Zoals een paar van jullie weten ben ik begonnen met een cursus portret fotografie.
Dit wil ik graag met jullie delen. De ervaring, maar ook de opgedane kennis, en misschien zijn er mensen die via deze weg met me mee willen doen. En samen kunnen we de resultaten dan weer beoordelen/verbeteren om zo lekker toffe platen op te kunnen leveren.
Tijdens de eerste bijeenkomst zijn 3 soorten belichting behandeld, te weten:
klassieke belichting
tang belingting
glamour belichting.
Klassieke belichting
Bij een klassieke belichting word gebruik gemaakt van drie lichtbronnen. Deze lichtbronnen worden als volgt opgedeeld. 1 hoofdlicht, 1 bijlicht en 1 haarlicht.
Men kan kiezen of men het hoofdlicht schuin links van voren of schuin rechts van voren plaatst.
Wij gaan hier uit van een hoofdlicht schuin links van voren, let hierbij op dat het rechteroog niet in een donker vlak komt te vallen.
Het bijlicht komt van schuin rechtsvoor. En zorgt ervoor dat de gecreerde schaduwen wat afzwakken. Door gebruik te maken van dit bijlicht zorg je ervoor dat er iets van diepte ontstaat in het gezicht.
Als laatste word het haarlicht toegepast. Deze richt je van schuin achter op de schouders/het haar. Hiermee zorg je ervoor dat de persoon van de achtergrond afkomt op je foto.
Tang belichting
Bij een tang belichting word er gebruik gemaakt van 2 lichtbronnen (of 1 lichtbron en 1 reflectie)
Beide lichtbronnen staan op gelijke hoogte tegenover elkaar. Hierdoor creeer je een licht-donker-licht situatie van links naar rechts over het gezicht.
Bij een afgeleide tang, ligt het donkere vlak van de licht-donker-licht situatie niet over de neus, maar elders over het gezicht.
Glamour belichting
Bij een glamour belichting word er gebruik gemaakt van 2 lichtbronnen die van voor komen. Hierbij komt 1 bron van boven en een van onder. Zorg hierbij ervoor dat er 2 lichttwinkels in de ogen zichtbaar zijn.
De bovenste lichtbron is het hoofdlicht, en de onderste is het bijlicht dat ervoor zorgt dat eventuele onderkinnen verdwijnen. Deze stijl word overigens veel toegepast in Glossy's.
Today is life -
the only life you are sure of. Make the most of today.
Dale Carnegie