Je slaat Leviticus en Deuteronomium over.quote:Op maandag 13 augustus 2007 23:00 schreef boekenworm het volgende:
Ik zeg niet dat een atheïst geen normen en waarden heeft, alleen het zijn andere dan die ik goed acht. Natuurlijk je moet zelf weten hoe je, je kind opvoed. Maar ik vind dat de tien geboden een belangrijke toevoeging is die zeker niet gemist mogen worden. Zeker de laatste zes zijn ook voor een agnost of een atheïst aanvaardbaar te noemen.
En ik zeg niet dat een Christen beter is, ik zeg alleen dat ik de normen en waarden die wij hebben belangrijk vind om aan een kind mee te dragen. En daarom ben ik nog niet een domme Amerikaan. Het geloof is meer dan een houvast in onzekerheid alleen.
en ook erg voor de hand liggend en ouder dan het christendomquote:Op maandag 13 augustus 2007 23:00 schreef boekenworm het volgende:
Zeker de laatste zes zijn ook voor een agnost of een atheïst aanvaardbaar te noemen.
prima dat jij ze belangrijk vind. maar nogmaals...het christendom of een andere religie is daar niet bij nodig om het af te dwingen. dat kan ik prima voor mezelf bedenken.quote:En ik zeg niet dat een Christen beter is, ik zeg alleen dat ik de normen en waarden die wij hebben belangrijk vind om aan een kind mee te dragen. En daarom ben ik nog niet een domme Amerikaan. Het geloof is meer dan een houvast in onzekerheid alleen.
Oh sorry, dan hebben we je verkeerd begrepen.quote:Op maandag 13 augustus 2007 22:40 schreef boekenworm het volgende:
[..]
Het kind opvoeden zonder enkel geloof vind ik veel en veel erger. Het geloof is belangrijk. Ik zie liever dat een kind streng christelijk wordt opgevoed dan zonder enkele religie, of erger, atheïstisch. Het geeft een kind de goede normen en waarde mee.
Ik vrees, dat ik als agnost voor het grootste deel dezelfde normen e waarden heb als jij en als ze verschillen, is dat geen geloofskwestie. Een streng-christelijke collega en ik delen vrijwel alle waarden die we tot nu toe tegenkwamen. Ik geloof alleen, dat ze een beetje moeite heeft met mijn dames, maar zelf is ze niet getrouwd en woont samen met een vriendin. (In alle eer, daar ben ik wel van overtuigd!)quote:Op maandag 13 augustus 2007 23:00 schreef boekenworm het volgende:
Ik zeg niet dat een atheïst geen normen en waarden heeft, alleen het zijn andere dan die ik goed acht. Natuurlijk je moet zelf weten hoe je, je kind opvoedt. Maar ik vind dat de tien geboden een belangrijke toevoeging is die zeker niet gemist mogen worden. Zeker de laatste zes zijn ook voor een agnost of een atheïst aanvaardbaar te noemen.
En ik zeg niet dat een Christen beter is, ik zeg alleen dat ik de normen en waarden die wij hebben belangrijk vind om aan een kind mee te dragen. En daarom ben ik nog niet een domme Amerikaan. Het geloof is meer dan een houvast in onzekerheid alleen.
Ja ok, dat je niet dwingt is duidelijk en je mening is oprecht.quote:Op maandag 13 augustus 2007 23:11 schreef boekenworm het volgende:
Ik probeer zelf wel te leven naar de regels die in de Bijbel staan, maar ik vind het sowieso belangrijk dat kinderen die 10 geboden, of in elk geval de laatste 6 mee krijgen. De tien geboden zijn de hoofdmoot waar de andere wetten uit voort gekomen zijn.
Ik beweer, Osho, ook niet dat jijzelf niet kan denken (al geloof ik wel dat je dat vermogen aan de HEER te danken hebt, maar goed, dat hoef jij niet te geloven). En nogmaals, ik dwing helemaal niemand. Ik meld alleen wat ik belangrijk vind. En dat ik het belachelijk vind dat sommige mensen vinden dat de Bijbel verboden moet worden onder een bepaalde leeftijd. Op die manier kun je alle vormen van wereldoriëntatie verbieden.
*pakt bijbel en kijkt even* nummer 4 is dat je de Sabat in ere moet houden (1 De Heer is de enige God. 2. Geen afgodbeelden. 3. Godsnaam niet ijdelgebruiken. 4. Sabat in ere houden. 5. Eerbied voor je ouder. 6. Pleeg geen moord. 7. Pleeg geen overspel. 8. Steel niet. 9. Geen valse getuigenis afleggen. 10. Niet begeren wat een ander bezit) Pffff... ik kende toch nog goed uit het koppiequote:Op maandag 13 augustus 2007 23:20 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ja ok, dat je niet dwingt is duidelijk en je mening is oprecht.No span!
Er is wel verschil tussen wereldoriëntatie, zoals ik ook zou voorstaan, en opvoeden met slechts een waar geloof. Dat laatste beperkt de blik immers. En nog erger wordt het, als andere meningen verboden worden. Ook als atheïsten of agnosten aan het verbieden slaan.
Gewoon niet verbieden. Met Ayaan is het toch ook goedgekomen en met mij ook!
![]()
![]()
Overigens: dat je de eerste drie geboden niet wilt verplichten aan anderen, kan ik begrijpen. Maar is het vierde gebod niet: eert Uw vader en Uw moeder? En dat wil je desnoods wel laten vallen?
Ja, nu ik dit schrijf: wel je ouders en niet god eren is voor jou waarschijnlijk ondenkbaar.Grappig!
Deze godsdiensten krijgen al ontiegelijk veel aandacht.quote:Op maandag 13 augustus 2007 23:35 schreef boekenworm het volgende:
De kwestie wereldoriëntatie is een kwestie van het startpunt. Ik vind dat, in Nederland, het Christendom zeker veel aandacht moet krijgen op scholen. Samen met de Islam en het Jodendom. En ik ben het helemaal met je eens dat je meningen niet mag verbieden, alleen uiten op FOK moet kunnen.
Vreemd, van mijn ouders heb ik ook geleerd dat ik niet mag doden, geen overspel mag plegen, niet mag stelen, niet mag liegen, niet jaloers moet zijn... en dat zonder gedoopt te zijn, en zonder ooit in mijn jeugd de bijbel te hebben vastgehouden.... Eerbied voor mijn ouders heb ik nooit hoeven leren. Dat was voor mij vanzelfsprekend... Voor waarden en normen heb je dus echt geen bijbel of gelovige ouders nodig....quote:Op maandag 13 augustus 2007 23:35 schreef boekenworm het volgende:
[..]
*pakt bijbel en kijkt even* nummer 4 is dat je de Sabat in ere moet houden (1 De Heer is de enige God. 2. Geen afgodbeelden. 3. Godsnaam niet ijdelgebruiken. 4. Sabat in ere houden. 5. Eerbied voor je ouder. 6. Pleeg geen moord. 7. Pleeg geen overspel. 8. Steel niet. 9. Geen valse getuigenis afleggen. 10. Niet begeren wat een ander bezit) Pffff... ik kende toch nog goed uit het koppie![]()
![]()
De kwestie wereldoriëntatie is een kwestie van het startpunt. Ik vind dat, in Nederland, het Christendom zeker veel aandacht moet krijgen op scholen. Samen met de Islam en het Jodendom. En ik ben het helemaal met je eens dat je meningen niet mag verbieden, alleen uiten op FOK moet kunnen.
wat mij betreft hoeft de bijbel niet verboden te worden. daarnaast hoop ik ook dat christenen ook anderen niets verbieden. wat u zelf niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander nietquote:Op maandag 13 augustus 2007 23:11 schreef boekenworm het volgende:
Ik beweer, Osho, ook niet dat jijzelf niet kan denken (al geloof ik wel dat je dat vermogen aan de HEER te danken hebt, maar goed, dat hoef jij niet te geloven). En nogmaals, ik dwing helemaal niemand. Ik meld alleen wat ik belangrijk vind. En dat ik het belachelijk vind dat sommige mensen vinden dat de Bijbel verboden moet worden onder een bepaalde leeftijd. Op die manier kun je alle vormen van wereldoriëntatie verbieden.
Touché. Gefeliciteerd!quote:Op maandag 13 augustus 2007 23:35 schreef boekenworm het volgende:
[..]
*pakt bijbel en kijkt even* nummer 4 is dat je de Sabat in ere moet houden (1 De Heer is de enige God. 2. Geen afgodbeelden. 3. Godsnaam niet ijdelgebruiken. 4. Sabat in ere houden. 5. Eerbied voor je ouder. 6. Pleeg geen moord. 7. Pleeg geen overspel. 8. Steel niet. 9. Geen valse getuigenis afleggen. 10. Niet begeren wat een ander bezit) Pffff... ik kende toch nog goed uit het koppie![]()
![]()
Nou, er zijn op de hele wereld minder joden dan Nederlanders, dus een wereldgodsdienst zou ik ze niet noemen. Hoogstens een voetnoot, als de eerste monotheïsten. Die vervolgens, zowel volgens de evangeliën als volgens de qor'an, de boot gemist hebben. Het Hindoeïsme, Boeddhisme en zelfs communisme zijn veel belangrijker geloven.quote:De kwestie wereldoriëntatie is een kwestie van het startpunt. Ik vind dat, in Nederland, het Christendom zeker veel aandacht moet krijgen op scholen. Samen met de Islam en het Jodendom. En ik ben het helemaal met je eens dat je meningen niet mag verbieden, alleen uiten op FOK moet kunnen.
Nou, het jodendom? Sommige joodse mensen, zoals Freud, Einstein en Spinoza (die trouwens weggetrapt is) wel. Maar ik denk dat voor ons de Griekse, Romeinse en Germaanse mythologie een belangrijker rol heeft gespeeld dan de joodse.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 00:40 schreef boekenworm het volgende:
Ik weet het, desondanks heeft het jodendom een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis (en dan denk ik ook verder terug van WO2) daarom vind ik het belangrijk dat daar ook aandacht aan wordt besteed.
Dit begrijp en steun ik nog wel.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 01:02 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben er sterk voor om kinderen, als je ze dan religieus opvoedt, ook meegeeft dat het verhalen zijn die je vertelt uit de bijbel. Geen geschiedenislessen. En dat je een stuk cultuur en geschiedenis meegeeft om die Bijbel heen. Dan leren ze de verhalen in een context te plaatsen.
Maar dit wordt lastiger. De vragen die je hier opwerpt, zijn voor een mens lastig te beantwoorden, denk ik. Want welke mens kan ook maar bevroeden wat het betekent om een zoon van god te zijn?quote:Dan leren ze wat het betekent om een zoon van God te zijn, hoe de schepping kan worden geinterpreteerd, waarom er al die intolerantie is jegens andere volkeren en godsdiensten in het OT, etc.
quote:Richard Dawkins - the god delusion
The book is true, and if the evidence seems to contradict it, than it is the evidence that must be thrown out, notvp the book.
Ik vind dat een van de interessantste dingen van religie en tevens zeer lastig. Want het punt wat Dawkins wil maken is helemaal niet zo sterk als hij het doet toekomen, maar wakkert wel een interessante discussie aan. We hebben het over een stel proposities waarin mensen geloven, bijvoorbeeld de propositie "A bestaat". Je gelooft deze propositie niet omdat je A hebt gezien en dus weet dat A bestaat, maar gedeeltelijk door opvoeding, gedeeltelijk door indirect bewijs, etc. Daar komt bij dat dit een sterk geloofspunt is, jouw geloof in A is een groot gedeelte van wat jou definieert als persoon.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 01:16 schreef wijsneus het volgende:
Richard Dawkins - the god delusion
The book is true, and if the evidence seems to contradict it, than it is the evidence that must be thrown out, notvp the book.
Dit betekent wel dat godsdienst een belangrijke rol in onze maatschappij speelt, en ook in ons rechtssysteem zit verwerkt.quote:Op maandag 13 augustus 2007 23:45 schreef djenneke het volgende:
[..]
Vreemd, van mijn ouders heb ik ook geleerd dat ik niet mag doden, geen overspel mag plegen, niet mag stelen, niet mag liegen, niet jaloers moet zijn... en dat zonder gedoopt te zijn, en zonder ooit in mijn jeugd de bijbel te hebben vastgehouden.... Eerbied voor mijn ouders heb ik nooit hoeven leren. Dat was voor mij vanzelfsprekend... Voor waarden en normen heb je dus echt geen bijbel of gelovige ouders nodig....
Of dat normen en waarden ook zonder een notie van een opperwezen bestaan. Het zijn gewoon basisregels waaraan een beschaving moet voldoen, anders overleefd deze beschaving niet... religie of niet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 11:24 schreef Fiama het volgende:
[..]
Dit betekent wel dat godsdienst een belangrijke rol in onze maatschappij speelt, en ook in ons rechtssysteem zit verwerkt.
Ik begrijp het punt dat je probeert te maken en kan het tot op grote hoogte met je eens zijn. Dat wetenschappelijke kennis niet waar blijjkt te zijn is echter een te eenvoudige voorstelling van zaken imho. Natuurlijk zijn er theorieeen die aangepast worden aan nieuw bewijs of nieuwe inzichten (denk aan Newton totdat Einstein voorbij kwam) maar dat is het normale wetenschappelijke proces. Ook de theorieeen van Newton zijn nog prima bruikbaar. Zie wat we nu weten over erfelijkheid en evolutie vanwege de ontdekking DNA. De basis van Darwin is echter nog steeds prima bruikbaar.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 11:03 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je in dit geheel ‘A’ gewoon door God vervangen, maar het geldt niet alleen voor God maar ook voor andere dingen.
Nou, denk daar eens iets langer over na. Neem bijvoorbeeld niet jaloers zijn, waarom is dat niet goed? Het is niet inherent duidelijk dat dat een slechte eigenschap is, misschien is het wel goed en zet het je aan om ook iets te hebben wat een ander heeft. Of een duidelijker voorbeeld, je mag niet moorden. Waarom mag je niet moorden? Ik weet niet of het 'geen beschaving' argument hier zo goed is, want beschaving is juist gedefinieerd door onze 'beschaafde' normen en waarden. Ook zijn er gewoon samenlevingen waar gedood en gemoord wordt, dus het is ook niet onmogelijk om zo'n samenleving te hebben. Toch vinden we allemaal dat moorden slecht is, maar waarom, is dat wel zo logisch. Veel mensen komen met de Golden Rule aanzetten... wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Dit staat in een scala van godsdienstige boeken, en humanisten willen graag kunnen beargumenteren dat het zo een logisch begrip is dat het niet van godsdienst maar door gewoon nadenken gevormd kan worden. Dat is nog maar de vraag, waarom zou die regel gelden? Waarom mag ik niet doen waar ik zin in heb?quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 12:00 schreef bigore het volgende:
Precies, alsof het zo moeilijk is om te bedenken dat je niet mag moorden,liegen,overspel plegen, jaloers zijn en noem maar op.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Montesquieuquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 11:24 schreef Fiama het volgende:
[..]
Dit betekent wel dat godsdienst een belangrijke rol in onze maatschappij speelt, en ook in ons rechtssysteem zit verwerkt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |