Nope, het gaat om reageren op je medefokkers, is psies waar we het over hebbenquote:Op donderdag 20 september 2007 17:33 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Dan ga je het hebben over de wijze van becommentariering en dat is weer een hele andere discussie denk ik
en als jij nou die extra botjes in je tenen eens chirugisch laat verwijderen komen we ook nog eens ergens huh...quote:Op donderdag 20 september 2007 17:21 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ja...dank je...komt goedVanavond weer om precies te zijn.
[..]
En misschien moet je dat verzuurde dan eens achter je laten en verder kijken dan je neus lang is
Ik ben het met je eens. Het is aan de MODs om daar balans in te vinden, bijsturen als dit te veel 1 kant op schiet. Bij andere fora's heb ik namelijk de ervaring dat het alleen maar "positief" commentaar betreft, waarbij ik me ook wel eens afvraag of het wat kritischer mag om er ook daadwerkelijk op vooruit te gaan.quote:Op donderdag 20 september 2007 17:38 schreef Re het volgende:
tuurlijk, fok is fok en we geven allemaal commentaar soms terecht en soms niet, maar ik blijf het frappant vinden dat er in de afgelopen jaren telkens weer hetzelfde terugkomt, telkens dezelfde kritiek en je hoort telkens hetzelfde geluid vanuit de gemeenschap en telkens wordt het weer weggewuift alzijnde, ach joh dat valt toch wel mee kijk eens wat we allemaal wel niet doen voor onze users.
Ik kom haast nooit meer in fok, mede de soort zelfde oorzaken als dat SB en RonaldV aangeven, er zijn ook al een heleboel mensen doorgestroomd terwijl er een select groepje blijft hangen en ownership nemen van FOT, het is hun plekkie op FOK en blijkbaar drukken ze die stempel zo hard dat er heel veel mensen niet durven posten of het snel opgeven.
Maar dat bovenste wordt onzettend hard ontkent door mensen die tot dat groepje behoren, dat vind ik ook frappant, ik zeg niet dat ze daar geen recht op hebben, ze gaan hun gang maar, de kleine aanwas van newbies rechtvaardigd dat wel, er zit alleen zoveel extra potentieel in (kijk inderdaad naar de meets) maar waar blijkbaar geen behoefte aan is om die groep een plaats te geven.
Persoonlijk vind ik de commentaren bij foto's van newbies veels te gefocussed op de persoonlijke mening van een gevorderde fotograaf, daarmee snij je jezelf in de vingers, het is ontmoedigend voor de beginneling en het voorkomt dat degene de zich minder voelen dus ook maar hun mond houden met het geven van commentaar, immers de pro's hebben hun mening al gegeven en dat wordt gezien als de mening van FOT.
nar mijn mening wordt er teveel gekeken naar de negatieve aspecten van een foto dan de positieve aspecten...
als voorbeeld zal ik stellen het show hier je foto van de dag... vaak komt iemand met trots zijn foto laten zien er volgt er verplicht maar 1 reactie dar moet je het dan maar mee doen en ow wee als je zelf niet een positief of negatief punt van je voorganger hebt gegeven dan komt gelijk de topic gestappo op je af. Dat nodigt niet uit dat soort over the top gedrag.quote:Op donderdag 20 september 2007 17:41 schreef An24 het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens. Het is aan de MODs om daar balans in te vinden, bijsturen als dit te veel 1 kant op schiet. Bij andere fora's heb ik namelijk de ervaring dat het alleen maar "positief" commentaar betreft, waarbij ik me ook wel eens afvraag of het wat kritischer mag om er ook daadwerkelijk op vooruit te gaan.
Mja, ik kan me zowiezo niet vinden in het topic, omdat "positief en negatief" ongelukkige bewoordingen zijn. Ik zou er inderdaad meer voor zijn om wel commentaar te moeten geven, maar minder zwart wit...en ja kost wat meer moeite om dat in het gareel te houden maar daar heb je en forum voor.quote:Op donderdag 20 september 2007 17:46 schreef Re het volgende:
[..]
als voorbeeld zal ik stellen het show hier je foto van de dag... vaak komt iemand met trots zijn foto laten zien er volgt er verplicht maar 1 reactie dar moet je het dan maar mee doen en ow wee als je zelf niet een positief of negatief punt van je voorganger hebt gegeven dan komt gelijk de topic gestappo op je af. Dat nodigt niet uit dat soort over the top gedrag.
Dat is me ook al lang opgevallen. Als je een serie foto's ziet in een showcase hoef je niet persé de negatieve dingen eruit te pikken. Positieve punten zijn er meestal meer te noemen.quote:Op donderdag 20 september 2007 17:38 schreef Re het volgende:
nar mijn mening wordt er teveel gekeken naar de negatieve aspecten van een foto dan de positieve aspecten...
quote:Op donderdag 20 september 2007 21:44 schreef Ymke het volgende:
Nou voel ik me onbegrepen , Ik knuffel,, niet Ynske
mopperdemopper
Ik ben geheel getroost nuquote:Op donderdag 20 september 2007 22:02 schreef briana_muirinn het volgende:
stomme typfout....![]()
En waar is nou die ene smilie die de andere een troostende aai over de bol geeft wanneer je m nodig hebt!?
Sorry Ymke, je krijgt van mij een hele dikke knuffel!![]()
Goed van je om dat zo even neer te zetten. Heel behulpzaam voor 'de kliek' om eens zo direct de ervaringen van een newbie te kunnen lezen.quote:
Ja, graag!quote:Mogelijk geldt dit laatste ook voor andere nieuwelingen, maar die moeten zelf maar roepen waar bij hun de zere plek zit en dit onderbouwen. Voor de lurkers die nog niet gereageerd hebben, hier ligt dus jullie gouden kans om mee te helpen fot toegangelijk (er) te maken/houden!
Ik denk idd dat dat een belangrijk deel van het probleem is, en dat raakt in zekere zin wat Re (soms wat ongelukkig formulerend) probeert te zeggen. De ervaren fotograaf kijkt naar een foto met de vraag wat ie er zelf beter aan zou doen. Dan is het risico groot om even te vergeten dat iemand die foto gemaakt heeft die nog in een ander stadium van ontwikkeling zit. Diegene heeft relatief een topprestatie geleverd en is terecht trots. En dan krijg je zo'n zeikerd over je heen.quote:Wat misschien ook meespeelt is dat gevorderde fotografen gewend zijn wat zwaarder kritiek te leveren wat in hun ogen helemaal niet zwaar is, waar tegenover staat dat beginners daar volstrekt niet aan gewend zijn, dat mag best wel wat langzaam opgebouwd worden. Scheelt ook weer gillend wegrennende newbies en verhalen over een ontoegankelijk fot forum. Een schoolvoorbeeld is Noli met haar (intussen) prachtige tijger in het newbietopic!
Kijk dat is de instellingquote:Op donderdag 20 september 2007 21:01 schreef roooosje het volgende:
Okay, ik vind dat het als newbie erg moeilijk is om bij de FOT-kliek () te komen. De enige die op mijn foto's reageren zijn vaak mensen die mij al van andere fora kennen, of met wie ik een meet probeer in te plannen/heb gehad/getracht heb om te plannen, met natuurlijk wel eens een uitzondering die de regel bevestigen.
En aan de Slowchat waag ik me al helemaal niet, daar maak je volgens mij alleen kans als ik me als flirtende, fotogeile puber ga gedragen.
Ik post liever bij het forum van Re. Als je je daar aanmeldt, word je zo enthousiast verwelkomd, dat is nou tof.
Verder blijf ik het gewoon in FOT proberen.![]()
Dat is dus precies wat ik eerder ook al schreef. Een beperkte interesse in het soort fotografie. Overdosis aan modelfotografie en te weinig aandacht/interesse voor actie/sport etc.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:09 schreef CocaColaLight het volgende:
Tja en dat posten van foto's als in een showcase. Voor de soort foto's die ik maak is hier vrijwel geen animo. Foto's van stuntende motorrijders zijn blijkbaar niet ieders ding.
So be it. Daar zijn andere fora voor waar ze de foto's erg waarderen.
quote:Op donderdag 20 september 2007 22:01 schreef Ymke het volgende:
Nou vooruit, ik vind echt dat je heel goed onder woorden brent waarom het voor jou moeilijk is om te posten .
Maar je laat je er niet van weerhouden om toch door te gaan . en echt we mopperen misschien wel eens maar we vallen echt wel mee
Ook voor jou :tadaaaaaaaaaaaaa
*big hug*
![]()
het is wel te doen hoor, wat is toch die drang naar laten we het laten zoals het is...quote:Op donderdag 20 september 2007 22:03 schreef freud het volgende:
[..]![]()
![]()
En verder @briana_muirinn, het opsplitsen van de wedstrijd in beginner en pro is niet te doen. Er is geen zwart/wit scheiding te maken, en het grijze gebied is erg groot.
Niet om het hier 1:1 over te nemen, maar in het Duitse tijdschrift Foto Creativ had men indertijd een mechanisme met beginners en gevorderden waarbij je na een aantal top-10's automatisch promoveerde, maar ook uit eigen initiatief eventueel met je eerste opname met 'de grote jongens(m/v)' mocht meedoen. Nadeeltje voor de organisatie is dat je alles dubbelop moet tellen en bijhouden maar dat kun je ook als een uitdaging zienquote:Op donderdag 20 september 2007 22:25 schreef Re het volgende:
[..]
het is wel te doen hoor, wat is toch die drang naar laten we het laten zoals het is...
komt er een suggestie van een newbie dan wordt het al weer weggewuifd
groupthinkquote:Op donderdag 20 september 2007 22:25 schreef Re het volgende:
[..]
het is wel te doen hoor, wat is toch die drang naar laten we het laten zoals het is...
quote:De oplossing die aanvankelijk door de meeste leden werd goedgekeurd, wordt nooit opnieuw bestudeerd om niet zo duidelijke valkuilen op te zoeken. Illusie van Onaantastbaarheid: Janis vatte deze houding samen als "alles zal goed gaan, omdat wij een speciale groep zijn." Het onderzoeken van weinig alternatieven. Geloof in Inherente Ethiek van de Groep: onder de druk van Groepsdenken, veronderstellen de leden automatisch de juistheid van hun doel. Vergelijk: Seven Signs Of Ethical Collapse (Zeven Tekens van Ethische Instorting)
Ik heb af en toe het idee dat er 'achter' fok meer gepost wordt dan op fokquote:Op donderdag 20 september 2007 20:52 schreef Re het volgende:
mja ik vind ook dat de modjes een wat vaker voor de schermen moeten discusieren ipv altijd maar achter de schermen, er staat al 9 maanden grootse dingen te gebeuren alleen dat blijft krampachtig vaag en geheim en pas als er weer eens gemiept wordt komt er ineens een zoethoudertje
Overigen helemaal top dat je zo uitgebreid gereageerd hebt.quote:Op donderdag 20 september 2007 21:21 schreef briana_muirinn het volgende:
Quote van Ynske:
Een fotoschool.
Begin van de maand komt een opdracht voor een 10 mensen die zich ingeschreven heeft. Juist voor beginners. Er zijn twee gevorderden die zich ook aangemeld hebben, die de groep "begeleiden" met de opdracht. Dit om ervaring en kennis over te brengen.
Na bv 2 of 3 weken worden de foto's getoond, en beoordeeld. Opbouwende kritiek, tips.
Ynske, een Fok! Fotoschool vind ik een heel erg gaaf idee!
Aan kennis input kan ik nu nog niet zo heel veel bijdragen, ben wel vreselijk druk geweest met overal compositie tips en technieken vandaan te peuteren. Deze heb ik een een blanco boek opgeschreven met de bedoeling om er (de meeste nog te schieten) foto's met voorbeelden (en exif en histogram) bij te plakken. Om het zelf te oefenen en de resultaten er later nog eens op na te slaan.
Ook inspirerende foto's uit magazines met hoe ze gemaakt zijn gaan daarin![]()
Met het geleerde op een dergelijke 'fotoschool' kun je zoiets ook doen, met ieder voor zijn eigen camera uit de handleiding overgepende instructies hoe je dat op je eigen camera instelt bijvoorbeeld.
Mocht dit doorgaan dan heb je alvast 1 leerling, en daarbij in de toekomst een mede'begeleider'
Mja, gevorderd of niet hangt af van welke schaal je neemt. Ik ben vanuit de optiek van de huisfotograaf van Elle of Vogue een enorme n00b, maar als ik bij mijn tante kom ben ik weer een enorme pro. Is het criterium of je vaak in FOT post en dus bekend bent? Of wordt het adhv de foto zelf pas bepaald? Dan krijg je perikelen net als afgelopen maand, dat iemand alleen even voor de wedstrijd een foto instuurt, en nooit meer iets van zich laat horen.quote:Op donderdag 20 september 2007 22:25 schreef Re het volgende:
[..]
Lijkt me dat dat gewoon moet mogen. Het is een openbare wedstrijd en nergens staat in de reglementen dat je minimaal 10x op FOT gepost moet hebben of zo. Iedereen mag toch ook meedoen aan een prijsvraag op de frontpage.quote:Op vrijdag 21 september 2007 07:27 schreef freud het volgende:
Dan krijg je perikelen net als afgelopen maand, dat iemand alleen even voor de wedstrijd een foto instuurt, en nooit meer iets van zich laat horen.
bull natuurlijk...quote:Op vrijdag 21 september 2007 07:27 schreef freud het volgende:
[..]
Mja, gevorderd of niet hangt af van welke schaal je neemt. Ik ben vanuit de optiek van de huisfotograaf van Elle of Vogue een enorme n00b, maar als ik bij mijn tante kom ben ik weer een enorme pro. Is het criterium of je vaak in FOT post en dus bekend bent? Of wordt het adhv de foto zelf pas bepaald? Dan krijg je perikelen net als afgelopen maand, dat iemand alleen even voor de wedstrijd een foto instuurt, en nooit meer iets van zich laat horen.
En ik blijf het jammer vinden dat enig weerwoord op jouw ideeen wordt gezien als een hakken-in-het-zand reactie. Trust me, ik ben 100% voor vernieuwing, maar dan moet het wel realistisch zijn. Nu zijn er al genoeg zeurpartijen rond de wedstrijden, en door vage criteria zoals 'ben je gevorderd' in te voeren, komt er alleen maar meer discussie. Het moet ook gewoon leuk blijven voor de MODs...
Simpel is absoluut het toverwoord dat je bij al deze voorstellen in gedachten moet houden. Het laatste waar je op zit te wachten is dat alles door de mods getoetst moet worden aan allerlei regeltjes. Mensen zijn prima in staat om zelf te beoordelen of ze in de categorie 'beginner' of 'gevorderd' vallen. En als je dan een keer een niveau 'gevorderd' tussen de 'beginners' ziet staan, dan kan een modje daar altijd even een PM aan wijden.quote:Op vrijdag 21 september 2007 08:32 schreef Re het volgende:
[..]
bull natuurlijk...
splits de maandwedstrijd op in 2 categorien een voor beginners en een voor gevordenden en ja de criteria poeh poeh, nou je mag als user maar 1 entry doen of bij de beginners of bij de gevordeden, zet op allebij de categorien een prijs die verschilt, win je de beginnerswedstrijd wordt je gepromoveerd naar de gevordeden... gewoon lekker simpel.
het argument dat het leuk moet blijven voor een MOD is een drog argument, die zijn er voor om bezig te zijn met het forum, tijd dat ze eens gaan modereren lijkt me als ze er geen tijd voor hebben om hun forum te modden moeten ze maar wat anders gaan doen...
Ik heb niet gereageerd omdat ze hele topics aanhaalt en geen specifieke posts, dus het werd mij niet duidelijk. Ik heb 3 posts gepoogd voor een reactie, toen opgegeven en ben maar gaan wokken.quote:Op vrijdag 21 september 2007 06:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
Overigen helemaal top dat je zo uitgebreid gereageerd hebt.
Jammer genoeg ben jij de enige die blijkaar t een goed idee vind, gezien de reakties
t ging o.a. om deze post van mijquote:Op vrijdag 21 september 2007 08:55 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Ik heb niet gereageerd omdat ze hele topics aanhaalt en geen specifieke posts, dus het werd mij niet duidelijk. Ik heb 3 posts gepoogd voor een reactie, toen opgegeven en ben maar gaan wokken.
Briana, ik zou het heel erg op prijs stellen als je het quote knopje [afbeelding] zou willen gebruiken dan kan ik zien of je de stukken die je quote niet uit zijn verband rukt.
(ik zie dat het in de FAQ klote is uitgelegd)
Onder andere Ynske, Onder andere.quote:
Wil een lurker uberhaupt wel een "vaste poster" danwel "kliek" worden?quote:Op vrijdag 21 september 2007 08:45 schreef AirwiN het volgende:
Na drie dagen discussie, denk ik dat het meeste wel is gezegd. Alhoewel de beleving niet overal hetzelfde is, deelt volgens mij wel iedereen de mening dat er actief gewerkt kan worden om FOT toegankelijker te maken voor de lurkers / newbies etc. Daar zijn volgens mij ook prima voorstellen voor gekomen:De FOT school; Splitsen van de fotowedstrijd in beginners / gevorderd; Beginners FOT topic.
De ideeen zijn er, nu de uitvoering nog....![]()
Wellicht aan dit lijstje ook toevoegen:quote:Op vrijdag 21 september 2007 08:45 schreef AirwiN het volgende:
Daar zijn volgens mij ook prima voorstellen voor gekomen:De FOT school; Splitsen van de fotowedstrijd in beginners / gevorderd; Beginners FOT topic.
De ideeen zijn er, nu de uitvoering nog....![]()
inderdaad jammer, want dit bood veel mogelijkheden. En was volgens mij goed toegankelijk.quote:Op vrijdag 21 september 2007 11:16 schreef Werewolf het volgende:
Al een hele tijd terug heb ik een link naar een gratis online fotocursus gepost. Pea4fun heeft hier toen nog een topic voor gemaakt om "gezamelijk" deze cursus te doen. Veel "onbekende" users kwamen in dat topic om mee te doen en hun resultaten te posten, maar het bloedde al snel dood.
Een openbare poll is niet te toetsen op betrouwbaarheid. Dit topic wel. Net als PM's en/of mailtjes naar bijv. de mods. Je kunt altijd een reactie verwachten.quote:Er moet niet teveel voor mensen gedacht worden.
Als je echt wilt weten wat iedereen van FOT vind moet je misschien een polletje maken, want met de enkele reacties van "verzuurde ex-crew", "kliek", "lurkers" en "newbies" krijg je volgens mij geen reeel overzicht.
Geen idee, maar wat wil je daar mee zeggen eigenlijk? Ik zie dat niet in op dit moment.quote:Op vrijdag 21 september 2007 09:34 schreef freud het volgende:
Er zijn mensen die meer posts in deze discussie hebben gestoken, dan posten in normale topics de afgelopen maanden...
Dit topic is slechts een meld en klaagtopic. Als mensen tevreden zijn over de situatie komen ze dat niet melden.quote:Op vrijdag 21 september 2007 11:58 schreef Xilantof het volgende:
Een openbare poll is niet te toetsen op betrouwbaarheid. Dit topic wel. Net als PM's en/of mailtjes naar bijv. de mods. Je kunt altijd een reactie verwachten.
Anoniem werkt juist niet. Als je tenminste een poll bedoeld waarop je gewoon kunt klikken. Grote kans dat rel-users de kans schoon zien om 't helemaal "leuk" te maken.quote:Op vrijdag 21 september 2007 17:05 schreef Werewolf het volgende:
[..]
Dit topic is slechts een meld en klaagtopic. Als mensen tevreden zijn over de situatie komen ze dat niet melden.
Natuurlijk is een openbare poll te beïnvloeden, maar je kunt bezoekers wel (anoniem) hun mening over dit subforum laten geven. Een soort klanttevredenheids onderzoekje.
Aan de hand van de uitkomst kan je dan acties ondernemen.
Op zich kan dat wel ja.quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:40 schreef Ynske het volgende:
modjes, wat denken jullie ervan om de tips die in het eerste beginnerstopic in de OP van de tweede te zetten?
waarbij ik denk aan de compositietips, bewerkingstips enzo
of is dat erg overdreven
goed ideequote:Op zaterdag 22 september 2007 21:55 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Op zich kan dat wel ja.
Daarbij ook wat "algemene" richtlijnen m.b.t. het posten. Denk aan formaat van de foto en hoeveelheden. Als je bewerkt 't origineel er ook bij plaatsen e.d.
Denk dat het wel het beste is als deze gaande weg worden "gevormd" (deze regels). Anders is het in 1 keer zoveel "documentatie werk" dat je hebt te maken. Ik zal er vanmiddag/vanavond eens naar kijken.quote:Op zaterdag 22 september 2007 21:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
goed idee
daarmee voorkom je idd ook dat er steeds hetzelfde geroepen moet worden
Denk dat dat inderdaad best een mogelijkheid isquote:Op dinsdag 25 september 2007 22:07 schreef prupke het volgende:
ff een vraagje : is het mogelijk om iets te veranderen in het : beoordeel hier de foto van vandaag!
ipv een + en - punt te geven , gewoon netjes de foto beoordelen?
ik kan nl niet altijd een negatief iets zien bij een foto.. (en ik denk dat ik niet de enige ben)
posters zijn hardleers hoorquote:Op zaterdag 22 september 2007 21:56 schreef Ynske het volgende:
[..]
goed idee
daarmee voorkom je idd ook dat er steeds hetzelfde geroepen moet worden
dat zou heel fijn zijnquote:Op dinsdag 25 september 2007 22:13 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Denk dat dat inderdaad best een mogelijkheid is
Ik heb deze nog even een kans gegeven. Afhankelijk van wat daar uit komt kijk ik even verder.'t is iedereen namelijk vrij een individuele showcase te openen.quote:Op woensdag 26 september 2007 10:45 schreef CompuMess het volgende:
Volgens mij hoort Zonsondergang thuis in Zons-ondergang / opkomst: deel 5.
dat is ook wel zo , maar soms is er gewoon geen verbeterpunt te vinden.quote:Op woensdag 26 september 2007 08:56 schreef Yoni het volgende:
Ik heb verleden week de tekst in de OP al veranderd naar een positief punt en een verbeter punt. Dat klonk iig al wat minder negatief vond ik.
iets beter je best doen om toch een verbeterpunt te vinden?quote:Op woensdag 26 september 2007 22:34 schreef prupke het volgende:
[..]
dat is ook wel zo , maar soms is er gewoon geen verbeterpunt te vinden.
Ik hoef bv niet na ER te posten want die foto's zijn gewoon tof!
dus wat moet je dan?
Tuurlijk kan dat, dat was er zelfs. En veel mensen vonden dat onbevredigend, dus toen is er deze vorm uitgerold. Na lange discussie, waarvan ik niet zo'n zin heb om hem te herhalen.quote:Op donderdag 27 september 2007 08:15 schreef Re het volgende:
ik niet
laat dat hele principe varen, er zijn genoeg topics waar ieder zijn haar foto in kan gooien en alwaar dan kan worden beoordeeld en waar specifieke tutorials geschreven kunnen worden over het onderwerp en zijn/haar specificiteiten (landschappen, portretten, concert, dieren etc.), waar op te letten etc. Aldaar komt er veel constructiever commentaar dan 1 pluspuntje en 1 verbeterpuntje waar men over het algemeen toch weinig aan heeft.
Je foto van de dag topic kan ook zonder die strikte regels
en is het succesvol geweest?quote:Op donderdag 27 september 2007 09:37 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Tuurlijk kan dat, dat was er zelfs. En veel mensen vonden dat onbevredigend, dus toen is er deze vorm uitgerold. Na lange discussie, waarvan ik niet zo'n zin heb om hem te herhalen.
Hangt er vanaf waar je het aan afmeet:quote:
Als ik zeg dat ik geen verbeterpunt kan vinden, dan is dat zo.quote:Op donderdag 27 september 2007 07:36 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
iets beter je best doen om toch een verbeterpunt te vinden?
Het valt mij op dat mensen nogal makkelijk roepen dat er niets aan een foto verbeterd kan worden. Zijn die foto's perfect? Kijken die mensen ms niet zo goed? Hebben ze ms zo'n haast om hun eigen foto erin te knallen dat het zoeken en noemen van een verbeterpunt te veel tijd kost? Wie het weet mag het zeggen.
Fotograferen is vooral een kwestie van kijken en kijken naar de foto van een ander is een hele goede training voor een fotograaf.
teer puntje geraakt?quote:Op donderdag 27 september 2007 19:48 schreef prupke het volgende:
[..]
Als ik zeg dat ik geen verbeterpunt kan vinden, dan is dat zo.
Ik bekijk over het algemeen de foto's kritischer dan (heel) wat anderen hier, dus daar heeft het niets mee te maken.
Absoluut geen teer puntje geraakt hoor.quote:Op donderdag 27 september 2007 21:35 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
teer puntje geraakt?
Maar dat zeg ik dus ook niet, lees nog even goed en iets minder vanuit de verdediging.![]()
We zullen de OP eens wat gaan wijzigen zodat de persoon die beoordeelt hier wat vrijer in is. Wellicht wat (kritische) tips (in de OP) m.b.t. becommentariëren, zodat men een idee krijgt over waar men op kan letten of op kan beoordelen.quote:Op woensdag 26 september 2007 22:34 schreef prupke het volgende:
[..]
dat is ook wel zo , maar soms is er gewoon geen verbeterpunt te vinden.
Ik hoef bv niet na ER te posten want die foto's zijn gewoon tof!
dus wat moet je dan?
Absoluut. Maar iets dergelijks zal nu in de richtlijnen/tips voor 't commentaar komen te staan. Verplichten heeft geen zin, dan gaat men zoeken en de dingen die daar uitkomen zullen ook niet echt nuttig zijn.quote:Op vrijdag 28 september 2007 09:31 schreef _Kaatje_ het volgende:
Ik zou het wel fijn vinden als de kritische noot erin blijft. Aan 'oh' en 'ah' heb je zo weinig. Bovendien wordt je eigen fotowerk ook beter als je kritisch kunt zijn op het werk van een ander.
Nee toch zeker? De inhoud van de discussie lijkt me uiterst relevant voor de aankomende camera-koper. Bovendien, als er iemand aperte onzin gaat lopen verkopen, ga ik er tegenin, dat is de aard van het beestje.quote:Op maandag 1 oktober 2007 13:28 schreef Xilantof het volgende:
Verdere discussie hierover mag in dit topic achterwege blijven. Laten hier gewoon de mensen van advies voorzien... Okee?
eensch. Focus op gedane aankopen natuurlijk.quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:14 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Nee toch zeker? De inhoud van de discussie lijkt me uiterst relevant voor de aankomende camera-koper. Bovendien, als er iemand aperte onzin gaat lopen verkopen, ga ik er tegenin, dat is de aard van het beestje.
En die focus miste ik op een gegeven moment.quote:Op maandag 1 oktober 2007 23:02 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
eensch. Focus op gedane aankopen natuurlijk.
nee?quote:Op maandag 1 oktober 2007 22:59 schreef prupke het volgende:
even een voorstel :
bestaat de mogelijkheid om bepaalde technieken te leren een soortement van topic te openen met net als de fotowedstrijd een hoofd topic en dan ook een topic waar de fotos centraal komen te staan?
alleen dan gaat het ff absoluut niet om of de foto mooi is , maar gewoon om te kijken of je de techniek kan beheersen.
niet perse portret fotografie.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:33 schreef HMaster-II het volgende:
Bedoel je iets zoals dit Cursus Portretfotografie ???
Weet niet hoe je het precies bedoeld namelijk...![]()
Je idee is leuk. Soort gelijke ideeën zijn al de denktank doorgekomen. Maar ook op andere gebieden. Bijv een topic waarin men tips geeft/krijgt over 't optimale gebruik van een webcam om zo bijvoorbeeld met simpele middelen je FOK fotoboek wat meer smoel te geven (intergratie van FOK onderdelen).quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:36 schreef prupke het volgende:
[..]
niet perse portret fotografie.
Ik doel meer op :dof, sluitertijden, over of onderbelichting...
en waar is dat topic dan?quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:58 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Je idee is leuk. Soort gelijke ideeën zijn al de denktank doorgekomen. Maar ook op andere gebieden. Bijv een topic waarin men tips geeft/krijgt over 't optimale gebruik van een webcam om zo bijvoorbeeld met simpele middelen je FOK fotoboek wat meer smoel te geven (intergratie van FOK onderdelen).
Echter lijkt me dat 't wel gewoon in 1 topic kan.
Dat laatstequote:Op dinsdag 2 oktober 2007 22:13 schreef prupke het volgende:
[..]
en waar is dat topic dan?
of moet dat nog gemaakt worden
Tof dat er een denktank is blijkbaar.quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 21:58 schreef Xilantof het volgende:
[..]
Je idee is leuk. Soort gelijke ideeën zijn al de denktank doorgekomen
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 11:07 schreef Yoni het volgende:
prupke, het portretfotografietopic is sowieso veel meer bedoeld voor eigen werk, áls je daar al iets plaatst ter inspiratie e.d. is het wel zo fijn als er credits bij staan. Daarnaast heb ik die in het wedstrijdtopic ook gewoon niet gezien![]()
Misschien als je de volgende keer zo'n foto plaatst, even alleen het linkje plaatsen als er geen credits te vinden zijn. Dan kunnen we hem wel zien, maar wordt ie niet zomaar op de site geplaatst.
Schaam je!! boete doeningquote:Op maandag 8 oktober 2007 22:26 schreef _Kaatje_ het volgende:
Eh... Het centrale Canon topic deel 5 is op slot. Dat kan ik toch niet gedaan hebben? Per ongeluk? *twijfelt hevig aan eigen oordelingsvermogens op het moment* Enneh, zo wel, dan was dat niet de bedoeling! Kan het dan ook weer heropend worden door iemand? Of is het de bedoeling dat er een nieuw deel komt na 6 pagina's?
![]()
[Centraal] Canon-topic - deel 6quote:Op maandag 8 oktober 2007 22:26 schreef _Kaatje_ het volgende:
Eh... Het centrale Canon topic deel 5 is op slot. Dat kan ik toch niet gedaan hebben? Per ongeluk? *twijfelt hevig aan eigen oordelingsvermogens op het moment* Enneh, zo wel, dan was dat niet de bedoeling! Kan het dan ook weer heropend worden door iemand? Of is het de bedoeling dat er een nieuw deel komt na 6 pagina's?
![]()
Aha. Dat verklaart een hoop.quote:Op maandag 8 oktober 2007 22:36 schreef RonaldV het volgende:
ik weet niet hoe jouw instelingen zijn, maar na 301 posts (inclusief de openingspost) is het vol in een topic.
quote:
De naam van 't topic zal zo blijven, en 't Nikon-topic mag deze naamsverandering ook ondergaan.quote:Op dinsdag 9 oktober 2007 09:07 schreef Shark.Bait het volgende:
Opmerking; ebeaydojraes heeft sneaky Centraal DSLR canon topic veranderd in algemeen canon topic. word het nikon topic dan ook algemeen gemaakt of word deze titel wijziging terug gedraaid. En heeft het zin om al die compactjes van canon dan in de OP te noemen? Die veranderen immers sneller van smaak dan de DSLRen. En als het canon topic zijn naam blijft behouden, wordt er dan ook gelinkt naar alle powershot en ixus topics?
[Centraal] Canon-topic - deel 6
ow wacht ...als ik gezegd had dat een goede vriend die foto had gemaakt ...dan was het goed geweestquote:Op zaterdag 6 oktober 2007 11:07 schreef prupke het volgende:
[..]
Dat had jij dan toch ook gewoon ff een linkje er van kunnen maken ipv deleten!
maar goed..het zal wel
quote:Op woensdag 10 oktober 2007 23:14 schreef prupke het volgende:
[..]
ow wacht ...als ik gezegd had dat een goede vriend die foto had gemaakt ...dan was het goed geweest
kom ik nu even achter dmv een topicje te lezen in FOT...
Blijkt dus een misverstand te zijnquote:Op donderdag 11 oktober 2007 07:43 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Nee, dan had je gelogen. En liegen is niet goed
dat ging over dit topic sugarquote:Op vrijdag 12 oktober 2007 10:59 schreef Sugar het volgende:
Ik word wel erg benieuwd, hoor prupke. Welk misverstand? Ik zag namelijk inderdaad ergens dat iemand een foto plaatste die door een collega was gemaakt. Dus als je daar nog even op wilt duiken...![]()
En wat is er zo erg aan dat een foto van een ander, ook al wilde jij die laten zien, verwijderd is?
Ik zet hem er even bij aangezien Yoni dit weekend afwezig isquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 22:51 schreef prupke het volgende:
@yoni : is het mogelijk om een linkje in de evenementenkalender te zetten?
tis kortdag maar wel leuk denk ik :
www.vogelverschrikkerfestival.com
(ik had dat in een pm gevraagd , maar die pm blijkt niet verzonden te zijn? )
dus bij deze
er zit wel een popup bij (helaas)
maar goed
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |