abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51706545
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:29 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik begreep eruit dat ik niet zou accepteren dat mensen een weloverwogen keuze maken om kunstvoeding te geven.
Fout begrepen?
  zaterdag 21 juli 2007 @ 23:34:34 #2
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_51706595
Mwoah je zla het accepteren, maar sommige reacties van jou tonen dat niet.
Engaging Infinite Improbability Drive..
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 juli 2007 @ 23:35:54 #3
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_51706628
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:32 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]
Ja, anders had ik je wel gequote. Het was meer een nuancerende opmerking tussendoor....
pi_51706630
tvp-tje
Mama van Isa en Ties
pi_51706654
Tijdens mijn zwangerschap begreep ik niet dat iemand bewust kon kiezen voor kv. Dus geen bv wilde geven. Nu weet ik beter, ik heb zoveel redenen meegemaakt waarom ik kon stoppen, zo vaak getwijfeld en meer getwijfeld. Pijn, kloofjes, verstoppingen, lastig kolven op het werk, medicijnen, kritiek van mijn omgeving, Maandenlang nachten van 2 of 3 uur. Het 'magische gevoel' van bv begin ik nu langzaam te krijgen, maar ik snap nu wel dat anderen dat niet hebben of voelen. Nu pas snap ik dus dat anderen bewust voor kv kunnen kiezen. Ook een volgende keer zal het mijn keuze niet zijn, maar ik snap het nu wel.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
pi_51706659
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:35 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Ja, anders had ik je wel gequote. Het was meer een nuancerende opmerking tussendoor....
Ow, ok dan. Fout gedacht.
pi_51706703
Ja en ik denk dan ook weer, je hoeft toch niet alles van elkaar te snappen. Ik snap die drang daarnaar dan weer niet zo.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 juli 2007 @ 23:39:40 #8
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_51706719
Overigens is de term "kunstvoeding" in de TT misleidend. Het is geen kunstvoeding, het is voeding. Je kan hooguit zeggen dat het kunsttietenpap is.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 21 juli 2007 @ 23:40:29 #9
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_51706746
waarbij dat weer niet verward moet worden met pap uit kunsttieten...
  zaterdag 21 juli 2007 @ 23:41:16 #10
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51706765
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:39 schreef jessie het volgende:
Ja en ik denk dan ook weer, je hoeft toch niet alles van elkaar te snappen. Ik snap die drang daarnaar dan weer niet zo.
Ik vind dat wel belangrijk. Wanneer ik me in de keuze van een ander kan verplaatsen, vind ik het makkelijker daar begrip voor op te brengen.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
*OUD heilige*
pi_51706805
Ik dacht er ineens aan dat de term flesvoeding ook niet juist was.
En bij 'instant uiervoeding' voelen er zich vast weer mensen beledigd.
  zaterdag 21 juli 2007 @ 23:44:08 #12
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_51706846
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:40 schreef Swetsenegger het volgende:
waarbij dat weer niet verward moet worden met pap uit kunsttieten...
pi_51706850
Lol Swets daar dacht ik gelijk aan

Ja ik maak me daar dan echt niet druk om YPPY. Ik hoef ook geen begrip en hoef het ook niet op te brengen voor iemand anders die wel of geen flesse, borst, sillicone whatever voeding geeft.
De jan lul van het geheel.
Alles is gaan hangen, behalve me lach :)
Kutsch; tussen kut en kitsch
Het voelt heerlijk!!!!
  zaterdag 21 juli 2007 @ 23:45:01 #14
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_51706868
Nee, maar "KunstVoeding"(da's nu weer gangbaar ) vind ik ook heel fout, eigenlijk.
Losing love is like a window in your hart,
everybody sees you're blown apart, everbody sees the wind blow.
  zaterdag 21 juli 2007 @ 23:45:57 #15
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_51706885
Toch vind ik het met die poeder wel iets kunstmatigs hebben.

Ik heb wel altijd de drang om andere mensen te snappen, Jessie. Ik ben ook altijd heel erg nieuwsgierig naar wat anderen motiveert, maar ik doe daar verder weinig mee behalve mijn nieuwsgierigheid bevredigen.

Ik vind borstvoeding overigens zeker niet makkelijker dan flesvoeding. Bloed, zweet en tranen heeft het me gekost (letterlijk). Eigenlijk weet ik zelf niet eens waarom ik het toch koste wat kost vol wilde houden. Niet vanwege het feit dat ik het idee had dat ik daarmee het beste voor mijn kind deed, eigenlijk. Meer vanwege een soort koppigheid dat het mij toch ook moest lukken. Niet de beste beweegreden dus.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_51706903
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:45 schreef Leah het volgende:
Nee, maar "KunstVoeding"(da's nu weer gangbaar ) vind ik ook heel fout, eigenlijk.
Ja zeg, hoe dan?
''Poedermelk gemaakt uit melk van de koe bewerkt zodat ook mensenbaby's ervan groeien..."?
  zaterdag 21 juli 2007 @ 23:48:23 #17
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51706934
Kunstvoeding vind ik wel een goede naam. Het is en blijft een kunstmatig gemaakt iets.

In eerste instantie gaf ik bv omdat ik het beste wilde voor Anna. Later omdat ik zelf wilde blijven functioneren. Nu omdat het makkelijk is. Heb ik alle redenen gehad?
*OUD heilige*
  zaterdag 21 juli 2007 @ 23:50:24 #18
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_51706983
Phileine, het maakt me echt niet uit dat je me citeert, maar als je het doet doe het dan goed en laat dan zien dat je wel begrijpt wat ik schreef. Dat idee krijg ik niet als je alles verdraaid en er zelf maar iets van bakt. Daar irriteer ik me wel aan.

Ok tnx.
Iedere golf van de zee,
Die wild op het strand wordt gesmeten,
Brengt wel iets moois voor je mee.
Wat heb jij van de zee gekregen?
  zaterdag 21 juli 2007 @ 23:51:47 #19
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_51707015
Yppy, vrouw naar mijn hart.
Iedere golf van de zee,
  zaterdag 21 juli 2007 @ 23:56:11 #20
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_51707118
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:46 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Ja zeg, hoe dan?
''Poedermelk gemaakt uit melk van de koe bewerkt zodat ook mensenbaby's ervan groeien..."?
Nee . In mijn tijd heette dat gewoon flesvoeding
pi_51707148
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:56 schreef Leah het volgende:

[..]

Nee . In mijn tijd heette dat gewoon flesvoeding
Maakt mij niet uit hoor, maar ik dacht aan een keer toen iemand zei dat flesvoeding ook borstvoeding kon zijn.
  zaterdag 21 juli 2007 @ 23:59:56 #22
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_51707210
Ja, bv is natuurlijk en 'gewoon', maar dat betekent toch helemaal niet dat kv compleet onnatuurlijk en 'ongewoon' en daarom slecht moet zijn?

Echt.. het zal mij aan m'n bips roesten of iemand wel of niet bv geeft en waarom wel of niet. Ik voel me niet superieur omdat ik van plan ben bv te geven en ik zou me ook niet inferieur voelen als ik er voor kies om het straks niet te doen. Lekker boeien hoor.
quote:
Niet alleen bij dit onderwerp, maar ook bij het wel of niet werken van de moeders worden de discussies altijd zo persoonlijk en zo fel en ik begrijp soms echt niet waarom. Het lijkt soms op een soort concurrentiestrijd wie de beste moeder is en ik vind dat zo jammer.
Mee eens - alhoewel die felheid wel het meest opvalt bij bv/kv discussies trouwens.. terwijl dat nou juist voor mij iets is waar ik me echt niet druk over kan maken wat een ander kiest of hoe zij iets wil doen: kv is toch echt geen vergif of moordwapen of iets dergelijks
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
pi_51707269
Had ik ook niet gezegd, toch?
Eigenlijk zei ik alleen: "Waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan?''
  zondag 22 juli 2007 @ 00:02:41 #24
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_51707277
Dat zeg ik, in mijn tijd

Freek kwam uit het ziekenhuis, deed het overdag op de door mij gekolfde bv. 's Nachts kreeg ie nutrilon (lang verhaal, maar het was nou eenmaal zo)en ik vond het wel best. Mijn (overigens niet uitgezakte) tieten konden het aan, kind kon het aan. Iedereen blij
  zondag 22 juli 2007 @ 00:03:23 #25
131977 Neuk
It's a Brent New Day!!!
pi_51707292
oops
Iedere golf van de zee,
  zondag 22 juli 2007 @ 00:11:53 #26
28034 jellyrose
BoggleMeister
pi_51707470
quote:
Op zondag 22 juli 2007 00:02 schreef Bass-Miss het volgende:
Had ik ook niet gezegd, toch?
Eigenlijk zei ik alleen: "Waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan?''
Ik weet niet of dit een reactie op mijn post is.. maar wat jij makkelijk vindt is voor sommigen helemaal niet makkelijk of fijn of wat dan ook (De redenen WAAROM iemand dat niet zo vindt als jij zijn in jouw ogen misschien niet allemaal even valide, maar so what?)
Thoughts arrive like butterflies.
Red de zeehond!
pi_51707508
Daarom dat ik het vroeg.
  zondag 22 juli 2007 @ 00:27:04 #28
5177 Leah
I'm going to Graceland
pi_51707810
Ook nu verwoord ik het niet goed, maar helemaal weg dus. Sorry voor het topicvervuilende gehalte.

[ Bericht 49% gewijzigd door Leah op 22-07-2007 00:57:38 ]
pi_51709432
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:50 schreef Neuk het volgende:
Phileine, het maakt me echt niet uit dat je me citeert, maar als je het doet doe het dan goed en laat dan zien dat je wel begrijpt wat ik schreef. Dat idee krijg ik niet als je alles verdraaid en er zelf maar iets van bakt. Daar irriteer ik me wel aan.

Ok tnx.
Ik verdraaide niets, ik quote jouw post en het enige dat ik heb gedaan is de bullets toevoegen. Verder niets. Dat het jou dan stoort dat het opeens heel raar en rigide overkomt daar kan ik niets aan doen, jij zegt die dingen toch echt zelf .

[ Bericht 7% gewijzigd door phileine op 22-07-2007 09:13:24 ]
mooi he, alles
pi_51711308
koeienmelk is helemaal niet zo gezond voor mensen, en voor babies is er een veel beter alternatief. er zijn genoeg onderzoeken geweest dat borstvoeding beter is.

geen borstvoeding geven terwijl je het technisch kan, dat is gewoon kindermishandeling
  zondag 22 juli 2007 @ 09:41:04 #31
144006 chacama
Ondernemend!
pi_51711898
zo... er is behoorlijk doorgeschreven terwijl ik probeerde te slapen tussen de flesjes kunstvoeding door !

er is één zin van BM die ik wil gebruiken om aan te geven waarom ik me toch geroepen zou kunnen voelen me te verdedigen:

"Ik zei toch al eerder dat we in sommige gevallen blij mogen zijn dat er zoiets is als kunstvoeding.
Hoewel het dikwijls te snel gegeven wordt, maar dat is een andere discussie."

Dit klinkt in mijn oren erg veroordelend, kan je dat snappen?

Ik weet wel dat mensen soms over gaan op kunstvoeding puur omdat ze denken dat kindje niet genoeg krijgt,
of omdat kindje niet goed hapt. Tja, als dat nou PUUR en alleen de reden is om over te stappen...terwijl een moeder evt. best wel andere trucjes uit de kast zou willen halen maar hier gewoon niet aan denkt ofzo... ja... dan is het weleens een te snelle stap naar kunstvoeding.
MAAR, zoals inmiddels allang uit alle hoeken genoemd; zijn er gewoon ook veel andere redenen om over te stappen!
Jij kan niet zeggen of dat nou te snel is..of niet

Iets genuanceerder zou voor mij al minder gevoelig liggen
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 22 juli 2007 @ 09:48:29 #33
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_51711940
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:48 schreef YPPY het volgende:
Kunstvoeding vind ik wel een goede naam. Het is en blijft een kunstmatig gemaakt iets.
Kaas is toch ook geen kunstvoeding
  zondag 22 juli 2007 @ 10:01:08 #34
144006 chacama
Ondernemend!
pi_51712036
Ik kan me nog een uitspraak van mijn verloskundige herrineren:
"Borstvoeding is natuurlijk tot het voor moeder en kind niet meer natuurlijk is." En wat ze ermee wilde zeggen: Moeder en kind varen er wel bij als ze allebei lekker in hun vel zitten. Als de moeder zich dus niet prettig voelt bij het geven van borstvoeding om welke reden dan ook - voor of na de bevalling - dan wordt het onnatuurlijk en zal de baby deze signalen ook oppikken. Het wordt voor hem/haar dan ook onnatuurlijk.

Ik vond dit zelf een mooie manier van denken. Zo laat je iedereen vrij is zijn keuze.

Tot slot nog een opmerking van mijzelf:
Tot nu toe is regelmatig voorbij gekomen dat BV het beste is wat je je kind kunt geven. En dit doelt dan met name op de anti-stoffen en de darm-bescherming die in moedermelk zitten. Nu wordt tegenwoordig probiotica aan de poedermelk toegevoegd zodat het die extra functie van moedermelk nabootst.

En verder wil ik hier ook aan toevoegen dat het fijne van poedermelk is dat het constant is. Het verandert niet van voedingswaarde. Dit is iets waar je op kunt vertrouwen. Bij bv kun je soms gaan twijfelen. Aan de andere kant heeft bv weer het voordeel dat je dat altijd mag geven, dus ook als je kleintje dorst heeft is bv een prima dorstlesser en daar is poedermelk niet voor geschikt.

Het heeft dus allemaal zijn voors en tegens. Maar het belangrijkste is dat het voor jou goed voelt. En dat is iets persoonlijks. Niemand kan voor jou beslissen hoe je je voelt.

En tot slot. Zorg dat je nooit spijt krijgt van beslissingen die je neemt. Wanneer je dus besluit om bv te geven, zorg dan ook niet dat je spijt krijgt van die beslissing. Want het gevoel van: was ik maar nooit, is het erg 'onnatuurlijk'. En dit geldt ook voor de keuze voor poedermelk. Als je hiervoor kiest, laat je dan ook niet aan het twijfelen brengen. Niet door jezelf en ook niet door anderen. Alleen als jij de rust hebt bij een bepaalde voeding dan voelt jouw kindje dit ook en zal hier lekker op groeien.
pi_51712092
Mikael heeft nooit bv gehad dus ik ben al een slechte moeder. Krijgt ie sinds ie 9 maand is ook al geen flesvoeding meer Straks nemen ze me mijn kind nog af Ontaarde moeder die ik ben
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_51712289
quote:
Op zondag 22 juli 2007 09:41 schreef marit1978 het volgende:

er is één zin van BM die ik wil gebruiken om aan te geven waarom ik me toch geroepen zou kunnen voelen me te verdedigen:

"Ik zei toch al eerder dat we in sommige gevallen blij mogen zijn dat er zoiets is als kunstvoeding.
Hoewel het dikwijls te snel gegeven wordt, maar dat is een andere discussie."

Dit klinkt in mijn oren erg veroordelend, kan je dat snappen?

Iets genuanceerder zou voor mij al minder gevoelig liggen
Maar dat is ook zo. En dat ligt vooral bij de kinderartsen en het CB.
Hier vroegen ze me na het tweede bezoek of ik informatie wou over flesvoeding? Net of het de doodnormaalste zaak van de wereld is dat je na een paar weken overstapt.
En in ziekenhuizen gebeurt het regelmatig dat ze pasgeborenen gaan bijgeven, en nadien hoor je de moeders dat ze te weinig melk hadden...
Kun je dan nog van een bewuste keuze spreken?
pi_51712358
quote:
Op zondag 22 juli 2007 10:01 schreef chacama het volgende:
"Borstvoeding is natuurlijk tot het voor moeder en kind niet meer natuurlijk is." En wat ze ermee wilde zeggen: Moeder en kind varen er wel bij als ze allebei lekker in hun vel zitten. Als de moeder zich dus niet prettig voelt bij het geven van borstvoeding om welke reden dan ook - voor of na de bevalling - dan wordt het onnatuurlijk en zal de baby deze signalen ook oppikken. Het wordt voor hem/haar dan ook onnatuurlijk.

Ik vond dit zelf een mooie manier van denken. Zo laat je iedereen vrij is zijn keuze.

Tot slot nog een opmerking van mijzelf:
Tot nu toe is regelmatig voorbij gekomen dat BV het beste is wat je je kind kunt geven. En dit doelt dan met name op de anti-stoffen en de darm-bescherming die in moedermelk zitten. Nu wordt tegenwoordig probiotica aan de poedermelk toegevoegd zodat het die extra functie van moedermelk nabootst.

En verder wil ik hier ook aan toevoegen dat het fijne van poedermelk is dat het constant is. Het verandert niet van voedingswaarde. Dit is iets waar je op kunt vertrouwen. Bij bv kun je soms gaan twijfelen. Aan de andere kant heeft bv weer het voordeel dat je dat altijd mag geven, dus ook als je kleintje dorst heeft is bv een prima dorstlesser en daar is poedermelk niet voor geschikt.

Het heeft dus allemaal zijn voors en tegens. Maar het belangrijkste is dat het voor jou goed voelt. En dat is iets persoonlijks. Niemand kan voor jou beslissen hoe je je voelt.

En tot slot. Zorg dat je nooit spijt krijgt van beslissingen die je neemt. Wanneer je dus besluit om bv te geven, zorg dan ook niet dat je spijt krijgt van die beslissing. Want het gevoel van: was ik maar nooit, is het erg 'onnatuurlijk'. En dit geldt ook voor de keuze voor poedermelk. Als je hiervoor kiest, laat je dan ook niet aan het twijfelen brengen. Niet door jezelf en ook niet door anderen. Alleen als jij de rust hebt bij een bepaalde voeding dan voelt jouw kindje dit ook en zal hier lekker op groeien.
dit vind ik nu een mooi, en duidelijk verhaal en ik quote hem daarom lekker snel nog eens

prachtig verwoord die eerste alinea, en zo is het ook, het moet goed voelen , dát is wat telt.
net als spanningen tussen partners voelt een kind ook de spanning in de moeder zelf (of vader) en dan krijg je allerhande wisselwerkingen en domino effecten en vicieuze cirkels waar je ms in eerste instantie niet weet waar het vandaan komt.
[i]"you left me standing here, a long long time ago"[/i]
pi_51712420
quote:
Op zondag 22 juli 2007 10:01 schreef chacama het volgende:

Kan ik me helemaal in vinden .

Overigens heb ik als baby alleen maar kv gehad en ik ben er prima groot van geworden
Fake it till you make it...
  zondag 22 juli 2007 @ 11:45:42 #39
62233 Jelief
ikke lief!
pi_51713433
heeft iemand wel eens die 101 redenen om borstvoeding te geven gelezen. Als ik ergens van walg in het bvcircus dan is dat het wel. Alle mogelijke redenen worden uitgemolken om maar aan die 101 te komen. Ik maak mij sterk dat je opo deze manier net zo hard 101 redenen kan bedenken om fles/kunstvoeding te geven.
101 redenen

Ennuh ik ben ook groot geworden op flessen, maar dat heeft geen invloed gehad op mijn keuze.
Begin maar gewoon, op hoop van zegen.
Begin maar gewoon,hier en nu.
Je kunt niet alles voorzien.
Begin er maar gewoon aan te werken.
  zondag 22 juli 2007 @ 12:01:29 #40
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_51713723
quote:
Op zondag 22 juli 2007 11:45 schreef Jelief het volgende:
heeft iemand wel eens die 101 redenen om borstvoeding te geven gelezen. Als ik ergens van walg in het bvcircus dan is dat het wel. Alle mogelijke redenen worden uitgemolken om maar aan die 101 te komen. Ik maak mij sterk dat je opo deze manier net zo hard 101 redenen kan bedenken om fles/kunstvoeding te geven.
101 redenen

Ennuh ik ben ook groot geworden op flessen, maar dat heeft geen invloed gehad op mijn keuze.
Ik ging even zitten lezen en ik vind bijvoorbeeld deze al heel suggestief opgeschreven:
quote:
6. Het krijgen van kunstvoeding verhoogt voor een meisjesbaby het risico om later borstkanker te ontwikkelenVrouwen die als kind kunstvoeding kregen hebben als volwassene een grotere kans op het ontwikkelen van borstkanker. Voor zowel borstkanker voor de menopauze als borstkanker na de menopauze geldt, dat vrouwen die als kind borstvoeding kregen, zelfs al was dat maar van korte duur, 25% minder kans op het ontwikkelen van borstkanker hadden. Dit in vergelijking met vrouwen die kunstvoeding kregen.
Literatuurverwijzing
Als je het stukje tekst onder de titel leest blijkt daar uit dat bv de kans verkleint, dat is iets heel anders dan dat kv de kansen vergroot. Hooguit had de kop van het stukje dus kunnen zijn kv-meisjes hebben een grotere kans borstkanker te krijgen dan bv-meisjes.

Overigens wel interessant om te lezen die lijst.
[aanvulling] Maar doorlezen blijkt wel dat vooral kanker een mooie gelegenheid lijkt om met woorden de boel net even iets anders te doen lijken.
pi_51713791
quote:
Op zondag 22 juli 2007 11:45 schreef Jelief het volgende:

Het maakt voor mijn keuze ook niet zoveel uit, mijn moeder kon niet kiezen of ze bv gaf. Ik heb in de couveuse gelegen en ze vonden het allemaal veel te veel gedoe in het ziekenhuis als ze bv wilde geven (28 jaar geleden).
pi_51714137
quote:
Op zondag 22 juli 2007 12:01 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Ik ging even zitten lezen en ik vind bijvoorbeeld deze al heel suggestief opgeschreven:
[..]

Als je het stukje tekst onder de titel leest blijkt daar uit dat bv de kans verkleint, dat is iets heel anders dan dat kv de kansen vergroot. Hooguit had de kop van het stukje dus kunnen zijn kv-meisjes hebben een grotere kans borstkanker te krijgen dan bv-meisjes.

Overigens wel interessant om te lezen die lijst.
[aanvulling] Maar doorlezen blijkt wel dat vooral kanker een mooie gelegenheid lijkt om met woorden de boel net even iets anders te doen lijken.
het lijkt inderdaad zo van de maffia te komen.
  zondag 22 juli 2007 @ 12:24:16 #43
94046 PM-girl
Is geen haartje betoeterd...
pi_51714224
quote:
Op zaterdag 21 juli 2007 23:23 schreef Swetsenegger het volgende:
Och ik begrijp wel dat je verkeerde aannames mbt borstvoeding weerlegt. Het kan natuurlijk zo maar zij dat de moeder in kwestie verkeerde voorlichting heeft gekregen.

Maar simpelweg niet accepteren dat iemand anders een weloverwogen andere keuze maakt gaat wel er lijken op het verspreiden van het evangelie inderdaad.
De bovenste zin verklaart mijn felheid in sommige discussies.
De onderste niet, dat laat ik aan de ander over.
...maar weI in de aap gelogeerd :P
*
Ik stuur al sinds oktober 2006 PM's, word ik dan nu PM-woman?
Laat maar: PMS-girl it is.....
pi_51714570
Ik heb niet zo lang geleden ook een gesprek gehad met mijn moeder over borstvoeding en kunstvoeding. Ik ben met kunstvoeding opgegroeid maar ze gaf aan dat ze in die tijd (29 jaar geleden) helemaal niets over borstvoeding wist, haar schoonfamilie gaf allemaal de fles. Ze heeft er nu achteraf gezien, nu ze ziet dat ik er plezier in heb borstvoeding te geven, wel spijt van dat ze zelf niet is gaan informeren zodat ze meer keuze had gehad dan alleen de kunstvoeding te geven. Ik heb duidelijk aangegeven dat ik er absoluut geen problemen mee heb dat ik KV heb gekregen, maar kan me wel voorstellen dat ze meer keuze en betere informatie had willen hebben toen.

Ik weet niet eens precies waarom ik BV wilde geven, alleen dat ik het vanzelfsprekend vind. In mijn omgeving heb ik ook veel voorbeelden al ben ik veel langer doorgegaan dan hun met borstvoeding geven. Wel heeft het mij veel pijn gedaan en moeite gekost om Merlijn aan de borst te krijgen doordat hij in het ziekenhuis niet meer bij mij werd gebracht voor voeding maar ze hem zelf hadden gevoed. En vond ik het erg moeilijk om hem in de eerste weken iets anders erbij te moeten geven omdat hij de borst verkeerd pakte doordat hij ws de fles heeft gekregen en mijn productie zo niet goed op gang kwam.

Op het moment heb ik weer twee mooie kleine borsten zoals ze waren voor ik zwanger werd van Merlijn, alleen zitten er nog striemen op van de stuwing net na de bevalling toen. Alles is mooi netjes op de plaats teruggetrokken.
  zondag 22 juli 2007 @ 13:40:04 #45
82727 klein_spookje
Mama van het liefste meisje
pi_51716062
Ach leven en laten leven.
Bv is niet zaligmakend, is niet altijd makkelijk en ook niet altijd even gezond misschien. Ik heb met heel veel plezier ruim 2 jaar Mara de borst gegeven. Heel slechte begeleiding gehad omdat ik de eerste dat helemaal geen kraamhulp had en daarna 6 verschillende in de 7 dagen die volgde. De een wist het beter dan de ander en de ander wist niets enzenz.

Maar bleek allerlei allergieen te hebben ik moest voor 14 maanden op een heel streng dieet pff dat was afzien maar ik wilde perse doorgaan omdat het beter voor haar was (waarom had ze allergieen ik gaf toch bv) en vooral omdat zoewel de huistars, cb arts en verpleegkundige mij melde dat het niet vol te houden is voor een jonge moeder net bevalleen enz dus ik kon gewoon kiezen voor bv.
Ik heb het volghouden 14 maanden Mara was allergie vrij en na die 14 maanden kon ik alles weer eten zij was zelf met 2 jaar helemaal overal overheen.

Van mijn omgeving uit veel onbegrip waarom doe je je zelf dat aan stop toch beter, Mara groeide via de bv curve iets minder hard dan kv curve ga maar bjivoeden. OP mjin werk werd er belachenlijk gereageerd op de bv. Ik mocht door kolven tot ruim een jaar omdat ze niets anders mocht drinken. Maar mijn collega's hadden totaal geen begrip.
Ik werd gewoon uitgemaakt voor koe en loeiend liepen ze door de gang als ik zat te kolven.

ZO zijn er heel veel voorbeelden te noemen waar uit ikmerkte dat bv geven niet altijd normaal gevonden word. En het gebrek aan kennis daarvan.

Ik laat mensen in hun waarde als ze geen bv willen geven prima. Er zijn genoeg redenen omdat niet te doen. En waarom zou je perse iemand "dwingen" om bv te geven door te zeggen hoe goed het is en dat ze hun kind te kort doen door kv te geven. Dat is gewoon een schuld gevoel aan praten en je mening doordrukken.

Wel vraag ik altijd of ze iets willen horen over bv en als ze vragen hebben weten ze dat ze die altijd kunnen vragen maar overhalen zal ik niet doen. Mede ook omdat ze mij vaak genoeg hebben overgehaald om kv te gaan geven en dat voelt gewoon bagger als je niet gerespecteerd en gesteund word in je keuze.

Ik vind het ook knap dat er mensen zijn zoals BE die zeggen dat ze GEEN bv WILLEN geven. GOed kom voor je mening uit ga geen uitweg zoeken over hang borsten enz. Maar geef aan dat je het niet wilt.

Ondanks dat het moeilijk was heeft het voor mooie leuke en speciale momenten gezorgt en ga ik in december weer voor de 2 jaar bv. En nu hoop ik dat het makkelijker gaat door de kennis die ik heb.

LIefs joyce
pi_51716908
Wat ik jammer vind is dat veel vrouwen stoppen met bv na een maand of drie omdat ze dan weer gaan werken en niet zo gebonden willen zijn. Ze hebben dan eigenlijk ook nauwelijks de kans gehad om het makkelijker te hebben met 't geven van borstvoeding. Na 3 mnd kan een baby vaak sneller drinken, dus kost de voeding minder tijd, en de eerste opstartproblemen heb je dan ook wel gehad. En na 6 mnd kun je beginnen met bijvoeding, waardoor je ook minder gebonden bent aan je kind. Mijn jongste is nu 7mnd en kan nu veel makkelijker een middagje zonder mij dan eerst; met een soepstengel/fruit/beker thee (ze wil geen fles maar drinkt wel uit een rietjesbeker) redt ze zich nu ook prima. Die gebondenheid geldt eigenlijk alleen voor de eerste tijd, en ook vrouwen die eigenlijk wel langer zouden willen doorgaan stoppen toch omdat ze dat te moeilijk vinden. Langer zwangerschapsverlof oid zou daar misschien een oplossing voor zijn. Omdat ze zo vroeg stoppen is hun idee over bv moeizamer dan wanneer je langer door zou kunnen gaan.

Voluit heet t trouwens 'officieel' kunstmatige zuigelingenvoedig dacht ik, kunstvoeding is als afkorting daarvan bedoeld.. 'bekt' beter
  zondag 22 juli 2007 @ 15:09:24 #47
37150 livelink
keek op mijn week ( © DJ11)
pi_51718904
Nou, het is ook echt bijna niet vol te houden als je eenmaal gaat werken. Ik moet elke dag 1,5 uur heen en 1,5 uur terug met de bus. Dan moest ik kolfapparaat meeslepen en koeltas meenemen. Na de geboorte van Katja bleek dat er op mijn werk niks geregeld was mbt borstvoeding. Ik mocht de kamer van mijn baas gebruiken, maar ik had echt niet altijd de moed om hem uit zijn kamer weg te sturen. Er was geen koelkast en ik mocht de bv ook niet in de koelkast van de kantine stoppen, want dan kregen zij problemen met de keuringsdienst. Kortom, ik moest maar hopen dat de koelelementen de flesjes goed hielden van 07.30 's ochtends tot 19.00 's avonds. Nou, dan houdt het echt snel op, hoor. Ik heb nog tot 6 maanden gegeven, maar dat was echt slopend.

Toen Job geboren was, was er overigens inmiddels wel een aparte kolfkamer met koelkast waar alleen de vrouwen die kolfden de sleutel van kregen. Toen ging het ook een stuk beter, moet ik zeggen.
Als je goed om je heen kijkt zie je dat alles gekleurd is.
pi_51719103
volgens mij zijn de vrouwen die zeggen "nee, gedver, dankrijg ik hangtieten" vooral jonge meiden, die sowieso nog lang niet toe zijn aan kinderen, if at all... ik heb het in mijn omgeving iig nog nooit als argument gehoord van een kv gevende moeder.
het was of puur praktisch, of omdat ze "niets hebben met" meestal.
een enkele keer vanwege medicatie en bij mij was het dus in combinatie van de 3, maar 'het niets hebben' met als eerste reden, en was het de enige geweest, dan was het ook reden genoeg geweest om voor kv te kiezen.
pi_51866878
Hier inmiddels begonnen met de flesvoeding, en ben gelukkig met mijn keuze!
Heb enorme zwangerschaps jeuk gekregen de afgelopen dagen en sta op handen en voeten vol met vocht blaasjes en jeukende bultjes die open klappen, pijnlijk irritant en alleen te verhelpen met medicatie die je niet mag nemen als je bv geeft.
Ik kan nu dus fijn smeren en slikken en niet onbelangrijk slapen! Want een niet slapende moeder..... das slecht voor een kind! Soms heb je dus geen keuze, ook al dacht je van te voren van wel

Ik ben blij dat ik dus al van te voren besloten heb (vanwege andere medicatie) niet aan bv te beginnen, maar ik denk dat veel dames die bv zouden willen gaan geven op dat moment de jeuk ook niet te harden zouden vinden en dan snel voor fv zouden kiezen.
Mama van Isa en Ties
pi_51867942
Marlieske, fijn dat je gelukkig bent met je keuze, want dat lijkt me toch het belangrijkst!
Die jeuk... brrr fijn dat je nu lekker kan smeren en medicatie kan slikken tegen de jeuk!
pi_51870587
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 21:25 schreef marlieske het volgende:
Hier inmiddels begonnen met de flesvoeding, en ben gelukkig met mijn keuze!
Heb enorme zwangerschaps jeuk gekregen de afgelopen dagen en sta op handen en voeten vol met vocht blaasjes en jeukende bultjes die open klappen, pijnlijk irritant en alleen te verhelpen met medicatie die je niet mag nemen als je bv geeft.
Ik kan nu dus fijn smeren en slikken en niet onbelangrijk slapen! Want een niet slapende moeder..... das slecht voor een kind! Soms heb je dus geen keuze, ook al dacht je van te voren van wel

Ik ben blij dat ik dus al van te voren besloten heb (vanwege andere medicatie) niet aan bv te beginnen, maar ik denk dat veel dames die bv zouden willen gaan geven op dat moment de jeuk ook niet te harden zouden vinden en dan snel voor fv zouden kiezen.
Allereerst gefeliciteerd met de kleine, Marlieske!
Ik vind dat iedereen lekker zelf moet weten of zij haar kindje fles- of borstvoeding geeft. Om die reden had ik ook nog niet gereageerd op dit topic. Toch lurk ik hier wel omdat ik versteld sta van de felheid waarmee er op elkaar gereageerd word en zeker ook de kant van de flesvoeders laat zich hierin niet onbetwist. Daar kwam ik voor het eerst achter toen jij zo fel op mij reageerde na een fout begrepen post in het water/spatopic. Ik wilde me dus niet weer branden aan die -kennelijk- beladen topic, tot ik dit berichtje -toevallig weer van jou- las.
Ik heb bij mijn beide kinderen zwangerschapsjeuk gehad. Bij de eerste werd dat inderdaad -net als jij beschrijft- een niet te harden jeuk waarbij je jezelf van top tot teen letterlijk open krabt van ellende. Mijn arts -duidelijk niet thuis in de materie (het komt ook niet vaak voor)- gaf mij ook wat te smeren. Kennelijk is jouw huisarts beter op de hoogte, want ook ik kwam in de bijsluiter tegen dat je het beter niet kon geven i.c.m. borstvoeding. Ondanks de jeuk, ondanks de inmiddels open wonden, heb ik de medicatie aan de kant gegooid en na een week of 3 heeft het probleem zichzelf opgelost. Ook bij mijn 2e kindje heb ik geen seconde getwijfeld of ik bv zou gaan geven, ondanks opnieuw zwangerschapsjeuk. Het is maar hoe graag je iets wilt, denk ik.
Op het gevaar af dat ik je nu weer onbedoeld tegen de haren in strijk... Ik bedoel dit echt niet rot, maar ik krijg bij jouw posts een beetje het gevoel dat je alle redenen die je kunt vinden aangrijpt om voor jezelf (of anderen?) recht te praten dat je geen borstvoeding geeft... Waarom? Spijt het je zo dat het niet kan vanwege de medicatie? >>> Nogmaals: dit is geenszins cynisch bedoeld of wat dan ook, maar een serieuze vraag. Ik vind je namelijk iedere keer zo fel als het om dit onderwerp gaat. (Hoewel ik zoals gezegd meer bespeur bij flesvoedenden, dus misschien onderschat ik hoe je dat 'verdedigen' moet?)
Offtopic:
Zwangerschapsjeuk heeft te maken met je leverfunctie en je doet er verstandig aan om even met je arts te overleggen om bloed te laten prikken. In het geval dat je weer zwanger raakt (kweetut, loop op de zaken vooruit, maar het is nogal belangrijk) en je krijgt TIJDENS de zwangerschap extreme jeuk, laat dit dan ook doen. Zwangerschapsjeuk kan namelijk in bepaalde gevallen zeer gevaarlijk zijn voor het ongeboren kind.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 08:49:24 #52
156412 hestria
erg gastvrij
pi_51877765
ik snap wel dat mensen die FV geven vinden dat ze zich moeten verdedigen, overal waar je komt word bv opgehemelt, als iets goeds, gezelligs, vrolijk, prettig (en dat is ook zo, maar er word naar mijn inzien weinig ingespeeld op de negatieve kanten). Op tv, consulatie bureau, kraamzorg, verloskundige, zelfs op het Kinderdagverblijf en in het contact met andere moeders gaat het over BV. kortom je word heel de zwangerschap met je neus op de feiten gedrukt want BV is zo toppie. Als je dan besluit om FV te geven om wat voor reden dan ook krijg je het gevoel alsof je je tegen heel de wereld moet verantwoorden waarom je niet de perfecte BV gaat geven en je kind afdoet met gewone FV. En ja ik heb ook BV en FV gegeven, en heb discussies met mensen gehad over dit onderwerp.
Liefde is het enige dat zich vermenigvuldigt als je het deelt!
Trotse mama van Michelle en Dennis
  vrijdag 27 juli 2007 @ 08:53:27 #53
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_51877813
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik wil gaan doen. BV is wordt behoorlijk gepromoot, maar ik denk toch dat kunstvoeding niet slechter is.
Ik heb vreselijk gevoelige tepels, dus ik weet niet of ik bv wel kan verdragen.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 08:57:06 #54
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51877863
O, maar als je BV geeft moet je je ook verdedigen. Dat heb je bij beide, wat je ook kiest.
*OUD heilige*
  vrijdag 27 juli 2007 @ 08:58:25 #55
156412 hestria
erg gastvrij
pi_51877874
zie het niet als een aanval yppy, maar kun je mij uitleggen in welk opzicht je je bij BV moet verdedigen?
pi_51877898
Ik was tegelijk met 4 nichtjes zwanger. 3 Daarvan gingen bv geven 2 fv. Ik en een nichtje moesten in de laatste weken van de zwangerschap telkens uitleggen waarom we geen bv gingen geven. Toen iedereen bevallen was en de 3 die bv gingen geven met 4 maand dat nog deden moesten hun telkens uitleggen waarom ze met 4 maand nog bv gaven. Mensen hebben gewoon altijd wel ergens commentaar op. Geef je nu wel of geen bv
Liefde
Rij nooit harder dan je beschermengel kan vliegen!!
pi_51877928
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 08:58 schreef hestria het volgende:
zie het niet als een aanval yppy, maar kun je mij uitleggen in welk opzicht je je bij BV moet verdedigen?
Sommige mensen zien je als van de geitenwollensokkenbrigade...
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:02:42 #58
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_51877932
Nou na 6 weken moet men al kappen zogezegd,
ach met een flesje slaapt ze vast door,
met een flesje groeit ze vast beter,
die voeding van jou doet ook niets he ( wanneer ze lichter zijn)
die voeding van jou maakt ook maar vet ( wanneer ze te dik zijn)
pi_51877950
'' Hoe durf je in het openbaar te voeden!''
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:05:21 #60
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_51877966
ook zo een volgens mij
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:07:01 #61
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51877988
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 08:58 schreef hestria het volgende:
Als je stopt, ben je niet meer zo moe.
Papa wil ook een band opbouwen en dat kan alleen door een flesje.
Je kunt beter stoppen, want dan kun je doorslapen.
Als je 's avonds pap geeft, slaapt ze langer.
Met een flesje weet je wat ze binnenkrijgt.
Ze groeit te weinig, heb je wel genoeg melk?
Ze groeit te weinig, is je melk wel voedzaam genoeg?
Ze groeit te weinig, je moet met bijvoeding beginnen (CB arts notabene!)
Ze groeit te weinig, zou je niet een flesje geven?

En dan zal ik het maar niet hebben over de drama's met het kolven tijdens een crematie en in een dierentuin waar ik bijna een kwartier moest lopen in het donker naar een kolfruimte en o ja, problemen op het werk.
*OUD heilige*
pi_51877991
En ''hoe durf je te insinueren dat borstvoeding beter is.''
  Admin vrijdag 27 juli 2007 @ 09:13:27 #63
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_51878089
quote:
Op donderdag 26 juli 2007 22:54 schreef Mammietje het volgende:

[..]

Ik heb bij mijn beide kinderen zwangerschapsjeuk gehad. Bij de eerste werd dat inderdaad -net als jij beschrijft- een niet te harden jeuk waarbij je jezelf van top tot teen letterlijk open krabt van ellende. Mijn arts -duidelijk niet thuis in de materie (het komt ook niet vaak voor)- gaf mij ook wat te smeren. Kennelijk is jouw huisarts beter op de hoogte, want ook ik kwam in de bijsluiter tegen dat je het beter niet kon geven i.c.m. borstvoeding. Ondanks de jeuk, ondanks de inmiddels open wonden, heb ik de medicatie aan de kant gegooid en na een week of 3 heeft het probleem zichzelf opgelost. Ook bij mijn 2e kindje heb ik geen seconde getwijfeld of ik bv zou gaan geven, ondanks opnieuw zwangerschapsjeuk. Het is maar hoe graag je iets wilt, denk ik.
Op het gevaar af dat ik je nu weer onbedoeld tegen de haren in strijk... Ik bedoel dit echt niet rot, maar ik krijg bij jouw posts een beetje het gevoel dat je alle redenen die je kunt vinden aangrijpt om voor jezelf (of anderen?) recht te praten dat je geen borstvoeding geeft... Waarom? Spijt het je zo dat het niet kan vanwege de medicatie? >>> Nogmaals: dit is geenszins cynisch bedoeld of wat dan ook, maar een serieuze vraag. Ik vind je namelijk iedere keer zo fel als het om dit onderwerp gaat. (Hoewel ik zoals gezegd meer bespeur bij flesvoedenden, dus misschien onderschat ik hoe je dat 'verdedigen' moet?)
Sommige posts hier zijn werkelijk tenenkrommend.
Je maakt toch een keuze die jou goed dunkt en daar hoef je je niet voor te verdedigen, voor niemand.
Dat gebemoei altijd.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  Admin vrijdag 27 juli 2007 @ 09:14:48 #64
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_51878107
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:07 schreef Bass-Miss het volgende:
En ''hoe durf je te insinueren dat borstvoeding beter is.''
Nou maak je borst maar nat, dit duurt tot ze een jaar of 14 zijn.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

vrijdag 27 juli 2007 @ 09:20:18 #65
156412 hestria
erg gastvrij
pi_51878215
tja, ok daar kan niemand tegen op. dus eigenlijk wat commentaar en verdedigen betreft staan BV en FV gelijk, en kun je dus concluderen dat mensen altijd wat te zeiken hebben. Maar dan vraag ik me weer af waarom er in zo'n topic over en weer word geschermt met voor/nadelen door zowel FV als BV terwijl iedereen weet hoeveel je je keuze moet verdedigen. Is het dan niet beter om iedereen in zijn eigen keuze vrij te laten en het niet meer te hebben over eigen mening, maar meer over ervaring? ik bedoel in zowel Bv en Fv heb je problemen en commentaar, wat schieten we er mee op om in een topic nog eens extra de confrontatie aan te gaan?
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:21:42 #66
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51878242
Je kunt het ook zien als het je willen verplaatsen in en een ander en begrijpen waarom anderen bepaalde keuzes maken.
*OUD heilige*
pi_51878259
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:13 schreef yvonne het volgende:

[..]

Sommige posts hier zijn werkelijk tenenkrommend.
Je maakt toch een keuze die jou goed dunkt en daar hoef je je niet voor te verdedigen, voor niemand.
Dat gebemoei altijd.
het gebruik vh woord " rechtpraten" is wel grappig

eerst zeggen dat iedereen het zelf moet weten, en dan komen met "waarom praat je jouw keuze voor KV steeds recht"

het zal wel een foutje zijn, ze bedoelt natuurlijk "waarom heb je voor jezelf het gevoel dat je je keuze moet goedpraten voor anderen"
pi_51878287
Maar waarom mag er nu eigenlijk niet gezegd worden dat borstvoeding beter is?
  Admin vrijdag 27 juli 2007 @ 09:26:37 #69
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_51878326
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:21 schreef YPPY het volgende:
Je kunt het ook zien als het je willen verplaatsen in en een ander en begrijpen waarom anderen bepaalde keuzes maken.
Ok, maar wat precies begrijp je dan beter aan me als je weet dat ik flessenvoeding gaf, gekozen heb voor de Vrije School, liever met Dreft de afwas doe en maandverband boven tampons verkies?

vrijdag 27 juli 2007 @ 09:29:24 #70
156412 hestria
erg gastvrij
pi_51878387
ja maar yppy, als ik zo het topic en het vorige zo doorlees zie ik weinig in een ander verplaatsen er is niks mis mee met in een ander verplaatsen, alleen is mijn mening dat in voor zoveel mensen beladen onderwerp als dit je over het algemeen alleen maar negatieve reacties krijgt waarop nog meer negatieve reacties volgen en het hele topic in doorweekt raakt van alleen maar gepik op elkaar omdat mensen zich niet inleven en alleen maar hun eigen keuze willen verantwoorden omdat ze vinden dat hun keuze het beste is?
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:31:06 #71
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_51878416
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:26 schreef yvonne het volgende:

[..]

Ok, maar wat precies begrijp je dan beter aan me als je weet dat ik flessenvoeding gaf, gekozen heb voor de Vrije School, liever met Dreft de afwas doe en maandverband boven tampons verkies?
Aanvullend... wat valt er te begrijpen dan?

Alleen al vanuit de zgn wens om de keuze voor FV te willen begrijpen proef ik een oordeel. Omdat het dus in de ogen van degene met die wens dus blijkbaar wel beter is BV te geven, anders zou je je niet zo druk maken over het waarom van de keuze voor FV, als in 'ik snap niet waarom je daarvoor zou kiezen, dus ik wil wel eens de redenen horen zodat ik het beter kan begrijpen'.

Zo komt het op mij over dan iig, daar is waarom ik het gevoel krijg dat ik mijn keuze moet verdedigen.

Ik lees soms dingen in het bv topic dat ik echt denk 'mens, je bent gek dat je er nog mee door gaat', maar ik heb toch niet de rare behoefte om dat daar te gaan posten. Waarom niet? Omdat dat blijkbaar de keuze van die user is en wie ben ik om me daarmee te bemoeien...
pi_51878424
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:24 schreef Bass-Miss het volgende:
Maar waarom mag er nu eigenlijk niet gezegd worden dat borstvoeding beter is?
dat mag wel

alleen wordt het vaak gevolgd door de vraag "waarom doe je het dan niet, je wil toch het beste voor je kind"

alsof jij dan dus het beste voor je kind wilde en de ander niet, die kiest er moedwillig voor haar kind te kort te doen.

er zit vaak, en dat kun je toch niet ontkennen, een verkapt verwijt in de opmerking.
het feit dat sommige bijna kwaad worden als ze je argumenten horen om er voor te kiezen zegt ook al genoeg, zij bepalen dan dus even dat jij je kind te kort doet en zijn daarmee zogenaamd zo begaan dat ze er kwaad om worden
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:31:56 #73
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51878436
Ik ben iemand die alles wil snappen en begrijpen. Neem niet altijd zomaar iets aan. Ik heb geen enke tupperware bakje in huis, vind het maar duur spul. Stel nu dat jij de demonstraties zo fantastisch vindt dat je hele huis vol staat en er zelfs spagetti in kookt, dan wil ik graag weten wat jij er zo goed aan vindt. Waarom jij daarvoor kiest. Niet omdat ik het stom of slecht of fout vindt, maar meer uit nieuwsgierigheid. De kans is groot dat ik alsnog geen tupperware ga kopen, maar ik snap wel waarom jij het hebt.
*OUD heilige*
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:33:01 #74
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_51878465
Elke man wil tieten. Dus als je je zoon geen borstvoeding heeft, is de kans dat ie homo word aantoonbaar groter.
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
  Admin vrijdag 27 juli 2007 @ 09:33:54 #75
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_51878488
En waarom in Godsvredesnaam de uitdrukking "trots zijn op jezelf dat het gelukt is"
Wat nou!

Admin vrijdag 27 juli 2007 @ 09:35:22 #76
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_51878514
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:33 schreef Dangel het volgende:
Elke man wil tieten. Dus als je je zoon geen borstvoeding heeft, is de kans dat ie homo word aantoonbaar groter.
Dit is de eerste zinnige uitspraak sinds de start van deze reeks

pi_51878520
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:33 schreef yvonne het volgende:
En waarom in Godsvredesnaam de uitdrukking "trots zijn op jezelf dat het gelukt is"
Wat nou!
Wat is daar nou weer raar aan? . Je mag toch trots zijn op iets dat je lukt wat niet vanzelf (of zelfs heel moeilijk) ging?
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:36:51 #78
156412 hestria
erg gastvrij
pi_51878550
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:33 schreef Dangel het volgende:
dus volgens dat princiepe moet je meisjes juist geen BV geven, anders worden ze lesbisch
  Admin vrijdag 27 juli 2007 @ 09:37:56 #79
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_51878577
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:35 schreef Jarno het volgende:

[..]

Wat is daar nou weer raar aan? . Je mag toch trots zijn op iets dat je lukt wat niet vanzelf (of zelfs heel moeilijk) ging?
Dan was ik ook trots op de flessenvoeding die ik in de juiste hoeveelheid klaarmaakte.

Ik doelde meer op iets dat al door miljoenen vrouwen al eeuwenlang gedaan wordt.

vrijdag 27 juli 2007 @ 09:38:10 #80
140390 Dangel
Vive la Mort
pi_51878583
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:36 schreef hestria het volgende:

[..]

dus volgens dat princiepe moet je meisjes juist geen BV geven, anders worden ze lesbisch
als je meisjes geen borstvoeding geeft gaan ze dat compenseren door op latere leeftijd meer aan hun eigen tieten te zitten. Maar mits ze dat voor de webcam doen zie ik daar geen problemen in
Dans le foret, si noir que la nuit peut devenir, respirer
~Autumn, 2002
pi_51878615
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:37 schreef yvonne het volgende:

[..]

Dan was ik ook trots op de flessenvoeding die ik in de juiste hoeveelheid klaarmaakte.
Mag toch?
quote:
Ik doelde meer op iets dat al door miljoenen vrouwen al eeuwenlang gedaan wordt.
Dat maakt het nog niet vanzelfsprekend, of makkelijk.
"I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:39:32 #82
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51878616
quote:
Wat nou!
Moet ik me nu daarvoor gaan verantwoorden?
*OUD heilige*
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:40:11 #83
156412 hestria
erg gastvrij
pi_51878637
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:38 schreef Dangel het volgende:

[..]

als je meisjes geen borstvoeding geeft gaan ze dat compenseren door op latere leeftijd meer aan hun eigen tieten te zitten. Maar mits ze dat voor de webcam doen zie ik daar geen problemen in
dat voor de webcam doen daar heb ik weer problemen mee, moet er niet aan denken dat miesje over 15 jaar zo achter de webcam zit
  Admin vrijdag 27 juli 2007 @ 09:42:08 #84
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_51878676
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:39 schreef YPPY het volgende:

[..]

Moet ik me nu daarvoor gaan verantwoorden?
Nee

Als je een weloverwogen keuze maakt zou je je nergens voor hoeven te verantwoorden, mits je geen Bush heet.

vrijdag 27 juli 2007 @ 09:42:20 #85
1762 YPPY
Yppiaans
pi_51878679
Ik ga even opruimen. Veel plezier jullie verder.
*OUD heilige*
pi_51878787
quote:
Wat nou!
Met al dat opgehemel heb ik ook wel eens moeite, moet ik toegeven.
pi_51878804
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:31 schreef YPPY het volgende:
Ik ben iemand die alles wil snappen en begrijpen. Neem niet altijd zomaar iets aan. Ik heb geen enke tupperware bakje in huis, vind het maar duur spul. Stel nu dat jij de demonstraties zo fantastisch vindt dat je hele huis vol staat en er zelfs spagetti in kookt, dan wil ik graag weten wat jij er zo goed aan vindt. Waarom jij daarvoor kiest. Niet omdat ik het stom of slecht of fout vindt, maar meer uit nieuwsgierigheid. De kans is groot dat ik alsnog geen tupperware ga kopen, maar ik snap wel waarom jij het hebt.
ik snap niet waarom jij het wil snappen en dat dan iedere keer weer, bij een ieder die een andere keuze maakt dan jij, elke keer weer vragen "waarom dan niet, bv is het beste wat je je kind kan geven"

het komt toch over als verantwoorden, juist omdat je het zo persé wil snappen en juist dat gehamer op "het beste " , daar zit toch een verwijt in, al bedoel je dat ms niet zo, je kunt toch wel snappen dat het zo overkomt, lijkt me?

en wat nu als je de reden niet snapt?
word je daar onrustig van? breekt je hart voor het kind van een ander als een moeder een voor jou niet valide reden heeft?
de reden doet er toch niet toe in feite? je vergiftigt je kind niet met kv, een kind komt niets te kort aan voedingsstoffen, een kind wordt niet gegarandeerd allergisch voor van alles en nog wat, het is gewoon een gezonde, goede voeding.
dus waarom die behoefte het waarom te weten, iedere keer weer als er een dame zich aandient die vertelt dat ze kv geeft?
pi_51878851
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:46 schreef milagro het volgende:

en wat nu als je de reden niet snapt?
word je daar onrustig van? breekt je hart voor het kind van een ander als een moeder een voor jou niet valide reden heeft?
de reden doet er toch niet toe in feite? je vergiftigt je kind niet met kv, een kind komt niets te kort aan voedingsstoffen, een kind wordt niet gegarandeerd allergisch voor van alles en nog wat, het is gewoon een gezonde, goede voeding.
dus waarom die behoefte het waarom te weten, iedere keer weer als er een dame zich aandient die vertelt dat ze kv geeft?
Misschien omdat het niet gewoon een gezonde voeding is, maar wel een goede vervanging van de gewone voeding...
En we dus benieuwd zijn waarom mensen voor die vervanging kiezen?
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:50:28 #89
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51878896
En waarom niet gewoon dan, Bass-Miss?
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_51878920
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:48 schreef Bass-Miss het volgende:

[..]

Misschien omdat het niet gewoon een gezonde voeding is, maar wel een goede vervanging van de gewone voeding...
En we dus benieuwd zijn waarom mensen voor die vervanging kiezen?
het is dus wél een gewone gezonde voeding

dát is dus wat er bij sommigen maar niet in wil blijkbaar.
pi_51878944
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:51 schreef milagro het volgende:

[..]

het is dus wél een gewone gezonde voeding

dát is dus wat er bij sommigen maar niet in wil blijkbaar.
Ja, daahaag. Zo kan ik het ook:

Maar niet het allerbeste!
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:53:43 #92
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_51878979
Flesvoeding is niet "slechter" dan borstvoeding... In borstvoeding zitten alleen bepaalde stoffen dat je kindje bijvoorbeeld beschermt tegen allergieen die in je familie zitten.... Zo heb ik het begrepen.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:55:03 #93
12721 Sugar
...maakt plannen
pi_51879014
Dat klopt, Jarno.

Maar dat geldt dus voor zoveel dingen, dat ik de vraag naar "redenen" die dan zelfs "valide" moeten zijn ook niet begrijp. Of gewoon stom vind, eigenlijk. De vraag is suggestief en veroordelend. Vind ik.
Dat alle stoplichten groen zijn, de geluiden precies goed, de lucht blauwer dan anders, wind mee en het geluk achterop!
pi_51879016
Men probeert moedermelk zo goed mogelijk na te maken, en dat lukt steeds beter.
Hoewel ze dertig jaar geleden ook al zeiden dat het evengoed was...
Maar het blijft een vervangprodukt.
Let op, ik zeg daarmee niet dat het gif is.
pi_51879024
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:53 schreef Ticootje het volgende:
Flesvoeding is niet "slechter" dan borstvoeding
FV is niet ongezond, maar zeker niet gelijkwaardig aan BV.
quote:
... In borstvoeding zitten alleen bepaalde stoffen dat je kindje bijvoorbeeld beschermt tegen allergieen die in je familie zitten.... Zo heb ik het begrepen.
BV is ook het lichtst verteerbare van alle opties. Heel fijn bij krampjes en dergelijk. Om maar wat te noemen.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:56:22 #96
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_51879043
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:55 schreef Jarno het volgende:

[..]

[..]

BV is ook het lichtst verteerbare van alle opties. Heel fijn bij krampjes en dergelijk. Om maar wat te noemen.
maar je hebt toch ook hypoallergene voeding, dan kan er toch ook weinig fout gaan??
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:56:41 #97
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_51879055
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:52 schreef Jarno het volgende:

[..]

en dat is BV ook niet voor iedereen
pi_51879083
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:55 schreef Sugar het volgende:
Dat klopt, Jarno.

Maar dat geldt dus voor zoveel dingen, dat ik de vraag naar "redenen" die dan zelfs "valide" moeten zijn ook niet begrijp. Of gewoon stom vind, eigenlijk. De vraag is suggestief en veroordelend. Vind ik.
Nouja, wat ik in deel 1 al riep tegen BE: al prop je er Ongelood 95 in. Je hoeft je van mij echt niet te verantwoorden hoor. Waar ik op reageer zijn (hardnekkige) feitelijke onjuistheden dat kv gelijkwaardig aan bv zou zijn.

Heb je alle voors en tegen afgewogen, en beslis je daarna nog dat je fv wilt geven, al is het maar om je mooie borstjes, fine, lekker zelf weten. Maar kennelijk voélen een hoop mensen ook de behoefte zich te verdedigen? Als het echt je keuze is, laat lekker gaan dan.
  vrijdag 27 juli 2007 @ 09:57:47 #99
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_51879086
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:55 schreef Jarno het volgende:

[..]

[..]

pi_51879088
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:53 schreef Ticootje het volgende:
Flesvoeding is niet "slechter" dan borstvoeding... In borstvoeding zitten alleen bepaalde stoffen dat je kindje bijvoorbeeld beschermt tegen allergieen die in je familie zitten.... Zo heb ik het begrepen.
ja, daarom is flesvoeding wel minder goed dan borstvoeding, en dus ook slechter. toch?
maar er spelen meer dingen mee, en 1 van de dingen die volgens mij zeker zwaar tellen is het welbevinden van de moeder. als zij zich echt heel ellendig voelt bij borstvoeding, om wat voor reden dan ook, dan is voor die moeder en dat kind flesvoeding gewoon beter.
pi_51879100
quote:
Op vrijdag 27 juli 2007 09:52 schreef Jarno het volgende:

[..]

dat is BV soms ook niet, Jarno.

soms kost het de moeder zoveel moeite om aan 'de vraag" te voldoen, soms zit er niet genoeg voedingswaarde in je melk, en je kind maar huilen en huilen en te weinig aankomen, soms gaat een moeder er zowat aan onder door , die stress die het met zich meebrengt, een kind dat blijft komen voor meer, en mama kan gewoon niet meer.

ik vind het heel treurig dat er moeders zijn die denken dat ze falen, als de BV om wat voor reden dan ook gestaakt moet worden.
ik vind het ook heel treurig dat er dames zijn, die het BV geven dan blijven aanmoedigen, terwijl de moeder er overduidelijk half aan onder door gaat "hou vol, meid, je zal trots op jezelf zijn, als je het volhoudt, je geeft je kind het beste dat er is, het is zooooooooo belangrijk! je hebt A t/m K geprobeerd, probeer nu eerst L t/m Z ook eens, pas dan kun je zeggen 'ik heb echt ALLES gedaan' , en mag je stoppen "
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')