blij neem ik aan.quote:Op dinsdag 28 augustus 2007 11:23 schreef Plaas het volgende:
bloid koike bloive = bij blijven kijken
In het Tessels (dat een zeer conservatief West-Fries dialect is) klinkt dat als "blied kieke bluve"
Zeker het Tessels is een behoudend dialect. De oude vormen van de woorden hebben voor ij een ie (vg. Middelnederlands) en een -d in blij. Je hoort ook nog wel zeggen (in AN): een blijde lach.quote:Op woensdag 29 augustus 2007 02:17 schreef Kees22 het volgende:
[..]
blij neem ik aan.![]()
Vreemd, die klinkers in het Tessels. Als ik me het Brabants van mijn dorp probeer in te denken (ik ben al veel vergeten!!) denk ik eerder aan: blèj blève kèke, dus elke ij wordt è. En vanwaar de -d aan het eind van blij?
Is wel erg off topic, om maar eens goed Nederlands te gebruiken.
Dat is verwarrend: "temet" betekent volgens jou ook "bijna", net als "schier".quote:Op vrijdag 7 september 2007 11:52 schreef Plaas het volgende:
schier ("bijna")
temet (idem)
edoch
juchei
jottem
Balsturig!quote:
"Even"... Dat dacht ik ook. Maar ik had het misquote:Op zondag 16 september 2007 10:37 schreef wallofdolls het volgende:
kunnen we niet even n alfabetische lijst met namen creeren waaro pwe t bijhouden want ik ben n beetje kwijt wat er langs is gekomen, zonder dat topic door te spitten![]()
quote:Op zondag 16 september 2007 13:32 schreef Tha_Erik het volgende:
[..]
"Even"... Dat dacht ik ook. Maar ik had het mis.
Nou, nee, dat hoor je noooooit.quote:Op zondag 16 september 2007 14:32 schreef Gellius het volgende:
Kot. Als in: op kot wonen.
quote:Op zondag 16 september 2007 14:25 schreef Tha_Erik het volgende:
Pierement.
Ik hoor het amper, en daar gaat het maar om, Popeje.quote:Op zondag 16 september 2007 15:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Nou, nee, dat hoor je noooooit.
Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit in woonwagenkampen, maar ik hoor het in ieder geval ook nooit.quote:Op zondag 16 september 2007 15:04 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
[..]
Nou, nee, dat hoor je noooooit.
Nee, maar jij tapt ook nog wel es een biertje. Dat zegt dus helemaal niets.quote:Op maandag 17 september 2007 20:33 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik weet natuurlijk niet hoe dat zit in woonwagenkampen, maar ik hoor het in ieder geval ook nooit.
ik zou dan vermaledijen in de lijst zien staan i.p.v. vermaledijd.quote:
Kanenbraaierquote:Op zondag 16 september 2007 14:30 schreef PopeOfTheSubspace het volgende:
Ik vind dat alle woorden die vaker dan 25 keer op google voorkomen uit de lijst moeten.
De digitale Van Dale kent die woorden bij mij niet (meer)quote:
Divageren bestaat wel, de andere twee komen ook niet in mijn digitale Van Dale voor (ook niet in de 1864 versie).quote:Ik zet een vraagteken bij 'divageren', dat waarschijnlijk een misverstaan 'divergeren' was. 'Vanzelfsprekenderwijs' en 'schnuggel' komen mij als onbestaand voor.
Tssk - 'altegader' staat er ook niet in! Dat mijn vocabulaire ietwat archaïsch is wist ik wel, maar dat ik me zelfs van uitgestorven woorden bedien wekt stomme verbazing.quote:Op dinsdag 18 september 2007 21:54 schreef DaMart het volgende:
De digitale Van Dale kent die woorden bij mij niet (meer).
Zoiets als allegaar dus... daarbij staat allegader nog wel in de 1864-editiequote:Op dinsdag 18 september 2007 23:26 schreef dvr het volgende:
[..]
Tssk - 'altegader' staat er ook niet in! Dat mijn vocabulaire ietwat archaïsch is wist ik wel, maar dat ik me zelfs van uitgestorven woorden bedien wekt stomme verbazing.
Algader betekent zoiets als alles, het geheel omvattend. En altegader is tesamen.
De Van Dale kent het met een spatie tussen U en edele (U Ed.).quote:Uedele is een beleefde aanspreekvorm, vaak afgekort tot Ued., die een jaartje of 100 geleden nog gebruikt werd.
1 ·uitweidenquote:Wat betekent divageren?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |