quote:Op maandag 10 september 2007 18:28 schreef Hagelkaas het volgende:
keertje 64A kracht.. ...een half uur amper bewegen
vetquote:Op dinsdag 11 september 2007 22:51 schreef Isdatzo het volgende:
(was bezig een zogenoemde "lifter" te bouwen)
mwah niet perfect..quote:
230 vaak gehad..quote:Op donderdag 6 september 2007 21:27 schreef gebrokenglas het volgende:
Aangezien het hier vanavond gebeurde.... Wat was jouw akkevietje met het stroomnet? Nog smeuiige verhalen?
Iedereen zal wel eens een optater hebben gehad. 230V valt nog wel mee, 380V is andere koek. Heeft er iemand wel eens 380V te pakken gehad?
En het beruchte klussen.... Schroeven aan een stopcontact die spanningsloos is.
- 'Heb je de stroom eraf, pa?'
- 'Ja hoor stroom is eraf, je kunt je gang gaan'
schroef schroef schroef Tzjingggg Kledder [ afbeelding ].
En dan heel droog 'ow zeker de verkeerde stop'.
[ afbeelding ]
Jah mij kwam me de TT ook bekend voor. Leuke vent trouwens lijkt me, die TS.quote:Op donderdag 22 mei 2008 21:59 schreef classpc het volgende:
Ik had al zo'n gevoel dat ik dit eerder had gelezen... toen ik keek naar de datum wist ik het zeker
Ken het, had het op een oude computer die op dezelfde (ongeaarde) stekkerdoos was aangesloten als mijn gitaarversterker -> gevolg: ook op mijn snaren stond 23 volt wisselspanning (nagemeten). Ik wilde even de verwarming dichtdraaien, dan trek je toch evengoed wel snel terug...quote:Op donderdag 6 september 2007 22:57 schreef Palomar het volgende:
Nog nooit 230V. Wat ik wel soms heb bij het aansluiten van een PC of televisie dat er lekstroom oid op de behuizing of tv-kabel staat. Vaak gaat dat wel goed, tenzij je tegelijkertijd iets geaards aanraakt, zoals een verwarmingsbuis. Wel irritant gevoel
Bij natuurkunde had elke tafel zo'n blok met 12V DC en 230V stopcontacten, voor wanneer proefjes.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 18:34 schreef ivo-de-piefo het volgende:
Ik leunde achterover op een stoel achterin de klas en ik had zo'n stalen pen in me handen en die stak ik zonder dat ik het zag perongeluk in het stopcontact wat resulteerde in een schok met gevolg een pen door de klas, vlak langs het hoofd van de leraar heel hard tegen het bord aan.
Ik hoop niet dat je voor Eneco/Nuon/etc. werkt, beunhaasquote:Op vrijdag 7 september 2007 15:48 schreef TheThirdMark het volgende:
Opsom topic!!!!!!!!
Directe fase/nul sluiting met gereedschap: 5x ofzo. 230 volt/240Ampere.
Direct contact: 230Volt/25Ampere ontelbaar
Direct contact: 230Volt/40Ampere 2x
Direct contact: 230Volt/50Ampere 1x
Direct contact: 230Volt/63Ampere 1x
Direct contact: 230Volt/80Ampere 2x. <--- Man dan vlieg je
Sluiting 2Fases, 240A afgezekerd, 8x. Gelukkig goede kleding aan, dus doorloop stroom was erg laag. Al die keren ongeveer half uur verlamd geweest.
Sluiting 2Fases+ sluiting nul (dat was echt mooi). Op ongeveer 30cm van het gezicht. Veiligheidshandschoenen en kleding aan. Resultaat? Handschoenen verfikt, 2 uur ruisend doof en 15minuten blind. Zag echt alleen maar helder wit licht, soort van lasogen. Heb er alleen geen prikkende ogen aan over gehouden wat je normaal met lasogen wél hebt.
Oh ja, ook een zeer hoge bloeddruk, waar dat vandaan kwam? Geen idee
Was het wel zo'n beetje.
Mooiste klap ooit gezien? 15KV/680Amp afgezekerd die ze even gingen doorschieten, was toch ''dood''.
Zat alleen een compleet industrie terrein achter, waren ze vergeten ofzo
Bruce Willis zou zeggen: Yippie Ka Yee MotherFucker.
Nog nooit zo'n vlam gezien.
Whehe daar deden we altijd 1 kant van de draad in plus en de andere in de min.. En de leraar zich steeds maar afvragen waarom dat ding aan de muur afsloegquote:Op vrijdag 23 mei 2008 19:37 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Bij natuurkunde had elke tafel zo'n blok met 12V DC en 230V stopcontacten, voor wanneer proefjes.
En daar zit je tijdens de saaie lessen wel eens gedachtenloos met een pen ofzo in te prikken.
Oops.
stroom kan ook over je lopen.quote:Op donderdag 6 september 2007 22:01 schreef toma het volgende:
Onder stroom gestaan?
Stroom kan niet op je staan. Stroom loopt. Je kunt wel onder spanning staan.
dan loopt de stroom door je lichaam.
![]()
Dat is kut, heeft hij nooit van zijn 1,3 miljoen kunnen genietenquote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:21 schreef Rewimo het volgende:
Collega van me heeft aan de stroom gehangen in een 10kV-huisje. Ze hadden - bleek achteraf - niet voldoende getest of de spanning van de goede kabel geschakeld was.
Dat was dus RIP Jaap
Er is geen 'grens'. Het is afhankelijk van de permeabiliteit, frequentie en geleidbaarheid. Je moet wel een heel hoogfrequente wisselspanning hebben wil je van dat effect 'profiteren'. 1000Hz is in ieder geval bij lange na niet genoeg.quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:07 schreef Archont het volgende:
[..]
stroom kan ook over je lopen.
skin effect, bij hoog frequente wisselspanningen, grens ligt rond de 1000Hz dacht ik
quote:Op vrijdag 23 mei 2008 23:24 schreef DemonRage het volgende:
volt batterij op een plaatjesbeugel (toen ik nog een beugel had uiteraard)... da's wel iets veel heftiger dan op de tong. De schok voelt alsof je kop geëlektrocuteerd wordt.
arbo wet heb je sowieso nog nooit van gehoord zekerquote:Op vrijdag 7 september 2007 17:04 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Situatie is telkens anders he.
En de combinatie 40+ graden, 20 uur werken achter elkaar + tijdnood doet ook niet altijd goed.
Hoe krijg je dat voor elkaar dan?quote:Op vrijdag 23 mei 2008 22:21 schreef Rewimo het volgende:
Collega van me heeft aan de stroom gehangen in een 10kV-huisje. Ze hadden - bleek achteraf - niet voldoende getest of de spanning van de goede kabel geschakeld was.
Dat was dus RIP Jaap
ArboWetten zijn leuk. Maar 1op de 10 zaken niet functioneel.quote:Op zaterdag 24 mei 2008 17:45 schreef Robin__ het volgende:
[..]
arbo wet heb je sowieso nog nooit van gehoord zekernen1010? nen3140? geisoleerd gereedschap?
Of ben je echt zo'n lulletje die het het wel waard vind om dood neer te flikkeren voor zn baas die anders een kwartiertje plat moet(want ja, al het geld dat een kwartier downtime kost krijg jij dan natuurlijk op je rekening aan het eind van de maand
Ik weet het niet, ik ben zelf geen techneutquote:Op woensdag 28 mei 2008 23:08 schreef TheThirdMark het volgende:
Hoe krijg je dat voor elkaar dan?
Magnifixen/Coq/SVS is ontiegelijk beschermd. Bijna idiot proof.
Alleen bij een zeer open installatie zou je daar een volle sluiting kunnen maken, maar voordat jij uberhaubt in de buurt van een 10kV'r mag komen moet het afgescheiden, geblokkeerd, gemeten, geaard en afgeschermd zijn.
Of hebben ze de Ring vergeten open te zetten en daar gewoon lukraak de aarde opgeknald?
Welke WV'r/OIV'r was daarbij dan? Neem aan dat hij even op kantoor mocht komen om uitleg te geven?
[..]
ArboWetten zijn leuk. Maar 1op de 10 zaken niet functioneel.
quote:Op donderdag 29 mei 2008 19:29 schreef Patjakker het volgende:
Weleens zo'n buitenkabel doorgeknipt met een pauper tang. "100 % zeker dat er geen stroom op staat". Flinke klap gaf dat.
Ook weleens een rare tik gehad van het binnenwerk van een camera'tje.
Pauper jong..quote:Op vrijdag 23 mei 2008 19:37 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Bij natuurkunde had elke tafel zo'n blok met 12V DC en 230V stopcontacten, voor wanneer proefjes.
En daar zit je tijdens de saaie lessen wel eens gedachtenloos met een pen ofzo in te prikken.
Oops.
Dit is waar. Maar meteen beperkt. Veel van die blokken worden aardig verneukt door paupers die het leuk vinden om met scharen/passers etc de bekisting te slopen. En dan kan je er met een ball-point vast wel in komen.quote:Op donderdag 29 mei 2008 22:07 schreef Hagelkaas het volgende:
[..]
Pauper jong..
1. Die dingen ken ik ook wel, maar die zijn uiteraard gebouwd op idioten zoals jij. Je kan dus nooit met een pen de contacten binnen in het blok aanraken.
12V zul je niet veel van voelen. Maar wanneer je een 220 aansluiting hebt krijg je toch echt wel een ontiegelijke opflikker.quote:2. Je krijgt alleen een schok als de stroom die je door je heen krijgt ook weer afgevoerd kan worden. Iets wat dus niet het geval is bij zo'n turbo-geisoleerd electroblokje in het lokaal, tenzij je een draadje in de 1 en in de + steekt en deze allebei vastpakt. (En zelfs dan, met 12v en geen aangesloten apparaten..)
niet functioneel? als je je er aan houd kan je sowieso geen schok krijgen.. dat lijkt me wel vrij functioneel.quote:Op woensdag 28 mei 2008 23:08 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
ArboWetten zijn leuk. Maar 1 op de 10 zaken niet functioneel.
Altijd leuk, van die theorie typjes.quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:28 schreef Robin__ het volgende:
[..]
niet functioneel? als je je er aan houd kan je sowieso geen schok krijgen.. dat lijkt me wel vrij functioneel.
Of ze altijd haalbaar en praktisch zijn is heel wat anders maar het is wel duidelijk dat jij niet gecontroleerd genoeg kan werken om jezelf niet in gevaar te brengen
have fun met je vlamboog
"theorie typjes"quote:Op donderdag 29 mei 2008 23:55 schreef TheThirdMark het volgende:
[..]
Altijd leuk, van die theorie typjes.
Het is wel duidelijk dat jij niet met je handen hoeft te werken. Houden zo.
Weer zo'n Theorie Typjes opmerkingquote:Op vrijdag 30 mei 2008 00:29 schreef Robin__ het volgende:
[..]
"theorie typjes"
Jij bent meer van het type 'hier heb je een lijstje materialen en op deze manier aansluiten svp' ofzo? zo min mogelijk zelf nadenken? (blijkt wel uit je lijstje met schokkende ervaringen) Verder heb je compleet ongelijk over mijn werk maar ik heb geen eens zin om daar op in te gaan.
Raak wel benieuwt in wat voor installaties jij dan zoal loopt te stunten. Verder kan je hoog springen of laag springen, als je een oplazer krijgt is het 99% van de tijd omdat je zelf niet op zit te letten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |