quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:29 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik begreep eruit dat ik niet zou accepteren dat mensen een weloverwogen keuze maken om kunstvoeding te geven.
Fout begrepen?
Ow, ok dan. Fout gedacht.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:35 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, anders had ik je wel gequote. Het was meer een nuancerende opmerking tussendoor....
Ik vind dat wel belangrijk. Wanneer ik me in de keuze van een ander kan verplaatsen, vind ik het makkelijker daar begrip voor op te brengen.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:39 schreef jessie het volgende:
Ja en ik denk dan ook weer, je hoeft toch niet alles van elkaar te snappen. Ik snap die drang daarnaar dan weer niet zo.
quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:40 schreef Swetsenegger het volgende:
waarbij dat weer niet verward moet worden met pap uit kunsttieten...
Ja zeg, hoe dan?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:45 schreef Leah het volgende:
Nee, maar "KunstVoeding"(da's nu weer gangbaar) vind ik ook heel fout, eigenlijk.
Neequote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:46 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ja zeg, hoe dan?
''Poedermelk gemaakt uit melk van de koe bewerkt zodat ook mensenbaby's ervan groeien..."?
Maakt mij niet uit hoor, maar ik dacht aan een keer toen iemand zei dat flesvoeding ook borstvoeding kon zijn.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:56 schreef Leah het volgende:
[..]
Nee. In mijn tijd heette dat gewoon flesvoeding
quote:Niet alleen bij dit onderwerp, maar ook bij het wel of niet werken van de moeders worden de discussies altijd zo persoonlijk en zo fel en ik begrijp soms echt niet waarom. Het lijkt soms op een soort concurrentiestrijd wie de beste moeder is en ik vind dat zo jammer.
Ik weet niet of dit een reactie op mijn post is.. maar wat jij makkelijk vindt is voor sommigen helemaal niet makkelijk of fijn of wat dan ookquote:Op zondag 22 juli 2007 00:02 schreef Bass-Miss het volgende:
Had ik ook niet gezegd, toch?
Eigenlijk zei ik alleen: "Waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan?''
Ik verdraaide niets, ik quote jouw post en het enige dat ik heb gedaan is de bullets toevoegen. Verder niets. Dat het jou dan stoort dat het opeens heel raar en rigide overkomt daar kan ik niets aan doen, jij zegt die dingen toch echt zelfquote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:50 schreef Neuk het volgende:
Phileine, het maakt me echt niet uit dat je me citeert, maar als je het doet doe het dan goed en laat dan zien dat je wel begrijpt wat ik schreef. Dat idee krijg ik niet als je alles verdraaid en er zelf maar iets van bakt. Daar irriteer ik me wel aan.
Ok tnx.
Kaas is toch ook geen kunstvoedingquote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:48 schreef YPPY het volgende:
Kunstvoeding vind ik wel een goede naam. Het is en blijft een kunstmatig gemaakt iets.
Maar dat is ook zo. En dat ligt vooral bij de kinderartsen en het CB.quote:Op zondag 22 juli 2007 09:41 schreef marit1978 het volgende:
er is één zin van BM die ik wil gebruiken om aan te geven waarom ik me toch geroepen zou kunnen voelen me te verdedigen:
"Ik zei toch al eerder dat we in sommige gevallen blij mogen zijn dat er zoiets is als kunstvoeding.
Hoewel het dikwijls te snel gegeven wordt, maar dat is een andere discussie."
Dit klinkt in mijn oren erg veroordelend, kan je dat snappen?
Iets genuanceerder zou voor mij al minder gevoelig liggen![]()
dit vind ik nu een mooi, en duidelijk verhaal en ik quote hem daarom lekker snel nog eensquote:Op zondag 22 juli 2007 10:01 schreef chacama het volgende:
Ik kan me nog een uitspraak van mijn verloskundige herrineren:
"Borstvoeding is natuurlijk tot het voor moeder en kind niet meer natuurlijk is." En wat ze ermee wilde zeggen: Moeder en kind varen er wel bij als ze allebei lekker in hun vel zitten. Als de moeder zich dus niet prettig voelt bij het geven van borstvoeding om welke reden dan ook - voor of na de bevalling - dan wordt het onnatuurlijk en zal de baby deze signalen ook oppikken. Het wordt voor hem/haar dan ook onnatuurlijk.
Ik vond dit zelf een mooie manier van denken. Zo laat je iedereen vrij is zijn keuze.
Tot slot nog een opmerking van mijzelf:
Tot nu toe is regelmatig voorbij gekomen dat BV het beste is wat je je kind kunt geven. En dit doelt dan met name op de anti-stoffen en de darm-bescherming die in moedermelk zitten. Nu wordt tegenwoordig probiotica aan de poedermelk toegevoegd zodat het die extra functie van moedermelk nabootst.
En verder wil ik hier ook aan toevoegen dat het fijne van poedermelk is dat het constant is. Het verandert niet van voedingswaarde. Dit is iets waar je op kunt vertrouwen. Bij bv kun je soms gaan twijfelen. Aan de andere kant heeft bv weer het voordeel dat je dat altijd mag geven, dus ook als je kleintje dorst heeft is bv een prima dorstlesser en daar is poedermelk niet voor geschikt.
Het heeft dus allemaal zijn voors en tegens. Maar het belangrijkste is dat het voor jou goed voelt. En dat is iets persoonlijks. Niemand kan voor jou beslissen hoe je je voelt.
En tot slot. Zorg dat je nooit spijt krijgt van beslissingen die je neemt. Wanneer je dus besluit om bv te geven, zorg dan ook niet dat je spijt krijgt van die beslissing. Want het gevoel van: was ik maar nooit, is het erg 'onnatuurlijk'. En dit geldt ook voor de keuze voor poedermelk. Als je hiervoor kiest, laat je dan ook niet aan het twijfelen brengen. Niet door jezelf en ook niet door anderen. Alleen als jij de rust hebt bij een bepaalde voeding dan voelt jouw kindje dit ook en zal hier lekker op groeien.
Kan ik me helemaal in vindenquote:Op zondag 22 juli 2007 10:01 schreef chacama het volgende:
Ik kan me nog een uitspraak van mijn verloskundige herrineren:
"Borstvoeding is natuurlijk tot het voor moeder en kind niet meer natuurlijk is." En wat ze ermee wilde zeggen: Moeder en kind varen er wel bij als ze allebei lekker in hun vel zitten. Als de moeder zich dus niet prettig voelt bij het geven van borstvoeding om welke reden dan ook - voor of na de bevalling - dan wordt het onnatuurlijk en zal de baby deze signalen ook oppikken. Het wordt voor hem/haar dan ook onnatuurlijk.
Ik vond dit zelf een mooie manier van denken. Zo laat je iedereen vrij is zijn keuze.
Ik ging even zitten lezen en ik vind bijvoorbeeld deze al heel suggestief opgeschreven:quote:Op zondag 22 juli 2007 11:45 schreef Jelief het volgende:
heeft iemand wel eens die 101 redenen om borstvoeding te geven gelezen. Als ik ergens van walg in het bvcircus dan is dat het wel. Alle mogelijke redenen worden uitgemolken om maar aan die 101 te komen. Ik maak mij sterk dat je opo deze manier net zo hard 101 redenen kan bedenken om fles/kunstvoeding te geven.
101 redenen
Ennuh ik ben ook groot geworden op flessen, maar dat heeft geen invloed gehad op mijn keuze.
Als je het stukje tekst onder de titel leest blijkt daar uit dat bv de kans verkleint, dat is iets heel anders dan dat kv de kansen vergroot. Hooguit had de kop van het stukje dus kunnen zijn kv-meisjes hebben een grotere kans borstkanker te krijgen dan bv-meisjes.quote:6. Het krijgen van kunstvoeding verhoogt voor een meisjesbaby het risico om later borstkanker te ontwikkelenVrouwen die als kind kunstvoeding kregen hebben als volwassene een grotere kans op het ontwikkelen van borstkanker. Voor zowel borstkanker voor de menopauze als borstkanker na de menopauze geldt, dat vrouwen die als kind borstvoeding kregen, zelfs al was dat maar van korte duur, 25% minder kans op het ontwikkelen van borstkanker hadden. Dit in vergelijking met vrouwen die kunstvoeding kregen.
Literatuurverwijzing
Het maakt voor mijn keuze ook niet zoveel uit, mijn moeder kon niet kiezen of ze bv gaf. Ik heb in de couveuse gelegen en ze vonden het allemaal veel te veel gedoe in het ziekenhuis als ze bv wilde gevenquote:Op zondag 22 juli 2007 11:45 schreef Jelief het volgende:
Ennuh ik ben ook groot geworden op flessen, maar dat heeft geen invloed gehad op mijn keuze.
het lijkt inderdaad zo van de maffia te komen.quote:Op zondag 22 juli 2007 12:01 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik ging even zitten lezen en ik vind bijvoorbeeld deze al heel suggestief opgeschreven:
[..]
Als je het stukje tekst onder de titel leest blijkt daar uit dat bv de kans verkleint, dat is iets heel anders dan dat kv de kansen vergroot. Hooguit had de kop van het stukje dus kunnen zijn kv-meisjes hebben een grotere kans borstkanker te krijgen dan bv-meisjes.
Overigens wel interessant om te lezen die lijst.
[aanvulling] Maar doorlezen blijkt wel dat vooral kanker een mooie gelegenheid lijkt om met woorden de boel net even iets anders te doen lijken.
De bovenste zin verklaart mijn felheid in sommige discussies.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:23 schreef Swetsenegger het volgende:
Och ik begrijp wel dat je verkeerde aannames mbt borstvoeding weerlegt. Het kan natuurlijk zo maar zij dat de moeder in kwestie verkeerde voorlichting heeft gekregen.
Maar simpelweg niet accepteren dat iemand anders een weloverwogen andere keuze maakt gaat wel er lijken op het verspreiden van het evangelie inderdaad.
Allereerst gefeliciteerd met de kleine, Marlieske!quote:Op donderdag 26 juli 2007 21:25 schreef marlieske het volgende:
Hier inmiddels begonnen met de flesvoeding, en ben gelukkig met mijn keuze!
Heb enorme zwangerschaps jeuk gekregen de afgelopen dagen en sta op handen en voeten vol met vocht blaasjes en jeukende bultjes die open klappen, pijnlijk irritant en alleen te verhelpen met medicatie die je niet mag nemen als je bv geeft.
Ik kan nu dus fijn smeren en slikken en niet onbelangrijk slapen! Want een niet slapende moeder..... das slecht voor een kind! Soms heb je dus geen keuze, ook al dacht je van te voren van wel![]()
Ik ben blij dat ik dus al van te voren besloten heb (vanwege andere medicatie) niet aan bv te beginnen, maar ik denk dat veel dames die bv zouden willen gaan geven op dat moment de jeuk ook niet te harden zouden vinden en dan snel voor fv zouden kiezen.
Sommige mensen zien je als van de geitenwollensokkenbrigade...quote:Op vrijdag 27 juli 2007 08:58 schreef hestria het volgende:
zie het niet als een aanval yppy, maar kun je mij uitleggen in welk opzicht je je bij BV moet verdedigen?
Als je stopt, ben je niet meer zo moe.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 08:58 schreef hestria het volgende:
zie het niet als een aanval yppy, maar kun je mij uitleggen in welk opzicht je je bij BV moet verdedigen?
Sommige posts hier zijn werkelijk tenenkrommend.quote:Op donderdag 26 juli 2007 22:54 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik heb bij mijn beide kinderen zwangerschapsjeuk gehad. Bij de eerste werd dat inderdaad -net als jij beschrijft- een niet te harden jeuk waarbij je jezelf van top tot teen letterlijk open krabt van ellende. Mijn arts -duidelijk niet thuis in de materie (het komt ook niet vaak voor)- gaf mij ook wat te smeren. Kennelijk is jouw huisarts beter op de hoogte, want ook ik kwam in de bijsluiter tegen dat je het beter niet kon geven i.c.m. borstvoeding. Ondanks de jeuk, ondanks de inmiddels open wonden, heb ik de medicatie aan de kant gegooid en na een week of 3 heeft het probleem zichzelf opgelost. Ook bij mijn 2e kindje heb ik geen seconde getwijfeld of ik bv zou gaan geven, ondanks opnieuw zwangerschapsjeuk. Het is maar hoe graag je iets wilt, denk ik.
Op het gevaar af dat ik je nu weer onbedoeld tegen de haren in strijk... Ik bedoel dit echt niet rot, maar ik krijg bij jouw posts een beetje het gevoel dat je alle redenen die je kunt vinden aangrijpt om voor jezelf (of anderen?) recht te praten dat je geen borstvoeding geeft... Waarom? Spijt het je zo dat het niet kan vanwege de medicatie? >>> Nogmaals: dit is geenszins cynisch bedoeld of wat dan ook, maar een serieuze vraag. Ik vind je namelijk iedere keer zo fel als het om dit onderwerp gaat. (Hoewel ik zoals gezegd meer bespeur bij flesvoedenden, dus misschien onderschat ik hoe je dat 'verdedigen' moet?)
Nou maak je borst maar nat, dit duurt tot ze een jaar of 14 zijn.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:07 schreef Bass-Miss het volgende:
En ''hoe durf je te insinueren dat borstvoeding beter is.''
het gebruik vh woord " rechtpraten" is wel grappigquote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:13 schreef yvonne het volgende:
[..]
Sommige posts hier zijn werkelijk tenenkrommend.
Je maakt toch een keuze die jou goed dunkt en daar hoef je je niet voor te verdedigen, voor niemand.
Dat gebemoei altijd.
Ok, maar wat precies begrijp je dan beter aan me als je weet dat ik flessenvoeding gaf, gekozen heb voor de Vrije School, liever met Dreft de afwas doe en maandverband boven tampons verkies?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:21 schreef YPPY het volgende:
Je kunt het ook zien als het je willen verplaatsen in en een ander en begrijpen waarom anderen bepaalde keuzes maken.
Aanvullend... wat valt er te begrijpen dan?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:26 schreef yvonne het volgende:
[..]
Ok, maar wat precies begrijp je dan beter aan me als je weet dat ik flessenvoeding gaf, gekozen heb voor de Vrije School, liever met Dreft de afwas doe en maandverband boven tampons verkies?
dat mag welquote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:24 schreef Bass-Miss het volgende:
Maar waarom mag er nu eigenlijk niet gezegd worden dat borstvoeding beter is?
Dit is de eerste zinnige uitspraak sinds de start van deze reeksquote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:33 schreef Dangel het volgende:
Elke man wil tieten. Dus als je je zoon geen borstvoeding heeft, is de kans dat ie homo word aantoonbaar groter.
Wat is daar nou weer raar aan?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:33 schreef yvonne het volgende:
En waarom in Godsvredesnaam de uitdrukking "trots zijn op jezelf dat het gelukt is"
Wat nou!
dus volgens dat princiepe moet je meisjes juist geen BV geven, anders worden ze lesbischquote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:33 schreef Dangel het volgende:
Elke man wil tieten. Dus als je je zoon geen borstvoeding heeft, is de kans dat ie homo word aantoonbaar groter.
Dan was ik ook trots op de flessenvoeding die ik in de juiste hoeveelheid klaarmaakte.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:35 schreef Jarno het volgende:
[..]
Wat is daar nou weer raar aan?. Je mag toch trots zijn op iets dat je lukt wat niet vanzelf (of zelfs heel moeilijk) ging?
als je meisjes geen borstvoeding geeft gaan ze dat compenseren door op latere leeftijd meer aan hun eigen tieten te zitten. Maar mits ze dat voor de webcam doen zie ik daar geen problemen inquote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:36 schreef hestria het volgende:
[..]
dus volgens dat princiepe moet je meisjes juist geen BV geven, anders worden ze lesbisch![]()
Mag toch?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:37 schreef yvonne het volgende:
[..]
Dan was ik ook trots op de flessenvoeding die ik in de juiste hoeveelheid klaarmaakte.
Dat maakt het nog niet vanzelfsprekend, of makkelijk.quote:Ik doelde meer op iets dat al door miljoenen vrouwen al eeuwenlang gedaan wordt.
Moet ik me nu daarvoor gaan verantwoorden?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:33 schreef yvonne het volgende:
En waarom in Godsvredesnaam de uitdrukking "trots zijn op jezelf dat het gelukt is"
Wat nou!
dat voor de webcam doen daar heb ik weer problemen mee, moet er niet aan denken dat miesje over 15 jaar zo achter de webcam zitquote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:38 schreef Dangel het volgende:
[..]
als je meisjes geen borstvoeding geeft gaan ze dat compenseren door op latere leeftijd meer aan hun eigen tieten te zitten. Maar mits ze dat voor de webcam doen zie ik daar geen problemen in
Neequote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:39 schreef YPPY het volgende:
[..]
Moet ik me nu daarvoor gaan verantwoorden?
Met al dat opgehemel heb ik ook wel eens moeite, moet ik toegeven.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:33 schreef yvonne het volgende:
Wat nou!
ik snap niet waarom jij het wil snappen en dat dan iedere keer weer, bij een ieder die een andere keuze maakt dan jij, elke keer weer vragen "waarom dan niet, bv is het beste wat je je kind kan geven"quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:31 schreef YPPY het volgende:
Ik ben iemand die alles wil snappen en begrijpen. Neem niet altijd zomaar iets aan. Ik heb geen enke tupperwarebakje in huis, vind het maar duur spul. Stel nu dat jij de demonstraties zo fantastisch vindt dat je hele huis vol staat en er zelfs spagetti
in kookt, dan wil ik graag weten wat jij er zo goed aan vindt. Waarom jij daarvoor kiest. Niet omdat ik het stom of slecht of fout vindt, maar meer uit nieuwsgierigheid. De kans is groot dat ik alsnog geen tupperware ga kopen, maar ik snap wel waarom jij het hebt.
Misschien omdat het niet gewoon een gezonde voeding is, maar wel een goede vervanging van de gewone voeding...quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:46 schreef milagro het volgende:
en wat nu als je de reden niet snapt?
word je daar onrustig van? breekt je hart voor het kind van een ander als een moeder een voor jou niet valide reden heeft?
de reden doet er toch niet toe in feite? je vergiftigt je kind niet met kv, een kind komt niets te kort aan voedingsstoffen, een kind wordt niet gegarandeerd allergisch voor van alles en nog wat, het is gewoon een gezonde, goede voeding.
dus waarom die behoefte het waarom te weten, iedere keer weer als er een dame zich aandient die vertelt dat ze kv geeft?
het is dus wél een gewone gezonde voedingquote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:48 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Misschien omdat het niet gewoon een gezonde voeding is, maar wel een goede vervanging van de gewone voeding...
En we dus benieuwd zijn waarom mensen voor die vervanging kiezen?
Ja, daahaag. Zo kan ik het ook:quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:51 schreef milagro het volgende:
[..]
het is dus wél een gewone gezonde voeding
dát is dus wat er bij sommigen maar niet in wil blijkbaar.
FV is niet ongezond, maar zeker niet gelijkwaardig aan BV.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:53 schreef Ticootje het volgende:
Flesvoeding is niet "slechter" dan borstvoeding
BV is ook het lichtst verteerbare van alle opties. Heel fijn bij krampjes en dergelijk. Om maar wat te noemen.quote:... In borstvoeding zitten alleen bepaalde stoffen dat je kindje bijvoorbeeld beschermt tegen allergieen die in je familie zitten.... Zo heb ik het begrepen.
maar je hebt toch ook hypoallergene voeding, dan kan er toch ook weinig fout gaan??quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:55 schreef Jarno het volgende:
[..]
FV is niet ongezond, maar zeker niet gelijkwaardig aan BV.
[..]
BV is ook het lichtst verteerbare van alle opties. Heel fijn bij krampjes en dergelijk. Om maar wat te noemen.
en dat is BV ook niet voor iedereenquote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:52 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, daahaag. Zo kan ik het ook:
Maar niet het allerbeste!
Nouja, wat ik in deel 1 al riep tegen BE: al prop je er Ongelood 95 in. Je hoeft je van mij echt niet te verantwoorden hoor. Waar ik op reageer zijn (hardnekkige) feitelijke onjuistheden dat kv gelijkwaardig aan bv zou zijn.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:55 schreef Sugar het volgende:
Dat klopt, Jarno.
Maar dat geldt dus voor zoveel dingen, dat ik de vraag naar "redenen" die dan zelfs "valide" moeten zijn ook niet begrijp. Of gewoon stom vind, eigenlijk. De vraag is suggestief en veroordelend. Vind ik.
quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:55 schreef Jarno het volgende:
[..]
FV is niet ongezond, maar zeker niet gelijkwaardig aan BV.
[..]
BV is ook het lichtst verteerbare van alle opties. Heel fijn bij krampjes en dergelijk. Om maar wat te noemen.
ja, daarom is flesvoeding wel minder goed dan borstvoeding, en dus ook slechter. toch?quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:53 schreef Ticootje het volgende:
Flesvoeding is niet "slechter" dan borstvoeding... In borstvoeding zitten alleen bepaalde stoffen dat je kindje bijvoorbeeld beschermt tegen allergieen die in je familie zitten.... Zo heb ik het begrepen.
dat is BV soms ook niet, Jarno.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 09:52 schreef Jarno het volgende:
[..]
Ja, daahaag. Zo kan ik het ook:
Maar niet het allerbeste!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |