Microsoft is een goed voorbeeld van wat in Buffet/ Graham termen een 'wide moat' company is. Ze hebben een uniek product dat iedereen nodig heeft en niemand anders kan maken. Daarnaast hebben ze ook nog eens het voordeel van schaal. Het is alleen wel zo dat MS in een markt opereert (technologie) waar soms enorme omwentelingen plaats kunnen vinden door nieuwe innovaties die worden gedaan.quote:Op zondag 8 juli 2007 12:21 schreef Kwarkie het volgende:
[..]
Moet ik dan denken aan Microsoft, RDS, Philips en dat soort fondsen ?
Jawel hoor. Alleen hebben kleinere bedrijven meestal niet de schaalvoordelen die grote bedrijven hebben. De 'protective moat' is dan belangrijker. Die kan bijvoorbeeld bestaan uit een zeer gewilde merknaam en hele unieke producten, of een technologische voorsprong die moeilijk te overbruggen is.quote:Zoja, ben je derhalve beperkt tot fondsen uit de hoofd indices of bestaan er ook van deze fondsen in de rest van het veld?
Hier 1/3 cash, 2/3 kortlopende staatsobligaties (6 mnd)quote:Op zondag 8 juli 2007 13:58 schreef elcastel het volgende:
Ik zit inmiddels bijna helemaal cash. Game on.
Lees goed wat SeLang schreefquote:Op zondag 8 juli 2007 01:46 schreef Lassekjus het volgende:
Ha, Misschien heb je wel gelijk ook=)
Nog tips?
Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat Coca Cola een ijzersterke merknaam heeft. Ik geloof dat in Businessweek stond dat de merknaam een waarde vertegenwoordigt van tegen de 70 miljard euro en daarmee op #1 staat. Tegelijkertijd zou ik nooit in Coca Cola voor de langere termijn gaan. Het is namelijk een van de grootste dikmakers die er bestaat en het zou zomaar mogelijk zijn dat er op termijn in de westerse landen processen op gang komen die het gebruik van frisdranken willen beperken. Het is wat dat betreft wachten op de verdere ontwikkeling van de obesitas in de VS.quote:Op zondag 8 juli 2007 14:09 schreef SeLang het volgende:Een schoolvoorbeeld van een aantrekkelijk soort business is Coca Cola. Het is niks anders dan een geheim recept + een marketing machine/ merknaam. Coca Cola gaat bestaat al meer dan 100 jaar en het gaat nooit uit de mode. Over 100 jaar drinken mensen nog steeds Coca Cola. De vraag droogt ook nooit op, als de fles leeg is koop je weer een nieuwe. Ik las een paar dagen geleden dat Coca Cola de prijzen enorm had verhoogd in NL. Daar komen ze gewoon mee weg, mensen blijven het kopen, ook al staat er een huismerk fles naast die bijna hetzelfde smaakt en de helft kost
Ik zou zeggen, lees alle topics door en ga zelf op zoek. Stel gerichte vragen.quote:Op maandag 9 juli 2007 10:29 schreef Guppie19 het volgende:
Is er ook iemand die bereid is mij wat uitleg en informatie te geven hoe je kan beginnen met aandelen en wat er allemaal bij komt kijken? zoja, stuur ff een pm
Wacht ook al enige tijd af...quote:Op maandag 9 juli 2007 16:09 schreef SnuggLe het volgende:
Ik blijf wachten op ING....las ergens in een bericht dat een analist verwachtte dat een andere marktpartij zijn/haar positie in ING aan het afbouwen was en dat ING de de 2e helft van het jaar wel MOEST gaan stijgen. Ik moet het nog zien....
ze hebben gewoon een k/w van 10 iets dat fortis, ing en aegon ook hebbenquote:Op dinsdag 10 juli 2007 12:56 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Ik verwacht zelf meer van SNS/Reaal tov de andere verzekeraars staat deze erg laag en heeft ook nog leuk 4% divident rendement
Koersverloop sinds 2006: http://www.behr.nl/Beurs/Fondsh/GIFmulti/nl.financials.html Qua koersverloop zou je verwachten dat hij wel aan gaat trekken. Tevens is een dividend rendement van 4% erg lekkerquote:Op dinsdag 10 juli 2007 14:13 schreef dop het volgende:
[..]
ze hebben gewoon een k/w van 10 iets dat fortis, ing en aegon ook hebben
dus laag staan ze niet
KPN kun je zo kopen momenteel (vind ik). Prima fonds, ik heb er jaren diverse ritjes op en als je een keer je doel mist, dan pak je keurig rendement. Belangrijkste : ik vind de bedrijfsvoering echt perfect, outperformer !quote:Op dinsdag 10 juli 2007 12:20 schreef Atyla het volgende:
Hoe denken jullie over de overnamekandidaten genoemd in het Iris rapport? (Ahold, Akzo Nobel, DSM, Hagemeyer, KPN en Reed Elsevier)
Ze hebben inderdaad een jaar of 2 nagenoeg stil gestaan. Maar ondertussen was er wel een aandelen inkoop programma gestart en werd er dividend uitgekeerd. De zooi raakte eruit en op dit moment doen ze het gewoon prima. Maar een slecht gevoel mag, maar kun je het ook uitleggen ?quote:Op dinsdag 10 juli 2007 16:45 schreef ArnoKlaassen het volgende:
Heb ze in een ver verleden gehad maar deed nooit iets (6 euro toen) en zie dat ze nu op 12 staan, maar kpn geeft mij altijd een slecht gevoel.
Ben benieuwd eigenlijk, ik zie Akzo niet zo snel als overnamekandidaat. Eerder om zelf op bad te gaan (zie nu met ICI). Die organon-miljarrden branden in hun zak....quote:Op dinsdag 10 juli 2007 12:20 schreef Atyla het volgende:
Hoe denken jullie over de overnamekandidaten genoemd in het Iris rapport? (Ahold, Akzo Nobel, DSM, Hagemeyer, KPN en Reed Elsevier)
Als je nagaat dat mensen ooit 80 euro voor KPN neertelde zou ik van de huidige koers ook een naar gevoel krijgenquote:Op dinsdag 10 juli 2007 17:33 schreef elcastel het volgende:
[..]
Ze hebben inderdaad een jaar of 2 nagenoeg stil gestaan. Maar ondertussen was er wel een aandelen inkoop programma gestart en werd er dividend uitgekeerd. De zooi raakte eruit en op dit moment doen ze het gewoon prima. Maar een slecht gevoel mag, maar kun je het ook uitleggen ?
tja dividend keren ze allemaal uitquote:Op dinsdag 10 juli 2007 14:27 schreef ArnoKlaassen het volgende:
[..]
Koersverloop sinds 2006: http://www.behr.nl/Beurs/Fondsh/GIFmulti/nl.financials.html Qua koersverloop zou je verwachten dat hij wel aan gaat trekken. Tevens is een dividend rendement van 4% erg lekker
Dat soort situaties ja. Nog niet al te lang beleggen en dan zo;n beetje alles kwijtraken. We zijn er bovenop, maar het deed wel heel erg veel pijn. Ik weet dat je nooitsentiment moet hebben bij aandelen, maar het is moeilijk om dat te onderdrukkenquote:Op dinsdag 10 juli 2007 20:07 schreef floris_ het volgende:
[..]
Als je nagaat dat mensen ooit 80 euro voor KPN neertelde zou ik van de huidige koers ook een naar gevoel krijgen
Is er een verband tussen de hoogte van het salaris van de topman en de koers van het aandeel? Numico had er geen last van...quote:Op zondag 15 juli 2007 15:12 schreef _Henry_ het volgende:
En het bestuur krijgt bonussen van 10x het jaarsalaris; daar ga ik geen aandelen van kopen!
Je moet een beetje risico durven nemen om serieuze rendementen te behalen denk ik.quote:Op donderdag 19 juli 2007 14:48 schreef Lassekjus het volgende:
Ja het is zo verleidelijk om daar een groot bedrag te investeren en binnen 3 maanden met 50% te zien stijgen alleen ik durf het niet.
het nemen van grote risicos kan op korte termein je rendement verhogen maar zal op lange termein je rendement verlagenquote:Op donderdag 19 juli 2007 15:13 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Je moet een beetje risico durven nemen om serieuze rendementen te behalen denk ik.
Je kan wel altijd op safe spelen, maar dan haal je op de lange termijn een rendement dat net iets hoger is dan op een spaarrekening volgens mij.
Dat klopt natuurlijk niet. Beleggers nemen grotere risico's omdat dat meer rendement oplevert. Als risico je rendement verlaagt dan zou niemand meer risico nemen.quote:Op donderdag 19 juli 2007 18:18 schreef dop het volgende:
[..]
het nemen van grote risicos kan op korte termein je rendement verhogen maar zal op lange termein je rendement verlagen
Eerste tekenen aan de wandquote:Hedgefonds GLG bouw belang op in Hagemeyer
Hedgefonds GLG Partners heeft een belang van 6,88% in Hagemeyer, zo blijkt uit een melding in het kader van de Wet Melding Zeggenschap in ter beurze genoteerde vennootschappen.
Het belang wordt voor 6,09% rechtstreeks reeel gehouden en voor 0,78% rechtstreeks potentieel. Het belang bestaat uit 35.944.724 gewone aandelen en 4.617.139 opties. Het stemrecht bedraagt 6,88%.De meldingsplicht is op 13 juli 2007 ontstaan.
Sinds enige tijd gaat het gerucht dat Hagemeyer doelwit is van een overname door het Franse LeGrand.
Andere aandeelhouders in Hagemeyer zijn ondermeer ABN Amro, Rabobank en UBS.
GLG Partners nam op 20 juni het initatief tot zelfregulering van de sector. Daarmee werd geprobeerd een mislukte poging van de Duitse regering om de hedgefondsen aan banden te leggen, te pareren. De nieuwe afspraken zouden betrekking hebben op de beheersing van de risico’s en de waardebepalingen van de belangen.
Copyright (c) 2007 Het Financieele Dagblad
Nah, dan zou iedereen in meer risico stappen, als je rendement dan toch hoger is.quote:Op donderdag 19 juli 2007 23:23 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
Dat klopt natuurlijk niet. Beleggers nemen grotere risico's omdat dat meer rendement oplevert. Als risico je rendement verlaagt dan zou niemand meer risico nemen.
begin deze week heb ik voor 2000 euro aan India Warrants gekocht en 2000 euro China Warrants. Tot nu toe is de positie neutraal, maar ik hoop wel op termijn te profiteren van deze. Mijn totale portefeuillewaarde is ongeveer 10kquote:Op donderdag 19 juli 2007 14:48 schreef Lassekjus het volgende:
Ja het is zo verleidelijk om daar een groot bedrag te investeren en binnen 3 maanden met 50% te zien stijgen alleen ik durf het niet.
Niet iedereen houdt ervan om sterke dalingen te zien, zelfs als daar uiteindelijk een hoger rendement tegenover staat.quote:Op donderdag 19 juli 2007 23:47 schreef pingu_ het volgende:
Nah, dan zou iedereen in meer risico stappen, als je rendement dan toch hoger is.
quote:Op vrijdag 20 juli 2007 00:00 schreef ArnoKlaassen het volgende:
begin deze week heb ik voor 2000 euro aan India Warrants gekocht en 2000 euro China Warrants.
Hoger risico betekent helemaal niet automatisch een hoger rendement.quote:Op donderdag 19 juli 2007 15:13 schreef SjonLok het volgende:
[..]
Je moet een beetje risico durven nemen om serieuze rendementen te behalen denk ik.
Je kan wel altijd op safe spelen, maar dan haal je op de lange termijn een rendement dat net iets hoger is dan op een spaarrekening volgens mij.
Maar jij roept al een (paar) jaar dat je een flinke correctie of daling verwacht (zie quote hieronder). Ondertussen stijgt de beurs maar door.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 13:38 schreef SeLang het volgende:
Ik bedacht me net dat de beroemde "Camping-hausse" van 1997 nu precies 10 jaar geleden is
Ik heb overigens in de anderhalf jaar dat ik nu in china investeer ook al wat (flinke) dalingen meegemaakt. Door (relatief) op tijd te verkopen en weer bij te kopen heb ik een prima winst weten te behalen.quote:Op vrijdag 26 mei 2006 14:58 schreef SeLang het volgende:
Ik ga daar inderdaad ook vanuit.
Daarom zit ik ook 100% cash en afhankelijk van het verdere verloop van de suckerrally ga ik eventueel short op de AEX index.
Ik ga trouwens uit van een veel grotere correctie dan in dat filmpje (AEX<300), en een die zich over een langere periode uitstrekt.
Eerlijkheidshalve zeg ik er wel bij dat ik in De Grote Daling al in 2004/2005 verwachtte. In 2004 gingen we ook tot 308 ofzo maar toen draaiden we alweer om. Het was kennelijk nog te vroeg.
Mooi stuk weer SeLang en het sluit naadloos aan op mijn visie. Al doe ik een aantal jaren minder lang mee, ik probeer het ook zo in te schatten. Met als (logisch ?) gevolg dat ik er ook te snel uit ben gestapt.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 14:55 schreef SeLang het volgende:
Ik pretenteer ook niet dat ik het begin van de volgende bearmarket kan voorspellen. Dat kan trouwens niemand.
Wat ik probeer te doen is het zoeken van parallelen met situaties uit het verleden en een inschatting te maken hoe de kansen in verhouding staan tot de risico's. Gelukkig is er een schat aan informatie beschikbaar in de vorm van geschiedschrijving en statistieken omtrend waarderingen etc. Daarnaast heb je nog de opgebouwde ervaring uit het verleden en het gezond verstand. Het blijft fascinerend hoe de geschiedenis zich in het groot of in het klein steeds weer herhaalt.
Tijdens de internetbubble was ik er ook veel te snel uit. De meeste mensen om me heen stapten pas in toen ik al aan de zijlijn stond. Ik vond het beangstigend wat er gebeurde: Al die brave collegas die een paar jaar eerder altijd tegen mij zeiden dat ik helemaal gek was om zoveel geld in aandelen en opties te stoppen, diezelfde mensen staken hun hele spaarpot in Cisco toen dat op een k/w van 100 stond. "Want internet gaat groot worden". En sommigen kochten zelfs UPC, waarvan iedereen op de achterkant van
een sigarendoosje kon uitrekenen dat dat allemaal nooit kon. Ik heb het grote spektakel volledig gemist, maar eindigde met meer geld dan de meesten.
Overigens heb ik sinds het begin van de bullmarket (2003) ondanks (veel) te vroeg in cash gaan de AEX nog steeds ruimschoots verslagen; mijn beleggingsrekening is in die periode verdrievoudigd dankzij een 6-cijferige winst. De mooiste instapmomenten zijn nu eenmaal als de waarderingen laag zijn.
In aandelen zitten geeft nooit rust. Aangezien je nooit weet wat er gaat gebeuren. Wat wel opvallend is is dat Amerika op een alltime hogh zitten en nederland toch nog flink achterblijft.quote:Op vrijdag 20 juli 2007 18:45 schreef elcastel het volgende:
[..]
Mooi stuk weer SeLang en het sluit naadloos aan op mijn visie. Al doe ik een aantal jaren minder lang mee, ik probeer het ook zo in te schatten. Met als (logisch ?) gevolg dat ik er ook te snel uit ben gestapt.
Spijt ? Geen moment, ik heb een keurig rendement en leef me er nu lekker van uit. Ik vul mijn pot weer aan en wacht met alle plezier tot de volgende instap. En ondertussen ga ik genieten van mensen die het onderste uit de kan willen halen. Kleine aantekening : voor hetzelfde geld duurt het allemaal nog veel langer dan ik denk (dat doet het immers al), maar op het moment dat ik het macro economisch niet meer zag zitten, ben ik uitgestapt.
Nou ja, ik kan wél melden dat het een hoop rust geeft.
Daar ben ik het niet mee eens.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 01:08 schreef ArnoKlaassen het volgende:
In aandelen zitten geeft nooit rust.
Daar is weinig opvallends aan omdat de samenstelling van die indices compleet verschillend is. Het is appels met peren vergelijken.quote:Wat wel opvallend is is dat Amerika op een alltime hogh zitten en nederland toch nog flink achterblijft.
er staat GROTE risicosquote:Op donderdag 19 juli 2007 23:23 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
Dat klopt natuurlijk niet. Beleggers nemen grotere risico's omdat dat meer rendement oplevert. Als risico je rendement verlaagt dan zou niemand meer risico nemen.
Dan moet je een halve Buffett zijn, hoe wil je anders de grote huizen verslaan? Die hebben elke dag honderdduizenden mensen indepth met alle markten bezig. Mee gaan met een grote bull markt omdat er extreem veel cheap credit is lijkt me niet echt moeilijk, zeker niet als de spread mbt risico ook daalt als een dolle.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:28 schreef dop het volgende:
[..]
er staat GROTE risicos
er staat niet dat het niet nemen van risico je rendement verhoogd
het verlagen van risico kan ook betekenen dat je je eerst goed verdiept in het aandeel wat je koopt.
nemen van grote riscos staat ongeveer gelijk aan gokken, dingen doen op gevoel zonder verstand.
Ok, als je het zo bekijkt kan ik het met je eens zijn.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:28 schreef dop het volgende:
[..]
er staat GROTE risicos
er staat niet dat het niet nemen van risico je rendement verhoogd
het verlagen van risico kan ook betekenen dat je je eerst goed verdiept in het aandeel wat je koopt.
nemen van grote riscos staat ongeveer gelijk aan gokken, dingen doen op gevoel zonder verstand.
sprijding verlaagd het rendement, en niet per definitie het risico.quote:Op zaterdag 21 juli 2007 13:48 schreef pingu_ het volgende:
[..]
Dan moet je een halve Buffett zijn, hoe wil je anders de grote huizen verslaan? Die hebben elke dag honderdduizenden mensen indepth met alle markten bezig. Mee gaan met een grote bull markt omdat er extreem veel cheap credit is lijkt me niet echt moeilijk, zeker niet als de spread mbt risico ook daalt als een dolle.
Daarnaast, wat is nou risico atm? Als je gewoon in een brede index zit heb je al een grote return.
Hoe kom je hierbij? Want imo slaat dit nergens op. De markt verslaan doe je niet door even te "snappen waarin je belegt".quote:Op dinsdag 24 juli 2007 21:59 schreef dop het volgende:
[..]
sprijding verlaagd het rendement, en niet per definitie het risico.
om goed te kunnen beleggen hoef je niet alle aandelen en indexen te volgen en al helemaal niet alle gelul van analisten.
beleg in wat je snapt en wat je kunt volgen. en je zult prima in staat zijn om de markt te verslaan , mits je dit op een gedegen manier blijft doen.
je hoeft niet elke week of elke maand een koopje te hebben, soms doe je maar een goede deal in een jaar.
de meeste grote banken verdienen niet aan beleggen maar aan beleggers.
denk daar maar eens over na.
o nee doe je dat door te gokken en te beleggen in wat rrn ander je vertelt ?quote:Op dinsdag 24 juli 2007 22:44 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
Hoe kom je hierbij? Want imo slaat dit nergens op. De markt verslaan doe je niet door even te "snappen waarin je belegt".
Nooit meer Getronics hier. Ik heb ze jaren gehad, maar de problemen stapelen zich daar op en de oplossingen blijven uit. Typisch voorbeeld van ballentent, volgens mij zit die Wagenaar er ook nog gewoon.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 19:50 schreef Tekniko het volgende:
Getronics en KPN krijgen langdurig contract van NS
Getronics gaat 7400 werkplekken doen. Lijkt me een welkome order voor ze.
Wie heeft er alvast wat besteld voor morgenochtend?
Precies. En daarom slaat jouw uitspraak nergens op. Om de markt te verslaan moet je kennis van zaken hebben. Het lukt maar weinig mensen om de markt te verslaan, terwijl jij beweert dat iedereen het met een beetje verstand en kennis het kan.quote:Op woensdag 25 juli 2007 03:40 schreef dop het volgende:
[..]
o nee doe je dat door te gokken en te beleggen in wat rrn ander je vertelt ?
kan een veeboer die geen verstand heeft van vee succesvol zijn
of een timmernan die niets van hout en constructie weet ?
op korte termein kun je een goed koper of verkoper zijn maar op lange termein is die extra kennis het geen dat de doorslag geeft.
Dit is de grootste onzin diet er is. sterker nog, het is precies andersom: spreiding verlaagt het risico zonder dat het rendement lager hoeft te zijn.quote:Op dinsdag 24 juli 2007 21:59 schreef dop het volgende:
sprijding verlaagd het rendement, en niet per definitie het risico.
Dit dusquote:Op woensdag 25 juli 2007 17:14 schreef pingu_ het volgende:
Als je echt weet wat je doet hoeft diversificatie niet de voor risico gecorrigeerde return omhoog te halen, maar de kennis die je daarvoor nodig hebt word imo vaak onderschat.
ik beweer dat je prima kennis van zaken kunt hebben als het slechts een select groepje aandelen betreft, neem 2 of 3 verschillende bedrijven. en dat zou iedereen moeten kunnen ook al kost dat soms best enige moeite.quote:Op woensdag 25 juli 2007 12:45 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
Precies. En daarom slaat jouw uitspraak nergens op. Om de markt te verslaan moet je kennis van zaken hebben. Het lukt maar weinig mensen om de markt te verslaan, terwijl jij beweert dat iedereen het met een beetje verstand en kennis het kan.
dus als ik in olie wil dan koop ik alle olie en niet de beste oliequote:Op woensdag 25 juli 2007 12:47 schreef _Henry_ het volgende:
[..]
Dit is de grootste onzin diet er is. sterker nog, het is precies andersom: spreiding verlaagt het risico zonder dat het rendement lager hoeft te zijn.
quote:Op donderdag 26 juli 2007 19:15 schreef DoimeN het volgende:
eerste tekenen ....
In Amerika zijn jarenlang consequent te hoge hypotheken verstrekt. Het idee was, ach de prijzen van de huizen groeien zo hard, als de consument op enig moment niet aan zijn verplichtingen meer kan voldoen dan is er bij liquidatie van het pand genoeg geld voor de bank.quote:Op donderdag 26 juli 2007 19:15 schreef DoimeN het volgende:
Vandaag kregen wij de eerste tekenen van de huizenmarkt bubbel uit amerika. Gaat deze nederland ook treffen denken julile? Of kan ik weer vrolijk in de call's/longs![]()
![]()
Stiekeme tvp![]()
En bush stuurt gelijk zijn adviseurs naar cnbc om te zeggen dat het allemaal wel meevaltquote:Op vrijdag 27 juli 2007 22:21 schreef _Henry_ het volgende:
Nounou, een paar procentjes van de Dow Jones af en de beren beginnen hier meteen druk te posten.
Als je puur naar de financiele markten kijkt dan is de correlatie tussen in ieder geval de Westerse markten en de USA markten zeer sterk. Je kunt dat elke dag zelf zien; vanaf vroeg in de middag beginnen de west Europese markten al de S&P500 futures te volgen. In het geval van de AEX is het zelfs zo dat als de S&P500 daalt de AEX procentueel meestal zelfs meer verliest. De reden is vooral het gewicht dat de financials hebben in de AEX. Een eventuele 'crash' in de Dow Jones/ S&P500 zal naar alle waarschijnlijkheid ook dieper zijn op de AEX.quote:Op vrijdag 27 juli 2007 20:51 schreef pingu_ het volgende:
De correlatie tussen wat de VS doet en de rest van de wereld neemt af (artikel in WSJ tijd terug) maar de fondsen in bijvoorbeeld de DJI worden steeds internationaler. Dus al zou de VS minder gaan groeien, de fonden hoeven niet op hetzelfde tempo naar beneden te gaan. De huizenmarkt enzo is veel plaatselijker. Iig, nog een zooi interessant spul maar geen tijd.
quote:Op vrijdag 27 juli 2007 21:34 schreef floris_ het volgende:
Die grote correctie zal er vast wel komen, maar dit is em niet. De bedrijfscijfers zijn nog steeds erg goed en de economie groeit lekker door. De rente staat op een acceptabel niveau.
Cijfers en prognoses zijn altijd goed op de top van de markt, en beleggen/ speculeren is ook altijd een populaire sport rond markttoppen. Natuurlijk kun je die redenering niet omdraaien ("de cijfers zijn goed dus zullen we wel op de top zitten") maar het is dus niet iets waar je vertrouwen uit kunt putten.quote:Kijk alleen al naar het aantal particuliere klanten van Binck. Dat is de eerste 6 maanden van 2007 gegroeid met 50% tov van het eerste halfjaar in 2006.
Daarom was 2003 ook de bodem in de markt na de grote daling 2000-2003. Get the point?quote:Als ik een vergelijking maak met 2003, toen was iedereen de aandelenmarkt gewoon zat. Nu is dat absoluut nog niet het geval.
China dit, wel grappig.quote:Many companies are increasingly dependent on investment gains for profits. According to estimates by Goldman Sachs and Wind Information Corp., a Shanghai-based financial-data provider, gains on investments, including stocks, contributed 23% of overall profit at listed, nonfinancial companies in the first quarter of 2007. That was up from 13% in the previous quarter.
Goede quote, en ook dit is weer een typisch verschijnsel tijdens een bubble.quote:
Tsja, wat denk je zelf joh; als aandelenkoersen dalen moet je geen aandelen bezitten.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 19:56 schreef merry77 het volgende:
wederom interessante teksten hier. Wat zouden trouwens strategien kunnen zijn om de waarde van het huidige aandelenbezit een beetje af te schermen voor een val naar beneden?
Wat ik vaak doe als ik verwacht dat een aandeel niet verder zal stijgen (dalen) is een call schrijven, het levert gegarandeerd meteen cash op en in het ergste geval stijgt de koers wel en heb je dus minder winst gemaakt.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 19:56 schreef merry77 het volgende:
wederom interessante teksten hier. Wat zouden trouwens strategien kunnen zijn om de waarde van het huidige aandelenbezit een beetje af te schermen voor een val naar beneden?
Een deel shorten. Je zou gewoon 130/30 kunnen doen. Heb je altijd een deel van het risico afgedekt.quote:Op zaterdag 28 juli 2007 19:56 schreef merry77 het volgende:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |