Leer jij eerst maar eens wat over genetica en evolutieleer. Dan zou je dit niet zeggen. Dan zou je zien dat creationisten feiten die allang ge-peer-reviewed zijn gewoon links laten liggen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:00 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, ze negeren feiten?
Ga jij maar eens een stelletje apen 10.000 jaar lang in zee laten leven, die krijgen echt geen kieuwen hoor, als je dat soms denkt.
Dat is nou precies waarom het een goede analogie is. De feiten dat de aarde een paar miljard jaar oud is ZIJN opzichtig. Dat dit voor sommige mensen niet zo is, ligt eerder aan hun gebrekkige wetenschappelijke kennis.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 09:52 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Dat is een verkeerde vergelijking, omdat in jouw voorbeeld de feiten zo opzichtig zijn en je dan de conclusie gauw moet trekken. In de natuurwetenschap ligt 't niet zo voor de hand: je ziet dingen, maar je weet niet meteen wat het betekent, dat kan pas als je het onderzoekt.
Je hebt werkelijk geen zak begrepen van de wetenschap. Het empirisme stelt ook helemaal niet dat je ergens 'bij moet zijn geweest'. Empirisme stelt dat hypotheses en theorieën getest moeten worden tegen observaties in de 'echte wereld'. Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het idee van constant radioactief verval. Een implicatie van dit constant radioactief verval is dus dat je er mee kunt bepalen hoe oud de aarde is. Jou idee van empirisme impliceert dat we er ook niet vanuit kunnen gaan dat het universum in haar huidge staat niet een minuut geleden spontaan ontstaan / geschapen is en al onze herinneringen van voor die tijd een illusie zijn.quote:[..]
Je weet toch niet of het nonsens is als je er zelf niet bij was? Jouw eigen methodes zijn ook niet onfeilbaar. Ik dacht dat die hele wetenschap op empirisme gebaseerd was?
Wat staat er nog niet vast? De huidige basis van de evolutionaire biologie en het idee van een 4.5 miljard jaar oude aarde staan net zo vast als heliocentrisme.quote:[..]
Ik zie in de Bijbel ook (een deel van) mijn waarheid, maar dat wil niet meteen zeggen dat ik een of andere fundamentalist ben die de evolutietheorie verwerpt en gelooft dat de aarde 6000 jaar oud is. Je moet niet generaliseren. En continu wijzen op die ideeën enzo is wel goed, maar dan alleen als je erbij vertelt dat het nog niet vaststaat en dat je moet blijven onderzoeken. Anders is het in strijd met het recht om je eigen mening te vormen.
Ik niet en met mij zo'n beetje elke wetenschapper in een vakgebied waar genesis een uitspraak over doet. Waarom moet de wetenschap op eens pas op de plaats maken als er blijkt dat genesis kolder is, terwijl soortgelijk wetenschappelijk bewijs in de medische of forensische wetenschap zonder morren wordt aangenomen?quote:[..]
Ik vind het zéér beledigend om het scheppingsverhaal af te doen als "onvolledig overgeleverde mythes uit de bronstijd".
Maar als een religieuze baardaap je wat wijs maakt geloof je dat wel?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 09:59 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Dat geloof ik graag, als je de vrijheid krijgt om dingen zelf te ontdekken en je eigen mening te vormen, inplaats van opgedrongen krijgen wat een of andere baardaap 100 jaar geleden bedacht heeft (wat jij "kennis makkelijk overdragen") noemt.
Geen commentaar.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:05 schreef Iblis het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn de feiten opzichtig. Maar, het punt is, je kunt dus wél iets zeggen ook al was je er niet bij. En dat de feiten minder opzichtig zijn, leidt ook gelukkig nog vaak genoeg tot een verklaring, zowel bij politie als bij wetenschappers.
[..]
Je schijnt te denken dat ik ook denk dat de aarde plusminus 6000 jaar oud is. Dat is niet zo, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, hoewel ik rekening houd met de mogelijkheid. Maar eigenlijk interesseert het me niet, want ik heb al eerder aangetoond dat het dus niet uitmaakt hoe oud de aarde is.quote:Dat is zo. Maar als je het stukje over de calibrering van C14-datering eens doorleest, de berekenen doet aan de energie die vrijkomt bij nucleair verval, de erosie zoals die plaatsvindt bij bergketens bekijkt en wat dat over de ouderdom zegt, de fysische krachten achter plaattectoniek in ogenschouw neemt, de huidige genetische variatie binnen het mensendom bekijkt, de verschillende talen en de onderlinge verwantschap in ogenschouw neemt, archeologische vondsten meeneemt zoals de schriften van Egyptenaren, dan wijst dit allemaal één kant op voor het grootste gedeelte. En die kant is niet naar een ouderdom van 6000 jaar van de aarde met een vloed ten tijde van de Egyptenaren die daar merkwaardig genoeg niets over geschreven hebben en er niet noemenswaardig onder geleden schijnen te hebben.
[..]
Ik vind het ook belachelijk te proberen het scheppingsverhaal in overeenstemming te brengen met de wetenschap, dat hoeft ook helemaal niet. Ze vullen elkaar aan, maar zijn natuurlijk niet hetzelfde.quote:Er staat genoeg niet vast. Maar er is ook genoeg waarvan met heel grote zekerheid te stellen is dat de marge van losheid vele malen kleiner is dan die creationisten nodig hebben om het scheppingsverhaal in de Bijbel in overeenstemming te brengen met de wetenschappelijke vondsten.
[..]
Nu probeer je wéér de Bijbel wetenschappelijk te verklaren en dat moet dus niet. De Bijbel is een religieus boek en je moet het dus niet gaan ontleden als ware het een geschiedkundig verslag. Je moet kijken naar de religieuze betekenis achter de teksten, m.a.w. naar de inhoud en niet de vorm.quote:Wanneer wilde jij het scheppingsverhaal dan dateren? Bronstijd lijkt me aardig accuraat. Verder zijn er duidelijke aanwijzingen in de tekstuele structuur dat er een mengelmoes van verhalen overgeleverd is. We hebben stukken waarin over Elohim, en andere waarin over Jahweh geschreven wordt. De ene keer wordt Eva gelijktijdig met Adam geschapen, en op het andere moment uit een rib. Op eens is er ergens een land waar Kaïn naar toe kan waarvan het compleet onduidelijk is hoe dat er gekomen is nadat ze uit hte paradijs zijn gejaagd. Allemaal aanwijzingen dat het een verhaal is dat gebaseerd is op al bestaande verhalen, en samengevoegd is, en waaruit geschrapt is.
Verder suggereert het scheppingsverhaal dat alle dieren vegetariërs waren voor de zondeval. Het lam ligt naast de leeuw, et cetera. Gezien het spijsverteringsstelsel van de leeuw lijkt me dat enigszins dubieus te noemen.
Dit is ook onzin, nergens op gebaseerde insinuaties. Ik respecteer het scheppingsverhaal van de oude Grieken net zoals ik iedere heilige overlevering respecteer en op waarde schat. Of het wetenschappelijk al dan niet accuraat is, doet in het geheel niet ter zake. Ik vind het beledigend te suggereren dat ik andere geloven niet zou respecteren.quote:Als er niet God of Jahweh in had gestaan, maar Zeus, dan had jij zulks ook een mythe genoemd. Het is niet veel verfijnder of wetenschappelijk accurater dan het Griekse verhaal.
Ik vind die uitspraak nog steeds getuigen van kortzichtigheid en zeker niet van respect voor andermans geloof. Ik zeg toch ook niet dat ik de evolutietheorie een vaag verhaaltje van een of andere gekke geleerde vind?quote:Voor mij is het dus een onvolledig overgeleverde mythe uit de bronstijd.
Kortom ze kunnen dus geen nieuwe functies/eigenschappen ontwikkelen, alleen dingen aanpassen/kwijtraken die ze al hadden. Dat is toch precies wat dat degeneratieverhaal ook beweert?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als jij denkt dat evolutieaanhangers dat denken, dan heb je niets begrepen van evolutie. Dat ze kieuwen krijgen is onwaarschijnlijk. Dat ze hun haar verliezen is wel waarschijnlijk. Misschien dat hun neus zich ook verplaatst naar boven, dat de achterpoten verdwijnen. En dat je iets krijgt als dolfijnen waarvan bekend is dat ze zich weer van het water naar de zee hebben verplaatst. Ook al waren dat oorspronkelijk geen apen.
Dat zich kieuwen ontwikkelen is hoogst onwaarschijnlijk gezien het pad dat de evolutie bij apen al is ingeslagen. Elke verandering moet namelijk, gezien de omstandigheden, een verbetering zijn. Dat betekent dat je altijd moet voortbouwen op wat je al hebt. Een aap met z'n longen, kan niet 'even' kieuwen aanleggen. Dat vereist waarschijnlijk een fase waarin de aap slechter af is, wat betekent dat de mutatie niet succesvol is, en verdwijnt.
Je kunt het gelul vinden, het is gewoon zo. Er wordt genoeg fundamenteel onderzoek gedaan dat geen enkel praktisch nut heeft, maar puur bedoeld is om inzichten te vergaren in bijvoorbeeld de geschiedenis van de mens, de manier waarop leven op aarde geëvolueerd is, het ontstaan van het universum of er leven is op planeet x, etcetera.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 09:56 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Wat een bullshit, aan kennis zonder meer heb je niks, behalve dat je geld kunt verdienen met een of ander tv-programma. Je moet er wel praktisch iets aan hebben natuurlijk.
Nee natuurlijk niet, dat ga ik ook eerst zelf bestuderen en op waarde schatten. Volgens mij hebben jullie door mijn posts in dit topic een beeld gekregen van mij als strenggelovige gristen, daar klopt dus echt helemaal niets van.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:13 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Maar als een religieuze baardaap je wat wijs maakt geloof je dat wel?![]()
En wat hebben we daar in concreto aan? Dat het leuk om te weten is?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:16 schreef Monolith het volgende:
[..]
Je kunt het gelul vinden, het is gewoon zo. Er wordt genoeg fundamenteel onderzoek gedaan dat geen enkel praktisch nut heeft, maar puur bedoeld is om inzichten te vergaren in bijvoorbeeld de geschiedenis van de mens, de manier waarop leven op aarde geëvolueerd is, het ontstaan van het universum of er leven is op planeet x, etcetera.
Geef één voorbeeld van iets waaraan je als mens ZELF kunt zien hoe oud de aarde is, zonder eerst allerlei wetenschappelijke theorieën te moeten aannemen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:12 schreef Monolith het volgende:
[..]
Dat is nou precies waarom het een goede analogie is. De feiten dat de aarde een paar miljard jaar oud is ZIJN opzichtig. Dat dit voor sommige mensen niet zo is, ligt eerder aan hun gebrekkige wetenschappelijke kennis.
[..]
Dat is toch hetzelfde als "er zelf bij geweest zijn"? Ik snap je niet.quote:Je hebt werkelijk geen zak begrepen van de wetenschap. Het empirisme stelt ook helemaal niet dat je ergens 'bij moet zijn geweest'. Empirisme stelt dat hypotheses en theorieën getest moeten worden tegen observaties in de 'echte wereld'.
Geen commentaar.quote:Dit gebeurt bijvoorbeeld bij het idee van constant radioactief verval. Een implicatie van dit constant radioactief verval is dus dat je er mee kunt bepalen hoe oud de aarde is. Jou idee van empirisme impliceert dat we er ook niet vanuit kunnen gaan dat het universum in haar huidge staat niet een minuut geleden spontaan ontstaan / geschapen is en al onze herinneringen van voor die tijd een illusie zijn.
[..]
Ja dàhààg, voor het heliocentrisme dachten ze ook dat het geocentrisme onveranderlijk vastlag. Zie in dat onze kennis beperkt is en dat onze inzichten over 100 jaar alweer achterhaald zullen zijn.quote:Wat staat er nog niet vast? De huidige basis van de evolutionaire biologie en het idee van een 4.5 miljard jaar oude aarde staan net zo vast als heliocentrisme.
[..]
Ik snap je niet, druk je aub. duidelijker uit.quote:Ik niet en met mij zo'n beetje elke wetenschapper in een vakgebied waar genesis een uitspraak over doet. Waarom moet de wetenschap op eens pas op de plaats maken als er blijkt dat genesis kolder is, terwijl soortgelijk wetenschappelijk bewijs in de medische of forensische wetenschap zonder morren wordt aangenomen?
Zie nylonbug of resistentie bij onkruid tegen verdelgingsmiddelen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:15 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Kortom ze kunnen dus geen nieuwe functies/eigenschappen ontwikkelen, alleen dingen aanpassen/kwijtraken die ze al hadden. Dat is toch precies wat dat degeneratieverhaal ook beweert?
Dat artikel is in moeilijke taal geschreven waar ik geen hout van snap, kun je het even kort samenvatten?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:21 schreef Monolith het volgende:
[..]
Zie nylonbug of resistentie bij onkruid tegen verdelgingsmiddelen.
Natuurlijk doet het ter zake of het wetenschapeplijk accuraat is of niet. Het feit dat evolutietheorie niet in overeenstemming is het met het idee dat God de mens heeft geschapen als kroon der schepping, is de belangrijkste reden om haar te verwerpen. Er zijn weinig Christenen die zich opwinden over de wet van Ohm, of over Newtons wetten, die zijn prima in overeenstemming met de Bijbel.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:13 schreef Waris7 het volgende:
Dit is ook onzin, nergens op gebaseerde insinuaties. Ik respecteer het scheppingsverhaal van de oude Grieken net zoals ik iedere heilige overlevering respecteer en op waarde schat. Of het wetenschappelijk al dan niet accuraat is, doet in het geheel niet ter zake. Ik vind het beledigend te suggereren dat ik andere geloven niet zou respecteren.
Wat mij betreft mág je dat laatste zeggen. De evolutietheorie wordt er niet minde waar om. Het zegt meer over jouw onvermogen haar te begrijpen, als je haar vaag vindt, dan over de geleerde. Wat mij betreft veeg je je schoenzolen af aan de relativiteitstheorie, er is geen wetenschapper die erom zal malen. Het zijn voornamelijk de gelovigen die zich beledigd voelen als iemand stelt dat hun heilige verhaal misschien niet zoveel waarheid bevat als ze er zelf aan toeschrijven. En dat is dikke pech.quote:Ik vind die uitspraak nog steeds getuigen van kortzichtigheid en zeker niet van respect voor andermans geloof. Ik zeg toch ook niet dat ik de evolutietheorie een vaag verhaaltje van een of andere gekke geleerde vind?
Ja. Ik wil weten hoe dingen werken. Ik weet hoe religie is ontstaan, hoe de Aarde en het leven is ontstaan en dat vind ik leuk. Net zo leuk als dat ik weet hoe mijn auto en mijn computer werkt.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:18 schreef Waris7 het volgende:
[..]
En wat hebben we daar in concreto aan? Dat het leuk om te weten is?
Waarom niet? Je zou ook kunnen zeggen: "Oke, je hebt gelijk, je kan wel dingen zeggen over b.v. gebeurtenissen waar je niet bij bent geweest."quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:13 schreef Waris7 het volgende:
Geen commentaar.
Waarom houd je rekening met de mogelijkheid? Omdat je de kennis nog niet opgedaan hebt (die wel aanwezig is) of om een andere reden? En daarnaast heb je helemaal niets aangetoond. Maar ik denk dat jij er naar toe wilt dat het niet uit maakt om te geloven in een god of niet. Dat dat best mag. Ja hoor, dat mag best. Doen veel mensen, ook hier. Daar wil niemand hier iets aan af doen.quote:Je schijnt te denken dat ik ook denk dat de aarde plusminus 6000 jaar oud is. Dat is niet zo, het lijkt me zeer onwaarschijnlijk, hoewel ik rekening houd met de mogelijkheid. Maar eigenlijk interesseert het me niet, want ik heb al eerder aangetoond dat het dus niet uitmaakt hoe oud de aarde is.
Het is maar wat je aanvullen noemt. Feitelijk beschouwd is het verhaal in Genesis kletspraat. Dat het een andere betekenis/ ander nut kan hebben, prima, maar claim dan niet dat wat daar staat ook feitelijk plaats heeft gehad.quote:Ik vind het ook belachelijk te proberen het scheppingsverhaal in overeenstemming te brengen met de wetenschap, dat hoeft ook helemaal niet. Ze vullen elkaar aan, maar zijn natuurlijk niet hetzelfde.
Het zijn de creationisten die het scheppingsverhaal uit de bijbel naast (of liever: voor) de evolutietheorie willen leggen. En daar gaat dit topic over.quote:Nu probeer je wéér de Bijbel wetenschappelijk te verklaren en dat moet dus niet. De Bijbel is een religieus boek en je moet het dus niet gaan ontleden als ware het een geschiedkundig verslag. Je moet kijken naar de religieuze betekenis achter de teksten, m.a.w. naar de inhoud en niet de vorm.
Het heeft niets met respect te maken, het zijn feiten. Dat jij je daardoor op je tenen getrapt voelt, wil alleen maar zeggen dat je tot nu toe misschien een beetje scheef naar de werkelijkheid hebt gekeken. Niet erg, doet iedereen wel eens, maar accepteer de feiten of weerleg ze.quote:Ik vind die uitspraak nog steeds getuigen van kortzichtigheid en zeker niet van respect voor andermans geloof. Ik zeg toch ook niet dat ik de evolutietheorie een vaag verhaaltje van een of andere gekke geleerde vind?
Dit is niet waar. Aristarchus van Samos stelde al Heliocentrisme voor, dit heeft echter een aantal praktische bezwaren, zoals de Grieken opmerkten. Namelijk, als we zo hard bewegen op de aarde rond de zon waarom ervaren we dan geen wind of iets dergelijks? Verder, waarom nemen we geen parallax van de sterren waar? Parallax is wat je b.v. waarneemt in een trein. Je hebt twee bomen, zo:quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:21 schreef Waris7 het volgende:
Ja dàhààg, voor het heliocentrisme dachten ze ook dat het geocentrisme onveranderlijk vastlag. Zie in dat onze kennis beperkt is en dat onze inzichten over 100 jaar alweer achterhaald zullen zijn.
| 1 2 3 4 5 | b * # |
Maar je kunt de evolutietheorie op verschillende manieren interpreteren, net zoals je de Bijbel op verschillende manieren kun interpreteren. Het gaat om de juiste interpretatie.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:24 schreef Iblis het volgende:
[..]
Natuurlijk doet het ter zake of het wetenschapeplijk accuraat is of niet. Het feit dat evolutietheorie niet in overeenstemming is het met het idee dat God de mens heeft geschapen als kroon der schepping, is de belangrijkste reden om haar te verwerpen. Er zijn weinig Christenen die zich opwinden over de wet van Ohm, of over Newtons wetten, die zijn prima in overeenstemming met de Bijbel.
Je moet kinderen leren: sommigen vinden dat en anderen vinden dat. Je mag niet zeggen dat dit of dat "waar" is, dat is helemaal niet aan jou om uit te maken. Leer die kinderen alles wat er te leren valt en laat ze dan zelf hun eigen conclusies trekken, in plaats van ze je eigen denkbeelden op te dringen.quote:Weerstand tegen de evolutietheorie komt heel vaak voornamelijk uit religieuze gronden voort. En die weerstand beknot onderwijs in die materie, heeft z'n weerslag op wetging op het ethische vlak, bijvoorbeeld euthanasie en abortus, heeft z'n weerslag op de authoriteit van de Bijbel in de ogen van sommigen, en leidt tot mensen die wetenschap in diskrediet proberen te brengen.
[..]
Ik vind 't raar dat je mij gewoon toestaat je overtuigingen te beledigen, maar de evolutietheorie is niet "waar". Het is een theorie, geen feit. Je kunt "waarheid" niet objectief weergeven, behalve in zinnen als "Amsterdam is de hoofdstad van Nederland".quote:Wat mij betreft mág je dat laatste zeggen. De evolutietheorie wordt er niet minde waar om. Het zegt meer over jouw onvermogen haar te begrijpen, als je haar vaag vindt, dan over de geleerde. Wat mij betreft veeg je je schoenzolen af aan de relativiteitstheorie, er is geen wetenschapper die erom zal malen. Het zijn voornamelijk de gelovigen die zich beledigd voelen als iemand stelt dat hun heilige verhaal misschien niet zoveel waarheid bevat als ze er zelf aan toeschrijven. En dat is dikke pech.
Oh nee? En wat staat hier dan?quote:Overigens is de term mythe hier niet denigrerend bedoeld.
"Prehistorische of ongeletterde culturen"! Nou vráág ik je!quote:“Een mythe (het Griekse woord mythos betekent gesproken woord, vergelijk fabel, sage en sprookje) wordt meestal gezien als een wijze les in verhaalvorm, die een diepe betekenis heeft voor prehistorische of ongeletterde culturen, die de wijsheid van hun voorouders bewaren door middel van een mondelinge traditie met behulp van vaardige vertellers.” En zo is Genesis ook tot stand gekomen. En wat dat betreft is het prima met de Griekse mythen de vergelijken. En in die goden geloof ik ook niet, maar dat wil niet zeggen dat ik de ideeën over het verloop van het gouden tijdperk, de hybros jegens de goden, het fatalistische karakter enz. niet kan waarderen. Maar het is voor mij niet héílig. Ik raak niet geschokt als iemand zegt dat-ie er niets aanvindt. Het is een boek, zoals alle andere boeken.
Dat dus. Bovendien krijgt fundamenteel onderzoek dikwijls pas (veel) later nuttige toepassingen.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja. Ik wil weten hoe dingen werken. Ik weet hoe religie is ontstaan, hoe de Aarde en het leven is ontstaan en dat vind ik leuk. Net zo leuk als dat ik weet hoe mijn auto en mijn computer werkt.
Pak je atlas. Sla hem open bij een kaart van de wereld. Kijk eens hoe mooi die puzzelstukjes in elkaar passen! Vlieg nu naar Europa en Afrika en bekijk hoe de ijzerdeeltjes in de bodem gericht zijn. Herhaal deze proef in de VS en Brazilië. Het liefst op verschillende plekken, kijk maar hoeveel tijd je hebt. Vlieg vervolgens naar de Midden-Atlantische Rug en neem een lang meetlint mee. En meet nu gedurende een paar jaar hoeveel deze breder wordt. Reken nu uit hoeveel jaar je nodig hebt om die afstand te overbruggen en je bent al een heel eind op weg. Succes!quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:21 schreef Waris7 het volgende:
Geef één voorbeeld van iets waaraan je als mens ZELF kunt zien hoe oud de aarde is, zonder eerst allerlei wetenschappelijke theorieën te moeten aannemen.
Is 't doel van het leven louter en alleen vermaak? Dat kán toch niet?!quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Ja. Ik wil weten hoe dingen werken. Ik weet hoe religie is ontstaan, hoe de Aarde en het leven is ontstaan en dat vind ik leuk. Net zo leuk als dat ik weet hoe mijn auto en mijn computer werkt.
Wat is je reden om aan te nemen dat die Midden-Atlantische Rug altijd op die manier breder geworden is, anders dan extrapolatie?quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:38 schreef en_door_slecht het volgende:
[..]
Pak je atlas. Sla hem open bij een kaart van de wereld. Kijk eens hoe mooi die puzzelstukjes in elkaar passen! Vlieg nu naar Europa en Afrika en bekijk hoe de ijzerdeeltjes in de bodem gericht zijn. Herhaal deze proef in de VS en Brazilië. Het liefst op verschillende plekken, kijk maar hoeveel tijd je hebt. Vlieg vervolgens naar de Midden-Atlantische Rug en neem een lang meetlint mee. En meet nu gedurende een paar jaar hoeveel deze breder wordt. Reken nu uit hoeveel jaar je nodig hebt om die afstand te overbruggen en je bent al een heel eind op weg. Succes!
Ja oké, maar dat had dan misschien wel niet opzettelijk een doel, maar indirect dus wel degelijk.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:36 schreef Frollo het volgende:
[..]
Dat dus. Bovendien krijgt fundamenteel onderzoek dikwijls pas (veel) later nuttige toepassingen.
Van Leeuwenhoek vond het gewoon interessant om te weten te komen wat er allemaal aan de hand was onder zijn microscoop. Hij ging niet bewust zoek naar bacteriën met als doel de genezing van ziekten. Sterker, het verband tussen micro-organismen en bepaalde ziekten zou nog wel een paar eeuwen op zich laten wachten. Maar het werd uiteindelijk ontdekt, juist omdat Van Leeuwenhoek zijn pionierswerk had verricht.
Ik ging in op jouw bewering, eerder in het topic, dat onderzoek zonder direct nut zinloos is. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Als je (als mensheid bedoel ik) het denkvermogen, de tools en het theoretisch kader hebt om iets uit te zoeken, dan moet je dat doen. Als is het maar voor het nageslacht. Een toepassing komt er altijd wel, en zo niet, dan ben je nog steeds een stukje wijzer geworden.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:41 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Ja oké, maar dat had dan misschien wel niet opzettelijk een doel, maar indirect dus wel degelijk.
Het leuk vinden hoe je auto in elkaar zit zal in de toekomst vermoedelijk niet tot nieuwe inzichten leiden (Behalve dat je 'm misschien zelf kunt repareren)
Dat is geen argument tegen wetenschap of de evolutie theorie.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:38 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Is 't doel van het leven louter en alleen vermaak? Dat kán toch niet?!
Nee. Dat is het niet. Het degeneratieverhaal gaat van een perfecte schepping uit, die telkens minder wordt. Het gaat hier om een graduele aanpassing. Neem het oog. Stel dat dit begint met een stukje huid dat lichtgevoelig is. Dat is alle huid wel een beetje, maar goed, dit stukje is wat lichtgevoeliger nog. Als je dat hebt, dan ben je in staat als primitief wezentje om te merken, door jezelf te draaien, als je in een donkere gang zit, waar zich licht bevindt, en daar naartoe te lopen. Dat is handig, want als je moet gokken loop je misschien wel verkeerd. Jij hebt voordeel.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:15 schreef Waris7 het volgende:
[..]
Kortom ze kunnen dus geen nieuwe functies/eigenschappen ontwikkelen, alleen dingen aanpassen/kwijtraken die ze al hadden. Dat is toch precies wat dat degeneratieverhaal ook beweert?
Ja oké.quote:Op dinsdag 21 augustus 2007 10:45 schreef Frollo het volgende:
[..]
Ik ging in op jouw bewering, eerder in het topic, dat onderzoek zonder direct nut zinloos is. Daar ben ik het totaal niet mee eens. Als je (als mensheid bedoel ik) het denkvermogen, de tools en het theoretisch kader hebt om iets uit te zoeken, dan moet je dat doen. Als is het maar voor het nageslacht. Een toepassing komt er altijd wel, en zo niet, dan ben je nog steeds een stukje wijzer geworden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |