abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 5 september 2007 @ 20:15:15 #1
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_52966393
Ja ik heb dus een centrale verwarming die ergens lekt. Niet hard maar wel constant.

Het Verhaal: Sinds april heb ik de kachel niet meer aangehad. nu vond ik het gister al chill, maar met een extra sweater ging het nog. Maar nu de thermometer in huis 17 graden aanwees vond ik het toch beetje te fris.

Nu had ik al gezien dat de druk in de verwarming langzaam terug liep dus ik wist van voordat ik de verwarming aandoe eerst met water bijvullen.
Daarnet zat ie op 0.6 bar. Normaal moet ie tussen 0.8 en 2 bar zitten. Dus ik netjes voorzichtig bijvullen tot 1.4 bar. Nog even gewacht om te kijken of de meter nog verder opliep (na-ijlen). Deed ie niet.
Ik heb echt niet veel bijgevuld, ben heel voorzichtig geweest.

Nou dus ik kachel aan. Kachel ging snorren, Remon werd lekker warm.
Na een kwartiertje dach tik van laat ik toch even checken, ik heb eerder problemen gehad. Ik kijk op de meter in de keuken, ik zag heel die meter niet staan. Ik kijk nog een keer, stond 'ie ver boven de 4 bar, zowat buiten de wijzerplaat.
Ik ren naar boven, staat 'ie bij de ketel boven de 3 bar, en lekken en doen....
Dus ik weer naar beneden gehold, kachel uit, weer met 3 treden tegelijk naar boven gerend en gelijk met de speciale sleutel ontluchtingnippel opengedraaid. Gloeiend heet water eruit, veel geklooi met doekjes enzo.
Nu de zaak beetje onder controle gekregen, boven zit 'ie net boven de 2 bar. In de keuken beneden stond inmiddels ook de zaak blank, maar daar zit 'ie nu op de 3 bar. Ik laat de zaak even afkoelen en kijk dan hoe ver de meter daalt.

Ik heb echt niet veel bijgevuld, ben heel voorzichtig geweest.

Wat een gedoe mensen.
How can I make this topic about me?
pi_52966533
Laat een loodgieter komen en blijf niet zelf prutsen!
  woensdag 5 september 2007 @ 20:20:35 #3
178671 LegerNeger
Met pijl en boog!
pi_52966561
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:19 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Of moet ik er een pijl indoen?
Nee, dan kan je geen tegendruk uitoefenen.
  woensdag 5 september 2007 @ 20:21:37 #4
132185 Biogarde
Neef van Bassie.
pi_52966599
Opgeschoond. Poging 2. Kankerkachel-achtige posts ( ) worden verwijderd.
Bio is baas. Ik ben niet meer op straat. Ik rij alleen langs om te kijken hoe het gaat.
pi_52966617
Er verdwijnen reacties
pi_52966815
je weet toch dat je alleen mag bijvullen als er druk op staat (lees: wanneer de verwarming aan staat) ?!
"Must... resist... urge... to... kill.... luser.."
  woensdag 5 september 2007 @ 20:36:07 #7
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_52966918
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:30 schreef mr_koffie het volgende:
je weet toch dat je alleen mag bijvullen als er druk op staat (lees: wanneer de verwarming aan staat) ?!
Is dat zo? Ik dacht dat je alleen in koude toestand mocht bijvullen. Dat is wat de servicemonteur me eens vertelde. Hij is trouwens gedaald naar 1.7 bar boven, en is nu 40 graden...
Daarnet was 'ie dus 3 bar bij 60 graden. Raaarrrr
Of ik heb lucht in het systeem zitten. Maar bij het ontluchten van te voeen kwam er alleen water uit.
pi_52966979
zit er tegenwoordig geen expansie vat meer op een systeem? Ik zou toch verwachten dat die een groot gedeelte wel hadden moeten kunnen opvangen
pi_52967147
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Is dat zo? Ik dacht dat je alleen in koude toestand mocht bijvullen. Dat is wat de servicemonteur me eens vertelde. Hij is trouwens gedaald naar 1.7 bar boven, en is nu 40 graden...
Of ik heb lucht in het systeem zitten. Maar bij het ontluchten van te voeen kwam er alleen water uit.
Je moet ook koud bijvullen anders kan het zo zijn dat je vul slang gaat smelten. Ontlucht het systeem is in het hoogste punt.
Bovenstaande post hoeft geen waarheden te bevatten
  woensdag 5 september 2007 @ 20:47:03 #10
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_52967150
Nou er zit een rode expansievat ja. Maar die is maar beperkt natuurlijk.
Dat lekken is de overdrukbeveiliging die in werking trad, dus op zich ging dat goed. Maarja 'k vond het maar eng, dat gelek en gesis.
Het is niet aan mij besteed, dit soort dingen.
  woensdag 5 september 2007 @ 21:02:13 #11
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_52967554
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:36 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

Opvullen nooit in een heet systeem, liefst beneden de 40°C. Trouwens gezien wat je beschrijft denk ik dat je een lek expansietankje hebt. Wordt een nieuwe plaatsen. (Jeweetweldieroodoranjebal) Wel oppassen als je de oude er af haalt want die zit vol water en is zwaar heb ik een paar jaar terug zelf mogen ondervinden.

[ Bericht 0% gewijzigd door JaapB op 05-09-2007 21:28:04 ]
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_52970901
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:15 schreef gebrokenglas het volgende:
Het Verhaal: Sinds april heb ik de kachel niet meer aangehad. nu vond ik het gister al chill, maar met een extra sweater ging het nog. Maar nu de thermometer in huis 17 graden aanwees vond ik het toch beetje te fris.
Als je 17 graden als koud (of fris) kenmerkt zou ik maar eens een dokter bezoeken, want dan is er echt iets mis met je lichaam.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_52974156
Pwnd bij een (kanker)kachel

Sorry Bio
Om aan te geven hoe hoog Erdogan het moederschap acht, gaf hij een voorbeeld uit de praktijk. ''Ik kuste wel eens de voeten van mijn moeder omdat ze naar het paradijs roken. Zij wierp me dan een zedige blik toe en huilde soms.''
  Moderator donderdag 6 september 2007 @ 06:36:53 #14
145080 crew  SwJ
Het boegbeeld van FOK!
pi_52974163
Gewoon een kampvuurtje aanleggen in je woonkamer
F.K.A. SuperwormJim
pi_52978461
quote:
Op woensdag 5 september 2007 23:02 schreef 700MB het volgende:

[..]

Als je 17 graden als koud (of fris) kenmerkt zou ik maar eens een dokter bezoeken, want dan is er echt iets mis met je lichaam.
Gelul.
Ladies, form a line to my left for makeouts. Dudes, form a line to my right for high-fives.
I envision a future where the brains of briliant men can be kept alive in the bodies of dumb people.
pi_52978494
quote:
Op donderdag 6 september 2007 11:40 schreef Strong_Bad het volgende:
Gelul.
Nee.
You are not a beautiful and unique snowflake. You are the same decaying organic material as everyone else.
Choose sitting on that couch watching mind-numbing sprit-crushing game shows, stuffing fucking junk food into your mouth.
pi_52980275
veels te warm voor de kachel
Wie een kuil graaft voor een ander is in ieder geval geen egoïst
pi_52981808
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:30 schreef mr_koffie het volgende:
Gelul.
quote:
Op woensdag 5 september 2007 20:47 schreef gebrokenglas het volgende:
Nou er zit een rode expansievat ja. Maar die is maar beperkt natuurlijk.
Dat lekken is de overdrukbeveiliging die in werking trad, dus op zich ging dat goed. Maarja 'k vond het maar eng, dat gelek en gesis.
Het is niet aan mij besteed, dit soort dingen.
Hoevaak vul je bij? want waarschijnlijk is je expansievat lek. Het kan ook zijn dat ie water verliest omdat je overdruk niet goed sluit, gebeurd vaker als ze 1 keer los zijn geweest dat ze niet goed meer sluiten.
  donderdag 6 september 2007 @ 17:35:56 #19
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_52986200
quote:
Op donderdag 6 september 2007 14:10 schreef nexcro het volgende:

[..]

Gelul.
[..]

Hoevaak vul je bij? want waarschijnlijk is je expansievat lek. Het kan ook zijn dat ie water verliest omdat je overdruk niet goed sluit, gebeurd vaker als ze 1 keer los zijn geweest dat ze niet goed meer sluiten.
Nou op zich dus niet vaak. 1x of 2x per jaar. En of ie los is geweest geen idee, het zit er al 8 jaar zo (huurhuis).
pi_52993535
Expansievat is lek. Voel er maar aan. Als die helemaal warm is dan is het ding geheel gevuld met water en dus foute boel. Normaal moet ongeveer de helft warm zijn (een deel water en, gescheiden door een rubber balg, lucht). En als die balg lek is dan kan het warm wordende water niet uitzetten en loopt de druk snel op.
pi_52996434
-opdonderen-

[ Bericht 76% gewijzigd door The_Terminator op 07-09-2007 23:36:54 ]
  vrijdag 7 september 2007 @ 18:17:22 #22
134103 gebrokenglas
Half human, half coffee
pi_53011533
quote:
Op donderdag 6 september 2007 23:03 schreef FiveseveN het volgende:
Expansievat is lek. Voel er maar aan. Als die helemaal warm is dan is het ding geheel gevuld met water en dus foute boel. Normaal moet ongeveer de helft warm zijn (een deel water en, gescheiden door een rubber balg, lucht). En als die balg lek is dan kan het warm wordende water niet uitzetten en loopt de druk snel op.
ok dank voor de tip. Ik ga het straks testen. kachel is nu uit, en 1.2 bar druk.

Het expansievat bljift helemaal koud.

Bij het verwarmen was de druk 2 bar (het water was 55 graden), toen de kachel uitsloeg viel de druk gelijk terug naar 1.8 bar.

[ Bericht 14% gewijzigd door gebrokenglas op 07-09-2007 20:02:17 ]
pi_53014254
quote:
Op vrijdag 7 september 2007 18:17 schreef gebrokenglas het volgende:

[..]

ok dank voor de tip. Ik ga het straks testen. kachel is nu uit, en 1.2 bar druk.

Het expansievat bljift helemaal koud.

Bij het verwarmen was de druk 2 bar (het water was 55 graden), toen de kachel uitsloeg viel de druk gelijk terug naar 1.8 bar.
om het expansievat te testen,vullen tot de 1.8bar,en tikken op de bovenste en onderste helft met een schroevendraaier ofzo.

als de bovenste helft het dofst klinkt is hij goed,klinkt de onderste het dofst is hij kapot ,sucses
ik kan je niet horen bert,ik heb een banaan in mijn oor.
pi_53014334
-opdonderen-

[ Bericht 82% gewijzigd door The_Terminator op 07-09-2007 23:37:04 ]
  vrijdag 7 september 2007 @ 20:41:49 #25
156145 Lucifer_Doosje
Licht ontvlambaar
pi_53014800
Het is zomer, dus heb je geen kachel nodig
Op zaterdag 26 juli 2008 11:43 schreef Kali-Mist1 het volgende:
lucifer FTW!!!!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties