Bron: Teletekstquote:Premier Balkenende vindt dat in Nederland te veel een mentaliteit van middelmatigheid heerst. Bij de opening van het academisch jaar in Wageningen zei hij dat Nederland concurrerender en ondernemender moet worden.
Twee van de drie Nederlandse studenten doen geen moeite om een hoog cijfer te halen, zei Balkenende. Hij vraagt zich af waarom niet meer mensen cum laude afstuderen en waarom de universiteiten internationaal niet hoger scoren.
Balkenende zei ook dat er te weinig ondernemingszin en vernieuwing is. Hij vindt dat er te weinig nieuwe bedrijven bijkomen, zoals navigatiemaker TomTom.
Studentondernemers worden ook prima tegengewerkt, ook de bijverdiengrens zou afgeschaft moeten worden ook zodat nieuwe bedrijven al door studenten gestart worden.quote:Op dinsdag 4 september 2007 18:57 schreef Shivo het volgende:
Lekker gemakkelijk om zoiets te zeggen. Net zo'n loze kreten als de opmerkingen dat Nederland een kenniseconomie moet worden en dit vervolgens in je beleid kompleet negeren.
Wat uitgebreider bericht van de Telegraaf.quote:Balkenende mist ambitie in Nederland
WAGENINGEN - Premier Jan Peter Balkenende mist ambitie in Nederland. Burgers moeten meer ondernemen en bedrijven moeten vernieuwende producten lanceren om de concurrentie met China en India aan te kunnen. Het matigen van de lonen is niet voldoende om aansluiting met deze landen te houden.
„We zullen de mentaliteit van middelmatigheid achter ons moeten laten en het ondernemersbloed sneller door onze aderen moeten laten stromen”, aldus Balkenende dinsdag bij de opening van het academisch jaar van de Wageningen Universiteit.
„In het verleden behaalden we onze economische groei vooral door loonmatiging en grotere participatie. Dat model biedt onvoldoende soelaas voor de toekomst”, stelt hij.
Volgens Balkenende holt de vergrijzing het reservoir aan werknemers uit. „Eenvoudigweg omdat die bron opdroogt en er geen extra handen meer zijn om het werk te doen. We zullen het dus over een andere boeg moeten gooien om ons welvaartsniveau te behouden en verder uit te bouwen.”
Het toekomstig succes van Nederland hangt volgens de minister-president af van drie factoren: „Kennis, innovatie en ondernemerschap. Er zal slimmer gewerkt moeten worden”, stelt hij. „Deze bouwstenen zijn op dit moment onvoldoende sterk om als fundament onder de toekomstige welvaart te kunnen fungeren.”
Verder spreekt Balkenende burgers aan op hun commercieel gevoel. „Zo veel mogelijk willen verkopen en nieuwsgierigheid, het is een prima basis voor een goede ondernemer. En het is ook een prima mentaliteit om vooruitgang te boeken en dynamiek te genereren. Ik mis dat te veel in Nederland”, aldus Balkenende.
Hij wil dat leerlingen en studenten tijdens hun opleiding in aanraking komen met ondernemerschap. Ook moet het onderwijs op een hoger peil worden getrokken. „Het Nederlandse hoger onderwijs scoort internationaal gezien niet goed. Ook blijkt dat het aandeel hoger opgeleiden in Nederland lager is dan dat in een aantal andere rijke landen.”
Balkenende hekelt de houding van veel studenten, die zichzelf tevreden stellen met een krappe voldoende. Eenmaal afgestudeerd wil hij onderzoekers stimuleren door hen te laten profiteren van hun uitvindingen. „Eén van de belemmeringen is dat onderzoekers zelf onvoldoende meeprofiteren van de commerciële opbrengsten van hun eigen idee. Daar zal verandering in komen”, kondigt hij aan.
http://www.fembusiness.nl(...)s/37518/article.htmlquote:Mullers fijne neus voor uitgekiende publiciteit is befaamd. Hij heeft premier en autoliefhebber Jan Peter Balkenende tot een soort ambassadeur voor Spyker weten te maken. Balkenende heeft zich regelmatig publiekelijk met Muller laten zien. Hij was aanwezig bij de ondertekening van de deal met Mubadala. Daarna mocht de premier buiten het oog van de camera’s plaatsnemen achter het stuur van een Spyker voor een flinke rit. Maar ook zonder Muller erbij laat Balkenende zich steevast lovend uit over de Nederlandse sportwagen.
Inderdaad.quote:Op dinsdag 4 september 2007 19:16 schreef LXIV het volgende:
Kern van het probleem is dat het helemaal niet rendeert om je best te doen. Je wordt het meest beloond wanneer je lekker bij dezelfde baas dicht in je eigen dorp tot aan je pensioen blijft wonen. Iedere ander actie wordt door de belastingen keihard afgestraft.
Precies. En dat begint al op school. De leerlingen die spijbelen en verder weinig nuttigs doen zijn stoer, en de leerlingen die goed hun best doen zijn nerds. Beloon de leerlingen die hun best doen en goede cijfers behalen met een paar uur in de week minder les, en beloon de nietsnutten die weinig tot niks doen en slechte cijfers behalen met een paar studie uurtjes in de week extra.quote:Op dinsdag 4 september 2007 19:13 schreef Curri het volgende:
dat komt door cultuur.. het is niet "hot" om je best te doen
Misschien hadden ze op meer idealisme gehoopt? Daar hebben politici in hun enthousiasme wel vaker last van tenslotte.quote:Op dinsdag 4 september 2007 19:59 schreef LXIV het volgende:
Het grappige is dus dat de overheid zelf alle voorwaarden voor een zesjescultuur schept, en vervolgens gaat klagen wanneer deze ook nog ontstaat!
En sowieso onderprestatie bij zowel universiteiten als studenten financieel te ontmoedigen; nu krijgen universiteiten een vast bedrag per student die er ingeschreven is, en krijgen studenten een standaard studiefinanciering die op geen enkele manier in verband staat met de geleverde prestaties. Zorg ervoor dat er van beide kanten meer prestatieprikkels zijn, en stap af van het doorgedreven gelijkheidsbeginsel dat iedere student evenveel geld en middelen dient te krijgen.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:09 schreef Pietverdriet het volgende:
Balkenende moet er maar voor zorgen dat je er wat aan hebt als je ambities hebt, dat je wat meer mag houden van je inkomen als je veel verdient.
Ja maar de oplossing die je vaak hoort van 'maak het collegeld 10000 euro' geloof ik niet. Je ziet nu al dat studenten gewoon moeten werken of lenen van de IB groep en daar lekker sixpacks van gaan kopen. Het is ook begrijpelijk want de rente van de IB groep is ultralaag, en als je dat moet afbetalen stelt dat natuurlijk niets meer voor.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:27 schreef Reya het volgende:
[..]
En sowieso onderprestatie bij zowel universiteiten als studenten financieel te ontmoedigen; nu krijgen universiteiten een vast bedrag per student die er ingeschreven is, en krijgen studenten een standaard studiefinanciering die op geen enkele manier in verband staat met de geleverde prestaties. Zorg ervoor dat er van beide kanten meer prestatieprikkels zijn, en stap af van het doorgedreven gelijkheidsbeginsel dat iedere student evenveel geld en middelen dient te krijgen.
In 1992 deed hij dat, net op het moment dat hij z'n wetenschappelijke carriere begon.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:36 schreef ThE_ED het volgende:
Volgens mij is Balkenende ook gepromoveerd hoor, dat stelt zeker wel wat voor.
Dat kan best zijn, maar nog vind ik dat er hier en daar sommige studies wel iets scherper kunnen zijn. Misschien moeten meer mogelijkheden bieden om ook echt met je studie bezig te zijn (studentondernemers ?) zeker bij de meer theoretische studies aan niet-technische universiteiten.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:39 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Kan best dat hij slim is maar de man moet niet gaan zeuren. In vergelijking met 20 jaar geleden is studeren echt een hel.
Natuurlijk moet het altijd de bedoeling blijven dat iedereen kan studeren, maar met studeren moet dan ook echt studeren bedoeld worden studeren, en niet tien uur per week wat colleges volgen en wat boeken doorbladeren, en voor de rest vooral veel luieren en in de kroeg zitten (een stereotype wat helaas nog steeds veel voorkomt bij studenten). Als dat laatste niet meer voor alle studenten mogelijk is, dan zij dat zo. Wat mij betreft mag er wel een royaal financieringsstelsel bestaan voor armlastige studenten die bereid zijn werkelijk prestaties neer te zetten, mits er enige prestatieprikkels aan vastzitten.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:35 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ja maar de oplossing die je vaak hoort van 'maak het collegeld 10000 euro' geloof ik niet. Je ziet nu al dat studenten gewoon moeten werken of lenen van de IB groep en daar lekker sixpacks van gaan kopen. Het is ook begrijpelijk want de rente van de IB groep is ultralaag, en als je dat moet afbetalen stelt dat natuurlijk niets meer voor.
Daarom denk ik dat het collegeld verhogen geen goede oplossing is. Daaraan vast zullen dan immers ook verbeterde financieringsfaciliteiten komen (zodat niet alleen Henk-Jan uit Wassenaar kan studeren) en je zult zien dat veel studenten nog steeds onverantwoord met hun lening zullen omspringen, dat geef ik je op een briefje.
Stufi afschaffen en studielening voor in de plaats zetten.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:27 schreef Reya het volgende:
[..]
En sowieso onderprestatie bij zowel universiteiten als studenten financieel te ontmoedigen; nu krijgen universiteiten een vast bedrag per student die er ingeschreven is, en krijgen studenten een standaard studiefinanciering die op geen enkele manier in verband staat met de geleverde prestaties. Zorg ervoor dat er van beide kanten meer prestatieprikkels zijn, en stap af van het doorgedreven gelijkheidsbeginsel dat iedere student evenveel geld en middelen dient te krijgen.
Nou ik zit sinds 2 weken aan de faculteit der sociale wetenschappen -wat hier op Fok nogal een slechte naam heeft- en 60% haalt gewoon het eerste jaar niet. Het is echt niet zo dat het luilekkerland is, was het maar waar. Kennelijk vallen er toch nog een hoop door de mand met hun gemakzuchtige houding.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:43 schreef Reya het volgende:
[..]
Natuurlijk moet het altijd de bedoeling blijven dat iedereen kan studeren, maar met studeren moet dan ook echt studeren bedoeld worden studeren, en niet tien uur per week wat colleges volgen en wat boeken doorbladeren, en voor de rest vooral veel luieren en in de kroeg zitten (een stereotype wat helaas nog steeds veel voorkomt bij studenten). Als dat laatste niet meer voor alle studenten mogelijk is, dan zij dat zo. Wat mij betreft mag er wel een royaal financieringsstelsel bestaan voor armlastige studenten die bereid zijn werkelijk prestaties neer te zetten, mits er enige prestatieprikkels aan vastzitten.
Misschien vinden die vrouwen dat wel gewoon leuk? Het benadrukken van de economische kant is zowel de sterkte als de zwakte van Balkenendes speech. Op de middelbare school had ik namelijk een jonge lerares die in 5 jaar cum laude was afgestudeerd op filosofie en nederlands. Uiteindelijk moeten mensen gewoon kiezen wat ze leuk vinden, en als dat niet een dikke baan bij Shell is moet je dat respecteren. Zelfs als die mensen huisvrouw willen worden.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stufi afschaffen en studielening voor in de plaats zetten.
Er zijn in NL veel te veel vrouwen die studeren en daar niets mee doen, en zsm zwanger wordern en dan niet meer werken.
Als je eerst wat wilt studeren en daarna huisvrouw wilt worden vind ik dat best hoor, maar dat betaal je dan ook zelf maar.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:53 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Misschien vinden die vrouwen dat wel gewoon leuk? Het benadrukken van de economische kant is zowel de sterkte als de zwakte van Balkenendes speech. Op de middelbare school had ik namelijk een jonge lerares die in 5 jaar cum laude was afgestudeerd op filosofie en nederlands. Uiteindelijk moeten mensen gewoon kiezen wat ze leuk vinden, en als dat niet een dikke baan bij Shell is moet je dat respecteren. Zelfs als die mensen huisvrouw willen worden.
Jij weet dus duidelijk in theorie en praktijk niet hoe dat doorgaans in een relatie gaat. Meestal komt een relatie trouwens tijdens de studie.quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je eerst wat wilt studeren en daarna huisvrouw wilt worden vind ik dat best hoor, maar dat betaal je dan ook zelf maar.
"Als je je studiefinanciering niet terug wil betalen via de inkomstenbelasting, dan vinden we wel een andere manier"quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als je eerst wat wilt studeren en daarna huisvrouw wilt worden vind ik dat best hoor, maar dat betaal je dan ook zelf maar.
En wat voegt dat toe?quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:09 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij weet dus duidelijk in theorie en praktijk niet hoe dat doorgaans in een relatie gaat. Meestal komt een relatie trouwens tijdens de studie.
Sowieso kan ik me niet voorstellen dat mensen gaan studeren als ze 100% zeker weten dat ze daarna het kroost gaan verzorgen. Dergelijke inzichten, afwegingen en discussies komen later pas.
Hoe hoger opgeleid de moeder, hoe beter de kansen van haar kinderen.(bron weet ik zo ff niet meer). Weggegooid is die opleiding dus niet per sé, je zou het ook kunnen zien als een investering in de nieuwe generatie.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stufi afschaffen en studielening voor in de plaats zetten.
Er zijn in NL veel te veel vrouwen die studeren en daar niets mee doen, en zsm zwanger wordern en dan niet meer werken.
Dat is allemaal prima, maar betaal het lekker zelf.quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:30 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Hoe hoger opgeleid de moeder, hoe beter de kansen van haar kinderen.(bron weet ik zo ff niet meer). Weggegooid is die opleiding dus niet per sé, je zou het ook kunnen zien als een investering in de nieuwe generatie.
Je medestudenten die SMS-en, hardop kletsen over wie wie batst, de stof nooit van te voren lezen en daarover opscheppen, en je giftige blikken toewerpen als jij het antwoord wél weet.quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:06 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Dat komt omdat er ook totaal geen uitdaging is. Extra je best doen levert alleen maar gehoon op van je medestudenten...
En dat is een duivel schijt op de grote hoop houding, anderen moeten maar betalen en ik wil maximaal genieten daarvan..quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:42 schreef zwemmerseczeem het volgende:
Dat is echt de houding van 'wie kinderen wil moet er zelf maar voor opdraaien'. Bedenk dat de toekomst in van dit land in de hand ligt van mensen die zo vriendelijk zijn geweest kinderen te 'nemen', en er hun halve leven + vrijheid + een hoop geld aan op te offeren.
Zo en nu weer on-topic.
Je kunt het ook omdraaien: 'ik wil maximaal genieten van mijn vrije leventje, Iemand anders moet maar zijn vrijheid inleveren om kinderen op te voeden die later onze billen gaan afvegen in het bejaardenhuis..'quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
En dat is een duivel schijt op de grote hoop houding, anderen moeten maar betalen en ik wil maximaal n.
So true... alleen de politiek realiseerd momenteel het tegenovergesteldequote:Op dinsdag 4 september 2007 21:55 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Eigen Verantwoording, beloond worden voor wat je zelf neerzet, dat is waar we naar toe moeten.
Dat is nu juist wel waar het om gaat.quote:Op dinsdag 4 september 2007 22:11 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Je kunt het ook omdraaien: 'ik wil maximaal genieten van mijn vrije leventje, Iemand anders moet maar zijn vrijheid inleveren om kinderen op te voeden die later onze billen gaan afvegen in het bejaardenhuis..'
Maar dat is de discussie niet hier..
Sorry, maar hier in D wordt ambitie nog erger bestraft als in Nederland.quote:Op dinsdag 4 september 2007 22:02 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je in Nederland jezelf wilt ontplooien dan wordt je aan alle kanten kaalgeplukt in dit land![]()
![]()
Met 2x modaal kan je net een rijtjeshuis financieren met een auto van 10 jaar oud voor de deur.
In DLD heb je een vrijstaandhuis en een BMW uit 2002
Kortom Den Haag heeft het geheel aanzichzelf te danken!!
De afgunst regeert in Nederland
Den Haag zou eens ambiteus moeten zijn en niet zo moeten rommelen binnen de marges.
De koek moet niet verdeeld worden.... de koek moet groter gemaakt worden
Balkenende
Wouter Bos![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Volgens mij was JP de jongste hoogleraar van NL voordat hij de politiek in gingquote:Op dinsdag 4 september 2007 22:54 schreef Sport_Life het volgende:
Volgens mij was Jan Peter vroeger altijd het vervelende ventje met de grote bril die altijd maar in de boeken zat, gepest door zijn schoolgenootjes die wél een sociaal leven hadden en nu een fatsoenlijke baan hebben in plaats van gebakken lucht uit het westen verkopen om de agressie jegens zijn vroegere schoolgenootjes te uiten...
Dat kan ook best samengaan, ik zie alleen mensen die gaan voor het opvoeden van kinderen niet als 'op hun reet zittende..'quote:Op dinsdag 4 september 2007 22:32 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
n.
Ik zie trouwens niet in waarom je studeren, werken en kinderen krijgen niet kan kombineren, ik ken zat mensen die dat doen. Wat ik niet inzie is waarom mensen een pretstudie op staatskosten kunnen doen en dan vervolgens vinden dat het krijgen van een paar kids rechtvaardigt dat ze op hun reet zitten.
Nogmaals het mag van mij allemaal, ik zeg alleen dat je je studie zelf moet betalen.
van mij mag iedereen zelf weten wat ie doet, maar op eigen verantwoording.quote:Op dinsdag 4 september 2007 22:59 schreef zwemmerseczeem het volgende:
[..]
Dat kan ook best samengaan, ik zie alleen mensen die gaan voor het opvoeden van kinderen niet als 'op hun reet zitten..'
Als je dat doet, en goed verdient, dan krijg je niet alleen Bos op je nek, maar de meerderheid van Nederland.quote:Op dinsdag 4 september 2007 19:13 schreef Curri het volgende:
dat komt door cultuur.. het is niet "hot" om je best te doen
Ik kan het zelf niet beter verwoorden. Hulde!quote:Op dinsdag 4 september 2007 19:59 schreef LXIV het volgende:
Het grappige is dus dat de overheid zelf alle voorwaarden voor een zesjescultuur schept, en vervolgens gaat klagen wanneer deze ook nog ontstaat!
Vrijheid blijfheid misschien wat minder, maar vrijheid moet zeker blijven bestaan, en dat lijkt nu toch onder druk te staan. In de angst de boot te missen is men steeds strenger gewoorden wat betreft het 'doorstuderen', studenten worden bij het handje genomen en men moet in sneltreinvaart door de studie heen. Creativiteit en zelfstandigheid wordt niet gewaardeerd, alles moet snel snel snel. Met die studenten gaat Nederland nooit tot de wereldtop behoren. Om tot de innovatieve top te gaan behoren is het noodzaak momenten van bezinning, discussie en beschouwing plaats te laten vinden.quote:Op dinsdag 4 september 2007 20:47 schreef ThE_ED het volgende:
Ach, ik vind dat in de kroeg hangen er ook gewoon bij hoort. Vrijheid blijheid vind ik een essentieel onderdeel van het studentenleven.
Ik snap de focus op kosten van het onderwijs op dit moment niet zo. Het is echt een fabel dat een ander kostenmodel alle problemen oplost. Allereerst moet er in Nederland een cultuur ontstaan waarin het leuk en tof is je best te doen op school, het enthousiasme om te leren is ontzettend belangrijk om tot succesvolle resultaten te komen. In een kennisgerichte samenleving moet kennis zo laagdrempelig mogelijk toegankelijk zijn. Het ligt dus zeker niet voor de hand nu al een barriere op te werpen door de kosten van het onderwijs te individualiseren.quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Inderdaar ja, "Oh jij staat met je hoofd boven het maaiveld?" *SNOEI* "Zo da's beter, nu is iedereen weer gelijk".... We hebben er zelfs meer gezegdes voor: Doe maar normaal dan doe je al gek genoeg, oftewel, doe maar gewoon zoals de rest doet. Dit is dus niet puur iets vanuit den haag maar zeker ook de nederlandse cultuur.quote:Op woensdag 5 september 2007 03:20 schreef Bolkesteijn het volgende:
Men doet er in Den Haag alles aan het leven van de mensen, die hard werken, geen zesjes willen halen en graag willen innoveren, zuur te maken. En dan zeuren over een zesjes-cultuur en een cultuur van lafheid, ja hoe zou dat zo komen.
[..]
100% gelijk!quote:Vrijheid blijfheid misschien wat minder, maar vrijheid moet zeker blijven bestaan, en dat lijkt nu toch onder druk te staan. In de angst de boot te missen is men steeds strenger gewoorden wat betreft het 'doorstuderen', studenten worden bij het handje genomen en men moet in sneltreinvaart door de studie heen. Creativiteit en zelfstandigheid wordt niet gewaardeerd, alles moet snel snel snel. Met die studenten gaat Nederland nooit tot de wereldtop behoren. Om tot de innovatieve top te gaan behoren is het noodzaak momenten van bezinning, discussie en beschouwing plaats te laten vinden.
[..]
Ik snap de focus op kosten van het onderwijs op dit moment niet zo. Het is echt een fabel dat een ander kostenmodel alle problemen oplost. Allereerst moet er in Nederland een cultuur ontstaan waarin het leuk en tof is je best te doen op school, het enthousiasme om te leren is ontzettend belangrijk om tot succesvolle resultaten te komen. In een kennisgerichte samenleving moet kennis zo laagdrempelig mogelijk toegankelijk zijn. Het ligt dus zeker niet voor de hand nu al een barriere op te werpen door de kosten van het onderwijs te individualiseren.
Overigens ben ik absoluut niet voor een sterke overheid, ik ben er juist voorstander van dat de overheid sterk wordt ingekrompen.
Dat snap je helemaal verkeerd. Je moet die 6 gaan belonen met een 8 zodat zelfs diegene die nu een 4 halen 'hoogopgeleid' kunnen worden.quote:Op woensdag 5 september 2007 07:37 schreef Autodidact het volgende:
Als je een zesje niet voldoende vindt, dan moet je de prestatie waar nu een 6 voor staat gaan belonen met een 5. Lijkt mij dan
Ach ja een auto is tenminste betaalbaar in Duitsland.quote:Op dinsdag 4 september 2007 22:34 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Sorry, maar hier in D wordt ambitie nog erger bestraft als in Nederland.
Geloof me, ik ken het maar al te goed uit mijn eigen ervaring, en zie het aan mijn vriend die een eigen zaak heeft.
Wim de Biequote:Bovenmeester Balkenende fulmineerde tijdens zijn opening van het academische jaar in Wageningen tegen de zesjescultuur.
'Waarom nemen studenten genoegen met een zesje? Waarom middelmatigheid tot deugd verheffen?'
Als oud-zesjeshaler protesteer ik tegen de denigrerende wijze waarop de premier de honderdenduizenden zesjeshalers van ons land in een kwaad daglicht stelt.
Alsof iedere leerling of student met veel zesjes er net zo makkelijk achtjes van had kunnen maken.
Niets is minder waar. De vijfjesbezitters schoppen het met heel veel extra inspanning, bijlessen en herexamens tot een zesje.
Zij hebben zodoende een hoog arbeidsethos, een sterke weerbaarheid en een onbreekbaar doorzettingsvermogen gekweekt.
De zesjeshalers zijn de schragen onder de rijk beladen eettafel van de prestatiemaatschappij, waaraan de achten zich te goed zitten te doen.
Wat haatten wij vroeger de briljante strebertjes die moeiteloos negens en tienen haalden en met veel dédain op ons, zesjeshalers neerkeken.
idd daar slaat ie ook de plank mis al is natuurlijk wel duidelijk waar Balkie naar uithaaltquote:
Idd, want als je hard werkt en meer verdient wordt je hard gestraftquote:Op woensdag 5 september 2007 12:36 schreef Burghardt het volgende:
Och, ik begrijp wel dat hij wil dat er meer innovatie plaats vindt. Zo komen ze de volgende keer beter uit met hun begroting. Eigenlijk zegt hij: "Het volk werkt niet hard genoeg voor de staat."
Niet slecht voor een polemicist !quote:Op woensdag 5 september 2007 01:45 schreef StefanP het volgende:
Ja, gek he? Haal je gemiddeld een 8 dan word je NOG uitgeloot (* wijst naar zichzelf) ten faveure van iemand met een zesje. Flikker toch op met je gezever. Wat een hypocriet gejammer. Alles in NL is gericht op tegemoetkomen aan 'zielepietjes'. Doe daar maar eens iets aan in plaats van mensen die al in alle opzichten genaaid worden, te betichten van middelmatigheid.
-de beste studenten moeten als eerste een toegangsplaats krijgen ipv dat achterlijke lotingssysteem;
-technische studies worden gezien als zijnde voor 'nerds', de maatschappij doet lekker daar lekker aan mee en vervolgens betaalt het bedrijfsleven je als ingenieur ook een belachelijke salaris;
-hoeveel uitkeringstrekkers wonen er ook alweer in Nederland?;
-waarom zou je ook maar een uur overwerken als je daar netto misschien een euro voor terugziet?
-Den Haag geeft lekker het goede voorbeeld door zichzelf riant te belonen zonder daar ook maar enige prestatie voor te hoeven verrichten, en middels vorstelijke gouden handdrukken en jarenlange doorbetaling van salaris voor ex-kamerleden;
-heel Nederland hangt aan elkaar van een cultuur van betutteling, bemoeizucht, regelgeving en afgunst;
-politiek correcte onzin is decennia lang in de hoofdjes van de kindertjes gestampt waardoor de gedachte heerst dat presteren fout is, dat succes schandalig is, dat je acht weken vakantie verdient en dat je vooral maar normaal moet doen want dan doe je al gek genoeg;
-elk examen en niveau is simpeler gemaakt omdat het natuurlijk 'discriminatie' is wanneer dommere kindertjes niet mee kunnen komen; het gevolg daarvan is dat iedereen nu dom gelaten wordt;
-het ontslaan van slecht presterende werknemers is volslagen onmogelijk, terwijl goede werknemers daar de dupe van zijn bij reorganisaties;
Enz, enz, enz. Zesjescultuur? Prima gezegd hoor, maar met holle frasen van een overheid die zelf hooguit een twee waard is kom je niet ver. Het doet me een beetje denken aan bedrijven die janken en huilen dat ze geen technici kunnen vinden, maar tegelijkertijd elke braller met een economiestudie meer betalen....
Nederland en de EU gaan wel zo hard op hun bek wanneer Oost-Europa, India en China hun zaken een beetje op orde krijgen.
Ik denk dat de verklaring makelijk is...quote:Op woensdag 5 september 2007 12:49 schreef speknek het volgende:
Maar zou hij ook aan kunnen geven waarom je in godesnaam meer zou willen doen?
Dat zal allemaal best maar het huidige beleid wat door de regering met zijn naam voert getuigd nu ook niet echt van ambitie en past zeer goed binnen de zesjescultuur die er volgens Balkenende heerst.quote:Op dinsdag 4 september 2007 22:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Volgens mij was JP de jongste hoogleraar van NL voordat hij de politiek in ging
Slecht.quote:Op woensdag 5 september 2007 12:35 schreef Monolith het volgende:
Heeft iemand toevallig een link naar dat onderzoek waar gekeken is naar de top van universiteiten? Ben benieuwd hoe Nederland het daar deed ten opzichte van landen als Frankrijk.
Ja, want concurrentie bestaat nietquote:Op woensdag 5 september 2007 18:12 schreef Yildiz het volgende:
En daarnaast, in het bedrijfsleven lever je ook nooit meer dan gevraagd. Nooit.
Als iemand een huis koopt, en daarvoor dus betaald heeft, ga je niet ineens 'ambitieus' een riante villa neerplanten. Een 6 is dus volledig prima.
Dat is dus een ander onderzoek. Er was laastst een onderzoek specifiek naar de top 5% van studenten aan universiteiten meen ik. Daar deed Nederland het erg beroerd. Juist in het soort onderzoeken waar jij er een van aanhaalt doet Nederland het vaak best goed omdat het 'gemiddelde niveau' vrij goed is.quote:Op woensdag 5 september 2007 17:54 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Slecht.
Parijs deed het beter.
http://ed.sjtu.edu.cn/ranking.htm
Als de concurrent een villa levert voor de prijs van een huis, en daar verlies op lijdt, doet ie dat maar lekker.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:00 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Ja, want concurrentie bestaat niet![]()
Jij snapt er echt niets van.quote:Op woensdag 5 september 2007 18:12 schreef Yildiz het volgende:
Als iemand een huis koopt, en daarvoor dus betaald heeft, ga je niet ineens 'ambitieus' een riante villa neerplanten. Een 6 is dus volledig prima.
WHAHAHAHAquote:Op woensdag 5 september 2007 17:58 schreef ErikT het volgende:
Misschien moet meneer Balkenende zich eens afvragen waarom studenten tevreden zijn met een zes voor een tentamen.
Er zijn zat studenten die zich liever wat breder ontwikkelen en ook met andere zaken bezig zijn. Of studenten die simpelweg werken, en zo ook bijdragen aan de maatschappij.
Lekker makkelijk, roepen.
matig, top salarissen zitten nog ver af van "lekker verdienen".quote:Op woensdag 5 september 2007 19:49 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
Ik vond deze cartoon in DePers vandaag wel treffend:
[afbeelding]
Die mentaliteit is m.i. een direct gevolg van de 'automatische' promoties en salarisverhogingen die de bonden (voornamelijk in het (semi-)ambtenarencircuit) hebben afgedwongen. Het maakt geen reet uit of je hard je best doet, je dienstjaren bepalen je functie en salrisschaal. Die insteek is gewoon funest voor ieders motivatie. Helaas zit dat stramien er ook bij voormalige staatsbedrijven (KPN, TPG, NS) nog steeds erg in.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:54 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Jij snapt er echt niets van.
Hmm.. Daar ben ik het dan weer niet mee eens. Althans, niet als generieke conclusie. Naar mijn ervaring zijn studenten in 3 groepen onder te verdelen. 2 grote, en 1 kleinere. 1 grote groep richt zich uitsluitend op de studie, is doorgaans snel klaar met vaak goede cijfers, maar heeft er weinig benul van hoe de maatschappij in elkaar steekt of praktische vakkennis. Groep 2 lijkt een zuipende, feestende groep, maar houdt zich naast de studie bezig met diverse 'maatschappelijke zaken', zoalsquote:Op woensdag 5 september 2007 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
WHAHAHAHA
Maatschappelijk ontwikkelen
Studenten?
LOL
Zuipen bedoel je zeker
Die is wel leuk jaquote:Op woensdag 5 september 2007 19:49 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[afbeelding]
Het zal je misschien verbazen, maar niet alle studenten zijn over een kam te scheren.quote:Op woensdag 5 september 2007 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
WHAHAHAHA
Studenten?
LOL
Zuipen bedoel je zeker
hij is goed gevonden en o zo waarquote:Op woensdag 5 september 2007 19:49 schreef Jernau.Morat.Gurgeh het volgende:
[afbeelding]
Als diegene de keus heeft tussen 2 makelaars, eentje kan een riante vila neerzetten en de ander een simpel huisje ('zesje') voor dezelfde prijs, wat zou die dan kiezen denk je?quote:Op woensdag 5 september 2007 18:12 schreef Yildiz het volgende:
Vechten met de Farc ?quote:Op woensdag 5 september 2007 19:56 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
WHAHAHAHA
Studenten?
LOL
Zuipen bedoel je zeker
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |