Echt een bizare soap dit. Ongelooflijk ook dat De la Rosa een beetje lekt naar Alonso eigenlijk. Op die manier verdient ie er volgens mij niet echt geld mee ook.quote:Bom onder titelstrijd Formule 1
Fernando Alonso en Lewis Hamilton moeten ernstig vrezen voor hun titelaspiraties in het lopende Formule 1-seizoen. De boeiende tweestrijd tussen de donkere debutant en de temperamentvolle Spaanse wereldkampioen dreigt komende donderdag in Parijs te verongelukken in een vergaderzaal in Parijs.
Daar buigt de World Motorsport Council van de autosportfederatie FIA zich in de aanloop naar de Grand Prix van België op Francorchamps andermaal over de vraag of er afdoende nieuw bewijs is gevonden voor de veronderstelde frauduleuze handelingen van McLaren Mercedes.
De FIA heeft de coureurs Alonso en Hamilton en de testcoureur Pedro de la Rosa gevraagd alle denkbare informatie te verstrekken over de kennis die zij zouden dragen over de technische ontwikkelingen bij concurrent Ferrari. Volgens de autosportfederatie zou uit ‘nieuw bewijs’ zijn gebleken dat ook één of meer coureurs van McLaren hebben geweten van de bedrijfsgeheimen van Ferrari.
Die gegevens bleken dit voorjaar onder onopgehelderde omstandigheden te zijn bezorgd bij de ontwerper van McLaren Mercedes, Mike Coughlan. Vermeende afzender: de in ongenade gevallen Ferrari-topman Nigel Stepney.
Coughlan en De la Rosa zouden een uitstekende verstandhouding hebben, die dateert van eind jaren negentig, toen zij samenwerkten bij Arrows.
Ron Dennis verklaarde in juli tijdens de Grand Prix van Duitsland plechtig en vooral emotioneel dat Coughlan volstrekt op eigen kompas heeft gevaren en niemand anders binnen zijn renstal heeft betrokken bij de vermeende onsportieve gedragingen.
In eerste aanleg werd McLaren tot grote woede van Ferrari door de World Motorsport Council vrijgesproken van fraude en competitievervalsing. Daarvoor zou onvoldoende bewijs zijn geleverd. De FIA denkt nu echter dat testcoureur Pedro de la Rosa wel heeft geweten van de Ferrari-geheimen en dat de Spanjaard ook zijn land- en teamgenoot Alonso in kennis heeft gesteld van de technische wetenschap over de Ferrari-bolides.
In een brief van de FIA, die omwille van de gewenste openheid gisteren werd verspreid in het mediacentrum van het Autodromo Nazionale di Monza, wordt de coureurs een vrijwaring gegeven als zij meewerken aan het onderzoek.
Max Mosley, president van de FIA, belooft de McLaren-coureurs immuniteit als zij e-mails, smsjes of brieven verstrekken die bijdragen aan de waarheidsvinding rondom de geruchtmakende spionage-affaire.
Mosley is echter volstrekt duidelijk over de sanctie als de twee coureurs niet meewerken aan de waarheidsvinding: ,,Mocht later blijken dat relevante informatie achtergehouden is, dan zal dat ernstige gevolgen hebben.’’ In Monza werd gisteren later op de dag bekend dat Alonso heeft meegewerkt aan het FIA-onderzoek. Hij zou enkele belastende e-mails aan de autosportfederatie hebben verstrekt.
Een mogelijk motief: Alonso zou ontevreden zijn over de voorkeursbehandeling die zijn grote tegenstrever in het wereldkampioenschap, Lewis Hamilton, bij McLaren zou krijgen. ,,Ik moest wel meewerken,’’ aldus Alonso gisteravond. ,,Anders zou ik mijn belangen hebben geschaad. Maar ik heb niks willen doen dat tegen mijn team zou ingaan.’’
De FIA had eerder al bevestigd dat Alonso niet anders kon dan meewerken aan haar verzoek. Beide coureurs werd afgelopen donderdag al door hun team opgedragen niets te zeggen over de nieuwe behandeling van de fraudezaak. McLaren zegt dat de zaak niet vooraf in de media dient te worden behandeld, maar aanstaande donderdag achter gesloten deuren in Parijs.
Toch kon klassementsaanvoerder Hamilton het niet laten vooral de positie van Ferrari te belichten.
De Scuderia heeft in zijn ogen ten onrechte de zaak op de spits gedreven. ,,Ferrari doet alsof dat het meest onschuldige team ooit in de Formule 1 is en ik denk dat dat niet waar is. Ik ken mijn team en de mensen die er werken en ik ben van mening dat we oneerlijk worden behandeld,’’ aldus de 22-jarige debutant. De Brit wil daarom alles doen om dit weekeinde te winnen in de Grand Prix van Monza. ,,Ferrari op zijn thuiscircuit verslaan zou een enorme klap betekenen en ons extreem gelukkig maken.’’
Dat geluk kan wel eens van korte duur zijn. Mocht de World Motorsport Council donderdag overtuigd raken van het valse spel van McLaren Mercedes, dan bestaat een gerede kans dat het team niet eens mag rijden op Spa-Francorchamps en uit de strijd om de wereldtitel wordt gegooid.
Datzelfde gevaar hangt Hamilton en Alonso nu boven het hoofd.
quote:Todt vreest niet voor imago Formule 1
'De waarheid komt aan het licht'
[10-09] Ferrari-teambaas Jean Todt is er heilig van overtuigd: de waarheid zal in het voordeel van Ferrari zijn als donderdag in Parijs de details van de spionagezaak bekend worden.
Er is Todt veel aangelegen dat de waarheid bekend wordt.Ook maakte de Fransman na de gevoelige nederlaag in Monza duidelijk dat hij zich geen zorgen maakt over het imago van de Formule 1. Volgens hem hebben vergelijkbare zaken in andere sporten gespeeld zonder dat dit desastreuze gevolgen had.
,,Het is gebeurd in de atletiek, met gouden medaillewinnaars, in het wielrennen is van alles aan de hand en in de voetballerij zijn ook dingen voorgevallen”, vertelde hij in gesprek met FORMULE 1 RaceReport-medewerker Adam Cooper.
,,Nu is de Formule 1 aan de beurt. Dat spijt me, maar gelukkig verkeren we wel in de positie dat we willen dat de waarheid aan het licht komt. Dat is alles dat we willen en daar doen we alles voor. Bovendien heb ik er vertrouwen in dat dit moment aanstaande is.”
Todt geeft verder aan dat Ferrari de zaak sowieso doorzet. Ook als McLaren ongestraft wegkomt, net als op 26 juli. ,,Wij nemen dit heel hoog op en zetten onze zaak voort in Italië en binnen de FIA. Ik kan niet zeggen wat de uitspraak wordt, hoe die luidt en wat de gevolgen zijn. Verder zullen we doorgaan met de juridische procedure in Engeland.”
Ook weigert de teamchef te speculeren op wat hij zou beschouwen als een juiste uitspraak. ,,Het is geen menukaart waarop je kunt kiezen wat je wilt... De waarheid moet bekend worden. Daarin is een taak weggelegd voor de FIA, de World Council. En het is afhankelijk van het bewijs dat er is. Het is onze taak om dat aan de World Council voor te leggen.”
,,De vorige uitspraak hebben we niet geaccepteerd omdat wij van mening waren dat deze niet passend was. En als je naar de motivatie daarvan kijkt kan een nieuwe zaak, met nieuw bewijs, heel anders uitpakken. Dus ja, we hebben nieuw bewijs of we zijn ertoe in staat geweest het te produceren.”
Todt drong erop aan dat het team dit keer ook haar kant van het verhaal mag vertellen. ,,Die kans krijgen we.”
AC/KVN
Bron formule1.nlquote:Hamilton twijfelt aan goede afloop
'Ik kan volgende week wel eens zonder werk zitten'
[10-09] Hij gaat aan de leiding in het WK, maar toch kan Lewis Hamilton er niet gerust op zijn. En niet alleen omdat Fernando Alonso steeds dichterbij komt. ,,Ik kan volgende week wel eens zonder werk zitten, en wat dan?”
Hamilton neemt het op voor Dennis.McLaren, het team van Hamilton (en ook Alonso), moet zich aanstaande donderdag opnieuw bij de FIA komen verantwoorden aangaande de spionagezaak Stepneygate. Want de internationale autosportbond heeft nieuw bewijs. En als McLaren daarbij schuldig wordt bevonden, dan kan het wel eens worden uitgesloten van deelname voor de rest van dit jaar én volgend jaar.
,,Als je er goed over nadenkt, dan kan mij en ook het team alles worden ontnomen”, zegt Hamilton na de Grand Prix van Italië tegenover de Engelse tv-zender ITV. ,,En als je ook daar weer goed over nadenkt, dan denk je echt: ‘Wow, ik kan volgende week wel eens zonder werk zitten, en wat dan?’. Het gaat juist zo goed en dan wordt opeens alles waar je zo hard voor hebt gewerkt je ontnomen…”
Terwijl McLaren voor het eerst een dubbelzege behaalde op Monza, Ferrari’s thuiscircuit, overschaduwde de zitting van aanstaande donderdag de race. McLaren begon de dag met het uitvaardigen van een persbericht waarin het haar twijfel uitsprak over het optreden van de Italiaanse autoriteiten.
Voor de kwalificatie werden kopstukken van het team ervan op de hoogte gesteld dat er een onderzoek tegen hen was gestart. Het team beklaagde zich over het tijdstip waarop dit gebeurde en ontkende iets te horen te hebben gekregen.
Hamilton heeft alle vertrouwen in zijn team, maar zegt tegelijkertijd dat zijn liefde voor de Formule 1 op de proef wordt gesteld. ,,Ik had nooit verwacht dat ik hier zou zitten en zou zeggen dat ik iets haat aan de F1, maar de politieke spelletjes en de mensen die anderen met de grond gelijk willen maken zijn ongelofelijk.”
,,Ik wil jullie allemaal vertellen dat (teambaas, red.) Ron Dennis altijd heel, heel loyaal aan mij is geweest. Hij heeft mij altijd een kans gegeven en is altijd zo goed voor mij geweest. Ik heb nooit één reden gehad om hem niet te geloven”, aldus Hamilton.
,,Hij heeft het op het moment heel moeilijk, want volgens mij probeert een aantal mensen hem de afgrond in te helpen. En het enige dat ik kan doen is hem steunen."
Hij voegt daar nog aan toe: ,,De Formule 1 zal nooit meer hetzelfde zijn zonder McLaren, dus laten we hopen dat het allemaal goed komt.”
PPB
Ik denk niet dat de coureurs beschermd worden tegen een straf in het huidige seizoen mocht deze volgen. Ik denk eerder dat de immuniteit die hier bedoeld wordt gaat over een eventuele schorsing van het McLaren team voor het komende seizoen, waarbij dan de medewerkende coureurs niet geschorst worden voor dat seizoen zodat ze wanneer ze de overstap maken naar een ander team wel mogen uitkomen voor dat team.quote:Op zondag 9 september 2007 23:10 schreef Treveo het volgende:
Max Mosley, president van de FIA, belooft de McLaren-coureurs immuniteit als zij e-mails, smsjes of brieven verstrekken die bijdragen aan de waarheidsvinding rondom de geruchtmakende spionage-affaire.
Fernando Alonso heeft dus meegewerkt, het zou nu dus betekenen dat Fernando geen straf krijgt en gewoon mee mag blijven rijden ofzo?
Dus waarschijnlijk is er helemaal geen extra informatie, of Alonso moet alsnog geklikt hebben tegen de FIA.quote:A journalist has admitted that he invented the contents of the supposed email that may be part of FIA's 'new evidence' against McLaren.
As the espionage saga scaled new heights in the Monza paddock, La Gazzetta dello Sport published this exchange between Pedro de la Rosa and Fernando Alonso.
But Italian journalist Pino Allievi has now confessed to concocting the exchange in order to make his article about the existence of the email 'more credible'.
"I made a free interpretation of what might have been said in the email," he told AP, insisting that the hypothetical nature of the drivers' dialogue was mentioned on his article published on Friday.
Er staat toch gewoon dat de journalist een verhaaltje verzonnen heeft over wat er mogelijk in die mail staat om zijn artikel wat 'op te leuken', niet dat die mail er niet is, althans, dat maak ik er uit op.quote:Op maandag 10 september 2007 12:59 schreef sasquatsch het volgende:
Die email tussen Alonso en De la Rosa over de afstelling van de auto blijkt nep te zijn:
[..]
Dus waarschijnlijk is er helemaal geen extra informatie, of Alonso moet alsnog geklikt hebben tegen de FIA.
Ik denk dat de coureurs sowieso niet geschorst kunnen worden, voor iets waar ze geen invloed op hebben. Als bij de bouw of afstelling van de McLaren al gebruik is gemaakt van illegale data, dan kan je dit de coureurs niet aanrekenen. Zelfs al zouden zij dit weten. Je kan van een coureur niet verwachten dat hij tegen zijn team ingaat.quote:Op maandag 10 september 2007 12:23 schreef Dennism het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de coureurs beschermd worden tegen een straf in het huidige seizoen mocht deze volgen. Ik denk eerder dat de immuniteit die hier bedoeld wordt gaat over een eventuele schorsing van het McLaren team voor het komende seizoen, waarbij dan de medewerkende coureurs niet geschorst worden voor dat seizoen zodat ze wanneer ze de overstap maken naar een ander team wel mogen uitkomen voor dat team.
Ah ja... goed puntquote:Op maandag 10 september 2007 12:23 schreef Dennism het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de coureurs beschermd worden tegen een straf in het huidige seizoen mocht deze volgen. Ik denk eerder dat de immuniteit die hier bedoeld wordt gaat over een eventuele schorsing van het McLaren team voor het komende seizoen, waarbij dan de medewerkende coureurs niet geschorst worden voor dat seizoen zodat ze wanneer ze de overstap maken naar een ander team wel mogen uitkomen voor dat team.
Dan nog wordt een rijder WK met een illegale auto... Das ook niet echt fair, héquote:Op maandag 10 september 2007 13:36 schreef sasquatsch het volgende:
Ik verwacht eerder dat McLaren, mits schulldig bevonden, uit het constructeurskampioenschap wordt gehaald, maar dat de rijders mogen uitmaken wie er wereldkampioen wordt.
Een Ferrari-coureur die wereldkampioen wordt met een auto die aan het begin van het seizoen illegaal was, is ook niet fair.quote:Op maandag 10 september 2007 14:00 schreef Treveo het volgende:
[..]
Dan nog wordt een rijder WK met een illegale auto... Das ook niet echt fair, hé
Echter heeft Ferrari geen auto die gebaseerd is op documenten van een ander team. Kortom er moeten straffen komen, wat is fai en wat is niet fair. Mensen die erbij betrokken zijn, simpel die hadden het moeten melden. Als Alonso exact wist wat er speelde had hij dit naar buiten moeten brengen samen met Mclaren.quote:Op maandag 10 september 2007 16:32 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Een Ferrari-coureur die wereldkampioen wordt met een auto die aan het begin van het seizoen illegaal was, is ook niet fair.
Het ging om 1 GP en de auto was niet illegaal. Ferrari heeft gewoon slim de regels omgezeild...quote:Op maandag 10 september 2007 16:32 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Een Ferrari-coureur die wereldkampioen wordt met een auto die aan het begin van het seizoen illegaal was, is ook niet fair.
Dat de testen in eerste instantie niet goed genoeg waren om de auto illegaal te laten verklaren wil nog niet zeggen dat die auto niet illegaal was.quote:Op maandag 10 september 2007 19:42 schreef Treveo het volgende:
[..]
Het ging om 1 GP en de auto was niet illegaal. Ferrari heeft gewoon slim de regels omgezeild...
Als de auto gewoon de tests haalt, dan lijkt mij dat hij gewoon aan de regels voldoetquote:Op maandag 10 september 2007 21:06 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Dat de testen in eerste instantie niet goed genoeg waren om de auto illegaal te laten verklaren wil nog niet zeggen dat die auto niet illegaal was.
En als ik te hard rij op de snelweg zonder gepakt te worden, heb ik me ook aan de regels gehouden.quote:Op maandag 10 september 2007 21:35 schreef Treveo het volgende:
[..]
Als de auto gewoon de tests haalt, dan lijkt mij dat hij gewoon aan de regels voldoet
Daarom heeft de FIA van zulke tests... om te kijken of iedereen aan de regels houdt... alleen zit er dus zeg maar een lek erinquote:Op dinsdag 11 september 2007 09:27 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
En als ik te hard rij op de snelweg zonder gepakt te worden, heb ik me ook aan de regels gehouden.![]()
Dat laatste verwacht ik niet. Als McLaren eruit gegooid wordt, lijkt mij het logisch dat de coureurs er ook uit worden gehaald. Die hebben al hun punten dan behaald met een vermeende illegale wagen. Als voorbeeld gebruik ik de schorsing van Honda(benzinetank). Button kon er ook niks aan doen dat ze bij Honda iets verkeerds hadden gedaan, toch verloor hij zijn behaalde punten van de betreffende race. En McLaren (Coughlan) schijnt al informatie van Ferrari tijdens de wintertesten te hebben gehad. Als de FIA bewijs heeft dat er toen al gebruik van gemaakt is, lijkt mij het dan ook logisch dat Alonso en Hamilton al hun punten kwijt raken.quote:Op maandag 10 september 2007 13:36 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Ik denk dat de coureurs sowieso niet geschorst kunnen worden, voor iets waar ze geen invloed op hebben. Als bij de bouw of afstelling van de McLaren al gebruik is gemaakt van illegale data, dan kan je dit de coureurs niet aanrekenen. Zelfs al zouden zij dit weten. Je kan van een coureur niet verwachten dat hij tegen zijn team ingaat.
Ik verwacht eerder dat McLaren, mits schulldig bevonden, uit het constructeurskampioenschap wordt gehaald, maar dat de rijders mogen uitmaken wie er wereldkampioen wordt.
Ik ben met je eens, maar ik ben wel bang voor de reacties als McLaren en de rijders worden gediskwalificeerd... Ik wil niet weten wat de fans dan gaan doen...quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:44 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Dat laatste verwacht ik niet. Als McLaren eruit gegooid wordt, lijkt mij het logisch dat de coureurs er ook uit worden gehaald. Die hebben al hun punten dan behaald met een vermeende illegale wagen. Als voorbeeld gebruik ik de schorsing van Honda(benzinetank). Button kon er ook niks aan doen dat ze bij Honda iets verkeerds hadden gedaan, toch verloor hij zijn behaalde punten van de betreffende race. En McLaren (Coughlan) schijnt al informatie van Ferrari tijdens de wintertesten te hebben gehad. Als de FIA bewijs heeft dat er toen al gebruik van gemaakt is, lijkt mij het dan ook logisch dat Alonso en Hamilton al hun punten kwijt raken.
Hoop alleen niet dat mocht McLaren gestraft worden dat dit ook voor 2008 geldt. Dan staat het voortbestaan van McLaren als F1-team toch wel op de tocht. Sponsoren zullen vertrekken en die zullen ze in 2009 waarschijnlijk ook niet meer zo snel terug krijgen. Mede door hun beschadigde naam. En hun beste mensen zullen elders onderdak hebben gevonden.
Als ze al voor 2008 geschorst worden, gaan ze gewoon een jaartje verder onder de naam Prodrive. Dat team wil nog steeds gebruik maken van McLaren chassis en motor. Dat kunnen ze dan volgend jaar nog steeds doen. Met als coureurs Alonso (als-ie nog wil/mag) en Hamilton.quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:44 schreef ElmarO het volgende:
[..]
...
Hoop alleen niet dat mocht McLaren gestraft worden dat dit ook voor 2008 geldt. Dan staat het voortbestaan van McLaren als F1-team toch wel op de tocht. Sponsoren zullen vertrekken en die zullen ze in 2009 waarschijnlijk ook niet meer zo snel terug krijgen. Mede door hun beschadigde naam. En hun beste mensen zullen elders onderdak hebben gevonden.
Hehe, wordt leuk danquote:Op dinsdag 11 september 2007 13:02 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Als ze al voor 2008 geschorst worden, gaan ze gewoon een jaartje verder onder de naam Prodrive. Dat team wil nog steeds gebruik maken van McLaren chassis en motor. Dat kunnen ze dan volgend jaar nog steeds doen. Met als coureurs Alonso (als-ie nog wil/mag) en Hamilton.
Dat verwacht ik ook. Neemt naar mijn idee niet weg dat er dan toch iets negatiefs kleeft aan de naam McLaren. Dus sponsoren zullen minder snel geneigd zijn om daar weer in te stappen.quote:Op dinsdag 11 september 2007 13:02 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Als ze al voor 2008 geschorst worden, gaan ze gewoon een jaartje verder onder de naam Prodrive. Dat team wil nog steeds gebruik maken van McLaren chassis en motor. Dat kunnen ze dan volgend jaar nog steeds doen. Met als coureurs Alonso (als-ie nog wil/mag) en Hamilton.
Gaat morgen nog echt leuk wordenquote:McLaren slaat om zich heen in spionagezaak
door onze Telesportredactie
AMSTERDAM - Een nieuw hoofdstuk rondom de Formule 1-spionagezaak tussen McLaren en Ferrari. McLaren, dat met Fernado Alonso en Pedro de la Rosa in het beklaagdenbankje zit, slaat om zich heen. De renstal heeft bij de FIA vragen gesteld over Renault. Dat heeft de autosportfederatie ook bevestigd, maar verder onhoudt de FIA zich van elk commentaar. In het geruchtencircuit wordt gemeld dat McLaren opheldering wil over een technisch element aan de R27. Het zou dus niet gaan om eventuele betrokkenheid van Renault in de spionagezaak.
Ook andere teams moeten volgens McLaren aan de kaak worden gesteld. Maar om welke renstallen het gaat, is vooralsnog niet duidelijk. McLaren voelt zich waarschijnlijk in het nauw gedreven zo vlak voor de hoorzitting die donderdag dient. Dan wordt echter alleen ingegaan op de nieuwe bewijslast. Oftewel het onderlinge emailcontact tussen McLaren-coureurs Alonso en De La Rosa betreffende de vertrouwelijke Ferrari-dossiers.
Flavio Briatore, de grote baas van Renault, laat de aanval van McLaren rustig over zich heen komen. "Wat mij betreft is McLaren gewoon om zich heen aan het slaan." McLaren onthoudt, in het belang van de aanstaande hoorzitting, zich van ieder commentaar.
Gaan ook nog geruchten dat er meer teams zijn genoemd. Al is dit nog niet bevestigd. Heb het bewuste stuk waar dit in staat gisteren al gepost in het F1 Nieuwtjes-topic, maar post het hier nog maar een keer.quote:Op woensdag 12 september 2007 14:24 schreef BliksemSchigt het volgende:
[..]
Gaat morgen nog echt leuk worden.
Bronquote:FIA: McLaren have queried Renault
The FIA has confirmed that it has been approached by McLaren with questions about rivals Renault, just days before the World Motor Sport Council hearing into Formula One's spy saga.
There has been mounting speculation since the Italian Grand Prix that part of McLaren's defence arguments in Thursday's hearing will revolve around the fact that if they are punished then rival teams like Renault should be as well.
Sources have also suggested to autosport.com that other teams may also have been mentioned as well as Renault, although this has not been confirmed.
The exact nature of McLaren's query about Renault is not known, but there are rumours it is focused around a technical element on the car rather than any specific involvement in the spy controversy.
The FIA has now confirmed that McLaren's lawyers have indeed been in touch with them to discuss the Renault matter, but the sport's governing body has made it clear that it will have no relevance to the Paris hearing.
An FIA spokesman told autosport.com: "We have noted the speculation and we can confirm that McLaren lawyers have recently brought to our attention certain matters regarding Renault F1.
"But we can also confirm that the team (Renault) does not form any part of our investigations into McLaren's alleged breach of Article 151C of the International Sporting Code.
"The FIA has reminded McLaren that the World Council hearing in Paris on Thursday will focus solely on the new evidence in that investigation.
"To the extent required, any other matters will be dealt with as part of an entirely separate process. Renault F1 are aware of this and are happy to cooperate fully."
Renault boss Flavio Briatore was quoted in the Italian media today as saying that he was confident they would not get dragged into the spy case on the back of the speculation about McLaren's complaints.
"We told the FIA what we had, so there's no problem," he told Gazzetta dello Sport. "I don't know what Dennis refers to, he's throwing stones a bit everywhere. We are calm, no problem at all."
The FIA hearing in Paris will hear new evidence in the McLaren case, believed to revolve around an email exchange between Fernando Alonso and Pedro de la Rosa, with rivals Ferrari also expected to present their own submissions about the matter.
McLaren have been advised on legal grounds not to comment about the case before the hearing.
Bronquote:Renault: we are not involved in spy case
Renault are confident they are not about to get dragged into Formula One's spy controversy amid speculation that McLaren are trying to involve other teams in the affair.
McLaren are due to face a hearing of the FIA World Motor Sport Council on Thursday to discuss new evidence relating to the spy saga surrounding their chief designer Mike Coughlan and former Ferrari mechanic Nigel Stepney.
And there have been mounting suggestions from paddock insiders that part of McLaren's defence will include submissions that if the team are punished then rival outfits Renault, and even Ferrari, will also need to have action taken against them.
It is not known what complaint McLaren could have against Renault but the Spanish media have suggested it relates more to a technical component on their car rather than an involvement in the spy matter.
But Renault boss Flavio Briatore, who met with McLaren several times over the Monza weekend, has said his team are 'calm' about the matter, and claims that they have discussed the situation with the FIA.
"We told the FIA what we had, so there's no problem," he told Gazzetta dello Sport. "I don't know what Dennis refers to, he's throwing stones a bit everywhere. We are calm, no problem at all."
Briatore also told Il Giornale that he hopes Thursday's FIA hearing is a success in bringing the truth about the spy saga into the public domain.
"Everything we had to say we told the FIA and now we wait for Thursday," he said. "I've just learned that Ron Dennis accuses us too, he's throwing stones in the lake.
"We want to know the truth, it's important for all the investors in F1. We need to clean up. If someone did wrong he must pay. If there was nothing, the FIA must say so, and everyone will have to apologise to who was wrongly accused.
"In 1994 they did everything to make us lose the championship. Maybe I'm more used to these situations than Dennis."
McLaren have been unable to comment on the spy matter ahead of the FIA hearing on legal grounds, but they did issue a statement last weekend saying that they intended to 'make a strong set of submissions' in their defence.
http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=6347quote:Di Montezemolo: 'Ferrari moreel winnaar'
'Ik vind het prima als we het WK in de rechtzaal winnen'
[12-09] Luca di Montezemolo, president van Ferrari, heeft zich alvast ingedekt voor het geval dat Ferrari het WK dit jaar niet op de baan, maar in de rechtzaal wint. ,,Als we op die manier winnen, dan nog zijn we verdiend wereldkampioen.''
Di Montezemolo vindt Ferrari hoe dan ook moreel WK-winnaar.Di Montezemolo doet zijn uitspraken aan de vooravond van de FIA-hoorzitting waarin McLaren tekst en uitleg moet geven over 'Stepneygate'. Ferrari staat zowel in het coureurs- als in het constructeurskampioenschap achter op McLaren. Het afgelopen weekend werd de Scuderia op eigen terrein vernederd door het dominante Britse team.
Wil Ferrari beide kampioenschappen nog winnen, dan zal er een mirakel moeten gebeuren. Blijkbaar ziet Di Montezemolo de FIA-zaak als het wonder dat zijn team aan het WK kan helpen. Terecht, zegt hij tegen de Italiaanse krant Gazette dello Sport: ,,Als wij door omstandigheden buiten de baan het WK alsnog zouden winnen, dan zou dat komen doordat de kampioen heeft gewonnen door middel van illegale, onsportieve en oneerlijke middelen. Daarom zou het voor ons een verdiend WK zijn.''
Hoewel Ferrari een belangrijke rol speelt in de hoorzitting van morgen, erkent Di Montezemolo dat de controverse de sport geen goed doet. ,,Deze zaak beschadigt de Formule 1 en het is in ieders belang dat er zo snel mogelijk een einde aan de hele kwestie komt - en dat de waarheid aan het licht komt.''
DP
Auchquote:'Bewijslast tegen McLaren omvangrijker'
De beschuldigingen tegen McLaren in de spionagezaak zijn omvangrijker dan tot nu toe bekend is. Dat meldt de Britse krant The Times.
Bewijs
De World Motor Sport Council zou sinds vorige week een dossier van 116 bladzijden met nieuwe bewijzen in bezit hebben. Daarin is niet alleen de e-mailcorrespondentie tussen McLaren-testrijder Pedro de la Rosa en Fernando Alonso opgenomen, maar ook telefoongesprekken en sms'jes tussen Mike Coughlan (McLaren) en Nigel Stepney (Ferrari).
Overeenkomsten
Hoewel niets bekend is over de inhoud van de contacten wordt er in de bewijsstukken gewezen op overeenkomsten. Volgens The Times wil de FIA aantonen dat Coughlan zich steeds wendde tot Stepney wanneer de McLaren-coureurs vragen stelden.
Periode
Deze gebeurtenissen vonden plaats in maart. Dat is nog voor het doorspelen van het 780 bladzijden tellende informatiedossier over Ferrari dat Stepney aan Coughlan zou hebben gegeven.
Bron van die laatste?quote:Op woensdag 12 september 2007 18:34 schreef Slein83 het volgende:
[..]
http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=6347
[..]
Auch![]()
F1 hoolies.quote:Op dinsdag 11 september 2007 12:59 schreef Treveo het volgende:
ik ben wel bang voor de reacties als McLaren en de rijders worden gediskwalificeerd... Ik wil niet weten wat de fans dan gaan doen...
Betrof alleen de gepubliceerde inhoud.quote:Op woensdag 12 september 2007 19:18 schreef sanger het volgende:
The Times is op zich wel betrouwbaar natuurlijk. Maar ik dacht dat die hele e-mailcorrespondentie was verzonnen, of betrof dat alleen de gepubliceerde inhoud?
Bronquote:FIA evidence may crown 2007 champion
The evidence to be presented at Thursday's World Motor Sport Council could crown the 2007 world champion.
Italian newspaper La Gazzetta dello Sport described the alleged proof as 'crushing', claiming that McLaren not only knew Ferrari's secrets but actually experimented with implementing some of its rival's technology.
Britain's The Times claims that the new evidence runs to 166 pages in total, including not only the emails between Pedro de la Rosa and Fernando Alonso, but how they match up with phone and text message traffic between Nigel Stepney and Mike Coughlan.
Diario As, meanwhile, reported that Lewis Hamilton could be in strife following Max Mosley's warning last Friday that McLaren drivers face the loss of their Super Licences if they do not cooperate with the FIA inquiry.
The Spanish newspaper claims that the rookie championship leader is cited in the new evidence, but unlike de la Rosa and Alonso did not respond to Mosley's letter.
Spain's Marca newspaper, meanwhile, said de la Rosa and McLaren are in the clear.
"They are not spies or informers," a source close to McLaren reportedly told the 'paper.
"Fernando and Pedro have not accused their team of anything and the team knows this. They are simply witnesses and have acted as such."
Details of the evidence has probably leaked into the public domain because, last Friday, all 26 members of the World Motor Sport Council received a copy of the dossier.
It is rumoured that the FIA might even make the 166-page dossier public after the World Council's decision is announced on Thursday.
Dank u zeer... ben benieuwd naar morgen...quote:Op woensdag 12 september 2007 18:54 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Link naar het artikel in The Times.
Maar altijd wordt alleen gesproken van email verkeer tussen Alonso en De La Rosa (beiden Spanjaarden!). Misschien heeft Hamilton helemaal geen email gehad en hoeft daardoor niets te overleggen.quote:Op woensdag 12 september 2007 22:58 schreef ElmarO het volgende:
[..]
Betrof alleen de gepubliceerde inhoud.
[..]
Bron
Vond het bericht uit Diario AS wel opvallend. Hamilton die mogelijk zijn Super Licentie kwijt kan raken.
Als hij clear is, is hij dan onschuldig maar heeft hij wel gereden in een illegale auto als McLaren schuldig isquote:Op donderdag 13 september 2007 09:27 schreef sasquatsch het volgende:
En als blijkt dat McLaren "in the clear" is, zoals in het artikel genoemd wordt, is het maar de vraag of Hamilton bestraft kan worden.
Ik neem aan dat als Hamilton geen e-mail heeft gehad hij dat gewoon zou aangeven. Vind het ook vrij ongeloofwaardig klinken dat Hamilton hier geen gehoor aan zou geven. En dat het toevallig een Spaanse krant is helpt ook niet mee, want die zullen ongetwijfeld op handen van Alonso zijn. En laat die nou net in gevecht zijn met Hamilton.quote:Op donderdag 13 september 2007 09:27 schreef sasquatsch het volgende:
[..]
Maar altijd wordt alleen gesproken van email verkeer tussen Alonso en De La Rosa (beiden Spanjaarden!). Misschien heeft Hamilton helemaal geen email gehad en hoeft daardoor niets te overleggen.
En als blijkt dat McLaren "in the clear" is, zoals in het artikel genoemd wordt, is het maar de vraag of Hamilton bestraft kan worden.
[Upd] Hoorzitting spionagezaak gestartquote:Op donderdag 13 september 2007 10:36 schreef Treveo het volgende:
De hoorzitting spionagezaak is vanochtend om 9.30 gestart btw. Opvallend is dat Fernando Alonso niet aanwezig is en Ross Brawn wel
quote:Om 9:30 uur vanmorgen is in Parijs de hoorzitting van start gegaan waarmee duidelijkheid moet gaan komen in de spionagezaak tussen McLaren Mercedes en Ferrari. Lewis Hamilton en testrijder Pedro de la Rosa zijn aanwezig in Parijs.
Fernando Alonso is niet aanwezig bij de hoorzitting, hij bevindt zich al in Spa-Francorchamps waar hij moet verschijnen op de persconferentie. Opvallend is dat voor Ferrari ondere andere Ross Brawn aanwezig is bij de hoorzitting. Brawn is onlangs uit de Formule 1 vertrokken voor een langdurige sabbatical maar heeft dat onderbroken voor deze zaak. Voor McLaren waren naast Hamilton en De la Rosa ook teammanager Jonathan Neale en McLaren-directeur Ron Dennis mee. "Ik ben blij dat al het voorbereidend werk nu achter de rug is. Ik ben er van overtuigd dat de waarheid boven tafel zal komen", aldus Dennis.
Het laatste nieuwe bewijs zou een e-mail zijn tussen hoofd-engineer Paddy Lowe van McLaren en Pedro de la Rosa. In de e-mail nodigt Lowe De la Rosa uit om een aantal nieuwe onderdelen te testen. Als kanttekening plaatste Lowe erbij dat de specificaties van het nieuwe onderdeel van Ferrari afkomstig zijn.
McLaren lijkt ook het team van Renault mee te willen nemen in het onderzoek. Renault had bij de start van het seizoen een nieuw onderdeel op de auto's geplaatst. Vanaf het moment dat de spionagezaak speelt is dat onderdeel plotseling van de ING-bolides verdwenen, wat volgens McLaren merkwaardig te noemen is. De FIA bevestigt dat het vragen hierover heeft gekregen van McLaren, maar zegt ook dat Renault geen onderdeel is van het onderzoek. Renault-baas Flavio Briatore over de hele zaak: "We hebben aan de FIA laten weten wat we hebben en daar was niks mis mee. Ik weet niet waar Dennis op zou doelen. Op dit moment slaat hij om zich heen, maar wij blijven kalm."
Joaquin Verdegay, een FIA-steward, is van mening dat de rijders niet moeten worden gestraft als spionage bewezen wordt: "De rijders van McLaren halen alles uit hun auto en rijden op hun sterkst. Als het team bezig is met ontoelaatbare activiteiten, dan is het een probleem van het team en niet van de rijders."
Ferrari liet via manager Luca di Montezemelo een aantal dagen geleden weten zich als terechte kampioen te beschouwen als McLaren zou worden gediskwalificeerd: "Als we buiten de baan kampioen worden, dan verdienen we de titels. Dat zou namelijk betekenen dat de winnaars gewonnen hebben op een illegale en onsportieve wijze." Vanmorgen was niemand van Ferrari bereid om commentaar te geven.
Update 12:40 uur
Om 15:00 uur vanmiddag wordt er een uitspraak van de World Motor Sport Council verwacht.
Ja, tnx, was vergeten die erbij te vermelden <3quote:Op donderdag 13 september 2007 11:59 schreef Sally het volgende:
[..]
[Upd] Hoorzitting spionagezaak gestart
Hopelijk nog minder dan een uur!quote:Op donderdag 13 september 2007 12:58 schreef Harmen1984 het volgende:
Uitspraak dus om 15.00 vanmiddag.
http://sports.betfair.com/Index.do?mi=20290203&ex=1&origin=MRLquote:Op donderdag 13 september 2007 14:17 schreef BliksemSchigt het volgende:
Nergens al iets van geruchten oid he?
quote:Update 14:09 uur
De hoorzitting is verdaagd tot later vanmiddag. De commissie en de teams zijn aan het lunchen. De uitspraak zal dus pas later vandaag plaatsvinden en niet om 15:00 uur zoals eerder gemeld. McLaren houdt een uur na de uitspraak een persconferentie.
Zelf ook nog ff lezenquote:Gepubliceerd op: donderdag 13 september 2007 om 15:45
Coughlan spreekt uitgebreid tegenover WMSC
Vanochtend om half tien is de hoorzitting van de World Motorsport Council van de FIA in Parijs van start gegaan. Daarin kwamen meerdere mensen aan het woord, onder andere een van de hoofdpersonen in de hele spionagezaak: Mike Coughlan. De voormalig hoofdontwerper van McLaren heeft spijt betuigt tegen zowel Ferrari als McLaren.
Naar eigen zeggen heeft Coughlan de informatie die hij aangeboden kreeg van Nigel Stepney puur geaccepteerd omdat hij nieuwsgierig was. “We zijn geen vrienden van elkaar”, verklaarde Coughlan in een betoog in de rechtbank dat Autosport.com heeft gepubliceerd.
HOE HET UIT DE HAND LIEP
“We zijn allebei in dezelfde tak van sport actief en hebben de afgelopen jaren een hartelijk onderhouden relatie gehad. Op 1 maart 2007 nam hij voor het eerst in vijf jaar tijd contact met mij op. Hij belde me regelmatig en verklaarde heel ongelukkig te zijn met de kant waar zijn carrière naar toe dreef bij Ferrari en vond de promotie van Almondo maar niets.”
“Tot halverwege maart stuurde hij me geen enkele technische informatie van Ferrari door. Ik wilde met Stepney communiceren omdat het informatie betrof van Ferrari’s wagen die niet door de beugel konden.”
“Details van de actieve bodemplaat werden naar mijn e-mailadres van McLaren gestuurd en vervolgens heb ik de mail aan Martin Whitmarsh [Uitvoerend directeur van McLaren, red.] laten zien. Die vroeg mij om dit met Paddy Lowe, de hoofdingenieur, te bespreken.”
“Voor Lowe maakte ik toen een schematische tekening en naar mijn weten heeft hij die vervolgens doorgestuurd naar de FIA. Die verklaarde op zijn beurt dat de actieve bodemplaat niet door de beugel konden volgens het technische reglement.”
“Er werd mij ook details van de achtervleugel gestuurd”, aldus Coughlan. “En ook dit liet ik zien aan Lowe. Ik heb begrepen dat hij dit vervolgens heeft laten zien aan Charlie Whiting van de FIA. Die was echter van mening dat de vleugel door de beugel kon.”
“Er was ook nog informatie over een subtiele ingenieurstechniek. Naar mijn weten was dat allemaal inconsequent en daarom liet ik niemand de details daarvan zien.”
In april wilde Coughlan naar eigen zeggen niet meer communiceren met Stepney. Hij voelde zich er ongemakkelijk bij en McLaren blokkeerde zijn e-mail. Coughlan op zijn beurt maakte een afspraak met Stepney om onder vier ogen te kunnen spreken waarin Coughlan hem wilde verzoeken niet meer contact met hem op te nemen.
Die ontmoeting vond op 28 april plaats in een restaurant in de haven van Barcelona. “We besproken onder andere hoe een deel van de achterremmen van Ferrari werkt. Dit zijn discussies over onderdelen van de wagen die niet van levensbelang zijn die regelmatig plaatsvinden tussen ingenieurs.”
“Stepney maakte een tekening van het onderdeel en in mijn ogen was de schets afwijkend van de foto’s die we zagen van races. Maar ik besloot er geen commentaar op te geven. Na de lunch vroeg ik hem niets meer te sturen naar mij.”
“Toen we in zijn wagen op weg naar het vliegveld zaten drukte hij me echter een bundel met documenten in de handen. Mijn nieuwsgierigheid nam het over van mijn gezonde verstand en zo dom als ik was nam ik de documenten aan. Het eerstvolgende weekend lagen ze echter thuis en had ik er niet in gekeken.”
NICK FRY
Niet lang daarna ontmoetten de twee elkaar wederom in Engeland waar Stepney hem nog wat documenten van de rem die hij in Barcelona tekende toevertrouwde. Op 1 juni spraken ze beiden met Nick Fry van Honda.
“Stepney had alles geregeld en wilde praten over een overstap voor zichzelf naar Honda”, aldus Coughlan in zijn betoog. “Ik was ook van de partij omdat ik benieuwd was wat Fry zou zeggen als ik in een latere fase misschien naar Honda zou willen. Tijdens de ontmoeting is er van mijn kant geen enkele informatie van Ferrari naar Nick Fry doorgespeeld.”
TOEN KWAM ALLES AAN HET LICHT
En toen hield alles op. Niet lang daarna was de Grand Prix van Groot-Brittannië en daags daarvoor werd zowel Nigel Stepney als Mike Coughlan geschorst en begon de hele zaak. Het betoog van Mike Coughlan hield echter niet op bij de ontmoeting van 1 juni.
Wie van McLaren wisten namelijk van waar Coughlan allemaal bezig was. Volgens de voormalig hoofdontwerper zelf zijn dat Martin Whitmarsh, Paddy Lowe, Jonathan Neale en Rob Taylor.
Coughlan heeft volgens zichzelf alleen met Whitmarsh gesproken over de actieve bodemplaat. Coughlan heeft Paddy Lowe alleen genoemd dat hij hem in had gelicht over de mogelijk illegale delen op de Ferrari en ook gaf hij Lowe een schets van de actieve vloer van de Scuderia. Verder liet Coughlan aan Lowe ook nog een e-mail van Stepney zien waarin de achtervleugel van Ferrari werd besproken. Dit alles besprak Lowe weer met de FIA.
Jonathan Neale is de uitvoerend directeur van McLaren F1 en dat was volgens Coughlan degene die stappen ondernam om e-mails van Stepney te blokkeren. “Na afloop van het weekend in Melbourne sprak ik tegen Neale mijn zorgen uit over het feit dat Stepney mij informatie stuurde. Nadat steeds publieker bekend werd dat Stepney het niet naar zijn zin had bij Ferrari besloot Neale volgens mij dat er een firewall ingesteld moest worden om communicatie met Stepney onmogeljik te maken. Dit was halverwege april gebruiksklaar, geloof ik”, aldus Mike Coughlan over de rol van Jonathan Neale.
“Ik had op 25 mei een ontbijt met hem en toen dat ten einde liep liet ik hem een of twee tekeningen een paar seconden zien die Stepney mij had gegeven. Neale reageerde verbaasd en zei meteen dat ik die documenten niet zou moeten hebben en dat McLaren er niets mee te maken wilde hebben.”
Rob Taylor is de F1-ingenieur van de renstal uit Woking en Coughlan had hem naar eigen zeggen eens een tekening van de remmen van Ferrari laten zien. “Ik liet het hem zien omdat het onderdeel heel veel weg had van iets dat hij ongeveer tien jaar geleden al eens had ontworpen. Het was dus puur uit historisch oogpunt.”
DOCUMENTEN VAN FERRARI
“Ik heb maar enkele keren gekeken naar de documenten die Stepney mij had gegeven”, aldus Coughlan over de 780 pagina’s aan technische informatie van Ferrari. “De tijd die ik heb besteed aan het bestuderen heeft denk ik van het moment dat ik ze kreeg tot het moment van de huiszoeking op 3 juli niet meer dan twee uur geduurd.”
“Ik keek er niet met veel inzicht naar en ook heb ik niet alles bestudeerd”, vervolgt Coughlan, die de informatie dus in feite zegt te hebben doorgebladerd. “In de tijd dat ik ernaar gekeken heb was het niet mogelijk om te bekijken of er informatie was die we niet al bestudeerd hadden van eigen observaties en foto’s van de Ferrari.”
“De CD-ROM heb ik een keer gebruikt om alleen maar te kijken of alles fatsoenlijk ingescand was en of de kwaliteit van de schetsen gewaarborgd was. Ik heb denk ik een dozijn schetsen vluchtig bekeken, wat totaal niet meer dan enkele minuten in beslag nam.”
Coughlan begon echter niet over andere informatie zoals gewichtsverdeling, het gebruik van banden en racestrategieën. Ten tijde van het ontbijt met Jonathan Neale heeft hij naar eigen zeggen ervoor gezorgd dat hij de documenten niet meer in bezit had. “Ik had ze aanvankelijk uit nieuwsgierigheid geaccepteerd maar ik voelde me op een gegeven moment heel ongemakkelijk bij de gedachte dat ik in het bezit van dat materiaal was.”
“Ik weet niet wat de exacte datum was, maar in begin juni vroeg ik mijn vrouw of ze de informatie kon inscannen en op een CD-ROM kon zetten. Ik had besloten alle informatie te vernietigen. Ik gaf de documenten aan mijn vrouw met het verzoek ze in te scannen en tegelijkertijd schafte ik een papiervernietiger aan om de documenten vervolgens thuis te kunnen vernietigen.”
“Toen ik terugkwam van de Grand Prix van de Verenigde Staten vroeg ik mijn vrouw Trudy om de documenten te versnipperen en vervolgens te verbranden. Ze deed dit op 20 juni 2007.”
SPIJTBETUIGING
“Ik heb ontzettend spijt van het feit dat ik de informatie van Stepney heb aanvaard en van het feit dat ik er niet meer aan heb gedaan om de documenten níet in mijn bezit te krijgen”, aldus Coughlan aan het einde van zijn rede. “Nu kan ik terugkijken en ik ben er achter gekomen dat ik dit hele gedoe anders had moeten aanpakken. Toentertijd begaf ik mij in een ongemakkelijke en moeilijke positie en omdat ik niet ingreep naam ik geen enkele goede beslissing.”
“Ik wil mijn excuses aanbieden aan Ferrari. Mijn passie en enthousiasme voor racewagens heeft voor slechte beslissingen gezorgd in mijn contact met meneer Stepney. Ik heb ontzettend veel spijt van de oneerlijke schaamte die ik McLaren en mijn vrouw heb bezorgd.”
“Ik kan oprecht zeggen dat McLaren geen voordeel in wat voor een vorm dan ook gehad heeft en dat geen van het materiaal gebruikt is ten voordele van hun wagen.”
een bronvermelding is erg fijn.... helemaal als je het niet zelf geschreven hebt?!quote:Op donderdag 13 september 2007 16:00 schreef NED het volgende:
Hmzzz, tjsa, het klinkt allemaal enigsinds aannemelijk.
Ik ben benieuwd hoe het verder allemaal uitpakt
Overigens: hier komt de tekst vandaan...quote:Op donderdag 13 september 2007 16:09 schreef Sally het volgende:
[..]
een bronvermelding is erg fijn.... helemaal als je het niet zelf geschreven hebt?!
Zo wel: my bad, dan![]()
![]()
Racefreaksquote:Op donderdag 13 september 2007 16:09 schreef Sally het volgende:
[..]
een bronvermelding is erg fijn.... helemaal als je het niet zelf geschreven hebt?!
Zo wel: my bad, dan![]()
![]()
zie mijn post direct boven de jouwe...quote:
Die de tekst naar mijn idee hebben vertaald van het artikel op autosport.comquote:Op donderdag 13 september 2007 16:11 schreef Sally het volgende:
[..]
Overigens: hier komt de tekst vandaan...
http://racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=19051
Hij hoort bij de tekst zelfquote:Op donderdag 13 september 2007 16:11 schreef NED het volgende:
[..]
Racefreaks
=edit=
Muts! Ik zet hem er toch net bij !!!
Ik weet wel hoe dat werkt hoor. Ik ben een oude bekende in een nieuw jasje zullen we maar zeggenquote:Op donderdag 13 september 2007 16:15 schreef Sally het volgende:
Weet je hoe je je eigen post kunt editten? Anders leg ik het je graaaag uit, hoor.![]()
Dan is *Sal erg schieuwnierig......quote:Op donderdag 13 september 2007 16:22 schreef NED het volgende:
[..]
Ik weet wel hoe dat werkt hoor. Ik ben een oude bekende in een nieuw jasje zullen we maar zeggen
Omg!quote:Op donderdag 13 september 2007 17:07 schreef sasquatsch het volgende:
Renault geeft toe McLaren ontwerpen te hebben gebruikt.
Hehe cutequote:Op donderdag 13 september 2007 17:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik heb alvast even wat uitgerekend.
ALS McLaren én beide coureurs worden gediskwalificeerd in het kampioenschap, alle tot nu toe behaalde punten kwijtraken en de raceuitslagen worden gecorrigeerd, ziet de titelstrijd er zo uit:
1. Räikkönen 92 (nu nog 74)
2. Massa 85 (nu nog 69)
3. Heidfeld 73 (nu nog 52)
4. Kubica 51 (nu nog 33)
Bij de teams zou het gaan tussen Ferrari met 167 punten (nu nog 137) en BMW met 110 punten (nu nog 76).
Overigens lijkt het bovenstaande scenario me hoogst onwaarschijnlijk.
quote:Op donderdag 13 september 2007 17:07 schreef sasquatsch het volgende:
Renault geeft toe McLaren ontwerpen te hebben gebruikt.
Alles in de F1 is high-tech, maar ze gebruiken nog wel diskettes?quote:Het zou gaan om drie diskettes met daarop constructieontwerpen en berekeningen van twintig McLaren MP-22 details.
Misschien niet die 1,44 MB flops... maar een soort zip disk van bv 1 GB ofzo. Ik verzin maar watquote:Op donderdag 13 september 2007 17:25 schreef _Administr8or_ het volgende:
[..]
[..]
Alles in de F1 is high-tech, maar ze gebruiken nog wel diskettes?
Ik weet zowieso niet of ik dit moet geloven. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Briatore toegeeft dat ze McLaren ontwerpen gebruikt hebben.
Das logisch... als McLaren valsspeelt door je documenten te gebruiken, wil je ze wel aanklagen denk ik zo?quote:Op donderdag 13 september 2007 17:29 schreef buitenbeentje het volgende:
Ik zou het echt een hele grote stunt vinden als Ferrari op deze manier zou proberen McLaren uit te schakelen.![]()
Serieus?quote:Op donderdag 13 september 2007 17:35 schreef Ared het volgende:
autosport zegt dat McLaren voor 2007 en 2008 is uitgesloten![]()
http://www.formule1.nl/index.php?pid=10&sei=23&nid=6354quote:McLaren uitgesloten voor 2007, 2008
[13-09] Het hoge woord is eruit: McLaren wordt voor het vervolg van seizoen 2007 en geheel 2008 uitgesloten van deelname aan de Formule 1. De World Motor Sport Council (WMSC) heeft dit besloten op een hoorzitting in Parijs.
Meer volgt.
FIA.com en F1.com bevestigen nog niet.quote:Newsflash: McLaren excluded from 2007-08
By Steve Cooper Thursday, September 13th 2007, 14:57 GMT
The World Motor Sport Council has decided to exclude McLaren-Mercedes from the 2007 and 2008 Formula One world championship.
More details to follow shortly...
Idd... moet echt kut voor hem zijn... maar aan de andere kant... hij had ook zo'n geweldige auto omdat McLaren over de info beschikte die blijkbaar zijn geusedquote:Op donderdag 13 september 2007 17:46 schreef BliksemSchigt het volgende:
Enorm sneu voor Hamilton trouwens hoor.
Dat mag je wel zeggenquote:Op donderdag 13 september 2007 17:46 schreef BliksemSchigt het volgende:
Enorm sneu voor Hamilton trouwens hoor.
Ja, precies, dat bedoel ikquote:Op donderdag 13 september 2007 17:50 schreef NED het volgende:
Ik vind het eik best sneu voor Hamilton.
Die rijd in zn debuutjaar de sterren van de hemel en laat ongekende prestaties noteren en word nu door een fout van zn team een mogelijke wereldtitel door de neus geboort!
Wat zal die jongen zich klote voelen op dit moment zeg![]()
quote:De hoorzitting in Parijs heeft als gevolg gehad dat McLaren per direct uit het wereldkampioenschap Formule 1 is gezet tot aan het einde van het seizoen van 2008. Het Britse topteam is schuldig bevonden aan spionage bij het team van Ferrari en heeft momenteel al bijna alle spullen in Spa-Francorchamps ingepakt om te vertrekken richting Engeland. McLaren zal tot aan 2009 niet deel mogen nemen aan Grands Prix.
www.f1today.nl
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |