quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:29 schreef Bass-Miss het volgende:
Ik begreep eruit dat ik niet zou accepteren dat mensen een weloverwogen keuze maken om kunstvoeding te geven.
Fout begrepen?
Ow, ok dan. Fout gedacht.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:35 schreef Swetsenegger het volgende:
[..]
Ja, anders had ik je wel gequote. Het was meer een nuancerende opmerking tussendoor....
Ik vind dat wel belangrijk. Wanneer ik me in de keuze van een ander kan verplaatsen, vind ik het makkelijker daar begrip voor op te brengen.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:39 schreef jessie het volgende:
Ja en ik denk dan ook weer, je hoeft toch niet alles van elkaar te snappen. Ik snap die drang daarnaar dan weer niet zo.
quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:40 schreef Swetsenegger het volgende:
waarbij dat weer niet verward moet worden met pap uit kunsttieten...
Ja zeg, hoe dan?quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:45 schreef Leah het volgende:
Nee, maar "KunstVoeding"(da's nu weer gangbaar) vind ik ook heel fout, eigenlijk.
Neequote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:46 schreef Bass-Miss het volgende:
[..]
Ja zeg, hoe dan?
''Poedermelk gemaakt uit melk van de koe bewerkt zodat ook mensenbaby's ervan groeien..."?
Maakt mij niet uit hoor, maar ik dacht aan een keer toen iemand zei dat flesvoeding ook borstvoeding kon zijn.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:56 schreef Leah het volgende:
[..]
Nee. In mijn tijd heette dat gewoon flesvoeding
quote:Niet alleen bij dit onderwerp, maar ook bij het wel of niet werken van de moeders worden de discussies altijd zo persoonlijk en zo fel en ik begrijp soms echt niet waarom. Het lijkt soms op een soort concurrentiestrijd wie de beste moeder is en ik vind dat zo jammer.
Ik weet niet of dit een reactie op mijn post is.. maar wat jij makkelijk vindt is voor sommigen helemaal niet makkelijk of fijn of wat dan ookquote:Op zondag 22 juli 2007 00:02 schreef Bass-Miss het volgende:
Had ik ook niet gezegd, toch?
Eigenlijk zei ik alleen: "Waarom moeilijk doen als het makkelijk ook kan?''
Ik verdraaide niets, ik quote jouw post en het enige dat ik heb gedaan is de bullets toevoegen. Verder niets. Dat het jou dan stoort dat het opeens heel raar en rigide overkomt daar kan ik niets aan doen, jij zegt die dingen toch echt zelfquote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:50 schreef Neuk het volgende:
Phileine, het maakt me echt niet uit dat je me citeert, maar als je het doet doe het dan goed en laat dan zien dat je wel begrijpt wat ik schreef. Dat idee krijg ik niet als je alles verdraaid en er zelf maar iets van bakt. Daar irriteer ik me wel aan.
Ok tnx.
Kaas is toch ook geen kunstvoedingquote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:48 schreef YPPY het volgende:
Kunstvoeding vind ik wel een goede naam. Het is en blijft een kunstmatig gemaakt iets.
Maar dat is ook zo. En dat ligt vooral bij de kinderartsen en het CB.quote:Op zondag 22 juli 2007 09:41 schreef marit1978 het volgende:
er is één zin van BM die ik wil gebruiken om aan te geven waarom ik me toch geroepen zou kunnen voelen me te verdedigen:
"Ik zei toch al eerder dat we in sommige gevallen blij mogen zijn dat er zoiets is als kunstvoeding.
Hoewel het dikwijls te snel gegeven wordt, maar dat is een andere discussie."
Dit klinkt in mijn oren erg veroordelend, kan je dat snappen?
Iets genuanceerder zou voor mij al minder gevoelig liggen![]()
dit vind ik nu een mooi, en duidelijk verhaal en ik quote hem daarom lekker snel nog eensquote:Op zondag 22 juli 2007 10:01 schreef chacama het volgende:
Ik kan me nog een uitspraak van mijn verloskundige herrineren:
"Borstvoeding is natuurlijk tot het voor moeder en kind niet meer natuurlijk is." En wat ze ermee wilde zeggen: Moeder en kind varen er wel bij als ze allebei lekker in hun vel zitten. Als de moeder zich dus niet prettig voelt bij het geven van borstvoeding om welke reden dan ook - voor of na de bevalling - dan wordt het onnatuurlijk en zal de baby deze signalen ook oppikken. Het wordt voor hem/haar dan ook onnatuurlijk.
Ik vond dit zelf een mooie manier van denken. Zo laat je iedereen vrij is zijn keuze.
Tot slot nog een opmerking van mijzelf:
Tot nu toe is regelmatig voorbij gekomen dat BV het beste is wat je je kind kunt geven. En dit doelt dan met name op de anti-stoffen en de darm-bescherming die in moedermelk zitten. Nu wordt tegenwoordig probiotica aan de poedermelk toegevoegd zodat het die extra functie van moedermelk nabootst.
En verder wil ik hier ook aan toevoegen dat het fijne van poedermelk is dat het constant is. Het verandert niet van voedingswaarde. Dit is iets waar je op kunt vertrouwen. Bij bv kun je soms gaan twijfelen. Aan de andere kant heeft bv weer het voordeel dat je dat altijd mag geven, dus ook als je kleintje dorst heeft is bv een prima dorstlesser en daar is poedermelk niet voor geschikt.
Het heeft dus allemaal zijn voors en tegens. Maar het belangrijkste is dat het voor jou goed voelt. En dat is iets persoonlijks. Niemand kan voor jou beslissen hoe je je voelt.
En tot slot. Zorg dat je nooit spijt krijgt van beslissingen die je neemt. Wanneer je dus besluit om bv te geven, zorg dan ook niet dat je spijt krijgt van die beslissing. Want het gevoel van: was ik maar nooit, is het erg 'onnatuurlijk'. En dit geldt ook voor de keuze voor poedermelk. Als je hiervoor kiest, laat je dan ook niet aan het twijfelen brengen. Niet door jezelf en ook niet door anderen. Alleen als jij de rust hebt bij een bepaalde voeding dan voelt jouw kindje dit ook en zal hier lekker op groeien.
Kan ik me helemaal in vindenquote:Op zondag 22 juli 2007 10:01 schreef chacama het volgende:
Ik kan me nog een uitspraak van mijn verloskundige herrineren:
"Borstvoeding is natuurlijk tot het voor moeder en kind niet meer natuurlijk is." En wat ze ermee wilde zeggen: Moeder en kind varen er wel bij als ze allebei lekker in hun vel zitten. Als de moeder zich dus niet prettig voelt bij het geven van borstvoeding om welke reden dan ook - voor of na de bevalling - dan wordt het onnatuurlijk en zal de baby deze signalen ook oppikken. Het wordt voor hem/haar dan ook onnatuurlijk.
Ik vond dit zelf een mooie manier van denken. Zo laat je iedereen vrij is zijn keuze.
Ik ging even zitten lezen en ik vind bijvoorbeeld deze al heel suggestief opgeschreven:quote:Op zondag 22 juli 2007 11:45 schreef Jelief het volgende:
heeft iemand wel eens die 101 redenen om borstvoeding te geven gelezen. Als ik ergens van walg in het bvcircus dan is dat het wel. Alle mogelijke redenen worden uitgemolken om maar aan die 101 te komen. Ik maak mij sterk dat je opo deze manier net zo hard 101 redenen kan bedenken om fles/kunstvoeding te geven.
101 redenen
Ennuh ik ben ook groot geworden op flessen, maar dat heeft geen invloed gehad op mijn keuze.
Als je het stukje tekst onder de titel leest blijkt daar uit dat bv de kans verkleint, dat is iets heel anders dan dat kv de kansen vergroot. Hooguit had de kop van het stukje dus kunnen zijn kv-meisjes hebben een grotere kans borstkanker te krijgen dan bv-meisjes.quote:6. Het krijgen van kunstvoeding verhoogt voor een meisjesbaby het risico om later borstkanker te ontwikkelenVrouwen die als kind kunstvoeding kregen hebben als volwassene een grotere kans op het ontwikkelen van borstkanker. Voor zowel borstkanker voor de menopauze als borstkanker na de menopauze geldt, dat vrouwen die als kind borstvoeding kregen, zelfs al was dat maar van korte duur, 25% minder kans op het ontwikkelen van borstkanker hadden. Dit in vergelijking met vrouwen die kunstvoeding kregen.
Literatuurverwijzing
Het maakt voor mijn keuze ook niet zoveel uit, mijn moeder kon niet kiezen of ze bv gaf. Ik heb in de couveuse gelegen en ze vonden het allemaal veel te veel gedoe in het ziekenhuis als ze bv wilde gevenquote:Op zondag 22 juli 2007 11:45 schreef Jelief het volgende:
Ennuh ik ben ook groot geworden op flessen, maar dat heeft geen invloed gehad op mijn keuze.
het lijkt inderdaad zo van de maffia te komen.quote:Op zondag 22 juli 2007 12:01 schreef Brighteyes het volgende:
[..]
Ik ging even zitten lezen en ik vind bijvoorbeeld deze al heel suggestief opgeschreven:
[..]
Als je het stukje tekst onder de titel leest blijkt daar uit dat bv de kans verkleint, dat is iets heel anders dan dat kv de kansen vergroot. Hooguit had de kop van het stukje dus kunnen zijn kv-meisjes hebben een grotere kans borstkanker te krijgen dan bv-meisjes.
Overigens wel interessant om te lezen die lijst.
[aanvulling] Maar doorlezen blijkt wel dat vooral kanker een mooie gelegenheid lijkt om met woorden de boel net even iets anders te doen lijken.
De bovenste zin verklaart mijn felheid in sommige discussies.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 23:23 schreef Swetsenegger het volgende:
Och ik begrijp wel dat je verkeerde aannames mbt borstvoeding weerlegt. Het kan natuurlijk zo maar zij dat de moeder in kwestie verkeerde voorlichting heeft gekregen.
Maar simpelweg niet accepteren dat iemand anders een weloverwogen andere keuze maakt gaat wel er lijken op het verspreiden van het evangelie inderdaad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |