http://www.nrc.nl/binnenl(...)kritisch_over_kaftanquote:Wilders en Verdonk kritisch over ‘kaftan’
Door een onzer redacteuren
Den Haag, 19 sept. „Half-Marokkaanse klederdracht" noemde PVV-fractievoorzitter Geert Wilders de jurk van minister Vogelaar (Wonen, Wijken, Integratie, PvdA) vanochtend in de Tweede Kamer.
Vogelaar verscheen gisteren op Prinsjesdag in een opvallende okerkleurige jurk met een jasje in grijstinten. Het geheel is een creatie van de 31-jarige Marokkaanse ontwerpster Houda El Fechka. Vogelaar wilde volgens haar woordvoerder met de jurk laten zien dat er „onder allochtonen een heleboel mensen zitten die het geweldig goed doen in Nederland”.
De creatie viel gisteren ook niet in goede aarde bij ex-minister Rita Verdonk, nu zelfstandig lid van de Tweede Kamer. Zij sprak in een uitzending van NOS-radio misprijzend van een „kaftanachtige jurk” en trok een vergelijking met de kledij van imams. Volgens Verdonk was de kleding van Vogelaar een verkeerd signaal, omdat een minister voor Integratie moet laten zien waar de Nederlandse cultuur voor staat.
Een kaftan is volgens El Fechka een lange jurk, waarvan de oorsprong in Turkije ligt. De jurk van Vogelaar is geen kaftan. „Die is langer. Deze jurk is een mix tussen twee culturen.” Volgens de ontwerpster dragen „sterren” tegenwoordig vaak kaftans. Vogelaar ontmoette El Fechka tijdens een galafeest waar een jurk van de ontwerpster werd verloot. Vogelaar vroeg de ontwerpster of ze iets voor haar wilde maken. El Fechka stelde voor om een chique jurk voor Prinsjesdag te ontwerpen.
ik snap echt niet hoe mensen zoiets kunnen zeggen, ik krijg 't m'n strot niet uit iig.quote:Volgens Verdonk was de kleding van Vogelaar een verkeerd signaal, omdat een minister voor Integratie moet laten zien waar de Nederlandse cultuur voor staat.
Gatverdamme, BUITENLANDS zei je?quote:Op woensdag 19 september 2007 17:41 schreef NLweltmeister het volgende:
Beatrix had gisteren ook een jurk aan met een 'buitenlandse' naam, die ik vergeten ben.
Die ontwerpster lacht nu natuurlijk het hardste...
ben je je ervan bewust dat er 'n BUITENLANDS woord in je username, of eh excuses gebruikersnaam staat?quote:Op woensdag 19 september 2007 17:45 schreef NLweltmeister het volgende:
Made in Holland, schande
quote:
ik zit momenteel ook in een uitzetcentrumquote:Op woensdag 19 september 2007 17:47 schreef Tarantallegra het volgende:
[..]
ben je je ervan bewust dat er 'n BUITENLANDS woord in je username, of eh excuses gebruikersnaam staat?
Tja. Zulke jassen, jurken, wat het ook zijn, zie je ook vaker in moderne kledingwinkels liggen. Maar mooi is het niet, vind ik.quote:
De minister van Justitie in Libanon zou heel goed een christen zelf kunnen zijn. Voorts leven wij niet in Egypte of Libanon en hebben deze landen er niets mee te maken.quote:Op woensdag 19 september 2007 17:50 schreef Zwaardvisch het volgende:
Wat is hier zo gek aan? Een minister van Justitie in Egypte of Libanon gaat toch ook geen rozenketting dragen om de christelijke/Joodse minderheid in dat land heimisch te maken?
Ik vind het een nogal domme actie van Vogelaar.
Een rozenketting is een religieus symbool. Dit is simpelweg een kledingstuk uit Marokko, al heeft Wilders er nogal moeite mee om die twee uit elkaar te houden. Heerlijk die vrijheid...quote:Op woensdag 19 september 2007 17:50 schreef Zwaardvisch het volgende:
Wat is hier zo gek aan? Een minister van Justitie in Egypte of Libanon gaat toch ook geen rozenketting dragen om de christelijke/Joodse minderheid in dat land heimisch te maken?
Wtf heeft een rozenkrans hier mee te maken ?quote:Op woensdag 19 september 2007 17:50 schreef Zwaardvisch het volgende:
Zullen we dan ook Gucci gaan verbieden (komt immers uit een mafialand) of Nike uit het land van de kruistochten?quote:Op woensdag 19 september 2007 17:50 schreef Zwaardvisch het volgende:
Net zoveel als dat gewaad van Vogelaar met Nederland.quote:Op woensdag 19 september 2007 17:55 schreef gelly het volgende:
[..]
Wtf heeft een rozenkrans hier mee te maken ?
Mubarak in een westers pak.quote:Op woensdag 19 september 2007 17:50 schreef Zwaardvisch het volgende:
Niets, dus? Dat is vreemd we hebben toch een hele behoorlijke groep Nederlanders met een Marokkaanse achtergrond en bovendien is daar al jarenlang gedoe mee. Zou niet weten waarom dat niets met Nederland te maken heeft.quote:Op woensdag 19 september 2007 17:57 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Net zoveel als dat gewaad van Vogelaar met Nederland.
...quote:Op woensdag 19 september 2007 17:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
We moeten gewoon accepteren dat cultuur niet een bestendig karakter heeft. Het is aan verandering verval onderhevig en dat is maar geod ook.
We mogen enkel nog Neerlands fabrikaat dragen ? Mag een spijkerbroek nog wel, of sportschoenen ? Waar ligt de grens Zwaardvisch, jij hoeder des Vaderlands ?quote:Op woensdag 19 september 2007 17:57 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Luister, als je Nederlandse klederdracht wil moet je naar staphorst gaan.quote:Op woensdag 19 september 2007 17:57 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Nou wil ik niet zeggen dat ik een minister graag op Nikes zie lopen, maar volgens mij is dat, samen met die Italiaanse designer-snit van je, gewoon een Westerse outfit.quote:Op woensdag 19 september 2007 17:56 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zullen we dan ook Gucci gaan verbieden (komt immers uit een mafialand) of Nike uit het land van de kruistochten?
We moeten gewoon accepteren dat cultuur niet een bestendig karakter heeft. Het is aan verandering onderhevig en dat is maar geod ook.
Ik denk dat hij met z'n vrijheidspartij beter zou passen in Saoedi-Arabië.quote:Op woensdag 19 september 2007 17:59 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Luister, als je Nederlandse klederdracht wil moet je naar staphorst gaan.
Vogelaar wilde alleen maar provoceren.quote:Vogelaar verscheen gisteren op Prinsjesdag in een opvallende okerkleurige jurk met een jasje in grijstinten. Het geheel is een creatie van de 31-jarige Marokkaanse ontwerpster Houda El Fechka.
Ach man, neem het anders nog even voor hem op ook,quote:Op woensdag 19 september 2007 18:00 schreef Het_hupt het volgende:
Links kan weer lekker over Wilders gaan bashen![]()
Zeg, heb jij eigenlijk meer dan 6 zinnetjes die je willekeurig in topics neerplempt?quote:Op woensdag 19 september 2007 18:00 schreef Het_hupt het volgende:
Links kan weer lekker over Wilders gaan bashen![]()
Ze staan pál voor de vrijheid zodat niemand erbij kan komen.quote:Op woensdag 19 september 2007 17:41 schreef Hephaistos. het volgende:
Heerlijk he, die Vrijheid van de Partij voor de Vrijheid.
Waarom maak je nu ineens het onderscheid " westers" terwijl je het net nog over on-Nederlands had ?quote:Op woensdag 19 september 2007 18:00 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Nou wil ik niet zeggen dat ik een minister graag op Nikes zie lopen, maar volgens mij is dat, samen met die Italiaanse designer-snit van je, gewoon een Westerse outfit.
Zou Wilders het als Marokkaans herkend hebben als Vogelaar dat niet op tv had gezegd? Ik niet in elk geval.quote:Op woensdag 19 september 2007 17:54 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Een rozenketting is een religieus symbool. Dit is simpelweg een kledingstuk uit Marokko door een uit Marokko afkomstige ontwerpster gemaakte jurk, al heeft Wilders er nogal moeite mee om die twee uit elkaar te houden. Heerlijk die vrijheid...
Italië is een heel ander land dan Nederland en heeft net zo min met ons land van doen als Marroko.quote:Op woensdag 19 september 2007 18:00 schreef Zwaardvisch het volgende:
[..]
Nou wil ik niet zeggen dat ik een minister graag op Nikes zie lopen, maar volgens mij is dat, samen met die Italiaanse designer-snit van je, gewoon een Westerse outfit.
aww en dat maakt mijn mening minder dan de jouwe?quote:Op woensdag 19 september 2007 18:01 schreef Hephaistos. het volgende:
[..]
Zeg, heb jij eigenlijk meer dan 6 zinnetjes die je willekeurig in topics neerplempt?
Jeetje Gelly, volgens mij steek je met Italiaanse/Amerikaanse/Franse merkkleding niemand de ogen uit. Het gaat hier enkel en alleen om de voorbeeldfunctie. Een chef op een scheepswerf trekt ook geen overall aan als hij zijn werknemers toe moet spreken, dan maak je jezelf alleen onstefelijk belachelijk,quote:Op woensdag 19 september 2007 17:59 schreef gelly het volgende:
[..]
We mogen enkel nog Neerlands fabrikaat dragen ? Mag een spijkerbroek nog wel, of sportschoenen ? Waar ligt de grens Zwaardvisch, jij hoeder des Vaderlands ?
Ja.quote:Op woensdag 19 september 2007 18:03 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
aww en dat maakt mijn mening minder dan de jouwe?
Heb je ook nog een mening over iets anders?quote:Op woensdag 19 september 2007 18:03 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Yup, hij is toch de grote boemanquote:Op woensdag 19 september 2007 18:01 schreef Monidique het volgende:
[..]
Ach man, neem het anders nog even voor hem op ook,!
Wilders doet de zoveelste achterlijke uitspraak en jij gaat zeuren dat 'links' hem 'basht'.
Graag alleen voor knappe mensen.quote:Op woensdag 19 september 2007 18:04 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Alle kleding verbieden!![]()
Mini-rokjes, hoofddoeken, alles werkt polariserend!![]()
Voortaan dragen we alleen nog Adams (en Eva's) kostuum![]()
En nu zijn het Wilders, Verdonk en hun schapen die zichzelf onstefelijk belachelijk maken.quote:Op woensdag 19 september 2007 18:03 schreef Zwaardvisch het volgende:
Een chef op een scheepswerf trekt ook geen overall aan als hij zijn werknemers toe moet spreken, dan maak je jezelf alleen onstefelijk belachelijk,
Zeer goed, dat was de tweede al. Nog 4 standaardzinnetjes te gaan en dan ben je er weer klaar mee voor vandaagquote:Op woensdag 19 september 2007 18:03 schreef Het_hupt het volgende:
[..]
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |