Nohochacyum | dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:30 |
Heel vaak vraag ik me af waarom de geschiedenis boeken zo standaard en saai zijn. Standaard onderwerpen die terug komen zijn Indonesië en de tweede wereld oorlog,de eerste wereld oorlog etc Wat ik nou nooit begrijp is waarom er in de Nederlandse geschiedenis boeken nou nooit eens wat verteld word over de slavernij en de koloniale tijd in de 17e eeuw die enige tijd heeft geduurd. Aangezien Nederland een van de grootste slavenhandelaren was en ze vele koloniës hadden oa in Suriname en de Nederlandse antillen. Is dat uit schaamte? Deel hier je mening!! | |
blankensteyn | dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:37 |
De vraag is of dat gegeven relevant is om te weten om het heden te kunnen begrijpen. Is het iets dat Nederland dermate heeft gevormd zoals het nu is? Over de talloze oorlogen met Engeland leer je volgens mij ook niet veel bij de geschiedenislessen. | |
Nohochacyum | dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:43 |
quote:Daar heb je gelijk in. Maar aangezien Nederland een multiculturele samenleving is met vooral veel etnische minderheden uit Suriname en de nederlandse antillen is het mischien wel interessant om te weten waarom en hoe die hier zijn gekomen. Ik neem aan dat de slaverij en het koloniale tijdperk veel meer impact heeft gehad op de Nederlandse geschiedenis dan Nederland en Indonesië! | |
schaakkipje | dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:50 |
quote:De relatie tussen Nederland en Indonesië maakt deel uit van ons koloniaal verleden er wordt zeker wel aandacht besteed aan de slavenhandel en Suriname waaruit concludeer je dat dit niet het geval is? | |
k-Rin | dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:57 |
Ik weet niet waar jij op baseert dat dit niet besproken wordt bij het vak geschiedenis. Hoe lang ben je zelf al van de middelbare school af? Ikzelf ga nu naar 6vwo en kan met zekerheid zeggen dat we dit onderwerp meerdere malen gehad hebben. Ook dit jaar is een van de examenonderwerpen weer iets met de VOC en zal slavernij echt wel aan bod komen. Oftewel; baseer je verhaal ergens op, want mijn ervaring is dat dit echt niet in de doofpot wordt gestopt. | |
Nohochacyum | dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:59 |
quote:Ik heb vele Geschiedenis boeken gelezen. zowel lesmateriaal geschiedenis VMBOt/mVWO heb ik niets terug kunnen vinden over de slavenhandel. Ik weet niet over welke geschiedenis boeken jij het hebt! | |
yvonne | dinsdag 21 augustus 2007 @ 12:59 |
quote:WO1? Wat dan? WO2, zolang ik scholieren nog de meest idiote dingen zie beweren, verbanden niet zie leggen, namen niet weet te plaatsen houd ik m'n hart vast. | |
schaakkipje | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:03 |
quote:in alle geschiedenisboeken komt ons koloniaal verleden voor het is overigens ook een examenonderwerp ik noemen even snel memo, sporen spinx bronnen sprekend verleden ed dat zijn de meest bekende methoden in leerjaar 2 wordt suriname behandeld in de leerjaren daarna volgt de verdieping | |
HarryP | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:03 |
quote:We hebben vroeger nogal wat gehandeld in slaven uit Marokko en Turkije.. Not... Nederland heeft zelf nooit veel slaven gebruikt als arbeiders maar er voornamelijk in gehandeld. Dus allochtonen zijn hier niet gekomen via de slavenhandel, de eilanden en suriname zijn daarop een uitzondering Daarnaast kochten de Nederlanders hun slaven in Afrika gewoon van andere Afrikaanse slavenhandelaren. Eigenlijk hebben de Nederlanders een Afrikaans gebruik overgenomen. Het probleem is gewoon dat er maar zoveel verteld kan worden in een boek van een bepaalde dikte. | |
schaakkipje | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:05 |
quote:precies. WO I wordt - in tegenstelling tot nederland en indonesie - heel summier behandeld en dan uitsluitend om WOII te verduidelijken | |
EricT | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:37 |
geschiedenis-kwaliteit van Nederland is om te huilen, maar dat is geen nieuws. Ik had wel wat meer willen weten over vaderlandse geschiedenis. 2 jaar besteden aan koude oorlog en WOII is waardeloos | |
Soul79 | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:41 |
quote:Wat lul jij nou? Ik weet niet wat jouw bouwjaar is, maar ik ben (jaar of 10 geleden) op de middelbare school doodgegooid met schuldbewuste verhalen over kolonialisme en slavernij. Geldt voor iedereen trouwens. Ik ben bang dat je nogal selectief leest ![]() | |
Nohochacyum | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:42 |
quote:Suriname word behandeld maar het word meer gezien als de gouden eeuw etc Er word bijna niks besproken over de slaven die zij hadden,hoe de slaven hebben moeten lijden (net zoals de joden) etc Staat dat in de geschiedenis boeken? Volgens mij niet! | |
Locusta | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:49 |
Nederland is soms ook een beetje terughoudend over het slavenverleden. Dit omdat wij ons er ook een beetje voor "schamen" daarom wordt het wel besproken, maar verhoudingsgewijs meer aandacht aan andere onderwerpen besteed. | |
Nohochacyum | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:49 |
quote:Ik heb dat ook nooit gezegd dat allochtonen via slavenhandel naar Nederland zijn gekomen DUH! Maar juist omdat er zoveel etnische minderheden in Nederland zijn vind ik dat ze de geschidenis boeken daarop kunnen aanpassen! Eigenlijk hebben de Nederlanders een Afrikaans gebruik overgenomen? Tja als je het zo bekijkt. Toch ben ik van mening dat ze er dieer op in kunnen gaan. En het is logisch dat er niet zoveel verteld kan worden aangezien de dikte van de geschiedenis boeken, maar er zijn talloze onderwerpen die echt niet nodig zijn! | |
schaakkipje | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:52 |
quote:Ik heb het net nog maar even nagekeken in mijn boeken, maar in alle lesmethoden van het 2 leerjaar, die ik heb vind ik een hoofstuk over het imperialisme inclusief suriname. Ik denk dat je er overheen leest. Nu is het niet zo dat alle verschrikkingen worden beschreven, maar dat is bij de jodenvervolgingen ook niet het geval - in lesmethoden dan. Er zijn overigens ook andere boeken over het koloniale verleden. Lees anders eens de geschiedenis van suriame van H. Buddingh daar staat aardig van informatie in. want wat is het verschil tussen een zoetwaterneger en een zoutwaterneger? ![]() | |
teamlead | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:55 |
objectiviteit ontbreekt | |
schaakkipje | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:58 |
quote:de komst van andere etnische minderheden wordt al beschreven. Nederland na de wederopbouw ed. Bovendien wordt dit onderwerp behandeld bij maatschappijleer en aardrijkskunde. | |
BlaZ | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:58 |
Ik zal maar uitgaan wat ik op school bij geschiedenis heb geleerd. Nooit een woord gerept over: Franse Revolutie, Napoleon Duitse Eenwording (Naar mijn idee toch twee periodes die een enorme invloed hebben op de loop van de geschiedenis) Wel eindeloos over Indonesie, WO-II, Koude Oorlog. (WO-I flink onderbelicht). Middeleeuwen, Renaissance eigenlijk helemaal niks van gehad. | |
BlaZ | dinsdag 21 augustus 2007 @ 13:59 |
quote:Tsja zo belangrijk is het onderwerp in feite ook niet. | |
Locusta | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:00 |
quote: ![]() Wij zijn die begrippen ook tegengekomen ![]() quote:Ten eerste: Je moet natuurlijk niet selectief de geschiedenis gaan behandelen. Het is de bedoeling dat je een zo goed mogelijk totaaloverzicht geeft van onze geschiedenis. Daar hoort ons slavenverleden, als schamen we er ons nog zo voor, ook bij. Ten tweede: Het is op zich best belangrijk. Het gebeurde in een tijd dat onder andere Nederland de handelsmarkt domineerde en erg machtig was. Dat wordt namelijk wel uitgebreid behandeld en de slavernij wordt (m.i.) soms een beetje "weggemoffeld". | |
Ryon | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:02 |
In Nederland wordt slechts een beperkt aantal lesuur besteed aan het geven van geschiedenis (op het vmbo minder dan op het vwo). Slechts weinig kan behandeld worden, waardoor men alleen het meest belangrijkste behandelt (met name de WOII). Maar mocht de leerling er voor kiezen zich er in de bovenbouw meer in te willen verdiepen, dan kan hij nog examen doen in thema's die elk jaar wisselen. De slavernij zal wellicht ooit een van die thema's kunnen worden, maar verdient geen basisplaats. Het is gewoon niet boeiend genoeg in vergelijking met al het belangrijks dat er verder nog is gebeurd. Daarnaast kan een school er ook zelf voor kiezen hoe ze invulling geven aan bijv onderwijs over het koloniale tijdperk. Mocht er veel interesse zijn onder (allochtoonse) leerlingen of leraren, dan is het mogelijk dat sommige scholen daar meer aandacht aan schenken, en minder aan de godsdienst oorlogen in West-Europa bijvoorbeeld. | |
schaakkipje | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:03 |
quote:dat zegt meer over jouw docent geschiedenis dan over de lesmethoden die je hebt gebruikt, want die stof is verplicht | |
Locusta | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:07 |
quote:Waar ik mij overigens ook enorm aan kan ergeren: dat er zoveel aandacht aan WOII wordt geschonken. Ik snap het belang van het onderwerp wel, maar het komt wel errug vaak terug! Ik vind bijv. de Griekse en Romeinse geschiedenis net zo belangrijk. Waarom wordt er (in de hogere klassen) niet meer ingegaan op de opkomst van de democratie en filosofie? Nee, het is altijd (o.a.) WOII, Staatsinrichting, Koude Oorlog, Suriname, China, etc. ![]() Een school kan overigens niet "zomaar" allemaal onderwerpen erbij halen of het curriculum veranderen/aanpassen. Er staat vast wat er behandeld moet worden voor het vak geschiedenis, dat kun je als school zelf een beetje invullen of uitbreiden, zolang er maar aan de historische vaardigheden wordt voldaan. | |
teamlead | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:11 |
quote:met alle respect: maar WOII is niet het belangrijkste onderwerp uit de vaderlandse geschiedenis. Bovendien kun je WOII niet behoorlijk behandelen zonder WOI en de Duitse eenwording te bekijken. | |
BlaZ | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:13 |
quote:ah ![]() Gelukkig maar. | |
Nohochacyum | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:14 |
quote:Zo belangrijk was dit onderwerp ook weer niet?? Helemaal niet mee eens,dit is zijn een van de belangrijkste gebeurtenissen uit de geschiedenis! ![]() | |
Nohochacyum | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:16 |
quote:Je hebt het helemaal goed gezegd! ![]() | |
BlaZ | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:25 |
quote:1: Het is niet een gebeurtenis, slavernij is gewoon iets wat duizenden al jaren bestaat en nu nog steeds voorkomt. 2: Verder is de impact is de West-Europese geschiedenis nihil dus zo belangrijk is het niet. Je kan er een onderwerp over doen, beetje slavernij door de eeuwen heen. Doorzagen over Nederlandse rol in slavernij lijkt me wat overdreven. | |
Ryon | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:26 |
quote:Mocht je die onderwerpen belangrijk vinden, dan valt het wellicht te overwegen om je kind te plaatsen op een gymnasium aangezien "moeilijkere" onderwerpen zoals de opkomt van de democratie en filosofie daar tot het standaard lespakket horen. Niet bij geschiedenis, maar bij de extra vakken. quote:De grote lijnen staan vast, maar bij het behandelen van de Gouden Eeuw is het bijvoorbeeld mogelijk om extra aandacht te schenken aan de slavenhandel. Mijn school (erg blank) heeft dit in ieder geval gedaan (en doet het nog steeds) en ik weet dat er ook (zwarte) VMBO scholen zijn die dit doen, maar dit gaat dan vaak wel weer ten koste van onderwerpen die meer betrekking hebben tot bijvoorbeeld de Nederlandse staatsvorming. De reden dat de WO II een van de belangrijkste onderwerpen is die behandeld moeten worden (zowel in de derde als in de vijfde komt het dacht ik verplicht langs) is omdat het van essentieel belang is om de recente West-europese geschiedenis (onze geschiedenis!) te kunnen begrijpen en doorgronden. De slavenhandel was een randverschijnsel van het kolonialisme en heeft veel minder invloed gehad op de wereld van vandaag. Je merkt trouwens ook dat mbt de WOII de manier van onderwijs ook is veranderd, de grote lijnen domineren nu meer de lessen dan de "randverschijnselen" zoals de aanloop op de Februaristaking. Zonde, maar niet heel erg jammer. Mensen die het erg interessant vinden kunnen zich zelf altijd er nog in gaan verdiepen. | |
Hik | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:27 |
Wat ik altijd zo raar vond (maar toegegeven, dat is al even geleden ![]() Ik snap dat de koude oorlog geen makkelijk onderwerp is voor 9-jarigen, maar het is wel gek (als dat nog steeds zo is) als mensen de school verlaten die geen geschiedenis als examenvak hebben gedaan en die juist over de recente zaken niet kunnen meepraten! | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:27 |
quote:gewoon slecht les gehad bij ons nam wo1 een half jaar in en wo2 1/3 de rest ging over de na oorlogse geschiedenis. bovenbouw alleen dan he ![]() | |
teamlead | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:29 |
quote:de koude oorlog werd bij ons op de basisschool wel gewoon behandeld hoor (inclusief een leraar die zei: "De DDR en BRD zullen nooit meer verenigd worden" ![]() | |
BlaZ | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:37 |
quote:Een echte visionair ![]() Achteraf praten is ook altijd wel makkelijk ![]() | |
teamlead | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:48 |
quote:op het moment dat hij dat zei zat Brezjnew nog in Moskou.. dus geen enkele aanleiding om iets anders te denken.. maar aan hem is geen groot waarzegger verloren gegaan ![]() | |
schaakkipje | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:51 |
quote:dat heeft niets te maken met slecht les krijgen, maar het wordt gewoon niet uitgebreid behandeld in de methoden. alleen als gevolg van nationalisme en oorzaak van woII een half jaar doen over WOI lijkt mij overigens minder kwalitatief ![]() | |
schaakkipje | dinsdag 21 augustus 2007 @ 14:55 |
quote:de koude oorlog wordt ook behandeld in de onderbouw hoor. leerjaar 3 | |
Djaser | dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:15 |
quote:Als het in dit topic over geschiedenis schoolboeken gaat (want helemaal duidelijk is dat niet) dan kan ik je vertellen dat daar wel degelijk aandacht aan wordt besteed in het onderwijs. Ik heb het minstens drie keer behandeld gekregen. | |
icecreamfarmer_NL | dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:16 |
quote:slechte methoden -> slechte les. Overigens vergis jij je in de belangrijkheid van wo1 bijna alle 20ste eeuw problemen vinden hun oorzaken in wo1 | |
schaakkipje | dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:18 |
quote:nee veel problemen komen voort uit het imperialisme | |
BlaZ | dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:25 |
quote:Als het alleen puur over WOI gaat lijkt me een half jaar wel behoorlijk lang ja. Als dit inclusief, Duitse eenwording en daarbij behorende verstoring van de balance of power, systeem van allianties etc is valt het wel mee. En zoals iemand anders al zij : onderschat de belangrijkheid van WO-I zeker niet. | |
Locusta | dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:39 |
quote:Dat is nu dus wel anders. In de brugklasjaren wordt nog wel veel aandacht besteed aan de "oudere" geschiedenis, en de hogere klassen is bijna alleen maar nieuwe geschiedenis ![]() Nu vind ik alles van de geschiedenis wel interessant, maar een wat betere verdeling was wel fijner geweest. Er worden wel eens wat balletjes opgegooid om ieder jaar een globaal overzicht van de "hele" geschiedenis te behandelen en elk jaar weer een ander aspect (bijv. sociaal economisch, oorlogen, etc.). Lijkt mij ook niet een verkeerd plan. Je krijgt dus elk jaar oudheid t/m nu, maar iedere keer ander invalshoek. Hou je de chronologie ook meer in het verhaal, merk soms dat leerlingen die een beetje kwijtraken ("Waren de Grieken nou na de Romeinen?" ![]() quote:Ja, klopt, ik weet het. Maar eigenlijk toch best raar, want het zijn wel belangrijke onderwerpen uit de geschiedenis die ook voor de andere leerlingen toegankelijk en begrijpbaar moeten zijn. quote:Ja, idd. Leerlingen die bepaalde onderwerpen interessant vinden, lezen er uit zichzelf wel meer over. Maar dan nog krijg ik (als docente geschiedenis) het idee dat we het onderwerp WOII "opgedrongen" krijgen. Zoals ik al zei: ik snap goed dat het belangrijk is, maar dan nog wordt het onderwerp een beetje "overrated" in vergelijking met de andere onderwerpen die behandeld (zouden moeten) worden. [ Bericht 17% gewijzigd door Locusta op 21-08-2007 15:45:05 ] | |
schaakkipje | dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:40 |
quote:ik schrijf nergens dat WOI onbelangrijk is. Wel dat WOI wordt afgedaan als gevolg van het nationalisme en imperialisme en als oorzaak van WOII. Dat heeft zijn redenen natuurlijk net zoals de lesmethoden veel aandacht besteden aan het interbellum en de verzuiling. vaderlandse geschiedenis en wereldgeschiedenis. De nederlandse geschiedenis is als uitgangspunt genomen voor het opstellen van de kerndoelen. Hoewel met de invoering van de vernieuwde 2 fase dat ook weer minder wordt. | |
Prosac | dinsdag 21 augustus 2007 @ 15:42 |
Heel veel hedendaagse zaken vloeien uit de situatie in Europa eind 19e/begin 20e eeuw. Al voor de 1e wereldoorlog. (jaja, geleerd bij mijn vrijwillige colleges WO1 van de heer Koch) Heel interessant om de diverse ontwikkelingen in de wereld en dan met name Europa te lezen. Luchtig, in de vorm van de boeken van Geert Mak bv. Ik ben nu ook begonnen met het boek "Moderne geschiedenis van Duitsland" van Frits Boterman, dit boek beschrijft de ontwikkeling van het huidige Duitsland vanaf 1800, ik hoop zo nog meer dingen te leren die ik bij geschiedenis niet gehad heb. (volgens sommige heb ik een ongezonde interesse voor de moderne geschiedenis, ik vind van niet ![]() Heb gymnasium gedaan, examen "Franse revolutie en NL" en " de Koude Oorlog" geloof ik. (1997) Eigenlijk vond ik dat mijn docent er maar flauwtjes door heen ging, weinig verbanden, snel vertellen en zelf veel lezen. Feit dat velen geschiedenis "er maar bij deden" en dus weinig interesse hadden zal bij deze docent ook niet echt het uiterste van hem gevraagd hebben. Jammer eigenlijk. Leukste vak dat ik ooit gehad heb, Geschiedenis. Alleen was er zo bijzonder weinig tijd en aandacht voor. 4 uurtjes per week. | |
Dagonet | dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:09 |
quote:En de gehele negentiende eeuw in Nederland met de opkomst van de neutraliteitspolitiek enz. | |
BlaZ | dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:37 |
quote:Afscheiding van Belgie ![]() | |
Dagonet | dinsdag 21 augustus 2007 @ 18:44 |
quote:Ach, slechts de staatkundige basis van huidig Nederland en een wetenschappelijke, industriele en artistieke bloeiperiode.// | |
BlaZ | dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:10 |
quote:Tsja wat ik bedoel is, voor de vaderlandse geschiedenis is het leuk. Voor de geschiedenis in zijn algemeen doet dit stukje Nederlandse geschiedenis er niet toe. | |
Dagonet | dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:12 |
quote:Het is nog altijd geschiedenisles in Nederland op een Nederlandse school, vaderlandse geschiedenis hoort daar een groot deel van uit te maken. Zonder de ontwikkelingen in de 19e eeuw wordt de 20e eeuw in Nederland een stuk lastiger om te begrijpen. | |
BlaZ | dinsdag 21 augustus 2007 @ 19:46 |
quote:Klopt beetje hetzelfde verhaal als dat je WO-I behandeld zonder Duitse eenwording. Een gedeelte Nederlandse geschiedenis is ook zeker belangrijk. | |
Tikking | dinsdag 21 augustus 2007 @ 20:50 |
Het onderwerp is; "wat er ontbreekt aan de huidige geschiedenis lessen" Niet wat er het meest belangrijk is -> [ Bericht 3% gewijzigd door Tikking op 21-08-2007 21:07:49 ] | |
schaakkipje | dinsdag 21 augustus 2007 @ 21:22 |
quote:nee, het onderwerp is: waarom ontbreekt suriname en ons koloniale verleden (WIC) in de geschiedenisboeken en eventueel: waarom zijn onze geschiedenisboeken saai en standaard een geschiedenisles is namelijk heel wat anders dan een geschiedenisboek ![]() | |
Nohochacyum | woensdag 22 augustus 2007 @ 08:58 |
quote:Met oorlog is dat dan toch ook het geval? En waarom herdenken we dat dan nog steeds? | |
BlaZ | woensdag 22 augustus 2007 @ 09:19 |
quote:Omdat veel oorlogen wel degelijk keerpunten in de historie zijn terwijl de slavernij dat niet is. | |
Beezz | woensdag 22 augustus 2007 @ 17:23 |
Toch niet zoveel denk ik. Alhoewel dat per school lijkt te verschillen. Zo heb ik heel wat over de VOC meegekregen op de basisschool, en het algehele koloniale verleden. Toen ik naar de havo ging kregen we bijna uitsluitend geschiedenisles over het oude Rome, de Grieken, Egyptenaren en de Renaissance, en toen ik daarna naar de mavo ging was het eindexamen onderwerp toevallig Nederlands-Indie. Maar in die jaren heb ik niets geleerd over de Spaanse Inquisitie, de 80 Jarige Oorlog en de vorming van Nederland. Ik zat op een lyceum met een hele goede naam, maar de geschiedenisboeken waren zeker 10 tot 20 jaar oud. Ook worden de 1e en 2e Wereld-Oorlogen goed belicht, maar alle andere oorlogen vallen daardoor in het niet. Tussendoor hoorde je van de Ruyter en de Engels-Nederlandse Oorlog, waar uiteraard alleen de Tocht naar Chatham uit belicht werd. Toen hoorde ik voor het eerst, en laatst over de Engels-Nederlandse Oorlog. Al met al mag de vaderlandse geschiedenis wel wat meer belicht worden, en de rest van de oude wereld buiten de Romeinen en Grieken. Maya's, Inca's, Sumeriers, Babyloniers, die ken ik allemaal omdat ik aangesloten ben op het internet, en hou van goeie docu's over geschiedenis die eens in de zoveel tijd worden uitgezonden, niet omdat ik dat ooit geleerd heb of ben tegengekomen op school. [ Bericht 0% gewijzigd door Beezz op 22-08-2007 18:14:04 ] | |
Scaurus | woensdag 22 augustus 2007 @ 18:15 |
Waar men het met geschiedenis over heeft hangt deels af van de school waarop je gezeten hebt. De basisschool waar ik op zat was kennelijk nog al vaderlandslievend: de Tachtigjarige Oorlog kwam elk jaar steevast voorbij en over Michiel de Ruyter werd er zelfs nog een keer een project gedaan. Op de middelbare school ging het voornamelijk over Europese geschiedenis, over algemene dingen als de Franse Revolutie en Industriele Revolutie. Dat de vaderlandse geschiedenis onderbelicht is gebleven is zeker waar, maar toen ik i n havo 5 zat (in 2005/2006) werd dit aan de kaak gesteld door de media/politiek. Verscheen er plots een haastig uitgeprint boekje over de Tachtigjarige Oorlog dat we in tien lessen afwerkt alvorens de Vietnam oorlog in te duiken. Geschiedsonderwijs is moeilijk. De geschiedenis is enorm: naast tientallen eeuwen zijn er ook nog verschillende streken en cultuur, daarboven op nog verschillende perspectieven (sociaal, cultureel, economisch, etc.). Wat moet de scholier weten? Het ontstaan van de democratie en het rationalisme in Griekenland, of de impact van het christendom op onze geschiedenis? Kruistochten of vredeshandhaving? Spinoza of Pim Fortuyn? Maya's of Franken? Er ontbreekt in het curriculum altijd wel vitale geschiedenis, maar zo moet het nou eenmaal. | |
BlaZ | donderdag 23 augustus 2007 @ 12:08 |
quote:En dat dan allemaal in 2 á 3 uur les per week ook nog eens. Ze mogen trouwens wel wat meer gebruik gaan maken van documentaires e.d. tijdens de lessen. (Als ze dat nog niet doen tegenwoordig) | |
zwelgje1985 | donderdag 23 augustus 2007 @ 12:38 |
Mijn naam ontbreekt in de geschiedenisboeken onder de titel, bevreiders en helden door de eeuwen heen | |
Apropos | donderdag 23 augustus 2007 @ 15:15 |
quote:Nooit? | |
Apropos | donderdag 23 augustus 2007 @ 15:17 |
Waarom zou er trouwens geen schaamte heersen over Indonesie of de Tweede Wereldoorlog? | |
BlaZ | donderdag 23 augustus 2007 @ 15:27 |
quote:Waarom zouden we ons zowieso schamen voor iets wat zo lang geleden gebeurd is ? | |
Nohochacyum | vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:11 |
quote:Waarom zou Nederland zich moeten schamen voor Indonesië of de tweede wereldoorlog? In de tweede wereld oorlog was Nederland slachttoffer van de Duitsers en in Indonesië van de Japanners. Deze twee aspecten kun je echt niet vergelijken met de slavernij. Bovendien is de slavernij (oa in Suriname)iets wat zich twee eeuwen lang heeft afgespeeld. | |
Nohochacyum | vrijdag 24 augustus 2007 @ 09:14 |
quote:De huidige generaties hoeven zich ook niet te schamen. Maar dat betekent niet dat het in de doofpot kan worden gestopt alsof het nooit gebeurd is. De tweede wereld oorlog word ook elk jaar met 1 minuut stilte herdacht! | |
EricT | vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:04 |
quote:Nederland heeft nog altijd een aantal rekeningen open staan en dus is het verleden nog altijd actueel. Van die erfschuld zullen jullie nooit afkomen ![]() | |
BlaZ | vrijdag 24 augustus 2007 @ 11:53 |
quote:Hoezo zouden we nog rekeningen op hebben staan? | |
teamlead | vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:05 |
quote:Nederland heeft geen rekeningen meer openstaan ![]() ![]() | |
icecreamfarmer_NL | vrijdag 24 augustus 2007 @ 12:11 |
quote:welke rekeningen ![]() Dat is alweer 100 en 50 jaar geleden en er is ondertussen zoveel geld gestort dat de kolonies rekeningen hebben open staan ![]() | |
Thorical | vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:14 |
Ik heb altijd de sociale geschiedenis gemist. Hoe leefde het gros van de mensen in een bepaalde periode. | |
EricT | vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:46 |
Zal ik het dan nog maar een keer noemen jaja, vervelend, herhaling, irritant enzo Ereschuld aan Molukkers, Papuers, Sulawesiers.. | |
Nohochacyum | vrijdag 24 augustus 2007 @ 13:55 |
quote:Om maar te zwijgen over de wijze waarop Nederland destijds zijn voormalige koloniën heeft geplunderd! ![]() | |
BlaZ | vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:38 |
quote: ![]() ![]() | |
BlaZ | vrijdag 24 augustus 2007 @ 14:39 |
quote:Ja en? Als Nederland het niet had gedaan, had Engeland of Portugal of Frankrijk het wel gedaan. | |
Beezz | vrijdag 24 augustus 2007 @ 16:11 |
quote:Sorry meester, het spijt ons meester. Vergeef het ons alstublieft meester. *buigt nederig het hoofd | |
EricT | vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:45 |
quote:That wont do ![]() | |
EricT | vrijdag 24 augustus 2007 @ 17:45 |
quote:ach ach ach, eerst mensen misbruiken en beloftes doen en die vervolgens niet nakomen. Puik volk die Nederlanders | |
BlaZ | vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:00 |
quote:Ach er gebeuren altijd vervelende dingen maar om daar 50 jaar later nog over te blijven zeuren ![]() | |
EricT | vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:18 |
quote:Zolang de mensen nog leven waaraan de belofte gedaan is, behoor je die na te komen. En de gebeurtenissen "vervelend" noemen is echt het understatement van de week ![]() | |
yvonne | vrijdag 24 augustus 2007 @ 18:25 |
quote:Om maar te zwijgen over hoe schofterig ze nadien zijn "behandeld" Of de Nederlanders die in de kampen in Indonesië gezeten hebben en die hier als vuil behandeld werden, of de mensen die uit de kampen in DLD kwamen en alles kwijt waren en, en, en, en... | |
Thorical | vrijdag 24 augustus 2007 @ 19:26 |
quote:Kan jij een land of volk opnoemen waarvan de machthebbers geen vuile spelletjes gespeeld hebben? | |
Apropos | vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:37 |
quote:Slavernij was een doodgewoon verschijnsel: colloboratie bepaald minder. Bovendien was Nederland, getuige de politionele acties, niet bepaald alleen slachoffer. | |
Apropos | vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:39 |
quote:En vervolgens slacht Indonesie in zeer bescheiden tijdsbestek meer mensen af dan de hele verzameling Nederlanders van Coen tot Westerling. Wat is dat voor ereschuld? | |
EricT | vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:55 |
quote:De moorden begaan door Indonesie staan los van de vraag of Nederland nog openstaande rekeningen heeft. Ik word een beetje ziek van die jij-ook argumentatie in dit topic. Zolang Nederland niet haar fouten erkend en die ofwel recht zet ofwel excuses maakt, neem ik Nederland niet serieus. Overigens wijten velen die velen moorden in Indonesie ook aan de foute afhandeling van de dekolonialisatie. | |
Apropos | vrijdag 24 augustus 2007 @ 22:57 |
quote:Inderdaad. Amerika, groot voorvechter van de dekolonisatie, was ook groot voorstander van de moord op de ''communisten'', de continuiteit is overduidelijk. | |
Thorical | zaterdag 25 augustus 2007 @ 21:16 |
quote:Misschien omdat de WIC helemaal niet zo succesvol was? Ik zou wel eens een kosten/baten plaatje betreffende Suriname willen zien. | |
icecreamfarmer_NL | zaterdag 25 augustus 2007 @ 21:51 |
quote:en toch is dat relevant al hou je er niet van. | |
EricT | zondag 26 augustus 2007 @ 12:31 |
quote:Het is helemaal niet relevant. Als jij in een straat woont en bijna al je buren parkeren buiten de vakken, geeft dat jou niet het recht om dat ook te doen ![]() Maar misschien denk jij als kuddeschaap daar anders over, dat kan natuurlijk ![]() | |
Pumatje | zondag 26 augustus 2007 @ 15:07 |
Overal waar Nederland kolonies had, liet het beschaving achter, in ieder geval in mate zodat het land er uiteindelijk nog iets aan had, voor de manier van denken en handelen in die tijd zijn wij heren geweest, dat is van de Spanjaarden niet te zeggen bijv. Nee hoor, zo erg hoeven wij ons niet te schamen. | |
EricT | zondag 26 augustus 2007 @ 16:26 |
quote:Echt een uitspraak voor een koloniaal, wie zegt dat die gebieden zaten te wachten op beschaving? Een nieuwe (westerse) vorm van beschaving brengt niet overal vooruitgang. | |
Soul79 | zondag 26 augustus 2007 @ 17:05 |
quote:En dit is echt een uitspraak voor de heersende inheemse klasse. Die vond het maar niks als hun onderdanen besmet raakten met idiote Westerse ideëen over democratie en mensenrechten. Dat schopte de aloude inheemse status quo van overheersing en uitbuiting maar in de war. | |
EricT | zondag 26 augustus 2007 @ 17:14 |
quote:Inheemse heersers konden anders nog veel leren over overheersing, uitbuiting, onderdrukking en achterstelling van de kolonialen hoor ![]() Dat hele ethische gedoe wat het westen nu predikt raakte pas laat in de tweede helft van de 19e eeuw in zwang (democratie zelfs nog later), dus hoe kunnen de inheemse heersers iets verafschuwen wat het kolonialen nieteens bezaten? | |
Monidique | zondag 26 augustus 2007 @ 17:15 |
quote:Is het in Suriname, Indonesië en de Antillen zoveel beter dan Mexico of de Fillipijnen? | |
heiden6 | zondag 26 augustus 2007 @ 17:23 |
quote:Ik heb jarenlang niets anders te horen gekregen dan de geschiedenis van het Amerikaanse continent, de verovering ervan, de slavenhandel, enzovoorts. In het laatste jaar werden nog even snel de industriële revolutie, de daaropvolgende twee wereldoorlogen, de opkomst van het marxisme en de koude oorlog vluchtig behandeld. Maar ja, dan moet je geen VWO gaan doen op Aruba, in plaats van hier in Nederland. Ik heb nooit iets geleerd over de oude Romeinen, Grieken, Egypte, enzovoorts. Of over de middeleeuwen, de renaissance, de Franse revolutie... Echt heel jammer. ![]() | |
Apropos | zondag 26 augustus 2007 @ 17:27 |
quote:Net als het kolonialisme. | |
Apropos | zondag 26 augustus 2007 @ 17:28 |
quote:Dat is inderdaad erg jammer. | |
Monidique | zondag 26 augustus 2007 @ 17:30 |
Jammer, maar geen belemmering de bibliotheek binnen te stappen. | |
Locusta | zondag 26 augustus 2007 @ 17:55 |
quote:Ja, wij met onze westerse arrogantie en imperialistisch denken. Kijk maar eens wat "beschaving" Afrika heeft gebracht... Niet alle gebeiden zaten op onze "beschaving" te wachten en waren gelukkig zoals zij leefden en waren op hun manier "beschaafd". Wie waren wij om daar over te oordelen wat ze nodig hadden of niet? ![]() Erg slecht argument. [ Bericht 1% gewijzigd door Locusta op 26-08-2007 23:43:36 ] | |
Soul79 | zondag 26 augustus 2007 @ 18:27 |
quote:Viel wel mee, de ironie van de Westerse overheersing van zulke grote gebieden is dat het alleen kon bestaan omdat de inheemse maatschappij grotendeels intact bleef. Er kwam alleen een nieuwe 'klasse' bovenaan. quote:Omdat ze het vanaf enig moment dus wel bezaten. Die ideeën dus. Dat het niet in praktijk werd gebracht is iets anders maar maakt geen verschil voor mijn punt, nl. dat jouw redenering dat 'ze' in de koloniën niet zaten te wachten op westerse beschaving net zo eenzijdig is als de redenering dat kolonialisme uiteindelijk 'goed' is geweest. Het is geredeneerd vanuit de overheersers en niet vanuit de bevolking. Die zaten gerust wel te wachten op die ideeën uit de westerse beschaving (hetgeen dus iets anders is dan de praktijk die het Westen daar bracht). | |
EricT | zondag 26 augustus 2007 @ 18:28 |
quote:Mijn visie idd ![]() | |
Soul79 | zondag 26 augustus 2007 @ 18:31 |
quote:En hoe weet jij dat ze gelukkig waren? Onderzoek naar gedaan? Wat versta jij onder 'gelukkig'? En wie zijn 'ze' eigenlijk? De inheemse overheersers of de bevolking die ook toen al gewoon onderdrukt en uitgebuit werd, maar dan door hun eigen overheersers? Over slecht argumenteren gesproken.... | |
EricT | zondag 26 augustus 2007 @ 19:02 |
quote:Waarom zouden ze niet gelukkig zijn? Zet die westerse bril eens af en probeer je te verdiepen in andere culturen. 'Ficitief' verhaaltje maar de strekking lijkt me duidelijk: Panus woont in een klein dorpje aan zee, alles wat hij nodig heeft vindt hij om zich heen. Vis in de zee, fruit, groenten in het bos, aan hout en palmbladeren om hutten en gereedschappen te fabriceren is geen gebrek. Zijn voorouders wonen al 10 generaties op deze plek en zijn erf is daarmee heilig voor Panus, al zijn beslissingen laat Panus afhangen van de geesten van oa. zijn voorouders. Een deel van zijn opbrengsten staat hij af aan de dorpsleiders die de opbrengsten inzetten om het dorp te onderhouden en te leiden, verder zijn de dorpsleiders al eeuwenlang de leiders van het dorp en worden zij geacht om de eenheid binnen het dorp te bewaken, eventuele twisten tussen inwoners van het dorp worden beslecht door de wens van de leiders . Toen kwamen de Hollanders die de dorpsleiders met wurgcontracten aan zich bonden en bevolen dat het dorp: 1) Christelijk moest worden 2) Bepaalde producten moest leveren tegen slechte vergoeding Panus moet zich tegen zijn zin in bekeren en mag zich dus niet meer bezig houden met voorouderverering en geesten en meer van die ongein. Panus wordt gedwongen door zijn dorpsleider om te werken in plantages van de kolonialen, Panus weigert dit niet, want de dorpsleiders hebben per definitie gelijk. Panus heeft echter geen tijd meer om zijn gezin te onderhouden en Panus' familie raakt in problemen. Maar niet alleen Panus moet in de plantage werken ook Kail, Mota, Tjako en alle andere mannen in het dorp. De voedselvoorziening van het dorp raakt in problemen, de hutjes raken in verval omdat de mannen niet meer naar de jungle kunnen om hout en bladeren te halen. De dorpsleiders worden door de kolonialen zoet gehouden met mooie beloften en mooie spulletjes, ondertussen raakt het dorp afhankelijk van voedselvoorzieningen door de kolonialen. En kunnen de kolonialen de vergoeding voor de producten steeds meer verminderen, voedsel is namelijk fitaal geworden voor het dorpje. In naburige dorpen steekt hetzelfde verhaal de kop op en er breekt een gruwelijke opstand uit. De kolonialen grijpen deze kans aan om zich te ontdoen van alle dorpsleiders in de regio en vervangen deze met hun eigen regenten. Panus wordt gedwongen om te verhuizen naar de andere kant van de berg en moet zijn voorouderlijke grond verlaten. Panus en zijn metgezellen zijn nu niet alleen hun eeuwenoude leiders, geloof en eigenlijk alles kwijt, maar zijn nu ook compleet afhankelijk geworden van de kolonialen. En gelukkig dat ze waren ![]() ![]() Even in het kort de oorzaak van het merendeel van de opstanden in Nederlands-Indie. | |
schaakkipje | zondag 26 augustus 2007 @ 19:19 |
quote:Het gaat niet alleen over uitbuiting en onderdrukking; het gaat tevens om een opgedrongen cultuursverandering op het gebied van godsdienst en mentaliteit. De inheemse bevolking vindt de westerse cultuur hoogst waarschijnlijk niet een betere cultuur dan de oude cultuur. De nieuwe machthebbers veranderen tevens de economie aangrijpend. Het ontstaan van monoculturen, en de exploitatie van mijnen en dergelijke hebben negatieve gevolgen voor de bevolking. Zij worden namelijk gedwongen ter werk gesteld. Gezien alle opstanden van de inheemse bevolking tegen de nieuwe machthebbers mag je toch aannemen dat de bevolking gelukkiger was in de oude situatie. De oorspronkelijke elite moet de macht afstaan aan de nieuwe elite. Het oude bewind maakt deel uit van de aanvaardbare traditie die door de komst van nieuwe machthebbers omver wordt geworpen. Ik geloof niet dat de oorspronkelijke elite daar van harte mee instemt. Dit bij elkaar genomen lijkt mij toch voldoende reden om te kunnen zeggen dat de bevolking minder gelukkig was met de komst van de westerse mogenheden. | |
EricT | zondag 26 augustus 2007 @ 19:44 |
quote:Mijn Panus-verhaaltje in een wat compacter en minder beeldelijk jasje ![]() | |
Soul79 | zondag 26 augustus 2007 @ 19:53 |
quote:Ik zegt niet dat het kolonialisme 'goed' was of dat de inheemse bevolking er 'blij' mee was. Ik zeg wel dat het in beginsel weinig uitmaakt of ze door hun eigen overheersers onderdrukt werden of door westerse. Want onderdrukt, dat werden ze óók voor het kolonialisme al. Dat verhaal over die Panus van jou is romantische flauwekul en juist bij uitstek Westerse verheerlijking van simpele blijmoedige inheemsen die in harmonie leven met de natuur bla bla. Zo simpel was het niet. Een van de redenen dat het Westen daar zo simpel de macht kon grijpen was juist de onderlinge verdeeldheid en oorlogen binnen de inheemse bevolking. In Midden-Amerika bijvoorbeeld werden de Azteken door alle andere Indiaanse volken gevreesd en gehaat en daar maakten de Spanjaarden handig gebruik van. Begrijp me niet verkeerd: het kolonialisme was een ramp voor de inheemse bevolking. Maar je moet niet de fout maken de pre-koloniale samenlevingen te gaan verheerlijken, want dan praat je net zo goed onderdrukking en uitbuiting goed. Die samenlevingen stonden óók bol van de onrechtvaardigheid. Als je dat met de mantel der liefde gaat bedekken en stelt dat Westerse praatjes over democratie en mensenrechten daar niet op van toepassing kunnen zijn, ben je net zo goed verkeerd bezig. quote:Precies. Ik heb recent nog een boek gelezen over het Japan van de 19e eeuw. Géén kolonie. En wat denk je? Een en al opstanden van arme, onderdrukte boeren tegen hun overheersers. En die overheersers zich maar beroepen op de aloude traditie en de harmonie in de kosmos dat het al eeuwen zo ging. Goh wat waren die boeren daarmee gelukkig zeg ![]() | |
Dodecahedron | zondag 26 augustus 2007 @ 20:13 |
quote:Ligt er aan hoe je belangrijkheid "meet". | |
schaakkipje | zondag 26 augustus 2007 @ 21:06 |
quote:Er is wel degelijk verschil in onderdrukking. Het maakt nogal wat uit of je verplicht bent om andere aspecten van de westerse cultuur over te nemen of niet. Daarbij is de hoeveelheid werk die een westerse mogendheid vraagt van de bevolking vele malen groter dan voorheen. quote:Hier is al een goed voorbeeld van de gevolgen van kolonisatie. Er is namelijk geen sprake van inheemse bevolking an sich. Er kan geen burgeroorlog plaatsvinden zoals jij die stelt. Het zijn verschillende stammen die elk leven op hun eigen grondgebied. De Westerse mogenheden hebben te pas en te onpas gebieden samengevoegd en als een geheel verklaard zonder rekening te houden met de oude situatie. quote:We hadden in Nederland destijds ook geen democratie. Er wordt nergens gezegd dat democratie en mensenrechten niet toepasbaar zijn op deze landen. Er is gezegd dat de bevolking minder gelukkig was onder het nieuwe bewind en dat de gevolgen van kolonisatie voor het land zelf negatief zijn. quote:Onzin Lees eerst wat meer boeken over Japan. | |
Soul79 | zondag 26 augustus 2007 @ 21:12 |
quote:Sorry, maar deze stompzinnige opmerking ontneemt me de lust verder te reageren op je stukje ![]() | |
EricT | zondag 26 augustus 2007 @ 21:27 |
quote:-Laat maar weer- | |
Soul79 | zondag 26 augustus 2007 @ 21:47 |
quote:Te laat! Ik had het al gelezen ![]() Toch vind ik het wel wat anders. Suggesties dat iemand 'zich maar beter moet inlezen' vind ik zo makkelijk. Bestrijd een stelling dan gewoon inhoudelijk als je er zoveel vanaf weet. Het zal gerust zo zijn dat er stammen als die van Panus zijn geweest. Maar jouw positieve perceptie daarvan is (onvermijdelijk) een moderne Westerse en vertroebelt m.i. de kijk op hoe complex die samenlevingen werkelijk geweest moeten zijn, met al hun goede én slechte kanten. En ik herhaal nog maar eens: er was niets goed aan het kolonialisme. Maar stellen dat de Westerse beschaving als geheel aan die samenlevingen niets te bieden heeft, omdat die mensen van zich zelf al 'gelukkig' waren, vind ik paternalistisch. Tot op de dag van vandaag worden er in Derde wereldlanden mensenrechtenactivisten vervolgd door hun overheid die daarbij maar al te vaak de retoriek gebruikt dat het Westerse praatjes zijn die niet thuishoren in het betreffende land. Dat lijkt me niet de bedoeling. | |
schaakkipje | zondag 26 augustus 2007 @ 22:20 |
quote:het is niet passend om een land erbij te halen dat op het gebied van kolonisatie meer lijkt op de agressor dan het geannexeerde land. Denk bijvoorbeeld aan Korea en gedeeltes van China. Daarnaast kan je niet spreken van een en al opstand van boeren.Ten eerste is dat niet zo qua frequentie en ten tweede kan je die situatie niet met elkaar vergelijken aangezien Japanse boeren lijfeigenen waren. In bijvoorbeeld Mexico of indonesie is daar geen sprake van. Uit angst om alsnog overheerst te worden heeft Japan veel waarden op cultureel gebied en economisch gebied overgenomen van het Westen. NB dit hebben ze zelf gedaan. Je kan een land als Japan eenvoudigweg niet vergelijken met landen uit Afrika of Midden-Amerika. Je kan ook inhoudelijk reageren op mijn andere berichten, want met zo'n opmerking als mijn opmerking je de lust ontneemt te reageren doe je precies hetzelfde. | |
Soul79 | zondag 26 augustus 2007 @ 22:51 |
quote:Ik beperk me even tot deze quote omdat die de kern weergeeft: quote:Dat democratie en mensenrechten niet toepasbaar zijn wordt wel gesuggereerd met de stelling dat men daar niet zat te wachten op de westerse beschaving omdat men al 'gelukkig' was oid. Ze zaten daar niet te wachten op het westerse kolonialisme. Maar dat de westerse beschaving (of onderdelen daarvan) daar niet zou passen is nu juist de retoriek van inheemse machthebbers, toen en nu, die de status quo waaraan zij hun macht ontlenen bedreigd zien door moderne ideeën. M.i. neem je het dus op voor de verkeerde als je pre-koloniale samenlevingen verheerlijkt en stelt dat zij die westerse ideeën niet 'nodig' hadden oid. | |
schaakkipje | zondag 26 augustus 2007 @ 23:07 |
quote:Ja, maar waar schrijf ik dat ze gelukkig waren als in de idylle van de onontwikkelde doch tevreden barbaar? ? Of dat onderdelen van de Westerse beschaving niet zouden passen? Over democratie en mensenrechten kan je het niet hebben omdat deze er tijdens de periode waar wij het over hebben niet waren. Een westerse mogendheid voert geen democratie in als ze dat in eigen land niet hebben. Je hebt natuurlijk altijd positieve zaken. Ik noem even het onderwijs, medicatie en landbouwwerktuigen. De voordelen van de kolonisatie wegen echter niet op tegen de nadelen. Je kan modernisering van een land afdwingen, maar dat wil niet zeggen dat de bevolking daar ook gelukkiger van wordt. En dat is nou net mijn punt. Ik zeg alleen dat de bevolking niet gelukkig was met de komst van de overheersers om legio redenen die ik al eerder heb geschreven. | |
icecreamfarmer_NL | zondag 26 augustus 2007 @ 23:25 |
quote:wat een bout vergelijking als ik in slaven handel net als mijn chinese en negeroide buurman waarom moet ik dan als enige schuld dragen en betalingen doen dat terwijl ik er als eerste mee gestopt ben. | |
icecreamfarmer_NL | zondag 26 augustus 2007 @ 23:26 |
quote:kijk en dat ben ik met je eens | |
icecreamfarmer_NL | zondag 26 augustus 2007 @ 23:27 |
quote:democratie bestaal al meer dan 2000 jaar dus waar heb je het over ![]() | |
icecreamfarmer_NL | zondag 26 augustus 2007 @ 23:28 |
quote:idd verdeel en heers | |
Soul79 | zondag 26 augustus 2007 @ 23:29 |
quote:Ik reageerde in eerste instantie ook niet op jouw post, maar op de stelling - en dat hoor je wel vaker - dat de Westerse beschaving überhaupt niets te bieden heeft aan andere samenlevingen, omdat die eigen normen en waarden hebben. In die visie zouden zelfs 'positieve' zaken als wetenschap en moderne productietechnieken daar niet thuis horen, omdat die de lokale harmonie maar in de war sturen. Die visie werd bv. ook in dit topic verdedigd, maar komt ook terug in veel anti-globaliseringsretoriek. | |
schaakkipje | zondag 26 augustus 2007 @ 23:43 |
quote:je leest over de woorden in zwang heen | |
icecreamfarmer_NL | zondag 26 augustus 2007 @ 23:44 |
quote:toen was het ook in zwang waarschijnlijk meer dan nu ![]() | |
schaakkipje | zondag 26 augustus 2007 @ 23:48 |
quote:natuurlijk, veel - zo niet alle - Europese mogendheden hadden tijdens de periode van het imperialisme een democratie, inclusief het algemeen kiesrecht voor zowel mannen als vrouwen. ![]() | |
Locusta | zondag 26 augustus 2007 @ 23:52 |
quote:En wie waren wij om te denken dat we ons daar mee moeten bemoeien? quote:En dan nog??? Is dat maar dan een excuus om ze onze "geweldige" beschaving op te dringen, terwijl zij ook gewoon een eigen samenleving hebben? (waarbij oorlogen/machtsstrijden/hongersnood ook "processen" zijn) Zeg maar hetzelfde wat de Spanjaarden deden bij de Maya's en de Azteken en als toetje ook nog het influenza-virus mee brachten? Naja, ze hadden iig wel beschaving meegebracht ![]() quote:Yeah.... ![]() ![]() | |
Diederik_Duck | maandag 27 augustus 2007 @ 00:10 |
quote:Maar ga jij je excuses daarvoor aanbieden aan meneer agent die net zes moorden heeft gepleegd? | |
Diederik_Duck | maandag 27 augustus 2007 @ 00:31 |
quote:Volgens mij heb jij een zeer beperkte opvatting van wat een democratie is, en zoals gewoonlijk is er uiteraard geen enkel inzicht in de rol van de rechtsstaat in het geheel. | |
Diederik_Duck | maandag 27 augustus 2007 @ 00:36 |
quote:Je argumentatie is nog steeds om te huilen. Je maakt nog steeds geen onderscheid tussen de ideeen van een beschaving en de gedragingen. Die ideeen die overigens maken dat jij het verwerpelijk vindt dat een groep mensen ideeen krijgt opgedrongen die het eerst niet had. Hoezo inconsequent? | |
schaakkipje | maandag 27 augustus 2007 @ 00:49 |
quote:lijkt me niet ik ben gespecialiseerd in staatsrecht edit: er is overigens een misverstand omtrent de perioden we hebben het over de tijd van het imperialisme, maar ook over de 17e 18e eeuw | |
Diederik_Duck | maandag 27 augustus 2007 @ 00:52 |
quote:Dat laat je dan bepaald niet blijken. | |
schaakkipje | maandag 27 augustus 2007 @ 01:31 |
quote:we hebben ook nog geen discussie over staatsrecht gevoerd ![]() | |
Pumatje | maandag 27 augustus 2007 @ 02:59 |
quote:Gaan zitten zeiken of ze er achteraf iets aan hadden, of wilden vind ik zo'n bullshit. Ja ze hadden er achteraf zeker wel wat aan, doh. Anders hadden ze nu nog verder achtergelopen en om in de huidige globaliserende maatschappij mee te komen is het bijna cruciaal geweest. Waar ik het over heb is dat je nu enkel kan vergelijken, endie vergelijking trek ik met de spanjaarden nu, zit niet zo te zeiken man azijnpisser. Ga kijken hoe de spaanse oud kolonies er bij varen en trek dan die grafsteen open aub. | |
Diederik_Duck | maandag 27 augustus 2007 @ 10:16 |
quote:Wel een beetje he, het ging hier namelijk over de ontwikkeling van de democratie en rechtsstaat. | |
EricT | maandag 27 augustus 2007 @ 11:08 |
quote:Wie zegt dat die gebieden mee willen lopen in de globaliserende maatschappij, dat is dus weer iets wat opgedrongen wordt terwijl de noodzaak er niet is. Bee tje een deja vu. Inheemsen zaten ook helemaal niet te wachten op slavernij, christendom en westerse rechtsystemen en dat werd ook opgedrongen ten koste van hun eigen systemen. | |
Soul79 | maandag 27 augustus 2007 @ 11:22 |
quote:Je kunt echt niet lezen he? ![]() Hier even een eerdere en toch duidelijke quote van mezelf: quote:Ik zeg wel dat de pre-koloniale samenleving nergens een sprookjesachtig paradijs was. Een enkel voorbeeld dat ik ook al eerder aanhaalde: de Azteken waren een oorlogszuchtig volk dat door de overige Indianen gehaat en gevreesd werd. Juist daardoor konden de Spanjaarden daar zo makkelijk binnendringen. De beschaving van de Maya was trouwens al lang in verval geraakt vóór de Spanjaarden kwamen. En nee dat is geen excuus ze onze beschaving op te dringen maar dat heb ik dus ook nergens gezegd of gesuggereerd ![]() Oh en wijs me ook nog ff aan waar ik volgens jou een definitie van 'gelukkig' geef ![]() Paarlen voor de zwijnen dit ![]() | |
Ps2K | maandag 27 augustus 2007 @ 11:27 |
Tis alweer een tijd geleden maar mijn geschiedenislessen gingen over de volgende onderwerpen: - Pre-historie en eerste beschavingen ong. t/m de val van het Romeinse rijk (brugklas) - Vroege middeleeuwen, middeleeuwen en renaissance - 80-jarige oorlog - Gouden eeuw, inclusief de slavenhandel + kolonien - Franse revolutie - Ontstaan van de verenigde staten - Tot in den treure de geschiedenis en structuur van de regering - WO1 (kort) - WO2 (lang) Wat miste: - WO2 in Indonesie / Pacific - Hoe van Heutz huishield in Indonesie en daarvoor een standbeeld kreeg (te bewonderen in A'dam) - Moderne geschiedenis van na 1945 t/m nu FYI: Dit was MAVO oude stijl | |
Ps2K | maandag 27 augustus 2007 @ 11:33 |
quote:Dit is gewoon het natuurlijke verloop van beschavingen. De Romeinen deden dit al 2000 jaar geleden. Denk je echt dat de boeren op de terpen belang hadden bij Romeinse belastingen, wegen, steden, wetten enz? | |
Nohochacyum | maandag 27 augustus 2007 @ 11:56 |
quote:Ik ben het helemaal met je eens! ![]() | |
Soul79 | maandag 27 augustus 2007 @ 11:59 |
quote:Slavernij kenden ze meestal van zichzelf al, dus dat zou ik niet noemen. Verder heb ik gister proberen uit te leggen dat je met zo'n isolationistische houding ook alle positieve zaken buiten de deur houdt. En nogmaals, ik vind het paternalistisch en arrogant om daarvan te stellen dat ze het 'niet nodig' hadden of hebben. Sterker nog, het is de retoriek van de machthebbers die daarmee ook nu nog dissidenten gevangen laten zetten. | |
EricT | maandag 27 augustus 2007 @ 12:21 |
quote:Nou ik kan nagenoeg niets bedenken wat Nederland (de republiek.) voor positiefs gebracht heeft. Misschien onderwijs? Een hulpmiddel om ambtenaren te kweken die de plaatselijke bevolking nog meer in een ijzeren greep kon houden. Want als Nederland ergens geen behoefte aan had, dan was het wel aan een grote groep weldenkende mensen, men had liever arbeider voor de plantages. | |
EricT | maandag 27 augustus 2007 @ 12:24 |
quote:Ja en waarom denk je dat de Romeinen eeuwenlang oorlog hadden? | |
Soul79 | maandag 27 augustus 2007 @ 12:59 |
quote:Je begrijpt me verkeerd. Het gaat er niet om hoe het Westerse kolonialisme zich gemanifesteerd heeft, want dat was rampzalig. Het gaat om het algehele onderscheid tussen de Westerse en inheemse beschavingen, ook nu nog. Iedereen kan wat van elkaar leren en de Westerse beschaving had en heeft ook wat positiefs te bieden aan de rest van de wereld. Als je dat gaat ontkennen door isolationistische inheemse samenlevingen te verheerlijken, praat je net zo goed onrechtvaardigheden goed, want ook die samenlevingen hadden behalve goede ook slechte kanten. Het houdt ook in dat imo het kolonialisme, in potentie, iets positiefs had kunnen zijn. Er waren ook genoeg Indische intellectuelen uit de jaren '20 en '30 die waren geschoold in Nederland en die de positieve kanten van de Westerse beschaving zagen. Het trieste is echter dat wij zulke mensen vervolgens meestal in de gevangenis stopten. | |
Ps2K | maandag 27 augustus 2007 @ 13:14 |
quote:Dan vergeten we even voor het gemak pax romana de vrede die slechts 200 jaar duurde... | |
Diederik_Duck | maandag 27 augustus 2007 @ 13:48 |
quote:Europa kende een ongekende periode van bloei, juist door de Pax Romana, wat maakte dat er zekerheid en veiligheid was, alsmede een deugdelijk rechtssysteem. | |
Apropos | maandag 27 augustus 2007 @ 13:52 |
Nou ja, ten tijde van de Pax Romana werden de have-nots genadeloos uitgebuit, maar vrede was er wel. | |
EricT | maandag 27 augustus 2007 @ 14:06 |
quote:Ok ik snap waar je naartoe wilt. Zowel de westerse beschaving als de inheemsen hebben zo hun goede eigenschappen. Maar het opdringen van de ene beschaving bij de andere leidt onherroepelijk tot problemen, om dan te zeggen dat het achteraf beter was voor die primitievelingen doet bij mij het bloed koken. (niet dat jij dit per se zegt, maar wel een andere fokker hier) | |
EricT | maandag 27 augustus 2007 @ 14:07 |
quote:De pax romana die ten koste van eeuwen oude tradities en gebruiken werd afgedwongen. | |
Ps2K | maandag 27 augustus 2007 @ 14:10 |
quote:Hetzelfde gebeurt hier in Europa ook al een aantal eeuwen en ja wij zijn erop vooruit gegaan. Vanuit onze zienswijze zijn ze erop vooruit gegaan. | |
Diederik_Duck | maandag 27 augustus 2007 @ 14:12 |
quote:En die eeuwenoude tradities werden weer opgelegd aan andersdenkenden, er waren tal van groepen die graag onder de Pax Romana vielen, maar niet vrij waren daar voor te kiezen. | |
Ps2K | maandag 27 augustus 2007 @ 14:14 |
quote:Het was indertijd heel simpel: Als het niet Romeins was mocht je het onderwerpen, niet-Romeinen waren inferieur. Zo gaat dat met beschavingen: De zwakkeren worden onderworpen aan de aggresieve dominante beschaving. | |
Diederik_Duck | maandag 27 augustus 2007 @ 14:41 |
quote:Nuancering: ook binnen samenlevingen werkt dit zo, zoals ik hierboven ook al gesteld heb. | |
schaakkipje | maandag 27 augustus 2007 @ 15:14 |
quote:nee het gaat over de gevolgen van het kolonialisme en waarom geschiedenismethoden terughoudend zijn in het aanbieden van dit onderwerp - volgens TS waaruit blijkt dat we het hebben over de ontwikkeling van de rechtstaat? | |
Diederik_Duck | maandag 27 augustus 2007 @ 15:21 |
quote: quote:Volgens mij stel jij daar sarcastisch dat Europese mogendheden ttv het imperialisme helegaar geen democratie etc waren. Dat kan alleen maar betekenen dat je niet erg op de hoogte bent van ofwel de staatsrechtelijke ontwikkelingen ofwel dat je niet weet wanneer het (moderne) imperialisme gedateerd moet worden. | |
icecreamfarmer_NL | maandag 27 augustus 2007 @ 15:32 |
quote:ah daarom handelden ze zelf in slaven ze waren bang voor concurentie ![]() | |
schaakkipje | maandag 27 augustus 2007 @ 15:33 |
quote:we hebben het niet alleen over het moderne imperialisme. Het gaat om het kolonialisme an sich. Vanaf de eerste ontdekkingsreizen. Is het aannemelijk te veronderstellen dat bij de ontdekking van Indie onze toenmalige machthebbers gedacht hebben aan de invoering van een democratie? | |
icecreamfarmer_NL | maandag 27 augustus 2007 @ 15:36 |
quote:juist niet de romeinen waren er meesters in de mensen vrijwillig romaan te willen worden je tradities mocht je behouden zolang je maar gewoon belasting betaalde en je koest hield | |
Diederik_Duck | maandag 27 augustus 2007 @ 15:42 |
quote:Nee, slechts aan handel me dunkt. | |
EricT | maandag 27 augustus 2007 @ 16:30 |
quote:dat geldt niet voor alle gebieden ![]() | |
icecreamfarmer_NL | maandag 27 augustus 2007 @ 16:35 |
quote:wel de meeste toen de slavenhandel nog gold zijn er maar weinig europeanen diep in afrika geweest diebleven allemaal rond de kust hangen | |
EricT | maandag 27 augustus 2007 @ 16:47 |
quote:wie zegt dat we het alleen over afrika hebben? | |
icecreamfarmer_NL | maandag 27 augustus 2007 @ 19:21 |
quote:nu daar komen de meeste slaven vandaan | |
BlaZ | maandag 3 september 2007 @ 17:59 |
quote:Waarover dan nog meer? | |
EricT | maandag 3 september 2007 @ 21:40 |
quote: ![]() Zuid/Noord-Amerika, Azie, Oceanie misschien? | |
Pony-Lover | donderdag 6 september 2007 @ 02:02 |
quote:Daar kwamen allemaal geen slaven vandaan. | |
Pony-Lover | donderdag 6 september 2007 @ 02:09 |
quote:Het was nog simpeler, als je geen Romein was kon je Romein worden. Dat deden mensen vrijwillig en in grote getalen en heeft de romeinse beschaving zeer sterk beinvloed | |
Nohochacyum | donderdag 6 september 2007 @ 09:47 |
quote:Slavernij heeft bijna overal ter wereld plaats gevonden! | |
Pony-Lover | donderdag 6 september 2007 @ 10:14 |
quote:Dat weet ik, europese landen haalden hun slaven echter alleen uit afrika, daar ging het hier geloof ik even over. | |
icecreamfarmer_NL | donderdag 6 september 2007 @ 11:50 |
quote:idd overigens 1 vraag waren er in europa ook zwarte slaven of werden die alleen maar verscheept richting amerika | |
Bluesdude | donderdag 6 september 2007 @ 12:09 |
quote:Je hebt gelijk als je denkt aan de naar het continent Amerika gedeporteerde slaven, maar Europese kolonies in Azie haalden hun meeste slaven uit Azie. quote:Ik dacht dat het in Nederland wettelijk verplicht werd meegebrachte slaven in Nederland vrij te laten, maar ik zoek nog naar bevestiging van zulk een wet.. Het lijkt alsof er een moraal heerste in Nederland dat slavernij notdone was , maar als het om niet-christenen en niet-blanken ging en ver weg dan was het moreel wel toegestaan.. [ Bericht 8% gewijzigd door Bluesdude op 06-09-2007 12:14:46 ] | |
marnixds | zaterdag 8 september 2007 @ 22:04 |
wat jammer is is dat de holocaust vooral als iets gezien wordt dat een negatieve invloed had op de joden, over gevolgen voor homo's , etc wordt nauwelijks gepraat. Nog slechter is de onderbelichting van holodomor en gulag praktijken in de ussr en romania. | |
Steeven | zaterdag 15 september 2007 @ 20:22 |
Volgens mij wordt het lesmateriaal elk jaar aangepast ofzo, want de meeste onderwerpen heb ik namelijk wel behandeld op de middelbare school? Zelfs WO1 werd vrij uitgebreid besproken. Toen ik HAVO nieuwe stijl deed kreeg je een katern over Indonesië, Duitsland of de USSR; niet bepaald veel lesstof, grotendeels bronnenbeschrijving. Toen ik daarna overstapte naar een particuliere school en HAVO oude stijl volgde (was twee jaar HAVO in één jaar) heb ik zo'n beetje elk onderwerp gehad ![]() |