Natuurlijk mag iedereen zelf bepalen welke boeken hij of zij nomineert. We willen natuurlijk zoveel mogelijk nominaties, zodat we een volledige top 50 kunnen makenquote:Op zondag 2 september 2007 19:52 schreef DancingPhoebe het volgende:
Nou ik heb bizar veel gelezen heur. Zat alleen een heleboel bij wat totaal niet is blijven hangen, juist misschien wel ómdat ik zoveel gelezen heb dat er maar weinig boeken zijn die er echt uitsprongen.
Hoezo niet? Als je dat leuke boeken vond, waar je veel van hebt genoten, kunnen ze toch in je top komen. Het hoeft niet allemaal cultureel verantwoord te zijn.quote:Op maandag 3 september 2007 16:23 schreef Foeske het volgende:
(ik kan moeilijk mijn lijst alleen volmaken met Tolkien en Rowling)
Nieuwe en nu complete lijst. De lijst is niet zuiver "wat vind ik 's werelds 20 beste boeken". Ik heb er boeken op gezet die ik óf heel goed vind, waarvan ik vind dat de schrijver toch minstens één keer in de lijst moet voorkomen, óf waar ik prettige herinneringen aan heb.quote:Op zondag 2 september 2007 16:50 schreef DancingPhoebe het volgende:
1. Bidden wij voor Owen Meany - John Irving
2. Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer
3. Hotel New Hampshire - John Irving
4. Being There - Jerzy Kosinski
5. Elementaire deeltjes (Les Particules élémentaires) - Houellebecq
6. De verborgen geschiedenis (The Secret History)- Donna Tart
7. Catch 22- Joseph Heller
quote:Op dinsdag 4 september 2007 22:15 schreef Plaas het volgende:
Het is lastig, en ik blijf schuiven, maar hier doe ik het dan maar voor:
11.Bijbel – God
Het waren pseudoniemenquote:Op dinsdag 4 september 2007 22:19 schreef Apotheose het volgende:
[..]
die hebben toch profeten en weet ik t allemaal geschreven. God zelf niet dacht ik.
Ik wil het niet nog lastiger maken, maar je hebt een dubbele nummer 11quote:Op dinsdag 4 september 2007 21:03 schreef DancingPhoebe het volgende:
[..]
Nieuwe en nu complete lijst. De lijst is niet zuiver "wat vind ik 's werelds 20 beste boeken". Ik heb er boeken op gezet die ik óf heel goed vind, waarvan ik vind dat de schrijver toch minstens één keer in de lijst moet voorkomen, óf waar ik prettige herinneringen aan heb.
Dit is em geworden:
1. Bidden wij voor Owen Meany - John Irving
2. Extremely Loud and Incredibly Close - Jonathan Safran Foer
3. Hotel New Hampshire - John Irving
4. Being There - Jerzy Kosinski
5. Catcher in the Rye - JD Salinger
6. Elementaire deeltjes (Les Particules élémentaires) - Houellebecq
7. De verborgen geschiedenis (The Secret History)- Donna Tart
8. Catch 22- Joseph Heller
9. Life of Pi - Yann Martel
10. Das parfum (Het parfum)- Patrick Süskind
11. De wereld volgens Garp - John Irving
11. De ontnuchtering - Kate Chopin
12. Leven en wandel van Michael K. (Life and times of Michael K.) - J. M. Coetzee
13. Platform - Houellebecq
14. Het huis van de Moskee - Kader Abdollah
15. De kleine blonde dood - Boudewijn Büch
16. De Kroongetuige - Maarten het Hart
17. De Passievrucht - Karel Glastra van Loon
18. OVer de rand van de wereld - Tim Winton
19. Knielen op een bed violen - Jan Siebelink
20.Joris en de vos - DIeuwke Winsemius
Wacht... Ik ga hem wel even editen dan (mission impossible, maar ik doe mijn best)quote:Op dinsdag 4 september 2007 23:30 schreef DaMart het volgende:
Ik heb verwerkt, de top 20-lijsten van:
0033
Just_theonedear
DancingPhoebe
Plaas
Novachoek
De lijst van blue_funk heb ik nog niet verwerkt, omdat in de brainstormtopic de puntentelling van lijsten zonder volgorde zal worden verdeeld.
Morgenavond verwerk ik alles wat na nu nog binnenkomt of bewerkt wordt, dus neem gerust de tijd. Als je het 22 september maar weetquote:Op dinsdag 4 september 2007 23:43 schreef blue_funk het volgende:
[..]
Wacht... Ik ga hem wel even editen dan (mission impossible, maar ik doe mijn best)
quote:Op woensdag 5 september 2007 21:43 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ga ook even nadenken en zo.
Ik zal deze lijst morgen verwerken. Alle andere lijsten voor deze zijn reeds in de top 50 verwerkt.quote:Op woensdag 5 september 2007 23:08 schreef DevilsAndDust het volgende:
Ok, here we go. Ik heb alleen gekeken naar de indruk die boeken op me achterlieten, niet naar de 'literaire waarde' ervan.
1 Catcher in the rye - J.D. Salinger (De vanger in het graan)
2 Pride and Prejudice - Jane Austen (Trots en Vooroordeel)
3 Emma - Jane Austen (euh, Emma dus)
4 The curious incident with the dog in the night time - Mark Haddon (Het wonderbaarlijke voorval met de hond in de nacht)
5 Le petit Prince - Antoine de Saint-Exupery (De kleine prins)
6 De kleine blonde dood - Boudewijn Büch
7 Van oude mensen en de dingen die voorbij gaan - Louis Couperus
8 Terug tot Ina Damman - Simon Vestdijk
9 De heksen - Roald Dahl
10 Lanseloet van Denemerken - ?
11 Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt
12 Mijn jeugd - Constantijn Huygens
13 Sense and Sensibility - Jane Austen (Verstand en onverstand)
14 Harry Potter en de steen der wijzen - J.K. Rowling
15 Harry Potter en de geheime kamer - J.K. Rowling
16 Harry Potter en de gevangene van Azkaban - J.K. Rowling
17 Harry Potter en de vuurbeker - J.K. Rowling
18 Harry Potter en de orde van de feniks - J.K. Rowling
19 Harry Potter en de halfbloedprins - J.K. Rowling
20 Harry Potter and the deathly hallows - J.K. Rowling
Ha! Ik heb alle Harry Potters gelezen, vond ze allemaal geweldig, en als ze in m'n lijst moeten om te zorgen dan Catcher de volle mep aan punten krijgt, dan so be it.
Ai. Dan zal ik er nog even 2 bij moeten verzinnen. Zonde eigenlijk, want dan worden dat titels waar ik zolang over na heb zitten denken dat van enige indruk achtergelaten hebben eigenlijk al geen sprake meer is. Ik verander 't nog, wil je wachten met het verwerken?quote:Op woensdag 5 september 2007 23:21 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik zal deze lijst morgen verwerken. Alle andere lijsten voor deze zijn reeds in de top 50 verwerkt.
Alleen mag maximaal 25% van de boeken in je top 20 van dezelfde auteur afkomstig zijn. Dat is naar aanleiding van de brainstorm toegevoegd. Zeven Harry Potter's zijn er dan net twee teveel [afbeelding].
Ik heb toch niet eerder dan vanavond tijd om weer wat lijsten te gaan verwerken, dus ik zal wachten op je aangepaste lijstquote:Op woensdag 5 september 2007 23:46 schreef DevilsAndDust het volgende:
[..]
Ai. Dan zal ik er nog even 2 bij moeten verzinnen. Zonde eigenlijk, want dan worden dat titels waar ik zolang over na heb zitten denken dat van enige indruk achtergelaten hebben eigenlijk al geen sprake meer is. Ik verander 't nog, wil je wachten met het verwerken?
Nee, Nescio komt zekers ook terug in mijn top.quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:26 schreef Plaas het volgende:
ben ik nu de enige die Nescio zo goed vindtIk had toch verwacht dat er meer liefhebbers op Fok zouden zitten...
Ik neem aan dat de drie boeken die samen de Lord of the Rings vormen als drie aparte boeken worden beschouwd?quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:59 schreef hydex het volgende:
oke komt ie
1. Paulo Coelho - De alchemist
2. James Redfield - De celestijnse belofte
3 J.R.R. Tolkien - Lord of the Rings
Goeie vraag. Het is geschreven als een werk, maar het is zowel apart in drie delen, als in zijn geheel gepubliceerd.quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:05 schreef Foeske het volgende:
[..]
Ik neem aan dat de drie boeken die samen de Lord of the Rings vormen als drie aparte boeken worden beschouwd?
Lijkt me ook. Kan de TS hier ff uitsluitels overgeven.quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:19 schreef oddman het volgende:
Wat is dit gezanik over LotR, dat dat opeens 3 boeken zijn? 't Is gewoon 1 unit, hoor.
Net als A Dance to the Music of Time.
En The HitchHiker's Guide to the Galaxy.
Dat is een serie van elf boeken (of 12, ligt eraan wat je mee wilt tellen)..... Ik zal binnenkort ook es gaan brainstormen met mezelfquote:Op vrijdag 7 september 2007 14:47 schreef Jamal het volgende:
9 Robert Jordan - Wheel of Time series
En Harry Potter?quote:Op vrijdag 7 september 2007 16:19 schreef oddman het volgende:
Wat is dit gezanik over LotR, dat dat opeens 3 boeken zijn? 't Is gewoon 1 unit, hoor.
Net als A Dance to the Music of Time.
En The HitchHiker's Guide to the Galaxy.
En andere fantasyseries... ik stel voor dat we alle series classificeren als 1 unit.quote:
Dan Brown ook nietquote:Op vrijdag 7 september 2007 17:46 schreef nogeenmaarten het volgende:
Harry Potter is toch niet zo geweldig???
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Yeah, well, you know, that's just, like, your opinion, man.
Hmm, ok, het leest lekker weg en je wordt makkelijk betrokken bij het verhaal en de spelers, evenals bij Potter...quote:
Kunnen poezie bundels wel worden genomineerd, en wat betreft verzamelbundels van 1 of meerdere schrijvers/ dichters/ (korte verhalen)schrijvers en van cursiefjes etcetera?quote:Welke boeken mogen meedoen?
De top 50 is bedoeld voor boeken die in overwegende mate fictie zijn. Overwegende non-fictie en wetenschappelijke werken kunnen dus niet meedoen, net als strips.
Er staan nog wat punten open: Fok! boeken top ?? Brainstormtopicquote:Op vrijdag 7 september 2007 18:11 schreef Paginabeheerder het volgende:
[..]
Kunnen poezie bundels wel worden genomineerd, en wat betreft verzamelbundels van 1 of meerdere schrijvers/ dichters/ (korte verhalen)schrijvers en van cursiefjes etcetera?
die is toch niet als los boek verschenen, maar als onderdeel van een korte verhalen bundel?quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:11 schreef nienkew het volgende:
Ai, dit is best lastig. Lees per maand 3 a 4 boeken, maar welke ik nu het mooiste vind.. Dit is mijn poging:
1. Shawshank Redemption - Stephen King.
Rofl.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:24 schreef Mainport het volgende:
Ik heb Tolstoj nog niet langs zien komen, noch Dostojevski. Om over Balzac en Shakespeare nog maar te zwijgen!
Edit: Druide, wat doe je
Dostojevski was al wel genoemd hoorquote:Op vrijdag 7 september 2007 18:24 schreef Mainport het volgende:
Ik heb Tolstoj nog niet langs zien komen, noch Dostojevski. Om over Balzac en Shakespeare nog maar te zwijgen!
Het verhaal is afkomstig uit het boek Different Seasons. De oorspronkelijke titel is ook Rita Hayworth and Shawshank Redemption.quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:27 schreef ranja het volgende:
die is toch niet als los boek verschenen, maar als onderdeel van een korte verhalen bundel?
Thanks (en excuus dat ik in dit topic reageerde i.p.v. die andere topic.... maar dat is het nadeel van direct op FP hierheen te worden gestuurd).quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:22 schreef DaMart het volgende:
[..]
Er staan nog wat punten open: Fok! boeken top ?? Brainstormtopic
Weet je zeker dat het er vijf waren?quote:Op vrijdag 7 september 2007 15:38 schreef KingKai het volgende:
(1) Douglas Adams - Alle vijf de delen van "The Hitchhikers Guide To The Galaxy" trilogie
(Het Transgalactische Liftershandboek?)
quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:24 schreef Mainport het volgende:
Shakespeare-lover is presentquote:Op vrijdag 7 september 2007 17:22 schreef bladibladibla het volgende:
11. Much ado about nothing - William Shakespeare
Dan nog zouden wij voorlopig de enige twee zijn.quote:Op vrijdag 7 september 2007 14:35 schreef Lonewolf2003 het volgende:
[..]
Nee, Nescio komt zekers ook terug in mijn top.
Ooh ja ordinary people! Dat boek heeft op mij ook wel indruk gemaakt. Het was een verplicht boekenlijst boek en iedereen haatte het. Ik had het in een poep en en zucht uit en genoot echt van de lessen die we aan dat boek hebben besteed.quote:Op vrijdag 7 september 2007 20:21 schreef livelink het volgende:
1.Kruistocht in Spijkerbroek - Thea Beckman
2.Om het rood van de krijger - Rosemary Sutcliff
3.De Vliegeraar - Khaleid Hosseini
4.De Herfst zal schitterend zijn - Jan Siebelink
5.De taal der liefde - Gerard Reve
6.Jonathan, laat je niet kisten - K.M. Peyton
7.De Tillermanboeken - Cynthia Voigt
8.Meester van de Zwarte Molen - O. Preussler
9.Hersenschimmen - J. Bernlef
10.Duizend schitterende zonnen - Khaleid Hosseini
11.In de ban van de ring - Tolkien
12.Hallo meneer God..... met Anna - Fynn
13.Ordinary people - Judith Guest
14.Triomf van de verschroeide aarde - Thea Beckman
15.Harry Potter en de gevangene van Azkaban - J.K. Rowling
16.Het duister dat ons scheidt - Renate Dorrestein
17.Joop ter Heul - Cissy van Marxveldt
18.Het boek Dina - Herbjorg Wassmo
19.Het kleine huis aan de rivier - Laura Ingalls Wilder
20.De kleine Nicolaas - Rene Goscinny en Jean-Jacques Sempe
Dat is non-fictie, toch?quote:Op vrijdag 7 september 2007 23:59 schreef Locusta het volgende:
16. Tot het laatste uur - Traudl Junge
Wat Isa zegt!quote:Op vrijdag 7 september 2007 18:32 schreef Isabeau het volgende:
Ik moet nog even nadenken, maar er staat al héél veel inspiratie in de reeds geplaatste lijstjes
...wat toneelstukken zijn en geen boekenquote:Op vrijdag 7 september 2007 17:22 schreef bladibladibla het volgende:
4. The importance of being earnest - Oscar Wilde
11. Much ado about nothing - William Shakespeare
Klopt, maar je kan het natuurlijk ook zien als een dialoog tussen veel mensen van +200 pagina'squote:Op zaterdag 8 september 2007 09:43 schreef Verbal het volgende:
[..]
...wat toneelstukken zijn en geen boeken
V.
Dat kan ook, maar ik dacht: kom ik merk het even opquote:Op zaterdag 8 september 2007 10:47 schreef bladibladibla het volgende:
[..]
Klopt, maar je kan het natuurlijk ook zien als een dialoog tussen veel mensen van +200 pagina's
Een vrij strenge boekenlijstquote:En wat is een boeken top 50 nou zonder Shakespeare?
Prima, we wachten het af.quote:EDIT: Heb de kwestie even voorgelegd in het brainstorm-topic![]()
Volgens dit criteria zou een toneelstuk dus wel mogenquote:Op zaterdag 8 september 2007 11:03 schreef DaMart het volgende:
Zijn die toneelstukken ook in boekvorm gepubliceerd en verkrijgbaar in de boekwinkel? Dan vind ik dat ze gewoon genoemd kunnen worden. Het belangrijkste is dat er een verhaal wordt verteld, wat je kan lezen.
Hmmm.... ja, maar volgens mij wel een beetje "geromantiseerd"quote:
Ik heb even via Google naar dit boek gezocht, en zie dat het voornamelijk autobiografisch is. Het criterium om boeken mee te laten doen, is dat het in overwegende mate fictief is. Ik ben dus bang dat deze titel niet mee kan doenquote:Op zaterdag 8 september 2007 12:06 schreef Locusta het volgende:
[..]
Hmmm.... ja, maar volgens mij wel een beetje "geromantiseerd"![]()
Naja, ik laat het aan de mensen hier wel over of hij mee mag tellen, of niet
Zal ff kijkenquote:Op zaterdag 8 september 2007 12:19 schreef DaMart het volgende:
Ik heb even via Google naar dit boek gezocht, en zie dat het voornamelijk autobiografisch is. Het criterium om boeken mee te laten doen, is dat het in overwegende mate fictief is. Ik ben dus bang dat deze titel niet mee kan doen. Misschien kun je dit boek vervangen door een ander boek in je lijstje?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |