due to the UN special envoy visiting, the military forces are orderd for only warning shoot and not to crack down brutally as before. The forces only shoot to warn the protesters in Yangon’s Chinatown.
29 Sep 07, 16:42
Ko Hla: Now, more than ten thousands of people are protesting near Iron Market (ThanZay) in downtown Yangon. We can hear slogans shouted by protesters. The military force arrived but there is not shooting until now.
29 Sep 07, 16:11
Ko Hla: We request all government employees, private companies’ employee and all workers not to go to work and participate in General Strike. Everyone is suffering from absolute poverty. This is the time to participate to overthrow Brutal Military Regime. So everyone please participate to show our unity, to get our freedom, to get out from the poverty. THIS IS THE TIME TO ACT.
http://www.wereldomroep.nl/actua/regio/verreoosten/071002myanmarquote:"Verzet Myanmar ebt weg"
Door Sebastiaan Gottlieb
02-10-2007
Na vier dagen wachten heeft VN-gezant Ibrahim Gambari dinsdag toch kunnen praten met de eerste man van de militaire junta in Myanmar, generaal Than Shwe. Ook sprak hij opnieuw met oppositieleidster Aung San Suu Kyi. Zonder iets over de gesprekken prijs te geven, heeft Gambari het land weer verlaten. Hij is op weg naar New York om daar te rapporteren over de situatie in Myanmar.
Ongetwijfeld heeft Gambari de schending van mensenrechten door het regime in Myanmar aan de kaak gesteld. Hetzelfde onderwerp werd vorige week in de hoofdstad Nay Pyi Taw al aangesneden door de Nederlandse mensenrechtenambassadeur Arjan Hamburger.
Eigenlijk was Hamburger op weg naar Cambodja, toen hij tot zijn eigen verrassing ineens toestemming kreeg om Myanmar te bezoeken. De Nederlandse mensenrechtenambassadeur kwam daar aan vlak voordat het militaire regime hardhandig de demonstraties van monniken en burgers uit elkaar sloeg. Hij sprak met een vertegenwoordiger van de junta en verzocht hem namens Nederland geen geweld te gebruiken tegen de demonstranten. Verder pleitte Hamburger voor vrijlating van alle politieke gevangenen en een dialoog met de oppositie.
"De regering ziet de opstand vooral als een buitenlands complot en beschuldigt het buitenland ervan de oppositie te steunen", zegt Hamburger. "Het buitenland wordt er ook van beschuldigd de rijkdommen van Myanmar weg te kapen. De militairen zien dat dus blijkbaar niet als een eigen verantwoordelijkheid."
Politieke gevangenen
Hamburger luisterde ook naar de oppositie, die zeer bezorgd is over de nieuwe grondwet die in de maak is. Daarin wordt de overheersende positie van de militairen verder versterkt en hun macht bijna onaantastbaar. Volgens Hamburger zou dat de rechten van de burgers nog meer terugdringen, terwijl de mensenrechten nu al met voeten worden getreden: "Mensen worden willekeurig opgepakt en in de gevangenis gestopt en daar buitengewoon slecht behandeld. Er zijn vele politieke gevangen en er is dwangarbeid. Er zijn gedwongen verhuizingen, waar overigens wel enig overleg met de VN over is om te kijken of daar iets aan verbeterd kan worden. Er zijn kindsoldaten en er zijn vele, vele mensen naar Thailand gevlucht. En er zijn mijnenvegers, om het maar zo te noemen. Dat dorpelingen die met gevaar voor hun leven gedwongen worden om mijnenvelden te ruimen."
Ook de economische en politieke rechten worden in Myanmar stelselmatig geschonden, zegt Hamburger. De regering besteedt minder dan één procent aan onderwijs en gezondheidszorg. De bevolking is straatarm is en heeft geen enkele mogelijkheid om haar situatie te verbeteren.
Hamburger maakte ook een van de massale demonstraties mee. "Het was echt indrukwekkend. We zagen maar een deel van de totale demonstraties, maar dan praat je toch over zo'n duizend monniken, omringd door burgers. Ik geloof ook dat het aan hun kant zeer gewaardeerd werd dat er buitenlanders aanwezig waren die de situatie in de gaten hielden."
Internationale gemeenschap
Volgens Hamburger is de opstand in Myanmar grotendeels voorbij. De monniken die aan de wieg stonden van het verzet, zijn onder druk van het regime weer teruggekeerd naar hun kloosters. Een groot aantal van hen is gearresteerd. Omdat de monniken op dit moment grotendeels buiten beeld zijn geraakt, concentreren de militaire machthebbers zich weer op de politieke oppositie in het land. Hamburger denkt dat het risico groot is dat het openbare verzet wegebt en het regime de macht stevig in handen kan houden. De bal ligt nu volgens hem bij de internationale gemeenschap om de druk op de generaals op te voeren.
Helaas maar waar..... Ze hebben ook alles plat gelegd qua informatie toevoer.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:13 schreef boyv het volgende:
op naar de volgende media-hype
quote:Op vrijdag 28 september 2007 13:03 schreef Toffe_Ellende het volgende:
Ach, zal een keer niet een gaspijpleiding een rol spelenHet wordt tijd dat het Chineze Nederlandse volk in opstand komt en daar de democratie uitbreekt. Ben dat gezeik zat...
Inderdaad.quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:13 schreef boyv het volgende:
op naar de volgende media-hype
Dat was snel voorbij, ja. Tijd dat ze daar eens een voetbalcompetitie introduceren.quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 07:56 schreef pfaf het volgende:
Nou dat was het wel weer zo'n beetje inderdaad. Over op de orde van de dag. Sjesus wat leven we toch in een kutwereld.
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 20:34 schreef moussie het volgende:
tjeezes .. op RTL net een opgenomen telefoongesprek met een vrouw die naast een crematorium woont .. het schijnt dat niet alleen de doden worden verbrand maar ook de gewonden
quote:
Inderdaad, en dan zo'n VN-chef die zegt dat men nu niet weet wat er nu in Birma gebeurt, nou ik durf wel een balletje op te gooien.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 02:36 schreef boyv het volgende:
en de wereld kijkt toe
quote:tjeezes .. op RTL net een opgenomen telefoongesprek met een vrouw die naast een crematorium woont .. het schijnt dat niet alleen de doden worden verbrand maar ook de gewonden
Hmmm, dat zou jammer zijn. Men leek wel fanatiek. Sancties en de VN werken niet, dat is al bij verschillende landen zo gebleken. Ik denk dat een coalitie gesmeed moet worden met China, het moet toch mogelijk een vervanger te bieden voor hun afhankelijkheid van Birma voor wat betreft grondstoffen. Dan wordt het mogelijk (militair) in te grijpen in dat land, men heeft in Irak kunnen zien dat tijdens de Eerste Golfoorlog de invasie de burgers de moed gaf echt collectief in opstand te komen.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 02:46 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
In Ter Zake (nog de hele nacht in de herhaling op Canvas) zat trouwens een Belgische journalist die als 'officieel toerist' de voorbije weken in Birma was. De schrik die uit het zeldzame interview met een paar Birmezen spreekt die hij toont is eigenlijk zo fatalistisch ... Men staat er nog heel ver van een revolutie.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 02:55 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Hmmm, dat zou jammer zijn. Men leek wel fanatiek. Sancties en de VN werken niet, dat is al bij verschillende landen zo gebleken. Ik denk dat een coalitie gesmeed moet worden met China, het moet toch mogelijk een vervanger te bieden voor hun afhankelijkheid van Birma voor wat betreft grondstoffen. Dan wordt het mogelijk (militair) in te grijpen in dat land, men heeft in Irak kunnen zien dat tijdens de Eerste Golfoorlog de invasie de burgers de moed gaf echt collectief in opstand te komen.
quote:De militaire junta in Myanmara (Birma) arresteert nog steeds monniken en oppositieleden. Dat heeft een leider van de monniken gezegd in een telefoongesprek vanuit Myanmar met een landgenoot in New York.
Volgens de zegsman houden de militairen nog steeds de kloosters omsingeld en patrouilleren ze intensief in de straten. De monnik, die zich U Gambira noemt, zei op de hoogte te zijn van de druk die de internationale gemeenschap uitoefent op de junta. Maar hij voegde eraan toe dat dit niet genoeg is om een einde te maken aan het geweld in zijn land. Hij benadrukte verder dat internationale steun nodig is, omdat de junta er alles aan doet om aan de macht te blijven.
De staatstelevisie in het Aziatische land berichtte dat het leger vooral op zoek is naar vier monniken die de protesten van afgelopen weken leidden. Meer dan honderd monniken zitten volgens de tv-zender nog vast voor verhoor. Oppositieleden denken dat het aantal mensen dat nog vastzit veel hoger is.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |