abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 juli 2007 @ 16:23:25 #41
112124 Forkbender
Tat tvam asi
pi_51294818
quote:
Op maandag 9 juli 2007 13:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
yes

mijn doel is om al deze meuk uit te roeien

je schiet er namelijk niets mee op
Alsof je wel iets opschiet met het uitroeien van andersdenkenden. May karma hit you in the face!
Imagination is more important than knowledge. For knowledge is limited to all we now know and understand, while imagination embraces the entire world, and all there ever will be to know and understand. - Albert Einstein
I'm here to lead, not to read.
pi_51296599
Boeddhisme is zeker geen tijdverspilling, vooral ook omdat het in boeddhisme om een andere beleving van tijd gaat. Zonder gekheid: naast de positieve dingen die hier genoemd zijn, wil ik toch ook aandacht schenken aan de 'problematische kanten' van het boeddhisme: de betrokkenheid van boeddhisten bij maatschappelijke problemen, wat is nu precies nirvana, etc. Verder zeker interessant dus.
pi_51296675
quote:
yes

en waar schiet je wel iets mee op ?
pi_51298198
quote:
Op zaterdag 7 juli 2007 18:52 schreef Dromenvanger het volgende:
Zou er een middel zijn om een vlieg met gemak naar buiten te werken dan zou ik dat uiteraard doen, maar als er 5 vliegen in huis zijn waar je in geen mogelijkheid vanaf kunt komen dan ga ik niet de hele film missen die ik aan het kijken ben.
Haal de bron weg wat hen aantrekt en ze vliegen je huis niet binnen.
  maandag 9 juli 2007 @ 19:19:30 #45
18219 alien8ed
ignorance is bliss
pi_51300690
quote:
Op maandag 9 juli 2007 16:20 schreef Forkbender het volgende:
terugvindpost.
Waar sommige mensen bookmarks voor gebruiken
(Niet favorieten, maar alt b Fok! bookmarks....)

Of je reageert op een post, zoals ik nu
hak hout, haal water
Transhumanist, Piraat
pi_51308741
Zojuist begonnen in De Boeddha in de wereld, van Pankaj Mishra. Een soort reisverslag van hem persoonlijk, en een onderzoek naar het onstaan en verspreiding en de inhoud van het Boeddhisme. Tot nu toe erg boeiend
pi_51311209
quote:
yes

A) Waarom zou je iets uit willen roeien waar andere mensen baat bij (lijken) te hebben en waar je zelf of derden gaan nadeel van ondervinden?
B) Had je niet een onderwerp afgesplitst om fijn de tegenstelling boeddhisme-christendom in uit te discussiëren?

Ik heb trouwens een algemene vraag: waarom hebben we nog niks gehoord van moslims? Hebben die geen mening over het boeddhisme?
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_51311328
quote:
Op maandag 9 juli 2007 19:19 schreef alien8ed het volgende:

[..]

Waar sommige mensen bookmarks voor gebruiken
(Niet favorieten, maar alt b Fok! bookmarks....)

Of je reageert op een post, zoals ik nu
Heb ik ook pas onlangs ontdekt:
als je een bericht plaatst, hoe klein ook, in een draad, dan wordt die opgenomen onder My Active Topics. (Ja, waarom sommige stukken Engels en andere Nederlands zijn, snap ik ook niet.)
Dus als je de discussie niet wilt storen, maar toch wilt meekijken, dan maak je een reactie met daarin een kleine opmerking. TVP maakt aan andere lezers duidelijk, dat jij ook geïnteresseerd bent en aan jezelf dat je de draad even moet langslopen, als je toch hier bent.

Die truc van Alt-B is nieuw. Dank!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_51314804
quote:
Op dinsdag 10 juli 2007 00:26 schreef Kees22 het volgende:

Ik heb trouwens een algemene vraag: waarom hebben we nog niks gehoord van moslims? Hebben die geen mening over het boeddhisme?
geen idee of er een speciale reden is. het probleem is in ieder geval dat er geen profeten zijn in het boedhisme en ook geen god, dus het is iets voor ongelovigen.

ik heb wel ooit gelezen dat er wat boedhistische invloeden merkbaar zijn in de koran.
pi_51561943
quote:
Op maandag 9 juli 2007 17:59 schreef The_Shining het volgende:

[..]

Haal de bron weg wat hen aantrekt en ze vliegen je huis niet binnen.
mooi voorbeeld...

Ik had last van mieren in de tuin die naar binnen kwamen, even goed stofzuigen en een schaaltje siroop buiten en ze komen niet meer = toegepast boeddhisme (wij zijn de oorzaak van ons eigen lijden)
pi_51561994
Ik ga trouwens na de zomer naar lezingen van een boeddhistische monnik toe...mijn persoonlijke eerste stap 'naar buiten toe' om het zo maar te zeggen
pi_51562241
om het gesprek weer wat nieuwe inhoud te geven ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het volgende:

draagt de doorgaands passivistische houding van boeddhisme bij aan een daadwerkelijke positieve verandering van deze wereld? Of is een meer actieve houding gewenst??

Mijn persoonlijke mening is ja. Boeddhisme komt het meeste tot zijn recht in de beoefening en de uitvoering, juist in het dagelijkse leven. Door zo wijs mogeljk te reageren, door liefde, compassie en geduld te tonen worden andere mensen geinspireerd om eigen leven een positievere invulling te geven. Een steen-in-de-vijver effect..
pi_51574076
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:13 schreef iamthezenmaster het volgende:
om het gesprek weer wat nieuwe inhoud te geven ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het volgende:

draagt de doorgaands passivistische houding van boeddhisme bij aan een daadwerkelijke positieve verandering van deze wereld? Of is een meer actieve houding gewenst??

Mijn persoonlijke mening is ja. Boeddhisme komt het meeste tot zijn recht in de beoefening en de uitvoering, juist in het dagelijkse leven. Door zo wijs mogeljk te reageren, door liefde, compassie en geduld te tonen worden andere mensen geinspireerd om eigen leven een positievere invulling te geven. Een steen-in-de-vijver effect..
Hoe zie je dat voor je, een actieve houding van het boeddhisme? Dat je bijvoorbeeld tussen twee vechtenden in gaat staan en zegt dat ze moeten ophouden? Of dat je overal je wijze lessen laat horen?

Ik denk dat het van jezelf al veel actie (denken, invoelen) kost om passief wijs te zijn en liefde te tonen. En het juiste moment te laten komen in vrede en zonder haast. Persoonlijk moet ik mezelf regelmatig tot de orde roepen, tenminste.

Overigens vind ik een steen in een vijver niet rustgevend, maar juist verstorend. Als beeld lijkt me dan olie op de golven beter, maar dat verstikt weer zo. Een pleister op de wonde dan??
pi_51579682
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:13 schreef iamthezenmaster het volgende:

Ik denk wel dat boeddhisme een positief effect op de wereld heeft, maar dat dit niet op grote schaal aan te tonen is en waarschijnlijk ook helemaal niet op grote schaal zal zijn. Volgens mij kan je je persoonlijke leven ermee verbeteren, en je omgeving op een goede manier behandelen, waardoor je toch een positief effect op de wereld hebt. Maar de wereld is zo'n chaos, met oorlogen, economie, wetten en regels en vooral geld, dat je volgens mij nooit bij de bron van het lijden van de wereld zal komen..
pi_51583613
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 22:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hoe zie je dat voor je, een actieve houding van het boeddhisme? Dat je bijvoorbeeld tussen twee vechtenden in gaat staan en zegt dat ze moeten ophouden? Of dat je overal je wijze lessen laat horen?

Ik denk dat het van jezelf al veel actie (denken, invoelen) kost om passief wijs te zijn en liefde te tonen. En het juiste moment te laten komen in vrede en zonder haast. Persoonlijk moet ik mezelf regelmatig tot de orde roepen, tenminste.

Overigens vind ik een steen in een vijver niet rustgevend, maar juist verstorend. Als beeld lijkt me dan olie op de golven beter, maar dat verstikt weer zo. Een pleister op de wonde dan??
Onder een actieve houding versta ik de lessen die je leert toepassen in jouw dagelijkse leven. Er zijn veel boeddhisten (meestal beginnende jongeren maar ook andere) die zich opsluiten op hun kamer en daar religious proberen te zijn. Ik denk niet dat je daar wat mee opschiet.

Vechtende mensen uitelkaar proberen te halen kan een goed voorbeeld van zijn, maar zoals met alles, moet je door training wijsheid kweken om in te schatten welke gevolgen je daden hebben. Misschien als je die vechtende mensen uit elkaar haalt worden ze wel helemaal gek en gaan ze wapens gebruiken (om maar een extreem en bizar voorbeeld te noemen). Zelf denk ik dat preken niet nodig is, ik merk dat je vroeg of laat vanzelf op één of andere manier met mensen over je religie pratend eindigt.

Ook ik moet mezelf regelmatig tot orde roepen, en je hebt inderdaad gelijk dat liefde en compassie intensieve processen zijn. Echter: Het is een kwestie van gedrag aanleren, als je het nou eenmaal door hebt wordt het vanzelf veel makkellijker. Naarmate je kundigheid toeneemt herken je veel valkuilen en leer je trucjes.

Misschien was een steen in de vijver een fout voorbeeld, laat me een ander woord kiezen: rimpel-effect. Als ik liefde en compassie toon en daar mensen mee raak in mijn naaste omgeving zullen zij dat weer uitdragen naar hun naaste omgeving etc. etc. etc.
pi_51583666
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:39 schreef Dylanesque het volgende:

[..]

Ik denk wel dat boeddhisme een positief effect op de wereld heeft, maar dat dit niet op grote schaal aan te tonen is en waarschijnlijk ook helemaal niet op grote schaal zal zijn. Volgens mij kan je je persoonlijke leven ermee verbeteren, en je omgeving op een goede manier behandelen, waardoor je toch een positief effect op de wereld hebt. Maar de wereld is zo'n chaos, met oorlogen, economie, wetten en regels en vooral geld, dat je volgens mij nooit bij de bron van het lijden van de wereld zal komen..
De bron van het lijden van de wereld zijn wij zelf denk ik, en wij doen ons dat zelf aan. Of je nou moslim, christen, hindoe of boeddhist ben, zolang je dat inziet en daar mee/aan werkt zal het lijden ophouden te bestaan.
Lange termijn denken is hierbij wel nodig, ik koester echt niet de illusie dat ik in mijn leven de wereld op die manier zie veranderen. Maar het minste wat je kan doen is het proberen.
pi_51583716
kees 22,

er schoot mij nog één ding te binnen. Probeer eens voor jezelf te registeren wanneer je boos/haatdragend bent of blij/liefdevol....

welke kost meer energie??

Je overgeven aan iets hoeft niet altijd minder inspanning te beteken...
pi_51585692
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 09:17 schreef iamthezenmaster het volgende:
Er zijn veel boeddhisten (meestal beginnende jongeren maar ook andere) die zich opsluiten op hun kamer en daar religious proberen te zijn. Ik denk niet dat je daar wat mee opschiet.
De leer die je volgt is van iemand die zichzelf voor langere tijd afzonderde. Toegegeven, iets spectaculairder dan op je kamer in deze tijd, hij deed het in de jungle.

Als je je voor langere tijd afzonderd kun je ongestoord aan zelfstudie doen, zonder afgeleid te worden van mensen om je heen met hun drama's. Veel mensen kunnen/willen dit echter niet om allerlei redenen. Ik ben het helemaal met een ieder eens die stelt dat het leven niet zo bedoeld is, aan de andere kant lijken mij er zeker wel voordelen aanzitten. Het is maar hoever je wilt gaan.
quote:
er schoot mij nog een ding te binnen. Probeer eens voor jezelf te registeren wanneer je boos/haatdragend bent of blij/liefdevol....

welke kost meer energie??

Je overgeven aan iets hoeft niet altijd minder inspanning te betekenen...
Zolang je na boosheid vanuit die blije/liefdevolle houding de oorzaak van je boosheid onderzoekt, anders blijft het negeren.
pi_51587226
het is inderdaad maar hoe ver je wilt gaan....

Vanuit mijn eigen perspectief vind ik totale afzondering meer iets voor monniken. Wat ik nog vergeten te melden was in het stuk van afzondering is dat deze zichzelf opsluitende ook geen aansluiting meer kunnen/willen met de wereld en 'normale' mensen om hun heen. Dit is in mijn ogen vluchten van de werkelijkheid...

Het is wel een feit dat ik niet meer uitga, en vaker een avondje thuis blijf sinds ik betrokken ben bij boeddhisme. Ik ga nog wel met plezier naar de bioscoop, poolen, midgetgolfen etc. Met sommige mensen ga ik niet meer om, maar dat komt meer omdat ik niet meer doe wat hun voornaamste bezigheid is (zuipen, schreeuwen, blowen etc. etc.)...
pi_51599139
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 11:27 schreef iamthezenmaster het volgende:
Wat ik nog vergeten te melden was in het stuk van afzondering is dat deze zichzelf opsluitende ook geen aansluiting meer kunnen/willen met de wereld en 'normale' mensen om hun heen. Dit is in mijn ogen vluchten van de werkelijkheid...
Logischerwijs kun je geen mensen kennen die zichzelf opsluiten en alle contact vermijden... gaat dit over jezelf?

Wat de een als obsessief ziet en daarom ongewenst beschouwd een ander als toegewijd en kan het waarderen. Het is voor mij "normaal" dat je opgroeit en een periode hebt dat je het feestbeest uithangt waarna je vrijwel onvermijdelijk burgerlijk wordt en gaat settelen. In diezelfde periode komen meestal ook de levensvragen (identiteit zoeken) althans bij mij wel toen ik jong was, tussen de lallende mensen stond en mezelf afvroeg of er niet meer zou zijn behalve het biertje in m'n hand. Zo vind men de identiteit (of andere zingeving) in een gezin stichten, werk en sociale contacten zoals een ander deze vind in geloof of religie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')