abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52844097
Wat eraan vooraf ging: Risico's van ontslag via kantonrechter
Mijn werkgever vond dat ik niet voldeed in mijn functie en wilde me eerst ontslaan. Dit ging niet zo makkelijk en uiteindelijk kon ik blijven in een functie onder mijn niveau, maar met vooruitzicht op ontwikkeling.
De directeur die van me af wilde heeft het bedrijf verlaten, een directeur van een ander land krijgt nou ook de zeggenschap over ons. Daar had ik vanochtend een gesprekje mee, op zich best een aardige en redelijke man. Maar waar ik dacht op rozen te zitten, vindt het bedrijf dat ik teveel verdien. Voor het werk dat ik geacht wordt te doen, staat ongeveer 25% minder salaris. Dan kan ik net zo goed in de WW gaan (nou ja, voor het geld dan). Hij vroeg of ik een dergelijke verlaging zou accepteren en heb uiteraard "nee" hiertegen gezegd. Mijn tegenvoorstel is geweest dat ze een functie voor mij moeten zoeken die wél dit salaris rechtvaardigt (overigens geen wereldschokkend bedrag, maar deze werkgever betaalt nu eenmaal slecht). Daar hadden ze nog niet aan gedacht, maar zagen eigenlijk weinig mogelijkheden.
Nu gaan ze kijken of mijn functioneren in het verleden een andere, passende, functie (zowel inhoudelijk als salaristechnisch) kan opleveren. Als dat niet lukt, willen ze mij een voorstel doen om maar weer naar een andere baan te zoeken, met een vaste einddatum eraan waarbinnen ik het bedrijf moet verlaten, met of zonder andere baan.
Dat lijkt allemaal heel veilig, maar het weigeren van een veel minder betaalde functie kan er ook nog eens toe leiden dat je geen recht op WW hebt. Dat kreeg ik dus van de rechtsbijstand te horen. Je mag niet zomaar een andere functie weigeren als dit een redelijk bod is. Komt bij dat niet omschreven is wat redelijk geacht wordt. Het huidige bod is volgens de arbeidsjurist niet redelijk, maar hij beslist daar dus niet over, dat doet het UWV.....aaaaaarghhhh. Zeg je dus "NEE" tegen een veel slechter betaalde functie en wordt dit bij je ontslag op papier gezet (zowel voor kantonrechter als schikkingsovereenkomst), dan loop je ook nog eens de kans om geen WW te krijgen. Je weigert namelijk betaald werk (al is dit veel minder betaald).

Hehe, net toen ik dacht weer na de vakantie lekker aan de slag te gaan en de blik vooruit te richten, gebeurt dit weer.

Ze gaan nu 2 weken denken over een oplossing en dan weten we meer. Wel weer knap waardeloos dat dit weer gebeurt. Het interesseert me ondertussen geen hol meer of ik wel of geen werk heb, maar het risico om het recht op WW te verspelen voor dit stelletje h*fters staat me niet aan. Maar waar aan de slag met solliciteren dus weer, brrhh weer alle uitzendbureaus en detacheringsfirma's aflopen.
pi_52844212
Wat voor contract heb je, een vast contract of bepaalde tijd?
Sponsor mij voor de RoPaRun 2008
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 16:00:46 #3
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_52844412
Ontslag vanwege werkweigering zal je geen WW opleveren. Maar of een andere functie weigeren werkweigering is hangt van je arbeidsovereenkomst en de redelijkheid af. (Als je nu Saler Manager in Nederland bent lijkt het mij onredelijk als je baas je vraagt om putjesschepper in Manilla te worden.)

Maar: salarisvermindering staat hier los van.
Volgens mij wordt een werknemer hier goed tegen beschermd. Ik denk dat je baas je wel kan vragen om een andere redelijke functie te vervullen maar niet dat je dan ook minder betaald gaat krijgen.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
pi_52845090
Ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd dus. Het is zo dat ik hier aangenomen ben op een bepaalde functie, die heb ik niet naar behoren kunnen uitvoeren. De vorige directeur wilde me daarom ontslaan, maar heeft me laten zitten op een lagere functie tegen het oorspronkelijke salaris.
De nieuwe vindt nu dus dat ik teveel verdien (kan zijn, maar is niet mijn probleem dacht ik) en wil me of minder salaris geven of een overeenkomst aanbieden voor beeindiging van het contract met instemming en een uitwerkperiode om een andere baan te zoeken.
Daarop heb ik ze voorgesteld dat ze maar een andere functie moeten zoeken die wel bij mij en mijn salaris past.

Bottomline is dus dat het weigeren van een fors minder betaalde functie mij dus het recht op WW ontneemt.
pi_52845344
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:23 schreef Giantbiker_73 het volgende:
Ik heb een vast contract voor onbepaalde tijd dus. Het is zo dat ik hier aangenomen ben op een bepaalde functie, die heb ik niet naar behoren kunnen uitvoeren. De vorige directeur wilde me daarom ontslaan, maar heeft me laten zitten op een lagere functie tegen het oorspronkelijke salaris.
De nieuwe vindt nu dus dat ik teveel verdien (kan zijn, maar is niet mijn probleem dacht ik) en wil me of minder salaris geven of een overeenkomst aanbieden voor beeindiging van het contract met instemming en een uitwerkperiode om een andere baan te zoeken.
Daarop heb ik ze voorgesteld dat ze maar een andere functie moeten zoeken die wel bij mij en mijn salaris past.
Als jij op je huidige functie goed functioneert en de functie niet gaat verdwijnen, lijkt het me dat ze lekker de boom in kunnen en je niks kunnen maken. Maar ik kan het mis hebben.
Sponsor mij voor de RoPaRun 2008
pi_52848582
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 16:32 schreef Linden het volgende:

[..]

Als jij op je huidige functie goed functioneert en de functie niet gaat verdwijnen, lijkt het me dat ze lekker de boom in kunnen en je niks kunnen maken. Maar ik kan het mis hebben.
Ik denk ook dat dit in principe klopt. Maar voor de arbeidsverhoudingen en 'prettig' werken is het misschien wel van belang om het met elkaar eens te worden.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 18:32:36 #7
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_52848682
Jemig, het is ook altijd wat met jou! Voor welk bedrijf ben je nu werkzaam? Dan weet ik alvast dat ik daar niet ga solliciteren.

PS: Erg frappant, die stuiterende tieten in zo'n serieus topic.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_52851037
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 18:32 schreef Maanvis het volgende:
Jemig, het is ook altijd wat met jou! Voor welk bedrijf ben je nu werkzaam? Dan weet ik alvast dat ik daar niet ga solliciteren.

PS: Erg frappant, die stuiterende tieten in zo'n serieus topic.
Ja, ik begin me ook af te vragen of het niet allemaal aan mij ligt. Het is dat ik een goed betaalde functie had, alleen dat was meer handjeswerk dan wat anders. Achteraf had ik daar nooooooooit weg moeten gaan. Ik werk en woon in Limburg, kleine kans dat je daar terecht komt, het is ook maar een klein bedrijfje.
En die tieten, tja, ik heb me aangemeld omdat dit zo'n leuk forum is, daar hoort een leuk plaatje bij. Staat idd beetje gek hier.
pi_52851205
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 18:28 schreef blix het volgende:

[..]

Ik denk ook dat dit in principe klopt. Maar voor de arbeidsverhoudingen en 'prettig' werken is het misschien wel van belang om het met elkaar eens te worden.
Tja, niks kunnen maken inderdaad. Maar een werkgever kan je ALTIJD ontslaan, vergeet dat nooit. Hoe minder reden ervoor is, hoe hoger de ontslagvergoeding, dat dan weer wel.
Als ze willen ontslaan ze je gewoon, alleen kost het dus vaak een hoop geld en kunnen ze je beter op een andere manier zien weg te werken.

Mijn heikele punt is nu alleen dat ineens blijkt dat je je recht op WW kunt verspelen door een slecht bod van je werkgever niet aan te nemen. Als ze dan met je naar de rechter gaan en dit komt in de stukken, dan krijgt het UWV dit ook te zien. Vindt het UWV dat het bod wél redelijk was, dan verspeel je je recht op een uitkering. Er zijn geen vaste regels voor, gaat een beetje van situatie tot situatie.
  vrijdag 31 augustus 2007 @ 20:11:05 #10
145172 gronk
adulescentulus carnifex
pi_52851438
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 20:03 schreef Giantbiker_73 het volgende:

Vindt het UWV dat het bod wél redelijk was,
en dat vindt het UWV. Het UWV zal iets zeggen als 'meneer, het gaat erom dat u aan het werk blijft, en niet thuis het kasplantje uit gaat hangen. Als dat aanbod u niet beviel, dan had-u maar moeten solliciteren naar een andere baan. Waarom moeten wij dat betalen?'

Als je een echt hufterige UWV-intakemeneer hebt, geeft-ie je ook vier sollicitaties mee. Voor kutbanen met een 50% lager salaris, waar je geheid op wordt aangenomen, omdat ze ieder warm lichaam kunnen gebruiken.
I'm trying to make the 'net' a kinder, gentler place. One where you could bring the fuckin' children.
pi_52852074
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 20:11 schreef gronk het volgende:

[..]

en dat vindt het UWV. Het UWV zal iets zeggen als 'meneer, het gaat erom dat u aan het werk blijft, en niet thuis het kasplantje uit gaat hangen. Als dat aanbod u niet beviel, dan had-u maar moeten solliciteren naar een andere baan. Waarom moeten wij dat betalen?'
Inderdaad, mijn grote angst. In principe hebben ze natuurlijk geen ongelijk. Waar ik zeg: "als ik moet kiezen voor xxx thuiszitten of voor xxx werken, dan kies ik thuiszitten", zegt het UWV: "Wij gaan er niet voor betalen dat meneer de bank thuis warm houdt". Tja, vanuit de UWV kant gezien niet onredelijk eigenlijk.
quote:
Op vrijdag 31 augustus 2007 20:11 schreef gronk het volgende:
Als je een echt hufterige UWV-intakemeneer hebt, geeft-ie je ook vier sollicitaties mee. Voor kutbanen met een 50% lager salaris, waar je geheid op wordt aangenomen, omdat ze ieder warm lichaam kunnen gebruiken.
Oh my god. Stel je voor.

Maar op ontslag.nl las ik dat bij onslag via de kantonrechter een fictieve opzegtermijn van 1 maand loopt voordat je WW krijgt. Als ik dan 1 maand ontslagvergoeding krijg, ben ik die alweer kwijt voordat ik hem heb!! Meer dan 1 maand gaat er echt niet inzitten, en dan nog is me dat het risico niet waard. Dan kan ik veel beter een schikkingsvoorstel laten opstellen waarin we als "vrienden" uit elkaar gaan.
pi_52854236
Als je voor jezelf besloten hebt om weg te gaan daar... misschien is het mogelijk om je contract om te zetten naar een tijdelijk contract (bv 6 maand) met een andere functienaam en minimaal hetzelfde salaris. Jij hebt dan tijd om te solliciteren en het bedrijf is gegarandeerd van je af na 6 mnd en je hebt geen ontslag geaccepteerd of iets geweigerd (dus WW is ok).
pi_52863995
Een nieuwe baan! Wat ben ik STOM geweest.

Terug naar je oude baan?

Hoeretige omzet tergets

Totaal geen zin/motivatie/behoefte om te gaan werken

Schorsing op vermoeden van breken geheimhoudingsplicht

Mijn vraag aan jou is eerder: je zit hier vanaf februari 2007, het is nu 1 september 2007, we zijn 6! maanden verder. Wat heb je al die tijd gedaan behalve bovenstaande??

6 maanden de tijd om te solliciteren. 6 maanden de tijd om een andere baan te vinden. 6 maanden waarin je al weet dat je niet gelukkig bent met deze nieuwe werkgever en ook dondersgoed weet dat jullie zeker niet goed uit elkaar zullen gaan als je werkgever van je af wil.

Je hebt al ruim de tijd gehad om hem een stap voor te zijn en nu zit je weer in deze rotzooi!

Begrijp me niet verkeerd, ik vind dat iemand die altijd gewerkt heeft, RECHT heeft op WW op het moment dat hij of zij zonder werk komt te zitten. We leveren er immers allemaal iets voor in, mocht het zover komen. Maar jij maakt je nu het meeste zorgen om je WW terwijl je jezelf misschien gewoon eens in je eigenwijze reet moet schoppen en op zoek moet gaan naar een betere werkgever. Iets wat je een half jaar geleden al had moeten doen.

www.monsterboard.nl go go go
Trotse mamma :)
pi_52865353
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 11:47 schreef Faithz het volgende:
Maar jij maakt je nu het meeste zorgen om je WW terwijl je jezelf misschien gewoon eens in je eigenwijze reet moet schoppen en op zoek moet gaan naar een betere werkgever. Iets wat je een half jaar geleden al had moeten doen.

www.monsterboard.nl go go go
Nou, ik ben vanaf eind mei al op zoek naar iets anders. Een nieuwe baan moet je eerst even de kans geven. Al twee en een halve maand ben ik actief op zoek naar iets anders en heb diverse gesprekken achter de rug. Maar al het werk dat engiszins in mijn straatje past is of zwaar onder mijn niveau (zowel qua kennis als salaris) of het is gewoon ver uit de buurt. Als ik mijn reisafstand vergroot naar 80km enkele weg (160km reisafstand per dag dus) dan zijn er heel veel leuke banen voor mij.
En wat ook een groot probleem is: aangezien ik een vast contract heb, kan ik dus eigenlijk niet op een baan solliciteren voor een beperkte tijd. Als het contract of project afloopt en er is geen vervolg, krijg je dus geen WW. Je hebt namelijk een vaste baan ingeruild voor een tijdelijke en dat heb je zelf gedaan zonder noodzaak. Een neef van me is dit gebeurd, verhuisd vanwege relatie en verliet een vaste baan voor een andere met een jaarcontract dat verlengd zou worden. Na 1 jaar ging het niet best met het bedrijf en zijn contract werd niet verlengd. Gelukkig had hij wel een werkgeversverklaring die ingevuld was toen ze idd van plan waren hem voor langere tijd in dienst te nemen. Hij heeft toen met heel veel pijn en moeite toch WW weten los te peuteren na 3 maanden touwtrekken. Nu ik nog vast werk heb ga ik de problemen niet opzoeken, misschien wel slap van me maar daar geef ik niks om.
En tegenwoordig nemen veel bedrijven je eerst voor een jaar, dan nog eens een jaar en dan voor vast.

Laat dus niemand zeggen dat ik er niks aan doe om de situatie te verbeteren. Ik ben al 3x naar Eindhoven geweest voor sollicitaties en 1x naar Utrecht en een keer naar Friesland voor werk (landelijk werkende bedrijven die iemand zochten voor Zuid-Nederland). Aan de tijd en energie die ik erin heb gestoken heeft het tot nu toe niet gelegen.
  zaterdag 1 september 2007 @ 13:28:47 #15
124403 UZN
Hello world!
pi_52865989
Onzin. Ik heb ook eens mijn vaste baan opgezegt voor een nieuwe. Die nieuwe job is niets geworden en ben niet door mijn proeftijd heengekomen. Probleemloos WW aangevraagd. Het was maar voor 3 weken want ik had enkele dagen daarna alweer een nieuwe baan. (Die inging 1e van de nieuwe maand)

Volgens mij heb jij gewoon zelf een probleem. Je hebt nu al zolang gezeik. Misschien ben jij het probleem, en niet de rest van de wereld? Daar wel eens aan gedacht?

Oh, en verder is er niks mis met een jaarcontract. Ik heb altijd met jaarcontracten gewerkt. Aangezien ik goed werk lever ben ik niet bang dat deze niet verlegt word. Als ze van je af willen is het veel makkelijker als je een jaarcontract heb. Dat jaar zijn ze wettelijk verplicht vol te maken. Als ze van je afwillen met een contact voor onbepaalde tijd zijn er zat truukjes om je er binnen no-time uit te werken.
pi_52866255
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 13:28 schreef UZN het volgende:
Volgens mij heb jij gewoon zelf een probleem. Je hebt nu al zolang gezeik. Misschien ben jij het probleem, en niet de rest van de wereld? Daar wel eens aan gedacht?
Grrrr, weer iemand die niet de hele situatie kent. Ik werk al bijna 10 jaar naar volle tevredenheid. Eerste 2 jaren in de detachering, toen 3 jaar bij bedrijf 1, toen bijna 5 jaar bij bedrijf 2. Overal tot volle tevredenheid gewerkt en overal vond iedereen het jammer dat ik wegging. Ik ben er echter altijd beter van geworden, werk op hoger niveau tegen een beter salaris. Zo heb ik bijna 10 jaar aan mijn carriere gewerkt. Nu zit ik een half jaar bij het verkeerde bedrijf op de verkeerde stoel en ben er met valse beloftes binnengelokt. Degene die de valse beloftes heeft gedaan is nu weg en ik zit met de gebakken peren. Dit is een misstap geweest en nu zit ik ermee. Ja, het is me al die tijd misschien wel veel te goed gegaan en misschien ben ik wel lui en laks geworden. Maar wat is er verkeerd aan het feit dat ik een aantrekkelijke baan tegen een fatsoenlijk salaris wil hebben. En dat ik mijn geld veilig wil stellen als ik niet direct iets anders vind? Wat wel blijkt uit het feit dat ik al 2,5 maand actief solliciteer maar nog steeds niks heb.
pi_52866272
Sorry, moest er even uit. Maar ik kan het nu even niet goed hebben dat ik het probleem zou zijn na overal goed gewerkt te hebben.
  zaterdag 1 september 2007 @ 14:01:23 #18
124403 UZN
Hello world!
pi_52866663
Voorlopig loop je nu al een half jaar als een 3-jarige te kutten....

Op dit moment gaat het goed op de arbeidsmarkt. Of je bent blijkbaar toch ondergekwalificeerd of je wilt meteen je droombaan. Dan reis je even wat verder. Big deal.... Zo groot is Nederland niet hoor.
pi_52867121
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 14:01 schreef UZN het volgende:
Voorlopig loop je nu al een half jaar als een 3-jarige te kutten....

Op dit moment gaat het goed op de arbeidsmarkt. Of je bent blijkbaar toch ondergekwalificeerd of je wilt meteen je droombaan. Dan reis je even wat verder. Big deal.... Zo groot is Nederland niet hoor.
Ja, het is zwemmen in een bad stroop op het moment. Ik maal me te pletter en kom niet vooruit. Het is ook de teleurstelling dat ik op een stijgende lijn zat en nu val ik ineens 5 jaar terug. Nou ja, zullen het wel overleven.
En zeikerd als ik ben, wil ik inderdaad die droombaan om de hoek. Maar misschien is het wel goed als ze me de deur uit trappen, dan néém ik die stap die ik nu isschien zou moeten nemen, maar niet durf.

En ondergekwalificeerd is ook deels waar. Ik heb een HBO opleiding in de techniek, geen HTS. Dus te licht voor kaderfuncties en te zwaar voor op de werkvloer.
pi_52870168
soms moet je een stap terug doen om vooruit te komen...

Begin is te kijken of je wel een HBO/HTS diploma kan halen naast je huidige baan (deeltijd ofzo, ga er maar niet vanuit dat je baas meebetaald, maar scheelt je wel weer met solliciteren)

Als het echt zo is dat het enkel de huidige job is waar je gezeik hebt, zou het geen probleem moeten zijn met solliciteren, dat snappen ze allemaal over het algemeen wel (dat het met 1 werkgever niet botert, daarom wil je er immers ook weg)

persoonlijk vind ik 5 gesprekken in 3 maanden niet echt zoeken.... dat had ik toen ik zocht in 1 week (max in 2 weken)
  zaterdag 1 september 2007 @ 17:29:30 #21
124403 UZN
Hello world!
pi_52870408
Idd.

Ik heb zelfs eens 3 gesprekken op 1 dag gehad. Maar dat was niet echt geslaagd. Laatste keer 7 gesprekken gevoerd en toen de beste genomen.
pi_52900670
Ja, ach, het zal me wel weer lukken om aan werk te komen. Ik heb zowel een MBO als HBO diploma electrotechniek. Als het echt niet anders kan, ben ik heel vlug als electricien aan de slag. Maar met dat HBO diploma ben ik eigenlijk te groot voor een servet en te klein voor een tafellaken. Te duur voor monteur en niet goed genoeg voor bv projectleider of hoofd engineering (niet dat dat ambities zijn). Ik zou het goed doen ergens in het middenkader, bijvoorbeeld groepsleider of voorman, hoofd werkplaats oid. Maar ja, als je hard op zoek bent vind je vaak niet direct iets passends. Nou, voor de eerste tijd ben ik nog onder de pannen en eind deze maand hoor ik wat mijn werkgever van plan is. Sowieso gaan ze toch verhuizen bleek ineens en zou mijn reistijd ver5voudigen. Als was het de hemel op aarde geweest had ik nog iets anders moeten zoeken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')