abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_52330920
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 03:05 schreef Fiama het volgende:
Beperkt geredeneerd!
want ?
pi_52341636
quote:
Op vrijdag 10 augustus 2007 17:41 schreef jdschoone het volgende:
Dan over Darwin, ik ga mijn punt niet herhalen, maar als jij zijn theorie beter vindt dan religie is dat jou zaak. Maar dat maakt het geen betere verklaring. Een God die de diversiteit wou scheppen die we om ons heen zien is duidelijk een betere verklaring dan mutatie en natuurlijke selectie. Om dat te begrijpen moet je eens alle vooroordelen die je hebt weghalen en nadenken: wat is een betere verklaring voor zeer complexe systemen die je om je heen ziet, natuurlijke selectie werkend om toevallige mutaties, of een ontwerper die het heeft bedacht en gemaakt. Natuurlijk is de laatste een betere verklaring, a priori dan de eerste.
Maak jij daar even een filosofische en wetenschappelijke blunder zeg.

Het is logischere dat een magische uberbaardmensch met zijn vingers knipt en dat de er een universum(Met veel diversiteit) is, dan dat zo iets via een natuurlijk proces verloopt?

Ooit gehoord van Ockam sheermes? I suggest you apply it.

Dat jij het niet snapt, ligt aan jezelf, ga niet wetenschap bekritiseren omdat jij het niet begrijpt.(Maar het is wel schattig hoor, als je kritiek uit op dingen waar je geen verstand van hebt )
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  maandag 13 augustus 2007 @ 22:01:56 #143
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_52343670
Ik vind het juist goed dat je kinderen opvoed met kennis van het geloof. Zelf ben ik opgevoed met de Bijbel, maar dan wel op de manier dat je leert er kritisch naar te kijken. Elk verhaal, elke tekst werd in discussie getrokken, elke dag. Ook met de Tora en Koran heb ik kennis gemaakt. Dit heeft mijn wereldbeeld zeer verbreed. Het is mijn eigen keuze geweest om voor het geloof te kiezen, mijn moeder is zelfs atheïstisch. Een kind opvoeden zonder religie vind ik een kind te kort doen.
Denkt teveel, is te gelukkig en leeft teveel
  maandag 13 augustus 2007 @ 22:12:27 #144
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_52344078
Een kind opvoeden vanuit 1 religie is een kind te kort doen, het moet eerder zijn alles of niets... vanuit (1) geloof een kind opvoeden is net zo kwalijk als een kind wel rekenen leren maar niet lezen.
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
  maandag 13 augustus 2007 @ 22:40:01 #145
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_52345249
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 22:12 schreef locutus51 het volgende:
Een kind opvoeden vanuit 1 religie is een kind te kort doen, het moet eerder zijn alles of niets... vanuit (1) geloof een kind opvoeden is net zo kwalijk als een kind wel rekenen leren maar niet lezen.
Het kind opvoeden zonder enkel geloof vind ik veel en veel erger. Het geloof is belangrijk. Ik zie liever dat een kind streng christelijk wordt opgevoed dan zonder enkele religie, of erger, atheïstisch. Het geeft een kind de goede normen en waarde mee.
pi_52345778
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 22:40 schreef boekenworm het volgende:

[..]

Het kind opvoeden zonder enkel geloof vind ik veel en veel erger. Het geloof is belangrijk. Ik zie liever dat een kind streng christelijk wordt opgevoed dan zonder enkele religie, of erger, atheïstisch. Het geeft een kind de goede normen en waarde mee.
De normen en waarden dat zijn of haar klasgenootjes hoogstwaarschijnlijk naar de hel gaan? Of dat ze zich niet kunnen verplaatsen in andersman schoenen?

Je kan niet atheistisch worden opgevoed, maar wel secularistisch.

Daarnaast zijn normen en waarden niet gebonden aan religie, maar aan menselijk gedrag.(Daarnaast zijn de christelijke normen waarden, niet bepaald goed te noemen imo. Maar ach normen en waarden zijn gelukkig relatief te beschouwen.)

P.s. Je klinkt ook als een gemiddelde ontwetende amerikaan. Die heeft liever iemand die ergens in gelooft als president, dan een atheist. Ultime bekrompenheid.
“Death does not concern us, because as long as we exist, death is not here. And when it does come, we no longer exist.”
- Epicurus
  maandag 13 augustus 2007 @ 22:52:32 #147
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_52345782
quote:

[..]

Dat is natuurlijk niet waar. Ik ben niet-gelovig opgevoed en weet gewoon wat goed en fout is. Normen en waarden zijn niet afhankelijk van religie.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_52345871
quote:
Het geeft een kind de goede normen en waarde mee.
daar heb je geen religie bij nodig. met een beetje filosofie en/of ethiek is dat ook prima te doen.
  maandag 13 augustus 2007 @ 22:54:50 #149
28372 locutus51
Nil Volentibus Arduum
pi_52345876
quote:

[..]

Nu beweer je dus dat een atheist geen normen en waarden heeft, of ze niet weet en niet kan doorgeven? Of kan iemand vanuit christelijk oogpunt een kind beter opvoeden dan een agnost/atheist?

Het geloof is belangrijk? voor wie? Diegene die het verkondigd of diegene die het moet aanhoren? Geef een kind aub zelf de keuze en voed ze op met de kennis dat er mensen zijn die geloven en welke geloven dit zijn. Een kind maakt dat op een bepaalde leeftijd zelf wel de keuze wat hij/zij wil geloven.

Ik ben zelf streng christelijk opgevoed, maar ik heb geen andere normen en waarden dan mijn vriendin die totaal niets van geloof heeft meegekregen.
"Step into the light to see the darkness"
"If you talk to God you're religious. If God talks to you, you're psychotic."
  maandag 13 augustus 2007 @ 23:00:41 #150
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_52346106
Ik zeg niet dat een atheïst geen normen en waarden heeft, alleen het zijn andere dan die ik goed acht. Natuurlijk je moet zelf weten hoe je, je kind opvoed. Maar ik vind dat de tien geboden een belangrijke toevoeging is die zeker niet gemist mogen worden. Zeker de laatste zes zijn ook voor een agnost of een atheïst aanvaardbaar te noemen.

En ik zeg niet dat een Christen beter is, ik zeg alleen dat ik de normen en waarden die wij hebben belangrijk vind om aan een kind mee te dragen. En daarom ben ik nog niet een domme Amerikaan. Het geloof is meer dan een houvast in onzekerheid alleen.
pi_52346305
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 23:00 schreef boekenworm het volgende:
Ik zeg niet dat een atheïst geen normen en waarden heeft, alleen het zijn andere dan die ik goed acht. Natuurlijk je moet zelf weten hoe je, je kind opvoed. Maar ik vind dat de tien geboden een belangrijke toevoeging is die zeker niet gemist mogen worden. Zeker de laatste zes zijn ook voor een agnost of een atheïst aanvaardbaar te noemen.

En ik zeg niet dat een Christen beter is, ik zeg alleen dat ik de normen en waarden die wij hebben belangrijk vind om aan een kind mee te dragen. En daarom ben ik nog niet een domme Amerikaan. Het geloof is meer dan een houvast in onzekerheid alleen.
Je slaat Leviticus en Deuteronomium over.
Of gaan we erg select met de normen en waarden van de bijbel om?

De tien geboden zijn geen knip waard als je vergelijkt met wat er allemaal voor gruwelijk normen en waarden in de bijbel staan. Iets wat je kinderen niet wilt leren.

Dan voed ik liever mij kinderen secularistisch op hoor.
- Epicurus
pi_52346320
quote:
Zeker de laatste zes zijn ook voor een agnost of een atheïst aanvaardbaar te noemen.
en ook erg voor de hand liggend en ouder dan het christendom
quote:
prima dat jij ze belangrijk vind. maar nogmaals...het christendom of een andere religie is daar niet bij nodig om het af te dwingen. dat kan ik prima voor mezelf bedenken.
  maandag 13 augustus 2007 @ 23:08:12 #153
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_52346367
quote:

[..]

Oh sorry, dan hebben we je verkeerd begrepen.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 13 augustus 2007 @ 23:11:23 #154
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_52346461
Ik probeer zelf wel te leven naar de regels die in de Bijbel staan, maar ik vind het sowieso belangrijk dat kinderen die 10 geboden, of in elk geval de laatste 6 mee krijgen. De tien geboden zijn de hoofdmoot waar de andere wetten uit voort gekomen zijn.

Ik beweer, Osho, ook niet dat jijzelf niet kan denken (al geloof ik wel dat je dat vermogen aan de HEER te danken hebt, maar goed, dat hoef jij niet te geloven). En nogmaals, ik dwing helemaal niemand. Ik meld alleen wat ik belangrijk vind. En dat ik het belachelijk vind dat sommige mensen vinden dat de Bijbel verboden moet worden onder een bepaalde leeftijd. Op die manier kun je alle vormen van wereldoriëntatie verbieden.
pi_52346469
quote:
Ik zeg niet dat een atheïst geen normen en waarden heeft, alleen het zijn andere dan die ik goed acht. Natuurlijk je moet zelf weten hoe je, je kind opvoedt. Maar ik vind dat de tien geboden een belangrijke toevoeging is die zeker niet gemist mogen worden. Zeker de laatste zes zijn ook voor een agnost of een atheïst aanvaardbaar te noemen.

Ik vrees, dat ik als agnost voor het grootste deel dezelfde normen e waarden heb als jij en als ze verschillen, is dat geen geloofskwestie. Een streng-christelijke collega en ik delen vrijwel alle waarden die we tot nu toe tegenkwamen. Ik geloof alleen, dat ze een beetje moeite heeft met mijn dames, maar zelf is ze niet getrouwd en woont samen met een vriendin. (In alle eer, daar ben ik wel van overtuigd!)
Ik zou mijn kind zeker ook de laatste zeven geboden meegeven, maar ook proberen iets te vertellen van het twaalfvoudige (of was het achtvoudig?) pad van Boeddha, over de vijf zuilen van de islam, over Zarathoestra, over Mormonen zelfs of de Hernhutters. Hoort gewoon bij de algemene ontwikkeling.
Maar ik zou dat wel duidelijk onderscheiden van de wetenschappelijke kennis en beslist niet door elkaar (laten) halen.
Nu eerst nog een kind krijgen!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_52346788
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 23:11 schreef boekenworm het volgende:
Ik probeer zelf wel te leven naar de regels die in de Bijbel staan, maar ik vind het sowieso belangrijk dat kinderen die 10 geboden, of in elk geval de laatste 6 mee krijgen. De tien geboden zijn de hoofdmoot waar de andere wetten uit voort gekomen zijn.

Ik beweer, Osho, ook niet dat jijzelf niet kan denken (al geloof ik wel dat je dat vermogen aan de HEER te danken hebt, maar goed, dat hoef jij niet te geloven). En nogmaals, ik dwing helemaal niemand. Ik meld alleen wat ik belangrijk vind. En dat ik het belachelijk vind dat sommige mensen vinden dat de Bijbel verboden moet worden onder een bepaalde leeftijd. Op die manier kun je alle vormen van wereldoriëntatie verbieden.
Ja ok, dat je niet dwingt is duidelijk en je mening is oprecht. No span!
Er is wel verschil tussen wereldoriëntatie, zoals ik ook zou voorstaan, en opvoeden met slechts een waar geloof. Dat laatste beperkt de blik immers. En nog erger wordt het, als andere meningen verboden worden. Ook als atheïsten of agnosten aan het verbieden slaan.
Gewoon niet verbieden. Met Ayaan is het toch ook goed gekomen en met mij ook!

Overigens: dat je de eerste drie geboden niet wilt verplichten aan anderen, kan ik begrijpen. Maar is het vierde gebod niet: eert Uw vader en Uw moeder? En dat wil je desnoods wel laten vallen?
Ja, nu ik dit schrijf: wel je ouders en niet god eren is voor jou waarschijnlijk ondenkbaar. Grappig!
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
  maandag 13 augustus 2007 @ 23:35:40 #157
120048 boekenworm
Vastgeroest aan letters
pi_52347314
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 23:20 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Ja ok, dat je niet dwingt is duidelijk en je mening is oprecht. No span!
Er is wel verschil tussen wereldoriëntatie, zoals ik ook zou voorstaan, en opvoeden met slechts een waar geloof. Dat laatste beperkt de blik immers. En nog erger wordt het, als andere meningen verboden worden. Ook als atheïsten of agnosten aan het verbieden slaan.
Gewoon niet verbieden. Met Ayaan is het toch ook goed gekomen en met mij ook!

Overigens: dat je de eerste drie geboden niet wilt verplichten aan anderen, kan ik begrijpen. Maar is het vierde gebod niet: eert Uw vader en Uw moeder? En dat wil je desnoods wel laten vallen?
Ja, nu ik dit schrijf: wel je ouders en niet god eren is voor jou waarschijnlijk ondenkbaar. Grappig!
*pakt bijbel en kijkt even* nummer 4 is dat je de Sabat in ere moet houden (1 De Heer is de enige God. 2. Geen afgodbeelden. 3. Godsnaam niet ijdelgebruiken. 4. Sabat in ere houden. 5. Eerbied voor je ouder. 6. Pleeg geen moord. 7. Pleeg geen overspel. 8. Steel niet. 9. Geen valse getuigenis afleggen. 10. Niet begeren wat een ander bezit) Pffff... ik kende toch nog goed uit het koppie

De kwestie wereldoriëntatie is een kwestie van het startpunt. Ik vind dat, in Nederland, het Christendom zeker veel aandacht moet krijgen op scholen. Samen met de Islam en het Jodendom. En ik ben het helemaal met je eens dat je meningen niet mag verbieden, alleen uiten op FOK moet kunnen .
pi_52347378
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 23:35 schreef boekenworm het volgende:
De kwestie wereldoriëntatie is een kwestie van het startpunt. Ik vind dat, in Nederland, het Christendom zeker veel aandacht moet krijgen op scholen. Samen met de Islam en het Jodendom. En ik ben het helemaal met je eens dat je meningen niet mag verbieden, alleen uiten op FOK moet kunnen .
Deze godsdiensten krijgen al ontiegelijk veel aandacht.

Filosofie en wetenschap zou de gemiddelde leerling meer goed doen.
- Epicurus
pi_52347566
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 23:35 schreef boekenworm het volgende:

[..]

*pakt bijbel en kijkt even* nummer 4 is dat je de Sabat in ere moet houden (1 De Heer is de enige God. 2. Geen afgodbeelden. 3. Godsnaam niet ijdelgebruiken. 4. Sabat in ere houden. 5. Eerbied voor je ouder. 6. Pleeg geen moord. 7. Pleeg geen overspel. 8. Steel niet. 9. Geen valse getuigenis afleggen. 10. Niet begeren wat een ander bezit) Pffff... ik kende toch nog goed uit het koppie

Vreemd, van mijn ouders heb ik ook geleerd dat ik niet mag doden, geen overspel mag plegen, niet mag stelen, niet mag liegen, niet jaloers moet zijn... en dat zonder gedoopt te zijn, en zonder ooit in mijn jeugd de bijbel te hebben vastgehouden.... Eerbied voor mijn ouders heb ik nooit hoeven leren. Dat was voor mij vanzelfsprekend... Voor waarden en normen heb je dus echt geen bijbel of gelovige ouders nodig....
I'm just a Soul whose Intentions are Good
pi_52347679
quote:
Op maandag 13 augustus 2007 23:11 schreef boekenworm het volgende:

wat mij betreft hoeft de bijbel niet verboden te worden. daarnaast hoop ik ook dat christenen ook anderen niets verbieden. wat u zelf niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')