abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52728442
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 14:07 schreef EricT het volgende:

[..]

De pax romana die ten koste van eeuwen oude tradities en gebruiken werd afgedwongen.
juist niet de romeinen waren er meesters in de mensen vrijwillig romaan te willen worden je tradities mocht je behouden zolang je maar gewoon belasting betaalde en je koest hield
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_52728639
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 15:33 schreef schaakkipje het volgende:

[..]

we hebben het niet alleen over het moderne imperialisme. Het gaat om het kolonialisme an sich. Vanaf de eerste ontdekkingsreizen. Is het aannemelijk te veronderstellen dat bij de ontdekking van Indie onze toenmalige machthebbers gedacht hebben aan de invoering van een democratie?
Nee, slechts aan handel me dunkt.
pi_52730017
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 15:32 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

ah daarom handelden ze zelf in slaven ze waren bang voor concurentie
dat geldt niet voor alle gebieden
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_52730133
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 16:30 schreef EricT het volgende:

[..]

dat geldt niet voor alle gebieden
wel de meeste toen de slavenhandel nog gold zijn er maar weinig europeanen diep in afrika geweest diebleven allemaal rond de kust hangen
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_52730447
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 16:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

wel de meeste toen de slavenhandel nog gold zijn er maar weinig europeanen diep in afrika geweest diebleven allemaal rond de kust hangen
wie zegt dat we het alleen over afrika hebben?
pi_52734419
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 16:47 schreef EricT het volgende:

[..]

nu daar komen de meeste slaven vandaan
  maandag 3 september 2007 @ 17:59:52 #157
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_52921143
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 16:47 schreef EricT het volgende:

[..]

Waarover dan nog meer?
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_52926073
quote:
Op maandag 3 september 2007 17:59 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Waarover dan nog meer?

Zuid/Noord-Amerika, Azie, Oceanie misschien?
pi_52973812
quote:
Op maandag 3 september 2007 21:40 schreef EricT het volgende:

[..]

Zuid/Noord-Amerika, Azie, Oceanie misschien?
Daar kwamen allemaal geen slaven vandaan.
pi_52973828
quote:
Op maandag 27 augustus 2007 14:14 schreef Ps2K het volgende:

[..]

Het was indertijd heel simpel: Als het niet Romeins was mocht je het onderwerpen, niet-Romeinen waren inferieur. Zo gaat dat met beschavingen: De zwakkeren worden onderworpen aan de aggresieve dominante beschaving.
Het was nog simpeler, als je geen Romein was kon je Romein worden. Dat deden mensen vrijwillig en in grote getalen en heeft de romeinse beschaving zeer sterk beinvloed
pi_52975900
quote:
Op donderdag 6 september 2007 02:02 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Daar kwamen allemaal geen slaven vandaan.
Slavernij heeft bijna overal ter wereld plaats gevonden!
the god from which all light emanates
the sun god because of his warmth and compassion for the people who worshipped him
pi_52976445
quote:
Op donderdag 6 september 2007 09:47 schreef Nohochacyum het volgende:

[..]

Slavernij heeft bijna overal ter wereld plaats gevonden!
Dat weet ik, europese landen haalden hun slaven echter alleen uit afrika, daar ging het hier geloof ik even over.
pi_52978744
quote:
Op donderdag 6 september 2007 10:14 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Dat weet ik, europese landen haalden hun slaven echter alleen uit afrika, daar ging het hier geloof ik even over.
idd

overigens 1 vraag waren er in europa ook zwarte slaven of werden die alleen maar verscheept richting amerika
pi_52979289
quote:
Op donderdag 6 september 2007 10:14 schreef Pony-Lover het volgende:

[..]

Je hebt gelijk als je denkt aan de naar het continent Amerika gedeporteerde slaven, maar Europese kolonies in Azie haalden hun meeste slaven uit Azie.
quote:
Op donderdag 6 september 2007 11:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

idd

overigens 1 vraag waren er in europa ook zwarte slaven of werden die alleen maar verscheept richting amerika
Ik dacht dat het in Nederland wettelijk verplicht werd meegebrachte slaven in Nederland vrij te laten, maar ik zoek nog naar bevestiging van zulk een wet..
Het lijkt alsof er een moraal heerste in Nederland dat slavernij notdone was , maar als het om niet-christenen en niet-blanken ging en ver weg dan was het moreel wel toegestaan..

[ Bericht 8% gewijzigd door Bluesdude op 06-09-2007 12:14:46 ]
pi_53038870
wat jammer is is dat de holocaust vooral als iets gezien wordt dat een negatieve invloed had op de joden, over gevolgen voor homo's , etc wordt nauwelijks gepraat. Nog slechter is de onderbelichting van holodomor en gulag praktijken in de ussr en romania.
pi_53203713
Volgens mij wordt het lesmateriaal elk jaar aangepast ofzo, want de meeste onderwerpen heb ik namelijk wel behandeld op de middelbare school? Zelfs WO1 werd vrij uitgebreid besproken. Toen ik HAVO nieuwe stijl deed kreeg je een katern over Indonesië, Duitsland of de USSR; niet bepaald veel lesstof, grotendeels bronnenbeschrijving. Toen ik daarna overstapte naar een particuliere school en HAVO oude stijl volgde (was twee jaar HAVO in één jaar) heb ik zo'n beetje elk onderwerp gehad . Behalve de Oudheid.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')