abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52669165
Wat hoort er in dit topic thuis?

Kleine wetenschappelijke vragen waar geen (weinig) discussie over mogelijk is.
Zoals: "Waarom is de lucht blauw?" of "Waarom geeft een xenonzaklamp met een blauw lampje geen blauwe kleur licht af? "

Al je kleine wetenschappelijke vragen dus.

Vorige delen:

Deel 1
Deel 2
Deel 3
Deel 4
pi_52669173
In het vorige topic vroeg ik of de temperatuur van water iets uitmaakt voor de stromingssnelheid.

Deze week ga ik het testen
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 03:13:42 #3
53753 BereNDD
drampo uit je raam
pi_52669220
waar de fuck zijn jullie zo laat nog mee bezig..
You're crazy in the coconut..
That boy needs therapy..
pi_52669273
Dat is niet echt een wetenschappelijke vraag
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 03:56:04 #5
166390 shifto
Kirby Shizzle
pi_52669452
goed topic
Thinking about thinking of you.
  zaterdag 25 augustus 2007 @ 07:49:41 #6
41885 kless
morgen? waarom niet overmorgen
pi_52669765
"hoe komt het dat" is wat anders dan "waarom"

rede is meestal ver te zoeken.
maar hoe iets kan of is valt uit te zoeken.

Neem een abbo op de quest of kijk en leg die op de plee.
Vrouwen moeten niet zeiken over hun uiterlijk. Met hun innerlijk is veel meer mis.
iGEM
pi_52793698
NiekL: Hoe warmer het water, hoe lager de viscositeit en dus hoe hoger de stromingssnelheid. Tijdens een stage heb ik o.a. de viscositeit van een aantal vloeistofmengsels gemeten op één specifieke temperatuur. Als de temperatuur niet uitgemaakt zou hebben, had ik de mengsels ook niet hoeven conditioneren.
pi_52858463
En die lagere viscositeit heeft weer te maken met het feit dat de moleculen van een stof sneller bewegen bij een hogere temperatuur, hierdoor de onderlinge verbindingen zwakker worden, en de stof dus minder visceus wordt.
pi_52861340
Eigenlijk al wat ik verwacht had. Bedankt
pi_52878905
Is het echt zo dat als je met je ogen open (heel hard) niest (wat moeilijk is), je ogen uit je oogkassen vliegen?

[ Bericht 3% gewijzigd door TheMagnificent op 01-09-2007 23:25:20 ]
pi_52891080
quote:
Op zaterdag 1 september 2007 23:02 schreef TheMagnificent het volgende:
Is het echt zo dat als je met je ogen open (heel hard) niest (wat moeilijk is), je ogen uit je oogkassen vliegen?
neen
I feel kinda Locrian today
  dinsdag 4 september 2007 @ 11:30:40 #12
188728 Lyzio
why do we fall
pi_52934456
Discussie met een vriend met een waarschijnlijk oerdomme strekking en zoniet een nog dommere vraag.
Het ging over de tijdzones op de aarde. Ga je van hier naar het westen wordt het een uur vroeger ga je naar het oosten een uur later (Toch?). Nou, de discussie was dus dat er een bepaalde punt op de aarde moet zijn waar het een dag scheelt. Klinkt misschien vraag maar stel je even voor, openminded, je gaat vanuit hier naar het punt waar ze 24 uur verder zijn. Die bewuste lijn zoeken we op, waar die dan ook mag liggen. Als je op die lijn staat ben je dus een dag verder, maar als je OVER die lijn gaat, waar ben je dan? Ineens een dag terug ofzo? Dat het binnen die zone woensdag is, en als je 10 meter loopt een dag vroeger of eerder is?

Zoals gezegd, waarschijnlijk een domme vraag. Maar ik kon het niet laten

P.S.: Ten tijde van de discussie hadden we al genoeg pilsener verwerkt, vandaar misschien. Nu ben ik echter nuchter en kom er nog steeds niet uit.
live as if you'll die today
dream as if you'll live forever
- james 'jimmy' dean
  dinsdag 4 september 2007 @ 11:48:33 #13
107418 wdn
Elfen lied O+
pi_52934919
Lyzio: ja. Die lijn ligt in de Pacific en wordt de 'internationale datumgrens' genoemd.
Hier ligtie:

Beatus vir qui suffert tentationem.
PSN Rinzewind en Cadsuana Melaidhrin
Stellar Blade *O* Sea of Stars *O* Trails Daybreak *O*
  dinsdag 4 september 2007 @ 11:57:45 #14
188728 Lyzio
why do we fall
pi_52935143
Wat maf. Een dag verschil op een paar meter. Hoe dik is zo'n lijn dan eigenlijk? Want ik zeg nou wel een paar meter, maar dat weet ik niet.
- james 'jimmy' dean
pi_52935265
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 11:30 schreef Lyzio het volgende:
Ga je van hier naar het westen wordt het een uur vroeger ga je naar het oosten een uur later (Toch?). Nou, de discussie was dus dat er een bepaalde punt op de aarde moet zijn waar het een dag scheelt. Klinkt misschien vraag maar stel je even voor, openminded, je gaat vanuit hier naar het punt waar ze 24 uur verder zijn. Die bewuste lijn zoeken we op, waar die dan ook mag liggen. Als je op die lijn staat ben je dus een dag verder, maar als je OVER die lijn gaat, waar ben je dan? Ineens een dag terug ofzo? Dat het binnen die zone woensdag is, en als je 10 meter loopt een dag vroeger of eerder is?
Dat klopt inderdaad, maar je gaat natuurlijk niet 24 uur verder, maar een uur, of 10 minuten of 3 minuten (of terug afhankelijk van naar het westen of oosten reizen). Alleen de datum verandert.

Hetzelfde zie je elke avond als de klok om 24:00 van datum wisselt. Je gaat dan ook een hele dag vooruit, maar in werkelijkheid is het maar 1 seconde die je verder gaat. Tijd is namelijk een analoog proces.
  dinsdag 4 september 2007 @ 12:08:33 #16
188728 Lyzio
why do we fall
pi_52935385
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 12:03 schreef starla het volgende:

[..]

Dat klopt inderdaad, maar je gaat natuurlijk niet 24 uur verder, maar een uur, of 10 minuten of 3 minuten (of terug afhankelijk van naar het westen of oosten reizen). Alleen de datum verandert.

Hetzelfde zie je elke avond als de klok om 24:00 van datum wisselt. Je gaat dan ook een hele dag vooruit, maar in werkelijkheid is het maar 1 seconde die je verder gaat. Tijd is namelijk een analoog proces.
Dat klinkt inderdaad vrij logisch op die manier. Het is gewoon raar om te horen. Hee, daar is het een dag eerder! Waar dan? Ja, daarzo, vijf meter verder! Erg maf
- james 'jimmy' dean
pi_52935651
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 12:08 schreef Lyzio het volgende:

[..]

Dat klinkt inderdaad vrij logisch op die manier. Het is gewoon raar om te horen. Hee, daar is het een dag eerder! Waar dan? Ja, daarzo, vijf meter verder! Erg maf
Je moet wel erg snel kunnen lopen dan, want de aarde roteert op de evenaar met een snelheid van ongeveer
1700km/u. De datumgrens betekent concreet het volgende:

Als het 24:00 uur is op de datumgrens, is overal op aarde dezelfde dag.
  dinsdag 4 september 2007 @ 12:26:02 #18
188728 Lyzio
why do we fall
pi_52935758
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 12:21 schreef starla het volgende:

[..]

Je moet wel erg snel kunnen lopen dan, want de aarde roteert op de evenaar met een snelheid van ongeveer
1700km/u. De datumgrens betekent concreet het volgende:

Als het 24:00 uur is op de datumgrens, is overal op aarde dezelfde dag.
Oké, thanks

1700 km/u
- james 'jimmy' dean
pi_52948129
Wat heeft die 1700 km/u er nou weer mee te maken? Dat is alleen als je op precies hetzelfde tijdstip wil blijven als je bent vertrokken. Van die grens (net als elke landengrens) kun je natuurlijk ook zeggen dat hij maar een centimeter 'breed' is en je met 1 stap (hoewel het niet op land is) een stap van een dag kunt maken.
Something good: you look like Snoopy and it makes me smile.
Where you need improvement: you have smelly dog farts.
  woensdag 5 september 2007 @ 02:36:28 #20
188728 Lyzio
why do we fall
pi_52952023
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:52 schreef Kerdaben het volgende:
Wat heeft die 1700 km/u er nou weer mee te maken? Dat is alleen als je op precies hetzelfde tijdstip wil blijven als je bent vertrokken. Van die grens (net als elke landengrens) kun je natuurlijk ook zeggen dat hij maar een centimeter 'breed' is en je met 1 stap (hoewel het niet op land is) een stap van een dag kunt maken.
I'm confused again...
- james 'jimmy' dean
pi_52952058
die 1700 km/h doet er niet toe, aangezien je met de aarde meedraait
pi_52952125
quote:

[..]

er was ooit een stripverhaal over die grens. Het is erg handig als er op die grens een eiland onstaat in internationale wateren, en iemand het later claimt, maar wel een dag eerder.
pi_52952590
quote:
Op dinsdag 4 september 2007 22:52 schreef Kerdaben het volgende:
Als je wilt kunnen zeggen dat het 5 meter verderop de vorige dag is, en als je dat 1 uur later weer wilt zeggen, moet je 1700 km hebben afgelegd. Anders is het op de 5 meter verderop ook al dezelfde dag geworden.

[ Bericht 1% gewijzigd door starla op 05-09-2007 08:33:49 ]
pi_52957984
quote:
Op woensdag 5 september 2007 03:22 schreef DABAMaster het volgende:

[..]

er was ooit een stripverhaal over die grens. Het is erg handig als er op die grens een eiland onstaat in internationale wateren, en iemand het later claimt, maar wel een dag eerder.
Donald Duck
pi_53063206
Wat gebeurt er precies als je water bij een anijsdrankje gooit (ouzo, sambuca) waardoor het troebel wordt?
nieuwe user maar ben niet nieuw
pi_53067819
quote:
Op maandag 10 september 2007 00:00 schreef Dippaali het volgende:
Wat gebeurt er precies als je water bij een anijsdrankje gooit (ouzo, sambuca) waardoor het troebel wordt?
In de drank zitten stoffen (oliën bijv) welke niet oplosbaar zijn in water. Als je er water bij doet, verdun je de drank, waarbij deze stoffen niet meer opgelost kunnen blijven en vrijkomen, wat die vertroebeling (louche) veroorzaakt.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_53107290
Eigenlijk kun je een klok net zo snel of langzaam laten lopen als je zelf wil maar dan wel afhankelijk van de snelheid van je vervoermiddel.
Blijf je op de evenaar en vertrek je om 12.00 h naar het westen met een snelheid van 1700 km/h dan blijft het 12.00h, kom je over de datum lijn dan is het de volgende dag 12.00 h.
In wezen staat de klok dus stil.
Bij elke andere snelheid heeft de klok ook een andere snelheid en loopt of voor of achteruit.
pi_53171583
ey,

Om het topic (echt een heel leuk topic om te lezen) weer wat leven in te blazen, een weetje:

Vandaag op het werk beetje gepraat over verschillende zaken, en zo kwam één van mijn collega's met het bericht dat roodharigen meer pijn voelen dan blondjes en brunettes. Heeft te maken met de receptoren in de cellen die zei missen... Iemand hier ervaring mee
Twitter: KoosyNL
Mail: koosynl@fok.nl
pi_53171896
quote:
Roodharigen voelen meer pijn dan mensen met blond of donker haar. Het is wetenschappelijk bewezen dat mensen met rood haar zo'n 20% meer anesthesie (verdoving) nodig hebben tijdens operaties.

De cellen die verantwoordelijk zijn voor de groei van de huid en pigment van het haar, hebben een melanocortin 1 receptor die niet goed werkt. Dit zorgt voor een verhoogde afgifte van een hormoon die de deze cellen stimuleert. Dit hormoon stimuleert echter ook een receptor in de hersenen die met pijn te maken heeft. Hierdoor voelen mensen met rood haar dus meer pijn.
http://www.google.com/search?q=rood+haar+meer+pijn&sourceid=navclient-ff&ie=UTF-8&rlz=1B3DVFA_enNL239NL239
pi_53172011
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 14:10 schreef KoosyNL het volgende:
ey,

Om het topic (echt een heel leuk topic om te lezen) weer wat leven in te blazen, een weetje:

Vandaag op het werk beetje gepraat over verschillende zaken, en zo kwam één van mijn collega's met het bericht dat roodharigen meer pijn voelen dan blondjes en brunettes. Heeft te maken met de receptoren in de cellen die zei missen... Iemand hier ervaring mee
http://www.newscientist.com/article/dn2923.html
De reden dat ze rood haar hebben is dat de pgiment vormende cellen extra door hormonen worden gestimuleerd vanwege een defect in een proteïne die ondermeer haarkleur regelt. Echter deze hormonen zorgen naast dat rode haar ook voor extra gevoelige pijnsensoren.
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
pi_53173388
is er ook een verklaring/bewijs dat blondine's een lager IQ hebben?
Twitter: KoosyNL
Mail: koosynl@fok.nl
pi_53173496
misschien werkt een overdosering zaad hersenceldodend
  zaterdag 15 september 2007 @ 10:13:32 #33
126305 ThinkTank
account opgedoekt
pi_53191673
tvp-tje, lang niet meer in deze topicreeks geweest.

Ik zie roltrapfeetje niet meer?
Te veel onzin gepost. Tijd voor een schone lei.
pi_53540024
quote:

[..]

En daarom was er met de millenniumwisseling ook zoveel te doen om zo'n eilandje...
Vliegmaatschappijen regelden vluchten daarheen zodat je 2 keer van Oud & Nieuw kon genieten, vandaag & morgen, want morgen is daar eigenlijk gisteren (als je me nog snapt ik namelijk niet)
pi_53540328
quote:
Op vrijdag 14 september 2007 14:23 schreef The_stranger het volgende:

[..]

http://www.newscientist.com/article/dn2923.html
De reden dat ze rood haar hebben is dat de pgiment vormende cellen extra door hormonen worden gestimuleerd vanwege een defect in een proteïne die ondermeer haarkleur regelt. Echter deze hormonen zorgen naast dat rode haar ook voor extra gevoelige pijnsensoren.
Laatst een artikel gelezen waarin werd gezegd dat dit dikke bullcrap is.

*op zoek gaat*
pi_53584851
Ik had dus zeg maar gisteravond een hele goede vraag voor dit topic, maar ik ben hem vergeten.

Kutbier.
pi_53586603
quote:
Op maandag 10 september 2007 00:00 schreef Dippaali het volgende:
Het zijn de wel in alcohol maar niet in water oplosbare vloeistoffen de z.g. terpenen die in water kleine bolletjes vormen en zo het drankje stroebel maken.
Er is nog niet zo lang geleden veel te doen geweest over deze terpenen, ze zouden slecht voor de gezondheid zijn.
pi_53604863
Goed topic, even blijven volgen.
  woensdag 3 oktober 2007 @ 14:44:15 #39
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_53668356
Jajaaaaaa, ik heb een vraag.. studeer in die richting, maar kan hem zelf nog niet beantwoorden... kom er niet uit

Als het regent (en laten we er even vanuit gaan dat het overal even hard regent) en je stapt op de fiets, maakt het dan uit hoe hard je fietst? Dwz... als je harder fietst ben je dan minder nat dan wanneer je zachter fietst?

Ik denk van wel, want het regent overal even hard, dus kan je ook dezelfde tijd stil gaan staan ipv fietsen. Als je 15 min stil staat ben je vanzelfsprekend natter dan wanneer je 10 min stil staat, dus maakt het wel uit hoe hard je fietst.
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_53668512
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:44 schreef maniack28 het volgende:
Jajaaaaaa, ik heb een vraag.. studeer in die richting, maar kan hem zelf nog niet beantwoorden... kom er niet uit

Als het regent (en laten we er even vanuit gaan dat het overal even hard regent) en je stapt op de fiets, maakt het dan uit hoe hard je fietst? Dwz... als je harder fietst ben je dan minder nat dan wanneer je zachter fietst?

Ik denk van wel, want het regent overal even hard, dus kan je ook dezelfde tijd stil gaan staan ipv fietsen. Als je 15 min stil staat ben je vanzelfsprekend natter dan wanneer je 10 min stil staat, dus maakt het wel uit hoe hard je fietst.
Reken het zelf maar uit:
http://www.dctech.com/physics/features/0600.php

ps. de mythbusters zeggen dat je moet rennen (dacht ik me te herinneren)

Echter hier staat dat je juist niet moet rennen...

Dus...
C. Sagan
pi_53684758
Maar van de andere kant ben je na even rennen wél eerder thuis. Dus het lijkt me dat je uiteindelijk met stil in de regen blijven staan natter wordt dan wanneer je snel naar huis rent/fietst.

Zo kun je het ook weer bekijken.
pi_53686210
Ik heb er ook eentje die waarschijnlijk het beste hier past

Is er ergens een site of programmaatje (vast wel) waarmee je voor een bepaalde plaats op aarde en een bepaalde datum kan bepalen wanneer de zon opkomt en onder gaat?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  donderdag 4 oktober 2007 @ 10:05:39 #43
113650 maniack28
Dresden Dolls O+
pi_53686876
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 03:28 schreef NiekL het volgende:
Maar van de andere kant ben je na even rennen wél eerder thuis. Dus het lijkt me dat je uiteindelijk met stil in de regen blijven staan natter wordt dan wanneer je snel naar huis rent/fietst.

Zo kun je het ook weer bekijken.
Ik denk dat er uiteindelijk een bepaalde "minimumwaarde" is te vinden als je x km moet wandelen/fietsen voor je op je bestemming bent. En die hangt af van hoe hard het regent en of de regen recht of schuin naar beneden komt etc etc
Cause I'd rather continue my trip to the top of the mountain then freeze to death in the valley.
pi_53686896
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 09:29 schreef Dr_Flash het volgende:
Ik heb er ook eentje die waarschijnlijk het beste hier past

Is er ergens een site of programmaatje (vast wel) waarmee je voor een bepaalde plaats op aarde en een bepaalde datum kan bepalen wanneer de zon opkomt en onder gaat?
Deze?
C. Sagan
pi_53687080
quote:
Op donderdag 4 oktober 2007 10:06 schreef The_stranger het volgende:
Deze?
Cool, dank je wel
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 21:56:47 #46
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_53751548
Goed topic. Heb duizend vragen, moet ze alleen nog even formuleren...
pi_53751608
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 21:56 schreef renzell het volgende:
Goed topic. Heb duizend vragen, moet ze alleen nog even formuleren...

Heb je chemie gerelateerde vragen ?
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 22:12:10 #48
125913 Devolution
Beep beep Richie
pi_53751844
quote:
Op woensdag 3 oktober 2007 14:44 schreef maniack28 het volgende:

Dus op dat moment is er een vaste hoeveelheid water dat per seconde naar beneden komt op jou. Dus hoe harder je gaat, hoe minder tijd je daarvoor nodig hebt, en hoe minder regen er valt. Lijkt mij. Maar dit is dus alleen als de regen recht naar beneden valt.
"You know what Hell really is? It's not lakes of burning oil or chains of ice. It's being removed from God's sight."
  zaterdag 6 oktober 2007 @ 22:16:45 #49
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_53751931
quote:
Op zaterdag 6 oktober 2007 21:59 schreef DuranK het volgende:

[..]

Heb je chemie gerelateerde vragen ?

Als 'Alpha-er pur sang', weet niet zo'n helder onderscheid te maken tussen 'gewoon' chemie, 'gewoon' natuurkunde, moleculaire biologie, kwantumfysica, kwantummechanica en bladibla maar door.
Maar.... ongetwijfeld!

* renzell gaat even wat goede vragen bedenken
pi_53990630
Hoe komt het dat een verhitte steen barst als je er koud water op gooit?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')