abonnement Unibet Coolblue
pi_50881253


Een van de meest verslavende sporten die er bestaat: roeien. De sport waarin kracht, coördinatie en uithoudingsvermogen subliem gecombineerd moeten worden om de boot onder controle te houden terwijl men in een race ook nog aan tactiek moet denken. Een Nederlandse sport bij uitstek, maar bovenal: de mooiste sport die bestaat.

Schroom niet om een vraag over roeien of (roei)ergometeren te stellen, wij zullen hem maar wat graag beantwoorden.

Roei(st)ers op Fok!:
ocf81 (Euros - Enschede)
Keroppi (Orca - Utrecht)
theSummoner (Skoll - Amsterdam)
nanana (Asopos de Vliet - Leiden)
Chielus (Vidar - Tilburg)
nogeenmaarten (? - ?)
Apoc2003 (Gyas - Groningen)
WanEnOonlie (Njord - Leiden)
Pluizel (Aegir - Groningen)
cryforhelp
pikhoofd (Asopos de Vliet - Leiden)
horney_dorney (Willem III - Amsterdam)
duncannn (Willem III - Amsterdam)
De_Brok (Phocas - Nijmegen)
-Banaan- (Proteus-Eretes - Delft)
Schotse_Hooglander (Nereus - Amsterdam)
Sjobber (Phocas - Nijmegen)
seekfaM (DDS - Delft)
Delnooz (Phocas - Nijmegen)
oddman (Orca - Utrecht)
Slachtkalf (Nereus - Amsterdam)
Boomrups (Gyas - Groningen)
jw3 (Willem III - Amsterdam)
De_Ananas (Skoll - Amsterdam)
Thrawn (Euros - Amsterdam)

Eerdere topics:
Roeien en Ergometeren - Deel VIII - Roadtrip to Linz anyone?
Roeien en Ergometeren - Deel VII - Waar 2k maar 5:59 duurt
Roeien en Ergometeren - Deel VI - Zachtjes tikt de regen...
Roeien en Ergometeren - Deel V - Als (de) Hel bevriest...
Roeien en ergometeren - deel IV
Roeien en ergometeren - deel III
Roeien en ergometeren - deel 2
Roeien en ergometeren


Belangrijke sites:
Foto's
www.nlroei.nl - Voor al uw foto's, de laatste weetjes en nog veel meer. Zo kan je er je eigen trainingslog op aanmaken zodat je kan bijhouden hoeveel kilometers je vaart.
www.roeifotograaf.nl - Jorrit Salverda was vroeger huisfotograaf van Gyas, maar heeft tegenwoordig zijn aandachtsveld verbreed door ook andere verenigingen te fotograferen. Met succes! Prima kwaliteit!
www.jan-edwin.nl - Niet altijd aanwezig op wedstrijden (eigenlijk alleen op langebaan), maar de foto's zijn net als op NLroei en bij Jorrit prima te doen! Voor al uw Winterwedstrijden / H4K / Head nostalgie.
www.roeien.net - Iets amateuristischer, maar desalniettemin de moeite waard. Meestal alleen nieuws, soms ook wat fotomateriaal.
www.roeifotos.nl - Relatief nieuw, dus nog weinig archiefmateriaal. Een race met blik als gevolg kan nooit genoeg gefotografeerd zijn, dus kijk ook hier even doorheen!
www.roeifoto.eu - Vrij Aegir-gekleurd roeifotoboek, maar Lies en Gabe trachten ook de rest van roeiend Nederland (bij vlagen) te vereeuwigen op de digitale camera. Het zoeken waard!

Algemeen
www.knrb.nl - De site van de Koninklijke Nederlandse Roeibond. Start je een wedstrijd? Controleer hier wie je tegenstand is via inschrijvingen.knrb.nl
www.knsrb.nl - Overkoepelende orgaan voor de studentenroeiverenigingen. Organiseert ook de mooiste wedstrijd van het jaar (de Varsity). Ook bereikbaar via www.varsity.nl
www.worldrowing.com - Site van FISA (Internationale Roeibond), met allerhande informatie. Zo kan je in de gaten houden wat er nou precies gebeurt op de Australische Nationale Kampioenschappen, en wat Olaf Tufte nou weer aan het uitspoken is op zijn boerderij in Noorwegen. Ook filmpjes van eerdere WK\\\'s te zien via Media!
www.rowingone.com - Benieuwd naar het (roei)verleden van die ene toproeier? Hoop je te achterhalen hoe oud Eeke Thomée is? Of wil je gewoon je ego strelen door jezelf te vinden in de database van de internationale roeiwereld? http://80.83.47.230/n_bio_rower.fwx?no_id=24982

Filmpjes
www.youtube.com - De bekende filmpjessite heeft ook genoeg roeibeelden! Van Olympische finales tot amateuristische trainingen. Allemaal het kijken (of het uitlachen) waard.
http://video.google.com - Minder hoogstaand dan youtube (want geen échte roeiwedstrijden), maar het zoeken altijd waard.
http://www.coupdepelle.com/rubriques/medias/ - Weliswaar in het Frans, maar genoeg leuke filmpjes te zien! Skiffbehendigheid met Fabrice Moreau (LM1x FR - zie ook onder), de Olympische voorbereiding van Sebastien Vieilledent & Adrien Hardy (winnaars goud M2x Athene 2004 - my personal favorite) en een race tussen GB, DE, en FR voor het paleis van Versailles.

En om het leuk af te sluiten in deze categorie (filmpjes): je bent pas écht behendig als je Fabrice Moreau na kan doen.



Natuurlijk zijn er ook de afzonderlijke sites van verenigingen: van de Maas tot Nereus, van Boreas tot de Dordtsche. Allen zijn vertegenwoordigd op het web en van de Nederlandse roeiverenigingen zijn de sites sowieso op NLroei te vinden.

changelog:
28-6 Thrawn toegevoegd


[ Bericht 1% gewijzigd door cryforhelp op 28-06-2007 15:42:06 ]
pi_50881481
Wan maakte geen nieuwe Uit pure wanhoop heb ik het dus maar gedaan.

We waren bezig aan de eeuwige licht-zwaar discussie. Zelf ben ik er nog niet uit wat ik ervan vindt. Ondanks dat ik volgend jaar zelf licht ga roeien vind ik het toch een beetje twijfelachtig. Op lager niveau is het natuurlijk prachtig omdat het mensen een mogelijkheid geeft om te roeien. Zonder lichte categorie zou iedereen onder de 1.90 en 85 kg kansloos zijn om mee te komen als wedstrijdroeier.

Maar aan de andere kant is het wel weer zo'n "bijveld" wat dan nét weer niet op tv wordt uitgezonden. Open is toch echt de topsnelheid. Maar je kan ook zeggen, als je alleen een open veld wil hebben om het damesveld af te schaffen. Dat is immers ook voor mensen met een genetische handicap
pi_50883481
WEO zegt ook al dat het gat tussen licht en zwaar steeds kleiner wordt.
Dus dan zie ik het nut van twee aparte velden niet in.
Of heeft het te maken met het groter maken van het wedstrijdveld? Dus dat er gewoon meer wedstrijdroeiers zijn en deze afdeling beter kan overleven binnen de roeiverenigingen?
Geboren als schaap, uitgegroeid tot leider.
pi_50890304
Licht is gewoon de enige eerlijke categorie. Bij zwaar zet je gewoon de meest lompe en grote figuren in een boot, probeer ze te laten roeien en je bent klaar. (zie: de Acht (Okeanos))
bij licht is iedereen gebonden aan restricties qua gewicht, zodat je elke keer weer een eerlijke race hebt omdat de krachten ongeveer gelijk zijn en het dus aankomt op techniek en uithoudingsvermogen.
Nu kan men in de roeiwereld daar enorm moeilijk over doen, maar binnen legio andere sporten gaat het niet veel anders. Denk maar aan alle vechtsporten, gewichtheffen etc.
  woensdag 27 juni 2007 @ 11:36:10 #5
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_50892267
tvp

Ik heb niet zo heel veel zinnigs te melden over licht/zwaar. Al liggen de uitslagen tegenwoordig steeds dichter bij elkaar (kijk maar naar jaap schouten die alle zware ballen eraf roeide op de hel) blijft het mijns inziens nuttig om de velden gescheiden te houden. Als je de top nou even buiten beschouwing laat, zou het voor bijvoorbeeld beginnelingen helemaal niet meer zo leuk zijn om aan een wedstrijd mee te doen waar geen onderscheid wordt gemaakt tussen licht en zwaar. Zo'n grote zware bal haalt dan veel sneller zijn eerste blikken dan die lichte pikken, puur op kracht. Dat zou er toe kunnen leiden dat je veel minder nieuwe aanvoer van licht talent hebt (demotivatie in de zin van "ja maar daar kan ik toch nooooit tegenop?"), terwijl die misschien wel de potentie hebben om met een paar jaar trainen veel harder te gaan.
Maargoed, ik blijf een vrouw, misschien is het voor een lichte pik wel een ontzettende uitdaging om zo'n zware bal eraf te willen roeien.... u zegt het maar!

orcaslot ga ik niet bijzijn, ik ga me hier in het hoge noorden suf leren voor m'n laatste tentamen voor de "vakantie" *echt vakantie is het niet ivm mega-hertentamen * Ik kom waarschijnlijk nog wel even kijken @ martini, dat is maar een half uurtje fietsen. *maar dan moet het wel een beetje droog zijn dit weekend *
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
pi_50893602
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 23:56 schreef cryforhelp het volgende:
Wan maakte geen nieuwe Uit pure wanhoop heb ik het dus maar gedaan.

We waren bezig aan de eeuwige licht-zwaar discussie. Zelf ben ik er nog niet uit wat ik ervan vindt. Ondanks dat ik volgend jaar zelf licht ga roeien vind ik het toch een beetje twijfelachtig. Op lager niveau is het natuurlijk prachtig omdat het mensen een mogelijkheid geeft om te roeien. Zonder lichte categorie zou iedereen onder de 1.90 en 85 kg kansloos zijn om mee te komen als wedstrijdroeier.

Maar aan de andere kant is het wel weer zo'n "bijveld" wat dan nét weer niet op tv wordt uitgezonden. Open is toch echt de topsnelheid. Maar je kan ook zeggen, als je alleen een open veld wil hebben om het damesveld af te schaffen. Dat is immers ook voor mensen met een genetische handicap
Ongeschreven regel in de FOK!-wereld: de persoon die de laatste post maakt, zorgt ook voor een nieuw topic. Overigens moet je nog even wat dingen aanpassen in de OP zodat alles goed werkt (plaatje Moreau bijv.). Hoop dat je dat weet, anders even een PM / mail sturen naar een mod zodat die het even kan aanpassen.

Vergeet daarbij ook de vermelding van het vorige topic niet in de topiclijst!
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
pi_50893715
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 11:36 schreef Pluizel het volgende:
tvp

Ik heb niet zo heel veel zinnigs te melden over licht/zwaar. Al liggen de uitslagen tegenwoordig steeds dichter bij elkaar (kijk maar naar jaap schouten die alle zware ballen eraf roeide op de hel) blijft het mijns inziens nuttig om de velden gescheiden te houden. Als je de top nou even buiten beschouwing laat, zou het voor bijvoorbeeld beginnelingen helemaal niet meer zo leuk zijn om aan een wedstrijd mee te doen waar geen onderscheid wordt gemaakt tussen licht en zwaar. Zo'n grote zware bal haalt dan veel sneller zijn eerste blikken dan die lichte pikken, puur op kracht. Dat zou er toe kunnen leiden dat je veel minder nieuwe aanvoer van licht talent hebt (demotivatie in de zin van "ja maar daar kan ik toch nooooit tegenop?"), terwijl die misschien wel de potentie hebben om met een paar jaar trainen veel harder te gaan.
Maargoed, ik blijf een vrouw, misschien is het voor een lichte pik wel een ontzettende uitdaging om zo'n zware bal eraf te willen roeien.... u zegt het maar!

orcaslot ga ik niet bijzijn, ik ga me hier in het hoge noorden suf leren voor m'n laatste tentamen voor de "vakantie" *echt vakantie is het niet ivm mega-hertentamen * Ik kom waarschijnlijk nog wel even kijken @ martini, dat is maar een half uurtje fietsen. *maar dan moet het wel een beetje droog zijn dit weekend *
Kleine verbetering: het was Tim die won op de Hel (qua tijd), Jaap won de Skiffhead (qua tijd) en de Randstad (qua tijd). Het was wederom Tim die Dirk Lippits (qua tijd) eraf petste op de ARB.
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
  woensdag 27 juni 2007 @ 12:36:35 #8
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_50894685
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 12:11 schreef WanEnOonlie het volgende:

[..]

Kleine verbetering: het was Tim die won op de Hel (qua tijd), Jaap won de Skiffhead (qua tijd) en de Randstad (qua tijd). Het was wederom Tim die Dirk Lippits (qua tijd) eraf petste op de ARB.
juist. ik heb niet zo veel met namen van mensen die ik niet persoonlijk ken, zo blijkt maar weer.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  woensdag 27 juni 2007 @ 18:33:29 #9
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_50907699
Maar waarom zou het gat tussen licht en zwaar kleiner worden? Is het makkelijker om het niveau van licht roeien te verbeteren dan van zwaar roeien?
pi_50908143
It's all about efficiency
Zum nächsten Mal, bitte nicht die Kinder!
  woensdag 27 juni 2007 @ 19:14:35 #11
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_50909049
hmm, maar wat is dan het efficientste gewicht?
pi_50910049
Dat is niet zo moeilijk. Je moet zo lang zijn dat je nog op een enigszins normale manier in een roeiboot past. Laten we zeggen 2 meter. Dat kan meestal nog net. En dan moet je daarna zo gespierd en droog mogelijk zijn. Dan zit je uiteindelijk denk ik meestal wel iets boven het lichte maxgewicht, ik gok zo iets onder de 80 kg. Maar als je dat dan vergelijkt met bv de toplichten zijn die (zoals bv Wan) rond de 1.90mtr en 70-72,5 kg. Omdat lichten nou eenmaal wat sneller compleet droog zijn (puur omdat het moet) zijn ze vaak een stuk efficienter. Zware ballen, vooral roeiers die nog niet al te lang wedstrijdroeien zijn meestal gewoon te dik. Het verschil zal vooral in de grotere nummers wel blijven bestaan, daar komt het minder aan op souplesse en meer op pure brute kracht, maar in de skiff ligt de wereld aan de voeten van de lichte pikken!

[ Bericht 4% gewijzigd door De_Brok op 27-06-2007 19:53:35 ]
pi_50911443
tvp
Wie een kuil graaft voor een ander
is een arbeider.
  woensdag 27 juni 2007 @ 20:18:07 #14
58060 Apoc2003
Er gaat niets boven groningen!
pi_50911918
Het efficientste gewicht voor een lichte roeier lijkt me toch iemand die redelijk lang is, en moeite moet doen om op wedstrijdgewicht te komen, zonder dat het ongezond (of zelfs gevaarlijk) wordt.

Matige TVP he?
"Something hidden. Go and find it. Go and look behind the Ranges. Something lost behind the Ranges. Lost and wating for you. Go!"
-Rudyard Kipling
pi_50913392
Och, het is je vergeven hoor!
Hoe gaat het ondertussen in het hoge noorden? Gaan jullie bv op de Martini nog iets doen voor Nick (zo heette die jongeman toch?) en gaan jullie uberhaupt starten?
pi_50924663
Waarom zijn de Orca wedstirjden trouwens op de Bosbaan?

En wie gaat er naar het slotfeest op Skoll?
pi_50926822
quote:
Op dinsdag 26 juni 2007 17:57 schreef Sjobber het volgende:
Ik met 83kg en 1.83m val dan ook weer net te zwaar uit om licht te zijn, maar in het zware veld zou ik niets voorstellen. Dit mede ook door mijn lengte.
Dus alleen op gewicht beoordelen vind ik dan ook weer zo lomp. Lengte doet er misschien nog wel meer toe dan gewicht.
Ik ben even lang en even zwaar, en op zich wil het nog wel lukken in het Eerstejaars zware veld. Je moet natuurlijk geen 7 dezelfde mensen met je in de boot hebben zitten, maar 1 of 2 is geen probleem.

Misschien dat ik volgend jaar nog in een viertje mee kan draaien, maar daarna is het wel einde zware roeicarriere ja.
  FOK!fossiel donderdag 28 juni 2007 @ 13:12:38 #18
1455 Keroppi
kool kikker
pi_50935012
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 01:22 schreef De_Ananas het volgende:
Waarom zijn de Orca wedstirjden trouwens op de Bosbaan?
Omdat op zo'n groots evenement niet op het Merwedekanaal past?

Lieve Ananas, er is hier al vaker een opmerking gemaakt over je soms wat onbenullige commentaar. Ik weet niet of je het express doet, of dat het echt zo is dat je hoogste doel binnen je roei-cariere het bemachtigen van een plekje binnen de Barci is...

Nou snap ik waarom 'wij' competitieroeiers soms zo'n slechte naam hebben...
Chick on a mission
  FOK!fossiel donderdag 28 juni 2007 @ 13:14:22 #19
1455 Keroppi
kool kikker
pi_50935061
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 12:08 schreef WanEnOonlie het volgende:

Ongeschreven regel in de FOK!-wereld: de persoon die de laatste post maakt, zorgt ook voor een nieuw topic.
Oeps, dat was ik maar ik had het niet door (tentamens... tentamens...)

Maar hierbij mijn laatste post
quote:
Maar over het licht roeien, ik vind het soms wel schokkend als ik hoor over de 'tips en trucs' die uitgehaald worden om op het laatste moment nog op het beoogde gewicht te komen. Natuurlijk zullen er veel spookverhalen zijn, maar wat een vriendin vertelde wat haar ex uitspookte om 'licht te worden' was echt gruwelijk onverantwoord.

Er schijnt een uitspraak te zijn "Waar de topsport begint eindigt de gezondheid" en ik denk dat dit hier wel opgaat...
Chick on a mission
pi_50936231
Wat voor schokkende dingen hoor jij? Ik vind op gewicht komen is beetje vervelend maar weinig schokkende dingen (zo min mogelijk zout & vezels de paar dagen voor een wedstrijd). Ik ken wel dingen als even in een heet bad liggen, of in je regenpak ergometeren maar dat heb ik nog nooit hoeven doen.
Proteus-Eretes EJL2007: http://www.ejl2007.nl
pi_50936782
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 13:12 schreef Keroppi het volgende:

[..]

Omdat op zo'n groots evenement niet op het Merwedekanaal past?

Lieve Ananas, er is hier al vaker een opmerking gemaakt over je soms wat onbenullige commentaar. Ik weet niet of je het express doet, of dat het echt zo is dat je hoogste doel binnen je roei-cariere het bemachtigen van een plekje binnen de Barci is...

Nou snap ik waarom 'wij' competitieroeiers soms zo'n slechte naam hebben...


Hoe moet ik dat nou weer weten, ik vond het gewoon raar dat een toernooi van een Utrechtse vereniging in Amstelveen gehouden wordt. Ik ben nog nooit bij Orca geweest dus weet niet hoe de situatie daar is. Blame the noob

En ja, ik denk dat dat wel het ''hoogste'' is wat ik met roeien kan bereiken, ben niet echt een talentje
pi_50936891
Kerel van Eurosport zei bij het commentaar van de HB dat hij roeien de mooiste Olympische sport vind. Als ik daar zo over nadenk klinkt het best wel logisch aangezien er echt alles aan te pas komt

En zijn er hier roeiers die naar de OS gaan?

[ Bericht 10% gewijzigd door De_Ananas op 28-06-2007 14:04:53 ]
pi_50940382
Ik kan je zo al vertellen dat er hier geen bondsroeiers zitten Misschien lurken ze alleen? Dood aan christiaan scheen (de eurosport commentator)! Die prutser weet echt niks en zit dan maar wat weg te zwammen, net door de interessante commentaren heen.

Overigens acht ik de uitspraak "Waar de topsport begint eindigt de gezondheid" volledig waar. Maar dat geldt niet alleen voor lichte pikken. Topsporten is zo'n enorme roofbouw op je lichaam. Vandaar ook dat alleen mensen met een natuurlijk enorm taaie conditie op internationaal niveau mee kunnen komen. Je moet extreem belastbaar zijn. En een heleboel mensen komen er pas achter dat ze niet zo belastbaar zijn wanneer ze overtraind raken.

Ergometeren in regenpak o/, mijn oud-huisgenoot moest dat nog wel eens doen . Hij at dan ook altijd teveel in een week na wedstrijdweekend.
  FOK!fossiel donderdag 28 juni 2007 @ 15:43:33 #24
1455 Keroppi
kool kikker
pi_50940484
quote:
Op donderdag 28 juni 2007 13:43 schreef -Banaan- het volgende:
Wat voor schokkende dingen hoor jij? Ik vind op gewicht komen is beetje vervelend maar weinig schokkende dingen (zo min mogelijk zout & vezels de paar dagen voor een wedstrijd). Ik ken wel dingen als even in een heet bad liggen, of in je regenpak ergometeren maar dat heb ik nog nooit hoeven doen.
(Vind het altijd niet zo'n geslaagd idee om dit soort dingen te uitgebreid neer te typen omdat je soms mensen 'op ideeen brengt')

Een kleine greep:
* Het eten/drinken van voedingsmiddelen waarvan bekend is dat ze erg laxerend werken
* Fles wijn leegdrinken vanwege de vochtafdrijvende werking
* Anderhalve dag gewoon maar niets eten (het werkerlijk 'chrashen')

Geef toe dat ik het niet uit eerste hand heb, maar van een vriendin wiens ex zulke capriolen uithaalde. Ligt misschien ook voor een groot deel van de coaches af. Ik weet ooit dat in een Orca lichte wedstrijdploeg 2 jongens zijn moesten stoppen omdat de coaches vonden dat het niet verantwoord was om hun op gewicht te houden.
Chick on a mission
pi_50940488
Even een lijstje, wie gaan er naar de orca slot?

cryforhelp: H2-
Sjobber?
Keroppi?
Iemand?

En de martini is natuurlijk ook wel interessant
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')