quote:Op donderdag 6 september 2007 21:33 schreef fransbreda het volgende:
Pauper centrale verwarming
Jij bent geen klusser he![]()
quote:Op donderdag 6 september 2007 21:40 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
klopt.
![]()
Ik kan niet tuinieren, niet solderen, niet lassen, 'k vind gasinstallatie's, cv's, tv's enzo maar enge dingen, ik weet alleen theoretisch de werking van dat soort apparaten.
kan alleen met computers en auto's overweg. Maar dat laatste dan weer zeer goed.
Stroom kan je er ook niet afhalenquote:Op donderdag 6 september 2007 21:58 schreef Cyaa het volgende:
op me stage moest ik netwerk pluggen in de muur maken, naast de stopcontacten. moest je dat stekkerding aan de muur losschroeven en kwam toen met de schroevendraaier in zon stekker gaatje PATS
ik geef een gil van schrik en laat me schroevendraaier vallen...daarna de klus maar afgemaakt.
]ik zei nog tegen me baas van haal de stroom eraf maar nee dat kon niet blabla![]()
je schrikt er wel van maar valt allemaal wel mee![]()
Ach, je hebt geluk gehad dat de stroom van de voeding van een HeNe laser relatief laag is. Zo heb ik ook wel eens een tik van een Flyback uit een monitor (30000 volt) gehad, stinkt een beetje naar verbrande huid, maar meer dan een schroeiplekje hou je er niet aan over. Nu werkt een laser imo niet met hoogfrequente spanning, dus zou dat wel beter voelbaar zijn, echter dodelijk is het niet.quote:Op donderdag 6 september 2007 21:30 schreef longinus het volgende:
15000 volt, van een voeding voor een laser, via een vonkenbrug.
Krijg je als je repareert met de stekker er nog in
En ik had een gat in mijn duim, was 10 minuten verlamd en heb daarna alle hoogspanningstroep de deur uit gedaan.
Je kunt beter checken of alles wel goed gezekerd is. Als je dan iets kortsluit knalt meteen de zekering er uit.quote:Op donderdag 6 september 2007 22:13 schreef Byte_Me het volgende:
een 12V deurbel trafo kan best gevaarlijk zijn. ik had hem gerepareerd, getest en wilde hem dichtschroeven. maar ik was vergeten de stekker er weer uit te trekken na het testen. tik de kern aan met mijn schroevendraaier. een harde knal, een lichtflits en een schroevendraaier die in de muur was gelanceerd. mijn arm verlamd, ik aan het shaken op mn benen en de hoofdstop doorgeslagen. soms denk ik dat dat mn dood had kunnen zijn. de schroevendraaier had ook in m hoofd kunnen schieten, of ik had de kern met mn hand aan kunnen raken. ik controleer voortaan minstens 3 keer of de spanning ergens af is. Volts stellen niks voor, stroomsterkte, daar gaat het om. en dat wil wel lukken met een trafo
Waarschijnlijk zo'n kuttrafo waarbij de kern direct is verbonden met de fase, dat wil wel schokken jaquote:Op donderdag 6 september 2007 22:13 schreef Byte_Me het volgende:
een 12V deurbel trafo kan best gevaarlijk zijn. ik had hem gerepareerd, getest en wilde hem dichtschroeven. maar ik was vergeten de stekker er weer uit te trekken na het testen. tik de kern aan met mijn schroevendraaier. een harde knal, een lichtflits en een schroevendraaier die in de muur was gelanceerd. mijn arm verlamd, ik aan het shaken op mn benen en de hoofdstop doorgeslagen. soms denk ik dat dat mn dood had kunnen zijn. de schroevendraaier had ook in m hoofd kunnen schieten, of ik had de kern met mn hand aan kunnen raken. ik controleer voortaan minstens 3 keer of de spanning ergens af is. Volts stellen niks voor, stroomsterkte, daar gaat het om. en dat wil wel lukken met een trafo
Wat hij zegt. Klussen met elektriciteit waag ik me niet aan.quote:Op donderdag 6 september 2007 21:32 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Alleen eens een optater van schrikdraad gehad, verder niks
Mwoh, gewoon voorzichtig doen en er kan je weinig gebeuren. Ik experimenteer dagelijks met hoogvoltage, en behalve wat schroeiplekjes heb ik er niets ernstigs aan overgehouden.quote:Op donderdag 6 september 2007 22:30 schreef The_Verve het volgende:
[..]
Wat hij zegt. Klussen met elektriciteit waag ik me niet aan.
ik hou t meer bij laagspanning tot de 50 V. Werk soms wel s met 380 wanneer ik bijv. motoren oid aan moet sluiten maar dan moet je gewoon alles goed controleren, het beste is om dan iemand anders het ook te laten controleren voor de zekerheid ofdat je niks vergeten bent.quote:Op donderdag 6 september 2007 22:40 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Mwoh, gewoon voorzichtig doen en er kan je weinig gebeuren. Ik experimenteer dagelijks met hoogvoltage, en behalve wat schroeiplekjes heb ik er niets ernstigs aan overgehouden.
stroom kan ook over je lichaam lopen, hoog frequente stroom doet dat, skin-effect heet datquote:Op donderdag 6 september 2007 22:01 schreef toma het volgende:
Onder stroom gestaan?
Stroom kan niet op je staan. Stroom loopt. Je kunt wel onder spanning staan.
dan loopt de stroom door je lichaam.
![]()
230 volt waarschijnlijk.quote:Op donderdag 6 september 2007 23:17 schreef Ace1 het volgende:
Ik heb een x een stoot van een stop gekregen in de meterkast... Eruit geschroeft zonder beschermkapje, en toen dat ijzer in het midden aangeraakt. Ik weet niet hoeveel volt het was maar ik schrok me lam.
ook eens gehad ja.. een keer mijn fiets tegen schrikdraad aangezet omdat ik een hek moest openen..quote:Op donderdag 6 september 2007 21:32 schreef Lucifer_Doosje het volgende:
Alleen eens een optater van schrikdraad gehad, verder niks
Bedoel je niet aardlekschakelaar? Voordat zekeringen doorbranden ben jij al lang doorgebrand.quote:Op donderdag 6 september 2007 21:54 schreef RainofDeath het volgende:
1 keer 230 zonder zekering erachter ( wat je dus wel even voelt aangezien er niet veel wordt onderbroken)
"van je fouten moet je leren" is een onbekende uitdrukking voor jou?quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:48 schreef TheThirdMark het volgende:
Opsom topic!!!!!!!!
Directe fase/nul sluiting met gereedschap: 5x ofzo. 230 volt/240Ampere.
Direct contact: 230Volt/25Ampere ontelbaar
Direct contact: 230Volt/40Ampere 2x
Direct contact: 230Volt/50Ampere 1x
Direct contact: 230Volt/63Ampere 1x
Direct contact: 230Volt/80Ampere 2x. <--- Man dan vlieg je
Sluiting 2Fases, 240A afgezekerd, 8x. Gelukkig goede kleding aan, dus doorloop stroom was erg laag. Al die keren ongeveer half uur verlamd geweest.
Sluiting 2Fases+ sluiting nul (dat was echt mooi). Op ongeveer 30cm van het gezicht. Veiligheidshandschoenen en kleding aan. Resultaat? Handschoenen verfikt, 2 uur ruisend doof en 15minuten blind. Zag echt alleen maar helder wit licht, soort van lasogen. Heb er alleen geen prikkende ogen aan over gehouden wat je normaal met lasogen wél hebt.
Oh ja, ook een zeer hoge bloeddruk, waar dat vandaan kwam? Geen idee
Was het wel zo'n beetje.
Mooiste klap ooit gezien? 15KV/680Amp afgezekerd die ze even gingen doorschieten, was toch ''dood''.
Zat alleen een compleet industrie terrein achter, waren ze vergeten ofzo
Bruce Willis zou zeggen: Yippie Ka Yee MotherFucker.
Nog nooit zo'n vlam gezien.
Situatie is telkens anders he.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:01 schreef mcDavid het volgende:
[..]
"van je fouten moet je leren" is een onbekende uitdrukking voor jou?
Pas op!!! je kan dan rustig gaan slapen savonds en een nierblokkade krijgen door de stroom en dus sterft in je slaap (vooral bij HV 1KV en meer)quote:Op donderdag 6 september 2007 22:15 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Ach, je hebt geluk gehad dat de stroom van de voeding van een HeNe laser relatief laag is. Zo heb ik ook wel eens een tik van een Flyback uit een monitor (30000 volt) gehad, stinkt een beetje naar verbrande huid, maar meer dan een schroeiplekje hou je er niet aan over. Nu werkt een laser imo niet met hoogfrequente spanning, dus zou dat wel beter voelbaar zijn, echter dodelijk is het niet.
380v voor bijv. een inductie kookplaat is andere koek, daar is de stroom groot genoeg om je te doden.
Oef, glimp van herkenning.quote:Op vrijdag 7 september 2007 09:15 schreef suzie_01 het volgende:
Lampenbol verwisselen in het donker en voelen waar die verdomde lampenbol in moest.
Tzzzz auw.
TVquote:Op vrijdag 7 september 2007 19:32 schreef Daywalk3r het volgende:
Ooit gelukkig bijna een schok gehad van een computervoeding.. Ook een tv scheelde niet veel.
230 wel een paar keer. Geen fijn gevoel
Je doet je beroep wel eer aan.quote:Op vrijdag 7 september 2007 19:55 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
TV![]()
Trek de kast ervanaf. *blitz*. Lolz.
quote:Op vrijdag 7 september 2007 17:36 schreef 2cv het volgende:
80 batterijen achter elkaar aan gekoppeld (serie) en daar een klap(je) vna gekregen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
jaha zo heet dat hoe weet jij dat?quote:Op vrijdag 7 september 2007 23:27 schreef marcel-o het volgende:
dodelijke spanning/stroom op schrikdraad![]()
dan heet t toch doodschrikdraad?
huh?quote:Op vrijdag 7 september 2007 23:28 schreef zhe-devilll het volgende:
en dat zonder stoel!
Als je een paardenweide hebt met schrikdraad staat daar een veel hogere spanning op dan op een koeienweide.quote:Op vrijdag 7 september 2007 23:27 schreef marcel-o het volgende:
dodelijke spanning/stroom op schrikdraad![]()
dan heet t toch doodschrikdraad?
quote:Op vrijdag 7 september 2007 23:19 schreef zhe-devilll het volgende:
jep als kind van 8 jaar oud in een weiland, ouders waren bij een boer op bezoek..tv reparatie enzo..tv terugbrengen..
leuke lui!
boerderijen zijn altijd leuk om te verkennen dus ik dat weiland in..mocht klompen aan die daar stonden van de kids..
was alleen daar, leuke koeden in de wei.. kom tegen dat schrikdraad aan krijg een optater van hier tot tokio,...maar ging goed he!
Kom later binnen en vertel dit die boer is ineens spierwit*sukkelboer zeg dat dan meteen he?* mar er bleek zo ontzettend veel stroom te staan op dat stukje weiland dat ik dood had kunnen zijn, gelukkig had ik klompen aan! *hout geleidt naar de aarde nml*
Anders was ik der niet meer geweest en had fok mij erg gemist!
En al mijn andere fans enzo!
Aanklagen die idioot... dan ben je echt niet goed wijs!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
Stroom maakt nie uit maar er moet weinig ampere op staan.. De amperes zijn dodelijk.. 10.000 volt kun je wel verdragen mits het snel gaat en ampere-laag is.quote:Op zaterdag 8 september 2007 00:46 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Als je een paardenweide hebt met schrikdraad staat daar een veel hogere spanning op dan op een koeienweide.
En dan nog. Één generator kan voor 800mtr wei omtrek de voeding regelen.
Wanneer hij die piekspanning loslaat op bijvoorbeeld 100 meter is de klap al snel 10x groter als bij de maximale rijkweidte.
geef eens het verschil tussen stroom en ampere?quote:Op zaterdag 8 september 2007 17:30 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Stroom maakt nie uit maar er moet weinig ampere op staan.. De amperes zijn dodelijk.. 10.000 volt kun je wel verdragen mits het snel gaat en ampere-laag is.
Goh, zou het mijn werk soms zijnquote:Op zaterdag 8 september 2007 17:30 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
Stroom maakt nie uit maar er moet weinig ampere op staan.. De amperes zijn dodelijk.. 10.000 volt kun je wel verdragen mits het snel gaat en ampere-laag is.
Same herequote:Op donderdag 6 september 2007 21:35 schreef -_Guitarist_- het volgende:
230, al honderdduizend keer ofzo
quote:Op donderdag 6 september 2007 21:55 schreef deepart het volgende:
toen ik nog heel klein was had ik een paardebloem geplukt, en toen zag ik dat dat stengeltje hol was, dus ik dacht dat als ik dat in het stopcontact zou steken dat er stroom uit zou lopen. Maar dat was niet zo...toen stondik onder stroom
Verhuizingen zijn leukquote:Op donderdag 6 september 2007 23:03 schreef Schlumberger het volgende:
Een vriendin had in haar appartement een radio op het toilet staan, die geschakeld was aan het lichtknopje. Dus als je het licht aandeed, schalde automatisch 3FM door de speakers.
Toen ze naar een ander pand ging verhuizen, hielp ik haar met de rotzooi te ontkoppelen. Kan prima, zolang niemand aan het lichtknopje komt. Toen haar moeder echter zag dat ik in het donkere toilet bezig was, zei ze: "OH, HEY, HET IS HIER WEL DONKER HE, WACHT IK DOE HET LICHT WEL AAN".
Ik had wel even een paar minuutjes nodig om bij te komen
Je hoeft ze niet in je klauwen te hebben hoor:quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:27 schreef mcDavid het volgende:
380 volt te pakken gehad?
Dan had je dus twéé fasedraden tegelijk in je klauwen?
darwin-award![]()
Dat vraag ik me ook af.quote:Op zaterdag 8 september 2007 17:58 schreef marcel-o het volgende:
[..]
geef eens het verschil tussen stroom en ampere?
dudequote:Op zaterdag 8 september 2007 17:30 schreef Daywalk3r het volgende:
[..]
door een elektrostatische schok kan een zeer hoog voltage en dus ook een hoog amperage door je lichaam gaan stromen. Maar omdat het maar een micro seconde duurt wordt je lichaam niet geroosterd.quote:Op zondag 9 september 2007 21:48 schreef Daywalk3r het volgende:
Jah ok... Maar ik bedoel dus gewoon dat als je 10.000 volt door je lichaam krijgt het niet dodelijk hoeft te zijn als het een lage ampere heeft.
Zoals een elektrostatische schok heeft een heel hoog voltage maar bijna geen ampere en 't gaat ook in een splitsecond
Stierenpoep, Een statische schok is nog kleinder dan 1mA. Je lichaam heeft een weerstand in de mega ohm's en dus gaat er bij zon statische schok weinig ampere lopen. Hetzelfde als je aan de 230 hangt, er loopt helemaal niet zon grote stroom maar je voelt het wel goed.quote:Op zondag 9 september 2007 21:55 schreef toma het volgende:
[..]
door een elektrostatische schok kan een zeer hoog voltage en dus ook een hoog amperage door je lichaam gaan stromen. Maar omdat het maar een micro seconde duurt wordt je lichaam niet geroosterd.
er gaat wel degelijk een hoog amperage door je lichaam waardoor je een flinke optater krijgt maar omdat het maar zo kort duurt is er waarschijnlijk niet zoveel aan de hand (tenzij je een pacemaker oid hebt)
Ook niet waar aangezien in dit geval de weerstand een iets is wat gelijk blijft ( in die omstandigheden). Stel: je hebt een weerstand van 100 ohm, en je gooit er een spanning op van 100 volt, dan loopt er dus 1Amperequote:Op zondag 9 september 2007 16:39 schreef toma het volgende:
Dus hoe hoger de spanning >>> hoe hoger de stroom door je lichaam >>>> hoe hoger het vermogen
jij snapt mijn verhaal dus niet. Maar het komt neer op de wet van het vermogen.quote:Op zondag 9 september 2007 22:09 schreef RainofDeath het volgende:
[..]
Stierenpoep, Een statische schok is nog kleinder dan 1mA. Je lichaam heeft een weerstand in de mega ohm's en dus gaat er bij zon statische schok weinig ampere lopen. Hetzelfde als je aan de 230 hangt, er loopt helemaal niet zon grote stroom maar je voelt het wel goed.
[..]
Ook niet waar aangezien in dit geval de weerstand een iets is wat gelijk blijft ( in die omstandigheden). Stel: je hebt een weerstand van 100 ohm, en je gooit er een spanning op van 100 volt, dan loopt er dus 1Ampere
Als ik jouw verhaal erbij pak metdezelfde weerstand maar ik verdubbel de spanning dan krijg je:
100Ohm met 200 volt = 0.5 Ampere.
De wet van Ohm heet dit, als de stroom omhoog gaat zakt de spanning, andersom hetzelfde.
Helemaal fout en bovendien onlogisch. Ben jij nou echt zo'n idioot dat je denkt dat een hogere spanning een lagere stroomsterkte en dus minder gevaar betekent?quote:Op zondag 9 september 2007 22:09 schreef RainofDeath het volgende:
Ook niet waar aangezien in dit geval de weerstand een iets is wat gelijk blijft ( in die omstandigheden). Stel: je hebt een weerstand van 100 ohm, en je gooit er een spanning op van 100 volt, dan loopt er dus 1Ampere
Als ik jouw verhaal erbij pak metdezelfde weerstand maar ik verdubbel de spanning dan krijg je:
100Ohm met 200 volt = 0.5 Ampere.
De wet van Ohm heet dit, als de stroom omhoog gaat zakt de spanning, andersom hetzelfde.
ja die ken ik ook ja.quote:Op donderdag 6 september 2007 23:12 schreef marcel-o het volgende:
statische lading van een CRT, hand langs het scherm, en dan tegen de verwarming
quote:Op donderdag 6 september 2007 21:27 schreef gebrokenglas het volgende:
Aangezien het hier vanavond gebeurde.... Wat was jouw akkevietje met het stroomnet? Nog smeuiige verhalen?
Iedereen zal wel eens een optater hebben gehad. 230V valt nog wel mee, 380V is andere koek. Heeft er iemand wel eens 380V te pakken gehad?
En het beruchte klussen.... Schroeven aan een stopcontact die spanningsloos is.
- 'Heb je de stroom eraf, pa?'
- 'Ja hoor stroom is eraf, je kunt je gang gaan'
schroef schroef schroef Tzjingggg Kledder [afbeelding].
En dan heel droog 'ow zeker de verkeerde stop'.
[afbeelding]
Scherm ontstoffen met een statische plumeau (met metalen kern) Andere hand in buurt van de ON knop. Flash!quote:Op donderdag 6 september 2007 23:12 schreef marcel-o het volgende:
vaak genoeg 230
paar keer door een aansturing van zoon lichtbuisje van een tft scherm(=hoogfrequent) leuk om mee te experimenteren--> paarse vlam e.d
heel vaak statisch geladen, soms wel een vonk van 5 cm![]()
statische lading van een CRT, hand langs het scherm, en dan tegen de verwarming
quote:Op donderdag 6 september 2007 21:55 schreef deepart het volgende:
toen ik nog heel klein was had ik een paardebloem geplukt, en toen zag ik dat dat stengeltje hol was, dus ik dacht dat als ik dat in het stopcontact zou steken dat er stroom uit zou lopen. Maar dat was niet zo...toen stondik onder stroom
Jezus, hoe kom jij aan Gelijkstroom zo hoog?quote:Op zondag 9 september 2007 22:18 schreef Arukas het volgende:
Heb ooit eens onder 250 volt gelijkstroom gestaan, en dat is echt heel andere koek dan wisselstroom, daar plak je echt onmiddelijk aan vast. In verhouding met gelijkstroom stelt wisselstroom eigenlijk niet zo veel voor.
Was nog op de bedrijfschool van een groot electrotechnisch bedrijf, daar had men een regelbare voeding gemaakt met in de kast vlak naast deze aansluitingen die netjes rood en zwart waren, een aansluiting van 250Volt gelijk met contacten in (jaja, echt verantwoord daar) rood en zwart.
Ik heb daar waarschijnlijk toch enige tijd aan vastgeplakt gezeten, voordat de zekering doorsloeg, en gelukkig zat hier nog een zekering in, want aan gebrek daaraan werden er vaak boutjes M4 afgeknipt en werd een stukje hiervan van 20mm als "zekering" gebruikt.
Ik ben daar nog steeds een stuk van zo'n kwartier uit mijn geheugen kwijt.
De weken daarna was het alsof ik het leven opnieuw beleefde, nagenoeg dood ervaring. Best wel eng nu ik er weer eens over schrijf, terwijl het toch bijna een eeuwigheid geleden is.
Zéér herkenbaar, is me gisteren nog overkomenquote:Op vrijdag 7 september 2007 22:01 schreef Qwea het volgende:
Of als je met de pc ff snel wat erin moet douwen, of ff een fan eruit moet halen en denkt van "aah niet nodig stroom eraf" *BAM*
Stroom = grootheid, ampere = eenheid.quote:Op zaterdag 8 september 2007 17:58 schreef marcel-o het volgende:
[..]
geef eens het verschil tussen stroom en ampere?
Dat heet Overslag.quote:Op maandag 10 september 2007 11:22 schreef Igen het volgende:
In een PC zit de hoogspanning toch alleen binnen in de voeding, waarvan de behuizing geaard is?
Ja, maar dan moet de PC wel geaard aangesloten zijn (dus niet in een 'gewoon' stopcontact). Anders heb je er nog niet veel aan.quote:Op maandag 10 september 2007 11:22 schreef Igen het volgende:
In een PC zit de hoogspanning toch alleen binnen in de voeding, waarvan de behuizing geaard is?
quote:Op maandag 10 september 2007 18:28 schreef Hagelkaas het volgende:
keertje 64A kracht.. ...een half uur amper bewegen
vetquote:Op dinsdag 11 september 2007 22:51 schreef Isdatzo het volgende:
(was bezig een zogenoemde "lifter" te bouwen)
mwah niet perfect..quote:
230 vaak gehad..quote:Op donderdag 6 september 2007 21:27 schreef gebrokenglas het volgende:
Aangezien het hier vanavond gebeurde.... Wat was jouw akkevietje met het stroomnet? Nog smeuiige verhalen?
Iedereen zal wel eens een optater hebben gehad. 230V valt nog wel mee, 380V is andere koek. Heeft er iemand wel eens 380V te pakken gehad?
En het beruchte klussen.... Schroeven aan een stopcontact die spanningsloos is.
- 'Heb je de stroom eraf, pa?'
- 'Ja hoor stroom is eraf, je kunt je gang gaan'
schroef schroef schroef Tzjingggg Kledder [ afbeelding ].
En dan heel droog 'ow zeker de verkeerde stop'.
[ afbeelding ]
Jah mij kwam me de TT ook bekend voor. Leuke vent trouwens lijkt me, die TS.quote:Op donderdag 22 mei 2008 21:59 schreef classpc het volgende:
Ik had al zo'n gevoel dat ik dit eerder had gelezen... toen ik keek naar de datum wist ik het zeker
Ken het, had het op een oude computer die op dezelfde (ongeaarde) stekkerdoos was aangesloten als mijn gitaarversterker -> gevolg: ook op mijn snaren stond 23 volt wisselspanning (nagemeten). Ik wilde even de verwarming dichtdraaien, dan trek je toch evengoed wel snel terug...quote:Op donderdag 6 september 2007 22:57 schreef Palomar het volgende:
Nog nooit 230V. Wat ik wel soms heb bij het aansluiten van een PC of televisie dat er lekstroom oid op de behuizing of tv-kabel staat. Vaak gaat dat wel goed, tenzij je tegelijkertijd iets geaards aanraakt, zoals een verwarmingsbuis. Wel irritant gevoel
Bij natuurkunde had elke tafel zo'n blok met 12V DC en 230V stopcontacten, voor wanneer proefjes.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 18:34 schreef ivo-de-piefo het volgende:
Ik leunde achterover op een stoel achterin de klas en ik had zo'n stalen pen in me handen en die stak ik zonder dat ik het zag perongeluk in het stopcontact wat resulteerde in een schok met gevolg een pen door de klas, vlak langs het hoofd van de leraar heel hard tegen het bord aan.
Ik hoop niet dat je voor Eneco/Nuon/etc. werkt, beunhaasquote:Op vrijdag 7 september 2007 15:48 schreef TheThirdMark het volgende:
Opsom topic!!!!!!!!
Directe fase/nul sluiting met gereedschap: 5x ofzo. 230 volt/240Ampere.
Direct contact: 230Volt/25Ampere ontelbaar
Direct contact: 230Volt/40Ampere 2x
Direct contact: 230Volt/50Ampere 1x
Direct contact: 230Volt/63Ampere 1x
Direct contact: 230Volt/80Ampere 2x. <--- Man dan vlieg je
Sluiting 2Fases, 240A afgezekerd, 8x. Gelukkig goede kleding aan, dus doorloop stroom was erg laag. Al die keren ongeveer half uur verlamd geweest.
Sluiting 2Fases+ sluiting nul (dat was echt mooi). Op ongeveer 30cm van het gezicht. Veiligheidshandschoenen en kleding aan. Resultaat? Handschoenen verfikt, 2 uur ruisend doof en 15minuten blind. Zag echt alleen maar helder wit licht, soort van lasogen. Heb er alleen geen prikkende ogen aan over gehouden wat je normaal met lasogen wél hebt.
Oh ja, ook een zeer hoge bloeddruk, waar dat vandaan kwam? Geen idee
Was het wel zo'n beetje.
Mooiste klap ooit gezien? 15KV/680Amp afgezekerd die ze even gingen doorschieten, was toch ''dood''.
Zat alleen een compleet industrie terrein achter, waren ze vergeten ofzo
Bruce Willis zou zeggen: Yippie Ka Yee MotherFucker.
Nog nooit zo'n vlam gezien.
Whehe daar deden we altijd 1 kant van de draad in plus en de andere in de min.. En de leraar zich steeds maar afvragen waarom dat ding aan de muur afsloegquote:Op vrijdag 23 mei 2008 19:37 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Bij natuurkunde had elke tafel zo'n blok met 12V DC en 230V stopcontacten, voor wanneer proefjes.
En daar zit je tijdens de saaie lessen wel eens gedachtenloos met een pen ofzo in te prikken.
Oops.
stroom kan ook over je lopen.quote:Op donderdag 6 september 2007 22:01 schreef toma het volgende:
Onder stroom gestaan?
Stroom kan niet op je staan. Stroom loopt. Je kunt wel onder spanning staan.
dan loopt de stroom door je lichaam.
![]()
Dat is kut, heeft hij nooit van zijn 1,3 miljoen kunnen genietenquote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:21 schreef Rewimo het volgende:
Collega van me heeft aan de stroom gehangen in een 10kV-huisje. Ze hadden - bleek achteraf - niet voldoende getest of de spanning van de goede kabel geschakeld was.
Dat was dus RIP Jaap
Er is geen 'grens'. Het is afhankelijk van de permeabiliteit, frequentie en geleidbaarheid. Je moet wel een heel hoogfrequente wisselspanning hebben wil je van dat effect 'profiteren'. 1000Hz is in ieder geval bij lange na niet genoeg.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:07 schreef Archont het volgende:
[..]
stroom kan ook over je lopen.
skin effect, bij hoog frequente wisselspanningen, grens ligt rond de 1000Hz dacht ik
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:24 schreef DemonRage het volgende:
volt batterij op een plaatjesbeugel (toen ik nog een beugel had uiteraard)... da's wel iets veel heftiger dan op de tong. De schok voelt alsof je kop geëlektrocuteerd wordt.
arbo wet heb je sowieso nog nooit van gehoord zekerquote:Op vrijdag 7 september 2007 17:04 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Situatie is telkens anders he.
En de combinatie 40+ graden, 20 uur werken achter elkaar + tijdnood doet ook niet altijd goed.
Hoe krijg je dat voor elkaar dan?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:21 schreef Rewimo het volgende:
Collega van me heeft aan de stroom gehangen in een 10kV-huisje. Ze hadden - bleek achteraf - niet voldoende getest of de spanning van de goede kabel geschakeld was.
Dat was dus RIP Jaap
ArboWetten zijn leuk. Maar 1op de 10 zaken niet functioneel.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 17:45 schreef Robin__ het volgende:
[..]
arbo wet heb je sowieso nog nooit van gehoord zekernen1010? nen3140? geisoleerd gereedschap?
Of ben je echt zo'n lulletje die het het wel waard vind om dood neer te flikkeren voor zn baas die anders een kwartiertje plat moet(want ja, al het geld dat een kwartier downtime kost krijg jij dan natuurlijk op je rekening aan het eind van de maand
Ik weet het niet, ik ben zelf geen techneutquote:Op woensdag 28 mei 2008 23:08 schreef TheThirdMark het volgende:
Hoe krijg je dat voor elkaar dan?
Magnifixen/Coq/SVS is ontiegelijk beschermd. Bijna idiot proof.
Alleen bij een zeer open installatie zou je daar een volle sluiting kunnen maken, maar voordat jij uberhaubt in de buurt van een 10kV'r mag komen moet het afgescheiden, geblokkeerd, gemeten, geaard en afgeschermd zijn.
Of hebben ze de Ring vergeten open te zetten en daar gewoon lukraak de aarde opgeknald?
Welke WV'r/OIV'r was daarbij dan? Neem aan dat hij even op kantoor mocht komen om uitleg te geven?
[..]
ArboWetten zijn leuk. Maar 1op de 10 zaken niet functioneel.
quote:Op donderdag 29 mei 2008 19:29 schreef Patjakker het volgende:
Weleens zo'n buitenkabel doorgeknipt met een pauper tang. "100 % zeker dat er geen stroom op staat". Flinke klap gaf dat.
Ook weleens een rare tik gehad van het binnenwerk van een camera'tje.
Pauper jong..quote:Op vrijdag 23 mei 2008 19:37 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Bij natuurkunde had elke tafel zo'n blok met 12V DC en 230V stopcontacten, voor wanneer proefjes.
En daar zit je tijdens de saaie lessen wel eens gedachtenloos met een pen ofzo in te prikken.
Oops.
Dit is waar. Maar meteen beperkt. Veel van die blokken worden aardig verneukt door paupers die het leuk vinden om met scharen/passers etc de bekisting te slopen. En dan kan je er met een ball-point vast wel in komen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:07 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Pauper jong..
1. Die dingen ken ik ook wel, maar die zijn uiteraard gebouwd op idioten zoals jij. Je kan dus nooit met een pen de contacten binnen in het blok aanraken.
12V zul je niet veel van voelen. Maar wanneer je een 220 aansluiting hebt krijg je toch echt wel een ontiegelijke opflikker.quote:2. Je krijgt alleen een schok als de stroom die je door je heen krijgt ook weer afgevoerd kan worden. Iets wat dus niet het geval is bij zo'n turbo-geisoleerd electroblokje in het lokaal, tenzij je een draadje in de 1 en in de + steekt en deze allebei vastpakt. (En zelfs dan, met 12v en geen aangesloten apparaten..)
niet functioneel? als je je er aan houd kan je sowieso geen schok krijgen.. dat lijkt me wel vrij functioneel.quote:Op woensdag 28 mei 2008 23:08 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
ArboWetten zijn leuk. Maar 1 op de 10 zaken niet functioneel.
Altijd leuk, van die theorie typjes.quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:28 schreef Robin__ het volgende:
[..]
niet functioneel? als je je er aan houd kan je sowieso geen schok krijgen.. dat lijkt me wel vrij functioneel.
Of ze altijd haalbaar en praktisch zijn is heel wat anders maar het is wel duidelijk dat jij niet gecontroleerd genoeg kan werken om jezelf niet in gevaar te brengen
have fun met je vlamboog
"theorie typjes"quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:55 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Altijd leuk, van die theorie typjes.
Het is wel duidelijk dat jij niet met je handen hoeft te werken. Houden zo.
Weer zo'n Theorie Typjes opmerkingquote:Op vrijdag 30 mei 2008 00:29 schreef Robin__ het volgende:
[..]
"theorie typjes"
Jij bent meer van het type 'hier heb je een lijstje materialen en op deze manier aansluiten svp' ofzo? zo min mogelijk zelf nadenken? (blijkt wel uit je lijstje met schokkende ervaringen) Verder heb je compleet ongelijk over mijn werk maar ik heb geen eens zin om daar op in te gaan.
Raak wel benieuwt in wat voor installaties jij dan zoal loopt te stunten. Verder kan je hoog springen of laag springen, als je een oplazer krijgt is het 99% van de tijd omdat je zelf niet op zit te letten.
Herkenbaar!quote:Op donderdag 6 september 2007 21:40 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
klopt.
![]()
Ik kan niet tuinieren, niet solderen, niet lassen, 'k vind gasinstallatie's, cv's, tv's enzo maar enge dingen, ik weet alleen de theoretische werking van dat soort apparaten. 'k durf ook geen tv open te schroeven.
kan alleen met computers en auto's overweg. Maar dat laatste dan weer zeer goed.
Wees blij dat je dan maar 1 fase gepakt hebt.quote:Op dinsdag 3 juni 2008 22:56 schreef ACT-F het volgende:
Vroeger keek ik altijd onder het kassaraampje bij de botsauto's of er misschien gevallen muntjes lagen. En jawel, Ik had prijs! Muntje lag in een plas water waar ook een 3 fasen CEE stekker in lag. Ik kan je vertellen dat ik behoorlijk gepwnd was toen ik met mijn tengels in het water kwam
2 fasen gaat een beetje moeilijk in geval van een stekker die half in het water ligtquote:Op dinsdag 3 juni 2008 23:48 schreef TheThirdMark het volgende:
Wees blij dat je dan maar 1 fase gepakt hebt.
Daarom zei ik ook al: wees blij dat.quote:Op woensdag 4 juni 2008 00:00 schreef ACT-F het volgende:
[..]
2 fasen gaat een beetje moeilijk in geval van een stekker die half in het water ligt
Als er niets op de groep is aangesloten loopt er toch ook geen stroom door? Of heeft mijn natuurkunde leraar het echt verpest?quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:30 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Dit is waar. Maar meteen beperkt. Veel van die blokken worden aardig verneukt door paupers die het leuk vinden om met scharen/passers etc de bekisting te slopen. En dan kan je er met een ball-point vast wel in komen.
[..]
12V zul je niet veel van voelen. Maar wanneer je een 220 aansluiting hebt krijg je toch echt wel een ontiegelijke opflikker.
Ik weet niet waar iedereen tegenwoordig de fantasie vandaan haalt dat je een - pool vast moet hebben voor een sluiting![]()
Wanneer jij gewoon op de grond staat met je gympies dan is enkel de fase aanraken al genoeg.
Schoenen zijn weerstand vermeerderend. Niet per definitie isolerend.
Een fase die gewoon in de lucht steekt zal inderdaad een verbruik van 0A aangeven.quote:Op woensdag 4 juni 2008 09:15 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Als er niets op de groep is aangesloten loopt er toch ook geen stroom door? Of heeft mijn natuurkunde leraar het echt verpest?
Ik maak geen opmerking, ik stel je een paar vragen. Maargoed ik begrijp dus dat je alleen maar kansloos 'theorie typje' gaat blijven roepen en geen antwoord gaat gevenquote:Op zondag 1 juni 2008 19:59 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Weer zo'n Theorie Typjes opmerking![]()
Meerendeel van de klappen die ik gemaakt heb waren onder mijn 16e.
Toch leuk, D66 typjes die denken ook maar ergens wat vanaf te weten
Waar stel jij dan ook maar 1 fatsoenlijke vraagquote:Op woensdag 4 juni 2008 15:34 schreef Robin__ het volgende:
[..]
Ik maak geen opmerking, ik stel je een paar vragen. Maargoed ik begrijp dus dat je alleen maar kansloos 'theorie typje' gaat blijven roepen en geen antwoord gaat geven
Jammer hoor
"praktijk man"
Veel plezier bij D66! Kom nog maar weer een keer terug als je er haar op hebt groeienquote:Op donderdag 5 juni 2008 11:26 schreef Robin__ het volgende:whehe, kom op, beter kijken dan vind je ze best.
Maargoed ik geloof dat je je eigen hardleersheid inmiddels ook in begon te zien waarna je begon te blaten en terug te krabbelen dat 'de meeste klappers voor je 16e waren'
Zelfs als kind was je al een dom stuk vreten dus? *klap* 1 schok.. *klap* nog een schok etc.
en gewoon doorgaan blijkbaar
Ondanks dat ik er geen reed van geloof laat je je eigen acties alleen nog maar hersenlozer overkomen. d'aag
En een kans van 50% om onder stroom te staan als je niet weet welke van de twee de fase is.quote:Op donderdag 5 juni 2008 13:29 schreef Hi_flyer het volgende:
Bij wisselspanning heb je niet echt plus en min, alleen de fase en de nul.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |