abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_53044776

Een van de meest verslavende sporten die er bestaat: roeien. De sport waarin kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen subliem gecombineerd moeten worden om de boot onder controle te houden terwijl men in een race ook nog aan tactiek moet denken. Een Nederlandse sport bij uitstek, maar bovenal: de mooiste sport die bestaat.

Schroom niet om een vraag over roeien of (roei)ergometeren te stellen, wij zullen hem maar wat graag beantwoorden.

Roei(st)ers op Fok!:
ocf81 (Euros - Enschede)
Keroppi (Orca - Utrecht)
theSummoner (Skoll - Amsterdam)
nanana (Asopos de Vliet - Leiden)
Chielus (Vidar - Tilburg)
nogeenmaarten (? - ?)
Apoc2003 (Gyas - Groningen)
WanEnOonlie (Njord - Leiden)
Pluizel (Aegir - Groningen)
cryforhelp (E)
pikhoofd (Asopos de Vliet - Leiden)
horney_dorney (Willem III - Amsterdam)
duncannn (Willem III - Amsterdam)
De_Brok (Phocas - Nijmegen)
-Banaan- (Proteus-Eretes - Delft)
Schotse_Hooglander (Nereus - Amsterdam)
Sjobber (Phocas - Nijmegen)
seekfaM (DDS - Delft)
Delnooz (Phocas - Nijmegen)
oddman (Orca - Utrecht)
Slachtkalf (Nereus - Amsterdam)
Boomrups (Gyas - Groningen)
jw3 (Willem III - Amsterdam)
De_Ananas (Skoll - Amsterdam)
Thrawn (Euros - Enschede)
Dodona (Phocas - Nijmegen)

Eerdere topics:
Roeien en ergometeren deel IX - Licht vs zwaar ready..fight!
Roeien en Ergometeren - Deel VIII - Roadtrip to Linz anyone?
Roeien en Ergometeren - Deel VII - Waar 2k maar 5:59 duurt
Roeien en Ergometeren - Deel VI - Zachtjes tikt de regen...
Roeien en Ergometeren - Deel V - Als (de) Hel bevriest...
Roeien en ergometeren - deel IV
Roeien en ergometeren - deel III
Roeien en ergometeren - deel 2
Roeien en ergometeren

Belangrijke sites:
Foto\'s
www.nlroei.nl - Voor al uw foto\'s, de laatste weetjes en nog veel meer. Zo kan je er je eigen trainingslog op aanmaken zodat je kan bijhouden hoeveel kilometers je vaart.
www.roeifotograaf.nl - Jorrit Salverda was vroeger huisfotograaf van Gyas, maar heeft tegenwoordig zijn aandachtsveld verbreed door ook andere verenigingen te fotograferen. Met succes! Prima kwaliteit!
www.jan-edwin.nl - Niet altijd aanwezig op wedstrijden (eigenlijk alleen op langebaan), maar de foto\'s zijn net als op NLroei en bij Jorrit prima te doen! Voor al uw Winterwedstrijden / H4K / Head nostalgie.
www.roeien.net - Iets amateuristischer, maar desalniettemin de moeite waard. Meestal alleen nieuws, soms ook wat fotomateriaal.
www.roeifotos.nl - Relatief nieuw, dus nog weinig archiefmateriaal. Een race met blik als gevolg kan nooit genoeg gefotografeerd zijn, dus kijk ook hier even doorheen!
www.roeifoto.eu - Vrij Aegir-gekleurd roeifotoboek, maar Lies en Gabe trachten ook de rest van roeiend Nederland (bij vlagen) te vereeuwigen op de digitale camera. Het zoeken waard!

Algemeen
www.knrb.nl - De site van de Koninklijke Nederlandse Roeibond. Start je een wedstrijd? Controleer hier wie je tegenstand is via inschrijvingen.knrb.nl
www.knsrb.nl - Overkoepelende orgaan voor de studentenroeiverenigingen. Organiseert ook de mooiste wedstrijd van het jaar (de Varsity). Ook bereikbaar via www.varsity.nl
www.worldrowing.com - Site van FISA (Internationale Roeibond), met allerhande informatie. Zo kan je in de gaten houden wat er nou precies gebeurt op de Australische Nationale Kampioenschappen, en wat Olaf Tufte nou weer aan het uitspoken is op zijn boerderij in Noorwegen. Ook filmpjes van eerdere WK\\\\\\\'s te zien via Media!
www.rowingone.com - Benieuwd naar het (roei)verleden van die ene toproeier? Hoop je te achterhalen hoe oud Eeke Thomée is? Of wil je gewoon je ego strelen door jezelf te vinden in de database van de internationale roeiwereld? http://80.83.47.230/n_bio_rower.fwx?no_id=24982

Filmpjes
www.youtube.com - De bekende filmpjessite heeft ook genoeg roeibeelden! Van Olympische finales tot amateuristische trainingen. Allemaal het kijken (of het uitlachen) waard.
http://video.google.com - Minder hoogstaand dan youtube (want geen échte roeiwedstrijden), maar het zoeken altijd waard.
http://www.coupdepelle.com/rubriques/medias/ - Weliswaar in het Frans, maar genoeg leuke filmpjes te zien! Skiffbehendigheid met Fabrice Moreau (LM1x FR - zie ook onder), de Olympische voorbereiding van Sebastien Vieilledent & Adrien Hardy (winnaars goud M2x Athene 2004 - my personal favorite) en een race tussen GB, DE, en FR voor het paleis van Versailles.

En om het leuk af te sluiten in deze categorie (filmpjes): je bent pas écht behendig als je Fabrice Moreau na kan doen.

Deze achten hadden wat moeite met de kunst van het roeien:

Natuurlijk zijn er ook de afzonderlijke sites van verenigingen: van de Maas tot Nereus, van Boreas tot de Dordtsche. Allen zijn vertegenwoordigd op het web en van de Nederlandse roeiverenigingen zijn de sites sowieso op NLroei te vinden.

changelog:
Deel IX:
  • Thrawn toegevoegd
    Deel X:
  • grappig filmpje toegevoegd
  • Thrawn's gegevens gecorrigeerd

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2007 18:08:19 ]
  • pi_53044785
    Even een nieuw topic aangemaakt omdat die *!@#$%)^&*{| van een yestuur zo onsportief bezig was. O (bij deze ben je met stip op 1 van mijn lijst van minst favoriete users binnengekomen)

Overigens kruipt het bloed waar het niet gaan kan en ben ik weer vol aan de slag voor weer een jaar wedstrijdroeien. Hopelijk maak ik nu eens een volledig seizoen mee zonder blessureleed of geharrewar met coaches.

[ Bericht 31% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2007 09:33:00 ]
      FOK!fossiel zondag 9 september 2007 @ 11:01:16 #3
    1455 Keroppi
    kool kikker
    pi_53045434
    quote:
    Op zaterdag 8 september 2007 17:58 schreef theSummoner het volgende:

Ik mis iets: waarvoor wordt geloot? Uberhaupt voor toelating tot Orca en Triton??
    Ja, omdat het Merwede-kanaal met al haar woonboten + 3 roeiverenigingen erg druk is, mogen Orca + Triton elk jaar een max. aantal nieuwe leden aannemen. Daarnaast wordt ook geprobeerd om de m/v ratio een beetje in evenwicht te houden. Dan kun je constructies krijgen als 'voor elke jongen die lid wordt, wordt een meisje 'ingeloot'.
    Chick on a mission
    pi_53048179
    quote:
    Op zondag 9 september 2007 09:30 schreef ocf81 het volgende:
    Overigens kruipt het bloed waar het niet gaan kan en ben ik weer vol aan de slag voor weer een jaar wedstrijdroeien. Hopelijk maak ik nu eens een volledig seizoen mee zonder blessureleed of geharrewar met coaches.
    Goede zaak! Ga je weer skiffen, of heb je een ploeg gevonden?
    pi_53048565
    Het plan is om mee te doen met de selectie voor een viertje. Of dat viertje ook CC gaat doen is nog niet duidelijk, maar daar wordt wel over nagedacht. In ieder geval is de intentie om een ploeg te vormen met zware jongens die hard willen roeien.
      zondag 9 september 2007 @ 15:02:21 #6
    107631 Pikhoofd
    What's in a name?
    pi_53049822
    quote:
    Op zondag 9 september 2007 14:07 schreef ocf81 het volgende:
    Het plan is om mee te doen met de selectie voor een viertje. Of dat viertje ook CC gaat doen is nog niet duidelijk, maar daar wordt wel over nagedacht. In ieder geval is de intentie om een ploeg te vormen met zware jongens die hard willen roeien.
    Wat is CC?
    pi_53050532
    De Challenge Cup is een competitie voor 4- op SA niveau.
    pi_53051396
    mooi ocf81 bedankt voor de eerste post!
      zondag 9 september 2007 @ 16:30:34 #9
    185006 Dodona
    Coach EJL'13, EJZ'11
    pi_53051667
    Kun je mij toevoegen?
    Reach for what you wanna do - 2Pac
    pi_53051735
    Sure. welke vereniging ben je eigenlijk van? (ik heb je eerste post(s) wellicht over het hoofd gezien?)

overige verzoeken ook graag voor de edit deadline doorgeven (ik geloof 24 h)

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2007 16:54:33 ]
    pi_53053342
    Ik help wel even: Dodona (Phocas - Nijmegen)
    Een levende legende, al zeg ik het zelf.
    Geboren als schaap, uitgegroeid tot leider.
    pi_53060731
    Pfffff, een levende legende.
    Laat dat maar zien in je bestuursjaar!
    pi_53061601
    quote:
    Op zondag 9 september 2007 11:01 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Ja, omdat het Merwede-kanaal met al haar woonboten + 3 roeiverenigingen erg druk is, mogen Orca + Triton elk jaar een max. aantal nieuwe leden aannemen. Daarnaast wordt ook geprobeerd om de m/v ratio een beetje in evenwicht te houden. Dan kun je constructies krijgen als 'voor elke jongen die lid wordt, wordt een meisje 'ingeloot'.
    Ah, de utrechtse verenigingen hebben ook een vrouwenoverschot?

Hoe zit dat nou eigenlijk met ouderejaars, als je aankomt: 'ik ben X jaar bij een andere stad lid geweest en kom nu hier een master doen en een beetje roeien'. Zijn je kansen dan een stuk beter, of boeit ervaring niet?

Dodona gaat besturen? dan heb je je al meteen goed voorbereid op een jaartje soggen door je hier te melden
    pi_53061819
    Een meeleesTvptje , ik zal binnenkort wel even wat verslagjes van trainen en wedstrijden posten , maar nu wil ik gewoon even gezellig meelezen :$
      FOK!fossiel zondag 9 september 2007 @ 23:11:37 #15
    1455 Keroppi
    kool kikker
    pi_53061886
    quote:
    Op zondag 9 september 2007 23:01 schreef cryforhelp het volgende:

[..]

Ah, de utrechtse verenigingen hebben ook een vrouwenoverschot?

Hoe zit dat nou eigenlijk met ouderejaars, als je aankomt: 'ik ben X jaar bij een andere stad lid geweest en kom nu hier een master doen en een beetje roeien'. Zijn je kansen dan een stuk beter, of boeit ervaring niet?
    Vrouwenoverschot inderdaad.... (zit zelf ook nog eens op een opleiding met 80% dames). Maar natuurlijk wordt er gekeken naar ervaring. Ben je jeugdroeier of heb je al in je studententijd geroeid dan denk ik niet dat de "loting" iets is om je druk over te maken.
    Vaak zetten ze in de afroeitijd de 'ervaren' mensen ook in een ploeg bij elkaar. Want het is natuurlijk niet echt leuk als jij al jaren roeit om dan de eerste zoveel weken in een C4+ te moeten ploeteren
    Chick on a mission
    pi_53063393
    tvp
    Wie een kuil graaft voor een ander
    is een arbeider.
      maandag 10 september 2007 @ 10:19:44 #17
    58060 Apoc2003
    Er gaat niets boven groningen!
    pi_53068034
    quote:
    Op zondag 9 september 2007 23:11 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Vaak zetten ze in de afroeitijd de 'ervaren' mensen ook in een ploeg bij elkaar. Want het is natuurlijk niet echt leuk als jij al jaren roeit om dan de eerste zoveel weken in een C4+ te moeten ploeteren
    Bij ons is het zo dat jeugdroeiers gewoon worden ingedeeld bij een afroeiploeg om daarna de afroeicoaches te helpen bij het coachen van de onervaren roeiers. Hierdoor leren ze ook veel mensen kennen, in plaats van alleen jeugdroeiers. Als ze zelf willen roeien kunnen ze meedoen met het programma voor ouderejaars competitieroeiers of voor de selectie voorbereiding.

Overigens ben ik sinds afgelopen week weer aan het trainen. Tot en met eind oktober in de skiff (aflopen maandag m'n skiff 2 gehaald ) en krachtrainen/circuittraining/ergometeren, vanaf dan tot en met half november steeds meer boordroeien waarna op 16 november de selectie voor de tweedejaarsploegen bekend wordt gemaakt
    "Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
    -Rudyard Kipling
      maandag 10 september 2007 @ 10:23:58 #18
    185006 Dodona
    Coach EJL'13, EJZ'11
    pi_53068122
    quote:
    Op zondag 9 september 2007 17:42 schreef Sjobber het volgende:
    Ik help wel even: Dodona (Phocas - Nijmegen)
    Een levende legende, al zeg ik het zelf.
    Dank je

Over vrouwenoverschotten, wij zaten ook op 66% vrouw en dat wordt dit jaar alleen maar meer
    pi_53068791
    Levende legendes zijn voor mij toch meer mensen zoals mevr. Karsten of Sir Redgrave. (no offence intended)

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2007 11:09:16 ]
    pi_53072981
    Zeau, ook weer een weekendje bier zuipen in Leer achter de rug. Sneller konden we het niet maken, wel gezelliger

Enkel Apoc en z'n homies achter ons gelaten, de duitsers waren een maatje te groot voor onze instapboot. Vooral op zondag waren de verschillen tussen uitgeslapen duitsers en brakke euroieden redelijk groot.

Desalniettemin staat deze wedstrijd ook voor volgend jaar weer hoog op de agenda
      maandag 10 september 2007 @ 19:26:03 #21
    185006 Dodona
    Coach EJL'13, EJZ'11
    pi_53078801
    quote:
    Op maandag 10 september 2007 11:00 schreef ocf81 het volgende:
    Levende legendes zijn voor mij toch meer mensen zoals mevr. Karsten of Sir Redgrave. (no offence intended)
    Non taken, ik deel je mening
      maandag 10 september 2007 @ 20:14:35 #22
    58060 Apoc2003
    Er gaat niets boven groningen!
    pi_53079947
    quote:
    Op maandag 10 september 2007 14:18 schreef Thrawn het volgende:
    Zeau, ook weer een weekendje bier zuipen in Leer achter de rug. Sneller konden we het niet maken, wel gezelliger

Enkel Apoc en z'n homies achter ons gelaten, de duitsers waren een maatje te groot voor onze instapboot. Vooral op zondag waren de verschillen tussen uitgeslapen duitsers en brakke euroieden redelijk groot.

Desalniettemin staat deze wedstrijd ook voor volgend jaar weer hoog op de agenda
    Ik was er zelf niet bij, volgend jaar hopelijk wel
    "Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
    -Rudyard Kipling
    pi_53085392
    quote:
    Op maandag 10 september 2007 10:19 schreef Apoc2003 het volgende:
    Overigens ben ik sinds afgelopen week weer aan het trainen. Tot en met eind oktober in de skiff (aflopen maandag m'n skiff 2 gehaald ) en krachtrainen/circuittraining/ergometeren, vanaf dan tot en met half november steeds meer boordroeien waarna op 16 november de selectie voor de tweedejaarsploegen bekend wordt gemaakt
    Ahum, tweedejaarsselectie? Daar droomt Phocas alleen maar van...

Ik ben de afgelopen week weer begonnen, beetje skiffen (gaat met sprongen vooruit, wonderbaarlijk) en KT. Nog een paar weekjes en dan in de 2- voor de Asopos Najaars en de Hel. Dan nog ff NKIR en dan eeeeeeeeindelijk in de 4-, als iedereen terug is van blessures.
    ik heb er weer helemaal zin an!
    pi_53086055
    Ik dacht dat de Hel van het Noorden een soort van selectiecriterium voor de meerdere jaars wedstro was, voor Phocanen.

Die gedachte heeft het in ieder geval wel ooit eens gehad geloof ik.
    Geboren als schaap, uitgegroeid tot leider.
    pi_53092325
    Vast wel, maar zolang we met 4 verder gaan wordt het een 4-seizoen. Daar kan gezien ons vorig jaar toch niet al te veel tegenstand voor bestaan!?
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')