abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51315180
Ik zelf vind het veiliger om altijd met lichten aan te rijden. Ik weet ook dat het extra brandstofverbruik met lichten aan minimaal is. Kan iemand mij vertrekken hoeveel extra brandstof precies wordt verbruikt met de lichten aan t.o.v. het verbruik met lichten uit?
pi_51315302
is denk wel verwaarloosbaar (weet het natuurlijk niet zeker)

maar hoeveel is je veiligheid je waard. Die ene euro op een tank valt denk wel mee
  dinsdag 10 juli 2007 @ 08:57:20 #3
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_51315354
Het maakt geen kloot uit.
A.F.C. Ajax
pi_51315360
Het is natuurlijk niet verwaarloosbaar, want het gaat om miljoenen auto's bij elkaar en dus miljoenen liters brandstof per jaar. Het nut is ook nog niet bewezen. Onder slecht zicht helpt het uiteraard wel, maar onder die omstandigheden is het al verplicht om dimlicht te voeren. Het gaat puur om de vraag of je bij goed licht een auto sneller ziet.

Over het verbruik. Twee koplampen en twee achterlichten zijn samen 152 watt. Ga uit van een rendement van 90% van de dynamo, dan moet de motor dus 170 watt aan extra vermogen leveren voor de lampen. Ik moet even uitrekenen hoeveel brandstof dat kost...

Edit: ik heb het uitgerekend. Een automotor heeft een rendement van ongeveer 30%. Om 170 watt te leveren moet dus 566 watt (=J/s) aan extra brandstof worden verbruikt. De enthalpie van benzine is 34,8MJ/l (bron: Wikipedia). Dat betekent dat er: 566 J/s / 34.800.000 J/l = 1,62e-5 l/s aan brandstof nodig is. Per uur dat de lampen branden is dat 0,0586 l benzine.

Dat lijkt natuurlijk erg weinig, maar als je 300 dagen per jaar 2 uur per dag overdag rijdt, dan gebruik je dus elk jaar 35 liter benzine alleen voor de lampen. En als alle auto's ter wereld dat doen...

[ Bericht 35% gewijzigd door R16 op 10-07-2007 09:15:09 ]
pi_51315378
2 a 3 % extra
pi_51315388
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 08:58 schreef bbtb77 het volgende:
2 a 3 % extra
Bron?
pi_51315434
De lampen werken toch op de accu en niet op benzine?
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:02:49 #8
73128 RecomServ
Humanus Inpredictus
pi_51315445
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 08:59 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Bron?
Je benzinetank ... duh

ghehehe...

Maar ff OT: Het is wel degelijk veiliger om met lampen aan te rijden. Heb tijdens mijn theorie lessen eens een filmpje gezien...

2 auto's overdag, de voorste wit, de achterste zwart. die achterste had zijn verlichting aan. die witte voorste niet. en toch zag je die zwarte auto veel eerder (was een redelijk donkere weg overdag)
[b]www.berryblueeyes.nl [/b][b]Berry Blue Eyes[/b].
Music Was My First Love, And It Will Be My Last!
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:05:40 #9
12348 _Flash_
Heeft altijd blackjack
pi_51315485
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 08:57 schreef R16 het volgende:
Over het verbruik. Twee koplampen en twee achterlichten zijn samen 152 watt. Ga uit van een rendement van 90% van de dynamo, dan moet de motor dus 170 watt aan extra vermogen leveren voor de lampen. Ik moet even uitrekenen hoeveel brandstof dat kost...
Rendement is eerder 50 tot 60%.
Devil, just come on back if you ever wanna try again, because I told you once you son of a bitch, I'm the best there's ever been!
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:06:00 #10
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_51315494
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:02 schreef Devlinsect het volgende:
Waar komt de stroom vandaan om je accu op te laden?
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_51315503
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 08:59 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Bron?
Even snel gegoogeld..
pi_51315507
Nee, dat kan je niet precies uitreken, want dat is afhankelijk van 100.000 dingen waar je geen informatie over geeft.
Schatting: je hebt gemiddeld circa 20 kW nodig om rond te rijden. Lampen ca. 200 W = 1% van het vermogen.
pi_51315519
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:05 schreef _Flash_ het volgende:

[..]

Rendement is eerder 50 tot 60%.
Klopt.
pi_51315555
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:02 schreef Devlinsect het volgende:
En de accu blijft vanzelf vol zeker
Op het moment dat de accu bijgeladen wordt door de dynamo, gaat de dynamo zwaarder draaien.
Dit kost extra brandstof.

Als je het niet gelooft; pak een willekeurige electromotor of fietsdynamo en verbind de + en - met elkaar.
Draai ze vervolgens maar eens rond. Ze gaan een stuk zwaarder rond dan wanneer de + en - los zijn van elkaar.

Maar ik rij altijd met mijn lichten aan; veiligheid gaat bij mij vóór die paar % besparing.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:13:06 #15
51443 JaZekerZ
..prepare to flash
pi_51315590
quote:
Het gaat puur om de vraag of je bij goed licht een auto sneller ziet.
Met lampen aan: ja
pi_51315651
volgens mij is daar al eens een topic over geweest en daar kwam ook uit dat het minimaal is, mij staat iets bij van een tank per jaar bij 15000 km per jaar
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_51315704
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Op het moment dat de accu bijgeladen wordt door de dynamo, gaat de dynamo zwaarder draaien.

Als je het niet gelooft; pak een willekeurige electromotor of fietsdynamo en verbind de + en - met elkaar.
Draai ze vervolgens maar eens rond. Ze gaan een stuk zwaarder rond dan wanneer de + en - los zijn van elkaar.

Maar ik rij altijd met mijn lichten aan; veiligheid gaat bij mij vóór die paar % besparing.
Je kunt het zelfs horen bij sommige auto's, welliswaar met motorkap open. Auto stationair laten draaien en vervolgens lichten aanzetten. Gaat de motor iets langzamer van lopen
pi_51315734
quote:
Het is natuurlijk niet verwaarloosbaar, want het gaat om miljoenen auto's bij elkaar en dus miljoenen liters brandstof per jaar. Het nut is ook nog niet bewezen. Onder slecht zicht helpt het uiteraard wel, maar onder die omstandigheden is het al verplicht om dimlicht te voeren. Het gaat puur om de vraag of je bij goed licht een auto sneller ziet.

Edit: ik heb het uitgerekend. Een automotor heeft een rendement van ongeveer 30%. Om 170 watt te leveren moet dus 566 watt (=J/s) aan extra brandstof worden verbruikt. De enthalpie van benzine is 34,8MJ/l (bron: Wikipedia). Dat betekent dat er: 566 J/s / 34.800.000 J/l = 1,62e-5 l/s aan brandstof nodig is. Per uur dat de lampen branden is dat 0,0586 l benzine.

Dat lijkt natuurlijk erg weinig, maar als je 300 dagen per jaar 2 uur per dag overdag rijdt, dan gebruik je dus elk jaar 35 liter benzine alleen voor de lampen. En als alle auto's ter wereld dat doen...
Tja, maar 't kost natuurlijk ook weer een hoop brandstof om een brandweerwagen, ambulance en vier politiewagens te laten komen om jou uit je auto te komen knippen op de A2 .

Bedankt voor je berekening in ieder geval. Bij een gemiddelde snelheid van 60 km/u kom ik op 36000km p/j op basis van die twee uur per dag, 300 dagen per jaar. Dan is 35 liter inderdaad verwaarloosbaar.

Overigens rijden wij op gas. Ben je dan meer of minder kwijt?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2007 09:23:46 ]
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:22:59 #19
34775 Metro2005
Mind explorer
pi_51315773
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:16 schreef Deetch het volgende:
volgens mij is daar al eens een topic over geweest en daar kwam ook uit dat het minimaal is, mij staat iets bij van een tank per jaar bij 15000 km per jaar
Zoiets is het inderdaad. Tank per jaar extra.
Dus ongeveer 5% meer brandstofverbruik.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_51315816
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:22 schreef Metro2005 het volgende:

[..]

Zoiets is het inderdaad. Tank per jaar extra.
Dus ongeveer 5% meer brandstofverbruik.
Dit soort beweringen zijn wel erg kort door de bocht. De ene auto rijdt 1 op 20, de ander 1 op 10. Er zullen ook vast grote verschillen zijn in zowel dynamo's als accu's. De één rijdt 5000 km p/j, de ander 35000.

En je gaat me niet vertellen dat vier lullige lampjes aanhebben 5% meer brandstof kost.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:28:17 #21
4842 D-FENS
Weapon of mass distraction
pi_51315871
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:21 schreef Sloggi het volgende:

[..]

In liters gas meer, in Euro's minder.
People should stop blaspheming and comparing Lemmy to God. He might be a decent chap but he certainly isn't Lemmy.
pi_51315878
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:28 schreef D-FENS het volgende:

[..]

In liters gas meer, in Euro's minder.
Ik bedoelde de liters, ja .
pi_51315965
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:21 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Tja, maar 't kost natuurlijk ook weer een hoop brandstof om een brandweerwagen, ambulance en vier politiewagens te laten komen om jou uit je auto te komen knippen op de A2 .
Haha, ik moest lachen. Maar serieus, op de A2 zal het weinig uitmaken of je je lampen nu aanhebt of niet. Het biedt alleen verbetering op wegen met tegenliggers.
quote:
Net zoveel meer als je gas verbruikt ipv benzine

Overigens bestaan er auto's waarbij je de koplampen gescheiden van de achterlampen kunt schakelen. Overdag alleen de koplampen aan, dat scheelt toch weer bijna 1/3 van die 35 liter...
pi_51316064
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:11 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Tuurlijk! Zover dacht ik niet. Kheb weinig technische kennis van die dingen.
pi_51316065
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:33 schreef R16 het volgende:

[..]

Net zoveel meer als je gas verbruikt ipv benzine
Gas heeft dezelfde enthalpie als bezine?
quote:
Overigens bestaan er auto's waarbij je de koplampen gescheiden van de achterlampen kunt schakelen. Overdag alleen de koplampen aan, dat scheelt toch weer bijna 1/3 van die 35 liter...
Dat lijkt me inderdaad een goede middenweg.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:43:57 #26
89681 Twanstra
Dat weet je zelf ook........
pi_51316144
sorry hoor, maar ik rij per dag een 180 km, dit veel op 80 en 100 km wegen. Maar lichten zijn absoluut van belang......je word veel maar dan ook veel beter gezien.

Op 60 km wegen zou het strafbaar moeten zijn om zonder te rijden.

En een volvo trouwens heeft automatisch altijd zijn lichten aan. Gewoon starten en de lichten zijn aan.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:44:48 #27
163969 NickB
whoei :)
pi_51316162
dit is echt zo iets van, ja ik rij met ramen open voor verkoeling, airco kost benzine.
maar ramen open = meer luchtweerstand = meer benzine.
doe je raampjes dus maar dicht en zet de airco aan.
pi_51316182
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:43 schreef Twanstra het volgende:
sorry hoor, maar ik rij per dag een 180 km, dit veel op 80 en 100 km wegen. Maar lichten zijn absoluut van belang......je word veel maar dan ook veel beter gezien.

Op 60 km wegen zou het strafbaar moeten zijn om zonder te rijden.

En een volvo trouwens heeft automatisch altijd zijn lichten aan. Gewoon starten en de lichten zijn aan.
Saab ook geloof ik. Vanwege de vele donkere dagen daar in het noorden. Verder ben ik het natuurlijk met je eens.
pi_51316232
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:38 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Gas heeft dezelfde enthalpie als bezine?
Nee, ik bedoelde als je op gas rijdt dan verbruik je altijd ietsje meer liters (bij mij ongeveer 10%). Dat geldt dus ook voor het meerverbruik tbv de lampen.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 09:50:12 #30
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_51316267
Je dynamo genereert toch veel te veel stroom om op te slaan, dus volgens mij maakt het geen fluit uit
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_51316318
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:43 schreef Twanstra het volgende:
Dit ontneemt je dus de keuze. Ik ben het met je eens dat je de lampen aan moet hebben als dat daadwerkelijk het verkeer veiliger maakt (doe het zelf ook meestal) maar er zijn wel degelijk situaties waarbij het gewoon echt niet uitmaakt, denk bv aan snelwegen.

Maar als je handmatig de lampen steeds aan- en uitzet dan loop je dus de kans dat je het een keer vergeet. Beter zou zijn om het te koppelen aan een lichtsensor en gps. Op snelwegen lampen uit (behalve in het donker), op andere wegen lampen aan (alleen voor overdag, in het donker ook achter).
pi_51316340
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:50 schreef Catch22- het volgende:
Je dynamo genereert toch veel te veel stroom om op te slaan, dus volgens mij maakt het geen fluit uit
mee eens
2 Delen Vodka, 1 Deel Lime (of was het nu andersom) www.omnivas.nl
pi_51316374
Precies. De dynamo draait ongeacht of de verlichting aanstaat of niet.
pi_51316405
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:50 schreef Catch22- het volgende:
Dus die energie "verdwijnt" gewoon volgens jou?
Zoek maar eens op hoe een dynamo werkt, dan zal je zien dat dat niet mogelijk is en dat het wel degelijk uitmaakt.
pi_51316469
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:53 schreef Vodka_Lime het volgende:

[..]

mee eens
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:55 schreef The_Masterer het volgende:
Precies. De dynamo draait ongeacht of de verlichting aanstaat of niet.
Allebei onjuist. De dynamo draait wel, maar als er verbruikers aanstaan en er dus stroom gevraagd wordt gaat 'ie veel zwaarder draaien. Logisch ook, de energie moet ergens vandaan komen. Bovendien kan energie niet verloren gaan (eerste wet van thermodynamica, is redelijk basale natuurkunde)
pi_51316474
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:52 schreef R16 het volgende:

[..]

Dit ontneemt je dus de keuze. Ik ben het met je eens dat je de lampen aan moet hebben als dat daadwerkelijk het verkeer veiliger maakt (doe het zelf ook meestal) maar er zijn wel degelijk situaties waarbij het gewoon echt niet uitmaakt, denk bv aan snelwegen.
In een Volvo kun je ze wel uitzetten, maar dan moet je iets veranderen aan de electronica geloof ik. Daarna kun je ze handmatig aan- en uitzetten. Geen ingewikkelde handeling, maar niet aan te bevelen om tijdens het rijden eventjes te doen.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 10-07-2007 10:00:29 ]
pi_51316658
ach als je het zo gaat bekijken zet dan ook je airco, radio, blower uit
hou je ramen dicht sloop je attene er af zorg dat je banden op de juiste spanning staan
schakel rond de 2000 en 2500 rpm laat je uitrollen bij het stoplicht

en ga zo maar door
maar waar hebben we het over 100 euro per jaar voor een betere veligeid?
ik rij lkkr met me lampen aan als toen ik 2jaar geleden met m'n rijbewijs bezig was hadden ze het er zelfs over dat het een verplichting wordt om overdag met licht aan te rijden
pi_51316712
Als je alle 4 de elektrische ramen even dicht doet met lichten aan. Je toerental gaat zo naar de 1600 toeren ipv 800 toeren (tja dat heb je met een licht moterje (mazda 2 1.4) en als je de airco aan hebt en muziek aan hebt zit je rond de 2000 toeren) dus die extra toeren is ook niet helemaal goed voor het milieu en gevolgen hiervan.
pi_51316890
De mensen die nu over het milieu zeuren schakelen zeker ook op bij de 2000 toeren, hebben de AC en ramen dicht bij 35 graden, controleren elke week de bandenspanning en hebben de antenne ingeklapt? En je pakt natuurlijk voor alle afstanden onder de 10 km de fiets?

Dat dacht ik al.
pi_51316970
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 10:07 schreef simplemouse het volgende:
hou je ramen dicht sloop je attene er af zorg dat je banden op de juiste spanning staan
Je hebt het begrepen. De airco zet je natuurlijk alleen aan als het warm is , ramen dicht en banden goed op spanning scheelt behoorlijk in je brandstofverbruik, dus dat doet iedereen sowieso al . Radio en blower zijn echt verwaarloosbaar aan energieverbruik (zolang je tenminste geen 300W aan subwoofers in je kofferbak hebt) en antennes zijn tegenwoordig aerodynamisch weggewerkt.
quote:
en ga zo maar door
Omdat je erom vraagt
* zware voorwerpen (die je niet nodig hebt) uit je auto
* rijd niet onnodig hard
* anticipeer zodat je niet steeds moet remmen en optrekken
* onderhoud je auto goed
quote:
Ik denk dat je met alle bovengenoemde zaken (als je ze consequent toepast) velen 100-en euro's per jaar bespaart. Daar gaat dan die 50 weer af voor de lampen, voor de veiligheid
quote:
ik rij lkkr met me lampen aan als toen ik 2jaar geleden met m'n rijbewijs bezig was hadden ze het er zelfs over dat het een verplichting wordt om overdag met licht aan te rijden
Het is niet verplicht. Een voorstel of een proefballonnetje maakt nog geen wet. Gelukkig maar, want die randdebielen die nu in de 2e kamer zitten hebben wel ongelooflijk goede ideeen blij dat er ook nog een 1e kamer is met mensen die nog een klein beetje zelfstandig denken. Maar dit is een andere discussie.
pi_51316996
quote:

en ga zo maar door
Vergeet ook niet de reserve band eruit te gooien voor gewichts besparing.... iedereen verplicht sporten en dieet om af te vallen. Minder gewicht in de auto is ook een besparing....

Laten we uitrekenen wat je bespaard als je 10 kilo af valt op jaarbasis....... of niet.....
Als weinig helpt, help veel meer.
Sparen is voor mensen die niet weten waar ze geld aan uit moeten geven !!!
pi_51317090
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 10:16 schreef Sloggi het volgende:
De mensen die nu over het milieu zeuren schakelen zeker ook op bij de 2000 toeren, hebben de AC en ramen dicht bij 35 graden, controleren elke week de bandenspanning en hebben de antenne ingeklapt? En je pakt natuurlijk voor alle afstanden onder de 10 km de fiets?

Dat dacht ik al.
Toevallig: ja, op veel punten (en dat is echt waar)

- Ik schakel op het vroegste punt (meestal 2000 toeren dus)
- Mijn auto heeft geen AC
- Ik zet geen ramen open want dat tocht (in plaats daarvan open dak)
- controleer maandelijks even de bandenspanning
- Antenne inklappen zou ik kunnen doen, luister toch geen radio
- voor afstanden korter dan 4-5km toch zeker wel
pi_51317131
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 10:24 schreef Matel het volgende:

[..]

Toevallig: ja, op veel punten (en dat is echt waar)

- Ik schakel op het vroegste punt (meestal 2000 toeren dus)
- Mijn auto heeft geen AC
- Ik zet geen ramen open want dat tocht (in plaats daarvan open dak)
- controleer maandelijks even de bandenspanning
- Antenne inklappen zou ik kunnen doen, luister toch geen radio
- voor afstanden korter dan 4-5km toch zeker wel

Als iedereen op deze wereld dat zou doen hadden we van smog geen last meer.
pi_51317201
@R16

Arco staat bij mij dus altijd aan
nee heb geen 300 watt achterin liggen (geen ruimte)

maar goed waar het om ging waarom gaan we ons in ene druk maken over met of zonder licht rijden? het is volgens mij nu wel vaker bewezen dat met licht rijden een stuk veiliger is

en wat denk je dat z'n commpressor verbruikt als de brandweer je eens uit het vrak moet knippen
dan al helemaal niet te beginnen over de trauma heli........

en idd het is (nog) niet verplicht dat heb ik ook niet gezegt dat het wel zo is
ik zei alleen dat ze het willen verplichten (of het er ooit nog komt???)

@boegschroef

ben ik ook weer niet helemaal met je eens las gister een topic met de vraag hoeveel Co2 stoot je uit als je aan instapping doet

met andere woorden als je gat afvallen dan breng je weer meer Co2 in de lucht en ben je dus extra aan het vervuilen
(ja ik weet dat een auto meer vervuild)
pi_51317254
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 10:25 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Als iedereen op deze wereld dat zou doen hadden we van smog geen last meer.
zeg moet ik weer een fiets kopen....

ik heb en auto die voledig voor me wordt betaald dus waarom dan nog geld uitgeven aan en fiets?
pi_51317299
Ik vraag me af of het trouwens met je lampen zo wel werkt. De energie van de lampen wordt van de accu gehaald. De accu wordt altijd opgeladen. Geeft een dynamo een variabel vermogen? dus als de accu minder nodig heeft levert de dynamo dan minder? Volgensmij niet. En in dat geval maakt het niet uit dat de lampen aan of uit staan.

Bij de airco is het anders omdat de airco pomp uitgeschakeld wordt waardoor deze minder weerstand geeft aan de motor. Hierdoor is het verbruik anders. Maar geld dit nu ook voor de dynamo?
pi_51317723
A;s je dan toch je lichten uitzet, zet dan gelijk je radio, kachel, navigatie, enz. ook uit, Oow en dan heb ik het nog niet over de airco..
pi_51317907
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 10:31 schreef boegschroef het volgende:
Ik vraag me af of het trouwens met je lampen zo wel werkt. De energie van de lampen wordt van de accu gehaald. De accu wordt altijd opgeladen. Geeft een dynamo een variabel vermogen? dus als de accu minder nodig heeft levert de dynamo dan minder? Volgensmij niet. En in dat geval maakt het niet uit dat de lampen aan of uit staan.

Bij de airco is het anders omdat de airco pomp uitgeschakeld wordt waardoor deze minder weerstand geeft aan de motor. Hierdoor is het verbruik anders. Maar geld dit nu ook voor de dynamo?
De accu heeft geen stroom nodig, alleen de verbruikers (lampen, blower, radio, etc.) Maar dit terzijde. Een dynamo levert wel degelijk een variabele stroom (dus niet spanning). Pak je fiets maar eens, en zet de dynamo aan zodat de lampjes branden. Draai nu de lampjes eruit, je zal zien dat hij lichter fietst.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 10:54:18 #49
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_51317925
quote:
Wat voor big-ass achterlichten heb jij erin zitten?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_51318058
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 10:54 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Wat voor big-ass achterlichten heb jij erin zitten?
Heu, geen bigass achterlichten. Koplampen zijn 55W per stuk en achterlampen 21W. Dus samen 152W, toch?
  dinsdag 10 juli 2007 @ 11:02:57 #51
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_51318141
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 10:59 schreef R16 het volgende:

[..]

Heu, geen bigass achterlichten. Koplampen zijn 55W per stuk en achterlampen 21W. Dus samen 152W, toch?
Remlichten 21 watt ja...

Zijn 21w5 lampjes... 21 watt voor remmen, 5 (of 4 of 6) watt voor gewoon licht..
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  dinsdag 10 juli 2007 @ 11:08:13 #52
pi_51318282
Er past geen 500Watt stereo op mn fiets, dus ik moet wel met de auto.
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_51318338
quote:
Dat rijgedrag scheelt mij iedere week 5 euro benzine op een ritje van 90 km. . zo'n 40% dus.
ohja en het kost me ongeveer 5 minuten extra reistijd. Zo'n 8% dus.
pi_51318454
quote:

Je hoeft het je niet af te vragen. Dat is gewoon eenvoudig aan te tonen.
Als je stroomverbruikers inschakelt (bijvoorbeeld de lampen) zal je accu bijgeladen worden. Dit kost energie. De dynamo gaat hierdoor zwaarder draaien.

Dat kan je bijvoorbeeld merken als je de lichten aanzet als je auto stationair draait; je motor zakt dan vaak wat terug in toerental omdat de dynamo zwaarder draait.

De dynamo draait inderdaad áltijd mee maar is onbelast en draait licht als je geen verbruikers aan hebt.
Kortsluit de polen van een dynamo maar eens en probeer hem dan met de hand rond te draaien; dan zie je wat ik bedoel.

Als het werkt zoals jij denkt zou een windmolen niet zulke grote wieken nodig hebben
pi_51318554
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 11:10 schreef mcDavid het volgende:

[..]

Dat rijgedrag scheelt mij iedere week 5 euro benzine op een ritje van 90 km. . zo'n 40% dus.
ohja en het kost me ongeveer 5 minuten extra reistijd. Zo'n 8% dus.
5 minuten extra per dag? of 5 heen en 5 terug?
Per dag is 5 x 5 = 25 minuten per week
of 5 x 5 x 2 = 50 min voor 5 euro... hmm dan blijf ik liever nog 10 minuten langer in bed smorgens
pi_51318633
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 11:18 schreef boegschroef het volgende:

[..]

5 minuten extra per dag? of 5 heen en 5 terug?
Per dag is 5 x 5 = 25 minuten per week
of 5 x 5 x 2 = 50 min voor 5 euro... hmm dan blijf ik liever nog 10 minuten langer in bed smorgens
die 80 km is heen en terug, 5 min. per dag dus.
pi_51318687
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 11:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Je hoeft het je niet af te vragen. Dat is gewoon eenvoudig aan te tonen.
Als je stroomverbruikers inschakelt (bijvoorbeeld de lampen) zal je accu bijgeladen worden. Dit kost energie. De dynamo gaat hierdoor zwaarder draaien.

Dat kan je bijvoorbeeld merken als je de lichten aanzet als je auto stationair draait; je motor zakt dan vaak wat terug in toerental omdat de dynamo zwaarder draait.

De dynamo draait inderdaad áltijd mee maar is onbelast en draait licht als je geen verbruikers aan hebt.
Kortsluit de polen van een dynamo maar eens en probeer hem dan met de hand rond te draaien; dan zie je wat ik bedoel.

Als het werkt zoals jij denkt zou een windmolen niet zulke grote wieken nodig hebben
Ik snap je verhaal wel en zeker bij windmolens.... Maar de vraag is of hier extra sensoren of weet ik wat voor dingen voor nodig zijn om dit zo te laten werken. Ik kan me voorstellen dat men een dynamo voor een auto zo goedkoop mogelijk maakt waardoor dit soort sensoren achterwegen gelaten worden. Zijn er dynamo's die gewoon altijd een bepaald vermogen geven bij een bepaald toerental? (Dus niet variabel)
pi_51318717
quote:
Als het zo makkelijk was, dan zou ik het wel weten. Ik zou een omvormer in mijn auto bouwen, en de hele stad van stroom voorzien door mijn auto stationair te laten draaien 's avonds! Dik geld vangen joh!
pi_51318804
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 11:22 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Ik snap je verhaal wel en zeker bij windmolens.... Maar de vraag is of hier extra sensoren of weet ik wat voor dingen voor nodig zijn om dit zo te laten werken. Ik kan me voorstellen dat men een dynamo voor een auto zo goedkoop mogelijk maakt waardoor dit soort sensoren achterwegen gelaten worden. Zijn er dynamo's die gewoon altijd een bepaald vermogen geven bij een bepaald toerental? (Dus niet variabel)
Toerental is iets anders dan vermogen. Vermogen wordt bepaald door toerental en koppel. Hoe zwaarder de dynamo belast wordt, hoe meer koppel deze nodig heeft.

met een simpele dynamo kun je het zo zien:
toerental = spanning
koppel = stroom
toerental*koppel = vermogen.
De dynamo in je auto is dan nog begrensd op c.a. 14 volt om te voorkomen dat je je accu opblaast, maar werkt in principe het zelfde

een onbelaste dynamo levert géén vermogen, maar maakt wel toeren. uit het rekensommetje blijkt dus dat deze geen koppel "verbruikt". Want x * 0 = 0.
  dinsdag 10 juli 2007 @ 11:46:43 #60
pi_51319376
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 11:22 schreef boegschroef het volgende:

[..]

Het vermogen is het product van de spanning en de stroom.

P(w) = U(v) x I(A)

De dynamo levert een enigzins constante spanning van ca 14 volt. De belasting bepaald de stroom. Als je niets op de dynamo aansluit loopt er geen stroom en hoeft de dynamo ook geen vermogen te leveren. Als je de dynamo kortsluit loopt er theoretisch een oneindig hoge stroom (en dus ook een oneindig hoog vermogen).

I (A) = U(V) / R(Ohm)

In de praktijk zorgt de weerstand van kabels en de dynamo zelf ervoor dat de stroom niet oneindig hoog word en gaat de dynamo langzamer draaien waardoor de spanning in zakt.

Het vermogen dat door de dynamo gelevert word moet er eerst in. Daar zorgt de motor voor. Meer vermogen is een hoger benzine verbruik.

Hier zijn dus geen sensoren en regeltechniek voor nodig, het regelt zichzelf.
pi_51319493
Ah heb ik toch ook weer wat bijgeleerd.
pi_51319634
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 11:46 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Het vermogen is het product van de spanning en de stroom.

P(w) = U(v) x I(A)

De dynamo levert een enigzins constante spanning van ca 14 volt. De belasting bepaald de stroom. Als je niets op de dynamo aansluit loopt er geen stroom en hoeft de dynamo ook geen vermogen te leveren. Als je de dynamo kortsluit loopt er theoretisch een oneindig hoge stroom (en dus ook een oneindig hoog vermogen).

I (A) = U(V) / R(Ohm)

In de praktijk zorgt de weerstand van kabels en de dynamo zelf ervoor dat de stroom niet oneindig hoog word en gaat de dynamo langzamer draaien waardoor de spanning in zakt.

Het vermogen dat door de dynamo gelevert word moet er eerst in. Daar zorgt de motor voor. Meer vermogen is een hoger benzine verbruik.

Hier zijn dus geen sensoren en regeltechniek voor nodig, het regelt zichzelf.
En zo is het. Je kan er een heel technisch verhaal van maken, maar als je naar de formule
P = U x I
kijkt zie je het al. Zolang er geen verbruikers zijn ingeschakeld wordt er geen vermogen gevraagd. Ook al is de spanning dan 14 Volt, het aantal amperes is 0. De dynamo levert geen stroom dus zolang er niets gevraagd wordt.
pi_51319821
Precies. En dat je dat bij je fietsdynamo niet merkt, komt doordat dat ding zo'n hoge mechanische weerstand heeft, dat de geïnduceerde weerstand bijna niet opvalt

Vandaar dat men tegenwoordig naafdynamo's maakt, met vrijwel geen mechanische weerstand. Die zijn altijd ingeschakeld, maar je voelt ze pas (en dan nog nauwelijks) als je je licht aan zet.
pi_51320498
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 11:54 schreef DonJames het volgende:

[..]

En zo is het. Je kan er een heel technisch verhaal van maken, maar als je naar de formule
P = U x I
kijkt zie je het al. Zolang er geen verbruikers zijn ingeschakeld wordt er geen vermogen gevraagd. Ook al is de spanning dan 14 Volt, het aantal amperes is 0. De dynamo levert geen stroom dus zolang er niets gevraagd wordt.
Je hebt altijd wel gebruikers wanneer je de auto start, er zitten tegenwoordig zoveel electronische zaken in auto's dat rijden zonder stroom al lang niet meer mogelijk is.
pi_51320749
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 12:20 schreef FunnyName het volgende:

[..]

Je hebt altijd wel gebruikers wanneer je de auto start, er zitten tegenwoordig zoveel electronische zaken in auto's dat rijden zonder stroom al lang niet meer mogelijk is.
Daar ging het niet om.
pi_51329900
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 12:20 schreef FunnyName het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in. Maar het ging om het uitleggen van het principe van de dynamo.
Naarmate je meer verbruikers erbij inschakelt zal de benodigde energie stijgen.

Bij een Kever uit 1969 zal het overigens nog wel meevallen met de verbruikers
pi_51345231
Mijn xenon lampjes zijn 35w. per stuk... gebruikt dus minder stroom? of zuigen die ballast nog steeds veel?
  woensdag 11 juli 2007 @ 00:03:50 #68
pi_51345921
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 23:43 schreef SRD_Don het volgende:
Mijn xenon lampjes zijn 35w. per stuk... gebruikt dus minder stroom? of zuigen die ballast nog steeds veel?
Dat is iets minder, dus ook iets minder brandstof. Maar die Xenon-shit zit over het algemeen op wat duurdere (en dus zwaardere) auto's?
pi_51346030
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 00:03 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat is iets minder, dus ook iets minder brandstof. Maar die Xenon-shit zit over het algemeen op wat duurdere (en dus zwaardere) auto's?
Eigenlijk wel.. maar ik heb zo'n aftermarket kitje op mijn 730kg kart
  woensdag 11 juli 2007 @ 00:25:43 #70
pi_51346542
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 00:07 schreef SRD_Don het volgende:

[..]

Eigenlijk wel.. maar ik heb zo'n aftermarket kitje op mijn 730kg kart
Is dat zo'n kit zonder hoogte regeling?
pi_51350405
quote:
Op woensdag 11 juli 2007 00:25 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Is dat zo'n kit zonder hoogte regeling? [afbeelding]
don't worry.... hij is goed afgesteld, verblind er niemand mee (meer )
pi_51454591
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 09:52 schreef R16 het volgende:
Maakt wel degelijk uit.
Situatieschets; (laagstaande) zon in de rug en jij wil gaan inhalen.
Reken maar dat je auto's mét verlichting stukken beter (en sneller) ziet dan auto's die geen verlichting hebben branden.
  zaterdag 14 juli 2007 @ 08:00:34 #73
46106 dimage
Beroeps levensgenieter
pi_51454601
ze moeten de autofabrikanten verplichten om auto's te bouwen waarvan het licht niet eens meer uit kan. 1. is het veel veiliger om ook overdag met het licht aan te rijden ook al is het het mooiste weer ter wereld. 2. de extra verbruik die je krijgt is minimaal.
pi_51455220
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 08:00 schreef dimage het volgende:
ze moeten de autofabrikanten verplichten om auto's te bouwen waarvan het licht niet eens meer uit kan. 1. is het veel veiliger om ook overdag met het licht aan te rijden ook al is het het mooiste weer ter wereld. 2. de extra verbruik die je krijgt is minimaal.
  zaterdag 14 juli 2007 @ 10:05:10 #75
28280 Fugie
Porsche _O_
pi_51455411
Stel je voorkomt x ongelukken omdat je met licht aan gaat rijden, hierdoor voorkom je dus ook y km file en andere problemen. Hierdoor wordt dus ook weer benzine uitgespaard (en banden en remmen etc). Als je dit afzet tegen je verbruik van je lichten denk ik dat het verbruik van lichten volledig wegvalt.
Dus lichten aan moeten ze gewoon verplichten (en dan niet je stadslicht, daar heb je niets aan).
pi_51458447
Neem dagrijverlichting, je bent goed zichtbaar maar verbruikt vrijwel geen extra energie.
  zaterdag 14 juli 2007 @ 13:24:01 #77
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_51459091
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 10:59 schreef R16 het volgende:

[..]

volgens mij zijn koplampen idd 55watt per stuk, maar je achterlichten maar 5 of 10 watt per stuk ?

Remlicht, knipperlicht en mistlicht zijn 21watt
pi_51485963
quote:

je berekening klopt niet

verbrandingswaarde van benzine is ca 42 MJ/kg (ofwel 42.000 kJ/kg) let wel per kilogram. 1 liter benzine = ca 0,7 kg Dus 60.000 Kj/kg => (566 *10^-3) / (60 *10^6) = 9,43 * 10^-6 L/s = 0,034 L/h
dus dat valt wel mee
  Moderator zondag 15 juli 2007 @ 22:24:24 #79
45833 crew  Fogel
pi_51503630
quote:
Op zaterdag 14 juli 2007 08:00 schreef dimage het volgende:
Je wil de autos dus aan de Scandinavische norm laten voldoen
Mijn lampen zijn alleen uit als de motor uit is...
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2025:Zuid-Amerika, Nederland, Chicago, Washington, Nederland, Kroatië, Slovenië, Parijs/Brussel/Nijmegen/Kopenhagen
TRV 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Noord-Noorwegen, Nederland, Atlanta
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
pi_51511199
TS: antwoord is ja, Energie komt altijd ergens vandaan. Klaar.
Bla bla bla photoshop veerpootbruggen bla bla mekker mekker veel vetter, blabla photoshop skyline veel sneller
blablabla internet warrior, veel vetter, photoshop auto sneller blabla nürburgring playstation
pi_51516402
Zo'n beetje alles wat je extra doet tijdens het rijden kost wel brandstof.

Raampje open, extra gewicht, meer toeren, lichten aan, lagere bandenspanning, etc.
Don't shoot me, i'm just the guitar player
HOME
OTOO
pi_71606669
oke, maar volgens mij zit het zo.

de elektrische apperatuur haalt de energie uit de accu. ?
de accu, wordt weer opgelade door de dynamo.. ?
en de dynamo wordt aangedreven door 't vliegwiel. ?
ligt het aan mij.
of wordt de dynamo altijd aangedreve ,, of de accu nu vol of leeg is ?..

wat los staat van het feit dat de dynamo harder noch zachter draait als het energie niveau in de accu daalt of stijgt.

draait het vliegwiel, dan draait de dynamo.
en als dus idd de dynamo altijd draait, wordt het niet zwaarder of lichter voor de motor, of de accu leeg of vol is.

als ge 't op deze manier bekijkt. dan is het toch een beetje gek.
dus tenzij iemand mij kan vertellen dat het wel degelijk zwaarder is voor de motor om die dynamo rond te krijgen als de accu extra belast wordt door de lichten, blijf ik er heilig in geloven dat het een beetje verwarrend ,, is
If i gave a shit,
you'd be the first person i'd give it to.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 21:56:57 #83
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_71607220
De V-snaar zit aan de krukaspoelie, niet aan het vliegwiel
quote:
wat los staat van het feit dat de dynamo harder noch zachter draait als het energie niveau in de accu daalt of stijgt.
Het gaat er niet om hoe hard de dynamo draait, maar hoeveel weerstand (gevraagde stroom in de spoelen) deze ondervind.

Als de accu bijna vol is, is de laadstroom minder. De dynamo hoeft dus minder stroom te leveren en draait makkelijker.
Als de accu bijna leeg is, is de laadstroom hoger. Door de hoge stroom in de dynamo spoelen draait deze minder makkelijk -> de motor heeft het zwaarder de dynamo aan te drijven.

Vergelijk het met de berg op rijden...
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
  woensdag 5 augustus 2009 @ 22:41:39 #84
182073 invine
blablabla etc.
pi_71636327
Ja joh kick een 2 jaar uit topic
Ik drink nooit meer! maar ook niet minder.
pi_71637344
Aleen een beetje jammer dat het feit dat je als auto meer zichtbaar ben ten koste gaat van de zichtbaarheid van andere dingen (bv fietsers en voedgangers). Iederpersoon heeft maar één hoeveelheid aandacht, als dus het ene object méér aandacht trekt gaat dat ten koste van iets anders.
"Cats were put into the world to disprove the dogma that all things were created to serve man."
pi_71637645
quote:
Op woensdag 5 augustus 2009 23:12 schreef Frezer het volgende:
Aleen een beetje jammer dat het feit dat je als auto meer zichtbaar ben ten koste gaat van de zichtbaarheid van andere dingen (bv fietsers en voedgangers). Iederpersoon heeft maar één hoeveelheid aandacht, als dus het ene object méér aandacht trekt gaat dat ten koste van iets anders.
Ieder voordeel heeft z'n nadeel.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')