abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 13 september 2007 @ 14:13:12 #51
188447 Treveo
I love you, Nancy
pi_53145802
quote:
Op donderdag 13 september 2007 12:58 schreef Harmen1984 het volgende:
Uitspraak dus om 15.00 vanmiddag.
Hopelijk nog minder dan een uur!
pi_53145890
Nergens al iets van geruchten oid he?
  donderdag 13 september 2007 @ 14:19:40 #53
6941 APK
Factual, I think.
pi_53145931
quote:
Op donderdag 13 september 2007 14:17 schreef BliksemSchigt het volgende:

Nergens al iets van geruchten oid he?
http://sports.betfair.com/Index.do?mi=20290203&ex=1&origin=MRL

Odds volgen, insiders weten meestal heel snel betfair te vinden.
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_53145944
quote:
Update 14:09 uur

De hoorzitting is verdaagd tot later vanmiddag. De commissie en de teams zijn aan het lunchen. De uitspraak zal dus pas later vandaag plaatsvinden en niet om 15:00 uur zoals eerder gemeld. McLaren houdt een uur na de uitspraak een persconferentie.
Clarkson: Speed has never killed anyone, suddenly becoming stationary... That's what gets you.
pi_53148344
quote:
Gepubliceerd op: donderdag 13 september 2007 om 15:45
Coughlan spreekt uitgebreid tegenover WMSC

Vanochtend om half tien is de hoorzitting van de World Motorsport Council van de FIA in Parijs van start gegaan. Daarin kwamen meerdere mensen aan het woord, onder andere een van de hoofdpersonen in de hele spionagezaak: Mike Coughlan. De voormalig hoofdontwerper van McLaren heeft spijt betuigt tegen zowel Ferrari als McLaren.

Naar eigen zeggen heeft Coughlan de informatie die hij aangeboden kreeg van Nigel Stepney puur geaccepteerd omdat hij nieuwsgierig was. “We zijn geen vrienden van elkaar”, verklaarde Coughlan in een betoog in de rechtbank dat Autosport.com heeft gepubliceerd.

HOE HET UIT DE HAND LIEP

“We zijn allebei in dezelfde tak van sport actief en hebben de afgelopen jaren een hartelijk onderhouden relatie gehad. Op 1 maart 2007 nam hij voor het eerst in vijf jaar tijd contact met mij op. Hij belde me regelmatig en verklaarde heel ongelukkig te zijn met de kant waar zijn carrière naar toe dreef bij Ferrari en vond de promotie van Almondo maar niets.”

“Tot halverwege maart stuurde hij me geen enkele technische informatie van Ferrari door. Ik wilde met Stepney communiceren omdat het informatie betrof van Ferrari’s wagen die niet door de beugel konden.”

“Details van de actieve bodemplaat werden naar mijn e-mailadres van McLaren gestuurd en vervolgens heb ik de mail aan Martin Whitmarsh [Uitvoerend directeur van McLaren, red.] laten zien. Die vroeg mij om dit met Paddy Lowe, de hoofdingenieur, te bespreken.”

“Voor Lowe maakte ik toen een schematische tekening en naar mijn weten heeft hij die vervolgens doorgestuurd naar de FIA. Die verklaarde op zijn beurt dat de actieve bodemplaat niet door de beugel konden volgens het technische reglement.”

“Er werd mij ook details van de achtervleugel gestuurd”, aldus Coughlan. “En ook dit liet ik zien aan Lowe. Ik heb begrepen dat hij dit vervolgens heeft laten zien aan Charlie Whiting van de FIA. Die was echter van mening dat de vleugel door de beugel kon.”

“Er was ook nog informatie over een subtiele ingenieurstechniek. Naar mijn weten was dat allemaal inconsequent en daarom liet ik niemand de details daarvan zien.”

In april wilde Coughlan naar eigen zeggen niet meer communiceren met Stepney. Hij voelde zich er ongemakkelijk bij en McLaren blokkeerde zijn e-mail. Coughlan op zijn beurt maakte een afspraak met Stepney om onder vier ogen te kunnen spreken waarin Coughlan hem wilde verzoeken niet meer contact met hem op te nemen.

Die ontmoeting vond op 28 april plaats in een restaurant in de haven van Barcelona. “We besproken onder andere hoe een deel van de achterremmen van Ferrari werkt. Dit zijn discussies over onderdelen van de wagen die niet van levensbelang zijn die regelmatig plaatsvinden tussen ingenieurs.”

“Stepney maakte een tekening van het onderdeel en in mijn ogen was de schets afwijkend van de foto’s die we zagen van races. Maar ik besloot er geen commentaar op te geven. Na de lunch vroeg ik hem niets meer te sturen naar mij.”

“Toen we in zijn wagen op weg naar het vliegveld zaten drukte hij me echter een bundel met documenten in de handen. Mijn nieuwsgierigheid nam het over van mijn gezonde verstand en zo dom als ik was nam ik de documenten aan. Het eerstvolgende weekend lagen ze echter thuis en had ik er niet in gekeken.”

NICK FRY

Niet lang daarna ontmoetten de twee elkaar wederom in Engeland waar Stepney hem nog wat documenten van de rem die hij in Barcelona tekende toevertrouwde. Op 1 juni spraken ze beiden met Nick Fry van Honda.

“Stepney had alles geregeld en wilde praten over een overstap voor zichzelf naar Honda”, aldus Coughlan in zijn betoog. “Ik was ook van de partij omdat ik benieuwd was wat Fry zou zeggen als ik in een latere fase misschien naar Honda zou willen. Tijdens de ontmoeting is er van mijn kant geen enkele informatie van Ferrari naar Nick Fry doorgespeeld.”

TOEN KWAM ALLES AAN HET LICHT

En toen hield alles op. Niet lang daarna was de Grand Prix van Groot-Brittannië en daags daarvoor werd zowel Nigel Stepney als Mike Coughlan geschorst en begon de hele zaak. Het betoog van Mike Coughlan hield echter niet op bij de ontmoeting van 1 juni.

Wie van McLaren wisten namelijk van waar Coughlan allemaal bezig was. Volgens de voormalig hoofdontwerper zelf zijn dat Martin Whitmarsh, Paddy Lowe, Jonathan Neale en Rob Taylor.

Coughlan heeft volgens zichzelf alleen met Whitmarsh gesproken over de actieve bodemplaat. Coughlan heeft Paddy Lowe alleen genoemd dat hij hem in had gelicht over de mogelijk illegale delen op de Ferrari en ook gaf hij Lowe een schets van de actieve vloer van de Scuderia. Verder liet Coughlan aan Lowe ook nog een e-mail van Stepney zien waarin de achtervleugel van Ferrari werd besproken. Dit alles besprak Lowe weer met de FIA.

Jonathan Neale is de uitvoerend directeur van McLaren F1 en dat was volgens Coughlan degene die stappen ondernam om e-mails van Stepney te blokkeren. “Na afloop van het weekend in Melbourne sprak ik tegen Neale mijn zorgen uit over het feit dat Stepney mij informatie stuurde. Nadat steeds publieker bekend werd dat Stepney het niet naar zijn zin had bij Ferrari besloot Neale volgens mij dat er een firewall ingesteld moest worden om communicatie met Stepney onmogeljik te maken. Dit was halverwege april gebruiksklaar, geloof ik”, aldus Mike Coughlan over de rol van Jonathan Neale.

“Ik had op 25 mei een ontbijt met hem en toen dat ten einde liep liet ik hem een of twee tekeningen een paar seconden zien die Stepney mij had gegeven. Neale reageerde verbaasd en zei meteen dat ik die documenten niet zou moeten hebben en dat McLaren er niets mee te maken wilde hebben.”

Rob Taylor is de F1-ingenieur van de renstal uit Woking en Coughlan had hem naar eigen zeggen eens een tekening van de remmen van Ferrari laten zien. “Ik liet het hem zien omdat het onderdeel heel veel weg had van iets dat hij ongeveer tien jaar geleden al eens had ontworpen. Het was dus puur uit historisch oogpunt.”

DOCUMENTEN VAN FERRARI

“Ik heb maar enkele keren gekeken naar de documenten die Stepney mij had gegeven”, aldus Coughlan over de 780 pagina’s aan technische informatie van Ferrari. “De tijd die ik heb besteed aan het bestuderen heeft denk ik van het moment dat ik ze kreeg tot het moment van de huiszoeking op 3 juli niet meer dan twee uur geduurd.”

“Ik keek er niet met veel inzicht naar en ook heb ik niet alles bestudeerd”, vervolgt Coughlan, die de informatie dus in feite zegt te hebben doorgebladerd. “In de tijd dat ik ernaar gekeken heb was het niet mogelijk om te bekijken of er informatie was die we niet al bestudeerd hadden van eigen observaties en foto’s van de Ferrari.”

“De CD-ROM heb ik een keer gebruikt om alleen maar te kijken of alles fatsoenlijk ingescand was en of de kwaliteit van de schetsen gewaarborgd was. Ik heb denk ik een dozijn schetsen vluchtig bekeken, wat totaal niet meer dan enkele minuten in beslag nam.”

Coughlan begon echter niet over andere informatie zoals gewichtsverdeling, het gebruik van banden en racestrategieën. Ten tijde van het ontbijt met Jonathan Neale heeft hij naar eigen zeggen ervoor gezorgd dat hij de documenten niet meer in bezit had. “Ik had ze aanvankelijk uit nieuwsgierigheid geaccepteerd maar ik voelde me op een gegeven moment heel ongemakkelijk bij de gedachte dat ik in het bezit van dat materiaal was.”

“Ik weet niet wat de exacte datum was, maar in begin juni vroeg ik mijn vrouw of ze de informatie kon inscannen en op een CD-ROM kon zetten. Ik had besloten alle informatie te vernietigen. Ik gaf de documenten aan mijn vrouw met het verzoek ze in te scannen en tegelijkertijd schafte ik een papiervernietiger aan om de documenten vervolgens thuis te kunnen vernietigen.”

“Toen ik terugkwam van de Grand Prix van de Verenigde Staten vroeg ik mijn vrouw Trudy om de documenten te versnipperen en vervolgens te verbranden. Ze deed dit op 20 juni 2007.”

SPIJTBETUIGING

“Ik heb ontzettend spijt van het feit dat ik de informatie van Stepney heb aanvaard en van het feit dat ik er niet meer aan heb gedaan om de documenten níet in mijn bezit te krijgen”, aldus Coughlan aan het einde van zijn rede. “Nu kan ik terugkijken en ik ben er achter gekomen dat ik dit hele gedoe anders had moeten aanpakken. Toentertijd begaf ik mij in een ongemakkelijke en moeilijke positie en omdat ik niet ingreep naam ik geen enkele goede beslissing.”

“Ik wil mijn excuses aanbieden aan Ferrari. Mijn passie en enthousiasme voor racewagens heeft voor slechte beslissingen gezorgd in mijn contact met meneer Stepney. Ik heb ontzettend veel spijt van de oneerlijke schaamte die ik McLaren en mijn vrouw heb bezorgd.”

“Ik kan oprecht zeggen dat McLaren geen voordeel in wat voor een vorm dan ook gehad heeft en dat geen van het materiaal gebruikt is ten voordele van hun wagen.”
Zelf ook nog ff lezen
pi_53148475
Hmzzz, tjsa, het klinkt allemaal enigsinds aannemelijk.

Ik ben benieuwd hoe het verder allemaal uitpakt
  donderdag 13 september 2007 @ 16:07:27 #57
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_53148601
Imo rammelt het een beetje. Las je geen info van iemand wilt ontvangen waarom spreek je er dan onder 4 ogen mee af. Juist dan neem je iemand mee als bewijs dat je niet nog meer hebt ontvangen....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_53148637
quote:
Op donderdag 13 september 2007 16:00 schreef NED het volgende:
Hmzzz, tjsa, het klinkt allemaal enigsinds aannemelijk.

Ik ben benieuwd hoe het verder allemaal uitpakt
een bronvermelding is erg fijn.... helemaal als je het niet zelf geschreven hebt?!

Zo wel: my bad, dan
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_53148643
Eruit met valsspelers!

pi_53148654
Ja, inderdaad, maargoed je weet denk ik in zo'n geval van te voren niet hoe je precies zal handelen. Dat zijn van die dingen waar je van te voren van roept dat je er niks 0,0 mee te maken wil hebben (en terecht), maar als je ze dan opeens op schoot hebt liggen....... Denk dat de situatttie dan wel eens heel anders kan zijn.

De mens is van nature nieuwsgierig
pi_53148674
quote:
Op donderdag 13 september 2007 16:09 schreef Sally het volgende:

[..]

een bronvermelding is erg fijn.... helemaal als je het niet zelf geschreven hebt?!

Overigens: hier komt de tekst vandaan...
http://racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=19051
pi_53148678
quote:
Op donderdag 13 september 2007 16:09 schreef Sally het volgende:

[..]

Racefreaks

=edit=
Muts! Ik zet hem er toch net bij ! !!
pi_53148697
"“De CD-ROM heb ik een keer gebruikt om alleen maar te kijken of alles fatsoenlijk ingescand was en of de kwaliteit van de schetsen gewaarborgd was. Ik heb denk ik een dozijn schetsen vluchtig bekeken, wat totaal niet meer dan enkele minuten in beslag nam.""

right...
Built for Speed
pi_53148715
quote:
Op donderdag 13 september 2007 16:11 schreef NED het volgende:

[..]

Racefreaks

zie mijn post direct boven de jouwe...
Fok!sportcrew helpt elkaar, zeg maar!

Edit: hij stond allang op mijn scherm open, dat bedoel ik te zeggen met die laatste zin. En ook ik moet 'm nog rustig doorlezen. ElmarO had het idee (zie hieronder) dat het een re-write is van www.autosport.com, dus ik kijk liever naar die bron.

[ Bericht 23% gewijzigd door Sally op 13-09-2007 16:49:12 ]
pi_53148719
quote:
Op donderdag 13 september 2007 16:11 schreef Sally het volgende:

[..]

Overigens: hier komt de tekst vandaan...
http://racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=19051
Die de tekst naar mijn idee hebben vertaald van het artikel op autosport.com
pi_53148751
quote:
Op donderdag 13 september 2007 16:11 schreef NED het volgende:

[..]

Racefreaks

=edit=
Muts! Ik zet hem er toch net bij ! !!
Hij hoort bij de tekst zelf
Weet je hoe je je eigen post kunt editten? Anders leg ik het je graaaag uit, hoor.

En eh... muts? Ach, IK mag het zeggen, doosje...
pi_53148872
quote:
Op donderdag 13 september 2007 16:15 schreef Sally het volgende:

Weet je hoe je je eigen post kunt editten? Anders leg ik het je graaaag uit, hoor.
Ik weet wel hoe dat werkt hoor. Ik ben een oude bekende in een nieuw jasje zullen we maar zeggen
pi_53149304
quote:
Op donderdag 13 september 2007 16:22 schreef NED het volgende:

[..]

Ik weet wel hoe dat werkt hoor. Ik ben een oude bekende in een nieuw jasje zullen we maar zeggen
Dan is *Sal erg schieuwnierig......
Edit: je bent toch niet van de vreselijk logge 'blauwe brigade' hè?????? Dan kan ik je wel schieten!

Maar nog meer naar hoe dit afloopt... En ik wacht dan ook op de meer betrouwbare bronnen, voordat ik ook maar een uitspraak doe over dit 'schandaal'...

Overigens: het moge duidelijk zijn, ik gun iedereen zijn/haar mening. Laat 'm alleen asjeblieft een beetje onderbouwd zijn, in plaats van (ramp-?!) sensatietoerist te spelen en bij elk glimpje nieuws moord en brand te schreeuwen.
Ik dank u allen zeer hartelijk.
  donderdag 13 september 2007 @ 16:43:30 #69
188447 Treveo
I love you, Nancy
pi_53149458
Nog steeds geen uitspraak dus
pi_53150059
The only thing that stays the same is change (Change - Melissa Etheridge)
[b]"Formula 1 is a magic thing and a few missing decibels will not change that."[/b] - Joe Saward
  donderdag 13 september 2007 @ 17:09:23 #71
188447 Treveo
I love you, Nancy
pi_53150109
De bijeenkomst van de Wereld Motorsport Raad duurt langer dan verwacht. Vanmorgen kwam de raad bijeen om het nieuwe bewijsmateriaal in de spionagezaak rond Ferrari en McLaren te bekijken.

Volgens bronnen van Autosport.com wordt er rustig de tijd genomen om alles te bekijken. Ook zouden er al verschillende verhitte gesprekken zijn geweest.

Van zodra er een uitspraak is hoor je meer.

http://www.sportmag.nl/viewer.php?id=59978
  donderdag 13 september 2007 @ 17:10:06 #72
188447 Treveo
I love you, Nancy
pi_53150207

iig druk zat daar aan die tafel
  donderdag 13 september 2007 @ 17:21:46 #74
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_53150286
Ik heb alvast even wat uitgerekend.

ALS McLaren én beide coureurs worden gediskwalificeerd in het kampioenschap, alle tot nu toe behaalde punten kwijtraken en de raceuitslagen worden gecorrigeerd, ziet de titelstrijd er zo uit:

1. Räikkönen 92 (nu nog 74)
2. Massa 85 (nu nog 69)
3. Heidfeld 73 (nu nog 52)
4. Kubica 51 (nu nog 33)

Bij de teams zou het gaan tussen Ferrari met 167 punten (nu nog 137) en BMW met 110 punten (nu nog 76).

Overigens lijkt het bovenstaande scenario me hoogst onwaarschijnlijk.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  donderdag 13 september 2007 @ 17:23:19 #75
188447 Treveo
I love you, Nancy
pi_53150314
quote:
Op donderdag 13 september 2007 17:21 schreef ziggyziggyziggy het volgende:
Ik heb alvast even wat uitgerekend.

ALS McLaren én beide coureurs worden gediskwalificeerd in het kampioenschap, alle tot nu toe behaalde punten kwijtraken en de raceuitslagen worden gecorrigeerd, ziet de titelstrijd er zo uit:

1. Räikkönen 92 (nu nog 74)
2. Massa 85 (nu nog 69)
3. Heidfeld 73 (nu nog 52)
4. Kubica 51 (nu nog 33)

Bij de teams zou het gaan tussen Ferrari met 167 punten (nu nog 137) en BMW met 110 punten (nu nog 76).

Overigens lijkt het bovenstaande scenario me hoogst onwaarschijnlijk.
Hehe cute
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')