Vergeet optie 2 nog even. Je hebt kennelijk nog nauwelijks ervaring met goed glas. Met een paar goed lenzen voelt je 300D weer als nieuw. En dan hoef je echt niet meteen voor L-glas te gaan. Een (niet zaligmakend) voorbeeld van wat je voor 850E kan doen (prijzen Konijn):quote:Op maandag 24 september 2007 12:16 schreef Degro het volgende:
Hoi,
Momenteel heb ik een canon eos 300d. Nou vind ik het scherpstellen niet altijd denderend in wat moeilijker licht omstandigheden. Ik heb een canon zoomlens 18-55 mm ums. Dus niet het beste van het beste.
Ik heb 850 euro te besteden. Wat kan ik daar het beste mee doen?
1) nieuwe zoomlens kopen die op het hele gebied F2,8 heeft?
2) Tweedehands een Eos 20/30d kopen?
In geval van optie 2 kan ik dan beter een 30d kopen of is een 20d ook prima en kan ik de rest van het geld beter gebruiken om te sparen voor een goede lens?
Groet,
Degro
Glas over body, wat mij betreft. Tenzij je echt het gevoel hebt tegen de limiet van je huidige body aan te zitten.quote:Op maandag 24 september 2007 14:28 schreef Degro het volgende:
De 50 mm heb ik al. Zat me alleen af te vragen of het verstandiger is eerst een andere lens te kopen of meteen een andere body. Heb al wel door dat bij autoshows (zoals in frankfurt waar ik afgelopen zaterdag geweest ben) of bij optredens de standaard zoomlens naar mijn smaak wat te kort schiet.(wellicht geholpen door het feit dat ik in RAW fotorafeer)
Maar ik begrijp dus dat eerst een andere lens te prefereren is boven een andere body? Enne wat is een L-lens?
Er is ook een Canon Jaarcatalogus maar die heb ik tot nog toe enkel in "echte" fotozaken kunnen krijgen. Gezien de snelheid waarmee nieuwe producten komen kan ik goed begrijpen dat ze de moeite van het utibrengen niet meer nemen..quote:Op maandag 24 september 2007 03:02 schreef tim2308 het volgende:
Is het trouwens zo dat Canon helemaal geen foldermateriaal heeft? In die Canon-winkel zeiden ze dat ze niets hadden. Van Nikon daarintegen heb ik de mooiste folders en magazines
Die kan je ook via Canon.nl bestellen. Binnen een paar dagen heb je 'm thuisquote:Op maandag 24 september 2007 19:50 schreef Napalm het volgende:
[..]
Er is ook een Canon Jaarcatalogus maar die heb ik tot nog toe enkel in "echte" fotozaken kunnen krijgen. Gezien de snelheid waarmee nieuwe producten komen kan ik goed begrijpen dat ze de moeite van het utibrengen niet meer nemen..
Wat dacht je van de sigma 17-70mm f2.8-4.5 is wat ik er over gehoord heb ook een hele goede lens!quote:Op maandag 24 september 2007 13:00 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Vergeet optie 2 nog even. Je hebt kennelijk nog nauwelijks ervaring met goed glas. Met een paar goed lenzen voelt je 300D weer als nieuw. En dan hoef je echt niet meteen voor L-glas te gaan. Een (niet zaligmakend) voorbeeld van wat je voor 850E kan doen (prijzen Konijn):
Canon 50/1.8 (E 93)
Canon 28-105 3.5-4.5 USM II (E 259)
Tamron 90/2.8 (E 369)
Tot (E 721)
Hou je nog geld over voor een paar mooie filters en heb je veel betere foto's dan met een 20 of 30d met je 18-55.
Ander opties zijn de macro niet te nemen en er wat meer tele voor in de plaats te doen of alledrie skippen en een 2e hands L-zoomlens kopen
quote:Op maandag 24 september 2007 22:49 schreef rudedeltadude het volgende:
het eerste wat me opvalt is dat er minimaal anderhalve maand tussen de opnames zit van beide foto's...
Ja dat laatste is zeker waar. De fotograaf haalt het onderste uit de bodem van een camera en bepaalde camera's presteren gewoon beter in meer situaties (dus niet per se die 2 voorbeeld foto's). Ik zit nu wel echt serieus over die 40d na te denken maar ik wacht liever even tot de prijs weer wat billijker wordt. I'm on a budget (vooral omdat ik ook een paar goeie lenzen wil hebben natuurlijkquote:Op maandag 24 september 2007 22:59 schreef baquelappe het volgende:
Dit is echt appels met peren vergelijken. 400D is een klein plastic consumenten camera'tje waar (mits voorzien van bijvoorbeeld L glas) fantastische plaatjes mee geschoten kan worden, maar dit 99 van de 100 keer niet gebeurt ivm. de kitlens. Die zelfde mensen hebben de camera in de AUTO stand en klikken af en toe een plaatje.
De 40D is om mee te beginnen stuk groter, volledig magnesium legering body, veel betere bediening en wordt als ik het goed heb gelukkig met stukken beter glas geleverd (liefst body only) De mensen die die camera kopen hebben vaak al meer verstand van zaken en gaan verder dan de AUTO stand.
Het is uiteindelijk aan de fotograaf hoe de plaatjes er komen te zien, kan je enkel zeggen dat de 40D daar stukken beter aan mee werkt dan de veel te kleine krampachtige 400D. Om het nog maar niet over het dynamische berijk te hebben en de ISO prestaties
aha! je weet wel wat de meerwaarde is van een 40D!quote:Op maandag 24 september 2007 23:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja dat laatste is zeker waar. De fotograaf haalt het onderste uit de bodem van een camera en bepaalde camera's presteren gewoon beter in meer situaties (dus niet per se die 2 voorbeeld foto's). Ik zit nu wel echt serieus over die 40d na te denken maar ik wacht liever even tot de prijs weer wat billijker wordt. I'm on a budget (vooral omdat ik ook een paar goeie lenzen wil hebben natuurlijk)
Als het goed is volgende maand 70 euro cashbackquote:Op maandag 24 september 2007 23:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja dat laatste is zeker waar. De fotograaf haalt het onderste uit de bodem van een camera en bepaalde camera's presteren gewoon beter in meer situaties (dus niet per se die 2 voorbeeld foto's). Ik zit nu wel echt serieus over die 40d na te denken maar ik wacht liever even tot de prijs weer wat billijker wordt. I'm on a budget (vooral omdat ik ook een paar goeie lenzen wil hebben natuurlijk)
Dank je voor de opsomming. ISO3200 was ik zelf ook effetjes vergetenquote:Op maandag 24 september 2007 23:04 schreef buitenbeentje het volgende:
Stal je vraag anders ook even in [Centraal] Canon-topic - Deel 5 .:)
Maar de eisen die je aan een camera stelt kunnen inderdaad een prijsverschil van 500 euro rechtvaardigen. Maar 40D versus 400D:
- DIGIC III ipv DIGIC II,
- tweede LCD boven op de camera,
- live-view,
- een extra mode belichtingsmeting,
- ISO 3200,
- 1/8000 tegen 1/4000,
- meer witbalans instellingen,
- 3" LCD-scherm tegen 2,5",
- X-sync 1/250 tegen 1/200,
- 24 gebruikersfuncties met 62 instellingen tegen 11 standaard functies met 29 instellingen,
- LCD-verlichting,
- beperkte stof- en waterbestendigheid,
- draadloze foto-opslag mogelijk,
- betere bouwkealiteit,
en dan ben ik nog wel het een en ander vergeten.
Maar je kan ook voor ongeveer 100 eurotjes meer dan de 400D een 30D kopen.
Ja ik heb de theorien wel gelezen maar ik ben ook langs een paar vergelijkingsforums gekomen waar ze minder tevreden waren over de step-up van een 400d naar een 40dquote:Op maandag 24 september 2007 23:17 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
aha! je weet wel wat de meerwaarde is van een 40D!
Punt 1 en 2 kan ik me prima in vinden, punt 3 komt wel ietswat belerend over. Ik ken deze camera toch niet. Daarom vraag ik ook of er mensen met ervaring zijn op dit gebied. Je kan wel lopen speculeren over of ik klaar ben voor dingen of niet maar daar heb ik toch echt wel iets te weinig voor getypt in FOTquote:Op maandag 24 september 2007 23:09 schreef Shark.Bait het volgende:
een twingo is ook goedkoper dan een mercedes SL, en ze mogen allebei maar 120 op de snelweg. Ik zie ook de meerwaarde van een mercedes niet.
Met andere woorden:
1.Laat je niet gek maken door internet foto's van een stel amateurs- zoek liever degelijke reviews op.
2. Kijk niet alleen naar pixels. Vroegere top modellen camera's slikten dezelfde film als de goedkope compact camera's--en daar zat wel meer prijsverschil tussen.
3. Als je dat soort vragen gaat stellen, ben je imo zeker niet toe aan een 40D. Koop lekker de 400D en geniet ervan, koop van die 500 Euro een objectief.
mmmm thanks for the tip. Ik hoopte eigenlijk op een daling van nog 200 euro maar dat's misschien weer net iets te lang wachten.quote:Op maandag 24 september 2007 23:17 schreef dynamiet het volgende:
[..]
Als het goed is volgende maand 70 euro cashback![]()
Ik kijk naar een paar foto's van dat objectief op Flickr. Range en vervorming doet me heel erg denken aan m'n PowerShot S80 (wat overigens geen kritiek is aangezien m'n S80 echt brilliante shots kan maken soms)quote:Op maandag 24 september 2007 23:25 schreef dynamiet het volgende:
[..]
Dat objectief wat jij nu noemt kost anders wel 800 euro![]()
Kijk anders ook is naar de sigma 17-70mm f2.8-4.5 dc macro.
Mooi scherp objectief ook nog is met macro.
Als je een tijd fotografeert loop je tegen de limitaties van je camera aan, en dan is het zaak om een trapje duurder te gaan. Als je niet tegen de limitaties van je camera aanloopt, is dat imo niet nodig. Als ik iemand jouw vraag zie stellen zegt mij dat heel veel. Niet dat ik canon DSLR heb (ik heb alleen twee SLRs).quote:Op maandag 24 september 2007 23:21 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Punt 1 en 2 kan ik me prima in vinden, punt 3 komt wel ietswat belerend over. Ik ken deze camera toch niet. Daarom vraag ik ook of er mensen met ervaring zijn op dit gebied. Je kan wel lopen speculeren over of ik klaar ben voor dingen of niet maar daar heb ik toch echt wel iets te weinig voor getypt in FOT
Ik ben trouwens niet van plan om een objectiefje van 500 euro te kopen ik ga voor die Canon EF-S 17-55 2.8 IS USM, Ø77.
1 woord: hoekzoeker.quote:Op maandag 24 september 2007 23:18 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dank je voor de opsomming. ISO3200 was ik zelf ook effetjes vergeten
Anyway, die live-view (zelfs met z'n focus onhandigheidje) is voor mij echt een grote plus aangezien ik niet zin heb om op m'n buik te gaan liggen in bepaalde shots en m'n oog in er in te duwen.
Ik vind fotograferen leuk en ik heb dus geen zin om over 2 jaar weer een nieuwe body te moeten kopen. Ik had m'n S80 een afschrijftijd van 5 jaar gegeven toen ik 'em kocht maar ik merk gewoon dat ik iets veel beters nodig heb dan dit.quote:Op maandag 24 september 2007 23:36 schreef Shark.Bait het volgende:
[..]
Als je een tijd fotografeert loop je tegen de limitaties van je camera aan, en dan is het zaak om een trapje duurder te gaan. Als je niet tegen de limitaties van je camera aanloopt, is dat imo niet nodig. Als ik iemand jouw vraag zie stellen zegt mij dat heel veel. Niet dat ik canon DSLR heb (ik heb alleen twee SLRs).
Ik zou zelf absoluut geen SLR willen zonder spotmeting bijvoorbeeld. Niet dat ik het vaak gebruik, maar toch wel regelmatig.
Als ik belerend wil doen gooi ik er wel een [belerend][/belerend] tagje bij -- De intonatie van mijn stem was niet belerend, maar die kan ik er niet bijzetten-limitaties van het medium. Een smilie dan maar:
Dan passen je lenzen toch nog steeds? Krijg je nog meer groothoek voor terug ook!quote:Op maandag 24 september 2007 23:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
die objectieven blijven opzich prima, tenzij ze ineens massaal over gaan op full frame. Daar sta je dan met je mooie spullen.
Zolang je van Canon geen EF-S lenzen pakt kan je je lenzen gewoon van een 400D op bij voorbeeld een 5D (of elke andere full-frame Canon) zetten. Met EF-S lenzen kan dit niet, omdat die gebouwd zijn voor DSLR's met een zogeheten crop-factor (die dus niet full-frame zijn).quote:Op maandag 24 september 2007 23:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vind fotograferen leuk en ik heb dus geen zin om over 2 jaar weer een nieuwe body te moeten kopen. Ik had m'n S80 een afschrijftijd van 5 jaar gegeven toen ik 'em kocht maar ik merk gewoon dat ik iets veel beters nodig heb dan dit.
Ik weet niet hoe handig het is om voor 500 euro een 400D te pakken en dan over een jaartje of 2 die verkopen en de nieuwste camera pakken die canon dan uit geeft van een stapje hoger. die objectieven blijven opzich prima, tenzij ze ineens massaal over gaan op full frame. Daar sta je dan met je mooie spullen.
ik kan zo een paar pallets bestellen bij Canon anders. Doen we elk jaar ook wel. Ik heb tot nu toe ook alle Canon One's van de laatste 3 jaarquote:Op maandag 24 september 2007 19:50 schreef Napalm het volgende:
[..]
Er is ook een Canon Jaarcatalogus maar die heb ik tot nog toe enkel in "echte" fotozaken kunnen krijgen. Gezien de snelheid waarmee nieuwe producten komen kan ik goed begrijpen dat ze de moeite van het utibrengen niet meer nemen..
Ja, dat is het nadeel van digitaal t.o.v. analoog, en dan wel handmatige analoog.quote:Op maandag 24 september 2007 23:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik vind fotograferen leuk en ik heb dus geen zin om over 2 jaar weer een nieuwe body te moeten kopen. Ik had m'n S80 een afschrijftijd van 5 jaar gegeven toen ik 'em kocht maar ik merk gewoon dat ik iets veel beters nodig heb dan dit.
Ik weet niet hoe handig het is om voor 500 euro een 400D te pakken en dan over een jaartje of 2 die verkopen en de nieuwste camera pakken die canon dan uit geeft van een stapje hoger. die objectieven blijven opzich prima, tenzij ze ineens massaal over gaan op full frame. Daar sta je dan met je mooie spullen.
Logisch eigenlijkquote:Op dinsdag 25 september 2007 00:48 schreef kvdv het volgende:
Voor zover ik had begrepen klapt de spiegel dan open, waardoor je zegmaar continue de sensor belicht. Die info van je sensor wordt dan live op je schermpje getoond.
Waar dan? sorry, ik vind alleen de PDF...quote:Op maandag 24 september 2007 20:58 schreef -Marjo- het volgende:
[..]
Die kan je ook via Canon.nl bestellen. Binnen een paar dagen heb je 'm thuis
Wat zoek je voor lens? Eentje met meer bereik? Of lichtsterker?quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:34 schreef tim2308 het volgende:
Welke lens is trouwens een stapje hoger dan de kitlens, maar niet extreem veel geld? Al dan niet van Tamron of Sigma?
jepz. en dat vergt dus zeer veel energie en daardoor is je accu 4 keer zo snel leeg. ALs je dan wil focussen dan moet eerst de spiegel dicht klappen en dan weer open gaan waardoor je je liveview beeld kwijtraakt. ZO deed Olympus het ook. Alleen de 330 als ik me niet vergis had een dichte spiegel en een cameratje in de zoeker om het beeld door te geven waardoor je wel kon focussen.quote:Op dinsdag 25 september 2007 00:48 schreef kvdv het volgende:
Voor zover ik had begrepen klapt de spiegel dan open, waardoor je zegmaar continue de sensor belicht. Die info van je sensor wordt dan live op je schermpje getoond.
In ieder geval scherper. Afwijkingen zie je toch altijd wel, of het nou 2 of 4 procent is en met lichtsterker lijkt het me dat je toch altijd wel net die ene stop te kort komt. Of heeft een lichtsterkere lens andere voordelen dan alleen die ene extra stop?quote:Op dinsdag 25 september 2007 10:42 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Wat zoek je voor lens? Eentje met meer bereik? Of lichtsterker?
Kijk eens op http://www.fredmiranda.com/reviews voor info en op http://www.pbase.com/cameras voor voorbeeldfoto's.quote:Op dinsdag 25 september 2007 11:34 schreef tim2308 het volgende:
[..]
In ieder geval scherper. Afwijkingen zie je toch altijd wel, of het nou 2 of 4 procent is en met lichtsterker lijkt het me dat je toch altijd wel net die ene stop te kort komt. Of heeft een lichtsterkere lens andere voordelen dan alleen die ene extra stop?
NIet dat ik (al) veel ervaring heb, maar iedereen kraakt die kitlens af.
Ik zoek dan ook nog steeds een site waarbij je gelijke afbeeldignen ziet van verschillende lensen...
Vaak zijn lichtsterke lenzen ook wat scherper in het gebied waar de niet-lichtsterke lens zijn diafragma vol open heeft. Wil je echt ragscherpe foto's, denk dan eens aan een prime. De 50/1.8 van Canon is betaalbaar, lichtsterk en heel scherp. Als je wilt zoomen is de lens die PdeHoog als noemde er eentje met een fraaie prijs-kwaliteit verhouding.quote:Op dinsdag 25 september 2007 11:34 schreef tim2308 het volgende:
[..]
In ieder geval scherper. Afwijkingen zie je toch altijd wel, of het nou 2 of 4 procent is en met lichtsterker lijkt het me dat je toch altijd wel net die ene stop te kort komt. Of heeft een lichtsterkere lens andere voordelen dan alleen die ene extra stop?
Dat lijkt me niet de reden om een nieuwe lens te kopen. Loop je zelf al tegen de beperkingen van die lens aan? Dat is een veel relevanter gegeven. De kitlens is helemaal geen slechte lens. Zijn grootste manco is dat ie wijd open niet zo scherp is en wat vertekening geeft, maar je kunt er (vooral buiten) prima plaatjes mee schieten. Mensen die m afkraken doen dat vaak uit napraterij of om te laten zien dat ze zelf beter spul hebben.quote:NIet dat ik (al) veel ervaring heb, maar iedereen kraakt die kitlens af.
de sites die PdeHoog al noemde, en je kunt op DPChallenge ook de beste foto's naar lens en camera bekijken.quote:Ik zoek dan ook nog steeds een site waarbij je gelijke afbeeldignen ziet van verschillende lensen...
http://www.canon.nl/Contact_Us/Feedback/canononemagazine.aspquote:Op dinsdag 25 september 2007 10:34 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Waar dan? sorry, ik vind alleen de PDF...
Welke lens is trouwens een stapje hoger dan de kitlens, maar niet extreem veel geld? Al dan niet van Tamron of Sigma?
Nikon toont aan dat dat niet hoeft. Nu moet canon nog het truukje implementeren. tot dan zit je aan de spiegel klap actie om scherp te stellen vast ja.quote:Op dinsdag 25 september 2007 00:46 schreef Repeat het volgende:
Hoe werkt dat liveview eigenlijk? Technisch gezien, want je zit altijd met de spiegel toch?
De 18-55 USMquote:Op dinsdag 25 september 2007 10:34 schreef tim2308 het volgende:
[..]
Waar dan? sorry, ik vind alleen de PDF...
Helemaal waar natuurlijk, maar de vraag rijst waarom niemand het initiatief neemt om nog wat lager te gaan zitten. Kennelijk gebeurt dat in de Randstad wel. Niet dat ik daarmee wil zeggen dat er afspraken gemaakt worden, maar het feit dat er binnen een regio nauwelijks prijsverschillen zijn en tussen regio's wel, doet vermoeden dat de mate van concurrentie wel invloed heeft, want de kosten in de Randstad zijn niet lager (eerder hoger).quote:Op woensdag 3 oktober 2007 13:07 schreef ebeaydojraes het volgende:
En waarom prijzen gelijk zijn in regio's? Dat heeft niets met afspraken te maken, maar gewoon met het feit dat je niet duurder kan zijn dan je concurrent omdat je anders niets verkoopt.
580 is sterker (hoger richtgetal), de 580II is weathersealed, en ze kunnen gebruikt worden als draadloos flits master (de 430 alleen als slave)quote:Op woensdag 3 oktober 2007 14:39 schreef tim2308 het volgende:
Wat is het grote verschil tussen de flitser 430 en 580?Is het de dubbele prijs waard?
Hmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmmm....quote:Op maandag 1 oktober 2007 12:32 schreef ebeaydojraes het volgende:
en daar gaan we weer:
1. Koop tussen 01-10-2007 en 31-12-2007 een van de hieronder aangegeven producten.
Cash back aanbiedingen Cash back bedrag
[...]
EOS 5D body ¤200
[...]
--------------------------------------------------------------
Dat heb ik met die 17-40quote:
Daar kwam ik ook net achter mbt die 24-70. Heb al een mailtje naar Canon gedicht. Eens kijken wat er te regelen is.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 11:30 schreef -Marjo- het volgende:
Ìk heb mijn lens natuurlijk weer te vroeg gekocht![]()
Op rijm in het Japans, daar zijn ze gevoelig voorquote:Op donderdag 4 oktober 2007 11:41 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Daar kwam ik ook net achter mbt die 24-70. Heb al een mailtje naar Canon gedicht. Eens kijken wat er te regelen is.
Ik had het kunnen weten natuurlijk. Vorige keer had ik het ook al met de flitser...quote:Op donderdag 4 oktober 2007 11:41 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Daar kwam ik ook net achter mbt die 24-70. Heb al een mailtje naar Canon gedicht. Eens kijken wat er te regelen is.
Er stond er recent nog eentje voor weinig op eosdigitaal.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 11:47 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Op rijm in het Japans, daar zijn ze gevoelig voor
Beetje balen dat er op de 200/2.8L geen E200 cashback zit
thnx voor de tip. Ik zie ze regelmatig langskomen, ook op Marklplaats en fotoapparatuur, voor rond de 500. Ben nog even aan het fundraisenquote:Op donderdag 4 oktober 2007 11:51 schreef freud het volgende:
[..]
Er stond er recent nog eentje voor weinig op eosdigitaal.
En de 135 staat er ook niet tussenquote:Op donderdag 4 oktober 2007 11:47 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Op rijm in het Japans, daar zijn ze gevoelig voor
Beetje balen dat er op de 200/2.8L geen E200 cashback zit
Maar de 85mm 1.2 welquote:Op donderdag 4 oktober 2007 12:11 schreef ..bennie het volgende:
[..]
En de 135 staat er ook niet tussen.
Is een nieuwe body in jouw geval niet verstandiger?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 12:00 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
thnx voor de tip. Ik zie ze regelmatig langskomen, ook op Marklplaats en fotoapparatuur, voor rond de 500. Ben nog even aan het fundraisen
neuh, een paar kilootjes afvallen volstaatquote:Op donderdag 4 oktober 2007 12:35 schreef freud het volgende:
[..]
Is een nieuwe body in jouw geval niet verstandiger?
Dat vind ik altijd lastig, de keuze tussen een goede lens en een hele goede lens. De keuze tussen een matige en een goede is zo gemaakt, maar bijvoorbeeld:quote:
Ik ben daar heel makkelijk in hoorquote:Op donderdag 4 oktober 2007 13:04 schreef Vliegvrager het volgende:
[..]
Dat vind ik altijd lastig, de keuze tussen een goede lens en een hele goede lens. De keuze tussen een matige en een goede is zo gemaakt, maar bijvoorbeeld:
de 85/1.8 (369) versus de 85/1.2 L (1852)
de 35/2 (249) versus de 35/1.4 L (1175)
de 50/1.8 (92) versus de 50/1.2 L (1249)
de 135/2.8 SF (375) versus de 135/2 L (925)
Geen twijfel over mogelijk dat de L-versies in al die gevallen beter zijn, maar zijn ze de vaak enorme prijsverschillen wel waard? De niet-L-lenzen zijn immers stuk voor stuk ook goed. Bij de 135 is het prijsverschil niet zo groot, dus daar kan je wat makkelijker voor de L kiezen. Ik heb de 35/2 en wil die op termijn gaan upgraden omdat ik m zo ontiegelijk veel gebruik. Dan zie ik het nut van de investering wel. Bij de 50mm heb ik dat veel minder en ook bij de 85 (die ik (nog) niet heb) vraag ik me sterk of of de L-versie nou echt voor 1500 Euro beter presteert dan de gewone prime. Waarschjijnlijk als je m heel vaak gebruikt, maar anders?
Rood randje staat bij opdrachten ook een stuk professioneler, verder is ie veel robuuster en heeft hij een spatwaterdichte mount, en iets met aspherisch glas. Je zoeker is f1.2 bij de 85mm waardoor je makkelijker kijkt en het minder vermoeid werkt, verder is tie ongeveer minimaal 2/3 waardevast en wordt ie door eigenaren als hun beste koop ooit omschreven.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:53 schreef freud het volgende:
Ik heb de 85mm side by side geprobeerd, en boven de f2.8 is het verschil echt nihil. Dat was ook de mening van de fotograaf waar ik het mocht proberen overigens. Rood randje staat leuk, maar moet wel functioneel zijn.
Zou jij het toegeven als je 1500 euro teveel hebt uitgegeven?quote:Op donderdag 4 oktober 2007 15:01 schreef ..bennie het volgende:
[..]
Rood randje staat bij opdrachten ook een stuk professioneler, verder is ie veel robuuster en heeft hij een spatwaterdichte mount, en iets met aspherisch glas. Je zoeker is f1.2 bij de 85mm waardoor je makkelijker kijkt en het minder vermoeid werkt, verder is tie ongeveer minimaal 2/3 waardevast en wordt ie door eigenaren als hun beste koop ooit omschreven.
Volgens mij moet je dan met zo'n ding ( http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=11817 ) gaan werkenquote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:58 schreef CybPraetorian het volgende:
Misschien dat de echte Canon kenners het weten: is het mogelijk een Polfilter op een Canon Powershot S5 IS te plaatsen? zo ja, hoe?
Met behulp van de adapter voor een o.a. een zonneklep? en welke polfilters passen er dan op?
Je gebruikt inderdaad die zonnekap/voorzetlensadapter en kunt er dan filters van 58mm op gebruiken (tenzij je een Lensmate-adapter of een andere vreemdmerk voor 52 gebruikt)quote:Op donderdag 4 oktober 2007 14:58 schreef CybPraetorian het volgende:
Misschien dat de echte Canon kenners het weten: is het mogelijk een Polfilter op een Canon Powershot S5 IS te plaatsen? zo ja, hoe?
Met behulp van de adapter voor een o.a. een zonneklep? en welke polfilters passen er dan op?
quote:Op donderdag 4 oktober 2007 15:01 schreef ..bennie het volgende:
[..]
Rood randje staat bij opdrachten ook een stuk professioneler
Ja, zoals ik zei, hij is zonder twijfel beter. Maar hij is dan ook 1500 Euri duurder dan de 85/1.8, daar kan ik alle genoemde Niet-L-primes van kopen, plus een maand van eten met het hele gezin.quote:Op donderdag 4 oktober 2007 15:01 schreef ..bennie het volgende:
[..]
Rood randje staat bij opdrachten ook een stuk professioneler, verder is ie veel robuuster en heeft hij een spatwaterdichte mount, en iets met aspherisch glas. Je zoeker is f1.2 bij de 85mm waardoor je makkelijker kijkt en het minder vermoeid werkt, verder is tie ongeveer minimaal 2/3 waardevast en wordt ie door eigenaren als hun beste koop ooit omschreven.
ja dat is die adaptor die ik bedoel, maar kan er dan op die adaptor een polfilter geplaatst worden? zoja, welke polfilter...quote:Op donderdag 4 oktober 2007 15:14 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Volgens mij moet je dan met zo'n ding ( http://www.fotokonijnenbe(...)php?id_product=11817 ) gaan werkenIk heb dat op de Powershot A75 gehad
Same here.quote:
Ja, kanquote:Op vrijdag 5 oktober 2007 12:53 schreef CybPraetorian het volgende:
[..]
ja dat is die adaptor die ik bedoel, maar kan er dan op die adaptor een polfilter geplaatst worden? zoja, welke polfilter...
Klinkt goed! ik zal binnenkort eens een stop maken bij de lokale fotoboer...quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 13:27 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ja, kanJe kan er eigenlijk elk willekeurig filter op zetten wat voor die maat geschikt is. Elk type pola-filter is geschikt, maar als je ooit over wil schakelen op een spiegelreflex zou ik kijken naar een circulaire pola-filter.
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 10:34 schreef _Kaatje_ het volgende:
Ik wil een afstandsbediening aanschaffen bij mijn 400D, maar zie nu dat er een aantal mogelijkheden zijn.
1. Draadontspanner RS-60E3, bereik 60 cm wat ik eigenlijk erg weinig vind.
2. Draadloos RC-1 (¤25.-)
3. Draadloos RC-5 (¤21,-)
Wat zijn de verschillen tussen 2 en 3, en wat is het voordeel van een draadontspanner?
quote:En tegelijk ook nog een andere vraag, wat heb ik nodig om mijn flitser (EX-430) los van de camera te kunnen gebruiken? Dus om bijv. goed van opzij te kunnen flitsen? Of kan dat niet?
quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 10:34 schreef _Kaatje_ het volgende:
en wat is het voordeel van een draadontspanner?
quote:En tegelijk ook nog een andere vraag, wat heb ik nodig om mijn flitser (EX-430) los van de camera te kunnen gebruiken? Dus om bijv. goed van opzij te kunnen flitsen? Of kan dat niet?
quote:Canon EOS 40D + EF-S 17-55mm IS USM
Artikelnummer: 1211810
Voorraad status: Levertijd ca 5 werkdagen
¤ 1845,00
quote:Op zondag 7 oktober 2007 21:25 schreef buitenbeentje het volgende:
Hangt er van af wat je er mee gaat doen, maar op zich helemaal geen gekke set. Mocht je ooit naar een 5D willen upgraden, dan is deze lens niet meer bruikbaar.
Meestal zit er nog wel zoveel spanning op dat je er een paar opnamen uit kan persen. Beste is echter om hem even aan de stroom te leggen. Die van een EOS400D is binnen drie bakken koffie en een goed gesprek op werkspanning.quote:Op maandag 8 oktober 2007 13:47 schreef tim2308 het volgende:
Als ik een canon 400D koop, is de batterij dan (vrijwel) volledig opgeladen? of moet ie eerst thuis aan het stroom?
Ik heb bij mijn 350D de bijgeleverde accu alsmede een stuk of wat no-namesquote:En wat is jullie mening over niet-canon batterijen? Een winkel hier verkoopt ze zelfs in combinatie met de camera http://www.pixmania.com/f(...)-18.html#accessoires
Ik meen dat ik onlangs bij Calumet minder dan twee tientjes heb betaald voor zo'n kabeltje.quote:Op zaterdag 6 oktober 2007 12:37 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
een draadontspanner in welke vorm dan ook zorgt dat je geen druk meer op de ontspanner van je camera hoeft te zetten. De eerste bron van trillingen en bewegingsonscherpte ben je dan kwijt
[..]
Die heet voluit 'Off-camera Shoe Cord 2' en werkt ideaal wanneer je niet te ver bij je camera vandaan gaat zoals in onderstaand voorbeeld waar ie een G5 en een Speedlite550 met elkaar laat praten
[ afbeelding ]
Voor verder van de camera is het kabeltje niet echt aangenaam, het is ontzettend stug en nogal aan de prijs voor een vijfaderig draadje met twee flitsschoentjes (ca 70 eur)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |