Na een vrij vlotte terugreis zit ik nu ook weer achter m'n PC'tje en godverdomme, het was echt gruwelijk.
![]()
De afgelopen dagen is m'n broek losser en losser gaan zitten omdat ik zovaak uit m'n naad ben gegaan bij concerten. De sfeer was top, de muziek geweldig (Electro!
![]()
Minimal!
![]()
) en de pannenkoeken smaakten goed. Was samen met twee man die nogal hun eigen weg gingen wat uiteindelijk heel prima beviel.
Vrijdag: Algemeen:
geweldige openingsdag. Het was mijn eerste keer Lowlands en ik wist niet wat ik precies moest verwachten qua het festivalterrein, de grootte van tenten en geluidskwaliteit, maar alles viel me uiteindelijk heel erg mee. Met name de Bravo had nog zelfs een beter geluid dan ik gedacht had.
Oi Va VoiCompositioneel gezien zijn het stuk voor stuk zeer competente muzikanten, maar door totaal verkeerde verwachtingen kreeg iedereen geen feestmuziek, maar eerder goed in elkaar stekende 'wereldmuziek'. Vond het nogal een matige opener. Al was die violiste wel lekker.
EditorsErg netjes. Op het eind bij Munich en Fingers in the Factories even compleet uit m'n dak gegaan. Kwamen imo erg overtuigend over en hebben zich echt bewezen als volwassen indierock band.
JusticeHiervoor kom ik overtreffende trappen tekort: het was zo gruwelijk vet.
![]()
Helemaal los gegaan op rauwe electro en een half uur nadien plakte m'n shirt nog steeds aan m'n rug van al het zweet. Met stip mijn nummer één voor Lowlands 2007.
BoemklatschWel leuk, maar ik werd soms wat simpel van dat geouwehoer tussendoor. Heb het niet zo op types die meer lopen te lullen dan te draaien. Al maakten ze dat helemaal goed door af te sluiten met Boys Noize.
NoisiaHet was oké, maar niet meer dan dat voor me. Het geswitch tussen techno, drum and bass en tussenliggende muziekstijlen vond ik wat jammer, dat voegde namelijk niet echt veel toe aan het geheel. Leuke mixjes (Prodigy!), maar daar blijft het ook echt bij.
James HoldenDé man van de progressive flikte het heel goed. Misschien wel één van de beste DJ's (naast Richie Hawtin, lees verder!) die ik ooit heb horen draaien. De set was verrukkelijk en ik kon er echt nog uren op door gaan.
ZaterdagAlgemeen: de minste dag van de drie door de vele praktische problemen (telefoon opladen, etc.) die opgelost dienden te worden. Ook wat betreft ik gezien heb was het niet veel soeps, op Patrick Wolf en Dave Clarke na.
InterpolVoor mij de grootste teleurstelling van heel Lowlands. Al eerder had ik op Youtube video's van de gecheckt waar ik niet van warm liep. Interpol is niet de band die zichzelf live kan laten gelden en beter dan klinken van op de CD. Antics vind ik zeker aardig en Our Love to Admire is ook niet verkeerd, maar het zal het nooit meer halen bij het enorm sfeervolle, bombastische Turn on the Bright Lights. De stem van Paul Banks komt live nooit zo mooi uit de verf als op de CD.
Patrick WolfErg aangename verrassing. Al eerder had ik naar één van CD's geluisterd maar op een manier wist het me niet echt te pakken, maar na dit optreden heb ik zelfs een potentiele verslaving op komst. Patrick Wolf weet met kop en schouders boven zijn soortgenoten uit te steken door zijn excentrieke (lees: gay) stijl en energieke optreden.
90's NowWel leuk, maar zeker niet meer dan dat. Na één minuutje los te zijn gegaan op dat nostalgische nummer houd je het meestal wel voor gezien.
Mary Ann HobbsIk had nog nooit eerder op dubstep gedanst tot op dat moment, dus wat dat betreft heb ik op Lowlands ook weer wat nieuws gedaan. Of het verder muzikaal oké was heb ik verder echt geen benul van (luister helemaal geen dubstep verder), maar het was zeker niet verkeerd.
Dave ClarkeZo heeft God techno bedoeld. Period.
ZondagAlgemeen:
Zeker de beste dag van de drie. Op het einde (rond 5 uur) waren m'n voeten kapot en was vrijwel alle energie uit m'n lichaam. Zoveel gedanst, zoveel gezien en zoveel meegemaakt.
The ShinsZeker geen verkeerde show, ware het niet dat the Shins live nogal saai is. Qua performance dus niks mis, maar het is verder niet de band die je later nog eens live moet checken. Die lieve popsongs moet je gewoon thuis luisteren in een vrolijke bui en het daarbij laten. Heb nog wel een bruin shirt van ze gekocht met parende zeepaardjes op de voorkant, voel ik me ook weer indie verantwoord. Ofzo.
UNKLEIk wist niet precies wat ik ervan moest verwachten en ik kende het slechts bij naam, maar ondanks de kinderziekten (bassist die er even uitvalt, bijv.) wisten ze toch nog een erg toffe show neer te zetten. Heerlijke muziek is het.
GooseDeze gasten zijn sinds m'n bezoek in de Effenaar aan ze enorm veel vooruit gegaan. Veel betere opbouw, meer contact met het publiek en climaxen waar je nu u tegen zegt. Kan merken dat ze veel geleerd hebben van het touren.
LCD SoundsystemGeweldig optreden en zeker mijn nummer twee van het festival. Er ontstond bij mij linksvooraan nog zelfs een pitje toen ze Movement deden. Overigens is dit de enige band die - naar mijn weten - zijn eigen instrumenten stemden en geluid afstelde, waarvoor sowieso respect.
Simian Mobile Disco (DJ-set)Erg, erg strakke DJ-set. Mochten jullie een kale dude op het einde tijdens Hustler helemaal vooraan uit z'n naad hebben zien gaan: dat was ik.
Richie HawtinZo heeft God minimal bedoeld. Period.