Neuh. Daar zijn leukere dingen voor. ("Raaahhh! Waar zijn mijn documenten!")quote:Op maandag 16 juli 2007 10:26 schreef hamkaastosti het volgende:
ik zou de honkbalknuppel weer eens afstoffen
Neuh, paar duizend lui. Ambtenarenorganisatie, voorzien van de nodig parkinsonfiguren.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:26 schreef rival het volgende:
klein bedrijf?
dus ben je geen systeembeheerder maar zit je gewoon eerste lijns helpdesk te doenquote:Op maandag 16 juli 2007 10:28 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Neuh, paar duizend lui. Ambtenarenorganisatie, voorzien van de nodig parkinsonfiguren.
quote:Op maandag 16 juli 2007 10:29 schreef rival het volgende:
[..]
dus ben je geen systeembeheerder maar zit je gewoon eerste lijns helpdesk te doen
quote:Op maandag 16 juli 2007 10:25 schreef Maisnon het volgende:
Laats ook zo'n brandweer, die moest allemaal vuur blussen, pff.
quote:Op maandag 16 juli 2007 10:25 schreef ruud.nl het volgende:
Altijd leuk om systeembeheerders voor de gek te houden!![]()
Nee, mijn werk is dus fokken. En niet onnozele gebruikers aanhoren met hun stompzinnige leuterverhalen.quote:
Moeten sociale werkplaatsen datquote:Op maandag 16 juli 2007 10:35 schreef Gizmo112 het volgende:
Leuk bedrijf, maken jullie wel winst ?
klinkt weer erg eerste lijnsquote:Op maandag 16 juli 2007 10:38 schreef vogeltjesdans het volgende:
kan je gebruiker blabla send on behalf rechten geven op mailbox zusenzo? Change die en die."
(klikkerdeklik) "OKee, gedaan."
"Okee bedankt! Doei!"
"Zelfde, dag"
![]()
quote:Op maandag 16 juli 2007 10:38 schreef tvvanham2002 het volgende:
Een echt systeembeheerder heeft geen last van gebruikers. Zoiets heet een supportslet.
quote:Op maandag 16 juli 2007 10:29 schreef rival het volgende:
[..]
dus ben je geen systeembeheerder maar zit je gewoon eerste lijns helpdesk te doen
Eerstelijns en exchange beheer?quote:
Pillen denk ikquote:Op maandag 16 juli 2007 10:31 schreef Flurry het volgende:
lol wat gebruikt die gast?
Ik zit hier ook achter topdesk incidenten in te voeren en te behandelen.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Jij hebt zo te horen geen verstand van ITIL. De moeilijke incidenten komen hier ook binnen, wat de helpdesk niet kan doen en wel dringend is wordt meteen doorgesluisd naar ons.
de rest komt in topdesk en wordt over een dag of drie wel behandeld
[..]
Eerstelijns en exchange beheer?Hier toch niet, al was het maar vanwege rechten
Tis ook onzin, ik was ook een tijd systeembeheerder ergens, krijg je zeker wel te maken met gebruikers.. jij beheert de systemen van die gebruikers dus voor allerlei vragen moeten ze bij jou zijn.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Jij hebt zo te horen geen verstand van ITIL. De moeilijke incidenten komen hier ook binnen, wat de helpdesk niet kan doen en wel dringend is wordt meteen doorgesluisd naar ons.
de rest komt in topdesk en wordt over een dag of drie wel behandeld
[..]
Eerstelijns en exchange beheer?Hier toch niet, al was het maar vanwege rechten
de moeilijke incidenten komen hier gelijk binnen!quote:Op maandag 16 juli 2007 10:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Jij hebt zo te horen geen verstand van ITIL. De moeilijke incidenten komen hier ook binnen, wat de helpdesk niet kan doen en wel dringend is wordt meteen doorgesluisd naar ons.
Ja chill programmaquote:Op maandag 16 juli 2007 10:43 schreef Silven het volgende:
[..]
Ik zit hier ook achter topdesk incidenten in te voeren en te behandelen.![]()
quote:Op maandag 16 juli 2007 10:43 schreef Ps2K het volgende:
Oh en nog een klassieker:
Luser: "Jij hebt gisteren achter mijn pc gezeten en nu doet de cd-rom speler het niet meer!"
Ik: Ik kom wel even langs, ik was toch van plan koffie te halen
*Opent cd-rom speler om de cd op beschadigingen te controleren.*
* Draait cdtje om, laatje dicht*
Ik: Probeer het zo nog eens
Luser:![]()
Wat eggstc zegt.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:44 schreef rival het volgende:
[..]
de moeilijke incidenten komen hier gelijk binnen!
een pc die niet opstart en iemand send on behalf rechten (sinds wanneer doet de eerste lijns dat niet meer in een bedrijf?????) geven is wel moeilijk ja
oke vooruit dan maarquote:Op maandag 16 juli 2007 10:48 schreef vogeltjesdans het volgende:
Geen rechten op AD voor de helpdesk.
Dan heb je toch bij het verkeerde bedrijf gewerkt. Als je met gebruikers te maken hebt gehad - wat ongetwijfeld voorkomt - zou dit ten eerste nooit direct zijn, en het moet iets zijn waarvan het niet door zowel de 1ste als 2de (3de?) lijns support kon worden afgevangen.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:43 schreef EggsTC het volgende:
Tis ook onzin, ik was ook een tijd systeembeheerder ergens, krijg je zeker wel te maken met gebruikers.. jij beheert de systemen van die gebruikers dus voor allerlei vragen moeten ze bij jou zijn.
Lok tent verhaal.
Dat valt je nog vies tegen, maar dat wisselt natuurlijk per bedrijf. Op het moment krijg ik alleen vragen van key users en developers. Maar het gebeurt ook bij bedrijven dat users je direct kunnen bellenquote:Op maandag 16 juli 2007 10:55 schreef tvvanham2002 het volgende:
En ik kan me niet voorstellen dat een gemiddelde systeembeheerder de hele dat soort vragen zit te beantwoorden, een beetje pro systeembeheerder is gewoon 90% van de tijd dedicated bezig aan allerlei andere taken. Zo niet, dan ga je maar eens een andere functietitel aanvragen.
Ik heb ze alle 3quote:
Hier hetzelfde, ik heb dus ook systeembeheer / helpdesk gedaan ben het ook beu, ik ga ook lekker DEV-enquote:Op maandag 16 juli 2007 10:43 schreef Ps2K het volgende:
Dat is de reden dat ik ben gekapt met systeembeheer en nu gewoon SAP Basis doe. Developers hebben over het algemeen meer hersens dan eindgebruikers
De maat was vol na mijn laatste stage:
- Twee klanten die het voorelkaar kregen om een HP DAT tape verkeerd om in de tapedrive te rammen. (Ik heb het gebrobeert met een defecte drive... ik weet nog steeds niet hoe ze het voorelkaar kregen)
- Voor een prio 1 netwerkstoring 80km rijden om een utp kabeltje in een laptop te drukken... (Klant eiste dat er voor ieder incident iemand langs kwam, en betaalde de kilometers en uren ook zonder problemen)
- Gierige klanten zonder service contract die toch met spoed geholpen willen worden.
- Managers zonder technische kennis maar proberen vol te houden dat ze alles weten.
- Kwaad worden omdat ik hun brakke NT 3.51 server niet eens wil aanraken. (1,5 jaar geen backup gedraait en het geheel zag er zeer instabiel uit)
Oh en nog een klassieker:
Luser: "Jij hebt gisteren achter mijn pc gezeten en nu doet de cd-rom speler het niet meer!"
Ik: Ik kom wel even langs, ik was toch van plan koffie te halen
*Opent cd-rom speler om de cd op beschadigingen te controleren.*
* Draait cdtje om, laatje dicht*
Ik: Probeer het zo nog eens
Luser:![]()
Nee computers zijn de shit, het zijn alleen de gebruikers die dood mogen vallen.quote:Op maandag 16 juli 2007 12:03 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Worden jullie computers dan nooit zat?
Nee. De mensen die er niet mee om kunnen gaan wel. Schijtziek word je ervan.quote:Op maandag 16 juli 2007 12:03 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Worden jullie computers dan nooit zat?
quote:Op maandag 16 juli 2007 12:05 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Nee computers zijn de shit, het zijn alleen de gebruikers die dood mogen vallen.
quote:Op maandag 16 juli 2007 12:13 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nee. De mensen die er niet mee om kunnen gaan wel. Schijtziek word je ervan.
Ben ook systeembeheerder. Maar het kan leuk zijn om de systeembeheerder voor de gek te houden. Maar wij lachen altijd als laatste. Wij zijn gewoon GOD.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:25 schreef ruud.nl het volgende:
Altijd leuk om systeembeheerders voor de gek te houden!![]()
Wij hebben ook Topdesk. Wat een KUTprogramma.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:44 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ja chill programmaZelf geimplementeerd ook, HP openview was veel te duur en te zwaar voor wat we ermee wilden.
Ik heb wel eens een klant aan de lijn gehad die het voor elkaar had gekregen om een floppy in een cdspeler te stoppen én het laatje dicht te krijgenquote:Op maandag 16 juli 2007 10:43 schreef Ps2K het volgende:
De maat was vol na mijn laatste stage:
- Twee klanten die het voorelkaar kregen om een HP DAT tape verkeerd om in de tapedrive te rammen. (Ik heb het gebrobeert met een defecte drive... ik weet nog steeds niet hoe ze het voorelkaar kregen)
Flopdeskquote:Op maandag 16 juli 2007 12:23 schreef valek het volgende:
[..]
Wij hebben ook Topdesk. Wat een KUTprogramma.
ok... dat wil ik eens uitproberen.quote:Op maandag 16 juli 2007 12:27 schreef k_i_m het volgende:
[..]
Ik heb wel eens een klant aan de lijn gehad die het voor elkaar had gekregen om een floppy in een cdspeler te stoppen én het laatje dicht te krijgen.
Hij vond het toch zó gek dat hij niet meer openging.
Jij wilt niet weten hoeveel digibeten er rondlopen.. Word er bijna emo van soms,quote:Op maandag 16 juli 2007 12:21 schreef SimtekF1 het volgende:
Jezus werk je bij een bedrijf waar alleen maar zwakbegaafde rond lopen ofzo.
quote:Op maandag 16 juli 2007 12:05 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Nee computers zijn de shit, het zijn alleen de gebruikers die dood mogen vallen.
Ik heb er een extra zintuig voor gekregen, ik krijg hoofdpijn als ze beginnen te pratenquote:Op maandag 16 juli 2007 12:47 schreef Sok41 het volgende:
[..]
Jij wilt niet weten hoeveel digibeten er rondlopen.. Word er bijna emo van soms,![]()
quote:Op maandag 16 juli 2007 12:23 schreef valek het volgende:
[..]
Ben ook systeembeheerder. Maar het kan leuk zijn om de systeembeheerder voor de gek te houden. Maar wij lachen altijd als laatste. Wij zijn gewoon GOD.
Ken je BOFH? Dat is een held.
Vind je? Waarom?quote:Op maandag 16 juli 2007 12:23 schreef valek het volgende:
[..]
Wij hebben ook Topdesk. Wat een KUTprogramma.
En dan mag jij de restore doen, dat schiet ook niet op.quote:Op maandag 16 juli 2007 10:27 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Neuh. Daar zijn leukere dingen voor. ("Raaahhh! Waar zijn mijn documenten!")
TOPdesk.quote:Op maandag 16 juli 2007 12:23 schreef valek het volgende:
[..]
Wij hebben ook Topdesk. Wat een KUTprogramma.
Neuh, "helaas hebben wij geen backup van uw vieze plaatjes"quote:Op maandag 16 juli 2007 14:42 schreef Mr.J het volgende:
[..]
En dan mag jij de restore doen, dat schiet ook niet op.
Gaat een beetje lastig sinds /dev/null het tape device is gewordenquote:Op maandag 16 juli 2007 14:42 schreef Mr.J het volgende:
[..]
En dan mag jij de restore doen, dat schiet ook niet op.
Owja.. HDD opruimen, porno wegflikkeren, klant ermee confronteren:quote:Op maandag 16 juli 2007 14:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Neuh, "helaas hebben wij geen backup van uw vieze plaatjes"
Heerlijk is dat. Zeker aangezien gebruikers zo fucking vaak te horen krijgen alles (wergerelateerd that is) op het netwerk op te slaan en niet op hun desktop (sommigen hebben wel 50 docs en folders daarop staan), of hun My Documents folder.quote:Op maandag 16 juli 2007 14:51 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Gaat een beetje lastig sinds /dev/null het tape device is geworden
Altijd leuk:
PC opnieuw installeren / image terugzetten
Gebruiker: En waar zijn mijn bestanden?
Ik: Op de fileserver, hoezo?
Gebruiker: Nou, ik had dit en dit op mijn HD staan...
Ik: Dat is nu weg, maar u maakt toch wel af en toe een persoonlijke backup?
Gebruiker:![]()
Ik:![]()
HAHAHAHAHA OMGquote:Op maandag 16 juli 2007 13:56 schreef Karrs het volgende:
http://www.deadtroll.com/video/helldeskcable.html
Three Dead Trolls in a Baggie vatten dat, zoals met alles, briljant samen
Ook geen énkel medelijden mee (behalve die keren dat Mijn Documenten lokáál blijkt te staan... op een netwerk!).quote:Op maandag 16 juli 2007 15:31 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Heerlijk is dat. Zeker aangezien gebruikers zo fucking vaak te horen krijgen alles (wergerelateerd that is) op het netwerk op te slaan en niet op hun desktop (sommigen hebben wel 50 docs en folders daarop staan), of hun My Documents folder.
![]()
Dat snap ik niet. Staan ze nou lokaal of op het netwerk?quote:Op maandag 16 juli 2007 15:56 schreef Karrs het volgende:
[..]
Ook geen énkel medelijden mee (behalve die keren dat Mijn Documenten lokáál blijkt te staan... op een netwerk!).
Ja, want als je 5600 cpp files moet compilen en linken wil je dat ook echt van een netwerk-drive doenquote:Op maandag 16 juli 2007 15:31 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Heerlijk is dat. Zeker aangezien gebruikers zo fucking vaak te horen krijgen alles (wergerelateerd that is) op het netwerk op te slaan en niet op hun desktop (sommigen hebben wel 50 docs en folders daarop staan), of hun My Documents folder.
![]()
En in dat geval ben je zelf verantwoordelijk voor een backup...quote:Op maandag 16 juli 2007 16:09 schreef KarlNoten het volgende:
[..]
Ja, want als je 5600 cpp files moet builden en linken wil je dat ook echt van een netwerk-drive doen
Sod off, geen dingen wissen van m'n schijf zonder toestemming, systeem beheerder of niet.quote:Op maandag 16 juli 2007 16:11 schreef Ps2K het volgende:
[..]
En in dat geval ben je zelf verantwoordelijk voor een backup...
We praten hier over een normale kantooromgeving met documentjes enzo. Dus ga ff lekker je CPP fles compilen ofzo. :wquote:Op maandag 16 juli 2007 16:09 schreef KarlNoten het volgende:
[..]
Ja, want als je 5600 cpp files moet compilen en linken wil je dat ook echt van een netwerk-drive doen
Indien nodig kan je het makkelijk via een GPO instellen dat hun lokale My Documents folder naar een netwerklocatie wijst.quote:Op maandag 16 juli 2007 16:08 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat snap ik niet. Staan ze nou lokaal of op het netwerk?
Dat zie ik nergens in de OP staan.quote:Op maandag 16 juli 2007 16:13 schreef Mr.J het volgende:
[..]
We praten hier over een normale kantooromgeving met documentjes enzo. Dus ga ff lekker je CPP fles compilen ofzo. :w
Ah zo, ik kon niet uit je post opmaken dat je dat bedoelde.quote:Op maandag 16 juli 2007 16:14 schreef Mr.J het volgende:
[..]
Indien nodig kan je het makkelijk via een GPO instellen dat hun lokale My Documents folder naar een netwerklocatie wijst.
Die mensen komen er wel uit hoor, maar aangezien jouw uurloon een stuk lager is is het rendabeler om het jou te laten doenquote:Op maandag 16 juli 2007 16:17 schreef k_i_m het volgende:
Dat is het enige wat mij ooit verdroten heeft aan mijn beroepskeuze; Dat je er niet meer omheen kan dat meer dan 40% van de medewerkers van een bedrijf te stom zijn om te lezen, zelf na te denken en hun intelligentieniveau zich verlaagt tot het doorkiesnummer van mijn telefoon.
Je klinkt als een zielig gefrustreerd persoonquote:Op maandag 16 juli 2007 16:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ah zo, ik kon niet uit je post opmaken dat je dat bedoelde.
Leuk is dat, de gebruikersomgeving helemaal dichttimmeren. Zat er eentje altijd zo te mekkeren, had ik een aparte OU met de naam "zeikdozen" gemaakt waar een enorm dichtgetimmerde policy op rustte. Als ze erg lastig waren dan gingen ze daar in voor een dagje of twee. Een soort van 48 uurs ban zeg maar
Het grappige was dat de rest van de systeembeheerders precies snapte wat er aan de hand was en het spel lustig meespeelde. "Ja nee, ik weet ook niet waarom je niet meer de optie hebt om je pc uit te zetten"
Jij klinkt als een gebruikerquote:Op maandag 16 juli 2007 16:26 schreef veldmuis het volgende:
[..]
Je klinkt als een zielig gefrustreerd persoon
A) Het is niet jouw schijfquote:Op maandag 16 juli 2007 16:12 schreef KarlNoten het volgende:
[..]
Sod off, geen dingen wissen van m'n schijf zonder toestemming, systeem beheerder of niet.
Je bent er om het systeem te beheren, niet om uit frustratie de kleine dictator te spelen
*proest* Dat zou ik wel eens een weekje willen aanzien hoe users systemen beheren...quote:Op maandag 16 juli 2007 16:25 schreef KarlNoten het volgende:
[..]
Die mensen komen er wel uit hoor, maar aangezien jouw uurloon een stuk lager is is het rendabeler om het jou te laten doen
Het is net zo min jouw schijf. Jij hebt verantwoordelijkheid voor die schijf, maar ik ook.quote:
Prima, en zo niet dan niet.quote:B) Als de policy is dat je je troep op de fileserver opslaat dan heb je daar aan te houden
Will do.quote:C) Wil je je troep op je eigen schijf? Prima! Maar dan zorg je ook zelf voor die backup.
Systeem beheren is ook "zorgen dat alles in het belang van het bedrijf goed gaat".quote:Beheren = o.a. policy naleven.
Beheerders die denken dat er geen verschil is tussen beheren en gewoon de klootzak uithangenquote:Users die denken dat ze de policy niet hoeven te volgen... hahahahahahahahahahahahaha.
Op het project waar ik nu zit zijn ook een aantal grapjassen die denken dat ze niks met de policy te schaften hebben. Regels zijn heel simpel: Policy niet volgen zorgt ervoor dat hun troep dus never in de productie omgeving terecht komt.
Yupquote:Op maandag 16 juli 2007 16:45 schreef Thomass het volgende:
Zo de systeembeheerders hier nogal vrij frusti over
Gebruikers die jouw directe nummer weten?quote:Op maandag 16 juli 2007 16:17 schreef k_i_m het volgende:
Dat is het enige wat mij ooit verdroten heeft aan mijn beroepskeuze; Dat je er niet meer omheen kan dat meer dan 40% van de medewerkers van een bedrijf te stom zijn om te lezen, zelf na te denken en hun intelligentieniveau zich verlaagt tot het doorkiesnummer van mijn telefoon.
Dat zouden ze willenquote:Op maandag 16 juli 2007 16:25 schreef KarlNoten het volgende:
[..]
Die mensen komen er wel uit hoor, maar aangezien jouw uurloon een stuk lager is is het rendabeler om het jou te laten doen
Nee, die voer ik dan ook geen alcohol.quote:Op maandag 16 juli 2007 12:03 schreef Dutch_Nelson het volgende:
Worden jullie computers dan nooit zat?
Systeembeheer is eindverantwoordelijk en krijgt het op de noten als er wat fout gaat.quote:Op maandag 16 juli 2007 16:42 schreef KarlNoten het volgende:
[..]
Het is net zo min jouw schijf. Jij hebt verantwoordelijkheid voor die schijf, maar ik ook.
[..]
Dat gebeurt niet als je gewoon je files op de daarvoor bestemde plek dumpt.quote:Prima, en zo niet dan niet.
Maar waarom zou dat jou opeens het recht geven om at-will rotzooi weg te flikkeren ?
[..]
Verwijst naar policy gedonder eerder in het topic.quote:Will do.
Zolang jij maar niet gung-ho random shit gaat verwijderen.
Punt.
[..]
Daar zijn o.a. dus polecy's voor.quote:Systeem beheren is ook "zorgen dat alles in het belang van het bedrijf goed gaat".
Dus NIET zomaar zooi deleten en dan gniffelen "hahaha, dat heb ik toch maar mooi gedaan".
[..]
Tjah, wanneer ben je een klootzak.quote:Beheerders die denken dat er geen verschil is tussen beheren en gewoon de klootzak uithangen
Denk eerst eens na waarom je daar werkt.
Om alleen een leeg netwerk overeind te houden, of in het belang van het bedrijf ?
Denken dat BOFH echt isquote:Terwijl jij dictatortje speelt op je schroothoop voeren andere mensen het echte werk uit waar het bedrijf om/door bestaat
Christ, sinds BOFH denkt elke systeembeheerder opeens weer dat ie een reden heeft om eigenwaarde te krijgen...
Een beetje zoals italianen die net Rocky gezien hebben
Als er wat fout gaat....quote:Op maandag 16 juli 2007 16:48 schreef McKillem het volgende:
[..]
Systeembeheer is eindverantwoordelijk en krijgt het op de noten als er wat fout gaat.
Heb je dit topic al gelezen ?quote:Daar zijn o.a. dus polecy's voor.
Zomaar zooi deleten doet geen enkele sysop. Athans, geen enkele mentaal correcte sysop.
Je bent een klootzak als je uit arrogantie niet meer het succes van het bedrijf maar alleen het afreageren van je eigen frustraties op het oog hebt.quote:Tjah, wanneer ben je een klootzak.
Mensen vinden me ook een klootzak als ze iets willen wat niet kan om welke reden dan ook.
(nog niet eens zozeer op werk)
Precies.quote:Denken dat BOFH echt is
Stel jouw Windows is verot. Dan kun jij niet werken. Snelste manier om het te fixen is schijf leeghalen, standaard image erop. 10-15min werk als het echt moet. Je logt weer in, dankzij je roaming profile heb je al je docjes en min of meer je profiel weer.quote:
Bastard Operator From Hellquote:
Yep zo krijg ik dagelijks voor mijn kiezen dat die 2 uur time-out echt veel te kort is....quote:Op maandag 16 juli 2007 17:00 schreef vogeltjesdans het volgende:
En we komen mischien best wel als klootzakken over ja. Dat kan ik me goed voorstellen. Laatst moest ik een policy implementeren: password complexity requirements en screensaver timeout op 5 minuten. Het resultaat was dat mensen die langer dan 5 minuten inactief waren geweest hun kolere "moeilijke" password moesten invoeren.
We kregen wel enorm veel te horen dat het allemaal maar lastig was, maar er even bij stilstaan dat het alles met security te maken had na de nodige security incidents omdat mensen hun systeem bij weggaan nooit locken, ho maar.
En ja, noem mij maar een klootzak dan. Maar ik moet er wel voor zorgen dat genoemde security incidents niet meer voorkomen. Anders kost het het bedrijf bij misbruik namelijk mogelijk veel geld.
Inderdaad.quote:Op maandag 16 juli 2007 16:55 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Stel jouw Windows is verot. Dan kun jij niet werken. Snelste manier om het te fixen is schijf leeghalen, standaard image erop. 10-15min werk als het echt moet. Je logt weer in, dankzij je roaming profile heb je al je docjes en min of meer je profiel weer.
Zie hier gebruiker KarlNoten:
Windows is verrot en wil niet meer booten. Maar al zijn bestanden staan nog op de schijf!! oh noes!! De ITér moet vervolgens proberen met tooltjes de schijf weer te benaderen, op een of andere manier zien te backuppen. Image terugzetten etc. etc. etc. Resulaat is dat jij je werk niet kunt doen en dat je de IT afdeling opzadelt met werk dat niet nodig was geweest.
Wat is slechter voor het bedrijf?
Het heeft niks met dictatorschap te maken maar eerder met imbiciele gebruikers die het bedrijf in gevaar brengen door de policies naleven.
welke mop doet het elke keer weer goed. op't werkquote:Op maandag 16 juli 2007 17:01 schreef BobbyB het volgende:
Weet je wat ze eens moeten doen? mensen die met computers moeten werken, verplicht op een 5 daagse cursus en daarna nog in de avond les als ze het nog niet weten. Scheelt een hoop gezeur.
Zo moe wordt je van die mensen die met een PC moeten/willen werken maar nog niet eens weten hoe een muis werkt of laat staan weten hoe het ding aan moet. Bij iedere melding gaan ze meteen lopen schreeuwen dat ie het niet doet, maar de melding eens gewoon lezen, ho maar.
Bij ons in het bedrijf komen ook regelmatig mensen dingen aan mij vragen, en ik ben niet eens helpdesk of wat dan ook. Gek wordt je er van.
Eigenlijk zouden ze alleen in VPC moeten mogen werken op een undo diskquote:Op maandag 16 juli 2007 17:04 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Inderdaad.
Werk hoort op de server (en op de backup-tape).
Desnoods een Reborn kaart erin en ze doen maar wat ze willen op de C schijf.
Weg=weg=pech.
Terminal client mag ook.quote:Op maandag 16 juli 2007 17:08 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Eigenlijk zouden ze alleen in VPC moeten mogen werken op een undo disk
Bastard Operator From Hell.quote:
je hebt um door ^^quote:Op maandag 16 juli 2007 10:25 schreef Pakspul het volgende:
verkapt kijk-mij-de-systeem-beheerder-zijn topic
Das ook leuk als LDAP niet meer werkt en je de context moet doorgeven aan de gebruikerquote:Op maandag 16 juli 2007 16:20 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Leuk is dat, de gebruikersomgeving helemaal dichttimmeren. Zat er eentje altijd zo te mekkeren, had ik een aparte OU met de naam "zeikdozen" gemaakt waar een enorm dichtgetimmerde policy op rustte. Als ze erg lastig waren dan gingen ze daar in voor een dagje of twee. Een soort van 48 uurs ban zeg maar
Sommige ja, maar dat zijn vaak uitzonderingen.quote:Op maandag 16 juli 2007 16:49 schreef Flashwin het volgende:
systeembeheerdersde kanslozen van de samenleving
Je gebruikt Topdesk?quote:Op maandag 16 juli 2007 10:41 schreef vogeltjesdans het volgende:
de rest komt in topdesk en wordt over een dag of drie wel behandeld
[..]
dit is een vak homo, wel eentje die dik kan verdienenquote:Op maandag 16 juli 2007 10:27 schreef DaBuzzzzz het volgende:
h.a.d.j.e.m.a.a.r.e.e.n.v.a.k.m.o.e.t.e.n.l.e.r.e.n.
"iMac is specially made for an idiot"quote:Op maandag 16 juli 2007 13:56 schreef Karrs het volgende:
http://www.deadtroll.com/video/helldeskcable.html
Three Dead Trolls in a Baggie vatten dat, zoals met alles, briljant samen
Wheheehe same here... en die gebruikers zoals jij ze hebt heb ik ze ookquote:Op maandag 16 juli 2007 10:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
Situatie: vogeltjesdans (systeembeheerder, geen zin in gezeik, zit te fokken) zit een beetje loom voor zich uit te staren acnter zijn pc. fok is prominent als active window open.
Dat valt wel mee.quote:Op maandag 16 juli 2007 21:48 schreef hoerezooi het volgende:
van die vieze bijdehante hobby gebruikers die "denken" er wat van af te weten daar kots je toch gewoon op. Systeembehereder moet consequent en met ijzeren vuist regeren. Net als bij kleine kinderen. 1 keer wat toegeven en je hebt problemen. ultieme sysbeheer hell is volgens mij altijd nog VMBO scholen. Alles wat niet vastgeketend zit gaat stuk of is weg. Laat staan Docenten die computer problemen hebben. KOTSSMILIE
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 09:49 schreef jpg97 het volgende:
Oh God, nu gaan alle systeembeheerders zich hier verzamelen
Hoeveel pus zou dat bij elkaar zijn?
Technisch consultant / Semi-architect herequote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:19 schreef freak1 het volgende:
systeembeheerders
system architects roeleren jullie het pannetje uit.
het is een engelse tekst en voor de meeste gebruikers 'vaag' (ookal klinkt het voor jou logisch)quote:Op maandag 16 juli 2007 13:53 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ik heb er een extra zintuig voor gekregen, ik krijg hoofdpijn als ze beginnen te praten
Nu heb ik absoluut geen probleem met digibeten, zolang ze maar de indruk wekken dat ze het willen begrijpen dan wil ik ze helpen. Retards die niet lezen wat er op het scherm staat mogen ter plekke worden dood geschoten.
Voorbeeld user schiet call in:
Ik krijg de foutmelding "INVALID_START_TIME" wat betekent dit?
ipv even te kijken naar welke datum/tijd ze invoeren gaan ze meteen een call inschieten...
hoe hoger de positie hoe minder ze weten en hoe sneller ze geholpen willen wordenquote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:54 schreef Metro2005 het volgende:
Het is bij de meeste mensen ook gewoon pure onwil. computers zijn maar rare dingen waar je zo min mogelijk van moet afweten en verdiep je er vooral niet in! je zou eens ene keer wat inteligenter overkomen ;r
en het zijn echt niet de domste pauperjosti's die zulke domme vragen durven te stellen hoor. Zelfs artsen en hoog opgeleide mensen stellen nog de domste vragen soms
En om er aan toe te voegen: En hoe minder het moet kostenquote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:55 schreef rival het volgende:
[..]
hoe hoger de positie hoe minder ze weten en hoe sneller ze geholpen willen worden![]()
Die onwil is vaak niet meer dan terecht. Ze hebben andere dingen te doen en niemand kan overál verstand van hebben. Wat dat betreft erger ik me nooit aan mensen die geen moeite doen. Wél aan mensen die hooghartig zijn terwijl ze er geen verstand van hebben.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:54 schreef Metro2005 het volgende:
Het is bij de meeste mensen ook gewoon pure onwil. computers zijn maar rare dingen waar je zo min mogelijk van moet afweten en verdiep je er vooral niet in! je zou eens ene keer wat inteligenter overkomen ;r
en het zijn echt niet de domste pauperjosti's die zulke domme vragen durven te stellen hoor. Zelfs artsen en hoog opgeleide mensen stellen nog de domste vragen soms
Ik neem aan dat je quotA bedoelt, een standaard feature van NTFS 5quote:Op maandag 16 juli 2007 23:02 schreef fathank het volgende:
Sinds kort hebben we quotesoftware
Hetzelfde geldt voor software. "Mijn collega heeft dat en dat programma en dat wil ik ook hebben" - "ok, kost je afdeling zoveel" - "WTF?" - "ja, de tijd dat software nog gratis was, is van ver voor mijn tijd, en toen waren er nog geen computers"quote:Klant: Kosten?
Ik vind het wel meevallen. Het is goed genoeg voor ons gebruik (eerstelijns en tweedelijns incidenten) en ons configuration management.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:47 schreef hardstylesage het volgende:
[..]
Je gebruikt Topdesk?
Wat zijn je ervaringen ermee? Ik vond het echt een absoluut onwerkbaar bagger programma vol met bugs (toevallig zoeken ze nog Testers bij Topdesk.. wonder why)
Misschien dat het na anderhalf jaar verbeterd is.
Niet mee eens. Een computer is een stuk gereedschap dat je nodig hebt voor je werk. Als zodanig mag verwacht worden dat je goed met je gereedschap overweg kunt. Zoniet, zijn er zat cursussen voor te volgen. Je hebt gewoon goed met je gereedschap overweg te kunnen. Een taxichauffeur moet ook niet aankomen met "ik wil geen gezeik met tanken of letten op mijn snelheidsmeter, ik wil gewoon kunnen autorijden".quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:15 schreef Karrs het volgende:
Die onwil is vaak niet meer dan terecht. Ze hebben andere dingen te doen en niemand kan overál verstand van hebben. Wat dat betreft erger ik me nooit aan mensen die geen moeite doen.
Gebruikers zijn ook een stuk gereedschap dat je nodig hebt voor je werk. Een erg essentieel stuk gereedschap zelfs, ik zou er maar zuinig op zijn.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Niet mee eens. Een computer is een stuk gereedschap dat je nodig hebt voor je werk. Als zodanig mag verwacht worden dat je goed met je gereedschap overweg kunt. Zoniet, zijn er zat cursussen voor te volgen. Je hebt gewoon goed met je gereedschap overweg te kunnen. Een taxichauffeur moet ook niet aankomen met "ik wil geen gezeik met tanken of letten op mijn snelheidsmeter, ik wil gewoon kunnen autorijden".
Toch zouden mijn lieve SAP systeempjes beter draaien zonder gebruikersquote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:50 schreef MouseOver het volgende:
[..]
Gebruikers zijn ook een stuk gereedschap dat je nodig hebt voor je werk. Een erg essentieel stuk gereedschap zelfs, ik zou er maar zuinig op zijn.![]()
Ben ik helemaal met je eens. als je gereedschap elke dag gebruikt moet je er gewoon ook mee om kunnen gaan of leren er mee om te gaan.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Niet mee eens. Een computer is een stuk gereedschap dat je nodig hebt voor je werk. Als zodanig mag verwacht worden dat je goed met je gereedschap overweg kunt. Zoniet, zijn er zat cursussen voor te volgen. Je hebt gewoon goed met je gereedschap overweg te kunnen. Een taxichauffeur moet ook niet aankomen met "ik wil geen gezeik met tanken of letten op mijn snelheidsmeter, ik wil gewoon kunnen autorijden".
100% mee oneens.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Niet mee eens. Een computer is een stuk gereedschap dat je nodig hebt voor je werk. Als zodanig mag verwacht worden dat je goed met je gereedschap overweg kunt. Zoniet, zijn er zat cursussen voor te volgen. Je hebt gewoon goed met je gereedschap overweg te kunnen. Een taxichauffeur moet ook niet aankomen met "ik wil geen gezeik met tanken of letten op mijn snelheidsmeter, ik wil gewoon kunnen autorijden".
Kom eens bij ons op de afdelingquote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:16 schreef Karrs het volgende:
[..]
Nogmaals een verhelijk met de auto: iedereen hééft kennis van het materiaal waarmee hij/zij werkt. Ik betwijfel dat helpdesken veel vragen krijgen over "hoe start ik Word" of "Dat pijltje op mijn beeldscherm, wat is dat?". Net zoals iedere automobilist een rijbewijs heeft, heeft iedere computergebruiker basiskennis van de computer.
Bij incidenten en niet normaal functioneren van het systeem heb je gelijk. De insteek van dit topic is echter dat gebruikers soms zulke n00bs zijn dat het wel haast fout moet gaan als je die achter een computer zet.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:16 schreef Karrs het volgende:
[..]
100% mee oneens.
Ik heb het niet over normaal gebruik, maar over computerproblemen waar de gebruikers mee komen. Als ik in mijn auto rijd voor mijn werk, hoef je niet van mij te verwachten dat ik autoproblemen ga oplossen. Als mijn motor stottert, bel ik de garage. Ook al is hun antwoord "check je olie even" en is dat inderdaad het euvel, dan nog verwacht ik correct behandeld te worden (en word dat ook, zoals het hoort). Wat de klant nooit verweten mag worden, is een gebrek aan kennis bij computerproblemen. Als zijn computer iets doet wat hij niet verwacht, dan heb je 'm correct te helpen, ook al heeft ie z'n monitor de vorige avond uitgezet en klaagt ie vandaag over dat donkere beeld.
Nogmaals een verhelijk met de auto: iedereen hééft kennis van het materiaal waarmee hij/zij werkt. Ik betwijfel dat helpdesken veel vragen krijgen over "hoe start ik Word" of "Dat pijltje op mijn beeldscherm, wat is dat?". Net zoals iedere automobilist een rijbewijs heeft, heeft iedere computergebruiker basiskennis van de computer.
Maar mijn stelregel is: als de computer iets doet wat de klant niet verwacht, dan hoor je hem/haar correct te helpen. Dat je 'm vervolgens achter z'n rug om uitlacht, staat je vrij
(Kleine uitzondering zijn dus onbeschofte lui)
Tuurlijk!quote:Op dinsdag 17 juli 2007 10:55 schreef rival het volgende:
[..]
hoe hoger de positie hoe minder ze weten en hoe sneller ze geholpen willen worden![]()
Dat vind ik dus een typisch voorbeeld van jouw nalatigheid.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik had er vroeger ook zo een aan de telefoon. Ik was net even bij hem ter plaatse geweest om iets te installeren. Belt hij terug, zegt hij "er staat nu admin312 in mijn aanmeldscherm, wat moet ik daarmee?" - "Ehhh... wijzigen in je eigen useraccount mischien?" - "Hoe doe ik dat?"
![]()
Wat??? Wel eens van flexplekken gehoord? We werken niet allemaal in bedrijfje van <20 personen waar iedereen zijn "eigen" pc heeft.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:42 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Dat vind ik dus een typisch voorbeeld van jouw nalatigheid.
Die gebruiker heeft daar normaal nooit mee te maken, en doordat jij bezig bent geweest gebeurt er opeens iets waar de gebruiker geen ervaring mee heeft.
En jij dan nog de arrogantie hebben om de gebruiker stom te vinden....
Als de nuon-monteur is geweest en je hebt opeens geen stroom meer, ben jij dan dom of had die kerel de meterkast correct achter moeten laten ?
Want sorry, je bent niet meer dan een nuon-monteur - zolang alles goed gaat ben je niet nodig.
Erg. Maar vergeet niet dat mensen die elke dag achter die computer zitten, niet eens doorhebben dat hun gebruikersnaam daar staat. Zij noemen dat "het wachtwoordscherm". Lijkt dom, is het ook, maar het is tóch een incident: de computer doet niet wat de klant verwacht.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:36 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Bij incidenten en niet normaal functioneren van het systeem heb je gelijk. De insteek van dit topic is echter dat gebruikers soms zulke n00bs zijn dat het wel haast fout moet gaan als je die achter een computer zet.
Ik had er vroeger ook zo een aan de telefoon. Ik was net even bij hem ter plaatse geweest om iets te installeren. Belt hij terug, zegt hij "er staat nu admin312 in mijn aanmeldscherm, wat moet ik daarmee?" - "Ehhh... wijzigen in je eigen useraccount mischien?" - "Hoe doe ik dat?"
![]()
Ik weet er alles vanquote:Je laat mensen toch ook hun rijbewijs halen voor ze auto mogen rijden? En als je denkt dat een rijbewijs nodig is om ongelukken of erger te voorkomen, nou, je wilt niet weten hoeveel ellende een n00b kan uitrichten op een systeem.
Er zijn ook bejaarden op de snelweg. Helaas, het hoort erbij.quote:En nee, die vereiste computerkennis is in sommige gevallen totaal niet aanwezig. Mensen die niet eens weten wat de verkenner is, laat staan dat ze die kunnen starten. Mensen die als je hen vraagt om op de startknop te klikken, vertwijfeld op hun toetsenbord zitten te kijken. Dat zijn mensen die je alleen maar als een aap een trucje kunt leren dat ze vervolgens elke dag in dag uit herhalen, en als het trucje er net even iets anders uit ziet raken ze in paniek.
quote:Dat zijn mensen die net elke dag hetzelfde rondje kunnen rijden in de auto, maar o wee als er een wegomlegging is of het stoplicht op rood staat. Dan is er leipe shit in de tent ouwe.
Luister nou eens naar hoe je zelf reageertquote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Wat??? Wel eens van flexplekken gehoord? We werken niet allemaal in bedrijfje van <20 personen waar iedereen zijn "eigen" pc heeft.
Jij verwacht werkelijk dat ik een gebruiker aan het handje neem en naast hem blijf staan om in te loggen? Ten eerste heb ik wel heel wat anders te doen, ten tweede hoort een gebruiker zelf het inzicht te hebben om zijn eigen username daar in te vullen! Dat zijn ook de "gebruikers" die voor 09:00 andermans account uitlocken op flexplekken omdat ze te stom zijn om het useraccount in dat van henzelf te veranderenBijna nog te zielig om uit je ogen te kijken heet dat.
Bullshit jongen, je verhaal is dikke bullshit.
Ik reageer primaquote:Op dinsdag 17 juli 2007 14:08 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Luister nou eens naar hoe je zelf reageert
uhuh, helemaal niet frustie ofzoquote:Op dinsdag 17 juli 2007 15:11 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Ik reageer primaDat kun jij natuurlijk niet zien van achter je schermpje (vogeltjesdans verwijst naar het geheel ontbreken van nonverbale communicatie en intonatie enz.)
Maar als je veel van dat soort "gebruikers" hebt gehad, begin je je inderdaad wel eens af te vragen of je nou eigenlijk in wonderland terecht bent gekomen en of het niet eens tijd wordt voor een snipperdag.
Overigens verwacht ik een iets meer inhoudelijke reactie van je dan deze dooddoener. Zo kan ik ook een forum volstouwen.
Dat klopt, maar als mensen gaan aangeven geen "ctrl" of "windows vlaggetje" op hun toetsenbord te hebben ze dan toch maar even langs de brillenboer moeten gaan. Dit is dus geen computer-expert probleem .. maar gewoon blind zijn, en volhouden!quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:57 schreef muhahaha het volgende:
Ik zeg altijd maar, die gast heeft verstand van weer andere zaken. (daarmee bedoel ik de gebruiker). Het feit dat hij een computer gebruikt voor zijn werk wil niet zeggen dat ie een computer-expert is.
Dan mag dan wel zo zijn, maar als jij auto wilt rijden moet jij ook weten hoe het één en ander werkt of als je achter een machine werkt, moet je ook weten hoe die werkt. Natuurlijk hoef je niet alles te weten, maar de meest voor de hand liggende dingen toch wel, en zelfs daar hebben de meeste gewoon moeite mee.quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:57 schreef muhahaha het volgende:
Ik zeg altijd maar, die gast heeft verstand van weer andere zaken. (daarmee bedoel ik de gebruiker). Het feit dat hij een computer gebruikt voor zijn werk wil niet zeggen dat ie een computer-expert is.
Klopt ten dele. Je hoeft geen expert te zijn om met een computer te werken. Het is echter wel een essentieel stuk gereedschap dat je voor je werk nodig hebt. En er mag van de gebruiker worden verwacht dat hij zijn gereedschap goed weet te gebruiken. Een timmerman gebruikt ook geen schroevendraaier om spijkers in het hout te slaan.quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:57 schreef muhahaha het volgende:
Ik zeg altijd maar, die gast heeft verstand van weer andere zaken. (daarmee bedoel ik de gebruiker). Het feit dat hij een computer gebruikt voor zijn werk wil niet zeggen dat ie een computer-expert is.
Maar als chauffeur krijg je eerst rijles,quote:Op woensdag 18 juli 2007 13:50 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Klopt ten dele. Je hoeft geen expert te zijn om met een computer te werken. Het is echter wel een essentieel stuk gereedschap dat je voor je werk nodig hebt. En er mag van de gebruiker worden verwacht dat hij zijn gereedschap goed weet te gebruiken. Een timmerman gebruikt ook geen schroevendraaier om spijkers in het hout te slaan.
Nee, want JIJ wil toch dat werk doen? Die timmerman heeft ook bewust voor die opleiding gekozen, net als dat een chauffeur ervoor kiest rijles te nemen? Dus moet je zelf maar een cursus nemen.quote:Op woensdag 18 juli 2007 14:29 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Maar als chauffeur krijg je eerst rijles,
als timmerman heb je eerst je (v)mbo afgemaakt en leren timmeren.
Veel mensen tussen de 30 en 65 hebben nooit computerles gehad op school.
En als ze die dan gehad hebben, hebben ze nu weinig meer aan die novell-les of wordperfect-cursus.
Zeik dus maar tegen het management dat ze 12000 mensen op cursus moeten sturen.
Als al die mensen dat werk niet meer mogen doen van jou ben je zometeen systeembeheerder van een leeg bedrijf, succesquote:Op woensdag 18 juli 2007 14:40 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Nee, want JIJ wil toch dat werk doen? Die timmerman heeft ook bewust voor die opleiding gekozen, net als dat een chauffeur ervoor kiest rijles te nemen? Dus moet je zelf maar een cursus nemen.
Toch gek, dat veel werkgevers wel een bepaald diploma vereisen, maar vaak nooit vragen naar je ervaringen met een computer als je er wel mee moet werken.
Ik heb ook nooit computerlessen gehad, maar goed, ik ben nooit te lui om de F1 toets of Google te gebruiken.
En dus moeten wij dat gebrek aan kennis maar compenseren door elke gebruiker zijn handje vast te houden en keer op keer uit te leggen hoe hij iets moet onderstrepen in word?quote:Op woensdag 18 juli 2007 14:29 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Maar als chauffeur krijg je eerst rijles,
als timmerman heb je eerst je (v)mbo afgemaakt en leren timmeren.
Veel mensen tussen de 30 en 65 hebben nooit computerles gehad op school.
En als ze die dan gehad hebben, hebben ze nu weinig meer aan die novell-les of wordperfect-cursus.
Zeik dus maar tegen het management dat ze 12000 mensen op cursus moeten sturen.
Ik heb ook een leuke baan, maar ik ben ook geen systeembeheerder, en als je had leren lezen had je dat geweten.quote:Op woensdag 18 juli 2007 14:46 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Als al die mensen dat werk niet meer mogen doen van jou ben je zometeen systeembeheerder van een leeg bedrijf, succes
Stel je niet zo aan, het hoort er gewoon bij.
Je had ook gewoon zelf door kunnen studeren zodat je een leuke baan had kunnen krijgen
yupquote:Op woensdag 18 juli 2007 14:47 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
En dus moeten wij dat gebrek aan kennis maar compenseren door elke gebruiker zijn handje vast te houden en keer op keer uit te leggen hoe hij iets moet onderstrepen in word?
Daar zijn jullie voorquote:Leg de fouten van het management niet bij ons alsjeblieft.
Nee precies. Dus neem jij het die mensen kwalijk dat ze daar zitten ?quote:Enne, als ik bij willekeurig bedrijf waar ik wil gaan werken vertel dat ik niet met computers wil werken omdat ik dat zo moeilijk vind, dan word ik nergens aangenomen. Of denk jij dat een bedrijf speciaal voor jou weer terug gaat naar pen en papier?
Tja, misschien komt dat door het punt dat elke keer als ze zelf initiatief ontplooien ze door een schuimbekkende systeembeheerder onheus bejegend worden !quote:Op woensdag 18 juli 2007 14:56 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Ik heb ook een leuke baan, maar ik ben ook geen systeembeheerder, en als je had leren lezen had je dat geweten.Maar ze vallen mij dus ook lastig vallen met die crap, zeg maar niveau "ding werkt niet omdat stekker er niet in zit", maar dat is mede omdat onze ICT afdeling zo incompetent is als het maar zijn kan, maar goed, dat is niet alleen op het werk, maar ook buren/familie/kennissen.
Daarbij zeg ik ook nergens dat ze het werk niet MOGEN doen, ik zeg alleen dat als ze het werk willen doen, ze eerst maar eens een computer cursus moeten volgen, al dan niet verzorgd door het bedrijf. En dan nog, er bestaat zoiets als de help functie, maar ja, mensen zullen eens ergens zelf moeite voor moeten doen. Van het idee alleen al worden ze moe.
Je kan namelijk wel een lijst op gaan stellen met veel voorkomende vragen, maar die wordt door 99% niet eens gelezen. Als er maar een popup komt met wat rood of geel erin is het paniek, paniek, bel, bel zonder eerst zelf het berichtje (begrijpend) te lezen.
Nope.quote:
Je spoort niet man.quote:Daar zijn jullie voor
Tja, als je niet kan werken en omgaan met computers, kom je nergens meer tussen. Welkom in de realiteit. Maar ik ga andermans gebrek aan kennis in elk geval niet compenseren.quote:Nee precies. Dus neem jij het die mensen kwalijk dat ze daar zitten ?
Hadden die mensen volgens jou moeten zeggen "Fijn dat u me aan wilt nemen, maar ik moet toch eerst even zeggen dat ik niet zo goed met computers om kan gaan als de systeembeheerder misschien graag zou willen ? Zullen we eerst even een test doen om te zien of de systeembeheerder mij wel accepteert ?"
Dat is dan iets wat een ander ze aanpraat, niet ik.quote:Op woensdag 18 juli 2007 15:04 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Tja, misschien komt dat door het punt dat elke keer als ze zelf initiatief ontplooien ze door een schuimbekkende systeembeheerder onheus bejegend worden !
"Hee, ik kan dit plaatje niet bekijken.... Wacht, ik download en installeer wel even een programma !"
3x raden wie er binnen 2 minuten naast je staat ?
Dus wat doe je de volgende keer als je twijfelt ?
Juist, bellen naar adolf die lieve meneer die je zo graag helpt!
Mensen zijn juist zo bang om zelf iets te doen / proberen omdat ze altijd verteld worden dat ze niks mogen doen, dom zijn en alles fout doen.
Johquote:
Neuh, maar die mensen willen ook helemaal hun dak niet dekken, die willen gewoon een briefje typen ofzo.quote:Tja, als je niet kan werken en omgaan met computers, kom je nergens meer tussen. Welkom in de realiteit. Maar ik ga andermans gebrek aan kennis in elk geval niet compenseren.
Of dacht je soms dat een dakdekker naast me komt staan en me advies geeft als ik mijn dak zelf aan het repareren ben?
Of dat jij steeds die dakdekker gaat bellen om te vragen hoe iets moet. Doe je toch ook niet?quote:Op woensdag 18 juli 2007 15:09 schreef vogeltjesdans het volgende:
Of dacht je soms dat een dakdekker naast me komt staan en me advies geeft als ik mijn dak zelf aan het repareren ben?
Nee precies, ieder z'n vak, dat moet je gewoon die dakdekker zelf laten doen ! helemaal mee eensquote:Op woensdag 18 juli 2007 15:15 schreef BobbyB het volgende:
[..]
Of dat jij steeds die dakdekker gaat bellen om te vragen hoe iets moet. Doe je toch ook niet?
Kul. De meeste systeembeheerders willen mensen juist graag helpen (anders deden ze dit vak namelijk niet), maar door mensen met jouw instelling wil dat nogal eens mislukken.quote:Op woensdag 18 juli 2007 15:04 schreef L.Denninger het volgende:
Tja, misschien komt dat door het punt dat elke keer als ze zelf initiatief ontplooien ze door een schuimbekkende systeembeheerder onheus bejegend worden !
Wat moet jij met een "plaatje" op je pc? Een beetje het risico van virussen en spyware nemen? Een trojan binnenjalen?quote:"Hee, ik kan dit plaatje niet bekijken.... Wacht, ik download en installeer wel even een programma !"
3x raden wie er binnen 2 minuten naast je staat ?
Je moet helemaal niet bellen. Je wordt niet geacht "plaatjes" te bekijken en programma's daarvoor te installeren, daar word je niet voor betaald. Je moet gewoon je werk doen. En als het voor je werk noodzakelijk is dat je "plaatjes" bekijkt, dien je maar een aanvraag daarvoor in. Na goedkeuring van jouw manager, de mijne en de budgethouder zal ik met plezier een programma installeren waarmee je je "plaatje" kunt bekijken. Tot die tijd ben ik God, jij een armzalige gebruiker en houdt systeembeheer de zweep in de hand.quote:Dus wat doe je de volgende keer als je twijfelt ?
Juist, bellen naar adolf die lieve meneer die je zo graag helpt!
Mensen zijn juist zo bang om zelf iets te doen / proberen omdat ze altijd verteld worden dat ze niks mogen doen, dom zijn en alles fout doen.
Ik hoor het ja, systeembeheerders willen graag helpenquote:Op woensdag 18 juli 2007 15:17 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Kul. De meeste systeembeheerders willen mensen juist graag helpen (anders deden ze dit vak namelijk niet), maar door mensen met jouw instelling wil dat nogal eens mislukken.
Aha, dus adolf meneer de systeembeheerdert maakt wel even uit dat ik niet aan de slag mag met die pitch van dat reclamebedrijf,quote:]
Wat moet jij met een "plaatje" op je pc? Een beetje het risico van virussen en spyware nemen? Een trojan binnenjalen?
"If it aint here, you don't need to mess with it", dus ga je in elk geval niets installeren op het systeem van je baas en waarmee geld verdiend moet worden.
Hoe weet jij in godsnaam waar ik voor betaald wordt, en wat deze week toevallig mijn opdracht is ?quote:Je moet helemaal niet bellen. Je wordt niet geacht "plaatjes" te bekijken en programma's daarvoor te installeren, daar word je niet voor betaald.
En zo wordt een taak die 40 minuten hoeft te duren en die 2500 euro opbrengt een taak die 8 dagen duurt en 2200 euro verlies draait.quote:Je moet gewoon je werk doen. En als het voor je werk noodzakelijk is dat je "plaatjes" bekijkt, dien je maar een aanvraag daarvoor in. Na goedkeuring van jouw manager, de mijne en de budgethouder zal ik met plezier een programma installeren waarmee je je "plaatje" kunt bekijken.
quote:Tot die tijd ben ik God, jij een armzalige gebruiker en houdt systeembeheer de zweep in de hand.
I rest my case.
Bij Guerrilla was dat erg relaxt, waar ik nu werk zijn ze wat meer paranoide...quote:Op woensdag 18 juli 2007 15:28 schreef Scorpie het volgende:
Gelukkig ben ik een devver met goeie ondersteuning van een systeembeheerder die niet manisch achter zijn computer accountjes locked, files delete of gebruikertjes gaat pesten met andere sneue zaken.
Flauwekul en dat weet jij ook.quote:Op woensdag 18 juli 2007 15:25 schreef L.Denninger het volgende:
Ik hoor het ja, systeembeheerders willen graag helpen
Systeembeheerders willen geen users helpen, ze willen met hun systeem spelen en het liefst hadden ze uberhaupt geen users
Ik vertel jou niet wat je wel en niet mag doen, ik vertel je wel wat je niet mag doen als je op het door mij beheerde systeem werkt. Je bent zodra je inlogt tenslotte bij mij op visite en daar heb je je te te conformeren aan de geldende bedrijfsregels.quote:Aha, dus adolf meneer de systeembeheerdert maakt wel even uit dat ik niet aan de slag mag met die pitch van dat reclamebedrijf,
en gaat mij wel even vertellen dat de enige manier om geld te verdienen met mijn systeem is door niet te kunnen doen wat ik af en toe zal moeten doen.
Top
Ik weet niet waar je voor betaalt wordt en dat zal me eerlijk gezegd ook worst zijn. Feit is dat je je werk uitvoert met gereedschap dat door ons ter beschikking wordt gesteld, van de muis tot aan het SAN. Houdt in dat als je daarop zit te ballen, je een enorme schop van mij onder je kloten krijgt.quote:Hoe weet jij in godsnaam waar ik voor betaald wordt, en wat deze week toevallig mijn opdracht is ?
Typisch voorbeeld van een systeembeheerder die denkt dat het bedrijf om hem draait.
En doordat jij onbevoegd een plaatje binnenhaalde en een programma installeerde, trok je een trrojan en een virus mee naar binnen waardoor de helft van de pc's besmet werd en 200 man niet meer konden werken. Kostenpost 25000,- (en dat is geen geintje).quote:En zo wordt een taak die 40 minuten hoeft te duren en die 2500 euro opbrengt een taak die 8 dagen duurt en 2200 euro verlies draait.
Je mag die mening hebben, je doet maar lekker. Maar binnen mijn systeem doe je gewoon je werk en blijf je voor de rest overal vanaf. En anders kunnen we dit van hogerhand laten oplossen. Gaat vaak heel snelquote:Tot die tijd ben je een gefrustreerde systeembeheerder met compensatiedrang...
En na die tijd trouwens ook
"bij jou op visite"quote:Op woensdag 18 juli 2007 15:57 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ik vertel jou niet wat je wel en niet mag doen, ik vertel je wel wat je niet mag doen als je op het door mij beheerde systeem werkt. Je bent zodra je inlogt tenslotte bij mij op visite
Ja man, alle software heeft virussen en trojans !quote:En doordat jij onbevoegd een plaatje binnenhaalde en een programma installeerde, trok je een trrojan en een virus mee naar binnen waardoor de helft van de pc's besmet werd en 200 man niet meer konden werken. Kostenpost 25000,- (en dat is geen geintje).
Yup, meestal heb ik na zo'n gesprek admin-rightsquote:Je mag die mening hebben, je doet maar lekker. Maar binnen mijn systeem doe je gewoon je werk en blijf je voor de rest overal vanaf. En anders kunnen we dit van hogerhand laten oplossen. Gaat vaak heel snel![]()
Je hebt het niet makkelijk, gefrustreerd en geen gevoel voor humorquote:Dat doet me trouwens denken aan die mop van jou in een raket:
blah
Fokken bijvoorbeeld terwijl ze zouden moeten werken ?quote:Op woensdag 18 juli 2007 16:12 schreef Scorpie het volgende:
Owja, verstoppen achter "bedrijfspolicy" is ook zo`n matige grap. 9 van de 10 keer krijgen de sysadmins op hun flikker van de managers omdat ze juist iets doen wat niet mag![]()
O ja joh??? Wat dan? Normaal gesproken voeren we hun beleid gewoon uit hoorquote:Op woensdag 18 juli 2007 16:12 schreef Scorpie het volgende:
Owja, verstoppen achter "bedrijfspolicy" is ook zo`n matige grap. 9 van de 10 keer krijgen de sysadmins op hun flikker van de managers omdat ze juist iets doen wat niet mag![]()
Mijn god iemand moet z'n pilletjes innemen geloof ikquote:Op woensdag 18 juli 2007 16:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
Lul maar hoe je wil jochie, maar linksom of rechtsom komt het er hoe dan ook op neer dat jij een armzalige gebruiker met twee keer geen rechten bent, en dat ik gewoon de uberboss ben op het systeem. En dat ik het daar voor het zeggen heb, en jij geen ene drol voorstelt. Ik maak de policy's, jij hebt ze maar te slikken. Slikken of stikken jochie
Dat is geen reden voor frustratie voor mij, integendeel. De enige die reden heeft om gefrustreerd te zijn ben jij. En dat laat je dan ook duidelijk blijken
"admin rights"Jij zeker. Ik zie je al
Slik ze maar rustig jochiequote:Op woensdag 18 juli 2007 16:22 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Mijn god iemand moet z'n pilletjes innemen geloof ik
Christus, ben je zo erg gepest op school vroeger ?
Dan zou ik maar gauw een luier omdoen.quote:
niks mis met nerds!quote:Op woensdag 18 juli 2007 16:45 schreef Silven het volgende:
Vogeltjesdans nerd in overdrive!
Mag ik niet meerquote:Op woensdag 18 juli 2007 16:50 schreef Silven het volgende:
[..]
Ga nou maar weer lekker met je nerdvriendjes achter die server zitten.![]()
Heh, uber-uberbossedquote:Op woensdag 18 juli 2007 16:53 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Mag ik niet meerdat is allemaal uitbesteed naar oost-europa.
Omdat zelfs zij dat simpele kutbaantje nog wel kunnenquote:Op woensdag 18 juli 2007 16:53 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Mag ik niet meerdat is allemaal uitbesteed naar oost-europa.
...quote:Op woensdag 18 juli 2007 16:58 schreef _The_General_ het volgende:
Het kan altijd erger, ik moet VMBOérs leren omgaan met ICT![]()
Mja ik doe van alles wat. Ik doe SAP beheer, Architectuur en nog wat andere SAP gerelateerde ongein. Het voordeel is dat ik alleen met key-users praat en developers. Die hebben over het algemeen verstand van zaken en als ze dat niet hebben dan proberen ze niet arrogant te doen.quote:Op woensdag 18 juli 2007 16:54 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
Heh, uber-uberbossed
Ownee sorry, jij was geen systeembeheerder he
Ochja, hoewel ze niet bijster slim zijn is het wel leuke jeugd om mee te werken hoorquote:Op woensdag 18 juli 2007 16:59 schreef L.Denninger het volgende:
[..]
...![]()
Wel eervol werk in ieder geval.
Jezelf opofferen for the good of the country.
Stiekum aan tienermeisjes frummelen in ruil voor goede cijfers he, ik heb je wel doorquote:Op woensdag 18 juli 2007 17:01 schreef _The_General_ het volgende:
[..]
Ochja, hoewel ze niet bijster slim zijn is het wel leuke jeugd om mee te werken hoor
Omg, onder wat voor steen heeft hij gelegen de laatste 20 jaar?quote:Op maandag 16 juli 2007 10:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
Verhaal
Ow onderschat die lui niet! Net als in India werken daar hoogopgeleide hardwerkende mensen. Die mensen weten tenminste nog wat werken is.quote:Op woensdag 18 juli 2007 16:56 schreef Silven het volgende:
[..]
Omdat zelfs zij dat simpele kutbaantje nog wel kunnen
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:31 schreef Sjibble het volgende:
[..]
dit is een vak homo, wel eentje die dik kan verdienenEn wat ben jij wel niet?
anway.. ik doe ook ICT.
En als ik die gedoe ook krijg roep ik echt alle bedrijfsmensen naar 1 zaal.. neem een microfoon en ga hun alle fucking domme dingen uitleggen die ze aan me blijven vragen.. onder andere dat ze op mogen tieven als ze niet eens weten hoe je iets moet starten e.d omdat ik daar niet voor heb gestudeerd + bij afloop krijgen ze allemaal een boekje Windows for Newbies
Maar toch.. domme mensen kunnen ook wel leuk zijn om te fokken
quote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:46 schreef Sjibble het volgende:
[..]
"iMac is specially made for an idiot"!
Jij bent echt gaaf met pc's, zoeen edit knopje .. STOMquote:Op dinsdag 17 juli 2007 01:52 schreef Sjibble het volgende:
http://www.deadtroll.com/(...)skcable.html~content
Jawel, en voor 60000 roepie trek je een blik geniale programmeurs open die inderdaad werkelijk alles voor je doen.quote:Op woensdag 18 juli 2007 17:06 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ow onderschat die lui niet! Net als in India werken daar hoogopgeleide hardwerkende mensen. Die mensen weten tenminste nog wat werken is.
quote:Op maandag 16 juli 2007 10:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
Situatie: vogeltjesdans (systeembeheerder, geen zin in gezeik, zit te fokken) zit een beetje loom voor zich uit te staren acnter zijn pc. fok is prominent als active window open.
...............................................bla bla
Dat wordt lastig als je continu users moet helpen die te dom zijn om hun eigen veters te strikken.quote:Op woensdag 18 juli 2007 20:39 schreef muhahaha het volgende:
Het bedrijf waar ik voor werk beschouwt de it afdeling als *waste*. (in theory hebben ze gelijk maar ze bezuinigen nu behoorlijk veel op personeel terwijl ze er wel afhankelijk van zijn).
Btw vogeltjesdans, je slaat een beetje door imo. Je bent niet aangenomen om de netwerkdictator uit te hangen maar om het boeltje in de lucht te houden.
Tja, maar als mensen maar klakkeloos van alles gaan doen op hun systeempje waardoor hun systeem of misschien wel het hele netwerk plat komt te liggen ben je nog verder van huis. Dat dictatortje spelen hoort er dus ook wel bij.quote:Op woensdag 18 juli 2007 20:39 schreef muhahaha het volgende:
Btw vogeltjesdans, je slaat een beetje door imo. Je bent niet aangenomen om de netwerkdictator uit te hangen maar om het boeltje in de lucht te houden.
Sommige bedrijven zien ICT inderdaad als een grote kostenpost. Want: duur personeel dat niet direct productief is, dure hardware, licentiekosten, servicecontracten enz. Maar aan de andere kant is diezelfde ICT wel de backbone van het bedrijf en vertrouwt het bedrijf er wel op dat het systeem altijd in de lucht is. Of het nu gaat om kapotte hardware, buggy software, n00b gebruikers of de ICT afdeling die een fout maakt (want ook dat komt voor), het systeem waarmee geld verdiend moet worden is dan down en dan is de ICT afdeling ineens dé afdeling. Dat we 90% wan onze effort steken in preventie van al die shit, ziet niemand.quote:Op woensdag 18 juli 2007 20:39 schreef muhahaha het volgende:
Het bedrijf waar ik voor werk beschouwt de it afdeling als *waste*. (in theory hebben ze gelijk maar ze bezuinigen nu behoorlijk veel op personeel terwijl ze er wel afhankelijk van zijn).
Helaas komt dat soms op hetzelfde neer. Ik vind het echt niet leuk om de baas te spelen over gebruikers, want het zijn hoe dan ook je collega's waar je hopelijk nog een flink aantal jaar plezierig mee gaat samenwerken. Maar soms kan je niet anders. Het hoeft niet eens te gaan over calamiteiten zoals een virus dan een of andere n00b heeft binnengehaald. Het kan ook gaan over iemand die zo ondeskundig is dat hij zoveel tijdsdruk op de servicedesk legt met simpele vragen, dat het echt tien keer goedkoper is om hem op cursus te sturen.quote:Btw vogeltjesdans, je slaat een beetje door imo. Je bent niet aangenomen om de netwerkdictator uit te hangen maar om het boeltje in de lucht te houden.
Een beetje machtsgeil misschien? En sinds wanneer bepalen de systeembeheerders wat mensen wel of niet mogen? Normaal gesproken is dat nog altijd in samenwerking met de Human Resources (of iets dergelijks) afdeling. IT kan wel een richting aangeven, maar zomaar even met de natte vinger policy's aanpassen kan echt niet.. Hoe kan een systeembeheerder nou weten welke rechten de mensen van de administratieve afdeling nodig hebben om hun werk te kunnen doen? Ik kan me wel voorstellen dat in de kleine bedrijfjes de systeembeheerder dit gewoon doet, maar in de grote bedrijven.. no way, dat is erg amateuristisch.quote:Op woensdag 18 juli 2007 16:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
Lul maar hoe je wil jochie, maar linksom of rechtsom komt het er hoe dan ook op neer dat jij een armzalige gebruiker met twee keer geen rechten bent, en dat ik gewoon de uberboss ben op het systeem. En dat ik het daar voor het zeggen heb, en jij geen ene drol voorstelt. Ik maak de policy's, jij hebt ze maar te slikken. Slikken of stikken jochie
Ik begin te begrijpen waarom veel IT afdelingen kampen met een imago probleem.. Niet iedereen weet nou eenmaal even veel van computers af, maar daarnaast heeft iedereen zijn of haar eigen vak. Ik weet zeker dat jij ook domme vragen zou stellen, als jij de taken van een van die mensen over zou moeten nemen. Walk a mile in a man's shoes before you judge him.quote:Op woensdag 18 juli 2007 16:16 schreef vogeltjesdans het volgende:
Dat is geen reden voor frustratie voor mij, integendeel. De enige die reden heeft om gefrustreerd te zijn ben jij. En dat laat je dan ook duidelijk blijken
"admin rights"Jij zeker. Ik zie je al
Nee dat valt wel mee. Dat valt heel erg mee zelfs. Maar als je het hele topic leest zie je dat ik mijn redelijkheid, met name tegenover Denninger, aan het verliezen ben. Dat is iemand die niet snapt dat een strikt ICT beleid soms gewoon noodzaak of van hogerhand opgelegd is en dat uitlegt als pesterij. Zoals een automobilist scheldt op de agent die hem net een bekeuring gegeven heeft.quote:Op woensdag 18 juli 2007 23:33 schreef WASonline het volgende:
Een beetje machtsgeil misschien?
Sinds we daarvoor verantwoordelijk zijn mischien? Hoe meer een gebruiker kan en mag, hoe meer hij verkloot. Helaas blijkt dat keer op keer. Dat heeft al ik weet niet hoeveel geld gekost, en om te voorkomen dat het nog meer geld gaat kosten is van hogerhand besloten dat de boel dichtgetimmerd ging worden. Als een gebruiker iets wil, moet hij nu met een gegronde motivatie langs ons.quote:En sinds wanneer bepalen de systeembeheerders wat mensen wel of niet mogen?
De directie wordt ook altijd gekend in zaken die er spelen op ICT gebied, periodiek of per incident. Directie wil immers ook weten waar haar geld aan op gaat en geeft zonodig nieuw beleid.quote:Normaal gesproken is dat nog altijd in samenwerking met de Human Resources (of iets dergelijks) afdeling. IT kan wel een richting aangeven, maar zomaar even met de natte vinger policy's aanpassen kan echt niet.
Wie moet het anders weten? Als wij het al niet weten, wie dan wel? Systeembeheer is als geen ander verantwoordelijk voor de implementatie van, controle op en revocation van rechten en permissies. Of denk je dat de administratieve afdeling dat zelf wel kan regelen? "Doe mij maar full control en local admin rechten. En o ja, voor die en die ook." Ik zie het al gebeuren. Nee hoor, netjes aanvragen en dan regelen we het echt wel. Ten eerste is het dan goed geregeld en gedocumenteerd, ten tweede voorkom je problemen door overtoekenning aan mensen die die rechten helemaal niet moeten hebben. Ik zie de hele adminstratieve afdeling al in de bestanden van het afdelingshoofd zitten.quote:Hoe kan een systeembeheerder nou weten welke rechten de mensen van de administratieve afdeling nodig hebben om hun werk te kunnen doen? Ik kan me wel voorstellen dat in de kleine bedrijfjes de systeembeheerder dit gewoon doet, maar in de grote bedrijven.. no way, dat is erg amateuristisch.
Daarom bemoei ik me ook niet met andere mensen hun werk. Vraag mij niet om een pensioenberekening te maken of een auto te verkopen. Maar vraag me ook niet elke week om hetzelfde simpele antwoord dat je ook zelf had kunnen opzoeken omdat het op pagina 4 van je handleiding staat.quote:Ik begin te begrijpen waarom veel IT afdelingen kampen met een imago probleem.. Niet iedereen weet nou eenmaal even veel van computers af, maar daarnaast heeft iedereen zijn of haar eigen vak. Ik weet zeker dat jij ook domme vragen zou stellen, als jij de taken van een van die mensen over zou moeten nemen. Walk a mile in a man's shoes before you judge him.
Ik ben helaas niet met je eens dat er geen domme vragen bestaan. Eerst logisch nadenken voor je de telefoon oppakt en begint uit te huilen. Veel vragen kunnen dan gewoon achterwege blijven, door gewoon even rustig bij jezelf na te denken wat je deed toen het fout ging. Dan hoef je ook niet de helpdesk te bellen en ontlast je de ICT afdeling. En daarmee bespaar je het bedrijf een hoop geld.quote:Maar.. inderdaad.. Ik kan me ook irriteren aan mensen die voor iedere scheet bellen. Maar er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden(en ik heb op een helpdesk gewerkt!) Maar daar kun je ook weer over praten met die persoon zelf.. Je zou eens moeten weten wat je allemaal bespreekbaar kunt maken met een grap..
Groetjes, een IT-er![]()
quote:- Someone called that the printer wasn't working, I asked if there was anything in the display but no "It's just not working". I walked over to the big machine; nothing, no blinking lights, empty dark LCD screen, so I plugged it in and it immediately started working. Apparently this guy unplugged it to charge his mobile phone but forgot to plug the printer back in.
- Someone called me pointing out there was an error on her screen. I asked "What does it say?". She told me "H", "I", "T", "A", "N", then I realised what was happening and asked her if it could be that this weird random string of characters formed a sentence in English (we're Dutch) that would maybe say something like "Hit any key to continue", to which she replied "Oh, yes it's a sentence!".
- An other person called me and the initial conversation was something like this:
Me: "Helpdesk, goodmorning"
She: "Hello, it's not working"
Me: "May I ask what exaclty isn't working?"
She: "My PC"
Me: "So it didn't boot, or it just stopped working?"
She: "I was just working and it froze, I can't work like this!"
Me: "I understand, are there any errors on the screen"
She: "No the screen is blank"
Me: "Blank? It there nothing on the screen at all?"
She: "No I can't see anything"
Me: "So no windows and no errors?"
She: "No it's blank! Completely blank!"
For some reason I just couldn't believe it so I asked:
Me: "Is it really blank? So there are no error messages on the screen whatsoever? I have to write something down you see, and if I just tell my colleagues "Not working they're going to nag me about it.""
She: "No there is nothing! The screen is blank!"
Ok, well, so maybe it didn't freeze and her monitor was just broken? I decided to end the call and come by her office to see if I just needed to look for a new monitor.
I entered the little office and there it was: Windows open on the screen, frozen because an error message popped up!
I asked the lady "So this wasn't here when you just called me I presume?" to which she replied. "Oh, you mean THAT, well, that was there, but I figured that wasn't really important."
*sigh*
- Besides all this I've been trying to explain someone why a file of 15 MB wouldn't fit on a 3,5" diskette for like 15 minutes and I just stopped trying after she told me that they would probably think of something for that in the future. (Yes, you can use winzip to make it smaller, but you would never be able to fit 15MB of total filesize on that disk.) One guy couldn't connect to the network anymore and his network cable was just stacked under not only a sharp edge of his computer but that also had like 20kgs of paperwork on it, I didn't even try something else but replace the cable.
Probleem is ook niet al mensen echt bellen voor problemen maar een hoop mensen bellen al voor de meest simpele en domme dingen. Als je de vergelijking met de auto wilt doortrekken dan komt dat neer op:quote:Op dinsdag 17 juli 2007 13:16 schreef Karrs het volgende:
[..]
100% mee oneens.
Ik heb het niet over normaal gebruik, maar over computerproblemen waar de gebruikers mee komen. Als ik in mijn auto rijd voor mijn werk, hoef je niet van mij te verwachten dat ik autoproblemen ga oplossen. Als mijn motor stottert, bel ik de garage. Ook al is hun antwoord "check je olie even" en is dat inderdaad het euvel, dan nog verwacht ik correct behandeld te worden (en word dat ook, zoals het hoort). Wat de klant nooit verweten mag worden, is een gebrek aan kennis bij computerproblemen. Als zijn computer iets doet wat hij niet verwacht, dan heb je 'm correct te helpen, ook al heeft ie z'n monitor de vorige avond uitgezet en klaagt ie vandaag over dat donkere beeld.
Nogmaals een verhelijk met de auto: iedereen hééft kennis van het materiaal waarmee hij/zij werkt. Ik betwijfel dat helpdesken veel vragen krijgen over "hoe start ik Word" of "Dat pijltje op mijn beeldscherm, wat is dat?". Net zoals iedere automobilist een rijbewijs heeft, heeft iedere computergebruiker basiskennis van de computer.
Maar mijn stelregel is: als de computer iets doet wat de klant niet verwacht, dan hoor je hem/haar correct te helpen. Dat je 'm vervolgens achter z'n rug om uitlacht, staat je vrij
(Kleine uitzondering zijn dus onbeschofte lui)
Klant komt met kapotte versnellingsbak bij de garage:quote:Op donderdag 19 juli 2007 10:04 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Probleem is ook niet al mensen echt bellen voor problemen maar een hoop mensen bellen al voor de meest simpele en domme dingen. Als je de vergelijking met de auto wilt doortrekken dan komt dat neer op:
- Help, ik heb ineens sportpedalen, hoe moet ik nu rijden?
- help de kleur van mijn versnellingspook is anders geworden, hoe werkt ie nou??
- Help, er staat in mijn display: ga naar de garage, WAT MOET IK DOEHOEEEEN?
- klant belt naar helpdesk vd autofabrikant met de vraag waarom ie geen zegeltjes krijgt bij de BP en wel bij de Shell
- Help, er brandt een lampje op mijn dashboard, wat doet dat ?? het is een blauw dingetje met een lampje en straaltjes ervoor. En nee ik heb het niet in de handleiding opgezocht want daarvoor ben ik te beroerd.100% mee eens dus.
OOOOOH JIJ was het die mij belde. ahaquote:Op maandag 16 juli 2007 10:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
Situatie: vogeltjesdans (systeembeheerder, geen zin in gezeik, zit te fokken) zit een beetje loom voor zich uit te staren acnter zijn pc. fok is prominent als active window open.
Belt er zo een gebruiker (op de speciale daarvoor ingerichte loser telefoonlijn).
"Ja met Hannes, ik ehhh, ik heb een probleem."
"Da's niet zo mooi. Wat schort eraan?"
"Ja die pc ehhh, die ehhh, die doet het niet."
"Aha. En wat doet hij precies wel of niet?"
"Ik kan er niet in werken!"
"Dat begrijp ik, maar wat probeer je te doen en waar gaat het fout?"
"Bij de pc!"
"Okee, even opnieuw. Kan je de pc wel aanzetten?"
"Nee."
"Nee? Hij wil dus niet starten?"
"Jawel."
"Net zeg je dat je de pc niet kan starten."
"Klopt ehhh, de pc is namelijk al gestart."
(zucht) "Okee, en kan je dan wel inloggen?"
"Inwatte???"
"Inloggen. Dat gedoe met die gebruikersnaam en dat wachtwoord enzo."
"Eh, dat weet ik niet, dat is allemaal te technisch voor me."
"Als je de pc normaal gesproken aanzet 's morgens vroeg, dan moet je toch je gebruikersnaam en wachtwoord invoeren?"
"Ehhh... Dat zal wel, mischien, dat kan ik me niet herinneren."
"Je weet toch wel of je je wachtwoord in moet voeren 's morgens!"
"Jamaar, ehhh, ik werk ook wel eens 's middags."
(zucht) "Wat is je pc nummer, ik zal eens proberen je systeem over te nemen."
"Wat voor nummer?"
"Je pc nummer. Staat op de rode sticker aan de zijkant."
"Even kijken hoor... hier staat het... T... C... O... displays."
"Nee, dat staat op de monitor! Je moet kijken op de pc."
"Op de wat!??"
"Op de pc. De com-pu-ter."
"En wat is daarmee?"
(zucht) "Daar staat een nummer op dat ik nodig heb. Kijk even op je computer, naar de rode sticker."
"Hee! O wacht! Hij doet het alweer! Bedankt he!" tuut tuut tuut...
:'(
Ik houdt het op pure onwil en desinteresse. Voorbeeld:quote:Op donderdag 19 juli 2007 11:21 schreef ThE_ED het volgende:
Zeker op kantoren met oudere werknemers heb je vaak dat er zo'n ding is neergezet, men de werkenemer hefet geleerd hoe je in Word kan typen en dat was het dan wel. Hoe zo'n ding eigenlijk aangaat is soms al een probleem, want ja, bij de cursus stond alles al klaar. (Sowieso lijken mensen niet meer logisch na te kunnen denken als het om computers gaat, "Staat hij aan?" of "Wat staat er op het scherm" is soms al een best moeilijke vraag.)
Weet jij dan waar in je auto de zuigerstang zit en de nokkenas verdeler?quote:Op donderdag 19 juli 2007 11:33 schreef Ps2K het volgende:
[..]
Ik houdt het op pure onwil en desinteresse. Voorbeeld:
Mijn vader heeft in een week tijd fatsoenlijk leren tekenen met Autocad en kent ook (bijna) alle functies. De eninge reden dat ie het wilde leren was vanwege zijn hobby. Maar iets simpels aan het verstand peuteren dat documenten in My Documents moeten staan...
Ik heb basiskennis van auto's, niet meer dan normaal als je in een auto rijdt. Ik weet ongeveer het principe van een 4 takt, diesel, sterling, etc en ik kan een groot deel van de componenten wel benoemen en de functie aangeven.quote:Op donderdag 19 juli 2007 11:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Weet jij dan waar in je auto de zuigerstang zit en de nokkenas verdeler?
Weet jij waar je je zonnebril moet leggen in de auto? of hoe je hem start? of hoe je moet tanken?quote:Op donderdag 19 juli 2007 11:35 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Weet jij dan waar in je auto de zuigerstang zit en de nokkenas verdeler?
Inderdaad, er is niemand die vraagt naar de dingen waar je normaal niks mee te doen hebt. Om een auto te besturen heb je die kennis niet nodig.quote:Op donderdag 19 juli 2007 11:48 schreef Metro2005 het volgende:
[..]
Weet jij waar je je zonnebril moet leggen in de auto? of hoe je hem start? of hoe je moet tanken?
Dat komt namelijk meer overeen met de vergelijking van waar je je documenten opslaat of hoe je je computer opstart.
Ik ga toch ook niet vragen waar het ramgeheugen zit en of de IEEE1394 een losse controller is of geintergreerd op de mamaplank zit?
Naast het pakje Camel, onder de asbak.quote:Op donderdag 19 juli 2007 12:38 schreef lobotomie het volgende:
waar zit de zonnebril van een auto eigenlijk?
Links onder het reservewiel....quote:Op donderdag 19 juli 2007 12:38 schreef lobotomie het volgende:
waar zit de zonnebril van een auto eigenlijk?
WHAHAHAHAHAHAHAHAHHAHAHAquote:Op maandag 16 juli 2007 10:23 schreef vogeltjesdans het volgende:
"Als je de pc normaal gesproken aanzet 's morgens vroeg, dan moet je toch je gebruikersnaam en wachtwoord invoeren?"
"Ehhh... Dat zal wel, mischien, dat kan ik me niet herinneren."
"Je weet toch wel of je je wachtwoord in moet voeren 's morgens!"
"Jamaar, ehhh, ik werk ook wel eens 's middags."
En wat in godsnaam heeft dat voor nut voor de bedrijfsprocessen? Zie je dan werkelijk niet in met je botte harses dat dat klauwen vol met geld kost, dat soort geintjes?quote:Altijd leuk om quota's van een afdeling te verlagen als er vaak al mensen bijna aan hun max zitten. Werknemers op hun tenen getrapt en de eerstelijn van de helpdesk heeft het gezellig druk.
doe ik op school ook, lekker boeiendquote:Op donderdag 19 juli 2007 20:06 schreef Mr.Silencer het volgende:
Op een andere stage waar in verhouding heel weinig mensen werkten heb ik ook ooit eens meegemaakt dat er hele films op een netwerkschijf waren opgeslagen.![]()
Was niet zo slim van haar om de synchronisatiemap als downloadmap te gebruiken, maar dat ga je natuurlijk krijgen als iedereen een laptop heeft.![]()
Nee, das stront vervelend. En daarna klagen als je printer kapot is en er niemand komt kijkenquote:Op donderdag 19 juli 2007 20:39 schreef PiRANiA het volgende:
[..]
doe ik op school ook, lekker boeiend
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |