abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51561994
Ik ga trouwens na de zomer naar lezingen van een boeddhistische monnik toe...mijn persoonlijke eerste stap 'naar buiten toe' om het zo maar te zeggen
pi_51562241
om het gesprek weer wat nieuwe inhoud te geven ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het volgende:

draagt de doorgaands passivistische houding van boeddhisme bij aan een daadwerkelijke positieve verandering van deze wereld? Of is een meer actieve houding gewenst??

Mijn persoonlijke mening is ja. Boeddhisme komt het meeste tot zijn recht in de beoefening en de uitvoering, juist in het dagelijkse leven. Door zo wijs mogeljk te reageren, door liefde, compassie en geduld te tonen worden andere mensen geinspireerd om eigen leven een positievere invulling te geven. Een steen-in-de-vijver effect..
pi_51574076
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:13 schreef iamthezenmaster het volgende:
om het gesprek weer wat nieuwe inhoud te geven ben ik erg benieuwd naar jullie mening over het volgende:

draagt de doorgaands passivistische houding van boeddhisme bij aan een daadwerkelijke positieve verandering van deze wereld? Of is een meer actieve houding gewenst??

Mijn persoonlijke mening is ja. Boeddhisme komt het meeste tot zijn recht in de beoefening en de uitvoering, juist in het dagelijkse leven. Door zo wijs mogeljk te reageren, door liefde, compassie en geduld te tonen worden andere mensen geinspireerd om eigen leven een positievere invulling te geven. Een steen-in-de-vijver effect..
Hoe zie je dat voor je, een actieve houding van het boeddhisme? Dat je bijvoorbeeld tussen twee vechtenden in gaat staan en zegt dat ze moeten ophouden? Of dat je overal je wijze lessen laat horen?

Ik denk dat het van jezelf al veel actie (denken, invoelen) kost om passief wijs te zijn en liefde te tonen. En het juiste moment te laten komen in vrede en zonder haast. Persoonlijk moet ik mezelf regelmatig tot de orde roepen, tenminste.

Overigens vind ik een steen in een vijver niet rustgevend, maar juist verstorend. Als beeld lijkt me dan olie op de golven beter, maar dat verstikt weer zo. Een pleister op de wonde dan??
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_51579682
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 16:13 schreef iamthezenmaster het volgende:

Ik denk wel dat boeddhisme een positief effect op de wereld heeft, maar dat dit niet op grote schaal aan te tonen is en waarschijnlijk ook helemaal niet op grote schaal zal zijn. Volgens mij kan je je persoonlijke leven ermee verbeteren, en je omgeving op een goede manier behandelen, waardoor je toch een positief effect op de wereld hebt. Maar de wereld is zo'n chaos, met oorlogen, economie, wetten en regels en vooral geld, dat je volgens mij nooit bij de bron van het lijden van de wereld zal komen..
pi_51583613
quote:
Op dinsdag 17 juli 2007 22:01 schreef Kees22 het volgende:

[..]

Hoe zie je dat voor je, een actieve houding van het boeddhisme? Dat je bijvoorbeeld tussen twee vechtenden in gaat staan en zegt dat ze moeten ophouden? Of dat je overal je wijze lessen laat horen?

Ik denk dat het van jezelf al veel actie (denken, invoelen) kost om passief wijs te zijn en liefde te tonen. En het juiste moment te laten komen in vrede en zonder haast. Persoonlijk moet ik mezelf regelmatig tot de orde roepen, tenminste.

Overigens vind ik een steen in een vijver niet rustgevend, maar juist verstorend. Als beeld lijkt me dan olie op de golven beter, maar dat verstikt weer zo. Een pleister op de wonde dan??
Onder een actieve houding versta ik de lessen die je leert toepassen in jouw dagelijkse leven. Er zijn veel boeddhisten (meestal beginnende jongeren maar ook andere) die zich opsluiten op hun kamer en daar religious proberen te zijn. Ik denk niet dat je daar wat mee opschiet.

Vechtende mensen uitelkaar proberen te halen kan een goed voorbeeld van zijn, maar zoals met alles, moet je door training wijsheid kweken om in te schatten welke gevolgen je daden hebben. Misschien als je die vechtende mensen uit elkaar haalt worden ze wel helemaal gek en gaan ze wapens gebruiken (om maar een extreem en bizar voorbeeld te noemen). Zelf denk ik dat preken niet nodig is, ik merk dat je vroeg of laat vanzelf op één of andere manier met mensen over je religie pratend eindigt.

Ook ik moet mezelf regelmatig tot orde roepen, en je hebt inderdaad gelijk dat liefde en compassie intensieve processen zijn. Echter: Het is een kwestie van gedrag aanleren, als je het nou eenmaal door hebt wordt het vanzelf veel makkellijker. Naarmate je kundigheid toeneemt herken je veel valkuilen en leer je trucjes.

Misschien was een steen in de vijver een fout voorbeeld, laat me een ander woord kiezen: rimpel-effect. Als ik liefde en compassie toon en daar mensen mee raak in mijn naaste omgeving zullen zij dat weer uitdragen naar hun naaste omgeving etc. etc. etc.
pi_51583666
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 00:39 schreef Dylanesque het volgende:

[..]

Ik denk wel dat boeddhisme een positief effect op de wereld heeft, maar dat dit niet op grote schaal aan te tonen is en waarschijnlijk ook helemaal niet op grote schaal zal zijn. Volgens mij kan je je persoonlijke leven ermee verbeteren, en je omgeving op een goede manier behandelen, waardoor je toch een positief effect op de wereld hebt. Maar de wereld is zo'n chaos, met oorlogen, economie, wetten en regels en vooral geld, dat je volgens mij nooit bij de bron van het lijden van de wereld zal komen..
De bron van het lijden van de wereld zijn wij zelf denk ik, en wij doen ons dat zelf aan. Of je nou moslim, christen, hindoe of boeddhist ben, zolang je dat inziet en daar mee/aan werkt zal het lijden ophouden te bestaan.
Lange termijn denken is hierbij wel nodig, ik koester echt niet de illusie dat ik in mijn leven de wereld op die manier zie veranderen. Maar het minste wat je kan doen is het proberen.
pi_51583716
kees 22,

er schoot mij nog één ding te binnen. Probeer eens voor jezelf te registeren wanneer je boos/haatdragend bent of blij/liefdevol....

welke kost meer energie??

Je overgeven aan iets hoeft niet altijd minder inspanning te beteken...
pi_51585692
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 09:17 schreef iamthezenmaster het volgende:
Er zijn veel boeddhisten (meestal beginnende jongeren maar ook andere) die zich opsluiten op hun kamer en daar religious proberen te zijn. Ik denk niet dat je daar wat mee opschiet.
De leer die je volgt is van iemand die zichzelf voor langere tijd afzonderde. Toegegeven, iets spectaculairder dan op je kamer in deze tijd, hij deed het in de jungle.

Als je je voor langere tijd afzonderd kun je ongestoord aan zelfstudie doen, zonder afgeleid te worden van mensen om je heen met hun drama's. Veel mensen kunnen/willen dit echter niet om allerlei redenen. Ik ben het helemaal met een ieder eens die stelt dat het leven niet zo bedoeld is, aan de andere kant lijken mij er zeker wel voordelen aanzitten. Het is maar hoever je wilt gaan.
quote:
er schoot mij nog een ding te binnen. Probeer eens voor jezelf te registeren wanneer je boos/haatdragend bent of blij/liefdevol....

welke kost meer energie??

Je overgeven aan iets hoeft niet altijd minder inspanning te betekenen...
Zolang je na boosheid vanuit die blije/liefdevolle houding de oorzaak van je boosheid onderzoekt, anders blijft het negeren.
pi_51587226
het is inderdaad maar hoe ver je wilt gaan....

Vanuit mijn eigen perspectief vind ik totale afzondering meer iets voor monniken. Wat ik nog vergeten te melden was in het stuk van afzondering is dat deze zichzelf opsluitende ook geen aansluiting meer kunnen/willen met de wereld en 'normale' mensen om hun heen. Dit is in mijn ogen vluchten van de werkelijkheid...

Het is wel een feit dat ik niet meer uitga, en vaker een avondje thuis blijf sinds ik betrokken ben bij boeddhisme. Ik ga nog wel met plezier naar de bioscoop, poolen, midgetgolfen etc. Met sommige mensen ga ik niet meer om, maar dat komt meer omdat ik niet meer doe wat hun voornaamste bezigheid is (zuipen, schreeuwen, blowen etc. etc.)...
pi_51599139
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 11:27 schreef iamthezenmaster het volgende:
Wat ik nog vergeten te melden was in het stuk van afzondering is dat deze zichzelf opsluitende ook geen aansluiting meer kunnen/willen met de wereld en 'normale' mensen om hun heen. Dit is in mijn ogen vluchten van de werkelijkheid...
Logischerwijs kun je geen mensen kennen die zichzelf opsluiten en alle contact vermijden... gaat dit over jezelf?

Wat de een als obsessief ziet en daarom ongewenst beschouwd een ander als toegewijd en kan het waarderen. Het is voor mij "normaal" dat je opgroeit en een periode hebt dat je het feestbeest uithangt waarna je vrijwel onvermijdelijk burgerlijk wordt en gaat settelen. In diezelfde periode komen meestal ook de levensvragen (identiteit zoeken) althans bij mij wel toen ik jong was, tussen de lallende mensen stond en mezelf afvroeg of er niet meer zou zijn behalve het biertje in m'n hand. Zo vind men de identiteit (of andere zingeving) in een gezin stichten, werk en sociale contacten zoals een ander deze vind in geloof of religie.
pi_51615216
quote:
Op woensdag 18 juli 2007 09:17 schreef iamthezenmaster het volgende:

[Misschien was een steen in de vijver een fout voorbeeld, laat me een ander woord kiezen: rimpel-effect. Als ik liefde en compassie toon en daar mensen mee raak in mijn naaste omgeving zullen zij dat weer uitdragen naar hun naaste omgeving etc. etc. etc.
Ik beschouw mezelf niet als boeddhist, maar herken me wel een beetje in je beschrijving.
Die rimpeling die je hier beschrijft ook wel. Toen ik vrienden ooit bedankte voor de steun die ze me gaven, zei er een: "Dat gaat rond. Wij helpen jou, jij helpt weer anderen, die anderen helpen en zo gaat het rond. Uiteindelijk zijn er mensen die ons helpen." Liefde is net als geld: zij gaat rond.
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_52082982
mooi gezegd!
pi_52082997
toevoeging:

Net als geld moet liefde ´uitgegeven´ worden, anders stort alles inelkaar...
pi_52089955
Wat ik me afvraag, na bijna m'n eerste boek uit te hebben; de persoonlijke verlossing van leed die de Boeddha beschreef, kan je blijkbaar bereiken door het doorzien van hartstocht als oorzaak van haat, hebzucht en geestelijke geslotenheid. Als je afstand kan doen van hartstocht ben je dus goed bezig. Ook lijkt zijn doel geweest te zijn niet terug te keren in een volgend leven, maar om de keten van reincarnatie te doorbreken; wat was zijn idee van de toekomst van de mensheid dan? Hoewel hij zelf aangaf te denken dat zijn leer 500 of 1000 jaar zou blijven bestaan, lijkt het mij dat het ultieme doel is de aarde zonder leven te hebben.. aangezien iedereen dan 'verlicht' zou moeten zijn, blijven er geen 'zielen' over om te aarde te bewonen. Of beredeneer ik dit helemaal verkeerd? Hoe stond de Boeddha bijvoorbeeld tegenover voortplanting; ik weet dat hij een zoon had, maar dat was voor zijn verlichting.

Of gaat dit topic meer over de toepassing in het huidige leven
pi_52091681
Vind ik wel een goede vraag. Maar als we allemaal verlicht zijn, is de aarde niet zonder leven, hoogstens zonder menselijk leven.
Ik maak mezelf daar niet direct zorgen over, want ik zal toch nog wel 100 of 100000000 keer moeten reïncarneren voor ik met dat probleem geconfronteerd word. Maar interessant is het wel.

Brengt me op een andere vraag, die ik steeds vergeet te stellen. Waaruit zijn wij, onze zielen, ontstaan? Hoe de stoffelijke lichamen ontstaan zijn, is me wel duidelijk. Maar hoe zijn de geestelijke lichamen ontstaan?
En helderzienden spreken van oude en jonge geesten. Dus kennelijk zijn zielen op verschillende tijdstippen ontstaan. Hoe dan?
pi_52095403
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 03:09 schreef Kees22 het volgende:
Vind ik wel een goede vraag. Maar als we allemaal verlicht zijn, is de aarde niet zonder leven, hoogstens zonder menselijk leven.
Ik maak mezelf daar niet direct zorgen over, want ik zal toch nog wel 100 of 100000000 keer moeten reïncarneren voor ik met dat probleem geconfronteerd word. Maar interessant is het wel.

Brengt me op een andere vraag, die ik steeds vergeet te stellen. Waaruit zijn wij, onze zielen, ontstaan? Hoe de stoffelijke lichamen ontstaan zijn, is me wel duidelijk. Maar hoe zijn de geestelijke lichamen ontstaan?
En helderzienden spreken van oude en jonge geesten. Dus kennelijk zijn zielen op verschillende tijdstippen ontstaan. Hoe dan?
Ik maak me er ook geen zorgen over , maar moest er aan denken toen ik het las; zijn 4 waarheden en 8 leefregels enzo vind ik ontzettend goed gevonden en neem ik zo voor waar aan, maar hij heeft zelf ook aangegeven dat er voor reincarnatie geen direct bewijs is (hoewel de Dalai Lama bijvoorbeeld allemaal spulletjes van z'n vorige leven herkende), en dat je dat gewoon moet geloven.

Jouw vraag is ook aan de Boeddha zelf gesteld, maar daar gaf ie volgens mij geen duidelijk antwoord op; er is immers nooit met zekerheid te zeggen waar we vandaan komen e.d., dus moet je je daar niet op focussen. Belangerijker is wat je met het hier, nu en de toekomst doet.

Al met al ontzettend interessant
pi_52108915
Ja natuurlijk. Het zijn ook geen levensvragen of zo. Maar ik heb me altijd afgevraagd, waar mijn werk vandaan komt en waar het naartoe gaat. Dus dat wil ik van mezelf ook wel eens weten.
Tot ik het antwoord weet, doe ik maar gewoon door.
pi_52111355
Nog een knelpunt; als de reden van al het leed verlangen is, is het dan goed om te verlangen naar verlichting, of wordt verlichting onmogelijk op het moment dat je er teveel naar verlangt?
pi_52111763
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 02:10 schreef Dylanesque het volgende:
Nog een knelpunt; als de reden van al het leed verlangen is, is het dan goed om te verlangen naar verlichting, of wordt verlichting onmogelijk op het moment dat je er teveel naar verlangt?
Allebei!
Er is een verhaal over in de tarot van Bhagwan, maar dat kan ik nu even niet terugvinden.
  zondag 5 augustus 2007 @ 18:21:38 #70
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_52122749
quote:
Blijkbaar moeten we ons bij dergelijke vragen afvragen WIE het is die verlangt, en doorzien dat WIJ dat niet zijn. Er spelen twee zaken, het verlangen en het waarnemen van een verlangen, of, de verlanger en de waarnemer van de verlanger.

Wie ben jij?

Ben je de verlanger?

Of ben je Het dat ziet dat er een verlanger is?
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zondag 5 augustus 2007 @ 18:26:05 #71
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_52122840
quote:
Op zaterdag 4 augustus 2007 03:09 schreef Kees22 het volgende:

Men zegt dat de ziel er altijd al was, als onderdeel van dat Ene Zijn, en dat deze ziel zo nu en dan in een rol duikt, gewoon om te ervaren, als zijnde een spel.

God is blijkbaar speels

Voor wat betreft dat Ene Zijn zijn termen als tijd (wanneer) en ruimte (waar) blijkbaar niet relevant, omdat tijd en ruimte BINNEN dat Ene Zijn vallen.

Jah, t'is effe wenne
pi_52131892
ik denk dat elk geloof wel iets goeds en iets slechts heeft, waardoor je het dan alsnog zelf moet uitzoeken.
pi_52132436
quote:
Ik weet niet zeker of ik het precies goed vertel, maar het gaat om de strekking.

Iemand wil wat vragen aan god en gaat op reis. Hij reist door een groot woud, en onder een boom zit een man te mediteren. Hij wacht rustig tot die man uit zijn meditatie komt en vraagt om onderdak voor de nacht. De volgende ochtend zegt hij: "Dank voor de gastvrijheid. Ik ben op weg naar god, want ik heb wat vragen. Zal ik voor jou ook een vraag stellen?" De bosbewoner antwoordt, dat dat voor hem niet hoeft.
Vervolgens reist onze held verder en komt bij een andere man uit, die ook zit te mediteren onder een boom. Hetzelfde verhaal: hij vraagt en krijgt onderdak en biedt aan, om god een vraag te stellen. Deze bosbewoner heeft wel een vraag: "Vraah aan god, hoeveel levens ik nog moet reïncarneren voor ik verlicht ben."

Onze held bereikt god, heeft een stevige babbel met hem en komt terug.
Op de terugreis komt hij weer langs de tweede man en vraagt en krijgt weer onderdak. Bij het weggaan zegt hij: "Ik heb god gevraagd hoeveel levens je nog moet reïncarneren en hij zei: "Zoveel blaadjes als er aan de boom zitten waaronder hij zit te mediteren."." Waarop de man in woede ontsteekt en boos wegloopt, roepend dat het hem niks meer kan schelen.
Onze held reist evrder en komt bij de eerste man aan. Weer vraagt en krijgt hij onderdak en het is heel gezellig. Bij het weggaan zegt hij: "Je had geen vraag voor god, maar ik heb er toch maar een gesteld, namelijk de vraag van je collega een bos verderop. Maar ik durf het antwoord niet te geven, want je collega werd erg boos." "Ach, zeg toch maar, dan heb je die moeite niet voor niks gedaan." "Nou, de vraag was, hoevee levens je nog moet reïncarneren voor je verlicht bent. En het antwoord was: "Evenveel levens als er bladeren aan alle bomen in zijn bos zitten!"." Waarop de aangesprokene uitroept: "Zo weinig nog maar! Ik had me al voorbereid op evenveel levens als er druppels in de oceaan zijn! Dit valt me hartstikke mee!"
Het verhaal gaat, dat hij ter plekke verlicht werd.

(Wat overigens inhield, dat god een beetje jokte!)
pi_52132484
quote:
Op zondag 5 augustus 2007 18:26 schreef Hallulama het volgende:

[..]

Men zegt dat de ziel er altijd al was, als onderdeel van dat Ene Zijn, en dat deze ziel zo nu en dan in een rol duikt, gewoon om te ervaren, als zijnde een spel.

God is blijkbaar speels

Voor wat betreft dat Ene Zijn zijn termen als tijd (wanneer) en ruimte (waar) blijkbaar niet relevant, omdat tijd en ruimte BINNEN dat Ene Zijn vallen.

Jah, t'is effe wenne
Dit vind ik te vaag.
  maandag 6 augustus 2007 @ 01:24:40 #75
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_52133162
quote:
Op maandag 6 augustus 2007 00:40 schreef Kees22 het volgende:

Dit vind ik te vaag.
Excuses, ik ging totaal voorbij aan jouw vraag betreffende oude en jonge zielen, en daarop weet ik helaas ook het antwoord niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')