quote:
Op zondag 19 augustus 2007 18:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:Lekkere redenering ook, waar moord, doodslag, honger, verkrachting etcetera plaatsvindt hoeft niets gedaan te worden, aangezien die mensen dat toch hebben verdiend doordat hun voorouders van hetzelfde ras (of familie? bevolking? waar ligt de grens?) een slecht karma hebben opgebouwd. Dan vraag ik me af hoe het kwade ooit de wereld uit kan komen door karma aangezien Hitler etc blijkbaar geen slecht karma krijgen omdat zij dienden om het karma van de joden 'recht te zetten'? Of worden zij ook gestraft in een volgend leven? Wanneer houdt het op?
Nee, dat is te kort door de bocht, al begrijp ik het misverstand wel.
Om te beginnen is moraal minder absoluut dan veel mensen zouden willen. En als je onrecht ziet, en je kunt er iets aan doen, zou ik dat zeker doen.
Slechte en pijnlijke ervaringen en gemaakte en ingeziene fouten kunnen louterend werken. Dan werken ze goed uit. Als ze je verbitteren, werken ze verkeerd uit.
Een voorbeeld: ik ken een vrouw en haar moeder, die allebei in de eerste wereldoorlog in de loopgraven gecrepeerd zijn. Gangreen en ratten die aan je vreten, dat soort werk. Ze zijn anoniem verrot en in een massagraf begraven, zonder naam of eerbetoon. De ene is daar heel verbitterd over en heeft in dit leven geprobeerd de gemiste respect en eer af te dwingen. Er zijn weinig mensen die haar een leuk mens vinden! De ander probeert in dit leven het respect en de eer, die zij niet gehad heeft, aan anderen te geven. En ze is geliefd en wordt op handen gedragen en geniet daar nu ook van. Maar ze begon met het voornemen, te geven!
Een ander geval: ooit verkracht als vrouw, en besloten dat dat zo'n slechte ervaring is, dat hij die anderen niet aan wil doen.
Het schijnt dat je na je dood ervaart, wat je anderen aangedaan hebt. Voor Hitler c.s. moet dat bepaald niet aangenaam geweest zijn. Terwijl het tegelijk heel goed kan zijn, dat dit nodig was om een fout te herstellen of te vergoeden. (Zou je niet zeggen, als je de daden van de staat Israël ziet, maar dat is een ander verhaal!)
Overigens kun je vanuit het standpunt van het leven op aarde nooit zeggen, wat nou juist of onjuist is. Het vermoorden van Hitler toen hij pas zes was. Was dat goed? Of slecht?
Overigens past dit beter in het onderwerp reďncarnatie dan in dat van de grootste Nederlander aller tijden. Want daarvan heb ik nooit wat gelezen, dus heb ik er geen mening over.
En Ali: het houdt op als alle mensen goed zijn. Als alle mensen elkaar het licht in de ogen gunnen.
Over hoe dat precies werkt, zijn er verschillende theorieën, die allemaal wel een deel van de waarheid zullen omvatten. Ik ben ermee opgehouden om ze te lezen, want mijn eigen versie werkt voor mij heel goed (zolang ik niet dood ga, tenminste
![]()
).