abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 22 augustus 2007 @ 00:25:12 #201
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_52581490
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 00:25 schreef Hexagon het volgende:
Het Nipo is er vlug bij

http://www.nu.nl/news/120(...)t_Vlaanderen%27.html
even een nuancering bij dit onderzoek; het gaat om zeshonderd ondervraagde nederlanders, dus dat is écht niet representatief wegens een veel te kleine testgroep. Dat er veel zijn, ok, maar het kan best zijn dat het maar 45% is die er zo over denkt... Verder maakt het zelfs niet eens uit hoe jullie er over denken, we beslissen toch zelf of we eventueel een aanhechting willen of niet (en dan zien we wel of Nederland ermee akkoord gaat), maar zoals gezegd is zowel onderwijs, gezondheidszorg & huizenmarkt hier beter geregeld. Dat zijn toch wel 3 serieus belangrijke peilers die zeker niet zomaar prijsgegeven mogen worden.

Wat dat argument betreft dat we geen geld in het Nederlands onderwijs zouden moeten investeren, daar gaat het hem helemaal niet om, dat beetje geld kunnen we best wel missen, maar de kwaliteit van het onderwijs moet hoog blijven zoals het nu is, en dat zie ik met het Nederlandse systeem niet al te snel gebeuren. Het is en werkt goed zoals het is, dus dan moet je zeker niet gaan aanpassen naar een systeem waar het duidelijk minder goed werkt.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_52582577
Mensen moeten eens ophouden met elkaar klakkeloos napraten. Het onderwijs in Nederland is niet slechter dan in Vlaanderen. Sterker nog, het hoger onderwijs is zelfs beter dan in Vlaanderen. Mensen die roepen dat het onderwijs in Vlaanderen beter is, weten niet waar ze over praten.
pi_52583958
ik vind die systemen zoals de loting eigenlijk niet kunnen, omdat je daardoor rijken makkelijk voorsprong geeft op financieel minder gegoeden. Als ik in Nederland zou wonen, en ik wil persé geneeskunde studeren en ik ben toevallig niet geloot, dan zou ik van mijn ouders direct in het buitenland mogen gaan studeren om toch te studeren wat ik wil. Anderen gaan dat niet kunnen. Dat vind ik fundamenteel verkeerd aan dat loting systeem. Ingangsexamens zoals het hier is lijken mij daar een veel handigere manier voor

Langs de andere kant moet ik zeggen dat zaken zoals centrale examens dan weer wél mooi zijn, aangezien dat het niveau op alle scholen even hoog legt. Dit heb je in België dan weer niet, hier zijn er scholen waar er een veel hoger niveau is dan andere, maar op zich vind ik dat niet echt een probleem omdat het ook algemeen gekend is welke scholen een hoog en welke een laag niveau halen.

(verder vind ik enkel onderzoeken die aantonen dat België & Nederland qua niveau gelijklopend zijn, maar als Vlaanderen appart beschouwd wordt zitten we toch vaak wat hoger. Neemt niet weg dat beiden gewoon in de Europese en wereldtop zitten, dus het verschil is niet zo heel groot. Kan jij andere bronnen aangeven?)
pi_52585278
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 10:55 schreef Athmozz het volgende:
ik vind die systemen zoals de loting eigenlijk niet kunnen, omdat je daardoor rijken makkelijk voorsprong geeft op financieel minder gegoeden. Als ik in Nederland zou wonen, en ik wil persé geneeskunde studeren en ik ben toevallig niet geloot, dan zou ik van mijn ouders direct in het buitenland mogen gaan studeren om toch te studeren wat ik wil. Anderen gaan dat niet kunnen. Dat vind ik fundamenteel verkeerd aan dat loting systeem. Ingangsexamens zoals het hier is lijken mij daar een veel handigere manier voor
Waarom zou loting de rijken een voorsprong geven? Dat snap ik niet. Het loten wordt als het goed is anoniem gedaan. Eigenlijk ben ik tegen die hele numerus fixus. Maar als je de instroom dan toch wilt beperken, dan is loting zo slecht nog niet. Waarom? Omdat blijkt dat examens niets zeggen over de kwaliteit van de student. De universiteit van Leiden heeft geexperimenteerd met (virtuele) selectie aan de poort. En daaruit bleek dat studenten met hoge cijfers op de middelbare school het niet beter deden dan studenten met lage(re) cijfers. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Bijvoorbeeld omdat iedereen de middelbare school MOET doen, terwijl het gaan studeren van bijvoorbeeld geneeskunde een vrijwillige keuze is. Zelf was ik vroeger op school ook niet echt gemotiveerd. Maar op de universiteit ging ik iets studeren wat ik leuk vond, en toen kwam de vaart erin.
quote:
Langs de andere kant moet ik zeggen dat zaken zoals centrale examens dan weer wél mooi zijn, aangezien dat het niveau op alle scholen even hoog legt. Dit heb je in België dan weer niet, hier zijn er scholen waar er een veel hoger niveau is dan andere, maar op zich vind ik dat niet echt een probleem omdat het ook algemeen gekend is welke scholen een hoog en welke een laag niveau halen.

(verder vind ik enkel onderzoeken die aantonen dat België & Nederland qua niveau gelijklopend zijn, maar als Vlaanderen appart beschouwd wordt zitten we toch vaak wat hoger. Neemt niet weg dat beiden gewoon in de Europese en wereldtop zitten, dus het verschil is niet zo heel groot. Kan jij andere bronnen aangeven?)
Kijk, dit is al wat genuanceerder. Maar veel Vlamingen zie ik praten over het Nederlandse onderwijs in termen van "puinhoop" en "rotzooi". Er is geen enkel onderzoek dat zo'n conclusie kan rechtvaardigen. De reden waarom ik het hogere onderwijs in Nederland toch beter vind, is omdat ik puur kijk naar de wetenschappelijke output. Het is heel moeilijk om onderwijsstelsel met elkaar te vergelijken. Maar voor universiteiten kun je toch wel de kwaliteit van de daar beoefende wetenschap als criterium hanteren. En Nederland hoort wetenschappelijk gezien nog steeds tot de wereldtop. Qua patenten, publicaties, nobelprijzen, etc.
pi_52585870
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 11:43 schreef Oma het volgende:
Waarom zou loting de rijken een voorsprong geven? Dat snap ik niet. Het loten wordt als het goed is anoniem gedaan.
Dat wel, om het te gaan studeren BINNEN nederland begrijp ik dat het best anoniem & fair zal zijn (hoewel ik best nog zaken ken die "fair" gingen, zoals de dienstplicht vroeger. Iedereen moest tenzij je gehandicapt was / onmisbaar was in het gezin, en in dat geval was het zelfs maar 1 zoon. Zowel mijn vader als zijn 2 broers hebben nooit die dienstplicht vervuld).

Waar ik het over heb is dat de rijke(re) dan zijn studiekeuze wél zou kunnen gaan doen. Ik heb zelf nog getwijfeld om de TU van Delft als school te nemen omdat voor lucht & ruimtevaart (interessepunt van me) die gasten toch wel best heel goed zijn, als ik dat gewild had mocht ik direct van mijn ouders. Omgekeerd ook, stel ik ben Nederlander & ik wordt niet uitgeloot voor mijn eerste keuze, dan zeg ik gewoon tegen mijn pa dat ik een auto nodig heb, een appartement in leuven & best veel leefgeld en ik ga in Leuven gaan studeren. Dat kunnen zéker niet alle gezinnen aan, en daar vind ik het dan fout zitten. Hier kan je als minder gegoede even goed binnenraken in de richting van je keuze dan een rijke persoon.
quote:
Eigenlijk ben ik tegen die hele numerus fixus. Maar als je de instroom dan toch wilt beperken, dan is loting zo slecht nog niet. Waarom? Omdat blijkt dat examens niets zeggen over de kwaliteit van de student. De universiteit van Leiden heeft geexperimenteerd met (virtuele) selectie aan de poort. En daaruit bleek dat studenten met hoge cijfers op de middelbare school het niet beter deden dan studenten met lage(re) cijfers. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Bijvoorbeeld omdat iedereen de middelbare school MOET doen, terwijl het gaan studeren van bijvoorbeeld geneeskunde een vrijwillige keuze is. Zelf was ik vroeger op school ook niet echt gemotiveerd. Maar op de universiteit ging ik iets studeren wat ik leuk vond, en toen kwam de vaart erin.
De toegangsexamens zijn dan ook niet de resultaten van je middelbaar hoor, je moet gewoon in de vakantie allemaal op een dag (sommige richtingen zelfs meerdere dagen) naar de universiteit gaan en je krijgt daar allemaal hetzelfde examen, gaande over de stukken die je nodig zal hebben voor die richting. Het is zelfs zo dat de lat zéér hoog gelegd wordt, als je niet bijstudeerd naast je middelbaar is de kans dat je het haalt klein, dus je moet de motivatie al hebben om zelfstandig nog een stuk door te nemen & bij te leren. Doe je dat niet dan lukt het sowieso niet.
pi_52587150
quote:
Op maandag 20 augustus 2007 18:54 schreef sophieisdebeste het volgende:
vlaanderen als eigen staat levert alleen maar een hoop gezeik op

vlaanderen kan met deze middelen geen eigen staat runnen

gevolg de eu gaat maandenlang discusieren of ze moeten bij springen
daarnaast komt er een discussie in de kamer over het geven van geld aan vlaanderen
vlaanderen blijft het zorgekindje van de eu
vlaanderen word zoals servie en monternego
vlaanderen valt nog meer terug(richting het oost-duitsland)

regeringsleiders stellen een reddingsplan op

en vervolgens word vlaanderen weer samengevoegt

eind onafhankelijkheid vlaanderen
ben jij achterlijk ofzo?

Enfin, ikzelf was altijd al tegenstander van een onafhankelijk Vlaanderen (net zoals een kleine 90% vd Vlamingen, volgens versch onderzoeken. Het is niet perse omdat je op VB stemt, dat je daarom een einde van Belgie wil bvb), maar er moeten wel dringend zaken gebeuren. We mogen niet meer op de kop laten zitten door de Walen. Ik ben voor een systeem zoals het in de VS is. Versch staten met eigen wetten die samen één Verenigde Staten vormen. Vlaanderen en Wallonie die veel eigen bevoegdheden hebben maar die naar het buitenland zich wel nog voorstellen als het land Belgie. Zo gaat ook de traditie van Belgian chocolates, waffles and beers niet verloren
Een samenvoeging met NL zie ik, net als de meeste Vlamingen, heus niet zitten.
pi_52587199
quote:
Op dinsdag 21 augustus 2007 20:06 schreef zuiderbuur het volgende:
[afbeelding]

Bron:
http://www.trouw.nl/laats(...)oor_fusie_Vlaanderen
[..]

De geleidelijke en voorzichtige fusie van Vlaanderen met de rest van Nederland zou een waar geluk en een hele eer voor ons Vlamingen zijn.
spreek idd voor jezelf
pi_52589255
Een hereniging met Nederland is niet logisch, maar doorgaan met Wallonië is nog veel onlogischer.
Ik support gevallen topclubs!
pi_52589801
Een Nederlandse confederatie is een nodeloze tussenstap naar een Germaanse confederatie. In een grote confederatie van kleine deelstaten, waaronder Vlaanderen, riskeert men ook niet die voor België kenmerkende "tweeledigheid" die een voorspelbare bron van tegenstrijdige belangen en dus onenigheid is.
pi_52589977
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 13:59 schreef Fetai het volgende:
Een hereniging met Nederland is niet logisch, maar doorgaan met Wallonië is nog veel onlogischer.
De cultuurverschillen met Nederland zijn wat mij betreft nog groter dan met de Walen... Cultuur gaat verder dan taal alleen hé.
pi_52590009
België zal trouwens splitsen omdat het onwerkbaar is, niet omdat deze of gene meerderheid dat wil. Een eventuele hereniging met Nederland zal volgens dezelfde logica verlopen. Ik vind ook niet dat we ons op staatsgrenzen moeten focussen maar op goed bestuur en etno-cultureel zelfbehoud. De grens tussen België en Nederland is voor mij geen obstakel om mij in Nederland goed te voelen. Die tussen Vlaanderen en Wallonië zal dat evenmin zijn.
pi_52590099
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 12:48 schreef BramKVO het volgende:

[..]Ik ben voor een systeem zoals het in de VS is. Versch staten met eigen wetten die samen één Verenigde Staten vormen. Vlaanderen en Wallonie die veel eigen bevoegdheden hebben maar die naar het buitenland zich wel nog voorstellen als het land Belgie. Zo gaat ook de traditie van Belgian chocolates, waffles and beers niet verloren
Daar kan ik me eigenlijk bijzonder goed in vinden.
pi_52590311
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 14:26 schreef Heero87 het volgende:

[..]

De cultuurverschillen met Nederland zijn wat mij betreft nog groter dan met de Walen... Cultuur gaat verder dan taal alleen hé.
Er zijn geen cultuurverschillen in dit deel van Europa. Er bestaan gewoon geleidelijke overgangen tussen verschillende gebieden. Ook binnen Vlaanderen. In de Nederlanden verlopen die overgangen bijzonder snel en die " diversiteit " is een van onze grote rijkdommen (sorry , ik weet dat woord tegenwoordig nogal beladen is) . Een zelfstandig Vlaanderen proclameren op basis van een gemeenschappelijke cultuur is onzin . Pleiten voor het behoud van België op basis van een gemeenschappelijke cultuur ook .
  woensdag 22 augustus 2007 @ 16:27:57 #215
94668 Joost-mag-het-weten
Voor Vorst, Vlaming & vr R
pi_52593528
Commotie Vlaanderen over 'fusie'
Gepost door Joop (Athlon_2o0o) - Bron: De Telegraaf
Gepubliceerd: woensdag 22 augustus 2007 @ 14:09
Icoon Buitenlands Er is in Vlaanderen commotie ontstaan over de gespeculeerde fusie van Nederland en Vlaanderen. Veel Vlamingen zijn het niet eens met driekwart van de Nederlanders dat er een fusie moet komen.

58 procent van de Vlamingen wil dat België ophoudt te bestaan. Maar 55 procent wil niet dat Vlaanderen opgaat in Nederland. Wel denken de meeste Vlamingen dat een fusie op zeer lange termijn mogelijk kan zijn.

Veel boze Vlamingen hebben brieven naar kranten geschreven. "Man man man, we gaan de Walen toch niet buitenkieperen om ons dan te laten knechten door den Hollander", aldus een Belg in Het Laatste Nieuws. "Laat ze toch dromen die idioten! Vlaanderen heeft zich ooit afgescheiden van die kaasvretters en dan willen die ons nu bij 'n eventuele scheiding terug inlijven!?", vraagt een Vlaming uit Hasselt zich af.

Ook zou Nederland Vlaanderen erbij willen uit eigen belang. "Natuurlijk zeggen de Nederlanders ja: dan zijn ze er gerust in dat er geen wegenbelasting komt in Vlaanderen", aldus een Belg uit Blankenberge. "Met Zeeuws-Vlaanderen, Zeeland en Nederlands-Limburg is het goed fuseren. Brabant zou nog gaan, misschien, vanwege de lange gezamenlijke geschiedenis. Maar de Hollanden is erover, en Oranje hebben we al eens moeten buitenschoppen, het enige goeds dat de Brusselse bourgeoisie ooit heeft gedaan", zo luidt een andere reactie. Het Laatste Nieuws heeft een poll online gezet om de mening te toetsen.
Frank Vandenbroucke : * 06-11-74; + 12-10-09
"Mijn comeback wordt de grootste uit de wielergeschiedenis!" (14-08-07)
"Vdb is klaar om opnieuw te schitteren" (10-10-07)
"Ik rij geen koers, ik geef een voorstelling" (17-01-08)
pi_52596887
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 12:48 schreef BramKVO het volgende:

[..]

ben jij achterlijk ofzo?

Enfin, ikzelf was altijd al tegenstander van een onafhankelijk Vlaanderen (net zoals een kleine 90% vd Vlamingen, volgens versch onderzoeken. Het is niet perse omdat je op VB stemt, dat je daarom een einde van Belgie wil bvb), maar er moeten wel dringend zaken gebeuren. We mogen niet meer op de kop laten zitten door de Walen. Ik ben voor een systeem zoals het in de VS is. Versch staten met eigen wetten die samen één Verenigde Staten vormen. Vlaanderen en Wallonie die veel eigen bevoegdheden hebben maar die naar het buitenland zich wel nog voorstellen als het land Belgie. Zo gaat ook de traditie van Belgian chocolates, waffles and beers niet verloren
Oke dat is dus niet waar. Volgens editie NL ziet ruim 47% het wel zitten, 13% het nog niet en de resterende 40% het nooit zitten (cijfers kloppen niet helemaal, de verhoudingen wel)
Lawamena hitihala Lawamena haulala
  woensdag 22 augustus 2007 @ 18:28:55 #217
pi_52596968
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 18:25 schreef EricT het volgende:

[..]

Oke dat is dus niet waar. Volgens editie NL ziet ruim 47% het wel zitten, 13% het nog niet en de resterende 40% het nooit zitten (cijfers kloppen niet helemaal, de verhoudingen wel)
Ja, volgens een internet poll NADAT er meerder Nederlandse sites gewag van maakten
pi_52596978
quote:

[..]

hierboven staan nochtans cijfers (eentje boven jou) dat meer dan 50% het nooit ziet zitten. Dat is nou het mooie van al die "peilingen"; de betrouwbaarheid is zodanig klein dat je niet eens weet of je de uitslagen serieus hoeft te nemen of niet. Als ik zo rondhoor durf ik gerust zeggen dat bij de jongeren er zéker een meerderheid tegen de aansluiting bij nederland is.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 18:34:29 #219
pi_52597109
Onderhandelingen starten niet vóór maandag

wo 22/08/07 - De regeringsonderhandelingen beginnen ten vroegste maandag opnieuw. Dat is te horen in de omgeving van formateur Yves Leterme (CD&V). Wellicht morgen of overmorgen geeft de formateur een stand van zaken van zijn aftastende gesprekken. Hij maakt dan duidelijk of de oranje-blauwe partijen weer bereid zijn om te onderhandelen.

Formateur Leterme legt nog altijd de laatste hand aan een schema met een dertigtal knelpunten. Pas als alle oranje-blauwe partijen instemmen om over die moeilijke punten te praten, zijn onderhandelingen weer mogelijk.

Een van de knelpunten is uiteraard de staatshervorming, maar ook de moeilijke punten rond het sociaal-economische beleid, de begroting, justitie en migranten komen aan bod.

Leterme zet voorts een voorstel op papier voor de splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde. Zonder een akkoord daarover willen de Vlaamse partijen niet deelnemen aan een nieuwe federale regering.

Vandaag legde Leterme zijn schema alvast voor aan CD&V-voorzitter Jo Vandeurzen en Open VLD-voorzitter Bart Somers (foto).

Het staat zo goed als vast dat hij morgen of overmorgen in een verklaring een stand van zaken geeft van zijn overleg met de partijvoorzitters. Hij zal dan duidelijk maken of hij al dan niet kan doorgaan met de regeringsonderhandelingen.

Die onderhandelingen zullen wellicht pas na het weekend weer starten. Zo goed als zeker willen de oranje-blauwe partijen eerst de IJzerbedevaart van zondag voorbij laten gaan. Die bedevaart ligt immers erg gevoelig voor de N-VA.
pi_52597166
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 16:27 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
Commotie Vlaanderen over 'fusie'
Gepost door Joop (Athlon_2o0o) - Bron: De Telegraaf
Gepubliceerd: woensdag 22 augustus 2007 @ 14:09
Icoon Buitenlands Er is in Vlaanderen commotie ontstaan over de gespeculeerde fusie van Nederland en Vlaanderen. Veel Vlamingen zijn het niet eens met driekwart van de Nederlanders dat er een fusie moet komen.

58 procent van de Vlamingen wil dat België ophoudt te bestaan.
hier geloof ik eerlijk gezegd ook niet in. De meeste Vlamingen willen een behoud van Belgie maar MET meer bevoegdheden voor Vlaanderen.

JM Dedecker verwoordde het imo perfect bij de verkiezingen : Belgie als het kan, Vlaanderen als het moet. Ik geef hem gelijk daarin.
pi_52597273
Als Vlaams Belang iets goeds zegt mag het ook getoond worden:

Bron
quote:
Vlaamse regering moet overleg plegen met Nederlandse regering

22.08.2007 15.45u - Vlaams Volksvertegenwoordiger Filip Dewinter is tevreden over de resultaten van een Nederlandse opiniepeiling inzake samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland. Deze opiniepeiling werd uitgevoerd door TNS Nipo in opdracht van RTL. De resultaten spreken voor zich. Twee derden van de Nederlanders ziet een samenvoeging van Nederland en Vlaanderen wel zitten. Ruim 85% is voor een intensievere samenwerking tussen beide landen en meer dan 60% van de ondervraagden is van mening dat beide landen beter zouden worden van een fusie.

Filip Dewinter stelt dan ook vast dat in deze tijden van regeringsonderhandelingen steeds meer mensen, zowel in Vlaanderen als in Nederland, zich niet enkel afkeren van Wallonië, maar zelfs een stap verder willen gaan. Uit de studie blijkt dat er een draagvlak bestaat om op zijn minst een zeer intensieve samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland te realiseren.

Vlaams Belang wil dan ook dat de Vlaamse regering zo snel mogelijk informeel en formeel contact opneemt met de Nederlandse regering om te praten over een verregaande samenwerking, op zowel economisch, politiek, cultureel, staatkundig vlak. Voor een intensieve samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland zou de huidige Benelux als voorbeeld kunnen dienen. De opiniepeiling waarvan sprake doet vermoeden dat er voor een dergelijke samenwerking zeker een meerderheid is.

Vlaams Belang is van mening dat alle zeilen nu moeten bijgezet worden om de Vlaamse autonomie te maximaliseren. De partij blijft voorstander van een onafhankelijk Vlaanderen, zodat Vlaanderen en Nederland als onafhankelijke staten een maximale samenwerking kunnen realiseren. Binnen de Europese Unie zou een dergelijke maximale samenwerking beide landen ten goede komen.

Filip Dewinter
Vlaams parlementslid
pi_52598270
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 18:29 schreef Athmozz het volgende:

[..]

hierboven staan nochtans cijfers (eentje boven jou) dat meer dan 50% het nooit ziet zitten. Dat is nou het mooie van al die "peilingen"; de betrouwbaarheid is zodanig klein dat je niet eens weet of je de uitslagen serieus hoeft te nemen of niet. Als ik zo rondhoor durf ik gerust zeggen dat bij de jongeren er zéker een meerderheid tegen de aansluiting bij nederland is.
Maar alles meer dan 10% voor een fusie is toch verbazingwekkend? Dat er kennelijk uberhaupt significante aantallen Vlamingen te porren zijn voor een fusie is toch een klein wonder.
pi_52598743
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 19:19 schreef Oma het volgende:

[..]

Maar alles meer dan 10% voor een fusie is toch verbazingwekkend? Dat er kennelijk uberhaupt significante aantallen Vlamingen te porren zijn voor een fusie is toch een klein wonder.
Ik vind het helemaal niet verbazingwekkend. Naar mijn mening hadden beide landen al jaren geleden herenigd moeten worden
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_52599454
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 19:37 schreef EricT het volgende:

[..]

Ik vind het helemaal niet verbazingwekkend. Naar mijn mening hadden beide landen al jaren geleden herenigd moeten worden
gelukkig vragen we jouw mening niet.
Vlaanderen is in de ganse geschiedenis amper 15 jaar samen geweest met Nederland, hoe mensen dan van een hereniging kunnen spreken is mij een raadsel. Enkel omdat we (min of meer) dezelfde taal hebben ?? Vlamingen en NL'ers zijn op taal na nog meer verschillend dan Vlamingen en Walen. Vlamingen en Walen zijn beide bourgondische, overwegend, katholieke volkeren. Nederlanders zijn calvinistische, zuinige protestanten.
pi_52599505
quote:

[..]

Maar man, het gaat om een internetpoll op een internetsite die erom bekend staat dat hij veel Vlaams Belangers aantrekt. Een internetpoll waar dus ook gewoon Nederlanders zelf op konden meestemmen. En dat dan nog in het midden van een politieke crisis. Logisch dat je dan zo'n resultaat kijkt.
pi_52599650
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 14:36 schreef groot-Duitser het volgende:

[..]

Er zijn geen cultuurverschillen in dit deel van Europa. Er bestaan gewoon geleidelijke overgangen tussen verschillende gebieden. Ook binnen Vlaanderen. In de Nederlanden verlopen die overgangen bijzonder snel en die " diversiteit " is een van onze grote rijkdommen (sorry , ik weet dat woord tegenwoordig nogal beladen is) . Een zelfstandig Vlaanderen proclameren op basis van een gemeenschappelijke cultuur is onzin . Pleiten voor het behoud van België op basis van een gemeenschappelijke cultuur ook .
Geen cultuurverschillen? Vlamingen verschillen op zowat alle vlakken van Nederlanders. Levensstijl, gedrag, gewoontes, tradities, overtuiging en godsdienst. Zowat de enige raakpunten zijn de taal en de EU.
pi_52599911
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 19:58 schreef BramKVO het volgende:

[..]

gelukkig vragen we jouw mening niet.
Vlaanderen is in de ganse geschiedenis amper 15 jaar samen geweest met Nederland, hoe mensen dan van een hereniging kunnen spreken is mij een raadsel. Enkel omdat we (min of meer) dezelfde taal hebben ?? Vlamingen en NL'ers zijn op taal na nog meer verschillend dan Vlamingen en Walen. Vlamingen en Walen zijn beide bourgondische, overwegend, katholieke volkeren. Nederlanders zijn calvinistische, zuinige protestanten.
In Nederland heb je ook katholieken, veel in het zuiden, maar ook elders (en zoals ik al eens schreef : sommige plaatsen zijn zelfs pas van katholiek naar protestants overgegaan na de immigratie van Vlaamse protestanten).
Vier van de acht CDA ministers zijn katholiek.

Wat betekent geloof nog in Vlaanderen, Nederland en Wallonië, eigenlijk? Bij de cdh staat de "c" al niet meer voor "chrétien" en in Vlaanderen zijn de kerken toch ook vaak leeg. In Nederland zegt een grote groep mensen gewoon niet kerkelijk te zijn.
Een hereniging zou het inderdaad zijn, niet alleen door die 15 jaar in 1815-1830, maar ook de gezamelijke vereniging in de Spaanse Nederlanden en de Unie van Utrecht. De culturele uitwisseling en de beïnvloeding van mekaars taal is niet gestopt.

Een belangrijke nuance is dat ik helemaal geen "Hollander" wil worden, wel "Nederlander". Op dit moment zijn ook niet alle Nederlanders Hollanders.
pi_52600331
Dan moeten de NL'ers maar Vlamingen worden
pi_52600379
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 20:22 schreef BramKVO het volgende:
Dan moeten de NL'ers maar Vlamingen worden
Precies. Het zijn de NL'ers die ons willen, niet omgekeerd. Dus moeten zij maar onze nationaliteit aannemen.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 20:25:21 #230
pi_52600474
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 20:10 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

In Nederland heb je ook katholieken, veel in het zuiden, maar ook elders (en zoals ik al eens schreef : sommige plaatsen zijn zelfs pas van katholiek naar protestants overgegaan na de immigratie van Vlaamse protestanten).
Vier van de acht CDA ministers zijn katholiek.

Wat betekent geloof nog in Vlaanderen, Nederland en Wallonië, eigenlijk? Bij de cdh staat de "c" al niet meer voor "chrétien" en in Vlaanderen zijn de kerken toch ook vaak leeg. In Nederland zegt een grote groep mensen gewoon niet kerkelijk te zijn.
Een hereniging zou het inderdaad zijn, niet alleen door die 15 jaar in 1815-1830, maar ook de gezamelijke vereniging in de Spaanse Nederlanden en de Unie van Utrecht. De culturele uitwisseling en de beïnvloeding van mekaars taal is niet gestopt.

Een belangrijke nuance is dat ik helemaal geen "Hollander" wil worden, wel "Nederlander". Op dit moment zijn ook niet alle Nederlanders Hollanders.
In de gehele geschiedenis zijn de zogenaamde "Nederlanden" maar een 200 jaar éénzelfde land geweest. In de laatste 426 jaar zelfs maar 15 jaar.

Overigens, één van dé voorvechters van "Vlaanderen Vlaams" in de 19de eeuw tegen de verfransing, Albrecht Rodenbach, zei altijd dat "Vlaanderen Vlaams" moest zijn. En trok ook van leer tegen de Nederlanders 'die oeze tale vermooscht ein'
  woensdag 22 augustus 2007 @ 20:26:46 #231
pi_52600530
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 20:10 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Je kan nog altijd de auto nemen en de grens over steken. Hou wel rekening met een file van de grens tot aan de randstad ... (die staat daar volgens mij al 30 jaar ...)
pi_52601949
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 20:25 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

In de gehele geschiedenis zijn de zogenaamde "Nederlanden" maar een 200 jaar éénzelfde land geweest. In de laatste 426 jaar zelfs maar 15 jaar.
Je moet je ook afvragen waar we dan wel bij geweest zijn? België is eigenlijk het eerste echte "land", de Oostenrijkse Nederlanden waren gewoon bestuurd door de Oostenrijkse monarchie uiteindelijk.
quote:
Overigens, één van dé voorvechters van "Vlaanderen Vlaams" in de 19de eeuw tegen de verfransing, Albrecht Rodenbach, zei altijd dat "Vlaanderen Vlaams" moest zijn. En trok ook van leer tegen de Nederlanders 'die oeze tale vermooscht ein'
Er zijn net zo goed Vlaamse orangisten actief geweest in die beginperiode.
Zeg me trouwens niet dat jij één van die mensen bent die Vlamingen nog verder wil marginaliseren door een "Vlaamse standaardtaal" in te voeren.
pi_52601975
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 20:26 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Je kan nog altijd de auto nemen en de grens over steken. Hou wel rekening met een file van de grens tot aan de randstad ... (die staat daar volgens mij al 30 jaar ...)
Nochtans, al tweemaal boete gehad in Nederland.
  woensdag 22 augustus 2007 @ 21:07:46 #234
pi_52602197
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:01 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Je moet je ook afvragen waar we dan wel bij geweest zijn? België is eigenlijk het eerste echte "land", de Oostenrijkse Nederlanden waren gewoon bestuurd door de Oostenrijkse monarchie uiteindelijk.
[..]

Er zijn net zo goed Vlaamse orangisten actief geweest in die beginperiode.
Zeg me trouwens niet dat jij één van die mensen bent die Vlamingen nog verder wil marginaliseren door een "Vlaamse standaardtaal" in te voeren.
Ik ben een van die mensen die niet inziet waarom het Vlaams persé 'verhollandst" moet worden. Als we ons dan toch niet verder moeten marginaliseren en geen eigen identiteit mogen houden kunnen we dan niet beter maar meteen Frans leren en Belg blijven ?

Trouwens, het 'eerste echte land' , als je nog een paar tientallen jaren voor de "Nederlanden" teruggaat kom je al bij het Graafschap Vlaanderen uit ...
  woensdag 22 augustus 2007 @ 21:15:22 #235
pi_52602487
  woensdag 22 augustus 2007 @ 21:22:08 #236
6484 ExTec
Would you like to know more?
pi_52602780
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Ik ben een van die mensen die niet inziet waarom het Vlaams persé 'verhollandst" moet worden. Als we ons dan toch niet verder moeten marginaliseren en geen eigen identiteit mogen houden kunnen we dan niet beter maar meteen Frans leren en Belg blijven ?
Waarom denken jullie dit?

Er vanuit gaande dat listige situaties zoals de woningmarkt etc opgelost kunnen worden, gaat helemaal niemand, op wat voor een manier dan ook proberen jullie ter 'verhollandsen'.

Friesen spreken na al die tijd nog steeds Fries, Brabanders spreken nog steeds met een zachte G, en Limburgers versta ik als Zuid-Hollander in de praktijk niet als ze echt Limburgs praten.
pi_52605998
Economisch gezien, ontdaan van sentimenteel gewauwel en niet gefundeerde vooroordelen, zit er muziek (financiëel tenminste) in een nauw samenwerkingsverbond, de Beneluxof steenkoolunie revisited?
pi_52607399
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:07 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:

[..]

Je eigen bestaan ontkennen is de ergste vorm van marginalisering.
Ik wil noch Hollands, noch Belgisch, wel Nederlands.
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 21:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Friesen spreken na al die tijd nog steeds Fries, Brabanders spreken nog steeds met een zachte G, en Limburgers versta ik als Zuid-Hollander in de praktijk niet als ze echt Limburgs praten.
Eigenlijk kan het wel snel gaan hoor, ik merk dat als ik op de markt wandel en zo, de mensen van een generatie ouder spreken meer het plaatselijke dialect, en hun eigen ouders nog meer.
Neem nu in Nederland bijvoorbeeld de gooise "r" die zich aan het verspreiden is.
pi_52610404
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 08:41 schreef Athmozz het volgende:

[..]

even een nuancering bij dit onderzoek; het gaat om zeshonderd ondervraagde nederlanders, dus dat is écht niet representatief wegens een veel te kleine testgroep. Dat er veel zijn, ok, maar het kan best zijn dat het maar 45% is die er zo over denkt... Verder maakt het zelfs niet eens uit hoe jullie er over denken, we beslissen toch zelf of we eventueel een aanhechting willen of niet (en dan zien we wel of Nederland ermee akkoord gaat), maar zoals gezegd is zowel onderwijs, gezondheidszorg & huizenmarkt hier beter geregeld. Dat zijn toch wel 3 serieus belangrijke peilers die zeker niet zomaar prijsgegeven mogen worden.

Wat dat argument betreft dat we geen geld in het Nederlands onderwijs zouden moeten investeren, daar gaat het hem helemaal niet om, dat beetje geld kunnen we best wel missen, maar de kwaliteit van het onderwijs moet hoog blijven zoals het nu is, en dat zie ik met het Nederlandse systeem niet al te snel gebeuren. Het is en werkt goed zoals het is, dus dan moet je zeker niet gaan aanpassen naar een systeem waar het duidelijk minder goed werkt.
Een "steekproef" is toch geldig vanaf >30 om representabel te zijn?
pi_52610580
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 01:18 schreef Chiwakka het volgende:

[..]

Hangt ervan af, hoe groter je steekproef, hoe kleiner de "onzekerheid" die er rond je resultaat hangt. Je kan dus ook perfect analyses doen met 10 proefpersonen maar.....

Ik ben zelf ook niet achterlijk, en ik besef ook wel dat een meerderheid van de Vlamingen op dit moment misschien zelfs niet eens voor het einde van België is, maar het feit alleen al dat dit besproken wordt is goed.
pi_52610955
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 12:01 schreef Athmozz het volgende:

Dat wel, om het te gaan studeren BINNEN nederland begrijp ik dat het best anoniem & fair zal zijn (hoewel ik best nog zaken ken die "fair" gingen, zoals de dienstplicht vroeger. Iedereen moest tenzij je gehandicapt was / onmisbaar was in het gezin, en in dat geval was het zelfs maar 1 zoon. Zowel mijn vader als zijn 2 broers hebben nooit die dienstplicht vervuld).

Waar ik het over heb is dat de rijke(re) dan zijn studiekeuze wél zou kunnen gaan doen. Ik heb zelf nog getwijfeld om de TU van Delft als school te nemen omdat voor lucht & ruimtevaart (interessepunt van me) die gasten toch wel best heel goed zijn, als ik dat gewild had mocht ik direct van mijn ouders. Omgekeerd ook, stel ik ben Nederlander & ik wordt niet uitgeloot voor mijn eerste keuze, dan zeg ik gewoon tegen mijn pa dat ik een auto nodig heb, een appartement in leuven & best veel leefgeld en ik ga in Leuven gaan studeren. Dat kunnen zéker niet alle gezinnen aan, en daar vind ik het dan fout zitten. Hier kan je als minder gegoede even goed binnenraken in de richting van je keuze dan een rijke persoon.
kleine nuance, als je ECHT geneeskunde wilt gaan doen moet je er gewoon voor zorgen dat je een 8 gem. staat zodat je direct geplaatst wordt

Zou mij verder niet zoveel uitmaken of Nederland en vlaanderen wel of niet samengaan. Maar als je naar de EU kijkt heeft het wel zijn voordelen, vooral voor vlaanderen aangezien ze/jullie in je eentje dan echt bijna niks meer te zeggen hebben in de EU. NL en vlaanderen daarintegen samen wel.

Puur economisch gezien is het een voordeel, qua cultuur en dergelijke weet ik het niet echt.
Veiligheid voor je vrijheid, vrijheid voor veiligheid.
  donderdag 23 augustus 2007 @ 07:55:25 #242
66825 Reya
Fier Wallon
pi_52612345
quote:
Op woensdag 22 augustus 2007 23:13 schreef zuiderbuur het volgende:
Neem nu in Nederland bijvoorbeeld de gooise "r" die zich aan het verspreiden is.
Ik moet bekennen dat ik mij daar ook wel eens aan schuldig maak
pi_52612678
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 01:18 schreef Chiwakka het volgende:

[..]

Het probleem is sowieso al dat het dan 30 mensen van gelijke spreiding / vertegenwoordiging van de bevolking moeten zijn. Neem 30 mensen uit hartje Amsterdam, 30 uit de randstad of 30 vanop het platteland en je resultaat is direct geheel anders. Opleidingsniveau is juist hetzelfde, daar zal ook een ander gedrag qua politieke voorkeuren in voorkomen...

Stel dat je met maar 30 man zo'n peiling doet, dan is 1 persoon al direct 3% van de stemmen waard. Als je dan toevallig (hier zéér grof gegeneraliseerd) van de "arbeiders" die normaal op de sossen stemmen, er 1 hebt die op het VB stemt, dan zit je al direct met een verschil van 6% tussen die beide partijen (sossen zakken met 3, VB stijgt met 3).

Verder moet je minimale steenproefgrootte normaal gezien ook afhankelijk zijn van je totale populatie, maar ik heb niet genoeg onthouden van mijn statistiek om te weten hoe het juist zit (in fact heb ik het nooit geweten; ik ben vrijgesteld voor dat vak)
pi_52618565
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 07:55 schreef Reya het volgende:

[..]

Ik moet bekennen dat ik mij daar ook wel eens aan schuldig maak
Ik durf ook al een keer vuil nederlands praten , maar het verschil is dat men bij Vlaamse openbare omroep echt wel streng is. Nieuwslezeres Martine Tanghe heeft zelfs een prijs gekregen voor haar (aan perfectie rakende) uitspraak van het Nederlands.
Gisteren zag ik op de Nederlandse televisie een correspondent een vettige gooise "r" zeggen, en bovenaan stond er "dit is een hh van het journaal". Taal ligt nu eenmaal gevoeliger in Vlaanderen.
pi_52618975
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 12:50 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Gisteren zag ik op de Nederlandse televisie een correspondent een vettige gooise "r" zeggen,
Heb ik ook zo'n gloeiende hekel aan. Vooral het nieuwslezers-echtpaar Rick Nieman en Sascha de Boer laten die "r" er heel irritant uitrollen.
pi_52621301
De onderhandelaars zitten op dit moment trouwens samen voor het overleg van de laatste kans. Als het nu foutloopt (en de kans is groot), dient Leterme wellicht zijn ontslag in als formateur...
pi_52621683
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:22 schreef Heero87 het volgende:
De onderhandelaars zitten op dit moment trouwens samen voor het overleg van de laatste kans. Als het nu foutloopt (en de kans is groot), dient Leterme wellicht zijn ontslag in als formateur...
Dan krijgen we naar alle waarschijnlijkheid Didier Reynders die de eerste minister wordt. Als hij de onderhandelingen zal leiden denk ik dat het nog steeds hetzelfde probleem zal zijn, de Vlaamse partijen gaan echt niet toegeven / zich gemakkelijker opstellen lijkt me omdat het nu een Waal is die de onderhandelingen leidt... zolang CDH niet mee wil zit de boel volgens mij gewoon muurvast, tenzij CDH nu wel mee zou willen werken én met wat Vlaamse eisen akkoord gaan omdat het een Waal is die het komt vragen en die het misschien met iets meer tact doet (wat Yves staat er inderdaad om gekend dat zijn tact soms niet is wat het zou moeten zijn, wat met dergelijke besprekingen inderdaad wel een negatief punt kan zijn lijkt me).

Hopelijk komt er eens eindelijk iets uit de bus, en is het een beslissen waar we als Vlamingen wat aan hebben, dus een akkoord waar tenminste iets in staat over staatshervormingen. Als het geen al te grote zijn, dan toch liefst iets waar we wat aan hebben.
pi_52622436
Het is simpel, zolang Milquet nee zegt, bougeert er niks.

Grote vraag: als Leterme nu geen regering kan vormen, is zijn "moment of glory" dan definitief gedaan of wint hij er zelfs nog stemmen aan?
pi_52622598
quote:
Op donderdag 23 augustus 2007 14:52 schreef Necromancer het volgende:
Grote vraag: als Leterme nu geen regering kan vormen, is zijn "moment of glory" dan definitief gedaan of wint hij er zelfs nog stemmen aan?
dat hangt er een beetje vanaf hoe het nu gaat gaan lijkt me.

Als Didier Reynders (want het is logisch dat hij de nieuwe formateur wordt) er niet in slaag om binnen een normale tijdspanne een akkoord te bereiken met de Vlaamse partijen (gesteld dat die zich hetzelfde blijven opstellen als nu, wat ze moeten doen om geen gezichtsverlies te leiden), dan lijkt het me dat zijn populariteit eerder gaat stijgen dan gaat dalen, aangezien er dan het signaal gegeven wordt dat het NIET aan leterme ligt, maar aan de walen. Als dat het geval is, dan gaat de aversie tov wallonië volgens mij nog toenemen, wat dan als logisch gevolg zou kunnen hebben dat leterme zijn populariteit stijgt ipv daalt.

Als Didier Reynders dit echter binnen de twee of drie weken ziet op te lossen mét een mooie staatshervorming erbij, dan lijkt het me eerder een teken te zijn dat leterme toch niet zo heel goed is in onderhandelen, en dat zijn kwaliteiten als premier dan misschien ook niet al te best zullen zijn, wat zich zou kunnen vertekenen in een daling van de populaireit. Ik zie echter niet in waarom het Reynders wél zou lukken en Leterme niet, aangezien geen van de twee eigenlijk invloed heeft op het grootste probleem; zijnde mevrouw Milquet die weigert om een normale conversatie te voeren als er thema's aan bod komen die een verdere opdeling van de bevoegdheden behandelen.
pi_52622792
Maar misschien is voor Milquet wel het belangrijkste dat een Waalse premier die staatshervorming kan aankondigen in plaats van een Vlaamse? Misschien dat ze er daarom zo op gericht zijn om Leterme te verbranden? De walen zien Leterme immers als de "opper-Vlaming" die met separatisten een kartel heeft gesloten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')