Hoogtepunt van het festival: Editors, met lange afstand. Tom die zijn legendarische 'Don't fly Easy Jet' herhaalde. Het noodgedwongen half-akoestische 'Munich' omdat er gitaarversterker vervangen moest worden. Beter dan dit was er niet te zien op het festival. Ik heb de band misschien al wel 7 keer gezien in 2 jaar, maar dit optreden was bijzonder. Erg bijzonder. Geweldig om het ook eens mee te maken, vooraan in de Alpha-tent.
Het festival begonnen met Jack Penate, een ander hoogtepunt. Leuk om de reacties van Jack Penate te zien op het moment dat het publiek ineens een nummer helemaal meezong. Echt verrast en overdonderd. Daarna richting Alpha om dus Editors mee te maken. Dizzee Rascal was één van de 3
![]()
namen waar ik voor naar Lowlands ging. Maar ja, Editors gaan voor. Daarna keuze gemaakt tussen Kasabian, Jamie T en Justice. Alledrie de bands had ik nog nooit live gezien, en wilde ik ook alledrie heel graag zien. Kút-blokkenschema. Ik stond vooraan in de Alpha, met nog een half uurtje tot Kasabian. Ik dacht dat als ik naar de India of naar de Bravo zou gaan dat het daar al wel helemaal vol zou staan. Dus gekozen voor Kasabian, op aandringen van vriendengroep. Godverredomme, NOOIT MEER. Ze zijn huge in Engeland en ik vind hun 2 platen heel erg goed. Maar het was zo erg saai en voorspelbaar. Er liep ook veel te veel mee op band. Het hele vak stond vol met meelallende Engelsen. Ik begreep er niets van. En dan die irritante arrogante lúl van een zanger met z'n maniertjes. Ik denk dat ik de platen nooit meer draai, haha. Van de drie dingen die ik had kunnen kiezen... Die dag ook nog The Good, The Bad & The Queen gezien. Prachtige vertoning. Helaas stonden er naast mij een paar Engelsen met een Oasis-petje en een Oasis t-shirt "DAMON!!! OAAAASIS! OAAASIS!" te roepen door het optreden heen. Toen het optreden na een tijdje een beetje langdradig werd ben ik vertrokken naar de Bravo-tent voor Basement Jaxx. Toffe act, goede show en geweldige opener. Maar wat een verschrikkelijk kutgeluid. Overstuurd schel slecht geluid.
Op de zaterdag heb ik The Rifles gezien. Zoals voorspeld een totaal verkeerde tent voor een act als The Rifles. De band kwam totaal niet tot zijn recht. Ik heb ze een aantal keer in een kleinere zaal gezien, en dat was perfect. De Grolsch-tent blijft een sfeerloze koude galmbak. Jammer, maar alsnog heel erg genoten van de strakke show, de nieuwe nummers en het enthousiasme van de band. Hoogtepuntje. Reverend & The Makers vielen mij 100% mee. Ik ken hun album al een tijdje, maar werd er niet warm of koud van: te standaard. Live was het wél een fijne band. Daarna The View bekeken, met hetzelfde gevoel als dat ik had toen ik ze eerder dit jaar ergens anders zag. Eerste deel van de set een beetje zouteloos gespeeld, het tweede deel was puntig en superstrak. Ze zijn erg gegroeid en kregen de hele tent op z'n kop. Véél crowdsurfers. Er werden er ook véél gepakt door de security. Ze werden stevig vastgepakt bij hun armen, overgedragen aan een collega en... weer het publiek ingelaten. Niets aan de hand. Na 10 crowdsurfers riep een druk mannetje - de baas? - alle beveiligers bij elkaar en sprak een stevig woordje met flink wat handgebaren. De eerstvolgende crowdsurfer werd door 3 man security vastgepakt, zijn polsbandje ter plekke afgerukt (!) en naar achter gevoerd. Ik heb hierna geen crowdsurfers meer gezien
![]()
. Maar misschien had die gast meer op zijn kerfstok... Naast het podium stonden Maurits van Gem en de zanger van The Rifles toe te kijken.
Daarna naar de Alpha vertrokken om in het eerste vak van Chris Cornell te genieten. Ik heb Audioslave een aantal keer live gezien en vond dat wel OK. Zijn soloplaat viel mij weer wat tegen. De setlist op Lowlands was een perfecte mix van Soundgarden, Audioslave en solonummers. Al waren zijn solonummers wel erg zwak, vergeleken met zijn oudere werk. Ook weet ik nog steeds niet wat ik van de akoestische 'Billy Jean'-cover moet vinden. Ik had heel graag Interpol willen zien, evenals CSS, M.I.A. en Patrick Wolf. Maar toen ik vooraan stond in de Alpha ben ik maar blijven staan voor Kaiser Chiefs. Natuurlijk geen zin om heen en weer te rennen. Het was de 348ste keer dat ik ze live zag in 2 jaar tijd, maar ook deze keer was het weer top-entertainment. Wat een crew! 20 man op het podium om de instrumenten af te stellen. 2 man bovenin (!) de Alpha-tent, opgepropt in een bakje, om schijnwerpers op Ricky te richten. Wat een luxe. Goede show, hoor. Ook nog even naar Borat gekeken in de buitenbioscoop. Hilarische reacties van het publiek, haha.
De zondag, maar één band die ik écht moest zien, dus relaxdag. Veel laten verrassen door leuke bands. New Young Pony Club viel een beetje tegen, maar was alsnog best goed te doen. Loney, Dear was prachtig. The Shins waren op de verkeerde tijd in de verkeerde tent. Alsnog van genoten, mooie nummers. De nieuwe plaat van Kings Of Leon vind ik, op 3 hele goede nummers na, helemaal ruk. Maar ze hebben mij positief verrast met hun optreden. Daarna toch maar even wezen kijken bij The Pigeon Detectives. Mijn vooroordeel werd bevestigd. Standaard 13-in-een-dozijn Britpop. Hoevéél van die bands kunnen we hebben?? Tenenkrommend, het was zo erg slecht... Ik kan er niet naar luisteren, noch naar kijken. Alles lijkt op elkaar en is al 180 keer door anderen (beter) gedaan. Maar het publiek slikte het als zoete koek, en daar heb ik dan wel weer respect voor. Goose in de Bravo hadden veel succes, dampende show. Maar ik had het na een half uurtje wel weer gehad, het werd een beetje eentonig. Arcade Fire was prachtig, zoals verwacht. Net zo goed als in 2005. Toch maar de helft gezien, omdat ik LCD Soundsystem goed wilde meemaken. Verrast dat James Murphy himself al 20 minuten van te voren op het podium stond om alle apparatuur uitgebreid te soundchecken. Heel sympathiek en betrokken. Nondeju, wat een show. Ik had - jaja, ook deze band
![]()
- al meerdere malen gezien, maar dit was wel beter dan ik ooit had kunnen bedenken. Ze brachten zelfs sfeer in de fucking Grolsch-tent, wat toch een onmogelijke opgave lijkt te zijn. Prachtige live-uitvoering van 'All My Friends'. De hele tent ontplofte! Na afloop nog wat van Tool meegepikt, maar dat kon mij niet zo bekoren.
Het festival had een hele andere sfeer dan voorgaande jaren, maar dat maakte deze editie niet minder plezierig. Het was een bijzondere Lowlands met alsnog veel bands die mij hebben kunnen plezieren!