abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 4 september 2007 @ 18:36:59 #1
139330 TNA
For the stars that shine
pi_52941476
quote:
Premier Balkenende vindt dat in Nederland te veel een mentaliteit van middelmatigheid heerst. Bij de opening van het academisch jaar in Wageningen zei hij dat Nederland concurrerender en ondernemender moet worden.

Twee van de drie Nederlandse studenten doen geen moeite om een hoog cijfer te halen, zei Balkenende. Hij vraagt zich af waarom niet meer mensen cum laude afstuderen en waarom de universiteiten internationaal niet hoger scoren.

Balkenende zei ook dat er te weinig ondernemingszin en vernieuwing is. Hij vindt dat er te weinig nieuwe bedrijven bijkomen, zoals navigatiemaker TomTom.
Bron: Teletekst

Bij mijn weten stimuleren Nederlandse universiteiten internationaal gezien uitzonderlijk weinig. En Balkenende zelf hoor ik ook alleen maar zeuren.

Dit geheel doet me overigens nogal denken aan een zekere opmerking over de VOC-mentaliteit
  dinsdag 4 september 2007 @ 18:45:26 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_52941598
Volgens mij wordt Balkenende zelf door de gemiddelde Nederlander ook niet met veel meer dan een 6 beoordeeld
Yankee go home!
pi_52941625
Meer zaufen idd. Balkenende kon het vast ook wel aardig bij LANX.
  dinsdag 4 september 2007 @ 18:54:09 #4
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_52941729
Laat dan de leerlingen die hoge cijfers halen wat minder uren verplicht op school zitten; blijkbaar hebben ze toch niet alle uren nodig en het zal de overige leerlingen ook nog eens stimuleren om wat beter hun best te doen.
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
pi_52941779
Lekker gemakkelijk om zoiets te zeggen. Net zo'n loze kreten als de opmerkingen dat Nederland een kenniseconomie moet worden en dit vervolgens in je beleid kompleet negeren.
Jesus saves but death prevails.
pi_52941822
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 18:57 schreef Shivo het volgende:
Lekker gemakkelijk om zoiets te zeggen. Net zo'n loze kreten als de opmerkingen dat Nederland een kenniseconomie moet worden en dit vervolgens in je beleid kompleet negeren.
Studentondernemers worden ook prima tegengewerkt, ook de bijverdiengrens zou afgeschaft moeten worden ook zodat nieuwe bedrijven al door studenten gestart worden.
ASV Augustijn ! Koppig Volhouden
  † In Memoriam † dinsdag 4 september 2007 @ 18:59:32 #7
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_52941824
Steeds meer en meer regeltjes verzinnen en dan gek staan te kijken dat ondernemers zich niet in rijen van 4 opstellen.
Carpe Libertatem
pi_52941872
quote:
Balkenende mist ambitie in Nederland

WAGENINGEN - Premier Jan Peter Balkenende mist ambitie in Nederland. Burgers moeten meer ondernemen en bedrijven moeten vernieuwende producten lanceren om de concurrentie met China en India aan te kunnen. Het matigen van de lonen is niet voldoende om aansluiting met deze landen te houden.

„We zullen de mentaliteit van middelmatigheid achter ons moeten laten en het ondernemersbloed sneller door onze aderen moeten laten stromen”, aldus Balkenende dinsdag bij de opening van het academisch jaar van de Wageningen Universiteit.

„In het verleden behaalden we onze economische groei vooral door loonmatiging en grotere participatie. Dat model biedt onvoldoende soelaas voor de toekomst”, stelt hij.

Volgens Balkenende holt de vergrijzing het reservoir aan werknemers uit. „Eenvoudigweg omdat die bron opdroogt en er geen extra handen meer zijn om het werk te doen. We zullen het dus over een andere boeg moeten gooien om ons welvaartsniveau te behouden en verder uit te bouwen.”

Het toekomstig succes van Nederland hangt volgens de minister-president af van drie factoren: „Kennis, innovatie en ondernemerschap. Er zal slimmer gewerkt moeten worden”, stelt hij. „Deze bouwstenen zijn op dit moment onvoldoende sterk om als fundament onder de toekomstige welvaart te kunnen fungeren.”

Verder spreekt Balkenende burgers aan op hun commercieel gevoel. „Zo veel mogelijk willen verkopen en nieuwsgierigheid, het is een prima basis voor een goede ondernemer. En het is ook een prima mentaliteit om vooruitgang te boeken en dynamiek te genereren. Ik mis dat te veel in Nederland”, aldus Balkenende.

Hij wil dat leerlingen en studenten tijdens hun opleiding in aanraking komen met ondernemerschap. Ook moet het onderwijs op een hoger peil worden getrokken. „Het Nederlandse hoger onderwijs scoort internationaal gezien niet goed. Ook blijkt dat het aandeel hoger opgeleiden in Nederland lager is dan dat in een aantal andere rijke landen.”

Balkenende hekelt de houding van veel studenten, die zichzelf tevreden stellen met een krappe voldoende. Eenmaal afgestudeerd wil hij onderzoekers stimuleren door hen te laten profiteren van hun uitvindingen. „Eén van de belemmeringen is dat onderzoekers zelf onvoldoende meeprofiteren van de commerciële opbrengsten van hun eigen idee. Daar zal verandering in komen”, kondigt hij aan.
Wat uitgebreider bericht van de Telegraaf.
Yeasayer - Wait for the Summer
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:13:24 #9
189454 Curri
Banaantje 4 life..
pi_52942033
dat komt door cultuur.. het is niet "hot" om je best te doen
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:16:26 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_52942101
Kern van het probleem is dat het helemaal niet rendeert om je best te doen. Je wordt het meest beloond wanneer je lekker bij dezelfde baas dicht in je eigen dorp tot aan je pensioen blijft wonen. Iedere ander actie wordt door de belastingen keihard afgestraft.
The End Times are wild
pi_52942105
Ik zag em net nog de loftrompet schallen over TomTom, twee jaar geleden haalde hij Spyker steeds als voorbeeld aan
quote:
Mullers fijne neus voor uitgekiende publiciteit is befaamd. Hij heeft premier en autoliefhebber Jan Peter Balkenende tot een soort ambassadeur voor Spyker weten te maken. Balkenende heeft zich regelmatig publiekelijk met Muller laten zien. Hij was aanwezig bij de ondertekening van de deal met Mubadala. Daarna mocht de premier buiten het oog van de camera’s plaatsnemen achter het stuur van een Spyker voor een flinke rit. Maar ook zonder Muller erbij laat Balkenende zich steevast lovend uit over de Nederlandse sportwagen.
http://www.fembusiness.nl(...)s/37518/article.html

Nog een gratis advies voor Balkenende, neem morgen ontslag bij de Koningin en begin voor jezelf.
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:26:43 #12
130298 TheThirdMark
To what Purpose!
pi_52942266
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 19:16 schreef LXIV het volgende:
Kern van het probleem is dat het helemaal niet rendeert om je best te doen. Je wordt het meest beloond wanneer je lekker bij dezelfde baas dicht in je eigen dorp tot aan je pensioen blijft wonen. Iedere ander actie wordt door de belastingen keihard afgestraft.
Inderdaad.
Heb jarenlang op een tering eind van huis gewerkt. Toch snel 4 uur reizen per dag.
Dat die uren vanuit de baas goed betaald werden is logisch, maar dat de overheid er dan toch maar even 50% van wil zien is erg tegen het zere been.
Het wordt totaal niet beloont om iets extra's te doen, dus waarom zou je uberhaubt nog doen?
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:35:57 #13
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_52942430
Balkenende is het toonbeeld van middelmatigheid, vertel mij een ding waarmee de man ook maar mee uitspringt tussen de complete middelmatigheid van de massa stroming.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:50:49 #14
174520 BreakSpear
Sociaal & Liberaal
pi_52942706
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 19:13 schreef Curri het volgende:
Precies. En dat begint al op school. De leerlingen die spijbelen en verder weinig nuttigs doen zijn stoer, en de leerlingen die goed hun best doen zijn nerds. Beloon de leerlingen die hun best doen en goede cijfers behalen met een paar uur in de week minder les, en beloon de nietsnutten die weinig tot niks doen en slechte cijfers behalen met een paar studie uurtjes in de week extra.

En ja, dat is zielig voor de mensen die de stof ontzettend moeilijk vinden. Maar die horen gewoon een niveau lager!
Als God het kwaad wil voorkomen maar daar niet toe in staat is, dan is hij machteloos. Als hij dat kan, maar het niet wil is hij kwaadwillend. Als hij daartoe in staat is en het ook wil, waar komt dan het kwaad vandaan?
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:58:47 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_52942881
Verhuizen is ook geen optie met de overdrachtsbelasting. Want die spaar je netto niet zo snel terug in een paar jaar.
En je woont ongeveer in hetzelfde huis, of je dit nu met je uitkering en huursubsidie van de sociale woningbouw huurt of wanneer je nu (met zijn tweeen) werkt of koopt. Eerstgenoemde heeft vaak per maand netto nog meer koopkracht over.
The End Times are wild
  dinsdag 4 september 2007 @ 19:59:51 #16
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_52942896
Het grappige is dus dat de overheid zelf alle voorwaarden voor een zesjescultuur schept, en vervolgens gaat klagen wanneer deze ook nog ontstaat!
The End Times are wild
pi_52942976
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 19:59 schreef LXIV het volgende:
Het grappige is dus dat de overheid zelf alle voorwaarden voor een zesjescultuur schept, en vervolgens gaat klagen wanneer deze ook nog ontstaat!
Misschien hadden ze op meer idealisme gehoopt? Daar hebben politici in hun enthousiasme wel vaker last van tenslotte.
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:05:16 #18
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52943025
Weet je wel hoe weinig contacturen ik had in bijv. mijn 1e jaar Sociologie, gek dat je er dan zelf ook niet bijster veel uren in steekt. (Overigens was bij Technische Informatica de studieweek op de uni bijna een volledige werkweek, als je alles deed, dus er is veel verschil.)
[KNE]-Mod
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:09:08 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_52943124
Balkenende moet er maar voor zorgen dat je er wat aan hebt als je ambities hebt, dat je wat meer mag houden van je inkomen als je veel verdient.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:27:06 #20
66825 Reya
Fier Wallon
pi_52943603
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Balkenende moet er maar voor zorgen dat je er wat aan hebt als je ambities hebt, dat je wat meer mag houden van je inkomen als je veel verdient.
En sowieso onderprestatie bij zowel universiteiten als studenten financieel te ontmoedigen; nu krijgen universiteiten een vast bedrag per student die er ingeschreven is, en krijgen studenten een standaard studiefinanciering die op geen enkele manier in verband staat met de geleverde prestaties. Zorg ervoor dat er van beide kanten meer prestatieprikkels zijn, en stap af van het doorgedreven gelijkheidsbeginsel dat iedere student evenveel geld en middelen dient te krijgen.
pi_52943639
Een deel van de VOC-mentaliteit die hij propageert is natuurlijk dat je als overheid er alles aan doet om te zorgen dat je eigen industrie succesvol is en blijft. Dat heeft hij de afgelopen jaren nagelaten en in combinatie met de nieuwe Zalm-regels (waardoor Nederland één van de soepelste landen in de wereld is geworden mbt het overnemen van bedrijven) leidt dat tot een uitverkoop/kolonisatie van Nederland.

Wat Balkenende zegt is ook niet nieuw. Al een half jaar eerder constateerde het CPB dat de Nederlandse top relatief dom is in vergelijking met het buitenland. Vanaf toen begreep ik ook meteen waarom onze overheid en bedrijven van zeeeeer bedroevende kwaliteit zijn.

Tot slot moet gezegd worden dat Balkenende geen recht van spreken heeft. In zijn tijd was het collegeld gewoon lager, de stufi hoger, mocht je meer jaren over je studie doen, géén bindend studieadvies en een studielast van 20 uur ipv de huidige 40 uur.
Hij heeft geschiedenis gestudeerd. Met alle respect hoor, maar die studie staat nou niet bekend vanwege het aantal hyperenthousiaste/ambitieuze studenten. Daarna heeft ie nog rechten gedaan, een studie die tegenwoordig wel wat voorstelt (onder Rutte zijn de duimschroeven flink aangedraaid), maar Balkenende deed dat toentertijd naast z'n werk voor het WI en gemeenteraadswerk. Dat kan twee dingen betekenen: of Balkenende is uitmuntend intteligent, of die studie stelde toen niets voor.

Ik heb een vermoeden
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_52943774
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:27 schreef Reya het volgende:

[..]

En sowieso onderprestatie bij zowel universiteiten als studenten financieel te ontmoedigen; nu krijgen universiteiten een vast bedrag per student die er ingeschreven is, en krijgen studenten een standaard studiefinanciering die op geen enkele manier in verband staat met de geleverde prestaties. Zorg ervoor dat er van beide kanten meer prestatieprikkels zijn, en stap af van het doorgedreven gelijkheidsbeginsel dat iedere student evenveel geld en middelen dient te krijgen.
Ja maar de oplossing die je vaak hoort van 'maak het collegeld 10000 euro' geloof ik niet. Je ziet nu al dat studenten gewoon moeten werken of lenen van de IB groep en daar lekker sixpacks van gaan kopen. Het is ook begrijpelijk want de rente van de IB groep is ultralaag, en als je dat moet afbetalen stelt dat natuurlijk niets meer voor.

Daarom denk ik dat het collegeld verhogen geen goede oplossing is. Daaraan vast zullen dan immers ook verbeterde financieringsfaciliteiten komen (zodat niet alleen Henk-Jan uit Wassenaar kan studeren) en je zult zien dat veel studenten nog steeds onverantwoord met hun lening zullen omspringen, dat geef ik je op een briefje.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:36:50 #23
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52943803
Volgens mij is Balkenende ook gepromoveerd hoor, dat stelt zeker wel wat voor.
[KNE]-Mod
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:37:32 #24
3185 Adelante
To let it go now
pi_52943819
Ik mis ambitie en visie in het regeringsbeleid. Staan we dan nu gelijk?
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
pi_52943868
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:36 schreef ThE_ED het volgende:
Volgens mij is Balkenende ook gepromoveerd hoor, dat stelt zeker wel wat voor.
In 1992 deed hij dat, net op het moment dat hij z'n wetenschappelijke carriere begon.

Kan best dat hij slim is maar de man moet niet gaan zeuren. In vergelijking met 20 jaar geleden is studeren echt een hel.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:41:56 #26
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52943928
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:39 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Kan best dat hij slim is maar de man moet niet gaan zeuren. In vergelijking met 20 jaar geleden is studeren echt een hel.
Dat kan best zijn, maar nog vind ik dat er hier en daar sommige studies wel iets scherper kunnen zijn. Misschien moeten meer mogelijkheden bieden om ook echt met je studie bezig te zijn (studentondernemers ?) zeker bij de meer theoretische studies aan niet-technische universiteiten.
[KNE]-Mod
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:43:20 #27
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_52943957
En dat op de dag dat er ook naar buiten komt dat iedereen die maar een beetje in zijn eigen onderhoud kan voorzien gekort gaat worden op zijn kinderbijslag terwijl christelijk en ander religieus roodharig inteeltgespuis zich met Zijn Zegen en die van Balkie ongeremd gesubsidieerd voort blijven planten.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:43:56 #28
66825 Reya
Fier Wallon
pi_52943978
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:35 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ja maar de oplossing die je vaak hoort van 'maak het collegeld 10000 euro' geloof ik niet. Je ziet nu al dat studenten gewoon moeten werken of lenen van de IB groep en daar lekker sixpacks van gaan kopen. Het is ook begrijpelijk want de rente van de IB groep is ultralaag, en als je dat moet afbetalen stelt dat natuurlijk niets meer voor.

Daarom denk ik dat het collegeld verhogen geen goede oplossing is. Daaraan vast zullen dan immers ook verbeterde financieringsfaciliteiten komen (zodat niet alleen Henk-Jan uit Wassenaar kan studeren) en je zult zien dat veel studenten nog steeds onverantwoord met hun lening zullen omspringen, dat geef ik je op een briefje.
Natuurlijk moet het altijd de bedoeling blijven dat iedereen kan studeren, maar met studeren moet dan ook echt studeren bedoeld worden studeren, en niet tien uur per week wat colleges volgen en wat boeken doorbladeren, en voor de rest vooral veel luieren en in de kroeg zitten (een stereotype wat helaas nog steeds veel voorkomt bij studenten). Als dat laatste niet meer voor alle studenten mogelijk is, dan zij dat zo. Wat mij betreft mag er wel een royaal financieringsstelsel bestaan voor armlastige studenten die bereid zijn werkelijk prestaties neer te zetten, mits er enige prestatieprikkels aan vastzitten.
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:47:06 #29
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_52944059
Ach, ik vind dat in de kroeg hangen er ook gewoon bij hoort. Vrijheid blijheid vind ik een essentieel onderdeel van het studentenleven. Maar volgens mij kan dat heel goed bestaan naast een prikkelender studie, zeker voor de wat softere vakken is er echt belachelijk weinig colllege. Ja, je moet zelf de uitdaging zoeken zegt men dan, maar ik heb voor die extra literatuur die ik gelezen heb geen enkel studiepunt gehad dus ik snap wel dat niet iedereen dat gaat zitten doen.
[KNE]-Mod
  dinsdag 4 september 2007 @ 20:49:06 #30
45206 Pietverdriet
pi_52944126
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:27 schreef Reya het volgende:

[..]

Stufi afschaffen en studielening voor in de plaats zetten.
Er zijn in NL veel te veel vrouwen die studeren en daar niets mee doen, en zsm zwanger wordern en dan niet meer werken.
pi_52944151
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:43 schreef Reya het volgende:

[..]

Natuurlijk moet het altijd de bedoeling blijven dat iedereen kan studeren, maar met studeren moet dan ook echt studeren bedoeld worden studeren, en niet tien uur per week wat colleges volgen en wat boeken doorbladeren, en voor de rest vooral veel luieren en in de kroeg zitten (een stereotype wat helaas nog steeds veel voorkomt bij studenten). Als dat laatste niet meer voor alle studenten mogelijk is, dan zij dat zo. Wat mij betreft mag er wel een royaal financieringsstelsel bestaan voor armlastige studenten die bereid zijn werkelijk prestaties neer te zetten, mits er enige prestatieprikkels aan vastzitten.
Nou ik zit sinds 2 weken aan de faculteit der sociale wetenschappen -wat hier op Fok nogal een slechte naam heeft- en 60% haalt gewoon het eerste jaar niet. Het is echt niet zo dat het luilekkerland is, was het maar waar. Kennelijk vallen er toch nog een hoop door de mand met hun gemakzuchtige houding.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_52944242
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Er zijn in NL veel te veel vrouwen die studeren en daar niets mee doen, en zsm zwanger wordern en dan niet meer werken.
Misschien vinden die vrouwen dat wel gewoon leuk? Het benadrukken van de economische kant is zowel de sterkte als de zwakte van Balkenendes speech. Op de middelbare school had ik namelijk een jonge lerares die in 5 jaar cum laude was afgestudeerd op filosofie en nederlands. Uiteindelijk moeten mensen gewoon kiezen wat ze leuk vinden, en als dat niet een dikke baan bij Shell is moet je dat respecteren. Zelfs als die mensen huisvrouw willen worden.
Deuger, Woke & Gutmensch
  dinsdag 4 september 2007 @ 21:03:05 #33
45206 Pietverdriet
pi_52944514
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:53 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Misschien vinden die vrouwen dat wel gewoon leuk? Het benadrukken van de economische kant is zowel de sterkte als de zwakte van Balkenendes speech. Op de middelbare school had ik namelijk een jonge lerares die in 5 jaar cum laude was afgestudeerd op filosofie en nederlands. Uiteindelijk moeten mensen gewoon kiezen wat ze leuk vinden, en als dat niet een dikke baan bij Shell is moet je dat respecteren. Zelfs als die mensen huisvrouw willen worden.
Als je eerst wat wilt studeren en daarna huisvrouw wilt worden vind ik dat best hoor, maar dat betaal je dan ook zelf maar.
  dinsdag 4 september 2007 @ 21:06:56 #34
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_52944605
Dat komt omdat er ook totaal geen uitdaging is. Extra je best doen levert alleen maar gehoon op van je medestudenten.

Dat begint al op de kleuter/basisschool: als je een slim kind bent, dan wordt je door de juf vervelend geacht, omdat ze meer haar best zou moeten doen voor jou. Als je een dom kind bent, wordt je ook vervelend geacht om dezelfde reden, maar daar krijgen krijgen ze tenminste nog subsidie voor...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_52944666
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je eerst wat wilt studeren en daarna huisvrouw wilt worden vind ik dat best hoor, maar dat betaal je dan ook zelf maar.
Jij weet dus duidelijk in theorie en praktijk niet hoe dat doorgaans in een relatie gaat. Meestal komt een relatie trouwens tijdens de studie.

Sowieso kan ik me niet voorstellen dat mensen gaan studeren als ze 100% zeker weten dat ze daarna het kroost gaan verzorgen. Dergelijke inzichten, afwegingen en discussies komen later pas.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_52945236
quote:

[..]

"Als je je studiefinanciering niet terug wil betalen via de inkomstenbelasting, dan vinden we wel een andere manier"
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  dinsdag 4 september 2007 @ 21:29:28 #37
71435 King_of_cubes
Infantiele klootzak
pi_52945309
Balkenende moet er dan maar eens voor gaan zorgen dat je wat hebt aan een hoger cijfer. Als ik een ander vak ermee zou kunnen compenseren zou ik niet die mentaliteit hebben.
  dinsdag 4 september 2007 @ 21:29:44 #38
45206 Pietverdriet
pi_52945316
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Jij weet dus duidelijk in theorie en praktijk niet hoe dat doorgaans in een relatie gaat. Meestal komt een relatie trouwens tijdens de studie.

Sowieso kan ik me niet voorstellen dat mensen gaan studeren als ze 100% zeker weten dat ze daarna het kroost gaan verzorgen. Dergelijke inzichten, afwegingen en discussies komen later pas.
En wat voegt dat toe?
Gewoon studie lening invoeren ipv studiebeurs, eigen verantwoording heet dat.
Eigen lusten, eigen lasten.
Uiteraard het bespaarde bedrag wel minderen op de loonbelasting
pi_52945342
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hoe hoger opgeleid de moeder, hoe beter de kansen van haar kinderen.(bron weet ik zo ff niet meer). Weggegooid is die opleiding dus niet per sé, je zou het ook kunnen zien als een investering in de nieuwe generatie.
  dinsdag 4 september 2007 @ 21:36:28 #40
45206 Pietverdriet
pi_52945579
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:30 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Hoe hoger opgeleid de moeder, hoe beter de kansen van haar kinderen.(bron weet ik zo ff niet meer). Weggegooid is die opleiding dus niet per sé, je zou het ook kunnen zien als een investering in de nieuwe generatie.
Dat is allemaal prima, maar betaal het lekker zelf.
Nu kent NL een slordige drie kwart van een miljoen "vrijwillig werkelozen", velen met een hoge opleiding.
pi_52945840
Dat is echt de houding van 'wie kinderen wil moet er zelf maar voor opdraaien'. Bedenk dat de toekomst in van dit land in de hand ligt van mensen die zo vriendelijk zijn geweest kinderen te 'nemen', en er hun halve leven + vrijheid + een hoop geld aan op te offeren.

Zo en nu weer on-topic.

[ Bericht 2% gewijzigd door zwemmerseczeem op 04-09-2007 21:50:31 ]
pi_52946188
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:06 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dat komt omdat er ook totaal geen uitdaging is. Extra je best doen levert alleen maar gehoon op van je medestudenten...
Je medestudenten die SMS-en, hardop kletsen over wie wie batst, de stof nooit van te voren lezen en daarover opscheppen, en je giftige blikken toewerpen als jij het antwoord wél weet.

Ben je die houding zat, en zoek je je toevlucht in een honoursprogramma, waar iedereen wél z'n huiswerk doet, dan krijg je een hoop gehuil aan te horen.

Wat arrogant. Wat elitair. Moet dat nou, studenten met goeie cijfers bijelkaar? Wat zeggen cijfers nou helemaal? Blaatvaardigheid is véél belangrijker! Gaat het niet ten koste van andere studenten? Je kan toch ook elders uitdaging vinden? enz..
  dinsdag 4 september 2007 @ 21:55:34 #43
45206 Pietverdriet
pi_52946396
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:42 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Dat is echt de houding van 'wie kinderen wil moet er zelf maar voor opdraaien'. Bedenk dat de toekomst in van dit land in de hand ligt van mensen die zo vriendelijk zijn geweest kinderen te 'nemen', en er hun halve leven + vrijheid + een hoop geld aan op te offeren.

Zo en nu weer on-topic.
En dat is een duivel schijt op de grote hoop houding, anderen moeten maar betalen en ik wil maximaal genieten daarvan..
Eigen Verantwoording, beloond worden voor wat je zelf neerzet, dat is waar we naar toe moeten.
pi_52946626
Als je in Nederland jezelf wilt ontplooien dan wordt je aan alle kanten kaalgeplukt in dit land
Met 2x modaal kan je net een rijtjeshuis financieren met een auto van 10 jaar oud voor de deur.

In DLD heb je een vrijstaandhuis en een BMW uit 2002

Kortom Den Haag heeft het geheel aanzichzelf te danken!!
De afgunst regeert in Nederland

Den Haag zou eens ambiteus moeten zijn en niet zo moeten rommelen binnen de marges.
De koek moet niet verdeeld worden.... de koek moet groter gemaakt worden

Balkenende
Wouter Bos

[ Bericht 31% gewijzigd door Revolution-NL op 04-09-2007 22:10:26 ]
pi_52946956
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

En dat is een duivel schijt op de grote hoop houding, anderen moeten maar betalen en ik wil maximaal n.
Je kunt het ook omdraaien: 'ik wil maximaal genieten van mijn vrije leventje, Iemand anders moet maar zijn vrijheid inleveren om kinderen op te voeden die later onze billen gaan afvegen in het bejaardenhuis..'

Maar dat is de discussie niet hier..

[ Bericht 1% gewijzigd door zwemmerseczeem op 04-09-2007 22:21:33 ]
pi_52946967
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Eigen Verantwoording, beloond worden voor wat je zelf neerzet, dat is waar we naar toe moeten.
So true... alleen de politiek realiseerd momenteel het tegenovergestelde
  dinsdag 4 september 2007 @ 22:32:40 #47
45206 Pietverdriet
pi_52947523
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:11 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Je kunt het ook omdraaien: 'ik wil maximaal genieten van mijn vrije leventje, Iemand anders moet maar zijn vrijheid inleveren om kinderen op te voeden die later onze billen gaan afvegen in het bejaardenhuis..'

Maar dat is de discussie niet hier..
Dat is nu juist wel waar het om gaat.
Als Nederland ambitie wil, zal je ambitie niet moeten bestraffen.
Ik zie trouwens niet in waarom je studeren, werken en kinderen krijgen niet kan kombineren, ik ken zat mensen die dat doen. Wat ik niet inzie is waarom mensen een pretstudie op staatskosten kunnen doen en dan vervolgens vinden dat het krijgen van een paar kids rechtvaardigt dat ze op hun reet zitten.
Nogmaals het mag van mij allemaal, ik zeg alleen dat je je studie zelf moet betalen.
  dinsdag 4 september 2007 @ 22:34:53 #48
45206 Pietverdriet
pi_52947578
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je in Nederland jezelf wilt ontplooien dan wordt je aan alle kanten kaalgeplukt in dit land
Met 2x modaal kan je net een rijtjeshuis financieren met een auto van 10 jaar oud voor de deur.

In DLD heb je een vrijstaandhuis en een BMW uit 2002

Kortom Den Haag heeft het geheel aanzichzelf te danken!!
De afgunst regeert in Nederland

Den Haag zou eens ambiteus moeten zijn en niet zo moeten rommelen binnen de marges.
De koek moet niet verdeeld worden.... de koek moet groter gemaakt worden

Balkenende
Wouter Bos
Sorry, maar hier in D wordt ambitie nog erger bestraft als in Nederland.
Geloof me, ik ken het maar al te goed uit mijn eigen ervaring, en zie het aan mijn vriend die een eigen zaak heeft.
  dinsdag 4 september 2007 @ 22:43:32 #49
67978 HenryHill
Fake it 'till you make it
pi_52947831

Ik heb 1 woord voor J.P.: nivellering. Als er in Nederland ook maar iemand dreigt een uitschieter te worden, op welk vlak dan ook, dan weten ze niet hoe snel ze er een regeltje voor moeten verzinnen om dit te compenseren.

En dan raar staan te kijken wanneer men geen motivatie meer heeft om echt iets te willen bereiken
So this is how liberty dies... with thunderous applause.
Truth? What's so great about the truth? Try lying for a change, it's the currency of the world
  dinsdag 4 september 2007 @ 22:45:59 #50
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_52947913
ik dacht dat het zo goed ging met de economie. Dat verhaal probeerde hij tenminste wel te slijten bij de laatste verkiezingen
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_52948163
Volgens mij was Jan Peter vroeger altijd het vervelende ventje met de grote bril die altijd maar in de boeken zat, gepest door zijn schoolgenootjes die wél een sociaal leven hadden en nu een fatsoenlijke baan hebben in plaats van gebakken lucht uit het westen verkopen om de agressie jegens zijn vroegere schoolgenootjes te uiten...
  dinsdag 4 september 2007 @ 22:57:02 #52
45206 Pietverdriet
pi_52948244
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:54 schreef Sport_Life het volgende:
Volgens mij was Jan Peter vroeger altijd het vervelende ventje met de grote bril die altijd maar in de boeken zat, gepest door zijn schoolgenootjes die wél een sociaal leven hadden en nu een fatsoenlijke baan hebben in plaats van gebakken lucht uit het westen verkopen om de agressie jegens zijn vroegere schoolgenootjes te uiten...
Volgens mij was JP de jongste hoogleraar van NL voordat hij de politiek in ging
pi_52948336
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]
n.
Ik zie trouwens niet in waarom je studeren, werken en kinderen krijgen niet kan kombineren, ik ken zat mensen die dat doen. Wat ik niet inzie is waarom mensen een pretstudie op staatskosten kunnen doen en dan vervolgens vinden dat het krijgen van een paar kids rechtvaardigt dat ze op hun reet zitten.
Nogmaals het mag van mij allemaal, ik zeg alleen dat je je studie zelf moet betalen.
Dat kan ook best samengaan, ik zie alleen mensen die gaan voor het opvoeden van kinderen niet als 'op hun reet zittende..'

Nederland zal trouwens niet ambitieuzer worden.. de neiging om tot gehuil te vervallen als een groep zich onderschijdt van de rest is te groot..
  dinsdag 4 september 2007 @ 23:01:57 #54
45206 Pietverdriet
pi_52948412
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:59 schreef zwemmerseczeem het volgende:

[..]

Dat kan ook best samengaan, ik zie alleen mensen die gaan voor het opvoeden van kinderen niet als 'op hun reet zitten..'
van mij mag iedereen zelf weten wat ie doet, maar op eigen verantwoording.
  dinsdag 4 september 2007 @ 23:35:10 #55
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_52949340
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 19:13 schreef Curri het volgende:
Als je dat doet, en goed verdient, dan krijg je niet alleen Bos op je nek, maar de meerderheid van Nederland.
En dat is nu net datgene dat men ervoor kiest om 'geen gezeik' te krijgen, en gewoon een normaal leven willen. Omdat, als je veel presteert en veel verdient, je gezeik krijgt. Totaal onterecht dat gezeik, maar het is er.

Een normaal leven willen leiden staat hoog in het vaandel van mensen die geen ambitie hebben, óf geen gezeik van 'ambitiehaters' willen.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_52949540
Ik laak dit kabinet. Wat wil Balkenende nu. Misschien zou hij eens moeten kijken naar zijn begrotingen en "zijn" ideeën/idealen. Is het niet juist dit kabinet die middelmaat wil belonen en vooral wil ondersteunen.

Sowieso is de stimulans in dit land om je best te doen behoorlijk laag. Als je je best doet staat de overheid als eerste op de stoep om je aan alle kanten te belasten voor je inzet. Is dat geen stank voor dank?

Misschien moet Balkenende zichzelf en het kabinetsbeleid eens onder de loep nemen alvorens te wijzen naar anderen.
pi_52951100
Een oplossingen die ik jaren geleden al bedacht:
Standaard zijn er 6 ECTS per vak. Bij een 6/7 krijg je 4 ECTS. Bij een 8/9 6 ECTS en bij een 10 krijg je 7 ECTS. Dan kiezen studenten tussen verdieping of verbreding. Studenten die goed ergens in zijn gaan niet achterover leunen en toch een 6 halen maar gaan zich inzetten voor de 8. Dan hoeft men immers minder bijvakken te volgen.
pi_52951735
Ja, gek he? Haal je gemiddeld een 8 dan word je NOG uitgeloot (* wijst naar zichzelf) ten faveure van iemand met een zesje. Flikker toch op met je gezever. Wat een hypocriet gejammer. Alles in NL is gericht op tegemoetkomen aan 'zielepietjes'. Doe daar maar eens iets aan in plaats van mensen die al in alle opzichten genaaid worden, te betichten van middelmatigheid.

-de beste studenten moeten als eerste een toegangsplaats krijgen ipv dat achterlijke lotingssysteem;
-technische studies worden gezien als zijnde voor 'nerds', de maatschappij doet lekker daar lekker aan mee en vervolgens betaalt het bedrijfsleven je als ingenieur ook een belachelijke salaris;
-hoeveel uitkeringstrekkers wonen er ook alweer in Nederland?;
-waarom zou je ook maar een uur overwerken als je daar netto misschien een euro voor terugziet?
-Den Haag geeft lekker het goede voorbeeld door zichzelf riant te belonen zonder daar ook maar enige prestatie voor te hoeven verrichten, en middels vorstelijke gouden handdrukken en jarenlange doorbetaling van salaris voor ex-kamerleden;
-heel Nederland hangt aan elkaar van een cultuur van betutteling, bemoeizucht, regelgeving en afgunst;
-politiek correcte onzin is decennia lang in de hoofdjes van de kindertjes gestampt waardoor de gedachte heerst dat presteren fout is, dat succes schandalig is, dat je acht weken vakantie verdient en dat je vooral maar normaal moet doen want dan doe je al gek genoeg;
-elk examen en niveau is simpeler gemaakt omdat het natuurlijk 'discriminatie' is wanneer dommere kindertjes niet mee kunnen komen; het gevolg daarvan is dat iedereen nu dom gelaten wordt;
-het ontslaan van slecht presterende werknemers is volslagen onmogelijk, terwijl goede werknemers daar de dupe van zijn bij reorganisaties;

Enz, enz, enz. Zesjescultuur? Prima gezegd hoor, maar met holle frasen van een overheid die zelf hooguit een twee waard is kom je niet ver. Het doet me een beetje denken aan bedrijven die janken en huilen dat ze geen technici kunnen vinden, maar tegelijkertijd elke braller met een economiestudie meer betalen....

Nederland en de EU gaan wel zo hard op hun bek wanneer Oost-Europa, India en China hun zaken een beetje op orde krijgen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_52951745
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 19:59 schreef LXIV het volgende:
Ik kan het zelf niet beter verwoorden. Hulde!
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_52951763
Hoe minder geld , hoe crimineler de bevolking

Balkende snapt dit nog niet..komt nog wel!
//Jij bent een user waar er meer van zouden moeten zijn, zhe devilll // Ik dacht dat je schreef Hitler ofzo//Huillie is mine!
pi_52952121
Men doet er in Den Haag alles aan het leven van de mensen, die hard werken, geen zesjes willen halen en graag willen innoveren, zuur te maken. En dan zeuren over een zesjes-cultuur en een cultuur van lafheid, ja hoe zou dat zo komen.
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 20:47 schreef ThE_ED het volgende:
Ach, ik vind dat in de kroeg hangen er ook gewoon bij hoort. Vrijheid blijheid vind ik een essentieel onderdeel van het studentenleven.
Vrijheid blijfheid misschien wat minder, maar vrijheid moet zeker blijven bestaan, en dat lijkt nu toch onder druk te staan. In de angst de boot te missen is men steeds strenger gewoorden wat betreft het 'doorstuderen', studenten worden bij het handje genomen en men moet in sneltreinvaart door de studie heen. Creativiteit en zelfstandigheid wordt niet gewaardeerd, alles moet snel snel snel. Met die studenten gaat Nederland nooit tot de wereldtop behoren. Om tot de innovatieve top te gaan behoren is het noodzaak momenten van bezinning, discussie en beschouwing plaats te laten vinden.
quote:
Ik snap de focus op kosten van het onderwijs op dit moment niet zo. Het is echt een fabel dat een ander kostenmodel alle problemen oplost. Allereerst moet er in Nederland een cultuur ontstaan waarin het leuk en tof is je best te doen op school, het enthousiasme om te leren is ontzettend belangrijk om tot succesvolle resultaten te komen. In een kennisgerichte samenleving moet kennis zo laagdrempelig mogelijk toegankelijk zijn. Het ligt dus zeker niet voor de hand nu al een barriere op te werpen door de kosten van het onderwijs te individualiseren.

Overigens ben ik absoluut niet voor een sterke overheid, ik ben er juist voorstander van dat de overheid sterk wordt ingekrompen.

[ Bericht 32% gewijzigd door Bolkesteijn op 05-09-2007 03:40:57 ]
pi_52952324
MISSCHIEN KOMT HET DOOR HET CONSERVATIEVE BELEID DAT NEDERLAND NIET MEER PROGRESSIE TOONT?
pi_52952334
quote:
Op woensdag 5 september 2007 03:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
Men doet er in Den Haag alles aan het leven van de mensen, die hard werken, geen zesjes willen halen en graag willen innoveren, zuur te maken. En dan zeuren over een zesjes-cultuur en een cultuur van lafheid, ja hoe zou dat zo komen.
[..]
Inderdaar ja, "Oh jij staat met je hoofd boven het maaiveld?" *SNOEI* "Zo da's beter, nu is iedereen weer gelijk".... We hebben er zelfs meer gezegdes voor: Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg, oftewel, doe maar gewoon zoals de rest doet. Dit is dus niet puur iets vanuit den haag maar zeker ook de nederlandse cultuur.
quote:
Vrijheid blijfheid misschien wat minder, maar vrijheid moet zeker blijven bestaan, en dat lijkt nu toch onder druk te staan. In de angst de boot te missen is men steeds strenger gewoorden wat betreft het 'doorstuderen', studenten worden bij het handje genomen en men moet in sneltreinvaart door de studie heen. Creativiteit en zelfstandigheid wordt niet gewaardeerd, alles moet snel snel snel. Met die studenten gaat Nederland nooit tot de wereldtop behoren. Om tot de innovatieve top te gaan behoren is het noodzaak momenten van bezinning, discussie en beschouwing plaats te laten vinden.
[..]

Ik snap de focus op kosten van het onderwijs op dit moment niet zo. Het is echt een fabel dat een ander kostenmodel alle problemen oplost. Allereerst moet er in Nederland een cultuur ontstaan waarin het leuk en tof is je best te doen op school, het enthousiasme om te leren is ontzettend belangrijk om tot succesvolle resultaten te komen. In een kennisgerichte samenleving moet kennis zo laagdrempelig mogelijk toegankelijk zijn. Het ligt dus zeker niet voor de hand nu al een barriere op te werpen door de kosten van het onderwijs te individualiseren.

Overigens ben ik absoluut niet voor een sterke overheid, ik ben er juist voorstander van dat de overheid sterk wordt ingekrompen.
100% gelijk!
pi_52952417
Als je een zesje niet voldoende vindt, dan moet je de prestatie waar nu een 6 voor staat gaan belonen met een 5. Lijkt mij dan
pi_52953610
quote:
Op woensdag 5 september 2007 07:37 schreef Autodidact het volgende:
Als je een zesje niet voldoende vindt, dan moet je de prestatie waar nu een 6 voor staat gaan belonen met een 5. Lijkt mij dan
Dat snap je helemaal verkeerd. Je moet die 6 gaan belonen met een 8 zodat zelfs diegene die nu een 4 halen 'hoogopgeleid' kunnen worden.

De zesjescultuur is overigens niet zo vreemd en samen te vatten in één woord: maaiveld.
  woensdag 5 september 2007 @ 10:40:22 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_52955129
Wat een gezeur weer van Balkenende

Mag ik verdorie zelf even bepalen of ik cum laude wil afstuderen of niet? Ik mag aannemen dat het nivo van het cijfers zes wordt bepaald als “voldoende nivo om te kunnen functioneren voor hetgene waarvoor de student wordt opgeleid”. En als Balkenende dat niet genoeg vind moeten de eisen aan een zes gewoon omhoog ipv te gaan zeuren.

Ik heb me als student veel met andere nuttige zaken dan studeren bezig gehouden zoals commissies en redactiewerk. Daar werden mn studieresultaten niet hoger van aar ik heb er veel van geleerd imo en het is hetgene waar ik zelf voor koos om me in te ontwikkelen. Niet iedereen heeft er zin in om zich uit te sloven voor zijn studie en dat is ook niet erg.

En ik ben nooit het type geweest dat men als HiPo beschouwt en de sterren van de hemel studeerde. Maar ik heb een prima baan op mn nivo gevonden en heb er een prima leven mee.

Wel vind ik dat studenten die wel die cum laude mentaliteit hebben meer mogen worden gesteund.
  woensdag 5 september 2007 @ 10:41:26 #67
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_52955150
* Dangel laakt Balkenende
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
  woensdag 5 september 2007 @ 11:17:01 #68
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_52955948
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Sorry, maar hier in D wordt ambitie nog erger bestraft als in Nederland.
Geloof me, ik ken het maar al te goed uit mijn eigen ervaring, en zie het aan mijn vriend die een eigen zaak heeft.
Ach ja een auto is tenminste betaalbaar in Duitsland.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_52957318
quote:
Bovenmeester Balkenende fulmineerde tijdens zijn opening van het academische jaar in Wageningen tegen de zesjescultuur.

'Waarom nemen studenten genoegen met een zesje? Waarom middelmatigheid tot deugd verheffen?'

Als oud-zesjeshaler protesteer ik tegen de denigrerende wijze waarop de premier de honderdenduizenden zesjeshalers van ons land in een kwaad daglicht stelt.

Alsof iedere leerling of student met veel zesjes er net zo makkelijk achtjes van had kunnen maken.

Niets is minder waar. De vijfjesbezitters schoppen het met heel veel extra inspanning, bijlessen en herexamens tot een zesje.
Zij hebben zodoende een hoog arbeidsethos, een sterke weerbaarheid en een onbreekbaar doorzettingsvermogen gekweekt.
De zesjeshalers zijn de schragen onder de rijk beladen eettafel van de prestatiemaatschappij, waaraan de achten zich te goed zitten te doen.

Wat haatten wij vroeger de briljante strebertjes die moeiteloos negens en tienen haalden en met veel dédain op ons, zesjeshalers neerkeken.
Wim de Bie
  woensdag 5 september 2007 @ 12:24:40 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_52957544
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:14 schreef Autodidact het volgende:

[..]

Wim de Bie
idd daar slaat ie ook de plank mis al is natuurlijk wel duidelijk waar Balkie naar uithaalt
Naar personen die precies genoeg hun best doen om alles te halen met zessen en zevens maar verder het studeren niet als vrijetijdsbesteding zien en het dus niet als noodzakelijk zien om er nog meer tijd in te steken om hogere cijfers te halen. Immers studeren deze mensen gewoon omdat ze een baan willen om een fijne boterham te verdienen en niet per se tot de topmensen der innovatie willen behoren of baanbrekende high potentials willen zijn.

Leven en laten leven zou ik zo zeggen. Wie is hij om voor mij te gaan bepalen wat ik met mn tijd die ik niet noodzakelijkerwijs nodig had om mn studie af te ronden had moeten doen. Ik heb daarin mn eigen ding gedaan.

Beter kijkt Balkenende naar de studenten die dit wel willen en geeft hij deze extra steun en voordeeltjes zodat ze zich prima kunnen ontwikkelen.
pi_52957669
Miss. heeft dat er ook wel wat mee te maken dat veel jongeren die beginnen aan een studie geen idee hebben wat ze later willen gaan doen. Dan zijn er ook nog een paar honderd verschillende opleidingen, verschillende richtingen en ook nog een keer op verschillende niveau's. Die jongeren (incl. mijzelf) hebben vaak geen idee wat ze willen gaan doen na de middelbare school. Maar er wordt door pa&ma wel verwacht dat ze een opleiding gaan doen, met als resultaat een slecht overwogen keuze.

Jongeren komen daardoor vaak bij een opleiding terecht waar ze een compleet verkeerd beeld over hebben/hadden, maar pa&ma zeggen natuurlijk kijk het maar even een tijdje aan miss. wordt het nog wel leuk. Vervolgens komen ze alsnog tot de conclusie dat dit niet hun opleiding is en dat ze eigenlijk wat anders willen doen. Helaas krijg je in Nederland maar 4 jaar stufi en is het niet echt verstandig om alsnog te stoppen en een nieuwe opleiding te kiezen aangezien er al 1 jaar stufi verneukt.

Resultaat; ongemotiveerde studenten die eigenlijk wat anders willen maar toch mar doorgaan met hun opleiding. Natuurlijk gaat dit niet voorr alle studenten op maar ik denk dat voor een vrij groot deel studenten wel geldt. Zeg niet dat dit dé verklaring is voor 'ongemotiveerde studenten' maar denk dat het er voor een deel wel mee te maken heeft.
Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
pi_52957748
Heeft iemand toevallig een link naar dat onderzoek waar gekeken is naar de top van universiteiten? Ben benieuwd hoe Nederland het daar deed ten opzichte van landen als Frankrijk.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_52957781
Och, ik begrijp wel dat hij wil dat er meer innovatie plaats vindt. Zo komen ze de volgende keer beter uit met hun begroting. Eigenlijk zegt hij: "Het volk werkt niet hard genoeg voor de staat."
Yeasayer - Wait for the Summer
  woensdag 5 september 2007 @ 12:43:33 #74
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_52957938
Toch vreemd dat Balkenende aan de ene kant de zesjes cultuur laakt maar aan de andere kant samen met het kabinet de mensen hard aanpakt die meer willen (o.a. verdienen).
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:36 schreef Burghardt het volgende:
Och, ik begrijp wel dat hij wil dat er meer innovatie plaats vindt. Zo komen ze de volgende keer beter uit met hun begroting. Eigenlijk zegt hij: "Het volk werkt niet hard genoeg voor de staat."
Idd, want als je hard werkt en meer verdient wordt je hard gestraft
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  woensdag 5 september 2007 @ 12:49:54 #75
8369 speknek
Another day another slay
pi_52958086
Maar zou hij ook aan kunnen geven waarom je in godesnaam meer zou willen doen?
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_52958149
quote:
Op woensdag 5 september 2007 01:45 schreef StefanP het volgende:
Ja, gek he? Haal je gemiddeld een 8 dan word je NOG uitgeloot (* wijst naar zichzelf) ten faveure van iemand met een zesje. Flikker toch op met je gezever. Wat een hypocriet gejammer. Alles in NL is gericht op tegemoetkomen aan 'zielepietjes'. Doe daar maar eens iets aan in plaats van mensen die al in alle opzichten genaaid worden, te betichten van middelmatigheid.

-de beste studenten moeten als eerste een toegangsplaats krijgen ipv dat achterlijke lotingssysteem;
-technische studies worden gezien als zijnde voor 'nerds', de maatschappij doet lekker daar lekker aan mee en vervolgens betaalt het bedrijfsleven je als ingenieur ook een belachelijke salaris;
-hoeveel uitkeringstrekkers wonen er ook alweer in Nederland?;
-waarom zou je ook maar een uur overwerken als je daar netto misschien een euro voor terugziet?
-Den Haag geeft lekker het goede voorbeeld door zichzelf riant te belonen zonder daar ook maar enige prestatie voor te hoeven verrichten, en middels vorstelijke gouden handdrukken en jarenlange doorbetaling van salaris voor ex-kamerleden;
-heel Nederland hangt aan elkaar van een cultuur van betutteling, bemoeizucht, regelgeving en afgunst;
-politiek correcte onzin is decennia lang in de hoofdjes van de kindertjes gestampt waardoor de gedachte heerst dat presteren fout is, dat succes schandalig is, dat je acht weken vakantie verdient en dat je vooral maar normaal moet doen want dan doe je al gek genoeg;
-elk examen en niveau is simpeler gemaakt omdat het natuurlijk 'discriminatie' is wanneer dommere kindertjes niet mee kunnen komen; het gevolg daarvan is dat iedereen nu dom gelaten wordt;
-het ontslaan van slecht presterende werknemers is volslagen onmogelijk, terwijl goede werknemers daar de dupe van zijn bij reorganisaties;

Enz, enz, enz. Zesjescultuur? Prima gezegd hoor, maar met holle frasen van een overheid die zelf hooguit een twee waard is kom je niet ver. Het doet me een beetje denken aan bedrijven die janken en huilen dat ze geen technici kunnen vinden, maar tegelijkertijd elke braller met een economiestudie meer betalen....

Nederland en de EU gaan wel zo hard op hun bek wanneer Oost-Europa, India en China hun zaken een beetje op orde krijgen.
Niet slecht voor een polemicist !
Ben het weer helemaal met je eens
pi_52958261
Ja en dan gaat hij op het hbo allemaal competentie onderwijs in lopen voeren. In de categorie wat nou 10 halen, een voldoende heb je, geen idee of het nou een 6 of een 10 was.
  woensdag 5 september 2007 @ 13:07:04 #78
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_52958305
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:49 schreef speknek het volgende:
Maar zou hij ook aan kunnen geven waarom je in godesnaam meer zou willen doen?
Ik denk dat de verklaring makelijk is...

Zo dat het kabinet meer kan incasseren
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_52958792
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Volgens mij was JP de jongste hoogleraar van NL voordat hij de politiek in ging
Dat zal allemaal best maar het huidige beleid wat door de regering met zijn naam voert getuigd nu ook niet echt van ambitie en past zeer goed binnen de zesjescultuur die er volgens Balkenende heerst.

Overigens ben ik het niet eens met die stelling, Nederland heeft wel last van een bepaalde cultuur maar dat is er meer 1 van muggenziften en doemdenken (waar grappig genoeg vooral veel expats last van hebben).
  woensdag 5 september 2007 @ 17:54:34 #80
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_52963170
quote:
Op woensdag 5 september 2007 12:35 schreef Monolith het volgende:
Heeft iemand toevallig een link naar dat onderzoek waar gekeken is naar de top van universiteiten? Ben benieuwd hoe Nederland het daar deed ten opzichte van landen als Frankrijk.
Slecht.

Parijs deed het beter.
http://ed.sjtu.edu.cn/ranking.htm
pi_52963263
Misschien moet meneer Balkenende zich eens afvragen waarom studenten tevreden zijn met een zes voor een tentamen.
Er zijn zat studenten die zich liever wat breder ontwikkelen en ook met andere zaken bezig zijn. Of studenten die simpelweg werken, en zo ook bijdragen aan de maatschappij.
Lekker makkelijk, roepen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  woensdag 5 september 2007 @ 18:12:52 #82
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_52963558
En daarnaast, in het bedrijfsleven lever je ook nooit meer dan gevraagd. Nooit.

Als iemand een huis koopt, en daarvoor dus betaald heeft, ga je niet ineens 'ambitieus' een riante villa neerplanten. Een 6 is dus volledig prima.
  woensdag 5 september 2007 @ 18:25:14 #83
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_52963862
Maar,.. heeft Balkenende dus zelf iets waar ie mee uitspringt in iets?
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
pi_52964611
quote:
Op woensdag 5 september 2007 18:12 schreef Yildiz het volgende:

Als iemand een huis koopt, en daarvoor dus betaald heeft, ga je niet ineens 'ambitieus' een riante villa neerplanten. Een 6 is dus volledig prima.
Ja, want concurrentie bestaat niet
pi_52965157
quote:
Op woensdag 5 september 2007 17:54 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Slecht.

Parijs deed het beter.
http://ed.sjtu.edu.cn/ranking.htm
Dat is dus een ander onderzoek. Er was laastst een onderzoek specifiek naar de top 5% van studenten aan universiteiten meen ik. Daar deed Nederland het erg beroerd. Juist in het soort onderzoeken waar jij er een van aanhaalt doet Nederland het vaak best goed omdat het 'gemiddelde niveau' vrij goed is.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  woensdag 5 september 2007 @ 19:26:48 #86
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_52965227
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef Fastmatti het volgende:

[..]

Ja, want concurrentie bestaat niet
Als de concurrent een villa levert voor de prijs van een huis, en daar verlies op lijdt, doet ie dat maar lekker.

Een beter product staat zelden gelijk aan een kwalitatief beter product.
pi_52965496
Wat kan een mens het gezeur van een Nederlandse minister-president toch beu worden.
pi_52965851
Ik vond deze cartoon in DePers vandaag wel treffend:
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
  woensdag 5 september 2007 @ 19:54:47 #89
45206 Pietverdriet
pi_52965952
quote:

Jij snapt er echt niets van.
  woensdag 5 september 2007 @ 19:56:06 #90
45206 Pietverdriet
pi_52965982
quote:
Op woensdag 5 september 2007 17:58 schreef ErikT het volgende:
Misschien moet meneer Balkenende zich eens afvragen waarom studenten tevreden zijn met een zes voor een tentamen.
Er zijn zat studenten die zich liever wat breder ontwikkelen en ook met andere zaken bezig zijn. Of studenten die simpelweg werken, en zo ook bijdragen aan de maatschappij.
Lekker makkelijk, roepen.
WHAHAHAHA
Maatschappelijk ontwikkelen
Studenten?
LOL
Zuipen bedoel je zeker
  woensdag 5 september 2007 @ 20:06:47 #91
44609 MrFl0ppY
So Fucking What
pi_52966191
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:49 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[afbeelding]
matig, top salarissen zitten nog ver af van "lekker verdienen".
He Who Controls The Present Commands The Future. He Who Commands The Future Conquers The Past
pi_52966331
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Jij snapt er echt niets van.
Die mentaliteit is m.i. een direct gevolg van de 'automatische' promoties en salarisverhogingen die de bonden (voornamelijk in het (semi-)ambtenarencircuit) hebben afgedwongen. Het maakt geen reet uit of je hard je best doet, je dienstjaren bepalen je functie en salrisschaal. Die insteek is gewoon funest voor ieders motivatie. Helaas zit dat stramien er ook bij voormalige staatsbedrijven (KPN, TPG, NS) nog steeds erg in.

In meer commercieel ingerichte bedrijven komt die mentaliteit er op neer dat je aan de lopende band begint, en op je 65e aan de lopende band eindigt.
quote:
Op woensdag 5 september 2007 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

WHAHAHAHA
Studenten?
LOL
Zuipen bedoel je zeker
Hmm.. Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Althans, niet als generieke conclusie. Naar mijn ervaring zijn studenten in 3 groepen onder te verdelen. 2 grote, en 1 kleinere. 1 grote groep richt zich uitsluitend op de studie, is doorgaans snel klaar met vaak goede cijfers, maar heeft er weinig benul van hoe de maatschappij in elkaar steekt of praktische vakkennis. Groep 2 lijkt een zuipende, feestende groep, maar houdt zich naast de studie bezig met diverse 'maatschappelijke zaken', zoals
bestuursfuncties, bijbaantjes, studiebegeleidingen en dergelijke. Groep 3 zijn de echte feestbeesten. Eerst feesten, dan studie, verder weining tot niets.

In m'n werkervaring kan ik zeggen dat je aan groep 2 het meeste hebt. Ze hebben de academische kennis, en praktijk/maatschappelijke kennis die nodig is voor bijvoorbeeld budgetonderhandelingen, het motiveren van anderen en creative ideeen om problemen op te lossen. Groep 1 moet je gewoon opdrachten geven binnen hun vakgebied, en ze verder niet al te veel betrekken bij algemenere zaken, want die vaardigheden hebben ze niet. En groep 3 moet je gewoon weer naar huis sturen .
Why women still aren't funny.
Q.E.D: Religion replaces ignorance with stupidity.
pi_52966486
quote:
[afbeelding]
Die is wel leuk ja
pi_52970447
quote:

[..]

WHAHAHAHA
Studenten?
LOL
Zuipen bedoel je zeker
Het zal je misschien verbazen, maar niet alle studenten zijn over een kam te scheren.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  woensdag 5 september 2007 @ 23:59:57 #95
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_52972495
quote:
[afbeelding]
hij is goed gevonden en o zo waar
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 6 september 2007 @ 00:02:01 #96
85169 Zhenar
Thundercatz, Ho
pi_52972547
Wat doen de kabinetten Balkenende nu helemaal om ondernemerschap écht te stimuleren?
Nederland is sowieso een land waar ondernemerschap veel te weinig gevierd wordt
[b]Op maandag 12 december 2005 22:25 schreef MissBliss het volgende:[/b]
Ik sta in niemands sig ;(
pi_52972622
quote:

Als diegene de keus heeft tussen 2 makelaars, eentje kan een riante vila neerzetten en de ander een simpel huisje ('zesje') voor dezelfde prijs, wat zou die dan kiezen denk je?
pi_52972818
Maaiveld, dingen.. Ik denk dat hier een heel ander Hollands fenomeen speelt. Namelijk het fenomeen van het dubbeltje op de eerste rang. Slimme mensen die vanalles uitvinden en daarmee Nederland met de eer laten strijken, dat willen we wel.. Maar ze mogen niet teveel concurrentie zijn voor onszelf..

Zodra de eerste concrete maatregelen daarvoor worden genomen, hoor je het gehuil alweer van mijlen ver.. Een University college? Een Utrecht law college? Een HP? Waarom moet je daar toelating voor doen? (het officiele standpunt van het LSVB...)

Laat mensen het allemaal proberen, dan komen ze er vanzelf wel achter of ze het trekken of niet (opnieuw het officiele standpunt van de LSVB, ze vergeten dat het juist de charme van een HP is dat je studiegenoten hebt die alles niet 3x uitgelegd hoeven hebben..)

Waarom de slimme mensen apart zetten.. zo oneerlijk!

En wat als iedereen om mij heen negens gaat halen? Dan moet ik potverdorie zelf ook nog aan de bak!

Mensen willen ook het VWO kunnen halen (dus niet te moeilijk) en een mooie positie op de arbeidsmarkt verwerven. Dus geen andere groepen die te ver boven henzelf (of zoontje of dochtertje!) uitsteken en daardoor concurrentie vormen.. die zijn maar elitair!

De mensen die zelf (of hun kids) een eliteopleiding doen hoor je er dan weer niet over
pi_52972964
die "zesjescultuur" is iets dat is ontstaan uit vele verschillende stimulansen waarmee de student over zijn leven te maken heeft gekregen. Ja, voor Balkenende is het lekker makkelijk om met een wijzend vingertje te gaan staan schreeuwen, maar hij zal toch echt de situatie wat serieuzer moeten gaan benaderen wilde iets kunnen gaan uithalen - waarschijnlijk heel misschien mogelijk.

En of die dingen veranderen het juiste is, is ook nog maar de vraag. Zoals eerder aangehaald: Als je beter bent dan de rest, ben je zwaar de lul in Nederland. Als je in Nederland blijft wonen, is het maar beter om daar in je jeugd op voorbereid te worden
pi_52973064
Mddelmatigheid is meer een zevencultuur eigenlijk toch. Daar opteer ik altijd voor. Het is natuurlijk een gemiddelde, dus je hebt ook 'n paar zesjes en om die te compenseren ook paar achten. Alles mooi voldoende, zeg maar. VOC-mentaliteit, dat is heel wat anders, moet ik altijd denken aan Vergaan-Onder-Corruptie, Balkenende moet dat zelf ook wel weten als historicus...
I´m back.
pi_52975262
quote:

[..]

WHAHAHAHA
Studenten?
LOL
Zuipen bedoel je zeker
Vechten met de Farc ?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo