Wel! Kijk maar in m'n tofoboek!quote:
Whehe...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:01 schreef crossover het volgende:
[..]
Wel! Kijk maar in m'n tofoboek!
quote:
Erik!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:03 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Je kan ook niet 1 tel werken hier he
Meteen weer iedereen over de zeik
ik niet iigquote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:10 schreef JortK het volgende:
[..]
JA ik vraag me af of mensen niet moeten werken ofzo
mjah maar deze is al net nieuw...quote:
ik kom niet op de FPquote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:12 schreef covie het volgende:
[..]
mjah maar deze is al net nieuw...
Misschien iets in SEX
Snel penis wassen vergroot kans HIV
en dan dat jij altijd GELIJK je penis was of je je moet laten testen
Onderzoek uit Uganda... AIDS land nr 1quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:12 schreef covie het volgende:
[..]
mjah maar deze is al net nieuw...
Misschien iets in SEX
Snel penis wassen vergroot kans HIV
en dan dat jij altijd GELIJK je penis was of je je moet laten testen
ach ja zo lijkt het weer alsof ze er mee bezig zijn.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:14 schreef JortK het volgende:
[..]
Onderzoek uit Uganda... AIDS land nr 1
Omdat dat leuk is!quote:
quote:
Shhhhht!!!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:10 schreef JortK het volgende:
[..]
JA ik vraag me af of mensen niet moeten werken ofzo
hmm, die kan ik ook wel weer eens tevoorschijn toverenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:16 schreef OA het volgende:
[..]
Omdat dat leuk is!
Anders vraag je Bierik ff![]()
Koffie, is dat lekker? nooit gehad.quote:
Goed topic!quote:
Koffie wordt ook HET ZWARTGOUD genoemd...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:21 schreef crossover het volgende:
[..]
Koffie, is dat lekker? nooit gehad.
GMTA!!quote:
Wanneer komt dat ZH topic nou in STA??quote:
be my guest zou ik zeggenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:34 schreef OA het volgende:
[..]
Wanneer komt dat ZH topic nou in STA??![]()
Neequote:
Er wordt aan gewerkt....quote:
Dat zal lastig wordenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:36 schreef OA het volgende:
[..]
Er wordt aan gewerkt....![]()
Het duurt alleen even... Het moet de mooiste OP ooit worre!![]()
whehequote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:36 schreef OA het volgende:
[..]
Er wordt aan gewerkt....![]()
Het duurt alleen even... Het moet de mooiste OP ooit worre!![]()
Geloof ik best.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:37 schreef Certificaat het volgende:
Zo. Terug van vakantie!![]()
3 weekjes Cyprus doen een mens goed!!![]()
Hey meid, nog lekker met geld gesmeten?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:37 schreef Certificaat het volgende:
hoi certificaat :wquote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:37 schreef Certificaat het volgende:
Van wie ben jij dan een kloon?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:37 schreef Certificaat het volgende:
Heel de KSC is een kloon. EN KLB dus ook tegenwoordigquote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:38 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
[..]
Van wie ben jij dan een kloon?
Certificaatje!!!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:37 schreef Certificaat het volgende:
Weet jij waar Armoedzaaier is?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:38 schreef Miljonair het volgende:
[..]
Hey meid, nog lekker met geld gesmeten?![]()
Ja, dit is een topic vol klonen van mijquote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:39 schreef Pheno het volgende:
[..]
Heel de KSC is een kloon. EN KLB dus ook tegenwoordig
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:40 schreef crossover het volgende:
[..]
Ja, dit is een topic vol klonen van mij
KSC= KLB?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:39 schreef Pheno het volgende:
[..]
Heel de KSC is een kloon. EN KLB dus ook tegenwoordig
Je heb het er maar druk meequote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:40 schreef crossover het volgende:
[..]
Ja, dit is een topic vol klonen van mij
Armoedzaaier heeft een baan tegenwoordig, dus ik hoef hem niet langer financieel te ondersteunen. Dientengevolge heb ik geen flauw idee waar ie uithangt...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:39 schreef OA het volgende:
[..]
Certificaatje!!!![]()
[..]
Weet jij waar Armoedzaaier is?
Ik heb wel onlangs ene Arremoetzaaier gezien...![]()
zo ongeveer, met PP als laatste aanwinst als het gaat om kut KLB topics openen.quote:
'Lo!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:37 schreef Certificaat het volgende:
whehequote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:42 schreef Pheno het volgende:
[..]
zo ongeveer, met PP als laatste aanwinst als het gaat om kut KLB topics openen.
Papiertje!!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:44 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
'Lo!![]()
![]()
En doen drie weekjes Certificaat Cyprus goed?
Je mag m gebruiken van me:quote:
1 |
je bent de eerste [img] vergetenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:47 schreef JortK het volgende:
[..]
Je mag m gebruiken van me:
[ code verwijderd ]![]()
Ah! Een kapitalistequote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:46 schreef Certificaat het volgende:
[..]
Papiertje!!![]()
Dat zou je aan Cyprus moeten vragen...![]()
Heb er iig genoeg geld uitgegeven....![]()
Je stinkt!!quote:
Azijnpisser... hij staat erbijquote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:47 schreef eer-ik het volgende:
[..]
je bent de eerste [img] vergeten
Bah!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 11:54 schreef Pheno het volgende:
Vanavond pannenkoeken
wequote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:00 schreef Pheno het volgende:
Gaan?
We waren al bij deel 1 begonnen met baggerenquote:
.quote:
Verdomme, gemistquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:00 schreef Pheno het volgende:
[..]
We waren al bij deel 1 begonnen met baggeren
ik was toen ergens anders aan het bagelenquote:
Bagelsquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:01 schreef Pheno het volgende:
[..]
ik was toen ergens anders aan het bagelen
kom bij mij langs, ik heb vloerverwarmingquote:
GMTAquote:
Mag ik dan op je vloer liggen?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:02 schreef Pheno het volgende:
[..]
kom bij mij langs, ik heb vloerverwarming
Waarom niet?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:02 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
[..]
Waarom kan jij zo snel posten
Van mij wel, als je maar niet kwijltquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:02 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
[..]
Mag ik dan op je vloer liggen?
`quote:
Ik maak het netjes schoonquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:03 schreef Pheno het volgende:
[..]
Van mij wel, als je maar niet kwijlt
errors zijnvoor het plebsquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:03 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
[..]
`
Je kan toch niet te snel achter elkaar posten.. dan krijg je een errore
Wordt eens tijdquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:03 schreef Pheno het volgende:
Bijna pauze
paupersquote:
sorry papaquote:
zo vind ik badmongool ook wel wat hebbenquote:
Wie is iedereen?quote:
baggeren?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:00 schreef Pheno het volgende:
[..]
We waren al bij deel 1 begonnen met baggeren
ja hallo, kan niet met al mijn klonen tegelijk postenquote:
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:09 schreef eer-ik het volgende:
[..]
baggeren?
Waar?
Dan haal ik Bierik effe
quote:
heb jij wel klonen?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:10 schreef Pheno het volgende:
[..]
ja hallo, kan niet met al mijn klonen tegelijk posten
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:10 schreef crossover het volgende:
Ik ga ff in bad
Netjes blijven he!
Door de mand gevallen...quote:
even in mijn excelsheet kijkenquote:
ah, je collega was erquote:
Ja, maar hij was het bijna "vergeten", doordat een andere collega maar bleef zeuren om gebak..quote:
quote:
Maar dat dus.quote:
Brood uit de vrieze isquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:13 schreef eer-ik het volgende:
effe brood uit de vriezer halen.
? heb ik nog nooit gehadquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:03 schreef HenkvandenTillaart het volgende:
[..]
`
Je kan toch niet te snel achter elkaar posten.. dan krijg je een errore
harde korstenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:19 schreef covie het volgende:
[..]
Ja krijg je veel te harde korsten van
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:22 schreef eer-ik het volgende:
[..]
harde korsten
Net alsof het bij de bakkert vandaen komt.
Is helemaal geen reltopicquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:20 schreef OA het volgende:
En maar weer een topic geopend...![]()
Nieuwe Topics vernieuwt niet automatisch
een zonnestraaltje hier en daar inderdaad..quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:27 schreef Frutsel het volgende:
eindelijk zon
Hier nog nietquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:27 schreef Frutsel het volgende:
eindelijk zon
Kattendiefquote:
quote:
Pic's !quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:53 schreef crossover het volgende:
Ik ben me toch een meesterlijk omelet aan het bakken
Mijn kat heet alleen geen Peoike, maar Pim!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:59 schreef OA het volgende:
Cross, ik zal vanavond eens een pic laten zien van mijn kat... Bijna een kopie van Poekie!![]()
[FAQ] Hoe krijg ik zo'n koele PI?!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:59 schreef OA het volgende:
Hoe zit het trouwens met die PI's als??
Ik zag ook users ermee...![]()
Eerst zien dan gelovenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:59 schreef OA het volgende:
Cross, ik zal vanavond eens een pic laten zien van mijn kat... Bijna een kopie van Poekie!![]()
Foto's!!!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:53 schreef crossover het volgende:
Ik ben me toch een meesterlijk omelet aan het bakken
Het werkt niet bij mijquote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:09 schreef crossover het volgende:
[..]
[FAQ] Hoe krijg ik zo'n koele PI?!
quote:
Nee, ik las ademloos jouw relaas!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:42 schreef eer-ik het volgende:
't schiet ook niet op hier..
Iedereen druk?
/bagger².quote:Op woensdag 22 augustus 2007 12:10 schreef crossover het volgende:
Ik ga ff in bad
Netjes blijven he!
ik kan geen duits.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:45 schreef OA het volgende:
En nu leest eenieder ademloos mijn post over koffie?!![]()
Er staat dus dat antioxidanten verantwoordelijk zijn voor de bittere smaak aan koffie en nieet de cafeïne zelf.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:46 schreef eer-ik het volgende:
[..]
ik kan geen duits.
En het is te klein
hmm.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:48 schreef OA het volgende:
[..]
Er staat dus dat antioxidanten verantwoordelijk zijn voor de bittere smaak aan koffie en nieet de cafeïne zelf.
Daaronder wordt eea uit den doeken gedaan![afbeelding]
hoezo?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:49 schreef OA het volgende:
Eer![]()
Geef jij je mening hier ook eens!![]()
Corsa, 207 of Grande Punto (of iets anders) ?
Ik ben tot halverwege de 2e zin gekomenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:45 schreef OA het volgende:
Nou en, ik ook niet!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:50 schreef eer-ik het volgende:
[..]
hmm.
cafeine
[..]
hoezo?
Ik weet er niet veel vanaf
Joh, morgen zakt dat wel weer in, als Lenny terug is!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:51 schreef eer-ik het volgende:
die pieter pen
gemiddelde van 254 posts de dag!
Is het echt een kloon van lenny dan?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:52 schreef OA het volgende:
[..]
Joh, morgen zakt dat wel weer in, als Lenny terug is!![]()
of van jouw, of van oa. Of papier. In ieder geval een notoire KLB posterquote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:55 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Is het echt een kloon van lenny dan?
Ja, want ik ben echt een uber KLB posterquote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:56 schreef Pheno het volgende:
[..]
of van jouw, of van oa. Of papier. In ieder geval een notoire KLB poster
Ook zeker niet van mij....quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:56 schreef Pheno het volgende:
[..]
of van jouw, of van oa. Of papier. In ieder geval een notoire KLB poster
hier nog een.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:58 schreef OA het volgende:
[..]
Ook zeker niet van mij....
Die kerel heeft in één dag 250+ posts en dan zouden al mijn ± 200 posts daar nog een bijkomen...![]()
welk topic?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:59 schreef OA het volgende:
Jezus zeg.. mijn topic is helemaal verneukt... al 142 reacties.....![]()
Dat was ongetwijfeld ook als baggertopic bedoeld....quote:
Over Peoike!quote:
De held!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:51 schreef eer-ik het volgende:
die pieter pen
gemiddelde van 254 posts de dag!
Nee, toentertijd werkte ik nog bij de digros.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:59 schreef OA het volgende:
[..]
Dat was ongetwijfeld ook als baggertopic bedoeld....![]()
Ik denk het wel.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:55 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Is het echt een kloon van lenny dan?
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:04 schreef covie het volgende:
[..]
Ik denk het wel.
En dan eheft hij gisteren via pm met cross afgesproken dat cross zou zeggen dat hij geen kloon is.![]()
daarom. het is mij allemaal te dorozichtig als de tyfus: een newbie die een klb baggertopic opent (wat eer-ik en oa nooooooit zouden doen) en meteen als een volleerd KLB'er netjes samenvatquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:04 schreef covie het volgende:
[..]
Ik denk het wel.
En dan eheft hij gisteren via pm met cross afgesproken dat cross zou zeggen dat hij geen kloon is.![]()
Nou Ph, zovaak doe ik dat ook weer niet hoor.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:07 schreef Pheno het volgende:
[..]
daarom. het is mij allemaal te dorozichtig als de tyfus: een newbie die een klb baggertopic opent (wat eer-ik en oa nooooooit zouden doen) en meteen als een volleerd KLB'er netjes samenvat
Hoi LLquote:
ik zie er verdacht veelquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:08 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Nou Ph, zovaak doe ik dat ook weer niet hoor.
We spreken er vaker over dan dat we dat daadwerkeljk doen.
stekker er uitquote:
Mijn kat heeft geen achternaam!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
De held!![]()
![]()
OA, je kat!![]()
Suggestieve Telegraaf: 'Race-BMW rijdt Pim dood'
quote:
Juist, iets te doorzichtig.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:07 schreef Pheno het volgende:
[..]
daarom. het is mij allemaal te dorozichtig als de tyfus: een newbie die een klb baggertopic opent (wat eer-ik en oa nooooooit zouden doen) en meteen als een volleerd KLB'er netjes samenvat
Hint: je krijgt een fax.quote:
Ja, maar ik wil niet ineens rare beschuldigingen aan m'n broek.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:09 schreef Pheno het volgende:
[..]
ik zie er verdacht veel
(en het boeit me geen reet, anders wordt KLB ook zo saai).
Ik hoorde dat laatst van iemand, schijnt te kunnen jaquote:
Mja, toch zou het dom zijn, want je weet gewoon dat je een langere ban krijgt als men er achter komt...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:10 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Ja, maar ik wil niet ineens rare beschuldigingen aan m'n broek.
Ik heb bierik als relaccount, en daar heb ik voldoende aan.
Daarbij heb ik zelf geen tijd om zoveel te posten als PP doet, terwijl ik zelf al een shitload aan posts doe![]()
Same as OA.
Dat het lenny is lijkt mij dan voor de hand liggender
EN 200+ POSTS KAN MAKENquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:12 schreef OA het volgende:
[..]
Mja, toch zou het dom zijn, want je weet gewoon dat je een langere ban krijgt als men er achter komt...![]()
En zeg nou zeg.. 2 dagen zonder fok zou toch geen probleem moeten zijn... zeker niet als je toch niet werkt, thuis bent en dus alle kanten op kan...![]()
en capslock kan gebruikenquote:
perm/IP ban ja.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:12 schreef OA het volgende:
[..]
Mja, toch zou het dom zijn, want je weet gewoon dat je een langere ban krijgt als men er achter komt...![]()
En zeg nou zeg.. 2 dagen zonder fok zou toch geen probleem moeten zijn... zeker niet als je toch niet werkt, thuis bent en dus alle kanten op kan...![]()
Zal hem leren....quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:12 schreef eer-ik het volgende:
[..]
perm/IP ban ja.
Wat je nou zegt zit ook wel wat in.
Maar ik weet niet of hij dat ook weet..
Tof.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:10 schreef crossover het volgende:
[..]
Ik hoorde dat laatst van iemand, schijnt te kunnen ja
geef maar aan papierversnipperaarquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:13 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Tof.
Wat is een fax?
/Er kwam wat papier uit, maar verder weet ik het ook niet.
Dat dus.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:13 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Tof.
Wat is een fax?
goed plan.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:14 schreef Pheno het volgende:
[..]
geef maar aan papierversnipperaar
da's wel leipquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:14 schreef OA het volgende:
[..]
Dat dus.
Ik krijg ze hier dagelijks.. meerdere!!![]()
Jaja, ik weet het, een revolutie, ik ben m'n tijd ver vooruit!! [afbeelding]
Neen. Duits suckt.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:45 schreef OA het volgende:
zo'n tirollerfilm soms?quote:
ik heb alleen maar gehoord dat men daar nogal behaard is. Haarquote:
mensenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:18 schreef Pheno het volgende:
[..]
ik heb alleen maar gehoord dat men daar nogal behaard is. Haar
Uiteraard!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:15 schreef eer-ik het volgende:
[..]
da's wel leip
Kan jij faxen versturen vanaf daar?
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:19 schreef eer-ik het volgende:
OA, KAN JIJ VANAF DAAR FAXEN VERSTUREN?
quote:
ff een fax maken dan hoor!quote:
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:13 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Tof.
Wat is een fax?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Signature.
Dan ga je terug faxen... Doe dat maar niet, want dat komt niet rechtstreeks bij mij terecht....quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:22 schreef eer-ik het volgende:
[..]
met papier en een stift ofzo
ohja, en schrijf hetnummer er effe onder
nee?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:24 schreef OA het volgende:
[..]
Dan ga je terug faxen... Doe dat maar niet, want dat komt niet rechtstreeks bij mij terecht....![]()
De receptioniste leest alles....quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:25 schreef eer-ik het volgende:
[..]
nee?
Dan schrijf ik erbij dat het even doorgegeven moet worden aan de heer O.A.
dan doe ik er een of andere zakelijke brief in, waarin de letters omcirkeld staan, die jij moet lezenquote:
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:27 schreef eer-ik het volgende:
[..]
dan doe ik er een of andere zakelijke brief in, waarin de letters omcirkeld staan, die jij moet lezen
Jij hebt écht niks te doenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:27 schreef eer-ik het volgende:
[..]
dan doe ik er een of andere zakelijke brief in, waarin de letters omcirkeld staan, die jij moet lezen
Whehe...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:27 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Hij weet als nebwie zijnde veel te veel fok dingetjes...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:07 schreef Pheno het volgende:
[..]
als jij roept dat je naar de receptie loopt omdat je even wat moet uitzoeken daar, en dat zij naar de directeur moet, stuur ik er snel eenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:28 schreef OA het volgende:
[..]
Whehe...
Nee, als ik er even niet op let, heeft zij de brief reeds gearchiveerd en verspreid.... Want de directeur krijgt van alles een kopie, privé of niet....![]()
Tenzij ik eea onderschep....![]()
termen vooral.quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:29 schreef covie het volgende:
[..]
Hij weet als nebwie zijnde veel te veel fok dingetjes...
dat is ons niet opgevallenquote:
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:43 schreef OA het volgende:
Warum Kaffee bitter schmeckt
Nicht das Koffein, sondern bestimmte Antioxidantien sind für den Geschmack verantwortlich
Nicht das Koffein macht den Kaffee bitter, sondern erst beim Rösten der Bohnen und beim Aufbrühen entstehende Substanzen. Das hat ein deutsch-amerikanisches Forscherteam um Thomas Hofmann von der Technischen Universität München in Laboruntersuchungen und Geschmackstests herausgefunden. Nach den Ergebnissen der Forscher ist das Koffein nur für 15 Prozent der Bitterkeit des Heißgetränks verantwortlich. Der größte Teil entfällt auf Antioxidantien, die erst bei der Weiterverarbeitung der Kaffeebohnen entstehen.
"Jeder denkt, Koffein ist der Hauptbitterstoff im Kaffee. Doch das ist definitiv nicht der Fall", stellt Hofmann klar und verweist auf den bezüglich der Bitterkeit nur geringen Unterschied von gewöhnlichem und koffeinfreiem Kaffee. Der Lebensmittelchemiker machte mit seinem Team unter bis zu dreißig potenziellen Kandidaten in Substanzen aus der Gruppe der Chlorogensäure- Lactone und der Phenyl-Indane die wahren Urheber der Bitterkeit aus. Dass diese Substanzen in Kaffee vorhanden sind, war zwar bereits bekannt, doch wusste bisher niemand um deren bittere Wirkung.
Die Chlorogensäure-Lactone, von denen etwa zehn Varianten im Kaffee enthalten sind, kommen in grünen Kaffeebohnen noch nicht vor und entstehen erst beim Rösten der Bohnen. Sie sind für die Bitterkeit vor allem von Kaffee aus nicht zu stark gerösteten Bohnen verantwortlich. In dunkler gerösteten Kaffeebohnen, wie sie beispielsweise für Espresso verwendet werden, fanden die Forscher hingegen höhere Konzentrationen von Phenyl-Indanen, Abbauprodukten der Lactone. Diese Substanzen haben einen anhaltend herben Geschmack, was die Bitterkeit von Espresso erklären kann.
Auch die Art des Aufbrühens beeinflusst die Bitterkeit des Kaffees, konnten die Forscher zeigen und damit weit verbreitete praktische Erfahrungen bestätigen: So entstehen bei Aufbrühen bei hohen Drücken und Temperaturen, wie sie beispielsweise in einer Espressomaschine vorkommen, besonders viele Bitterstoffe. Bei normal aufgebrühtem Kaffee hängt die Bitterkeit hingegen hauptsächlich von den Bohnen und deren Röstung ab.
Mit ihren Erkenntnissen wollen die Forscher nun nach Methoden suchen, mit einer entsprechenden Vorbehandlung der Bohnen die Produktion von Bitterstoffen zu reduzieren. Auch ließen sich mit speziellen Bohnenmischungen mildere Kaffeesorten herstellen.
thermen daarintegenquote:
Je moet de brief gewoon in een envelop doen met 'Aan OA!' eropquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:29 schreef eer-ik het volgende:
[..]
als jij roept dat je naar de receptie loopt omdat je even wat moet uitzoeken daar, en dat zij naar de directeur moet, stuur ik er snel een
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:30 schreef crossover het volgende:
[..]
Je moet de brief gewoon in een envelop doen met 'Aan OA!' eropEn dan die envelop faxen
DAMN wat ben ik toch slim![]()
De directeur woont im Ausland...quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:29 schreef eer-ik het volgende:
[..]
als jij roept dat je naar de receptie loopt omdat je even wat moet uitzoeken daar, en dat zij naar de directeur moet, stuur ik er snel een
Ben je weer snode plannen aan het smeden?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:29 schreef eer-ik het volgende:
[..]
maar komt ie al?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:31 schreef OA het volgende:
[..]
De directeur woont im Ausland... [afbeelding]
Verder kan ik gewoon op wacht zitten bij de fax hoor...![]()
OA en ik gaan faxenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:31 schreef MPG het volgende:
[..]
Ben je weer snode plannen aan het smeden?
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:30 schreef crossover het volgende:
[..]
Je moet de brief gewoon in een envelop doen met 'Aan OA!' eropEn dan die envelop faxen
DAMN wat ben ik toch slim![]()
Bijna, ff wat invulling geven!quote:
Ah. Der Pruusquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:31 schreef OA het volgende:
[..]
De directeur woont im Ausland... [afbeelding]
Verder kan ik gewoon op wacht zitten bij de fax hoor...![]()
Rustig aan, maar prima. Familie weer eens over de vloer gehadquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:31 schreef OA het volgende:
Hoi trouwens MPG!!!!!![]()
Hoe was de party gister?![]()
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:31 schreef eer-ik het volgende:
[..]
OA en ik gaan faxen [afbeelding]
Wat staat erin?quote:
posten ! ! !quote:
Wrongquote:
WAAAAAAAATTTTTT ???quote:
PP is echter wel de kloon van een mod...quote:
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:38 schreef MPG het volgende:
[..]
WAAAAAAAATTTTTT ???
EN ik maar denken dat Cross als modje geen kloons zou hebben
Wat brengt u tot die conclusie?quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:38 schreef OA het volgende:
[..]
PP is echter wel de kloon van een mod...![]()
tofquote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:39 schreef eer-ik het volgende:
ik scan 'm even in
Is dat goed OA?
Ik bedenk me net dat i kecht té kansloos bezig ben op werk
Kunst... pics!!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:39 schreef eer-ik het volgende:
ik scan 'm even in
Is dat goed OA?
Als er geen naam van 'mijn' bedrijf te zien is wel. anders gaarne afdekken, want ik wil iig nog iets verborgen houden....quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:39 schreef eer-ik het volgende:
ik scan 'm even in
Is dat goed OA?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |