Dus omdat marktpartijen een vinding doen zonder overheid is de overheid overbodig? Dat is pas buiten de realiteit.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 13:47 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Sta jij eigenlijk wel in de realiteit? Kijk 'ns letterlijk om je heen wat die wisselende meerderheden die met hun eigen belang bezig zijn jou hebben opgebracht. Een superkrachtige pc met ongekende mogelijkheden om maar 'ns wat te noemen, allemaal zonder overkoepelend orgaan. Ik sta werkelijk paf van je waanideeën over de zegeningen van de overheid. Denk je nu werkelijk dat alles volledig in het honderd loopt als we niet een miljoen ambtenaren onderhouden? Dat is volledig bezijden de realiteit.
Met mensenrechten kan dat dus niet.quote:Totdat de meerderheid die afschaft natuurlijk.
Ik wordt er gek van. Gelukkig hebben we in de winkelcentra gewoon een te groot belang en kunnen we onwelgevallige beslissingen van een veto voorzien, maar het gemiep... ongelovelijk. Ik ben altijd driftig op zoek naar een stuk touw en een wankel krukje als ik weer eens zo gek ben om er te gaan zitten.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 13:49 schreef Boze_Appel het volgende:
Ik heb er 3-4 per jaar en ben zelf voorzitter. Binnen een half uurtje hebben we de noodzakelijke dingen besproken en de rest kan dan gezellig blijven hangen of naar huis.![]()
De situatie in Irak loopt in het honderd omdat er teveel mensen zoals jij zijn die met alle geweld een overheid, en dan natuurlijk graag hún overheid, in het leven willen roepen. Natuurlijk is dat een reëel probleem als je de overheid afschaft maar om te stellen dat we dan maar genoegen moeten nemen met een dictator gaat me erg ver. Een overheid kan prima afgeschaft worden als er genoeg mensen zich bewust zijn van het feit dat ze beter af zijn zonder. Met die bewustwording ben ik, en gelukkig steeds meer anderen, hier dus dagelijks bezig.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 14:44 schreef DS4 het volgende:
Dus omdat marktpartijen een vinding doen zonder overheid is de overheid overbodig? Dat is pas buiten de realiteit.
En: JA, zonder de overheid loopt de maatschappij in het honderd. Zie Irak waar een machtsvacuum is ontstaan en men beter af was met een dictator dan met de nieuwe "vrijheid".
Natuurlijk wel. "Mensenrechten" zijn trouwens sowieso een hol begrip. Niemand heeft recht op iets als dat voor een ander een plicht wordt.quote:Met mensenrechten kan dat dus niet.
Interessant.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 14:23 schreef HenriOsewoudt het volgende:
the possibility of private law
Wat heb IK nu met Irak te maken? Ik heb nooit een overheid in het leven willen roepen, ik ben alleen niet gecharmeerd van het afschaffen. Net effe anders.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 14:56 schreef HenriOsewoudt het volgende:
De situatie in Irak loopt in het honderd omdat er teveel mensen zoals jij zijn die met alle geweld een overheid, en dan natuurlijk graag hún overheid, in het leven willen roepen.
Dat stond er dan ook niet. Er stond dat de dictator nog beter was dan een machtsvacuum.quote:Natuurlijk is dat een reëel probleem als je de overheid afschaft maar om te stellen dat we dan maar genoegen moeten nemen met een dictator gaat me erg ver.
Je miskent de menselijke natuur net zo erg als de communist dat doet...quote:Een overheid kan prima afgeschaft worden als er genoeg mensen zich bewust zijn van het feit dat ze beter af zijn zonder.
Zou je daar heel stiekem niet uit kunnen concluderen dat mensen graag een overheid hebben?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 14:56 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
De situatie in Irak loopt in het honderd omdat er teveel mensen zoals jij zijn die met alle geweld een overheid, en dan natuurlijk graag hún overheid, in het leven willen roepen.
Ik overdrijf graag, maar dat doe jij ook. In een Libertarische samenleving moet ik JUIST over dit soort dingen nadenken omdat mensen onvoorspelbaar zijn, en ik continu rekening moet houden met hun bezit. Alle dingen die ik makkelijk zonder de rest van de gemenschap zelf kan regelen prima. Als we dat met een gedeelte van de buurt kunnen uitbesteden nog beter. Maar zodra je te maken krijgt met EEN dwarsligger zit je met je p*k in het zand en ontstaat er een status quo.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 14:38 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je overdrijft schromelijk. In een libertarische samenleving hoef je over al dat soort zaken zeer waarschijnlijk minder na te denken dan nu het geval is (je wordt in dit land geacht een paar meter wetboek uit je hoofd te kennen remember?). Je koopt een huis in een buurt waarvan de regels jou bevallen en waarmee je geen enkele moeite hebt ze na te leven. Hetzelfde geldt voor alle andere transacties die je aangaat. Eigenlijk precies zoals je nu doet. Think about it, het overgrote deel van al je handelingen gebeurt op vrijwillige basis, zoals sigme in haar onvolprezen topic al aantoonde. Het enige wat libertariërs willen is dat deze vrijwilligheid ook uitgebreid wordt naar zaken als gezondheidszorg, onderwijs en woningen. Anarcho-kapitalsten gaan nog één stapje verder en wensen de vrijwillige basis ook voor recht en ordehandhaving. Dat is eigenlijk alles. Het moord en brand schreeuwen wat in dit topic weer overvloedig gebeurt is werkelijk nergens voor nodig.
Integendeel, ik ga er vanuit dat ieder mens zijn geluk wil nastreven en ik constateer dat overheden mensen die vrijheid ontnemen.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:02 schreef DS4 het volgende:
Je miskent de menselijke natuur net zo erg als de communist dat doet...
En dus dwingen we die dwarsligger maar met geweld om zich te conformeren.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:15 schreef slaveloos het volgende:
Ik overdrijf graag, maar dat doe jij ook. In een Libertarische samenleving moet ik JUIST over dit soort dingen nadenken omdat mensen onvoorspelbaar zijn, en ik continu rekening moet houden met hun bezit. Alle dingen die ik makkelijk zonder de rest van de gemenschap zelf kan regelen prima. Als we dat met een gedeelte van de buurt kunnen uitbesteden nog beter. Maar zodra je te maken krijgt met EEN dwarsligger zit je met je p*k in het zand en ontstaat er een status quo.
Trek iedere conclusie die je wilt maar dring hem niet aan anderen op. Ik vind het prima als jij de helft van je inkomen bij een falende overheid inlevert en denkt dat daarmee je zaakjes geregeld zijn. Zelf doe ik het graag anders maar dat mag niet van jou.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:03 schreef t-8one het volgende:
Zou je daar heel stiekem niet uit kunnen concluderen dat mensen graag een overheid hebben?
Jij miskent dus dat de meeste mensen absoluut het grote plaatje niet kunnen zien... Denk aan stemmen voor de SP of Wilders. Alleen al daaraan zie je wat je mag verwachten.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Integendeel, ik ga er vanuit dat ieder mens zijn geluk wil nastreven en ik constateer dat overheden mensen die vrijheid ontnemen.
liever dat dan een status quo, ik zie geen andere mogelijkheid, jij ook niet echt.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:41 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
En dus dwingen we die dwarsligger maar met geweld om zich te conformeren.
Je erkent hiermee zelfs dat je net als de communisten denkt te weten wat de mensen echt willen en wat het beste voor ze is. Maar goed dat is ook niet zo raar voor een aanhanger van een puur theoretische ideologiequote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:40 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Integendeel, ik ga er vanuit dat ieder mens zijn geluk wil nastreven en ik constateer dat overheden mensen die vrijheid ontnemen.
Door mensen iedere vrijheid en verantwoordelijkheid af te nemen onder het motto dat ze het grote plaatje toch niet zien hou je die situatie alleen maar in stand en vererger je hem.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:44 schreef DS4 het volgende:
Jij miskent dus dat de meeste mensen absoluut het grote plaatje niet kunnen zien... Denk aan stemmen voor de SP of Wilders. Alleen al daaraan zie je wat je mag verwachten.
1/3e... Zie je, onderwijs is hard nodig.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ik vind het prima als jij de helft van je inkomen
Welke falende overheid?quote:bij een falende overheid
Iedereen gunt jou je ideaal. Je moet daar alleen voor naar een andere omgeving omdat jouw droomwereld hier niet zal ontstaan. Dat kan alleen door de overgrote meerderheid die niet wil wat jij wil te dwingen om te doen wat jij wil. Dat is wat al te mal.quote:Zelf doe ik het graag anders maar dat mag niet van jou.
De praktijk leert dat mensen er in de meeste gevallen prima uitkomen zonder dat daar dwang en geweld aan te pas komt. Ik snap werkelijk niet hoe mensen dwang en geweld zo makkelijk goed kunnen praten met de volstrekt hypothetische dwarsligger die er genoegen in schept iedere vorm van samenwerking te frustreren. Hoeveel van dat soort mensen ken jij?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:44 schreef slaveloos het volgende:
liever dat dan een status quo, ik zie geen andere mogelijkheid, jij ook niet echt.
Ga maar 'ns wat verdienen dan merk je rap dat het veel meer is. Tweederde komt meer in de buurt.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:47 schreef DS4 het volgende:
1/3e... Zie je, onderwijs is hard nodig.
De overheid van de maandenlange wachtlijsten terwijl de OK's leeg staan, van de honderden kilometers file zonder enig zicht op verbetering, van de absurde woningprijzen, van de inflatie, van het abominabele onderwijs, van de overvolle stinkende treinen. Die overheid.quote:Welke falende overheid?
Dat is dan ook niet wat ik wil, dat zou absurd zijn, vandaar mijn keuze om niet te stemmen. Verandering komt alleen door bewustwording. Je zal de eerste niet zijn die na enig nadenken tot de conclusie komt dat vrijheid en verantwoordelijkheid hand in hand gaan en dat niemand het recht heeft de vrijheid van een ander aan te tasten.quote:Iedereen gunt jou je ideaal. Je moet daar alleen voor naar een andere omgeving omdat jouw droomwereld hier niet zal ontstaan. Dat kan alleen door de overgrote meerderheid die niet wil wat jij wil te dwingen om te doen wat jij wil. Dat is wat al te mal.
NS is geprivatiseerd !quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
, van de overvolle stinkende treinen. Die overheid.
[..]
Onjuist. De NS is verzelfstandigd. De aandelen zijn voor 100% in handen van de overheid. De NS mag zelfs over haar eigen dienstregeling niet zelf beslissen zoals enkele maanden geleden nog 'ns pijnlijk duidelijk werd.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:54 schreef LangeTabbetje het volgende:
NS is geprivatiseerd !
op ieder vlak wel eentje, en dat is voldoende om de zaak te frustreren. Geef mensen nog meer macht en ze zullen haar niet misbruiken, dat geloof je zelf toch ook niet. Er zijn genoeg mensen die er veel genoegen in scheppen anderen te dwarsbomen. En ik zie eerlijk niet waar al die mensen er zo goed uitkomen zonder dwang en geweld. Hoeveel rechtzaken zijn er per jaar nodig zonder dat mensen er zelf wel uitkomen?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
De praktijk leert dat mensen er in de meeste gevallen prima uitkomen zonder dat daar dwang en geweld aan te pas komt. Ik snap werkelijk niet hoe mensen dwang en geweld zo makkelijk goed kunnen praten met de volstrekt hypothetische dwarsligger die er genoegen in schept iedere vorm van samenwerking te frustreren. Hoeveel van dat soort mensen ken jij?
Dan kun je dus nooit iemand opsluiten bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 10:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Die leg ik hier bijna dagelijks uit. Een samenleving waar lijf en eigendommen gerespecteerd worden, waar dezelfde wetten gelden voor individuen als voor overheden, waar initiatie van geweld, dwang of fraude voor iedereen verboden is.
Je mag het best anders doen, maar helaas voor jou ben je geboren in een land waar die regeltjes gelden.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:43 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Trek iedere conclusie die je wilt maar dring hem niet aan anderen op. Ik vind het prima als jij de helft van je inkomen bij een falende overheid inlevert en denkt dat daarmee je zaakjes geregeld zijn. Zelf doe ik het graag anders maar dat mag niet van jou.
Een reden temeer dus om mensen juist géén macht te geven. Macht zal altijd worden misbruikt. Dat is nou juist mijn hele punt. Jij bent degene die mensen macht uit wil reiken, niet ik.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 17:00 schreef slaveloos het volgende:
op ieder vlak wel eentje, en dat is voldoende om de zaak te frustreren. Geef mensen nog meer macht en ze zullen haar niet misbruiken, dat geloof je zelf toch ook niet. Er zijn genoeg mensen die er veel genoegen in scheppen anderen te dwarsbomen.
Gezien het aantal transacties dat mensen uitvoeren bizar weinig.quote:En ik zie eerlijk niet waar al die mensen er zo goed uitkomen zonder dwang en geweld. Hoeveel rechtzaken zijn er per jaar nodig zonder dat mensen er zelf wel uitkomen?
Wat snap je niet aan het woord initiatie?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 17:02 schreef nonzz het volgende:
Dan kun je dus nooit iemand opsluiten bijvoorbeeld.
En toch zit ik één keer in de week, tijdens de spit heerlijk comfortable in de trein naar schiphol.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:55 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Onjuist. De NS is verzelfstandigd. De aandelen zijn voor 100% in handen van de overheid. De NS mag zelfs over haar eigen dienstregeling niet zelf beslissen zoals enkele maanden geleden nog 'ns pijnlijk duidelijk werd.
Ik heb ook nog altijd de vrijheid mensen ervan te overtuigen de regeltjes te veranderen hoop ik.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 17:02 schreef t-8one het volgende:
Je mag het best anders doen, maar helaas voor jou ben je geboren in een land waar die regeltjes gelden.
Je hebt de keuze om je geluk elders te zoeken, niemand houdt je tegen.
En evenals je supermarkt, je boekwinkel, je groenteboer, je interenet-provider (ik zit al aan m'm achtste volgens mij, iedere keer weer beter en goedkoper), je krant, je masseur, je vliegmaatschappij....quote:En jah, dat is makkelijk roepen, net zo makkelijk als roepen dat ik jouw vrijheid zou beperken.
Het libertarisch geneuzel heeft het altijd over keuzes en vrijheden, zou de ene energie leverancier je niet zinnen dan stap je over naar de ander, evenals met je zorgverzekeraar, je wegbeheerder, je dijkbewaker en je politieagent.
Sorry, ik ben al door m'n t-shirts heen vandaag.quote:Waarom dat niet werelwijd veel breder doortrekken, zint het je in NL niet, ga kijken in Duitsland of Belgie of waar dan ook. Die keuze is er.
Ik hoop voor je dat je niet ziek wordt.quote:Laat ons net als dat energiebedrijf waar je geen diensten vanaf wilt nemen dan lekker aanmodderen, en zoek je eigen geluk.
Trouwens zo falend is die overheid niet hoor, das wel weer sterk overdreven (van overdrijven beschuldig je anderen maar al te graag, terwijl je er zelf ook zeker een handje van hebt).
Nogmaals, NL is een van de beste landen om in te leven, niet alleen, maar wel ondermeer dankzij die overheid.
Met alle respect, ik verdien (en krijg!) fiks meer dan modaal (...). Dat niet alleen: ik ben fiscaal jurist. Je hoeft mij niets wijs te maken.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 16:52 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Ga maar 'ns wat verdienen dan merk je rap dat het veel meer is. Tweederde komt meer in de buurt.
Wachtlijsten nemen af en zijn overigens eenvoudig te omzeilen, die file's zijn inderdaad niet fraai (maar libertarisme zal de oplossing niet brengen, die hadden hoogstens een smal weggetje met kinderkopjes voor elkaar gekregen), woningprijzen zijn netto bezien niet bizar hoog (maar ook hier valt wel wat te verbeteren), inflatie is in NL zeer laag (moet je eens bij minder georganiseerde landen kijken), het onderwijs in NL is door de bank genomen goed (alhoewel er mensen zijn die weinig oppikken, maar dat ligt aan die mensen), de trein is prima te doen (1e klasse).quote:De overheid van de maandenlange wachtlijsten terwijl de OK's leeg staan, van de honderden kilometers file zonder enig zicht op verbetering, van de absurde woningprijzen, van de inflatie, van het abominabele onderwijs, van de overvolle stinkende treinen. Die overheid.
Zonder organisatie die structuur brengt geen vrijheid. En ik geloof niet in marktpartijen die dat voor elkaar krijgen.quote:Dat is dan ook niet wat ik wil, dat zou absurd zijn, vandaar mijn keuze om niet te stemmen. Verandering komt alleen door bewustwording. Je zal de eerste niet zijn die na enig nadenken tot de conclusie komt dat vrijheid en verantwoordelijkheid hand in hand gaan en dat niemand het recht heeft de vrijheid van een ander aan te tasten.
De verzelfstandiging heeft inderdaad wel wát verbeteringen gebracht maar het is niet te vergelijken met bijvoorbeeld Japan waar de spoorwegen volledig in private handen zijn.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 17:06 schreef t-8one het volgende:
En toch zit ik één keer in de week, tijdens de spit heerlijk comfortable in de trein naar schiphol.
Overvol valt wel mee, vol wel, maar daar zou elk commercieel bedrijf ook voor kiezen das nl veel rendabeler.
Fiscaal jurist, dat verklaart inderdaad een hele hoop. Je verdient aan de bureaucratie en diefstal en wil dat uiteraard graag zo houden.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 17:08 schreef DS4 het volgende:
Met alle respect, ik verdien (en krijg!) fiks meer dan modaal (...). Dat niet alleen: ik ben fiscaal jurist. Je hoeft mij niets wijs te maken.
Wachtlijsten nemen alleen door administratief gegoochel op papier wat af. En iedere dag die ze korter worden schijnt bovendien weer een paar miljard extra belasting te kosten. Maar daar zal jij niet mee zitten uiteraard.quote:Wachtlijsten nemen af en zijn overigens eenvoudig te omzeilen,
Flagrante nonsens, de paar private wegen in deze wereld behoren tot de allerbeste wegen die er zijn.quote:die file's zijn inderdaad niet fraai (maar libertarisme zal de oplossing niet brengen, die hadden hoogstens een smal weggetje met kinderkopjes voor elkaar gekregen)
Schei uit, je betaalt in de Randstad twee ton voor een kippenhok terwijl er een heel groen hart ligt weg te rotten en we ook maar gestopt zijn met inpolderen.quote:woningprijzen zijn netto bezien niet bizar hoog (maar ook hier valt wel wat te verbeteren),
Die is in de euro-zone inderdaad vooralsnog vrij laag omdat de Europese bank de wijze lessen van Milton Friedman redelijk in de praktijk brengt. Tot er straks natuurlijk een crisis zoals nu in de VS uitbreekt en onze overheden de geldpersen weer flink zullen laten draaien, die macht hebben ze immers.quote:inflatie is in NL zeer laag (moet je eens bij minder georganiseerde landen kijken),
Het niveau van schoolverlaters is om te huilen, daar klaagt iedere universiteit over. Leerlingen spreken geen woord over de grens, wat zeg ik, ze spreken zelfs geen Nederlands, laat staan dat ze het kunnen schrijven. Over wiskunde zal ik maar helemaal niet beginnen.quote:het onderwijs in NL is door de bank genomen goed (alhoewel er mensen zijn die weinig oppikken, maar dat ligt aan die mensen)
Neem voor de grap 'ns de trein in de spits tussen Rotterdam en Den Haag.quote:de trein is prima te doen (1e klasse).
Zonder vrijheidsberoving geen vrijheid, juist ja. En het feit dat jij niet gelooft dat marktpartijen dat niet beter kunnen is geen enkele rechtvaardiging om die het dan maar met geweld te verbieden.quote:Zonder organisatie die structuur brengt geen vrijheid. En ik geloof niet in marktpartijen die dat voor elkaar krijgen.
Ik verdien veel meer aan andere projecten.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 17:16 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Fiscaal jurist, dat verklaart inderdaad een hele hoop. Je verdient aan de bureaucratie en diefstal en wil dat uiteraard graag zo houden.
Anders: mensen die ik ken en die in de gezondheidszorg werken.quote:Wachtlijsten nemen alleen door administratief gegoochel op papier wat af.
Nee, als iemand medische hulp nodig heeft betaal ik daar graag aan mee.quote:En iedere dag die ze korter worden schijnt bovendien weer een paar miljard extra belasting te kosten. Maar daar zal jij niet mee zitten uiteraard.
En welk privaat wegennet ken jij als voorbeeld. Die private wegen zouden er ook dom uit zien als ze met een bospad beginnen en in een weiland eindigen...quote:Flagrante nonsens, de paar private wegen in deze wereld behoren tot de allerbeste wegen die er zijn.
Het beheer van de openbare ruimte verdient in mijn ogen inderdaad niet de schoonheidsprijs. Maar wat is jouw alternatief? Iedereen bouwen waar het hem belieft?quote:Schei uit, je betaalt in de Randstad twee ton voor een kippenhok terwijl er een heel groen hart ligt weg te rotten en we ook maar gestopt zijn met inpolderen.
Je geeft toe dat het goed is, maar gokt dat het wel mis zal gaan... Dat is niet sterk.quote:Die is in de euro-zone inderdaad vooralsnog vrij laag omdat de Europese bank de wijze lessen van Milton Friedman redelijk in de praktijk brengt. Tot er straks natuurlijk een crisis zoals nu in de VS uitbreekt en onze overheden de geldpersen weer flink zullen laten draaien, die macht hebben ze immers.
Gelukkig zijn er mensen met meer kennis ter zake en die zijn wat genuanceerder. Het niveau is gedaald, mede omdat we iedereen in de gelegenheid willen stellen om de universiteit te doen, maar desondanks is het niveau gewoon goed. Het was alleen ooit beter. Ook onder een overheid.quote:Het niveau van schoolverlaters is om te huilen, daar klaagt iedere universiteit over. Leerlingen spreken geen woord over de grens, wat zeg ik, ze spreken zelfs geen Nederlands, laat staan dat ze het kunnen schrijven. Over wiskunde zal ik maar helemaal niet beginnen.
Ik heb een kantoor in zowel Den Haag als Rotterdam. Gaat prima hoor in die 1e klasse.quote:Neem voor de grap 'ns de trein in de spits tussen Rotterdam en Den Haag.
Niemand verbiedt private initiatieven. Als jij morgen bij de overheid aanklopt met een plan voor een mooie privé kliniek, of private snelweg, enz. dan heb je een luisterend oor te pakken hoor. Maar dat doe jij niet, jij klaagt. Actions speak louder than words.quote:Zonder vrijheidsberoving geen vrijheid, juist ja. En het feit dat jij niet gelooft dat marktpartijen dat niet beter kunnen is geen enkele rechtvaardiging om die het dan maar met geweld te verbieden.
uh, jij geeft mensen net zo goed macht als ik, misschien nog meer, want directer. MAcht om eens in de 4 jaar te kiezen, of macht om iets tegen te houden is nogal een verschil.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 17:03 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Een reden temeer dus om mensen juist géén macht te geven. Macht zal altijd worden misbruikt. Dat is nou juist mijn hele punt. Jij bent degene die mensen macht uit wil reiken, niet ik.
[..]
moet je eens opletten hoe dat gaat toenemen als er geen rechtmatige instantie en geen wetboek meer is...quote:Gezien het aantal transacties dat mensen uitvoeren bizar weinig.
Dude, ik werk voor de gezondheidszorg, als IT'er, ik maak de wachtlijsten administratief korter.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 17:51 schreef DS4 het volgende:
Anders: mensen die ik ken en die in de gezondheidszorg werken.
Ik ook, jammer alleen dat je nu voornamelijk de managers, de overhead en de bureaucratie betaalt.quote:Nee, als iemand medische hulp nodig heeft betaal ik daar graag aan mee.
Wiki is your friend: Private highways around the worldquote:En welk privaat wegennet ken jij als voorbeeld. Die private wegen zouden er ook dom uit zien als ze met een bospad beginnen en in een weiland eindigen...
Ja, zolang hij de grond bezit uiteraard, of toestemming heeft van de eigenaar, waarom niet?quote:Het beheer van de openbare ruimte verdient in mijn ogen inderdaad niet de schoonheidsprijs. Maar wat is jouw alternatief? Iedereen bouwen waar het hem belieft?
Als je de geschiedenis van het geld een beetje zou kennen zou je weten dat dat geen slechte gok is. Sinds de overheid ons geld beheert is de inflatie de pan uit gerezen. En geheel verklaarbaar.quote:Je geeft toe dat het goed is, maar gokt dat het wel mis zal gaan... Dat is niet sterk.
Het was beter toen de overheid zich er minder mee bemoeide. Hoe meer overheidsbemoeienis hoe lager het niveau dus. Verder volgen verhoudingsgewijs maar weinig mensen een universitaire opleiding. Het middelbaar onderwijs is een veel groter probleem, dat volgt iedereen. De zogenaamde 'basisnormen' zijn een absolute ramp. Voor de helft van de leerlingen is het te moeilijk maar het is ze verboden met hun handen te werken, de LTS is zelfs gewoon afgeschaft, ze kappen dus maar op hun veertiende met school. Voor de andere helft is het veel te makkelijk, die vervelen zich het klapzuur en komen er in hun vervolgopleiding achter dat ze werkelijk niets kunnen. Werkelijk rampzalig, er is geen zinnig mens die dit kan verdedigen.quote:Gelukkig zijn er mensen met meer kennis ter zake en die zijn wat genuanceerder. Het niveau is gedaald, mede omdat we iedereen in de gelegenheid willen stellen om de universiteit te doen, maar desondanks is het niveau gewoon goed. Het was alleen ooit beter. Ook onder een overheid.
Ik spreek zeer regelmatig met mensen (voornamelijk Duitsers) die een private kliniek willen beginnen in Nederland, of zelfs alleen maar een OK privaat willen runnen binnen een ziekenhuis. Het is echter aan zo ontelbaar veel regels, mitsen en maren gebonden dat ze stuk voor stuk al snel de handdoek in de ring gooien.quote:Niemand verbiedt private initiatieven. Als jij morgen bij de overheid aanklopt met een plan voor een mooie privé kliniek, of private snelweg, enz. dan heb je een luisterend oor te pakken hoor. Maar dat doe jij niet, jij klaagt. Actions speak louder than words.
Ik geef niemand macht, 'macht' om iets tegen te houden heb je alleen als die mogelijkheid binnen je contract valt. Een VvE kan prima besluiten toch nieuwe straatverlichting aan te schaffen ook al is buurman Bolderbast het er niet mee eens. Kwestie van goede contracten opstellen, en nee dat is echt niet zo moeilijk of tijdrovend. Een gemiddelde handleiding is ingewikkelder.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 17:53 schreef slaveloos het volgende:
uh, jij geeft mensen net zo goed macht als ik, misschien nog meer, want directer. MAcht om eens in de 4 jaar te kiezen, of macht om iets tegen te houden is nogal een verschil.
Die zijn er nog wel, ook jij snapt nog altijd het concept van een libertarische samenleving niet. Er is alleen niemand meer die het monopolie erop afdwingt.quote:moet je eens opletten hoe dat gaat toenemen als er geen rechtmatige instantie en geen wetboek meer is...
Dus ik mag jou gewoon opsluiten zolang jij maar begon? Net zoals de overheid jou mag opsluiten.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 17:04 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Wat snap je niet aan het woord initiatie?
En dus is dat overal zo. Tuurlijk.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 18:17 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Dude, ik werk voor de gezondheidszorg, als IT'er, ik maak de wachtlijsten administratief korter.
De meeste artsen zijn private ondernemingen hoor...quote:Ik ook, jammer alleen dat je nu voornamelijk de managers, de overhead en de bureaucratie betaalt.
Uhuh... wegenNET.quote:
Dus jij woont mooi achteraf en ineens zet men op de kavels om jou heen opvang voor TBS-ers. Voel jij jezelf nu vrij?quote:Ja, zolang hij de grond bezit uiteraard, of toestemming heeft van de eigenaar, waarom niet?
Paar procent per jaar. Echt een heel laag pannetje...quote:Als je de geschiedenis van het geld een beetje zou kennen zou je weten dat dat geen slechte gok is. Sinds de overheid ons geld beheert is de inflatie de pan uit gerezen. En geheel verklaarbaar.
Richt een private school op. Mag.quote:Het was beter toen de overheid zich er minder mee bemoeide. Hoe meer overheidsbemoeienis hoe lager het niveau dus. Verder volgen verhoudingsgewijs maar weinig mensen een universitaire opleiding. Het middelbaar onderwijs is een veel groter probleem, dat volgt iedereen. De zogenaamde 'basisnormen' zijn een absolute ramp. Voor de helft van de leerlingen is het te moeilijk maar het is ze verboden met hun handen te werken, de LTS is zelfs gewoon afgeschaft, ze kappen dus maar op hun veertiende met school. Voor de andere helft is het veel te makkelijk, die vervelen zich het klapzuur en komen er in hun vervolgopleiding achter dat ze werkelijk niets kunnen. Werkelijk rampzalig, er is geen zinnig mens die dit kan verdedigen.
Wij hebben cliënten die het wel lukt. Misschien moeten ze eens bij ons aankloppen. Ja er zijn regels en veel ook. Maar je mag gewoon een privé-kliniek openen. Ze bestaan ook gewoon. Ze zijn zelden beter.quote:Ik spreek zeer regelmatig met mensen (voornamelijk Duitsers) die een private kliniek willen beginnen in Nederland, of zelfs alleen maar een OK privaat willen runnen binnen een ziekenhuis. Het is echter aan zo ontelbaar veel regels, mitsen en maren gebonden dat ze stuk voor stuk al snel de handdoek in de ring gooien.
Je mag compensatie eisen als je eigendom is aangetast. Is dat werkelijk zo'n lastig concept?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 18:25 schreef nonzz het volgende:
Dus ik mag jou gewoon opsluiten zolang jij maar begon? Net zoals de overheid jou mag opsluiten.
Dus jij woont mooi achteraf en je betaalt de plaatselijke magistraat om de TBS-opvang toch vooral ergens in een pauperwijk neer te zetten. Voel jij jezelf nu eerlijk?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 18:39 schreef DS4 het volgende:
Dus jij woont mooi achteraf en ineens zet men op de kavels om jou heen opvang voor TBS-ers. Voel jij jezelf nu vrij?
Dankzij het in acht nemen van de wijze lessen van libertariër-light Friedman dus.quote:Paar procent per jaar. Echt een heel laag pannetje...
Is eveneens aan honderdduizend regels gebonden. De overheid beschermt haar monopolie furieus.quote:Richt een private school op. Mag.
Ze zijn er inderdaad, mondjesmaat en vooral op het vlak van kosmetische ingrepen en ooglaseren etc. Ook hier beschermt de overheid haar monopolie furieus en is het lastig, zo niet onmogelijk, concurreren tegen klinieken die jaarlijks miljarden toegestopt krijgen.quote:Wij hebben cliënten die het wel lukt. Misschien moeten ze eens bij ons aankloppen. Ja er zijn regels en veel ook. Maar je mag gewoon een privé-kliniek openen. Ze bestaan ook gewoon. Ze zijn zelden beter.
Is op argumenten ingaan een lastig concept?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 19:49 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Je mag compensatie eisen als je eigendom is aangetast. Is dat werkelijk zo'n lastig concept?
Welk argument?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 21:15 schreef nonzz het volgende:
Is op argumenten ingaan een lastig concept?
Die ene die ik gisteravond heb gegeven en waarnaar ik inmiddels een keer of 4 a 5 keer heb gerefereerd.quote:
nee hoor, aangezien je alles zult moeten specificeren. alles wat je impliciet aanneemt zal in zo'n contrct moeten staan.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 18:20 schreef HenriOsewoudt het volgende:
[..]
Ik geef niemand macht, 'macht' om iets tegen te houden heb je alleen als die mogelijkheid binnen je contract valt. Een VvE kan prima besluiten toch nieuwe straatverlichting aan te schaffen ook al is buurman Bolderbast het er niet mee eens. Kwestie van goede contracten opstellen, en nee dat is echt niet zo moeilijk of tijdrovend. Een gemiddelde handleiding is ingewikkelder.
[..]
Wat in de praktijk op hetzelfde neerkomt: ik erken jouw wetboek niet, dat is mijn vrijheid. Je hebt gelijk dat ik niks van snap hoor, ik geloof absoluut niet dat contracten en concurerende rechtbanken de plek van een overheid kunnen innemen, en begrijp al helemaal dat je alles in contracten moet vastleggen onder het mom van vrijheid. En ik begrijp ook al niet dat er geen misbruik van dit systeem gemaakt kan worden, zonder consequenties.quote:Die zijn er nog wel, ook jij snapt nog altijd het concept van een libertarische samenleving niet. Er is alleen niemand meer die het monopolie erop afdwingt.
Iets specifieker graag.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 21:43 schreef nonzz het volgende:
Die ene die ik gisteravond heb gegeven en waarnaar ik inmiddels een keer of 4 a 5 keer heb gerefereerd.
Goed punt idd. Ik ben bang dat ik daar zelf ook schuldig aan ben door altijd weer op die punten in te gaan. Maar het is mijn eer te na om te zeggen dat voor dijken en rechters een overheid wél noodzakelijk zou zijn, dat is simpelweg niet zo. Maar op mijn verlanglijstje staan ze wel onderaan, de punten die je noemt zijn vooralsnog veel belangrijker en daar zou de discussie zich ook op toe moeten spitsen.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 21:58 schreef vanRillandBath het volgende:
Wat ik nooit begrijp is dat dit soort discussies altijd verzanden in het verzinnen van hypothetische voorbeelden waar een overheid nodig zou zijn. Waarom hebben we het niet over het onderwijs, de uitkeringen en de gezondheidszorg? Dan zit je immers al gauw op de helft van de overheidsbegroting. Waarom gaat het altijd over de dijken en de rechters?
Volgens mij bedoelt hij dit: is belasting diefstal?quote:Op woensdag 29 augustus 2007 22:07 schreef HenriOsewoudt het volgende:
Iets specifieker graag.
Nog maar een keer dan: The possibility of private law. Zelfs ethiraseth was onder de indruk.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 21:45 schreef slaveloos het volgende:
Wat in de praktijk op hetzelfde neerkomt: ik erken jouw wetboek niet, dat is mijn vrijheid. Je hebt gelijk dat ik niks van snap hoor, ik geloof absoluut niet dat contracten en concurerende rechtbanken de plek van een overheid kunnen innemen, en begrijp al helemaal dat je alles in contracten moet vastleggen onder het mom van vrijheid. En ik begrijp ook al niet dat er geen misbruik van dit systeem gemaakt kan worden, zonder consequenties.
Dat is een definitie, geen argument. Ik heb dacht ik al eerder geantwoord dat in bepaalde landen het stenigen van overspelige vrouwen niet wederrechtelijk is en de vraag gesteld of dat dan dus ook geen mishandeling is.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 22:11 schreef Boze_Appel het volgende:
Volgens mij bedoelt hij dit: is belasting diefstal?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |