quote:
op zaterdag 27 mei 2006 17:53 schreef lyrebird het volgende:leuk stuk, atahualpa (selang?), maar het is wel erg sterk gebaseerd op de 'oude economie', om met rumsfeld te spreken. hetgeen je beschrijft heb ik al een tijdje lang in de meeste kranten, tijdschriften en op de tv gezien. rienk kamer beschrijft jouw zorgen al een aantal jaren. ergens ben ik het ook wel met je eens; ik heb sinds kort een hele zwik aandelen van de hand gedaan en dat geld staat nu niets te doen. ik ben ook niet van plan om een huis te kopen. effe rust. laat de storm maar overwaaien.
ik ben blij dat iemand mijn stukje gelezen heeft. toch niet alles voor niks getypt
![]()
wat rienk kamer zegt/ schrijft dat weet ik niet. daar heb ik al jaren niks meer van gehoord. straks maar eens even googlen...
quote:
desondanks heb ik zo mijn twijfels bij een analyse die zo nadrukkelijk rust op de 'oude economie'. volgens mij speelt er heel wat meer. je hebt bijvoorbeeld wel gelijk dat er weinig leven zit in de aandelen van grote amerikaanse bedrijven als microsoft, merck, 3m, glaxosmithbeechsomething en zo. de bedrijven maken een aardige winst, maar er zit weinig groei in.
er is gelukkig een heel leger van jongere kleinere amerikaanse bedrijven met gigantische groeicijfers. google is daarvan waarschijnlijk het bekendste voorbeeld,
met google haal je een goed voorbeeld aan van een nieuw bedrijf waarvan de winst nog sterk kan groeien. de reden daarvan is niet alleen volumegroei, maar met name dat google inmiddels een zeer sterke (bijna monopoly) positie heeft verworven in de markt waarin ze actief is en daardoor een goede winstmarge kan handhaven. kijk echter ook eens naar de marktwaardering. met een k/w van bijna 70 is er wel heel erg veel groei ingeprijsd.
quote:
maar de nasdaq stikt van dat soort bedrijfjes. de amerikaanse economie is ontzettend vruchtbaar en die vruchtbaarheid betaalt zich op dit moment uit in de technische / software hoek.
er is natuurlijk een enorme diversiteit aan bedrijven op de nasdaq, dus het is moeilijk om er in algemene termen over te praten. maar de meeste kleine bedrijfjes op de nasdaq met sterke groeicijfers zijn niet te vergelijken met google. hoge groeicijfers zeggen weinig als je geen volume hebt. het is ook de vraag of bedrijven de winstmarges kunnen handhaven (iets dat google vanwege haar marktpositie waarschijnlijk wel kan)
een groot deel van de techsector en it-services zijn cyclisch. geen wonder dat er de afgelopen 3 jaar flinke groei was. maar investeringen in it is het eerste dat bedrijven uitstellen als het slechter gaat. van de waarderingen van de meeste bedrijven op de nasdaq krijg ik nog steeds hoogtevrees.
de bedrijven die ik eerder noemde waarvan de groei niet meer zo sterk is hebben ook nog steeds waarderingen die niet laag zijn ten opzichte van de groei die je kunt verwachten.
het punt dat ik probeerde te maken is niet dat er helemaal geen groei is (want die is er natuurlijk wel), maar dat de groeiverwachtingen die zijn ingeprijsd waarschijnlijk aan de hoge kant zijn.
quote:
hoe is het mogelijk dat de amerikaanse economie jaar in jaar uit hoge groeicijfers (vooral absoluut gezien! - per jaar komt er in de vs een economie die gelijk is aan die van naar ik meen australie bij) laat zien, zonder dat het een noemenswaardig effect heeft op de inflatie?
om te beginnen komt het grootste deel van de groei uit consumentenbestedingen gefinancieerd met leningen (zie mijn vorige post). de aanjager van de economie zijn dus niet die mooie technologie/ it bedrijven op de nasdaq.
door dit lenen van geld en spenderen aan consumptiegoederen is de hoeveelheid us$ die er uitstaan de laatste jaren enorm toegenomen. waarom heeft dit tot nu toe niet tot een enorme inflatie geleid?
een groot deel van de verklaring is dat (zie vorige post) landen in azie (met name china, japan, taiwan en zuid korea) jaarlijks voor honderden miljarden us$ aan hun reserves toevoegen. de gevolgen daarvan zijn dat:
1. die dollars dus niet meer in circulatie zijn in de usa en dus aldaar geen inflatie veroorzaken
2. de wisselkoers van de aziatische munten tov de us$ laag blijft en de prijs van geimporteerde producten in de usa dus niet stijgt
3. de kapitaalmarktrente in de usa laag blijft doordat er voldoende vraag is naar t-bills/notes/bonds
een andere belangrijke reden voor de lage inflatie is de globalisering, die ertoe heeft geleid dat bedrijven echt wereldwijd moeten concurreren met in veel sectoren dalende prijzen als gevolg.
het uitblijven van hoge inflatie is dus geen verdienste van het amerikanense bedrijfsleven maar puur bij de gratie van azie om die dollars te blijven stockeren en de prijsdalingen ten gevolge van internationale concurrentie.
quote:
in de vs is de afgelopen jaren drastisch gesaneerd. veel industrie is verdwenen, en daarvoor in de plaats is een geweldige dienstensector verschenen. internet, technologie, ideeen, patenten, producten, starbucksen, alles waar geld mee te verdienen valt, zonder dat een chinees die een dubbeltje per uur verdient het kan namaken.
veel van de dingen die jij hier noemt zijn juist makkelijker na te maken dan ooit. ten opzichte van 10 jaar geleden is azie enorm op ons ingelopen kwa technologische competentie. ik werk zelf in de technologie sector en ik zie dat het type werk dat wij 10 jaar geleden nog high tech vonden (hoogwaardige r&d) nu moeiteloos door tientallen aziatische concurrenten kan worden gedaan. vaak zelfs beter, en meestal tegen (veel) lagere kosten. het idee van azie als puur laagwaardig productiecentrum is echt achterhaald.
ook zijn sinds de komst van internet veel van die banen in de dienstensector moeiteloos te verplaatsen naar waar dan ook ter wereld. dit leidt natuurlijk tot een enorme margedruk omdat westerse ingenieurs direct moeten concurreren met chinezen of indiers. 10 jaar geleden geld dat nog veel minder sterk.
een bedrijf als starbucks met een sterke formule, bewezen management kwaliteiten en het voordeel van schaalgrootte is natuurlijk wel moeilijk te verdringen, evenals bedrijven die echt voorop lopen met het genereren van ip en patenten. dat zijn in mijn ogen dan ook de meest aantrekkelijke bedrijven. maar dan moeten ze wel te koop zijn voor een redelijke prijs. en nu ben ik weer terug bij mijn originele punt.
quote:
maar ook een 'industrie' die kan zonder grote hoeveelheden grondstoffen. een web based applicatie van google heeft liters (starbucks) koffie, een desktop pc, stroom en wat kantoorruimte gekost. de hoeveelheid staal, koper, olie en kolen zijn echter te verwaarlozen als je het vergelijkt met de grondstoffen die nodig zijn voor de productie van een auto. en toch verdienen ze daar bij google miljarden.
maar dat betekent niet dat die bedrijven immuun zijn voor inflatie. in de eerder genoemde it dienstensector zijn salariskosten de grootste kostenpost. als de lonen stijgen is het nog maar de vraag of die extra kosten kunnen worden doorberekend aan de klant. die stapt zo over naar een indiase supplier. dat betekent dat de winstmarges onder druk komen.
quote:
maar ook de grenzen van het internet zijn nog niet in zicht. als ik vergelijk hoe ik mijn werk vandaag doe, en 10 jaar geleden, dan zie ik serieuze verschillen mbt internetgebruik en efficiency. wij besparen per jaar duizenden dollars omdat we gemakkelijker het beste en goedkoopste product in kunnen kopen. sta daar maar eens bij stil. zo iets eenvoudigs als het internet zorgt voor een miljardenbesparing.
hiermee onderschrijf je precies mijn punt: als jullie tienduizenden dollars besparen dan betekent dat dat jullie suppliers tienduizenden dollars minder verdienen. de winstmarge van jullie bedrijf gaat daarmee in principe wel omhoog, maar omdat jullie concurrenten dezelfde efficientieverbeteringen doorvoeren zal dat concurrentievoordeel geen stand houden.
uiteindelijk leiden dit soort dingen tot goedkopere eindproducten en lagere inflatie, maar niet noodzakelijk tot hogere winsten voor bedrijven. wat ik om me heen zie is dat internet vooral heeft geleid tot hardere concurrentie en kleinere winstmarges, en het verwijderen van veel tussenhandel.
quote:
zijn dit soort mechanismen opgenomen in de ideeen over de oude economie? wat ik met dit stuk wil bereiken, is dat er meer is dan rente, inflatie, angst, consumentenvertrouwen, begeerte: de ingredienten van de oude economie. er bestaat ook zo iets als organisatie. de manier waarop een economie is georganiseerd genereert geld, zonder dat je er eigenlijk ook maar iets voor hoeft te doen.
het onderscheid tussen 'oude economie' en 'nieuwe economie' is echt een achterhaald verhaal. er bestaat maar één economie en voor alle bedrijven gelden dezelfde economische wetten.
ook 'nieuwe economie' heeft last van inflatie (hogere loonkosten) en hoge rente (hoge financieringskosten). zowel direct als indirect. een consument die minder te besteden heeft neemt ook minder diensten af, etc.
daarnaast heeft een hogere rente gewoon invloed op de waardering van aandelen (zie mijn eerdere post); omdat een earningsyield mee moet stijgen met de kapitaalmarktrente zal zelfs bij gelijkblijvende winst de koers van het aandeel moeten dalen om een even aantrekkelijke investering te blijven.
maar wat jij hier waarschijnlijk bedoelt is dat er een aantal bedrijven zijn die zo georganiseerd zijn en een zodanige marktpositie hebben dat ze redelijk onafhankelijk van marktomstandigheden een goede winstgevendheid kunnen behouden (value investors noemen dat een 'wide moat' company. een 'moat' is een gracht zoals ze die vroeger rond een kasteel hadden. moeilijk te overbruggen voor concurrenten). maar dat heeft niks te maken met nieuwe- of oude economie. sterker nog, veel van dat type companies zijn juist 'oude economie'.
prachtig voorbeeld is bijvoorbeeld coca cola. die behalen al >100 jaar lang enorme winsten. dat bedrijf is niks anders dan een siroop fabriek met een geheim recept en een marketingmachine. die siroop kost niet meer dan een paar cent per gallon. het bottelen, distribueren etc wordt allemaal uitbesteed (dat kan immers iedereen dus waarom zelf doen - al is coca cola wel grootaandeelhouder in een aantal van die bottling companies). eventuele inflatie kunnen ze gemakkelijk doorberekenen aan de de klant en van winkels kunnen ze zeer gustige marges afdwingen. je kunt je immers niet permitteren om geen coca cola te verkopen. zelfs al zet je 20 merken 'namaak' cola in het rek die de helft kost en hetzelfde smaakt, dan nog koopt een groot percentage van de mensen 'the real thing'. coca cola is al >100 jaar in de mode en ik durf de voorspelling wel aan dat daar de komende 50 jaar geen verandering in komt. dit is nu het prototype van een 'wide moat' company.