Touché. Gefeliciteerd!quote:Op maandag 13 augustus 2007 23:35 schreef boekenworm het volgende:
[..]
*pakt bijbel en kijkt even* nummer 4 is dat je de Sabat in ere moet houden (1 De Heer is de enige God. 2. Geen afgodbeelden. 3. Godsnaam niet ijdelgebruiken. 4. Sabat in ere houden. 5. Eerbied voor je ouder. 6. Pleeg geen moord. 7. Pleeg geen overspel. 8. Steel niet. 9. Geen valse getuigenis afleggen. 10. Niet begeren wat een ander bezit) Pffff... ik kende toch nog goed uit het koppie![]()
![]()
Nou, er zijn op de hele wereld minder joden dan Nederlanders, dus een wereldgodsdienst zou ik ze niet noemen. Hoogstens een voetnoot, als de eerste monotheïsten. Die vervolgens, zowel volgens de evangeliën als volgens de qor'an, de boot gemist hebben. Het Hindoeïsme, Boeddhisme en zelfs communisme zijn veel belangrijker geloven.quote:De kwestie wereldoriëntatie is een kwestie van het startpunt. Ik vind dat, in Nederland, het Christendom zeker veel aandacht moet krijgen op scholen. Samen met de Islam en het Jodendom. En ik ben het helemaal met je eens dat je meningen niet mag verbieden, alleen uiten op FOK moet kunnen.
			
			
			
			
			
			
			
			Nou, het jodendom? Sommige joodse mensen, zoals Freud, Einstein en Spinoza (die trouwens weggetrapt is) wel. Maar ik denk dat voor ons de Griekse, Romeinse en Germaanse mythologie een belangrijker rol heeft gespeeld dan de joodse.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 00:40 schreef boekenworm het volgende:
Ik weet het, desondanks heeft het jodendom een belangrijke rol gespeeld in de geschiedenis (en dan denk ik ook verder terug van WO2) daarom vind ik het belangrijk dat daar ook aandacht aan wordt besteed.
			
			
			
			
			
			
			
			Dit begrijp en steun ik nog wel.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 01:02 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben er sterk voor om kinderen, als je ze dan religieus opvoedt, ook meegeeft dat het verhalen zijn die je vertelt uit de bijbel. Geen geschiedenislessen. En dat je een stuk cultuur en geschiedenis meegeeft om die Bijbel heen. Dan leren ze de verhalen in een context te plaatsen.
Maar dit wordt lastiger. De vragen die je hier opwerpt, zijn voor een mens lastig te beantwoorden, denk ik. Want welke mens kan ook maar bevroeden wat het betekent om een zoon van god te zijn?quote:Dan leren ze wat het betekent om een zoon van God te zijn, hoe de schepping kan worden geinterpreteerd, waarom er al die intolerantie is jegens andere volkeren en godsdiensten in het OT, etc.
			
			
			
			quote:Richard Dawkins - the god delusion
The book is true, and if the evidence seems to contradict it, than it is the evidence that must be thrown out, notvp the book.
			
			
			
			Ik vind dat een van de interessantste dingen van religie en tevens zeer lastig. Want het punt wat Dawkins wil maken is helemaal niet zo sterk als hij het doet toekomen, maar wakkert wel een interessante discussie aan. We hebben het over een stel proposities waarin mensen geloven, bijvoorbeeld de propositie "A bestaat". Je gelooft deze propositie niet omdat je A hebt gezien en dus weet dat A bestaat, maar gedeeltelijk door opvoeding, gedeeltelijk door indirect bewijs, etc. Daar komt bij dat dit een sterk geloofspunt is, jouw geloof in A is een groot gedeelte van wat jou definieert als persoon.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 01:16 schreef wijsneus het volgende:
Richard Dawkins - the god delusion
The book is true, and if the evidence seems to contradict it, than it is the evidence that must be thrown out, notvp the book.
			
			
			
			
			
			
			
			Dit betekent wel dat godsdienst een belangrijke rol in onze maatschappij speelt, en ook in ons rechtssysteem zit verwerkt.quote:Op maandag 13 augustus 2007 23:45 schreef djenneke het volgende:
[..]
Vreemd, van mijn ouders heb ik ook geleerd dat ik niet mag doden, geen overspel mag plegen, niet mag stelen, niet mag liegen, niet jaloers moet zijn... en dat zonder gedoopt te zijn, en zonder ooit in mijn jeugd de bijbel te hebben vastgehouden.... Eerbied voor mijn ouders heb ik nooit hoeven leren. Dat was voor mij vanzelfsprekend... Voor waarden en normen heb je dus echt geen bijbel of gelovige ouders nodig....
			
			
			
			Of dat normen en waarden ook zonder een notie van een opperwezen bestaan. Het zijn gewoon basisregels waaraan een beschaving moet voldoen, anders overleefd deze beschaving niet... religie of niet.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 11:24 schreef Fiama het volgende:
[..]
Dit betekent wel dat godsdienst een belangrijke rol in onze maatschappij speelt, en ook in ons rechtssysteem zit verwerkt.
			
			
			
			
			
			
			
			Ik begrijp het punt dat je probeert te maken en kan het tot op grote hoogte met je eens zijn. Dat wetenschappelijke kennis niet waar blijjkt te zijn is echter een te eenvoudige voorstelling van zaken imho. Natuurlijk zijn er theorieeen die aangepast worden aan nieuw bewijs of nieuwe inzichten (denk aan Newton totdat Einstein voorbij kwam) maar dat is het normale wetenschappelijke proces. Ook de theorieeen van Newton zijn nog prima bruikbaar. Zie wat we nu weten over erfelijkheid en evolutie vanwege de ontdekking DNA. De basis van Darwin is echter nog steeds prima bruikbaar.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 11:03 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je in dit geheel ‘A’ gewoon door God vervangen, maar het geldt niet alleen voor God maar ook voor andere dingen.
			
			
			
			Nou, denk daar eens iets langer over na. Neem bijvoorbeeld niet jaloers zijn, waarom is dat niet goed? Het is niet inherent duidelijk dat dat een slechte eigenschap is, misschien is het wel goed en zet het je aan om ook iets te hebben wat een ander heeft. Of een duidelijker voorbeeld, je mag niet moorden. Waarom mag je niet moorden? Ik weet niet of het 'geen beschaving' argument hier zo goed is, want beschaving is juist gedefinieerd door onze 'beschaafde' normen en waarden. Ook zijn er gewoon samenlevingen waar gedood en gemoord wordt, dus het is ook niet onmogelijk om zo'n samenleving te hebben. Toch vinden we allemaal dat moorden slecht is, maar waarom, is dat wel zo logisch. Veel mensen komen met de Golden Rule aanzetten... wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Dit staat in een scala van godsdienstige boeken, en humanisten willen graag kunnen beargumenteren dat het zo een logisch begrip is dat het niet van godsdienst maar door gewoon nadenken gevormd kan worden. Dat is nog maar de vraag, waarom zou die regel gelden? Waarom mag ik niet doen waar ik zin in heb?quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 12:00 schreef bigore het volgende:
Precies, alsof het zo moeilijk is om te bedenken dat je niet mag moorden,liegen,overspel plegen, jaloers zijn en noem maar op.
			
			
			
			http://nl.wikipedia.org/wiki/Charles_Montesquieuquote:Op dinsdag 14 augustus 2007 11:24 schreef Fiama het volgende:
[..]
Dit betekent wel dat godsdienst een belangrijke rol in onze maatschappij speelt, en ook in ons rechtssysteem zit verwerkt.
			
			
			
			Ik had bij het lezen van "The God Delusion" toch echt het gevoel dat hij het heeft over iedereen die in God of een hogere macht gelooft. Dat zulke 'flat earthers' het niet bij het rechte eind hebben moge duidelijk zijn en ik denk dat Darwin zich mede daarom meer focused op de 'gewone gelovige'. Probleem is dat zijn stellingen erg moeilijk te bewijzen zijn. Ik ben nog steeds gek op dat filmpje op youtube, the Dawkins delusion, waarbij iemand, schertsend maar wel to the point, laat zien dat als je de argumentatie van Dawkins gebruikt je ook zou kunnen beargumenteren dat Dawkins zelf niet bestaat, een soort van reductio ad absurdum dus.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 12:06 schreef wijsneus het volgende:
[..]
Ik begrijp het punt dat je probeert te maken en kan het tot op grote hoogte met je eens zijn. Dat wetenschappelijke kennis niet waar blijjkt te zijn is echter een te eenvoudige voorstelling van zaken imho. Natuurlijk zijn er theorieeen die aangepast worden aan nieuw bewijs of nieuwe inzichten (denk aan Newton totdat Einstein voorbij kwam) maar dat is het normale wetenschappelijke proces. Ook de theorieeen van Newton zijn nog prima bruikbaar. Zie wat we nu weten over erfelijkheid en evolutie vanwege de ontdekking DNA. De basis van Darwin is echter nog steeds prima bruikbaar.
Verder denk ik dat Dawkins hier niet zozeer ageert de gelovige die accepteerd dat zijn heilige boek niet de absolute waarheid bevat, maar meer tegen, bijvoorbeeld, de 'flat earthers' die nog steeds de bijbel letterlijk nemen en zeggen dat de aarde plat is en op pilaren staat.
			
			
			
			Veel goede eigenschappen kom je ook tegen bij andere dieren dan de mens. Niet alleen bij primaten maar bij alle zoogdieren (maar ook bij samenwerkende isecten zoals bijen en mieren) zie je verschillende dieren een aantal geboden toepassen omdat die binnen een gemeenschap (groep, school, roede, kudde) voordelig zijn voor de instanthouding van de soort. Hier zijn evolutionaire verklaringen voor.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 12:10 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Nou, denk daar eens iets langer over na. Neem bijvoorbeeld niet jaloers zijn, waarom is dat niet goed? Het is niet inherent duidelijk dat dat een slechte eigenschap is, misschien is het wel goed en zet het je aan om ook iets te hebben wat een ander heeft. Of een duidelijker voorbeeld, je mag niet moorden. Waarom mag je niet moorden? Ik weet niet of het 'geen beschaving' argument hier zo goed is, want beschaving is juist gedefinieerd door onze 'beschaafde' normen en waarden. Ook zijn er gewoon samenlevingen waar gedood en gemoord wordt, dus het is ook niet onmogelijk om zo'n samenleving te hebben. Toch vinden we allemaal dat moorden slecht is, maar waarom, is dat wel zo logisch. Veel mensen komen met de Golden Rule aanzetten... wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Dit staat in een scala van godsdienstige boeken, en humanisten willen graag kunnen beargumenteren dat het zo een logisch begrip is dat het niet van godsdienst maar door gewoon nadenken gevormd kan worden. Dat is nog maar de vraag, waarom zou die regel gelden? Waarom mag ik niet doen waar ik zin in heb?
Punt is dat regels, bevelen, etc. meestal worden gegeven door oftewel jezelf, oftewel een hogere macht, en als het een beperkende regel is dan vooral die laatste. Denk aan o.a. legerstructuren. Het is dan ook niet vreemd dat veel mensen geloven dat deze regels door een hogere macht aan ons zijn gegeven zodat wij daaruit een bepaalde samenleving kunnen opbouwen. Het vervelende van deze discussie is dat het gaat om het definieren van de basis van termen als "goed" en "slecht", dus je kunt niet tot deze termen terugvallen.
			
			
			
			Ja - het gehele boek is gericht aan de gelovige die zich wil ontworstelijk aan zijn geloof. Deze quote specifiek tegen de extremist. Het hoofdstuk daarna gaat hij in op de gematigde religie en stelt dat deze een 'vetrekpunt bieden voor', of 'onderdak verlenen aan' extremisten, if you catch my drift.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 12:15 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Ik had bij het lezen van "The God Delusion" toch echt het gevoel dat hij het heeft over iedereen die in God of een hogere macht gelooft. Dat zulke 'flat earthers' het niet bij het rechte eind hebben moge duidelijk zijn en ik denk dat Darwin zich mede daarom meer focused op de 'gewone gelovige'.
Ik zal eens op zoek gaan en kijken of dit opgaat. Ik moet namelijk zeggen dat ik het argument, of de argumenten die Dawkins aandraagt zeer overtuigend zijn in mijn ogen.quote:Probleem is dat zijn stellingen erg moeilijk te bewijzen zijn. Ik ben nog steeds gek op dat filmpje op youtube, the Dawkins delusion, waarbij iemand, schertsend maar wel to the point, laat zien dat als je de argumentatie van Dawkins gebruikt je ook zou kunnen beargumenteren dat Dawkins zelf niet bestaat, een soort van reductio ad absurdum dus.
			
			
			
			Wat is er zo onlogisch aan het feit dat de "golden rule" ook zonder religie wel zou bestaan. Als jij doet wat je wilt, doe ik dat ook, ik heb er immers geen voordeel van als ik jou wel je gang laat gaan, maar ik mezelf inhoud.quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 12:10 schreef jdschoone het volgende:
[..]
Nou, denk daar eens iets langer over na. Neem bijvoorbeeld niet jaloers zijn, waarom is dat niet goed? Het is niet inherent duidelijk dat dat een slechte eigenschap is, misschien is het wel goed en zet het je aan om ook iets te hebben wat een ander heeft. Of een duidelijker voorbeeld, je mag niet moorden. Waarom mag je niet moorden? Ik weet niet of het 'geen beschaving' argument hier zo goed is, want beschaving is juist gedefinieerd door onze 'beschaafde' normen en waarden. Ook zijn er gewoon samenlevingen waar gedood en gemoord wordt, dus het is ook niet onmogelijk om zo'n samenleving te hebben. Toch vinden we allemaal dat moorden slecht is, maar waarom, is dat wel zo logisch. Veel mensen komen met de Golden Rule aanzetten... wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet. Dit staat in een scala van godsdienstige boeken, en humanisten willen graag kunnen beargumenteren dat het zo een logisch begrip is dat het niet van godsdienst maar door gewoon nadenken gevormd kan worden. Dat is nog maar de vraag, waarom zou die regel gelden? Waarom mag ik niet doen waar ik zin in heb?
Punt is dat regels, bevelen, etc. meestal worden gegeven door oftewel jezelf, oftewel een hogere macht, en als het een beperkende regel is dan vooral die laatste. Denk aan o.a. legerstructuren. Het is dan ook niet vreemd dat veel mensen geloven dat deze regels door een hogere macht aan ons zijn gegeven zodat wij daaruit een bepaalde samenleving kunnen opbouwen. Het vervelende van deze discussie is dat het gaat om het definieren van de basis van termen als "goed" en "slecht", dus je kunt niet tot deze termen terugvallen.
			
			
			
			Ik doelde meer op de verschillende interpretaties ervan. Natuurlijk is daar niet 1 antwoord op te geven, maar het leert kinderen om verder te kijken dan alleen het starre " Jezus is de letterlijke zoon van God".quote:Op dinsdag 14 augustus 2007 01:16 schreef Kees22 het volgende:
Maar dit wordt lastiger. De vragen die je hier opwerpt, zijn voor een mens lastig te beantwoorden, denk ik. Want welke mens kan ook maar bevroeden wat het betekent om een zoon van god te zijn?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |