Begon hier:quote:Op dinsdag 3 juli 2007 14:02 schreef iamthezenmaster het volgende:
(Speciaal voor de vriendelijke beheerders van FOK!!!)
Boeddhisme is een duizenden jaren oude religie/filosofische stroming, die afstamt van het Hindoeisme. Centraal staat de zoektocht naar verlichting oftwel nirvana. Het voornaamste middel om verlichting te bereiken is door middel van mediatie. Alhoewel er vele richtlijnen zijn voor gedrag en ethiek, vastgelegd in geschriften, wordt er altijd benadrukt dat je voor jezelf nadenkt en toepast wat jou het beste lijkt.
De vijf voornaamste richtlijnen van het boeddhisme zijn:
1. niet te doden
2. niet te nemen wat niet gegeven is
3. geen sexueel misbruik
4. geen valse spraak
5. geen alcohol of andere substansies die kunnen leiden tot ondoordachtzaamheid
Een ander belangrijk element van het boeddhisme is karma = oorzaak en gevolg, wie goed doet wie goed ontmoet etc.
Nu is dit slecht een summiere samenvatting van dit geloof, er bestaan vele verschillende stromingen met elk ook weer hun eigen opvattingen. Ik ben benieuwd naar de mening van jullie allen. Zijn sommige onder jullie boeddhisten, schrijven jullie het af als onzin? Of heb je er iets anders over te vertellen.
zelf ben ik zo\'n vier jaar bezig met het lezen van boeken over dit onderwerp en ik mediteer als het even kan één tot twee keer per dag. Sinds ik hiermee bezig ben is mijn kijk op het leven erg veranderd.
vertel en discussieer, maar probeer het netjes te houden, op ruziezoekers die niks toe te voegen hebben reageer ik niet.
Hoopte ik al!quote:
Valt me behoorlijk vies tegen. misschien dat dat pas vanaf 18 jaar komt ofzo. maar in al de jaren er voor valt dat vies tegen.quote:Een ander belangrijk element van het boeddhisme is karma = oorzaak en gevolg, wie goed doet wie goed ontmoet etc.
Ik denk dat je hier ook volwassen voor moet zijn, dat je er enige levenservaring voor moet hebben opgedaan. Al zul je zonder juiste opvoeding nooit het goede doen omwille van het goede. Je zult dan het goede doen omdat er persoonlijk gewin is. Juist het goede doen omwille van het goede brengt je geluk, niet omdat dit als een boomerang terug kan komen maar omdat door het goede te doen je een goed gevoel hebt.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 23:16 schreef kless het volgende:
Valt me behoorlijk vies tegen. misschien dat dat pas vanaf 18 jaar komt ofzo. maar in al de jaren er voor valt dat vies tegen.
Kijk maar uit dat je niet tegen een vrachtwagen opfietst. Ik lichtte indertijd exact op tijd mijn hoofd op, anders was mijn schedel gespleten. Nu alleen mijn knie. En mijn fiets was ontzet.quote:Op vrijdag 6 juli 2007 23:16 schreef kless het volgende:
deel 5 ligt me nog niet zo...
Mediteren mbv roes is wel es prettig om de molen stil te zetten en de wereld mooier te zien dan die is.
[..]
Valt me behoorlijk vies tegen. misschien dat dat pas vanaf 18 jaar komt ofzo. maar in al de jaren er voor valt dat vies tegen.
Mediteren dmv bek plat op het stuur en hard fietsen maar met eigen gedachten of audioboek/colleges. ( zo inspannend dat het als je aandacht opeist.)
Verder is het zo druk in mn kop dat ik wel stil moet zitten.
Toch wordt de Boeddha soms zo gezien en zo ook sommige guru's. In de meeste stromingen kun je alleen verlichting bereiken via een gerealiseerde guru.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 05:12 schreef Xebrozius het volgende:
Het feit dat het boedhisme niet streeft naar apathie (lees: afhankelijkheid van een goddelijke entiteit) en meer een idee is dan een geloof spreekt me aan.
Een kernidee uit boeddhisme is dat deze wereld tijdelijk is daarom zal deze je nooit gelukkig kunnen maken. Er is verlangen naar iets, als dit niet behaald wordt is er onvrede met alle negatieve gevolgen van dien. Zelfs als het verlangen wordt bevredigd is dit maar voor even, immers de ervaring is tijdelijk en daarna zal de mens opnieuw verlangen naar herbeleving of de grenzen willen verleggen (verlangen naar meer). Dit leidt tot wedergeboorte en voor je het weet zit je erin vast als een hamster die telkens hetzelfde wiel rondrend zonder in de gaten te hebben dat het niet vooruitkomt. Nirvana is het uitdoven van alle verlangens wat leidt tot de boeddhistische endgame nl. parinirvana oftewel het opgaan in het alles na het sterven. Wat er bij parinirvana gebeurt weet eigenlijk niemand aangezien diegenen die het hebben ervaren niet meer terugkeren op aarde om erover te vertellen.quote:Elk ander groot geloof is in de overtuiging dat het aardse bestaan tijdelijk is en waarom zou je dan moeite doen voor zelfverbetering en zelfreflectie als het eeuwig leven toch op je wacht...
quote:Uiteindelijk zal boedhisme het geloof zijn dat zal overwinnen omdat het flexibel is en mensen laat genieten van het nu. Het meest kostbare wat er is.
Da's een bekend misverstand van boeddhisme. Je mag niet zelf doden maar vlees in de supermarkt mag je zo kopen en eten. Het lijkt hypocriet maar het gaat om de daad van het doden. Als je stelt dat je meewerkt aan het totstandkomen van deze daad (immers, geen vleeseters=geen slagers) dan zijn er meer mensen medeverantwoordelijk, van de politiek die slachterijen wettelijk toestaan tot de cassiere die het product voor je afrekent.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 05:39 schreef Dylanesque het volgende:
Betekent regel 1 dat je ook vegetarisch zou moeten zijn, of is er uberhaupt een opvatting over vlees eten vanuit het boeddhisme?
Voor zover ik weet ben ik niks veranderd op mn leeftijd na ( 26 nu)quote:Op zaterdag 7 juli 2007 01:16 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Kijk maar uit dat je niet tegen een vrachtwagen opfietst. Ik lichtte indertijd exact op tijd mijn hoofd op, anders was mijn schedel gespleten. Nu alleen mijn knie. En mijn fiets was ontzet.
Wat je zaait, zul je oogsten. Maar daar zit meestal wel een heel seizoen tussen. Als je meteen terugkrijgt, wat je gedaan hebt, heb je heel snel karma. Dat wordt gezien als een goed teken.
Ik vergelijk het voor mezelf met klassen en vakanties. De leerlingen die je in de eerste klas tegenkomt, zul je vaker zien. En als je vorig jaar ruzie met ze maakte, krijg je dat terug. Ook al ben je vergeten waar het ook al weer over ging. Je ziet ze en hebt de associatie: dat was foute zaak. Of andersom: als je weer iemand tegenkomt waar je de vorige keer goed mee kon opschieten: Ik ken jou ergens van en het was gezellig. Maar hoe zat dat nou ook al weer?
Maak je niet druk. Als je nog geen 18 bent, heb je nog een leven voor je. Je ziet vanzelf wat er op je weg komt.
Wow, dat is precies mijn gedachtengang geweest. Ooit heb ik ergens gelezen dat de Dalai Lama geen levend wezen pijn zal doen of zal doden, maar dat dat soms wel vervelend was met muggenquote:Op zaterdag 7 juli 2007 10:47 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Da's een bekend misverstand van boeddhisme. Je mag niet zelf doden maar vlees in de supermarkt mag je zo kopen en eten. Het lijkt hypocriet maar het gaat om de daad van het doden. Als je stelt dat je meewerkt aan het totstandkomen van deze daad (immers, geen vleeseters=geen slagers) dan zijn er meer mensen medeverantwoordelijk, van de politiek die slachterijen wettelijk toestaan tot de cassiere die het product voor je afrekent.
Er is geen passage in de teksten dat zegt dat je geen vlees mag eten. Zelfs de Boeddha at gerechten met vlees, de Dalai Lama trouwens ook tijdens bezoeken e.d. maar dat heeft te maken met de regel dat monniken het aangeboden eten niet mogen weigeren (en geld niet voor leken).
Voor de grap even gezocht en het bestaat nog ookquote:Op zaterdag 7 juli 2007 14:04 schreef Dylanesque het volgende:
Mijn interesse is dus al een tijdje gewekt maar ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen met verdere stappen, of ik moet Boeddhisme voor dummies ofzo tegenkomen
Wat is een schuldig insect dan, een mug die jou steekt? Geen enkel insect steekt je zonder een reden, omdat je zijn territorium bedreigt of omdat het nu eenmaal jouw bloed nodig heeft om zelf te overleven of om voort te planten. Van die nieuwe insecten kunnen andere dieren weer leven, dat is nu eenmaal de kringloop van de natuur. Voor mij werkt het bewustzijnsverruimend om op insecten te letten, je bent je bewust van je omgeving en alert.. "wie het kleine niet eert is het grote niet weert"quote:Op zaterdag 7 juli 2007 14:08 schreef Dromenvanger het volgende:
Als je dan op straat loopt, kijk je dan ook uit dat je geen mieren kapot trapt?
Of mag een onschuldig insect per ongeluk doden wel?
Ik heb het verhaal al aker verteld, maar hier past het heel mooi.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 10:36 schreef The_Shining het volgende:
Het idee dat alles tijdelijk is kan maken dat je intens gaat genieten van momenten omdat je weet dat deze zo weer voorbij zijn. Het kan ook zijn dat je bij voorbaat iets niet gaat doen omdat je weet dat het toch zinloos is, waarom zou je dit of dat doen als je weet dat er niets van over zal blijven (behalve een vage herinnering). En het dan weer overnieuw doen, of (weer) met iets anders beginnen.
Er zijn vast wel dogmatische geloven, maar ik denk dat er vooral veel dogmatische gelovigen zijn!quote:[..]
Boeddhisme is flexibel in zoverre dat het vaak gemixt kan worden met de inheemse bestaande religie. Maar boeddhisme opzich is volgens mij niet flexibel maar net zo dogmatisch als elk ander geloof.
Pesten? Kut voor je!quote:Op zaterdag 7 juli 2007 12:57 schreef kless het volgende:
[..]
Voor zover ik weet ben ik niks veranderd op mn leeftijd na ( 26 nu)
Maar het pesten is eindelijk gestopt... (zo rond 17/18 jaar)
Maar het zijn beesten die kinderen en pubers, echt...
Een leuk geschreven, niet te moeilijk boek dat je een start geeft om te zien wat Boeddhisme is/kan zijn, is het boek Boeddhisme in alle eenvoud van Steve Hagen.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 14:04 schreef Dylanesque het volgende:
[..]
Wow, dat is precies mijn gedachtengang geweest. Ooit heb ik ergens gelezen dat de Dalai Lama geen levend wezen pijn zal doen of zal doden, maar dat dat soms wel vervelend was met muggenMaar ik heb sindsdien (jaartje of 4) bewust zelfs geen insect of ander dier doodgemaakt, omdat het me ergens heel logisch leek dat dat helemaal niet hoefde.
Die teksten waar je het over hebt, is dat aan te raden om op te zoeken? Mijn interesse is dus al een tijdje gewekt maar ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen met verdere stappen, of ik moet Boeddhisme voor dummies ofzo tegenkomen
Dankje, ga ik zeker even opzoeken! Ik ben zelf niet zozeer op zoek naar spiritualiteit, maar dit trekt me op een of andere manier wel aan allemaalquote:Op zondag 8 juli 2007 23:53 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Een leuk geschreven, niet te moeilijk boek dat je een start geeft om te zien wat Boeddhisme is/kan zijn, is het boek Boeddhisme in alle eenvoud van Steve Hagen.
Ik heb het een paar jaar geleden, zoekende naar spiritualiteit, met veel plezier gelezen.
Zingeving mag je het ook wel noemen.quote:Op maandag 9 juli 2007 02:39 schreef Dylanesque het volgende:
[..]
Dankje, ga ik zeker even opzoeken! Ik ben zelf niet zozeer op zoek naar spiritualiteit, maar dit trekt me op een of andere manier wel aan allemaal
Dank je wel voor de tip, ik ga het opvragen bij de bibliotheekquote:Op zondag 8 juli 2007 23:53 schreef miss_sly het volgende:
Een leuk geschreven, niet te moeilijk boek dat je een start geeft om te zien wat Boeddhisme is/kan zijn, is het boek Boeddhisme in alle eenvoud van Steve Hagen.
Ik heb het een paar jaar geleden, zoekende naar spiritualiteit, met veel plezier gelezen.
Apathie betekent ongestoord door emoties. Is apatheia niet een belangrijk element van (in ieder geval Zen) Boeddhisme? Kan iemand dat hier uitleggen?quote:Op zaterdag 7 juli 2007 05:12 schreef Xebrozius het volgende:
Het feit dat het boedhisme niet streeft naar apathie (lees: afhankelijkheid van een goddelijke entiteit) en meer een idee is dan een geloof spreekt me aan.
Apathie betekend volgens de Van Dale die ik heb geraadpleegd, toestand van ongevoeligheid voor psychologische prikkels...quote:Op maandag 9 juli 2007 05:24 schreef speknek het volgende:
[..]
Apathie betekent ongestoord door emoties. Is apatheia niet een belangrijk element van (in ieder geval Zen) Boeddhisme? Kan iemand dat hier uitleggen?
Ali,quote:Op maandag 9 juli 2007 13:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
yes
mijn doel is om al deze meuk uit te roeien
je schiet er namelijk niets mee op
haha zo is het bij de meeste begonnen denk ikquote:Op maandag 9 juli 2007 02:39 schreef Dylanesque het volgende:
[..]
Dankje, ga ik zeker even opzoeken! Ik ben zelf niet zozeer op zoek naar spiritualiteit, maar dit trekt me op een of andere manier wel aan allemaal
quote:Op maandag 9 juli 2007 13:49 schreef iamthezenmaster het volgende:
[..]
Ali,
Voeg a.u.b. wat toe aan de inhoud of ga iets anders doen...
Hoe bedoel je dat? Waarom schiet je er niets mee op dan?quote:Op maandag 9 juli 2007 13:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
yes
Alsof je wel iets opschiet met het uitroeien van andersdenkenden. May karma hit you in the face!quote:Op maandag 9 juli 2007 13:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
yes
en waar schiet je wel iets mee op ?quote:Op maandag 9 juli 2007 13:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
yes
Haal de bron weg wat hen aantrekt en ze vliegen je huis niet binnen.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 18:52 schreef Dromenvanger het volgende:
Zou er een middel zijn om een vlieg met gemak naar buiten te werken dan zou ik dat uiteraard doen, maar als er 5 vliegen in huis zijn waar je in geen mogelijkheid vanaf kunt komen dan ga ik niet de hele film missen die ik aan het kijken ben.
Waar sommige mensen bookmarks voor gebruikenquote:Op maandag 9 juli 2007 16:20 schreef Forkbender het volgende:
terugvindpost.
A) Waarom zou je iets uit willen roeien waar andere mensen baat bij (lijken) te hebben en waar je zelf of derden gaan nadeel van ondervinden?quote:Op maandag 9 juli 2007 13:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
yes
Heb ik ook pas onlangs ontdekt:quote:Op maandag 9 juli 2007 19:19 schreef alien8ed het volgende:
[..]
Waar sommige mensen bookmarks voor gebruiken
(Niet favorieten, maar alt b Fok! bookmarks....)
Of je reageert op een post, zoals ik nu
geen idee of er een speciale reden is. het probleem is in ieder geval dat er geen profeten zijn in het boedhisme en ook geen god, dus het is iets voor ongelovigen.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 00:26 schreef Kees22 het volgende:
Ik heb trouwens een algemene vraag: waarom hebben we nog niks gehoord van moslims? Hebben die geen mening over het boeddhisme?
mooi voorbeeld...quote:Op maandag 9 juli 2007 17:59 schreef The_Shining het volgende:
[..]
Haal de bron weg wat hen aantrekt en ze vliegen je huis niet binnen.
Hoe zie je dat voor je, een actieve houding van het boeddhisme? Dat je bijvoorbeeld tussen twee vechtenden in gaat staan en zegt dat ze moeten ophouden? Of dat je overal je wijze lessen laat horen?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:13 schreef iamthezenmaster het volgende:
om het gesprek weer wat nieuwe inhoud te geven ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het volgende:
draagt de doorgaands passivistische houding van boeddhisme bij aan een daadwerkelijke positieve verandering van deze wereld? Of is een meer actieve houding gewenst??
Mijn persoonlijke mening is ja. Boeddhisme komt het meeste tot zijn recht in de beoefening en de uitvoering, juist in het dagelijkse leven. Door zo wijs mogeljk te reageren, door liefde, compassie en geduld te tonen worden andere mensen geinspireerd om eigen leven een positievere invulling te geven. Een steen-in-de-vijver effect..
Ik denk wel dat boeddhisme een positief effect op de wereld heeft, maar dat dit niet op grote schaal aan te tonen is en waarschijnlijk ook helemaal niet op grote schaal zal zijn. Volgens mij kan je je persoonlijke leven ermee verbeteren, en je omgeving op een goede manier behandelen, waardoor je toch een positief effect op de wereld hebt. Maar de wereld is zo'n chaos, met oorlogen, economie, wetten en regels en vooral geld, dat je volgens mij nooit bij de bron van het lijden van de wereld zal komen..quote:Op dinsdag 17 juli 2007 16:13 schreef iamthezenmaster het volgende:
om het gesprek weer wat nieuwe inhoud te geven ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het volgende:
draagt de doorgaands passivistische houding van boeddhisme bij aan een daadwerkelijke positieve verandering van deze wereld? Of is een meer actieve houding gewenst??
Mijn persoonlijke mening is ja. Boeddhisme komt het meeste tot zijn recht in de beoefening en de uitvoering, juist in het dagelijkse leven. Door zo wijs mogeljk te reageren, door liefde, compassie en geduld te tonen worden andere mensen geinspireerd om eigen leven een positievere invulling te geven. Een steen-in-de-vijver effect..
Onder een actieve houding versta ik de lessen die je leert toepassen in jouw dagelijkse leven. Er zijn veel boeddhisten (meestal beginnende jongeren maar ook andere) die zich opsluiten op hun kamer en daar religious proberen te zijn. Ik denk niet dat je daar wat mee opschiet.quote:Op dinsdag 17 juli 2007 22:01 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Hoe zie je dat voor je, een actieve houding van het boeddhisme? Dat je bijvoorbeeld tussen twee vechtenden in gaat staan en zegt dat ze moeten ophouden? Of dat je overal je wijze lessen laat horen?
Ik denk dat het van jezelf al veel actie (denken, invoelen) kost om passief wijs te zijn en liefde te tonen. En het juiste moment te laten komen in vrede en zonder haast. Persoonlijk moet ik mezelf regelmatig tot de orde roepen, tenminste.
Overigens vind ik een steen in een vijver niet rustgevend, maar juist verstorend. Als beeld lijkt me dan olie op de golven beter, maar dat verstikt weer zo. Een pleister op de wonde dan??
De bron van het lijden van de wereld zijn wij zelf denk ik, en wij doen ons dat zelf aan. Of je nou moslim, christen, hindoe of boeddhist ben, zolang je dat inziet en daar mee/aan werkt zal het lijden ophouden te bestaan.quote:Op woensdag 18 juli 2007 00:39 schreef Dylanesque het volgende:
[..]
Ik denk wel dat boeddhisme een positief effect op de wereld heeft, maar dat dit niet op grote schaal aan te tonen is en waarschijnlijk ook helemaal niet op grote schaal zal zijn. Volgens mij kan je je persoonlijke leven ermee verbeteren, en je omgeving op een goede manier behandelen, waardoor je toch een positief effect op de wereld hebt. Maar de wereld is zo'n chaos, met oorlogen, economie, wetten en regels en vooral geld, dat je volgens mij nooit bij de bron van het lijden van de wereld zal komen..
De leer die je volgt is van iemand die zichzelf voor langere tijd afzonderde. Toegegeven, iets spectaculairder dan op je kamer in deze tijd, hij deed het in de jungle.quote:Op woensdag 18 juli 2007 09:17 schreef iamthezenmaster het volgende:
Er zijn veel boeddhisten (meestal beginnende jongeren maar ook andere) die zich opsluiten op hun kamer en daar religious proberen te zijn. Ik denk niet dat je daar wat mee opschiet.
Zolang je na boosheid vanuit die blije/liefdevolle houding de oorzaak van je boosheid onderzoekt, anders blijft het negeren.quote:er schoot mij nog een ding te binnen. Probeer eens voor jezelf te registeren wanneer je boos/haatdragend bent of blij/liefdevol....
welke kost meer energie??
Je overgeven aan iets hoeft niet altijd minder inspanning te betekenen...
Logischerwijs kun je geen mensen kennen die zichzelf opsluiten en alle contact vermijden... gaat dit over jezelf?quote:Op woensdag 18 juli 2007 11:27 schreef iamthezenmaster het volgende:
Wat ik nog vergeten te melden was in het stuk van afzondering is dat deze zichzelf opsluitende ook geen aansluiting meer kunnen/willen met de wereld en 'normale' mensen om hun heen. Dit is in mijn ogen vluchten van de werkelijkheid...
Ik beschouw mezelf niet als boeddhist, maar herken me wel een beetje in je beschrijving.quote:Op woensdag 18 juli 2007 09:17 schreef iamthezenmaster het volgende:
[Misschien was een steen in de vijver een fout voorbeeld, laat me een ander woord kiezen: rimpel-effect. Als ik liefde en compassie toon en daar mensen mee raak in mijn naaste omgeving zullen zij dat weer uitdragen naar hun naaste omgeving etc. etc. etc.
Ik maak me er ook geen zorgen overquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 03:09 schreef Kees22 het volgende:
Vind ik wel een goede vraag. Maar als we allemaal verlicht zijn, is de aarde niet zonder leven, hoogstens zonder menselijk leven.
Ik maak mezelf daar niet direct zorgen over, want ik zal toch nog wel 100 of 100000000 keer moeten reïncarneren voor ik met dat probleem geconfronteerd word. Maar interessant is het wel.
Brengt me op een andere vraag, die ik steeds vergeet te stellen. Waaruit zijn wij, onze zielen, ontstaan? Hoe de stoffelijke lichamen ontstaan zijn, is me wel duidelijk. Maar hoe zijn de geestelijke lichamen ontstaan?
En helderzienden spreken van oude en jonge geesten. Dus kennelijk zijn zielen op verschillende tijdstippen ontstaan. Hoe dan?
Allebei!quote:Op zondag 5 augustus 2007 02:10 schreef Dylanesque het volgende:
Nog een knelpunt; als de reden van al het leed verlangen is, is het dan goed om te verlangen naar verlichting, of wordt verlichting onmogelijk op het moment dat je er teveel naar verlangt?
Blijkbaar moeten we ons bij dergelijke vragen afvragen WIE het is die verlangt, en doorzien dat WIJ dat niet zijn. Er spelen twee zaken, het verlangen en het waarnemen van een verlangen, of, de verlanger en de waarnemer van de verlanger.quote:Op zondag 5 augustus 2007 02:10 schreef Dylanesque het volgende:
Nog een knelpunt; als de reden van al het leed verlangen is, is het dan goed om te verlangen naar verlichting, of wordt verlichting onmogelijk op het moment dat je er teveel naar verlangt?
Men zegt dat de ziel er altijd al was, als onderdeel van dat Ene Zijn, en dat deze ziel zo nu en dan in een rol duikt, gewoon om te ervaren, als zijnde een spel.quote:Op zaterdag 4 augustus 2007 03:09 schreef Kees22 het volgende:
Brengt me op een andere vraag, die ik steeds vergeet te stellen. Waaruit zijn wij, onze zielen, ontstaan? Hoe de stoffelijke lichamen ontstaan zijn, is me wel duidelijk. Maar hoe zijn de geestelijke lichamen ontstaan?
En helderzienden spreken van oude en jonge geesten. Dus kennelijk zijn zielen op verschillende tijdstippen ontstaan. Hoe dan?
Ik weet niet zeker of ik het precies goed vertel, maar het gaat om de strekking.quote:Op zondag 5 augustus 2007 02:10 schreef Dylanesque het volgende:
Dit vind ik te vaag.quote:Op zondag 5 augustus 2007 18:26 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Men zegt dat de ziel er altijd al was, als onderdeel van dat Ene Zijn, en dat deze ziel zo nu en dan in een rol duikt, gewoon om te ervaren, als zijnde een spel.
God is blijkbaar speels
Voor wat betreft dat Ene Zijn zijn termen als tijd (wanneer) en ruimte (waar) blijkbaar niet relevant, omdat tijd en ruimte BINNEN dat Ene Zijn vallen.
Jah, t'is effe wenne![]()
Excuses, ik ging totaal voorbij aan jouw vraag betreffende oude en jonge zielen, en daarop weet ik helaas ook het antwoord niet.quote:
Ja, doe dat, ik ben benieuwd.quote:Op maandag 6 augustus 2007 01:31 schreef Kees22 het volgende:
Ach, maak je niet druk. Ik zal het wel eens navragen.
Dat navragen kan nog wel even duren hoor.quote:Op maandag 6 augustus 2007 10:29 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Ja, doe dat, ik ben benieuwd.
Tevens is het misschien nog de vraag wat er met jong en oud qua zielen wordt bedoeld?
Ik bedoel, ten opzichte van wat? Ten opzichte van Het Al, of ten opzichte van een bepaalde realiteit waarin deze zielen vertoeven?
Het punt daarachter is het beter leren kennen van onszelf en vooral onze beweegredenen. Waarom doen we de dingen die we doen, waarom blijven we eindeloos geluk najagen middels externe objecten, terwijl we weten dat dit nooit geluk kan brengen, want als je eenmaal iets hebt, wil je alweer het volgende.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 01:02 schreef Amstelmanneke het volgende:
Wat ik een hele positieve kant vindt van het Boeddhisme is de nadruk op het niet-materiele en het streven naar balans. In haar analyse van de wereld denk ik dat het Boeddhisme een reeel beeld geeft van bijv. de verhouding tussen goed en kwaad als in yin-yang, tenminste zoals we die (meestal) waar kunnen nemen. Soms geloof ik dat het duidelijker waar te nemen is en het niet om balans gaat zoals het Boeddhisme beweerd. Daar schiet het Boeddhisme m.i. ook tekort. De religie is 'in zichzelf gekeerd', extreem naar binnen gerichte. Daarin zit weer veel te weinig balans in. Zo hebben de Boeddha's altijd hun ogen dicht. Soms vraag ik me af of dat niet een beeld is van de religie: de ogen gesloten. De oplossingen voor de wereld binnen zoeken, in onszelf. Ik geloof niet dat daar de grote oplossingen zitten voor het mensdom. Wel komt er veel wijsheid uit naar boven, maar biedt m.i. te weinig oplossingen. Dus voor een echt beter leven moet je er niet zijn.
Misschien niet. Maar ongelukkig zijn is wel het grootste probleem van de meeste mensen.quote:Op dinsdag 7 augustus 2007 22:10 schreef Amstelmanneke het volgende:
Leuke gedachten, interressante vraag.
Wel weer een paar opmerkingen en vragen van mijn kant: Zoals je het stelt lijkt het net of 'de externe objecten' voor de problemen zorgen en dat dit nooit geluk kan brengen.
Roept ook wel vragen op:
- is geluk het hogere doel van het leven?
Volgens Boeddha is gehechtheid de oorzaak. En die gehechtheid ligt in ons zelf.quote:- ligt het probleem niet juist in onszelf?
De oplossing van een probleem begint altijd met het vinden van het werkelijke probleem. En als dat in ons ligt, moeten we eerst naar binnen kijken. Dan zien we daarna wel, waar de oplossing ligt.quote:- als het probleem in onszelf ligt, heeft het dan zin om voor de oplossing naar binnen te kijken?
Is geen probleem van het Boeddhisme, maar van de westerlingen.quote:Wat wellicht ook een probleem is, is dat - volgens mij hoor, ik ken het Boeddhisme ook niet van haver tot gort - veel mensen in het westen alleen onderdelen van het Boeddhisme gebruiken en niet het hele systeem. De meeste westerlingen zijn wel geinterresseerd in rust, maar niet werkelijk minder materie.
Als jij het antwoord vindt op je problemen, zal de wereld, of althans jouw wereld, zich vanzelf aanpassen. Jij zult je nl anders gaan gedragen en daardoor een andere omgeving kiezen of je omgeving verandert mee.quote:Bij je laatste alinea vraag ik me af waarom de wereld buiten zich aan moet passen als je het antwoord binnen kunt vinden, althans dat denk ik op te maken uit je eerste alinea. Of is dat een flauwe opmerking
Nou ja, misschien ook naar mijn reactie? Of 'n reactie?quote:Goed, het zijn maar wat vragen en gedachten van mijn kant. Benieuwd naar je reactie.
Er zijn stromingen die erg ver gaan, die het pad voor hen vegen om niets perongelijk te doden.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 14:08 schreef Dromenvanger het volgende:
Als je dan op straat loopt, kijk je dan ook uit dat je geen mieren kapot trapt?
Of mag een onschuldig insect per ongeluk doden wel?
Alles hoort bij de eenheid, er is geen verschil tussen jou en de vlieg, op de grote schaal zijn wij ook niet meer dan die kleine vliegjes voor ons zijn....quote:Op zaterdag 7 juli 2007 18:52 schreef Dromenvanger het volgende:
Je hebt zeker gelijk The_shining.
Maar van de andere kant, als een vlieg je constant op de zenuwen werkt alsof het je stalker is dan ga je wel eens over tot de vliegenmepper hanteren. Je eigen leven laten verpesten door 1 vlieg is ook niet mens-lievend.
Zou er een middel zijn om een vlieg met gemak naar buiten te werken dan zou ik dat uiteraard doen, maar als er 5 vliegen in huis zijn waar je in geen mogelijkheid vanaf kunt komen dan ga ik niet de hele film missen die ik aan het kijken ben.
Daarbij de vraag of een vlieg uberhaupt zichzelf bewust is dat het in leven is. Een wezen zonder bewustzijn is toch niet echt in leven?
Toen ik vanmiddag met de hond ging lopen waren er zwermen van die kleine vliegjes met honderden tegelijk in de lucht, en dan sla ik vanzelf van me af om ze niet in de ogen te krijgen. Die kleine mini vliegjes dus, die je vaak in de zomer ziet in grote groepen en die een beetje aan het zweven zijn in de lucht alsof ze hyper zijn.
Precies mijn gedachten!quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:06 schreef erodome het volgende:
[..]
Alles hoort bij de eenheid, er is geen verschil tussen jou en de vlieg, op de grote schaal zijn wij ook niet meer dan die kleine vliegjes voor ons zijn....
Waarom doden als je gewoon weg kan wapperen?
Of een vliegenhor zou kunnen plaatsen bv, zo heb je ook geen last en hoef je niet onnodig te doden.
Die vlieg is misschien irritant, maar hij doet jou toch niets, hij wil alleen maar leven op zijn manier.
Vliegen zijn trouwens gruwelijk geavanceerd, zoek het maar eens uit, zoek wat op over dat wezen en sta verbaasd over wat voor dingen zo'n klein wezentje allemaal kan.
Dat leven niet gelijk staat met onze manier van leven maakt het nog niet levenloos, alleen maar anders.
Wees je bewust van wat je doet, zie in dat ieder wezen zijn eigen rol in het geheel heeft, dat geen wezen zonder de anderen kan, we horen bij elkaar, of we het nu leuk vinden of niet, wat mij betrefd dient men dat te eren.
Probeer eens stil te blijven liggen, op je zij, in bed, terwijl je in je een oor een mug hoort zoemen en merkt dat deze mug op je landt.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 13:06 schreef erodome het volgende:
Alles hoort bij de eenheid, er is geen verschil tussen jou en de vlieg, op de grote schaal zijn wij ook niet meer dan die kleine vliegjes voor ons zijn....
Waarom doden als je gewoon weg kan wapperen?
Of een vliegenhor zou kunnen plaatsen bv, zo heb je ook geen last en hoef je niet onnodig te doden.
Die vlieg is misschien irritant, maar hij doet jou toch niets, hij wil alleen maar leven op zijn manier.
Vliegen zijn trouwens gruwelijk geavanceerd, zoek het maar eens uit, zoek wat op over dat wezen en sta verbaasd over wat voor dingen zo'n klein wezentje allemaal kan.
Dat leven niet gelijk staat met onze manier van leven maakt het nog niet levenloos, alleen maar anders.
Wees je bewust van wat je doet, zie in dat ieder wezen zijn eigen rol in het geheel heeft, dat geen wezen zonder de anderen kan, we horen bij elkaar, of we het nu leuk vinden of niet, wat mij betrefd dient men dat te eren.
Ik laat me weleens bijten door muggen, is interresant om te zien hoe ze hun voedsel tot zich nemen.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:01 schreef Hallulama het volgende:
[..]
Probeer eens stil te blijven liggen, op je zij, in bed, terwijl je in je een oor een mug hoort zoemen en merkt dat deze mug op je landt.
Ervaar het maar, onderga het maar, de hartstocht genaamd "afkeer", zeg er ja tegen, en zie dat het leidt tot gewaarzijn als een spiegel, de eenheid van helderheid en openheid.
Ik had iets meer moeite met die mug, dat gezoem in mijn oor zorgde voor koude rillingen over mijn lijf en de neiging om hem weg te slaan (een reactie op "afkeer" dus), maar ik liet 't qua experiment maar gewoon eens gebeuren, de rillingen mochten er zijn, het gevoel ebte weg, en het was klaar.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:21 schreef erodome het volgende:
Ik kan in vervoering raken van een vlinder die op me neerstrijkt, voel de liefde door me heen stromen als ik een blad van een boom streel, kan tijden gebiologeert kijken naar een groep mieren die werklustig rondrent.
Ik vind dit een erg interessante vraag......heb er best een tijd over nagedacht maar kan er geen duidelijk antwoord op geven...het ligt er denk ik aan hoe letterlijk je wedergeboorte neemt...en misschien is de aarde leeg...maar is onze geestelijke energie op een andere plek?? Dat hoeft helemaal niet slecht te zijnquote:Op zaterdag 4 augustus 2007 00:56 schreef Dylanesque het volgende:
Wat ik me afvraag, na bijna m'n eerste boek uit te hebben; de persoonlijke verlossing van leed die de Boeddha beschreef, kan je blijkbaar bereiken door het doorzien van hartstocht als oorzaak van haat, hebzucht en geestelijke geslotenheid. Als je afstand kan doen van hartstocht ben je dus goed bezig. Ook lijkt zijn doel geweest te zijn niet terug te keren in een volgend leven, maar om de keten van reincarnatie te doorbreken; wat was zijn idee van de toekomst van de mensheid dan? Hoewel hij zelf aangaf te denken dat zijn leer 500 of 1000 jaar zou blijven bestaan, lijkt het mij dat het ultieme doel is de aarde zonder leven te hebben.. aangezien iedereen dan 'verlicht' zou moeten zijn, blijven er geen 'zielen' over om te aarde te bewonen. Of beredeneer ik dit helemaal verkeerd? Hoe stond de Boeddha bijvoorbeeld tegenover voortplanting; ik weet dat hij een zoon had, maar dat was voor zijn verlichting.
Of gaat dit topic meer over de toepassing in het huidige leven
Ik had deze zomer, zoals elke zomer, een hoop mieren in de tuin. Ze kwamen ook vaak binnen. Vroeger maakte ik ze altijd af, de laatste paar jaren laat ik ze gewoon zijn, hooguit zet ik ergens een schoteltje met siroop, en ik maak iets beter schoon.quote:Op woensdag 8 augustus 2007 14:49 schreef erodome het volgende:
In mijn slaperigheid wapper ik ook nog wel naar muggen hoor, maar het is idd leuk om eens te zien wat er gebeurt als je voorbij die eerste reactie gaat.
Zo heb ik als klein kind zijnde al het volgende gedaan, een bij over me heen laten lopen, nu heb ik daar nog veel meer mee gedaan, van aaien tot als knuffeldier meesjouwen wat later, maar die eerste keer was even voorbij gaan aan het instinct dat zegt aaarrrrrrrhhhhhhhhggggggggg dat gaat prikken.
Je kan daaraan voorbij komen, alleen door even bewust te kiezen voor wat anders en in het klein veranderd het je leven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |