abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 6 september 2007 @ 21:27:46 #1
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_52990746
Aangezien het hier vanavond gebeurde.... Wat was jouw akkevietje met het stroomnet? Nog smeuiige verhalen?

Iedereen zal wel eens een optater hebben gehad. 230V valt nog wel mee, 380V is andere koek. Heeft er iemand wel eens 380V te pakken gehad?

En het beruchte klussen.... Schroeven aan een stopcontact die spanningsloos is.
- 'Heb je de stroom eraf, pa?'
- 'Ja hoor stroom is eraf, je kunt je gang gaan'

schroef schroef schroef Tzjingggg Kledder .

En dan heel droog 'ow zeker de verkeerde stop'.

[ Bericht 1% gewijzigd door gebrokenglas op 06-09-2007 21:46:12 ]
How can I make this topic about me?
pi_52990820
15000 volt, van een voeding voor een laser, via een vonkenbrug.
Krijg je als je repareert met de stekker er nog in

En ik had een gat in mijn duim, was 10 minuten verlamd en heb daarna alle hoogspanningstroep de deur uit gedaan.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_52990860
Alleen eens een optater van schrikdraad gehad, verder niks
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
pi_52990902
Pauper centrale verwarming

Jij bent geen klusser he
pi_52990937
230, al honderdduizend keer ofzo
Brutal. Fucking. Metal.
  donderdag 6 september 2007 @ 21:40:40 #6
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_52991091
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:33 schreef fransbreda het volgende:
Pauper centrale verwarming

Jij bent geen klusser he
klopt.

Ik kan niet tuinieren, niet solderen, niet lassen, 'k vind gasinstallatie's, cv's, tv's enzo maar enge dingen, ik weet alleen de theoretische werking van dat soort apparaten. 'k durf ook geen tv open te schroeven.

kan alleen met computers en auto's overweg. Maar dat laatste dan weer zeer goed.
pi_52991159
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:40 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

klopt.

Ik kan niet tuinieren, niet solderen, niet lassen, 'k vind gasinstallatie's, cv's, tv's enzo maar enge dingen, ik weet alleen theoretisch de werking van dat soort apparaten.

kan alleen met computers en auto's overweg. Maar dat laatste dan weer zeer goed.
Brutal. Fucking. Metal.
pi_52991509
_vaak_ 230 door me heen gehad, en 1 keer 230 zonder zekering erachter ( wat je dus wel even voelt aangezien er niet veel wordt onderbroken)
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
pi_52991514
toen ik nog heel klein was had ik een paardebloem geplukt, en toen zag ik dat dat stengeltje hol was, dus ik dacht dat als ik dat in het stopcontact zou steken dat er stroom uit zou lopen. Maar dat was niet zo...toen stondik onder stroom
Op zondag 13 januari 2008 23:38 schreef remlof het volgende:
Je blijft me verbazen deepart, wat slik je in godsnaam?
Op maandag 27 december 2010 00:52[/url] schreef remlof het volgende:
Diepzinnige deepart.
pi_52991531
Alleen een tikje gehad van schrikdraad of een electrische vliegenmepper . Wel een paar keer vonken uit het stopcontact wanneer je een apparaat er in stopt die nog aan staat.
pi_52991597
op me stage moest ik netwerk pluggen in de muur maken, naast de stopcontacten. moest je dat stekkerding aan de muur losschroeven en kwam toen met de schroevendraaier in zon stekker gaatje PATS
ik geef een gil van schrik en laat me schroevendraaier vallen...daarna de klus maar afgemaakt.

]ik zei nog tegen me baas van haal de stroom eraf maar nee dat kon niet blabla

je schrikt er wel van maar valt allemaal wel mee
pi_52991601
Verschijdene keren krachtstroom op me bakkus gehad. Geen feest, iedere keer weer 3 meter de lucht in gesprongen en een half uur uitblazen, mèn wat een kut gevoel is dat.
pi_52991666
Radio in het stopcontact, doet het niet, openschroeven, denken dat je een stukje rubber beetpakt...

Gelukkig was de vloer van rubber, maar ik ben toch genoeg geschrokken om het wijze besluit te nemen nooit meer zo dom met stroom te doen.

En TS: Je moet ook METEN of de stroom er ook echt af is!

[ Bericht 24% gewijzigd door #ANONIEM op 06-09-2007 22:02:36 ]
pi_52991680
Onder stroom gestaan?

Stroom kan niet op je staan. Stroom loopt. Je kunt wel onder spanning staan.
dan loopt de stroom door je lichaam.

pi_52991685
Als kind wel eens een optater gehad, sinsdien nooit meer.. Alleen optaters van statische elektriciteit als ik op een trampoline lig. Dat voel je ook wel, wel eens een kwartiertje last gehad van een tintelende vinger..
pi_52991716
ik had tijdens m'n school-excursie naar rome, zo'n schok-pen van een illegale straatverkoper gekocht, en als je die indrukte kreeg je een schok ... nou ja, dat deed ik op een bepaald moment iets te vaak, en toen voelde m'n duim een uur lang heel raar en was 'ie een beetje half-verlamd ofzo.
pi_52991773
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:58 schreef Cyaa het volgende:
op me stage moest ik netwerk pluggen in de muur maken, naast de stopcontacten. moest je dat stekkerding aan de muur losschroeven en kwam toen met de schroevendraaier in zon stekker gaatje PATS
ik geef een gil van schrik en laat me schroevendraaier vallen...daarna de klus maar afgemaakt.

]ik zei nog tegen me baas van haal de stroom eraf maar nee dat kon niet blabla

je schrikt er wel van maar valt allemaal wel mee
Stroom kan je er ook niet afhalen Spanning weer wel.
pi_52991911
1x klein schokje!
pi_52991960
Juist 230 meerdere keren, 380 een keer (met knokel tussen 2 fasen en een zwarte knokkel hebben voor een week ) Sindsdien gebruik ik altijd een duspol om te meten of het echt spanningsloos is.
  donderdag 6 september 2007 @ 22:11:42 #20
118586 KeessieK
Timmerdude.. :)
pi_52991981
op me werk wel eens stopcontacten moeten vernieuwen, lukt wel met de stroom erop dacht ik.. eerste ging goed, 2de stopcontact loop ik mee te kloten, BZZZZ, dat was stroomstoot nr 1.. oeps, ff anders beet pakken.. BZZZ binnen 1 minuut 2x onder stroom gestaan.. toen met me kwaaie harses zo de stoppen eruit gerukt..
pi_52992049
een 12V deurbel trafo kan best gevaarlijk zijn. ik had hem gerepareerd, getest en wilde hem dichtschroeven. maar ik was vergeten de stekker er weer uit te trekken na het testen. tik de kern aan met mijn schroevendraaier. een harde knal, een lichtflits en een schroevendraaier die in de muur was gelanceerd. mijn arm verlamd, ik aan het shaken op mn benen en de hoofdstop doorgeslagen. soms denk ik dat dat mn dood had kunnen zijn. de schroevendraaier had ook in m hoofd kunnen schieten, of ik had de kern met mn hand aan kunnen raken. ik controleer voortaan minstens 3 keer of de spanning ergens af is. Volts stellen niks voor, stroomsterkte, daar gaat het om. en dat wil wel lukken met een trafo
pi_52992107
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:30 schreef longinus het volgende:
15000 volt, van een voeding voor een laser, via een vonkenbrug.
Krijg je als je repareert met de stekker er nog in

En ik had een gat in mijn duim, was 10 minuten verlamd en heb daarna alle hoogspanningstroep de deur uit gedaan.
Ach, je hebt geluk gehad dat de stroom van de voeding van een HeNe laser relatief laag is. Zo heb ik ook wel eens een tik van een Flyback uit een monitor (30000 volt) gehad, stinkt een beetje naar verbrande huid, maar meer dan een schroeiplekje hou je er niet aan over. Nu werkt een laser imo niet met hoogfrequente spanning, dus zou dat wel beter voelbaar zijn, echter dodelijk is het niet.

380v voor bijv. een inductie kookplaat is andere koek, daar is de stroom groot genoeg om je te doden.
pi_52992157
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:13 schreef Byte_Me het volgende:
een 12V deurbel trafo kan best gevaarlijk zijn. ik had hem gerepareerd, getest en wilde hem dichtschroeven. maar ik was vergeten de stekker er weer uit te trekken na het testen. tik de kern aan met mijn schroevendraaier. een harde knal, een lichtflits en een schroevendraaier die in de muur was gelanceerd. mijn arm verlamd, ik aan het shaken op mn benen en de hoofdstop doorgeslagen. soms denk ik dat dat mn dood had kunnen zijn. de schroevendraaier had ook in m hoofd kunnen schieten, of ik had de kern met mn hand aan kunnen raken. ik controleer voortaan minstens 3 keer of de spanning ergens af is. Volts stellen niks voor, stroomsterkte, daar gaat het om. en dat wil wel lukken met een trafo
Je kunt beter checken of alles wel goed gezekerd is. Als je dan iets kortsluit knalt meteen de zekering er uit.
pi_52992202
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:13 schreef Byte_Me het volgende:
Waarschijnlijk zo'n kuttrafo waarbij de kern direct is verbonden met de fase, dat wil wel schokken ja
pi_52992419
2x 230 volt, niet veel bijzonders dus, alhoewel je ff 5 minuten moet herstellen
  donderdag 6 september 2007 @ 22:30:42 #26
116532 The_Verve
Midfield Maestro
pi_52992539
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:32 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Wat hij zegt. Klussen met elektriciteit waag ik me niet aan.
De Nostradamus van FOK! 6 mei 2009: Iniesta 90 + 3.
pi_52992830
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:30 schreef The_Verve het volgende:

[..]

Wat hij zegt. Klussen met elektriciteit waag ik me niet aan.
Mwoh, gewoon voorzichtig doen en er kan je weinig gebeuren. Ik experimenteer dagelijks met hoogvoltage, en behalve wat schroeiplekjes heb ik er niets ernstigs aan overgehouden.
pi_52992882
1x 230 volt door in elk gat van het stopcontact een breinaald te duwen
was niet echt een slimme actie
pi_52992883
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:40 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Mwoh, gewoon voorzichtig doen en er kan je weinig gebeuren. Ik experimenteer dagelijks met hoogvoltage, en behalve wat schroeiplekjes heb ik er niets ernstigs aan overgehouden.
ik hou t meer bij laagspanning tot de 50 V. Werk soms wel s met 380 wanneer ik bijv. motoren oid aan moet sluiten maar dan moet je gewoon alles goed controleren, het beste is om dan iemand anders het ook te laten controleren voor de zekerheid ofdat je niks vergeten bent.
pi_52993369
Nog nooit 230V. Wat ik wel soms heb bij het aansluiten van een PC of televisie dat er lekstroom oid op de behuizing of tv-kabel staat. Vaak gaat dat wel goed, tenzij je tegelijkertijd iets geaards aanraakt, zoals een verwarmingsbuis. Wel irritant gevoel
  donderdag 6 september 2007 @ 23:03:38 #31
152583 Schlumberger
Voeten niet op de bank a.u.b.
pi_52993546
Een vriendin had in haar appartement een radio op het toilet staan, die geschakeld was aan het lichtknopje. Dus als je het licht aandeed, schalde automatisch 3FM door de speakers.

Toen ze naar een ander pand ging verhuizen, hielp ik haar met de rotzooi te ontkoppelen. Kan prima, zolang niemand aan het lichtknopje komt. Toen haar moeder echter zag dat ik in het donkere toilet bezig was, zei ze: "OH, HEY, HET IS HIER WEL DONKER HE, WACHT IK DOE HET LICHT WEL AAN".

Ik had wel even een paar minuutjes nodig om bij te komen
pi_52993557
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:01 schreef toma het volgende:
Onder stroom gestaan?

stroom kan ook over je lichaam lopen, hoog frequente stroom doet dat, skin-effect heet dat
  donderdag 6 september 2007 @ 23:12:35 #33
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_52993853
vaak genoeg 230
paar keer door een aansturing van zoon lichtbuisje van een tft scherm(=hoogfrequent) leuk om mee te experimenteren --> paarse vlam e.d
heel vaak statisch geladen, soms wel een vonk van 5 cm
statische lading van een CRT, hand langs het scherm, en dan tegen de verwarming
ehm lekspanning tussen 2 apparaten.

ohja, de kern van een zend-antenne kabel op hogere frequenties en vermogens boven de 10 Watt is ook niet echt een aanrader
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_52994004
Ik heb een x een stoot van een stop gekregen in de meterkast... Eruit geschroeft zonder beschermkapje, en toen dat ijzer in het midden aangeraakt. Ik weet niet hoeveel volt het was maar ik schrok me lam.
pi_52994290
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:17 schreef Ace1 het volgende:
Ik heb een x een stoot van een stop gekregen in de meterkast... Eruit geschroeft zonder beschermkapje, en toen dat ijzer in het midden aangeraakt. Ik weet niet hoeveel volt het was maar ik schrok me lam.
230 volt waarschijnlijk.

Hier overigens nog 2 filmpjes van mijn HV experimentjes:

http://fok.phserver.net/fok2/bobine.wmv

http://fok.phserver.net/fok2/MVI_3315.wmv

Eerste is een bobine uit een auto, de 2e een flyback uit een monitor.
  donderdag 6 september 2007 @ 23:34:00 #36
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_52994437
dat 2e filmpje
je hoort heel dat hoogfrequent storen op je cam...
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |<-- draai zelf je platen
pi_52994851
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:32 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
ook eens gehad ja.. een keer mijn fiets tegen schrikdraad aangezet omdat ik een hek moest openen..
pi_52996292
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:54 schreef RainofDeath het volgende:
1 keer 230 zonder zekering erachter ( wat je dus wel even voelt aangezien er niet veel wordt onderbroken)
Bedoel je niet aardlekschakelaar? Voordat zekeringen doorbranden ben jij al lang doorgebrand.

Ik ben wel eens op mijn vliegen-racket gaan staan. Dat is ook geen pretje.
pi_52997342
Ben naar de dradentrekschool gegaan.. dus ja, regelmatig aan de stroom gehangen toen..
*** Nul Dertien ***
Rap... just a "C" away from "Crap"
R&P / Hoe voel je je nu? #827
pi_52998417
Lampenbol verwisselen in het donker en voelen waar die verdomde lampenbol in moest.

Tzzzz auw.
Heyyy, gewoon deur donderen................ ondanks alles!
pi_52998789
Vroeger had ik als kind een elektrische trein van Lego. De rails die daarbij zaten hadden in het midden een soort ijzeren legoblokjes, waarover de trein kon rijden.

Ik was een keertje met m'n neefje stoer aan het doen. Hij durfde z'n tong niet op die ijzeren plankjes te houden terwijl het spul 'aanstond'. Ik wel. Weet nog dondersgoed dat het zeer deed
bla
blabla
blablabla
blablablabla
pi_53007153
paar keer 230..
trilt lekker in je hande
Back to the 70's
pi_53007234
380 volt te pakken gehad?

Dan had je dus twéé fasedraden tegelijk in je klauwen?

darwin-award
pi_53007285
Ohja, ik kwam er laatst op minder prettige wijze achter dat mijn voor-oorlogse versterker behoorlijk wat lekstroom heeft als je de stekker uit het stopcontact trekt en de polen vastpakt
  vrijdag 7 september 2007 @ 15:46:41 #45
104367 Thrackan
new and improved
pi_53007721
Yep, 380v gehad, lekspanning toen ik op Campzone stroomkasten uit het water aan het redden was
Deed best wel shakey shakey! Maar aan de andere kant was ik wel weer wakker na een lange en drukke nachtdienst
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  vrijdag 7 september 2007 @ 15:47:52 #46
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_53007747
ik heb wel eens een lamp verkeerd aangesloten waardoor even later een heel flatblok gevuld met studenten zonder stroom zat
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  vrijdag 7 september 2007 @ 15:48:50 #47
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_53007774
Opsom topic!!!!!!!!

Directe fase/nul sluiting met gereedschap: 5x ofzo. 230 volt/240Ampere.
Direct contact: 230Volt/25Ampere ontelbaar
Direct contact: 230Volt/40Ampere 2x
Direct contact: 230Volt/50Ampere 1x
Direct contact: 230Volt/63Ampere 1x
Direct contact: 230Volt/80Ampere 2x. <--- Man dan vlieg je

Sluiting 2Fases, 240A afgezekerd, 8x. Gelukkig goede kleding aan, dus doorloop stroom was erg laag. Al die keren ongeveer half uur verlamd geweest.

Sluiting 2Fases+ sluiting nul (dat was echt mooi). Op ongeveer 30cm van het gezicht. Veiligheidshandschoenen en kleding aan. Resultaat? Handschoenen verfikt, 2 uur ruisend doof en 15minuten blind. Zag echt alleen maar helder wit licht, soort van lasogen. Heb er alleen geen prikkende ogen aan over gehouden wat je normaal met lasogen wél hebt.
Oh ja, ook een zeer hoge bloeddruk, waar dat vandaan kwam? Geen idee

Was het wel zo'n beetje.
Mooiste klap ooit gezien? 15KV/680Amp afgezekerd die ze even gingen doorschieten, was toch ''dood''.
Zat alleen een compleet industrie terrein achter, waren ze vergeten ofzo
Bruce Willis zou zeggen: Yippie Ka Yee MotherFucker.
Nog nooit zo'n vlam gezien.
pi_53007996
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 15:48 schreef TheThirdMark het volgende:
Opsom topic!!!!!!!!

Sluiting 2Fases, 240A afgezekerd, 8x. Gelukkig goede kleding aan, dus doorloop stroom was erg laag. Al die keren ongeveer half uur verlamd geweest.

Sluiting 2Fases+ sluiting nul (dat was echt mooi). Op ongeveer 30cm van het gezicht. Veiligheidshandschoenen en kleding aan. Resultaat? Handschoenen verfikt, 2 uur ruisend doof en 15minuten blind. Zag echt alleen maar helder wit licht, soort van lasogen. Heb er alleen geen prikkende ogen aan over gehouden wat je normaal met lasogen wél hebt.

Was het wel zo'n beetje.
Mooiste klap ooit gezien? 15KV/680Amp afgezekerd die ze even gingen doorschieten, was toch ''dood''.
"van je fouten moet je leren" is een onbekende uitdrukking voor jou?
  vrijdag 7 september 2007 @ 17:04:36 #49
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_53009678
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 16:01 schreef mcDavid het volgende:

[..]

"van je fouten moet je leren" is een onbekende uitdrukking voor jou?
Situatie is telkens anders he.
En de combinatie 40+ graden, 20 uur werken achter elkaar + tijdnood doet ook niet altijd goed.
pi_53009769
230 al een paar keer gehad, een paar weken geleden nog tijdens het schilderen in onze nieuwe flat. Draden waren niet goed afgetaped, ik was aan het schilderen met zo'n lange stok, en precies op m'n elleboog kwamen die twee draadjes samen.
pi_53010298
Al 3 keer de 230. 1 Keer vanwege een defecte magnetron waar een onder stroom staande plas water onder lag, de andere 2 keren door de lompigheid van anderen. Beide situaties zoals al in de OP staat "Is de spanning van deze groep d'r af?" "Ja!" .. . PANG.
pi_53010421
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:15 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Ach, je hebt geluk gehad dat de stroom van de voeding van een HeNe laser relatief laag is. Zo heb ik ook wel eens een tik van een Flyback uit een monitor (30000 volt) gehad, stinkt een beetje naar verbrande huid, maar meer dan een schroeiplekje hou je er niet aan over. Nu werkt een laser imo niet met hoogfrequente spanning, dus zou dat wel beter voelbaar zijn, echter dodelijk is het niet.

380v voor bijv. een inductie kookplaat is andere koek, daar is de stroom groot genoeg om je te doden.
Pas op!!! je kan dan rustig gaan slapen savonds en een nierblokkade krijgen door de stroom en dus sterft in je slaap (vooral bij HV 1KV en meer)
  † In Memoriam † vrijdag 7 september 2007 @ 17:36:25 #53
25682 2cv
Niet subtiel
pi_53010525
9 volt batterijen testen met m'n tong.

Met de ene hand de grond aanraken, met de andere hand schrikdraad

80 batterijen achter elkaar aan gekoppeld (serie) en daar een klap(je) vna gekregen.

Geelectrocuteerd door een TIG lasapparaat (nee, was niet bezig met een reparatie).
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_53010641
las apperaatuur is gelukkig laagspannin <50V dus valt mee je schrikt alleen ernstig (ook wel gehad met electro las met mig/mag nog niet )
  vrijdag 7 september 2007 @ 18:25:10 #55
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_53011731
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 09:15 schreef suzie_01 het volgende:
Lampenbol verwisselen in het donker en voelen waar die verdomde lampenbol in moest.

Tzzzz auw.
Oef, glimp van herkenning.

En ik heb wel eens met een mulitmeter het voltage van het stopcontact willen meten. Stond 'ie nog op Amperes..... Dat was ook BOEM met een blauwe vonk. het plastic van het stopcontact was zwartgeblakerd. Stop echter niet geklapt. Een nieuw zekeringetje geplaatst in de multimeter en hij doet het nog prima.

[ Bericht 14% gewijzigd door gebrokenglas op 07-09-2007 18:30:17 ]
  vrijdag 7 september 2007 @ 19:32:51 #56
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_53013364
Ooit gelukkig bijna een schok gehad van een computervoeding.. Ook een tv scheelde niet veel.

230 wel een paar keer. Geen fijn gevoel
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  vrijdag 7 september 2007 @ 19:55:23 #57
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_53013776
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 19:32 schreef Daywalk3r het volgende:
Ooit gelukkig bijna een schok gehad van een computervoeding.. Ook een tv scheelde niet veel.

230 wel een paar keer. Geen fijn gevoel
TV

Helemaal vergeten.
Broertje van een goede vriend van mij wilde wel eens een beeldscherm laten imploderen.

Ze hadden nog een oude TV boven staan (al een jaar of 5) die ze ook al net zo lang niet meer gebruikt hadden.
Is de reststroom ook mooi weg

Hadden die 2 josti's van te voren toch nog maar even geprobeerd of dat kreng het niet meer deed

Mij ook niet vertellen he Gewoon vol blijven houden dat hij al zo lang uit staat

Trek de kast ervanaf. *blitz*. Lolz.
  vrijdag 7 september 2007 @ 20:09:06 #58
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_53014064
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 19:55 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

TV
Trek de kast ervanaf. *blitz*. Lolz.
Je doet je beroep wel eer aan.
  vrijdag 7 september 2007 @ 21:58:56 #59
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_53016868
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 17:36 schreef 2cv het volgende:

80 batterijen achter elkaar aan gekoppeld (serie) en daar een klap(je) vna gekregen.
haha

ik had ook n mooie, k had zoon modeltrein transformator en had ergens een dikke electolyte condensator uitgesloopt en die had die op die transformator aangesloten om de brom er uit te halen, polen verkeerd(niet goed gekeken)
na 2min: BOEM!!! alles groen
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |&lt;-- draai zelf je platen
  vrijdag 7 september 2007 @ 22:01:39 #60
79166 Qwea
#teampindakaas #viesdik
pi_53016962
Ik deed de douche hang klein ieniminie stroomkachel ding eraf halen. Was ik ff met mn achterlijke kop vergeten dat er nog stroom op stond. Dus ik pak de schaar, en knip zo die stroomdraad door. 220 op je flikker terwijl je een schaar in je klauwen heb en op een stoel staat is NIET funny.

Heel die schaar zat ook een brandplek in godver

Of als je met de pc ff snel wat erin moet douwen, of ff een fan eruit moet halen en denkt van "aah niet nodig stroom eraf" *BAM*
-||||-----||||- Iron and me, we're meant to be -||||-----||||-
  vrijdag 7 september 2007 @ 23:05:49 #61
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_53018797
weet er nog een,
dat deed echt zeer

wegwerpcamera met flits..
ik wil altijd weten hoe iets in elkaar zit, dus ik sloop dat ding open. maargoed daar zit een condensator in die oplaadt tot een volt of 300...
de 1e keer wist ik dat niet...
schrok me echt de tyfus :|
  vrijdag 7 september 2007 @ 23:13:36 #62
165512 MASD
Music is dead.
pi_53019030
jups

uit het zwembad komen, vergeten dat je voeten nog nat zijn en leuk een oude stekker uit het stopcontact halen kon iets van 3 sec niet loslaten en mijn armen bleven nog een tijdje natrillen
Long live music.
pi_53019187
jep als kind van 8 jaar oud in een weiland, ouders waren bij een boer op bezoek..tv reparatie enzo..tv terugbrengen..
leuke lui!
boerderijen zijn altijd leuk om te verkennen dus ik dat weiland in..mocht klompen aan die daar stonden van de kids..
was alleen daar, leuke koeden in de wei.. kom tegen dat schrikdraad aan krijg een optater van hier tot tokio,...maar ging goed he!
Kom later binnen en vertel dit die boer is ineens spierwit*sukkelboer zeg dat dan meteen he?* mar er bleek zo ontzettend veel stroom te staan op dat stukje weiland dat ik dood had kunnen zijn, gelukkig had ik klompen aan! *hout geleidt naar de aarde nml*
Anders was ik der niet meer geweest en had fok mij erg gemist!
En al mijn andere fans enzo!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
  vrijdag 7 september 2007 @ 23:27:23 #64
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_53019418
dodelijke spanning/stroom op schrikdraad
dan heet t toch doodschrikdraad?
pi_53019457
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 23:27 schreef marcel-o het volgende:
jaha zo heet dat hoe weet jij dat?
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_53019465
en dat zonder stoel!
  Donald Duck held vrijdag 7 september 2007 @ 23:32:07 #67
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_53019554
ik had het een keer bijna denk ik. ik was in de meterkast een nieuwe hoofdaansluiting voor de TV aan het zetten, en daarbij zat een draadje dat als aarde moest dienen. Dus ik wil dat draaien in dat ijzeren rekje waar nog meer aardedraadjes op uitkomen, springt er toch een soort van vonk over. toen maar verder er van afgebleven
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 7 september 2007 @ 23:33:48 #68
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_53019598
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 23:28 schreef zhe-devilll het volgende:
en dat zonder stoel!
huh?
pi_53019605
Ook leuk op kamers, kennis kwam langs ik zeg zo wil jij die lamp verwisselen in de keuken?
Ja hoor *stoere man in nood helpt wel ff*
hij op die stoel hij draait de lamp eruit...flits knetter de knal...
hij viel bijna van die stoel joh
alle lichten uit in huis...pffffff
hij was lijkbleek duurde een half uur bijkomen was wel lachen achteraf!
  zaterdag 8 september 2007 @ 00:46:00 #70
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_53021347
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 23:27 schreef marcel-o het volgende:
Als je een paardenweide hebt met schrikdraad staat daar een veel hogere spanning op dan op een koeienweide.

En dan nog. Één generator kan voor 800mtr wei omtrek de voeding regelen.
Wanneer hij die piekspanning loslaat op bijvoorbeeld 100 meter is de klap al snel 10x groter als bij de maximale rijkweidte.
  zaterdag 8 september 2007 @ 13:42:24 #71
132262 EsDe
Frituurkoning
pi_53028177
Nog niet zolang geleden, tijdens het grasmaaien... klein scheurtje in hetverlengsnoer waar ik met m´n hand overheen ging. Hele arm was even gevoelloos, met een hele lichte tinteling... kan het niet helemaal omschrijven, maar apart was het wel
Show me someone without an ego, and I'll show you a loser.
  zaterdag 8 september 2007 @ 17:29:07 #72
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_53032269
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 23:19 schreef zhe-devilll het volgende:
jep als kind van 8 jaar oud in een weiland, ouders waren bij een boer op bezoek..tv reparatie enzo..tv terugbrengen..
leuke lui!
boerderijen zijn altijd leuk om te verkennen dus ik dat weiland in..mocht klompen aan die daar stonden van de kids..
was alleen daar, leuke koeden in de wei.. kom tegen dat schrikdraad aan krijg een optater van hier tot tokio,...maar ging goed he!
Kom later binnen en vertel dit die boer is ineens spierwit*sukkelboer zeg dat dan meteen he?* mar er bleek zo ontzettend veel stroom te staan op dat stukje weiland dat ik dood had kunnen zijn, gelukkig had ik klompen aan! *hout geleidt naar de aarde nml*
Anders was ik der niet meer geweest en had fok mij erg gemist!
En al mijn andere fans enzo!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Aanklagen die idioot... dan ben je echt niet goed wijs!
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  zaterdag 8 september 2007 @ 17:30:30 #73
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_53032295
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 00:46 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Als je een paardenweide hebt met schrikdraad staat daar een veel hogere spanning op dan op een koeienweide.

En dan nog. Één generator kan voor 800mtr wei omtrek de voeding regelen.
Wanneer hij die piekspanning loslaat op bijvoorbeeld 100 meter is de klap al snel 10x groter als bij de maximale rijkweidte.
Stroom maakt nie uit maar er moet weinig ampere op staan.. De amperes zijn dodelijk.. 10.000 volt kun je wel verdragen mits het snel gaat en ampere-laag is.
  zaterdag 8 september 2007 @ 17:58:30 #74
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_53032915
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 17:30 schreef Daywalk3r het volgende:

[..]

Stroom maakt nie uit maar er moet weinig ampere op staan.. De amperes zijn dodelijk.. 10.000 volt kun je wel verdragen mits het snel gaat en ampere-laag is.
geef eens het verschil tussen stroom en ampere?
  zaterdag 8 september 2007 @ 19:01:10 #75
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_53034238
quote:

[..]

Goh, zou het mijn werk soms zijn

Zelfs als het amperage laag genoeg is kan je nog flinke brandwonden overhouden aan een hoog Voltage.

Tussen het amperage van midden en hoogspanning zit bar weinig.
Allebij vaak rond de 600.

Terwijl je het verschil toch echt wel kan zien aan de slachtoffers.
pi_53046062
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:35 schreef -_Guitarist_- het volgende:
230, al honderdduizend keer ofzo
Same here
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:55 schreef deepart het volgende:
toen ik nog heel klein was had ik een paardebloem geplukt, en toen zag ik dat dat stengeltje hol was, dus ik dacht dat als ik dat in het stopcontact zou steken dat er stroom uit zou lopen. Maar dat was niet zo...toen stondik onder stroom
Je steekt 1 stengel in 1 gat van de wcd en staat onder stroom
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:03 schreef Schlumberger het volgende:
Een vriendin had in haar appartement een radio op het toilet staan, die geschakeld was aan het lichtknopje. Dus als je het licht aandeed, schalde automatisch 3FM door de speakers.

Toen ze naar een ander pand ging verhuizen, hielp ik haar met de rotzooi te ontkoppelen. Kan prima, zolang niemand aan het lichtknopje komt. Toen haar moeder echter zag dat ik in het donkere toilet bezig was, zei ze: "OH, HEY, HET IS HIER WEL DONKER HE, WACHT IK DOE HET LICHT WEL AAN".

Ik had wel even een paar minuutjes nodig om bij te komen
Verhuizingen zijn leuk
Jaren geleden verhuisde mijn tante naar een flat en vroeg of ik de lampen wilde ophangen en aansluiten (ik was toen nog een vonkentrekker).
Nu was mijn ervaringen in die flats dat er nog wel eens lekspanning is dus ik was verstandig en schakelde die zekeringsschakelaars in de meterkast uit .
Mijn vader komt even later binnen om ook te gaan klussen (terwijl ik bezig was met een lamp ophangen), vond het donker wilde een lamp aandoen (wat dus niet lukte) en schakeld dus die zekeringsschakelaars weer aan om een lamp aan te doen en dat was opdonder 1.
Ik schakel die zekeringsschakelaars weer uit en ga weer verder (na het uitgelegd te hebben aan mijn vader) met het ophangen en aansluiten van lampen.

Mijn neef komt binnen om te gaan klussen, vond het ook donker en ook hij schakeld de zekeringsschakelaars weer in dat was opdonder 2.

Toen was ik het een beetje zat.

Toen mijn tante binnenkwam en een lamp aan wilde doen ging zij naar de meterkast, zij schrok toen bij wat zij zag (of juist niet), want op de plekken waar zij die zekeringsschakelaars verwachte staarde zij nu naar een donker gat.
Ik had namelijk de zekeringsschakelaars tijdelijk verwijderd zodat ik lekker veilig kon klussen
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 15:27 schreef mcDavid het volgende:
380 volt te pakken gehad?

Dan had je dus twéé fasedraden tegelijk in je klauwen?

darwin-award
Je hoeft ze niet in je klauwen te hebben hoor:
Op school 1 keer gehad tijdens het aansluiten van een 3 fase motor.
Een medeleerling dacht leuk te zijn door de 380 aan te zetten terwjil ik bezig was.
Het reslutaat was dat hij bij de schoolhoofd kon komen, mijn arm eventjes erg vervelend aanvoelde en ik een tijdje heb rondgelopen met een klein brandplekje op mijn hand.
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 17:58 schreef marcel-o het volgende:

[..]

Dat vraag ik me ook af.
pi_53051852
quote:

[..]

dude !

Stroom is een grootheid waarvan Ampere de eenheid is. Hetzelfde bijv. bij Snelheid (grootheid) km/h (eenheid). Als je het dus over stroom hebt heb je het dus ook meteen over amperes.
Het gaat om het elektrisch vermogen dat er in je lichaam wordt omgezet in warmte. Hoe hoger dit vermogen hoe dodelijker het is. Dit vermogen wordt bij een stopcontact bepaald door je inwendige weerstand (je lichaam dus). Hoe hoger het voltage op de spanningsbron hoe gevaarlijker het wordt.

Dus hoe hoger de spanning >>> hoe hoger de stroom door je lichaam >>>> hoe hoger het vermogen

Het gaat ook om de tijd waarmee je in aanraking komt met de spanning. Als je een micro seconde 10.000 volt krijgt dan heeft waarschijnlijk je zenuwstelsel een optater gehad maar is er verder weinig aan de hand. Maar wanneer je een aantal seconden hetzelfde verdraagt kunnen je organen en zenuwen aangetast raken en bij 10.000 volt betekend dat waarschijnlijk dat je dood bent.
pi_53051902
- oops dubbel. -
  zondag 9 september 2007 @ 21:48:36 #79
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_53059523
Jah ok... Maar ik bedoel dus gewoon dat als je 10.000 volt door je lichaam krijgt het niet dodelijk hoeft te zijn als het een lage ampere heeft.

Zoals een elektrostatische schok heeft een heel hoog voltage maar bijna geen ampere en 't gaat ook in een splitsecond
pi_53059711
quote:
Op zondag 9 september 2007 21:48 schreef Daywalk3r het volgende:
Jah ok... Maar ik bedoel dus gewoon dat als je 10.000 volt door je lichaam krijgt het niet dodelijk hoeft te zijn als het een lage ampere heeft.

Zoals een elektrostatische schok heeft een heel hoog voltage maar bijna geen ampere en 't gaat ook in een splitsecond
door een elektrostatische schok kan een zeer hoog voltage en dus ook een hoog amperage door je lichaam gaan stromen. Maar omdat het maar een micro seconde duurt wordt je lichaam niet geroosterd.

er gaat wel degelijk een hoog amperage door je lichaam waardoor je een flinke optater krijgt maar omdat het maar zo kort duurt is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand (tenzij je een pacemaker oid hebt)
pi_53060072
quote:
Op zondag 9 september 2007 21:55 schreef toma het volgende:

[..]

door een elektrostatische schok kan een zeer hoog voltage en dus ook een hoog amperage door je lichaam gaan stromen. Maar omdat het maar een micro seconde duurt wordt je lichaam niet geroosterd.

er gaat wel degelijk een hoog amperage door je lichaam waardoor je een flinke optater krijgt maar omdat het maar zo kort duurt is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand (tenzij je een pacemaker oid hebt)
Stierenpoep, Een statische schok is nog kleinder dan 1mA. Je lichaam heeft een weerstand in de mega ohm's en dus gaat er bij zon statische schok weinig ampere lopen. Hetzelfde als je aan de 230 hangt, er loopt helemaal niet zon grote stroom maar je voelt het wel goed.
quote:
Op zondag 9 september 2007 16:39 schreef toma het volgende:

Dus hoe hoger de spanning >>> hoe hoger de stroom door je lichaam >>>> hoe hoger het vermogen
Ook niet waar aangezien in dit geval de weerstand een iets is wat gelijk blijft ( in die omstandigheden). Stel: je hebt een weerstand van 100 ohm, en je gooit er een spanning op van 100 volt, dan loopt er dus 1Ampere

Als ik jouw verhaal erbij pak metdezelfde weerstand maar ik verdubbel de spanning dan krijg je:
100Ohm met 200 volt = 0.5 Ampere.

De wet van Ohm heet dit, als de stroom omhoog gaat zakt de spanning, andersom hetzelfde.
pi_53060313
quote:
Op zondag 9 september 2007 22:09 schreef RainofDeath het volgende:

[..]

Stierenpoep, Een statische schok is nog kleinder dan 1mA. Je lichaam heeft een weerstand in de mega ohm's en dus gaat er bij zon statische schok weinig ampere lopen. Hetzelfde als je aan de 230 hangt, er loopt helemaal niet zon grote stroom maar je voelt het wel goed.
[..]

Ook niet waar aangezien in dit geval de weerstand een iets is wat gelijk blijft ( in die omstandigheden). Stel: je hebt een weerstand van 100 ohm, en je gooit er een spanning op van 100 volt, dan loopt er dus 1Ampere

Als ik jouw verhaal erbij pak metdezelfde weerstand maar ik verdubbel de spanning dan krijg je:

De wet van Ohm heet dit, als de stroom omhoog gaat zakt de spanning, andersom hetzelfde.
jij snapt mijn verhaal dus niet. Maar het komt neer op de wet van het vermogen.
[P=U*I] + [I=U/R] = [P=U*(U/R)] waarbij R=constant (je zegt het zelf). Dus wanneer je de spanning verhoogt verhoog je de stroom en dus ook het vermogen.
pi_53060333
Heb ooit eens onder 250 volt gelijkstroom gestaan, en dat is echt heel andere koek dan wisselstroom, daar plak je echt onmiddelijk aan vast. In verhouding met gelijkstroom stelt wisselstroom eigenlijk niet zo veel voor.

Was nog op de bedrijfschool van een groot electrotechnisch bedrijf, daar had men een regelbare voeding gemaakt met in de kast vlak naast deze aansluitingen die netjes rood en zwart waren, een aansluiting van 250Volt gelijk met contacten in (jaja, echt verantwoord daar) rood en zwart.

Ik heb daar waarschijnlijk toch enige tijd aan vastgeplakt gezeten, voordat de zekering doorsloeg, en gelukkig zat hier nog een zekering in, want aan gebrek daaraan werden er vaak boutjes M4 afgeknipt en werd een stukje hiervan van 20mm als "zekering" gebruikt.

Ik ben daar nog steeds een stuk van zo'n kwartier uit mijn geheugen kwijt.

De weken daarna was het alsof ik het leven opnieuw beleefde, nagenoeg dood ervaring. Best wel eng nu ik er weer eens over schrijf, terwijl het toch bijna een eeuwigheid geleden is.
pi_53060516
quote:
Op zondag 9 september 2007 22:09 schreef RainofDeath het volgende:

Helemaal fout en bovendien onlogisch. Ben jij nou echt zo'n idioot dat je denkt dat een hogere spanning een lagere stroomsterkte en dus minder gevaar betekent?

Wet van Ohm:
U = I · R

Dus I = U / R

Dus 200 V / 100 Ohm = 2 Ampère. !!!

[ Bericht 10% gewijzigd door #ANONIEM op 09-09-2007 22:26:00 ]
  zondag 9 september 2007 @ 23:52:09 #85
153991 roque79
nog geen ondertiteling
pi_53062999
Ik wilde toen ik klein was (onder de 10 jaar iig) een hangmat voor mijn barbie maken .
Ik had een stukje stof al geknoopt aan het hoofdend van mijn bed en boven mijn bed zat een stopcontact..
Ik had een breinaald gevonden in de kamer van mijn ouders en dacht mooi ! Die past in het stopcontact om daar dan de andere kant van de zelfgemaakte hangmat aan te knopen.. zo gezegd, zo ge AUW dus...
Neem je dromen eens mee de dag in..
pi_53063208
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:12 schreef marcel-o het volgende:

ja die ken ik ook ja.

en een keer op de basisschool met solderen. Verlengsnoer was niet helemaal afgerolt en gaan smelten. vervolgens stond de soldeerbout onder stroom en krijg ik de schok via het tin, auch.

het is met ook een keer gelukt om een AAA batterij te kortsluiten, uit m'n GR, iets vochtig geworden en ze deden het niet meer al te best. dus even tussen mijn handen opwarmen en toen opeens "PATS!"

verder klunzig een accu verwijderen en dan perongeluk met de steeksleutel contakt maken met het chassis.. geeft ook een beste vonk.
  † In Memoriam † maandag 10 september 2007 @ 00:02:44 #87
25682 2cv
Niet subtiel
pi_53063272
In het ziekenhuis ook nog 2 keer ge-electrocuteerd. Maar dat was de bedoeling.
  maandag 10 september 2007 @ 00:18:00 #88
175029 TherAngelina
Cigarettes & Alcohol.
pi_53063628
Toen ik een keer wilde gamen (of eigenlijk is het zo meerdere keren gebeurd) en ik de boel achterin de TV plugde (:')), maar het was niet veel denk ik, het voelde wel lekker. Ik had het wel 'laat' door, waardoor ik m'n hand er niet meer in één keer vanaf kreeg .
Because I'm so clever.
But clever ain't wise.
  maandag 10 september 2007 @ 04:02:22 #89
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_53065332
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:27 schreef gebrokenglas het volgende:
Aangezien het hier vanavond gebeurde.... Wat was jouw akkevietje met het stroomnet? Nog smeuiige verhalen?

Iedereen zal wel eens een optater hebben gehad. 230V valt nog wel mee, 380V is andere koek. Heeft er iemand wel eens 380V te pakken gehad?

schroef schroef schroef Tzjingggg Kledder [afbeelding].

[afbeelding]

Ben dagelijks met electra bezig. ben overigens geen electricien van beroep (wel op papier), maar voer dergelijke werkzaamheden wel uit.

Heb weleens aan 400 Volt bij 32 A gehangen ja. En ja, daar ga je van schuimbekken en je voelt je alsof ze je van een 10 hoog flat hebben gegooid. Is meerdere keren gebeurd en slechts een enkele keer door mij eigen toedoen.

Vaak was het een persoon die dacht; hey, die groep ligt eruit, dus die schakel ik weer in (ondanks waarschuwingen op de stoppenkasten met: NIET INSCHAKELEN).

De pest is dat je er steeds makkelijker mee om gaat. Thuis heb ik nog nooit een groep uitgeschakeld. Ik leg stopcontacten aan met de spanning op de voedingsdozen
Ooit ga ik er aan dood. RIP.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
  maandag 10 september 2007 @ 06:22:57 #90
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_53065576
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:12 schreef marcel-o het volgende:
vaak genoeg 230
paar keer door een aansturing van zoon lichtbuisje van een tft scherm(=hoogfrequent) leuk om mee te experimenteren --> paarse vlam e.d
heel vaak statisch geladen, soms wel een vonk van 5 cm
Scherm ontstoffen met een statische plumeau (met metalen kern) Andere hand in buurt van de ON knop. Flash!
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_53066455
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:55 schreef deepart het volgende:
Trotse mamma :)
pi_53066574
Hmja, wel eens twee draadjes tegelijk beetgehad bij het ophangen van een plafonnière. Dacht dat de stroom eraf was. Niet dus. Voelt niet echt lekker.

[ Bericht 1% gewijzigd door Isegrim op 10-09-2007 09:05:30 ]
pi_53066874
Was 8.. en had van dikke batterijen met polen aan 1 kant.. had ooit ergens opgevangen dat het tintelde als je, je tong tegen die twee polen aanhield..

EN OF HET TINTELDE ai
Trotse mamma :)
  maandag 10 september 2007 @ 09:40:55 #94
104367 Thrackan
new and improved
pi_53067313
Btw ook wel eens onder 5000 volt gestaan op school, maar dat was de bedoeling (zenuwspiraal, maar dan extreem)
Dat zijn ook leuke klapjes, maar wel met een heel laag amperage uiteraard... Die 380 kwam harder aan namelijk. (alle drie-vier de klappen)
Don't flatter yourself, let someone else do it for you.
  maandag 10 september 2007 @ 09:54:00 #95
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_53067557
Leuq topic
I follow you......but not on Twitter
  maandag 10 september 2007 @ 10:11:14 #96
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_53067870
quote:
Op zondag 9 september 2007 22:18 schreef Arukas het volgende:
Heb ooit eens onder 250 volt gelijkstroom gestaan, en dat is echt heel andere koek dan wisselstroom, daar plak je echt onmiddelijk aan vast. In verhouding met gelijkstroom stelt wisselstroom eigenlijk niet zo veel voor.

Was nog op de bedrijfschool van een groot electrotechnisch bedrijf, daar had men een regelbare voeding gemaakt met in de kast vlak naast deze aansluitingen die netjes rood en zwart waren, een aansluiting van 250Volt gelijk met contacten in (jaja, echt verantwoord daar) rood en zwart.

Ik heb daar waarschijnlijk toch enige tijd aan vastgeplakt gezeten, voordat de zekering doorsloeg, en gelukkig zat hier nog een zekering in, want aan gebrek daaraan werden er vaak boutjes M4 afgeknipt en werd een stukje hiervan van 20mm als "zekering" gebruikt.

Ik ben daar nog steeds een stuk van zo'n kwartier uit mijn geheugen kwijt.

De weken daarna was het alsof ik het leven opnieuw beleefde, nagenoeg dood ervaring. Best wel eng nu ik er weer eens over schrijf, terwijl het toch bijna een eeuwigheid geleden is.
Jezus, hoe kom jij aan Gelijkstroom zo hoog?
Dat jij het uberhaubt overleefd hebt. 110Volt gelijk stroom op 16 Ampere is na 1 seconde al gewoon zwaar dodelijk.
pi_53068970
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 22:01 schreef Qwea het volgende:
Of als je met de pc ff snel wat erin moet douwen, of ff een fan eruit moet halen en denkt van "aah niet nodig stroom eraf" *BAM*
Zéér herkenbaar, is me gisteren nog overkomen
pi_53069205

In een PC zit de hoogspanning toch alleen binnen in de voeding, waarvan de behuizing geaard is?

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 10-09-2007 11:22:41 ]
  maandag 10 september 2007 @ 11:39:55 #99
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_53069592
quote:
Op zaterdag 8 september 2007 17:58 schreef marcel-o het volgende:

[..]

Stroom = grootheid, ampere = eenheid.

Overigens gaat er niemand dood aan electrische spanning, het is de stroom die je de das omdoet. Volgens de wet van Ohm geldt: stroom = spanning / weerstand. Bij een lage weerstand (natte handen) ben je dus eerder het haasje als bij hoge weerstand (dikke eeltlaag bijv.). Bij meer dan 30 mA (milli-ampere = duizendsten van ampere) wordt het al aardig naadje.

[ontopic]
- 230V : vele malen. Eén keer op het linke af: in de ene hand een fasedraa, andere hand de nuldraad, geen aardlekschakelaar in het circuit. Heb ik wel aardige brandwonden aan mijn vingers aan over gehouden. Andere keer: "Is dit stopcontact spanningsvrij?" -> "Ja! De zekering is er uit!". Bzzzzzzzzt dus... Na veel gegodver de goede zekering er uit gehaald, spanning gemeten met zo'n schroevedraaier-met-neonlichtje, spanningsvrij. Vervolgens: Bzzzzzzt... Het was dus alsnog niet de goede zekering en bovendien was de spanningzoeker kapot. Daarna de hoofdschakelaar omgedraaid en alsnog het karwei afgemaakt. Zekeringkast was niet zo goed gedocumenteerd...

- Ik heb een tijdje op een lampenafdeling van een warenhuis gewerkt toen de halogeenlampen met 'echte' transformator in de mode kwamen. Die brandden nog wel eens door, waarna het mijn taak was om die dingen onder garantie te repareren. Door schade en schande wijs geworden testte ik niet op 230 volt maar probeerde met een 4,5 voltsbatterij of de windingen stroom doorlieten. Op die manier heb ik kennis gemaakt met het begrip "zelfinductie". Niet gevaarlijk, wel hinderlijk.

- Grote condensatoren die nog geladen bleken te zijn... pijnlijk.... En dan ook nog eens 'oude' condensatoren die door 'geheugeneffect' zichzelf doodleuk weer opladen. Waar ze het vandaan halen weet ik niet, maar die electra voel je ook best.

Ach, ik leef nog. Alleen met mijn haardracht is het nooit meer goedgekomen.
  maandag 10 september 2007 @ 11:40:25 #100
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_53069604
quote:
Op maandag 10 september 2007 11:22 schreef Igen het volgende:

In een PC zit de hoogspanning toch alleen binnen in de voeding, waarvan de behuizing geaard is?
Dat heet Overslag.

Bij ons staat de pc naast de Tafel, en naast een radiator.
Lol, als ik even iets goed wil leggen, of een camare oid wil inpluggen en dan leun op de radiator.......
Lolz, altijd grappig gevoel
pi_53069708
230 waar de stoppen niet doorsloegen...

normaal krijg je gewoon een knal, de stoppen slaan door of de aardlekschakelaar, en dan ben je even geschrokken. maar dit was toch wel een vreemde ervaring. me arm ging allemaal gekke bewegingen maken erdoor (net als in een film)

en weleens 10.000 volt (taser) godverdomme das geen pretje
  maandag 10 september 2007 @ 11:51:37 #102
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_53069879
quote:
Op maandag 10 september 2007 11:22 schreef Igen het volgende:

Ja, maar dan moet de PC wel geaard aangesloten zijn (dus niet in een 'gewoon' stopcontact). Anders heb je er nog niet veel aan.

Ik ben ooit eens bij iemand aan het klussen geweest, had een nieuwe gaskookplaat met vonkontsteking op een geaard stopcontact aangesloten. Vervolgens komt moeders de boel oppoetsen en krijgt het voor elkaar om met een natte poetslap in haar hand zowel het RVS oppervlak van het dornuis als de kraan van de gasleiding aan te raken.

Hoop gegil en gevloek... Had ze dus een aardige optater gekregen. Het stopcontact was dus weliswaar geaard uitgevoerd, maar er was helemaal geen aarddraad aangesloten... schiet lekker op zo!

Met deze ervaring in mijn achterhoofd was ik in mijn eigen huis bezig en kreeg een vergelijkbare optater. Stopcontact van de muur afgehaald: keurig op drie draden aangesloten. Alleen was die aarddraad helemaal nergens aan aarde verbonden... Puur ontechnisch prutswerk van de vorige bewoner...
pi_53077461
Heel vaak 230, en een keertje 64A kracht.. Geen pretje, ik kon gewoon een half uur amper bewegen
  maandag 10 september 2007 @ 18:30:47 #104
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_53077522
quote:
Op maandag 10 september 2007 18:28 schreef Hagelkaas het volgende:
keertje 64A kracht.. ...een half uur amper bewegen
  dinsdag 11 september 2007 @ 22:51:54 #105
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_53108428
aantal keer 230.. niet leuk.

1 keer 40.000 v uit een flyback van een tv.

AAAAAUW

mên.. dat doet best wel heel erg pijn en je spiertjes vinden 't niet zo leuk..

(was bezig een zogenoemde "lifter" te bouwen)
Huilen dan.
  dinsdag 11 september 2007 @ 23:40:02 #106
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_53109924
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 22:51 schreef Isdatzo het volgende:

(was bezig een zogenoemde "lifter" te bouwen)
vet was t nog gelukt ?
  dinsdag 11 september 2007 @ 23:41:31 #107
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_53109961
quote:
Op dinsdag 11 september 2007 23:40 schreef marcel-o het volgende:

[..]

vet was t nog gelukt ?
mwah niet perfect..

deed wel iets maar niet zoals de bedoeling was... genereerde wel aardig wat lift maar net niet genoeg.

we gaan 't nog wel een keer proberen
Huilen dan.
pi_58831614
ik stond net even onder stroom. Was bezig een kabel lost te maken in de tuin. Het systeem zit op klik aan klik uit... hij was dus uit geklikt. Maar dan blijft er spanning op staan. Gek gevoel....
  donderdag 22 mei 2008 @ 19:51:41 #109
158507 Komakimo
It's only a state of mind
pi_58832428
toen ik nog klein een keer mijn hand op een open stekkerdoos gelegd, helemaal niet leuk
go round
pi_58832879
met een schroevendraaier de kern van een 220-12V trafo aangetikt. ben blij dat ik dat nog na kan vertellen. hoofdstop gesprongen en de schroevendraaier stak 5cm in de muur naast mn hoofd. daardoor wel een gezond respect voor electriciteit gekregen en daarna nooit meer een ongeluk gehad.
pi_58833894
quote:
Op maandag 10 september 2007 18:30 schreef marcel-o het volgende:

[..]

Er was geen 64 A op aangesloten hoor
pi_58834123
Wel eens van schrikdraad maar nog nooit van andere zaken. Hoewel ik wel dagelijks met elektriciteit om ga, studie enzo
  donderdag 22 mei 2008 @ 21:59:33 #113
78498 classpc
I don't like change
pi_58837152
Ik had al zo'n gevoel dat ik dit eerder had gelezen... toen ik keek naar de datum wist ik het zeker
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
  donderdag 22 mei 2008 @ 22:34:03 #114
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_58838782
Een aantal keer.

1. Mijn arm in een aquarium gestoken, waarvan de glazen behuizing van het verwarmingselement was gebroken. Snel er uit getrokken en niks aan over gehouden.

2. Tijdens een les natuurkunde op de middelbare school. Een of ander apparaat met twee schijven die tegen elkaar indraaien, wat primitieve luchtcondensatoren en twee stalen staven. Iedereen moest in de kring gaan staan, elkaars hand vast houden en de eerste en laatste moesten die staaf beethouden. Vervolgens ging die leraar aan dat geval draaien en op een gegeven moment gaat er een enorme schok door de kring. Je hoorde bij elke hand een knetter Verschillende klasgenoten hadden de rest van de dag last van armen en handen Die leraar werd verzocht of hij het nooit meer wilde doen.

3. De ergste, voor mijn gevoel. Zo'n standaard wegwerpcameraatje met ingebouwde flitser. Daar zit een behoorlijke condensator in, dus dat is wel leuk om open te maken. Op een gegeven moment raakte ik de verkeerde onderdelen en verkrampte mijn hand om het toestel heen. Dat duurde een paar seconde, tot 'ie klapte. Ik heb het ding in de vuilnis geflikkerd en was helemaal van de kaart, het deed echt knetter pijn. Het duurde nog 2 dagen voor mijn hand weer helemaal functioneerde.

4. Niet onder stroom gestaan maar wel iets raars. Ik had een ongeaarde pc en wilde daar een tweede monitor op aansluiten, een oude TV. Alles stond aan, tv ook in het stopcontact en ik raak met de stekker de pc-kast aan. Er volgde echt een bizarre kortsluiting, in de stalen behuizing van de stekker brandde een gat, net als in de behuizing van de pc. Net of ik aan het lassen was, want de spetters staal vlogen een meter rond over mijn houten bureau. Vanzelfsprekend klapte er van alles uit in de meterkast, ouders pisnijdig natuurlijk. Ik vraag me dus af waar die spanning vandaan kwam. Het leek me gewoon 220V, gezien het resultaat. Nu heb ik mijn pc geaard op een waterleiding en kan ik mijn pc ook aanraken zonder een opduvel te krijgen.
pi_58845942
schikdraad, zo vaak... soms nog voor de lol

En 1 keertje 230 gehad... Leuk is anders...

En een keertje op een open dag van een middelbare school waarbij je in een kringetje met je handjes vast moest staan en toen ging de stroom zo door iedereen heen. Alle vriendjes en vriendinnetjes bibberen
pi_58848876
Vroeger als klein kind in in de berm gaan staan plassen onderweg op vakantie.
Juist ja, tegen schrikdraad .
Leek me leuk om stout te doen en het hekje van de boer onder te zeiken ...
pi_58855512
Alleen schrikdraad, verder niks.
pi_58856164
220, ja meermaals helaas.

Maar wat ik niet ga herhalen is (als jongetje):
Tegen schrikdraad aan. Gepist.
How beautiful they are - the trains you miss..
Would you like to watch tv? Or get between the sheets? Or contemplate a silent freeway?
The angle of the dangle is inversely proportional to the heat of the beat
  vrijdag 23 mei 2008 @ 14:54:35 #119
160953 Ezechielk
Ezechiel 25:17
pi_58857229
Mjah, paar keer 220, schrikdraad vaak genoeg... Niets bijzonders dus
There is no better way of exercising the imagination than the study of law.
No poet ever interpreted nature as freely as a lawyer interprets truth.
Jean Giraudoux, "Tiger at the Gates"
pi_58857790
Volgens mij zitten er veel sterke verhalen tussen, een heleboel mensen die geen flauw idee hebben waar ze over praten en een aantal niet zo snuggere mensen.
Als je aan 400 V hangt klapt de zekering er echt niet uit. En een paar seconde 20mA door je lichaam is voor de meeste mensen dodelijk.
Ik heb vaak zat met allerhande spanningen gewerkt en de enige opdonder die ik gekregen heb is van een geladen grondkabel van een kilometer ofzo (condensator).
pi_58858395
Een keer tijdens de verkoop van onze oude huis (was 8 jaar ofzo). Liepen mensen en me vader naar de zolder toe. Dus ik wil zo het licht aandoen. Gewoon met de lichtknop aan de muur. Krijg ik toch een k*n*r schok, ik helemaal huilen. En me vader: "Dat kan helemaal niet joh, niets aan de hand".
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
  vrijdag 23 mei 2008 @ 17:28:57 #122
127232 Quint24
Just follow the star
pi_58861221
Zo vaak een schok gekregen van 230V

1x een schok gekregen van een jaren 70 a 80 kleuren tv via de casema kabel, toen ze nog een stalen binnenwerk hadden waar de hoofdprint op zat.
Bleek er dus op die stalen frame 110 volt te staan

1x een schok gehad van een condensator die tussen 2 TL balken zat.
Dat was echt niet fijn
Een dag niet naar mooie vrouwen kijken is een dag niet geleefd
pi_58861250
Een aantal keer omdat ik mezelf had aangesloten op een versterker
/\oo/\
pi_58861472
quote:
Op donderdag 6 september 2007 21:27 schreef gebrokenglas het volgende:

schroef schroef schroef Tzjingggg Kledder [ afbeelding ].

[ afbeelding ]
230 vaak gehad..

380 een keer op school.. In ons elektrolokaal hadden we een half huis nagebouwd.. Waarin ook een garage was waar 3 fase motoren moesten draaien
Een klasgenoot deed mijn stop dr weer in.. En ik stond toen onderstroom..
Ik heb een tijdje op de grond gelegen ik voelde me niet zo goed
Wipkip met prachtige Wipkuikentjes O+
Try to be a rainbow in someone's cloud.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 18:27:45 #125
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_58862389
quote:
Op donderdag 22 mei 2008 21:59 schreef classpc het volgende:
Ik had al zo'n gevoel dat ik dit eerder had gelezen... toen ik keek naar de datum wist ik het zeker
Jah mij kwam me de TT ook bekend voor. Leuke vent trouwens lijkt me, die TS.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 18:34:54 #126
136386 ivo-de-piefo
[ Tepel : 0 ]
pi_58862564
Ik leunde achterover op een stoel achterin de klas en ik had zo'n stalen pen in me handen en die stak ik zonder dat ik het zag perongeluk in het stopcontact wat resulteerde in een schok met gevolg een pen door de klas, vlak langs het hoofd van de leraar heel hard tegen het bord aan.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 19:25:39 #127
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_58863676
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:57 schreef Palomar het volgende:
Nog nooit 230V. Wat ik wel soms heb bij het aansluiten van een PC of televisie dat er lekstroom oid op de behuizing of tv-kabel staat. Vaak gaat dat wel goed, tenzij je tegelijkertijd iets geaards aanraakt, zoals een verwarmingsbuis. Wel irritant gevoel
Ken het, had het op een oude computer die op dezelfde (ongeaarde) stekkerdoos was aangesloten als mijn gitaarversterker -> gevolg: ook op mijn snaren stond 23 volt wisselspanning (nagemeten). Ik wilde even de verwarming dichtdraaien, dan trek je toch evengoed wel snel terug...
Don't let my username fool you...
  vrijdag 23 mei 2008 @ 19:37:07 #128
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_58863953
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 18:34 schreef ivo-de-piefo het volgende:
Ik leunde achterover op een stoel achterin de klas en ik had zo'n stalen pen in me handen en die stak ik zonder dat ik het zag perongeluk in het stopcontact wat resulteerde in een schok met gevolg een pen door de klas, vlak langs het hoofd van de leraar heel hard tegen het bord aan.
Bij natuurkunde had elke tafel zo'n blok met 12V DC en 230V stopcontacten, voor wanneer proefjes.
En daar zit je tijdens de saaie lessen wel eens gedachtenloos met een pen ofzo in te prikken.
Oops.
pi_58864588
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 15:48 schreef TheThirdMark het volgende:
Opsom topic!!!!!!!!

Was het wel zo'n beetje.
Ik hoop niet dat je voor Eneco/Nuon/etc. werkt, beunhaas
pi_58866680
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 19:37 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Bij natuurkunde had elke tafel zo'n blok met 12V DC en 230V stopcontacten, voor wanneer proefjes.
En daar zit je tijdens de saaie lessen wel eens gedachtenloos met een pen ofzo in te prikken.
Oops.
Whehe daar deden we altijd 1 kant van de draad in plus en de andere in de min.. En de leraar zich steeds maar afvragen waarom dat ding aan de muur afsloeg
Diepzinnige deepart.
pi_58867393
quote:
Op donderdag 6 september 2007 22:01 schreef toma het volgende:
Onder stroom gestaan?

stroom kan ook over je lopen.

skin effect, bij hoog frequente wisselspanningen, grens ligt rond de 1000Hz dacht ik
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 23 mei 2008 @ 22:21:50 #132
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_58867695
Collega van me heeft aan de stroom gehangen in een 10kV-huisje. Ze hadden - bleek achteraf - niet voldoende getest of de spanning van de goede kabel geschakeld was.

Dat was dus RIP Jaap
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
&lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
pi_58867756
quote:
Op vrijdag 23 mei 2008 22:21 schreef Rewimo het volgende:
Collega van me heeft aan de stroom gehangen in een 10kV-huisje. Ze hadden - bleek achteraf - niet voldoende getest of de spanning van de goede kabel geschakeld was.

Dat was dus RIP Jaap
Dat is kut, heeft hij nooit van zijn 1,3 miljoen kunnen genieten
Diepzinnige deepart.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 22:30:26 #134
147134 matige_muis
mijn grote voorbeeld:
pi_58867884
Heb een tijdje in een verlichtingswinkel gewerkt... Paar keer een opdonder gehad maar verder niet eens echt veel van gemerkt, kon gewoon verder met m'n werk...
  vrijdag 23 mei 2008 @ 22:34:44 #135
111336 Koekjesbeest
Koekenbakker.
pi_58867964
Hehe.. ik had een kind in m'n klas, lang geleden (2 gymnasium..dan verwacht je wat anders) dat met een ijzerdraadje, omgebogen tot een U, in een stopcontact prikte. 'Ik wilde gewoon weten of het echt waar was, dat je dan een schok kreeg!' Ze kwam er vanaf met de schrik en wat fikse vonken.
Wish yo'momma was this smart.
  vrijdag 23 mei 2008 @ 23:24:56 #136
11839 DemonRage
[ Eindhoven ]
pi_58869143
Goed topic!

• Schrikdraad, zoals zoveel mensen dat ooit ervaren hebben. Ook een keer dat ik, toen ik nog klein was, ergens uit een droogstaande sloot kroop en opeens iets raars voelde aan m'n hoofd... 'k zat met m'n kop tegen schrikdraad aan.

• 9 volt batterij op een plaatjesbeugel (toen ik nog een beugel had uiteraard)... da's wel iets veel heftiger dan op de tong. De schok voelt alsof je kop geëlektrocuteerd wordt.

• Toen ik wat jonger was een schok van de stekker van een oude soldeerbout. 'k zat met een batterij te kloten op de secundaire kant van de transformator... gevolg: inductiespanning aan de primaire kant terwijl ik de stekker vast had. Best gevoelig.

• Elektronische vliegenmepper... da's een gemene, pijnlijke ontlading als je die aanraakt.

• Elektrostatische schok van het scherm van een monitor na het uitzetten. Was leuk om even over het scherm te aaien en dat getintel te voelen, maar soms ontlaadt het een beetje sneller.

• Tijdens een onweersbui lekker uit het dakraam hangen en op het exacte moment van een bliksemflits een flinke elektrische schok krijgen van het aluminium raamkozijn. Die was wel ff vaag.

• Aanraken van een antennekabel voor radio/tv in huis en de verwarming... schijnt genoeg spanning op te staan dat je dat gaat voelen.

• Een keer op mijn werk was er ergens een breuk in de aarding wat een spanningsverschil van 110 volt tussen 2 apparaten opleverde. Een collega doodleuk tegen mij: "als je hier en daar je hand op legt, krijg je dan stroom?"... dus ik proberen... ja dus
  •   vrijdag 23 mei 2008 @ 23:30:10 #137
    134944 Hi_flyer
    Van alles te melden
    pi_58869285
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2008 22:07 schreef Archont het volgende:

[..]

stroom kan ook over je lopen.

skin effect, bij hoog frequente wisselspanningen, grens ligt rond de 1000Hz dacht ik
    Er is geen 'grens'. Het is afhankelijk van de permeabiliteit, frequentie en geleidbaarheid. Je moet wel een heel hoogfrequente wisselspanning hebben wil je van dat effect 'profiteren'. 1000Hz is in ieder geval bij lange na niet genoeg.
    pi_58873718
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2008 23:24 schreef DemonRage het volgende:
    volt batterij op een plaatjesbeugel (toen ik nog een beugel had uiteraard)... da's wel iets veel heftiger dan op de tong. De schok voelt alsof je kop geëlektrocuteerd wordt.
    ....
    I pwn u!
    pi_58874216
    Ik heb ooit een keer vergeten de stroom van de meterkast te halen voordat ik er een nieuwe stop indraaide..
    (Dom, ik weet het, maar ik ben een vrouw en niet echt technisch dus)

Gevolg: 400 euro schade aan de pc die een optater kreeg, en ik heb toch wel een klap gehad..
    [b] Unstable. Volatile. Dangerous. [/b]
    YES! The rhythm, the rebel.
    pi_58878871
    230 v is lekker
      zaterdag 24 mei 2008 @ 17:45:05 #141
    87694 Robin__
    letitredno
    pi_58880007
    quote:
    Op vrijdag 7 september 2007 17:04 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Situatie is telkens anders he.
    En de combinatie 40+ graden, 20 uur werken achter elkaar + tijdnood doet ook niet altijd goed.
    arbo wet heb je sowieso nog nooit van gehoord zeker nen1010? nen3140? geisoleerd gereedschap?

Of ben je echt zo'n lulletje die het het wel waard vind om dood neer te flikkeren voor zn baas die anders een kwartiertje plat moet (want ja, al het geld dat een kwartier downtime kost krijg jij dan natuurlijk op je rekening aan het eind van de maand
      woensdag 28 mei 2008 @ 23:08:21 #142
    130298 TheThirdMark
    To what Purpose!
    pi_58975880
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2008 22:21 schreef Rewimo het volgende:

Dat was dus RIP Jaap
    Hoe krijg je dat voor elkaar dan?

Magnifixen/Coq/SVS is ontiegelijk beschermd. Bijna idiot proof.

Alleen bij een zeer open installatie zou je daar een volle sluiting kunnen maken, maar voordat jij uberhaubt in de buurt van een 10kV'r mag komen moet het afgescheiden, geblokkeerd, gemeten, geaard en afgeschermd zijn.

Of hebben ze de Ring vergeten open te zetten en daar gewoon lukraak de aarde opgeknald?
    Welke WV'r/OIV'r was daarbij dan? Neem aan dat hij even op kantoor mocht komen om uitleg te geven?
    quote:
    Op zaterdag 24 mei 2008 17:45 schreef Robin__ het volgende:

[..]

arbo wet heb je sowieso nog nooit van gehoord zeker nen1010? nen3140? geisoleerd gereedschap?

Of ben je echt zo'n lulletje die het het wel waard vind om dood neer te flikkeren voor zn baas die anders een kwartiertje plat moet (want ja, al het geld dat een kwartier downtime kost krijg jij dan natuurlijk op je rekening aan het eind van de maand
    ArboWetten zijn leuk. Maar 1op de 10 zaken niet functioneel.
      Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 29 mei 2008 @ 09:37:49 #143
    13151 crew  Rewimo
    Nederduitse/Mevrouw qltel
    pi_58981476
    quote:
    Op woensdag 28 mei 2008 23:08 schreef TheThirdMark het volgende:
    Hoe krijg je dat voor elkaar dan?

Magnifixen/Coq/SVS is ontiegelijk beschermd. Bijna idiot proof.

Alleen bij een zeer open installatie zou je daar een volle sluiting kunnen maken, maar voordat jij uberhaubt in de buurt van een 10kV'r mag komen moet het afgescheiden, geblokkeerd, gemeten, geaard en afgeschermd zijn.

Of hebben ze de Ring vergeten open te zetten en daar gewoon lukraak de aarde opgeknald?
    Welke WV'r/OIV'r was daarbij dan? Neem aan dat hij even op kantoor mocht komen om uitleg te geven?
    [..]

ArboWetten zijn leuk. Maar 1op de 10 zaken niet functioneel.
    Ik weet het niet, ik ben zelf geen techneut Ik kan me nog herinneren dat bij de bespreking iets werd gezegd over stroomstokken waarmee iets niet goed gedaan was, maar ik heb er geen verstand van. O, en zelf uitleg geven kon hij dus niet meer...

Overigens schoot me nog een aardige te binnen van mijn stiefvader. Hij was bij mij in de keuken een lampje boven het aanrecht aan het aanleggen (klein TL-balkje). Hij mat de lengte van het snoer af en knipte dat vervolgens op maat. Alleen zat de stekker nog in het stopcontact Zijn haren stonden recht overeind en mijn schaar had een deuk, maar verder viel het wel mee
    Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
    &lt;a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow"&gt;http://bijenzonderzorgen.nl/&lt;/a&gt; beslist geen BIJ-zaak!
      donderdag 29 mei 2008 @ 16:45:06 #144
    158899 GasTurbine
    SEE THE PATERN ON MY COCK
    pi_58991615
    Electrisch vliegenmepper in m'm gezicht gekregen
    'houd je bek is joh, als je zulke grote kk praatjes heb moet je is naar Tiel komen.'
    „Je bent ’n keronje! Je mag zelf ’n zoogdier wezen, jy en je zoon, dat zeg ik je!”
    pi_58995128
    Weleens zo'n buitenkabel doorgeknipt met een pauper tang. "100 % zeker dat er geen stroom op staat". Flinke klap gaf dat.

Ook weleens een rare tik gehad van het binnenwerk van een camera'tje.
      donderdag 29 mei 2008 @ 21:49:02 #146
    130298 TheThirdMark
    To what Purpose!
    pi_58998555
    quote:
    Op donderdag 29 mei 2008 19:29 schreef Patjakker het volgende:
    Weleens zo'n buitenkabel doorgeknipt met een pauper tang. "100 % zeker dat er geen stroom op staat". Flinke klap gaf dat.

Ook weleens een rare tik gehad van het binnenwerk van een camera'tje.
    Komt ook wel aardig bekend voor ja. Gewoon een krachtvoeding weg knippen.

100% gegarandeerd spanningsloos. Dus niet. Gelukkig was het heel dicht bij een secundaire meterkast waar de stoppen er meteen uit knalden. Heel klein gaatje in de tang, wel helemaal zwart.
    pi_58999010
    quote:
    Op vrijdag 23 mei 2008 19:37 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Oops.
    Pauper jong..

1. Die dingen ken ik ook wel, maar die zijn uiteraard gebouwd op idioten zoals jij. Je kan dus nooit met een pen de contacten binnen in het blok aanraken.

2. Je krijgt alleen een schok als de stroom die je door je heen krijgt ook weer afgevoerd kan worden. Iets wat dus niet het geval is bij zo'n turbo-geisoleerd electroblokje in het lokaal, tenzij je een draadje in de 1 en in de + steekt en deze allebei vastpakt. (En zelfs dan, met 12v en geen aangesloten apparaten..)
      donderdag 29 mei 2008 @ 22:30:10 #148
    130298 TheThirdMark
    To what Purpose!
    pi_58999672
    quote:
    Op donderdag 29 mei 2008 22:07 schreef Hagelkaas het volgende:

[..]

Pauper jong..

1. Die dingen ken ik ook wel, maar die zijn uiteraard gebouwd op idioten zoals jij. Je kan dus nooit met een pen de contacten binnen in het blok aanraken.
    Dit is waar. Maar meteen beperkt. Veel van die blokken worden aardig verneukt door paupers die het leuk vinden om met scharen/passers etc de bekisting te slopen. En dan kan je er met een ball-point vast wel in komen.
    quote:
    2. Je krijgt alleen een schok als de stroom die je door je heen krijgt ook weer afgevoerd kan worden. Iets wat dus niet het geval is bij zo'n turbo-geisoleerd electroblokje in het lokaal, tenzij je een draadje in de 1 en in de + steekt en deze allebei vastpakt. (En zelfs dan, met 12v en geen aangesloten apparaten..)
    12V zul je niet veel van voelen. Maar wanneer je een 220 aansluiting hebt krijg je toch echt wel een ontiegelijke opflikker.

Ik weet niet waar iedereen tegenwoordig de fantasie vandaan haalt dat je een - pool vast moet hebben voor een sluiting

Wanneer jij gewoon op de grond staat met je gympies dan is enkel de fase aanraken al genoeg.
    Schoenen zijn weerstand vermeerderend. Niet per definitie isolerend.
      donderdag 29 mei 2008 @ 23:28:16 #149
    87694 Robin__
    letitredno
    pi_59001531
    quote:
    Op woensdag 28 mei 2008 23:08 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

ArboWetten zijn leuk. Maar 1 op de 10 zaken niet functioneel.
    niet functioneel? als je je er aan houd kan je sowieso geen schok krijgen.. dat lijkt me wel vrij functioneel.

Of ze altijd haalbaar en praktisch zijn is heel wat anders maar het is wel duidelijk dat jij niet gecontroleerd genoeg kan werken om jezelf niet in gevaar te brengen

have fun met je vlamboog
      donderdag 29 mei 2008 @ 23:55:16 #150
    130298 TheThirdMark
    To what Purpose!
    pi_59002240
    quote:
    Op donderdag 29 mei 2008 23:28 schreef Robin__ het volgende:

[..]

niet functioneel? als je je er aan houd kan je sowieso geen schok krijgen.. dat lijkt me wel vrij functioneel.

Of ze altijd haalbaar en praktisch zijn is heel wat anders maar het is wel duidelijk dat jij niet gecontroleerd genoeg kan werken om jezelf niet in gevaar te brengen

have fun met je vlamboog
    Altijd leuk, van die theorie typjes.

Het is wel duidelijk dat jij niet met je handen hoeft te werken. Houden zo.
      vrijdag 30 mei 2008 @ 00:29:22 #151
    87694 Robin__
    letitredno
    pi_59002981
    quote:
    Op donderdag 29 mei 2008 23:55 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Altijd leuk, van die theorie typjes.

Het is wel duidelijk dat jij niet met je handen hoeft te werken. Houden zo.
    "theorie typjes"

Jij bent meer van het type 'hier heb je een lijstje materialen en op deze manier aansluiten svp' ofzo? zo min mogelijk zelf nadenken? (blijkt wel uit je lijstje met schokkende ervaringen ) Verder heb je compleet ongelijk over mijn werk maar ik heb geen eens zin om daar op in te gaan.

Raak wel benieuwt in wat voor installaties jij dan zoal loopt te stunten. Verder kan je hoog springen of laag springen, als je een oplazer krijgt is het 99% van de tijd omdat je zelf niet op zit te letten.
      zondag 1 juni 2008 @ 19:59:57 #152
    130298 TheThirdMark
    To what Purpose!
    pi_59054392
    quote:
    Op vrijdag 30 mei 2008 00:29 schreef Robin__ het volgende:

[..]

"theorie typjes"

Jij bent meer van het type 'hier heb je een lijstje materialen en op deze manier aansluiten svp' ofzo? zo min mogelijk zelf nadenken? (blijkt wel uit je lijstje met schokkende ervaringen ) Verder heb je compleet ongelijk over mijn werk maar ik heb geen eens zin om daar op in te gaan.

Raak wel benieuwt in wat voor installaties jij dan zoal loopt te stunten. Verder kan je hoog springen of laag springen, als je een oplazer krijgt is het 99% van de tijd omdat je zelf niet op zit te letten.
    Weer zo'n Theorie Typjes opmerking

Meerendeel van de klappen die ik gemaakt heb waren onder mijn 16e.
    Toch leuk, D66 typjes die denken ook maar ergens wat vanaf te weten
      † In Memoriam † zondag 1 juni 2008 @ 20:29:36 #153
    25682 2cv
    Niet subtiel
    pi_59054948
    Op m'n werk hebben we een nieuw apparaat staan (hebben collega's gebouwd). Helaas heeft dat ding een beetje last van lekstroom. Daardoor van de week al een paar keer mezelf geëlektrocuteerd

Paar weken terug weer eens een cardioversie.
      zondag 1 juni 2008 @ 21:17:36 #154
    206970 iuvenis
    potentiele painkiller
    pi_59056009
    Met schrikdraad spelen enzulks...
    love's a loaded gun....
    pi_59082848
    Met mijn ene hand schrikdraad aanraken om een vijver, en met mijn andere een ijzeren parasolstandaard die in de grond stond, was ook leuk
    /\oo/\
      dinsdag 3 juni 2008 @ 22:56:12 #156
    24533 ACT-F
    Onmeunige gaspedoal emmer
    pi_59103828
    Vroeger keek ik altijd onder het kassaraampje bij de botsauto's of er misschien gevallen muntjes lagen. En jawel, Ik had prijs! Muntje lag in een plas water waar ook een 3 fasen CEE stekker in lag. Ik kan je vertellen dat ik behoorlijk gepwnd was toen ik met mijn tengels in het water kwam
    Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
      dinsdag 3 juni 2008 @ 23:28:14 #157
    139483 arnold-d
    Evolution
    pi_59104813
    Op school afgelopen woensdag
    bezig met testen van een 3fase motor, werkte perfect.

leraar trekt 3fase stekker uit de stopcontact, maar ik had al eerder de 3 losse draden uit de kast gehaald, en er stond nog spanning op.. leraar was traag

oftewel, ik had 3fase in me poten.. 400volt, wat een kut gevoel.. bleef het lang voelen in me vingers
    Back to the 70's
    pi_59105062
    quote:
    Op donderdag 6 september 2007 21:40 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

klopt.

Ik kan niet tuinieren, niet solderen, niet lassen, 'k vind gasinstallatie's, cv's, tv's enzo maar enge dingen, ik weet alleen de theoretische werking van dat soort apparaten. 'k durf ook geen tv open te schroeven.

Herkenbaar!
    It's inevitable that Seagulls will take over the world!
    pi_59105122
    De hoeveelheid keren dat ik statische schokken heb gehad bij elkaar is genoeg om een heel weeshuis om het leven te brengen
      dinsdag 3 juni 2008 @ 23:48:36 #160
    130298 TheThirdMark
    To what Purpose!
    pi_59105278
    quote:
    Op dinsdag 3 juni 2008 22:56 schreef ACT-F het volgende:
    Vroeger keek ik altijd onder het kassaraampje bij de botsauto's of er misschien gevallen muntjes lagen. En jawel, Ik had prijs! Muntje lag in een plas water waar ook een 3 fasen CEE stekker in lag. Ik kan je vertellen dat ik behoorlijk gepwnd was toen ik met mijn tengels in het water kwam
    Wees blij dat je dan maar 1 fase gepakt hebt.
      woensdag 4 juni 2008 @ 00:00:05 #161
    24533 ACT-F
    Onmeunige gaspedoal emmer
    pi_59105480
    quote:
    Op dinsdag 3 juni 2008 23:48 schreef TheThirdMark het volgende:
    Wees blij dat je dan maar 1 fase gepakt hebt.
    2 fasen gaat een beetje moeilijk in geval van een stekker die half in het water ligt

En ach, 220V/380V, waar praten we over. Deze gozer overleeft 50KV

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
      woensdag 4 juni 2008 @ 00:10:53 #162
    169335 Cypress_Hill
    Back again motherfuckers
    pi_59105642
    Tijd terug op vakantie, nep aansteker in de vorm van een pistool. Als de de trekker naar achter haalde, dan kreeg je een schokje!
    "Unless you have an IQ higher than mine, I’m not interested in what you think."
    Dr. Walter Bishop
      woensdag 4 juni 2008 @ 02:19:05 #163
    130298 TheThirdMark
    To what Purpose!
    pi_59106950
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 00:00 schreef ACT-F het volgende:

[..]

2 fasen gaat een beetje moeilijk in geval van een stekker die half in het water ligt
    Daarom zei ik ook al: wees blij dat.

En het gaat zeer makkelijk, 2 fasen in het water. 3 blanke fases in het water is ook geen enkel probleem.

Afhankelijk van de diameter van de kabel en de afstand tot de zekering kan de storing gewoon gezien worden als ''verbruik''. De sluiting gaat dan verloren in de kabel.

Wanneer een 4x150Al op 900 meter van een ruimte staat, afgezekerd is op 200+A dan kan je die kabel gewoon zo blank in het water leggen. Het water zal beginnen te koken, maar die zekeringen branden er echt niet uit.

Dit is ongeveer hetgeen 3 weken geleden in Arnhem gebeurde toen een graafploeg een 10kV'r te pakken had:
    pi_59108471
    quote:
    Op donderdag 29 mei 2008 22:30 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Dit is waar. Maar meteen beperkt. Veel van die blokken worden aardig verneukt door paupers die het leuk vinden om met scharen/passers etc de bekisting te slopen. En dan kan je er met een ball-point vast wel in komen.
    [..]

12V zul je niet veel van voelen. Maar wanneer je een 220 aansluiting hebt krijg je toch echt wel een ontiegelijke opflikker.

Ik weet niet waar iedereen tegenwoordig de fantasie vandaan haalt dat je een - pool vast moet hebben voor een sluiting

Wanneer jij gewoon op de grond staat met je gympies dan is enkel de fase aanraken al genoeg.
    Schoenen zijn weerstand vermeerderend. Niet per definitie isolerend.
    Als er niets op de groep is aangesloten loopt er toch ook geen stroom door? Of heeft mijn natuurkunde leraar het echt verpest?
      woensdag 4 juni 2008 @ 12:49:26 #165
    130298 TheThirdMark
    To what Purpose!
    pi_59113373
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 09:15 schreef Hagelkaas het volgende:

[..]

Als er niets op de groep is aangesloten loopt er toch ook geen stroom door? Of heeft mijn natuurkunde leraar het echt verpest?
    Een fase die gewoon in de lucht steekt zal inderdaad een verbruik van 0A aangeven.
    Wanneer er echter een sluiting ontstaat zal de kabel het ''zien'' als een verbruiker, en dus loopt er een stroom.
      woensdag 4 juni 2008 @ 15:34:21 #166
    87694 Robin__
    letitredno
    pi_59118547
    quote:
    Op zondag 1 juni 2008 19:59 schreef TheThirdMark het volgende:

[..]

Weer zo'n Theorie Typjes opmerking

Meerendeel van de klappen die ik gemaakt heb waren onder mijn 16e.
    Toch leuk, D66 typjes die denken ook maar ergens wat vanaf te weten
    Ik maak geen opmerking, ik stel je een paar vragen. Maargoed ik begrijp dus dat je alleen maar kansloos 'theorie typje' gaat blijven roepen en geen antwoord gaat geven

Jammer hoor

"praktijk man"
    pi_59119627
    toen ik klein was een ijzerdraadje in een stopcontact gedouwd, doek niet meer ;p
    regel 1
    regel 2
    regel 3
    regel 4
    pi_59119843
    Nee, ik ga het zo proberen met een spijker
      woensdag 4 juni 2008 @ 17:42:26 #169
    130298 TheThirdMark
    To what Purpose!
    pi_59122142
    quote:
    Op woensdag 4 juni 2008 15:34 schreef Robin__ het volgende:

[..]

Ik maak geen opmerking, ik stel je een paar vragen. Maargoed ik begrijp dus dat je alleen maar kansloos 'theorie typje' gaat blijven roepen en geen antwoord gaat geven

Jammer hoor

"praktijk man"
    Waar stel jij dan ook maar 1 fatsoenlijke vraag D66 man.
      donderdag 5 juni 2008 @ 11:26:45 #170
    87694 Robin__
    letitredno
    pi_59139616
    whehe, kom op, beter kijken dan vind je ze best.

Maargoed ik geloof dat je je eigen hardleersheid inmiddels ook in begon te zien waarna je begon te blaten en terug te krabbelen dat 'de meeste klappers voor je 16e waren'

Zelfs als kind was je al een dom stuk vreten dus ? *klap* 1 schok.. *klap* nog een schok etc. en gewoon doorgaan blijkbaar Ondanks dat ik er geen reed van geloof laat je je eigen acties alleen nog maar hersenlozer overkomen. d'aag
    pi_59142353
    ik heb gelukkig nog maar 1 keer onderstroom gestaan. Moest mijn broer even helpen in zijn nieuwe huis met de stopcontacten we waren vergeten die groep uit te zetten en ik raakte de + aan en klets. hahaha me hele arm tintelde heb wel een paar dagen last gehad van mijn elleboog door de schrik stompte die ergens tegen aan.
    Wie met zijn gezicht naar het verleden staat, staat met zijn rug naar de toekomst.
    Gij zult niet stelen !, de overheid duld geen concurrentie !
      donderdag 5 juni 2008 @ 13:29:24 #172
    134944 Hi_flyer
    Van alles te melden
    pi_59142854
    Bij wisselspanning heb je niet echt plus en min, alleen de fase en de nul.
      donderdag 5 juni 2008 @ 19:59:25 #173
    130298 TheThirdMark
    To what Purpose!
    pi_59153098
    quote:
    Op donderdag 5 juni 2008 11:26 schreef Robin__ het volgende:
    whehe, kom op, beter kijken dan vind je ze best.

Maargoed ik geloof dat je je eigen hardleersheid inmiddels ook in begon te zien waarna je begon te blaten en terug te krabbelen dat 'de meeste klappers voor je 16e waren'

Zelfs als kind was je al een dom stuk vreten dus ? *klap* 1 schok.. *klap* nog een schok etc. en gewoon doorgaan blijkbaar Ondanks dat ik er geen reed van geloof laat je je eigen acties alleen nog maar hersenlozer overkomen. d'aag
    Veel plezier bij D66! Kom nog maar weer een keer terug als je er haar op hebt groeien
    pi_59153270
    quote:
    Op donderdag 5 juni 2008 13:29 schreef Hi_flyer het volgende:
    Bij wisselspanning heb je niet echt plus en min, alleen de fase en de nul.
    En een kans van 50% om onder stroom te staan als je niet weet welke van de twee de fase is.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')