abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_51000549

Ik vond op YouTube een erg interessante lezing, The Energy Non-Crisis, die het energievraagstuk op een heel ander vlak belicht. Het is een lezing van Lindsey Williams, iemand die tijdenlang meeliep met onder andere grotere oliejongens en figuren met hoge functies. Hij lijkt een oprechte man die duidelijk weet waar hij over praat. In een lezing van 76 minuten die hij zo'n beetje uit z'n hoofd doet, legt hij uit hoe het oliegebeuren werkelijk in elkaar steekt. Normaliter hou ik niet van lezingen, maar je blijft geboeid als je dit onderwerp interessant vindt.

Hij heeft een paar eigenaardige conclusies:

- Alaska heeft genoeg ruwe olie-reserves om Amerika voor meer dan 200 jaar van energie te voorzien. De Amerikaanse overheid houdt dit angstvallig geheim.
- De prijs aan pomp kan binnen een jaar $1,15 per gallon worden, mits in Alaska de oliekraan opengaat.
- Amerika kan binnen een jaar energieonafhankelijk worden, mits in Alaska de oliekraan opengaat.
- Een vat olie uit de grond van Alaska halen kost slechts $3, terwijl dit in Saudia-Arabie $5 kost.
- Irak is aangevallen omdat ze de olie niet in Amerikaanse dollars wilden verhandelen
- Amerika wil Iran aanvallen omdat zij ook niet in Amerikaanse dollars hun olie willen verhandelen
- Alle andere olielanden hebben deals met Amerika gesloten, zij (of in ieder geval de elite) krijgen welvaart, maar dan moeten zij wel de Amerikaanse staatsschuld opkopen
- Dit systeem is een vooropgezet plan van het IMF en de Wereldbank

Website: http://www.lwoil.com/

Youtube: Lindsey Williams - The Energy Non-Crisis (8 delen)

[ Bericht 0% gewijzigd door pberends op 30-06-2007 14:45:23 ]
  zaterdag 30 juni 2007 @ 14:57:59 #2
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_51000995
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 14:40 schreef pberends het volgende:
I- Alaska heeft genoeg ruwe olie-reserves om Amerika voor meer dan 200 jaar van energie te voorzien.
Dit verdient wel enige kanttekeningen. Bovenstaande zou best kunnen kloppen. Het probleem is echter dat men nu "het laaghangende fruit plukt" De laatse restjes olie winnen zal heel veel kosten (kleine diepe velden, teerzanden, etc. Technisch zeker mogelijk maar wel heel duur. Eigenlijk net de 80-20 regel.

De rest is onzin.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 15:08:20 #3
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_51001272

[ Bericht 100% gewijzigd door SoupNazi op 30-06-2007 15:08:31 ]
A.F.C. Ajax
  zaterdag 30 juni 2007 @ 15:17:27 #4
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_51001515
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 14:57 schreef Napalm het volgende:

[..]

Dit verdient wel enige kanttekeningen. Bovenstaande zou best kunnen kloppen. Het probleem is echter dat men nu "het laaghangende fruit plukt" De laatse restjes olie winnen zal heel veel kosten (kleine diepe velden, teerzanden, etc. Technisch zeker mogelijk maar wel heel duur. Eigenlijk net de 80-20 regel.

De rest is onzin.
Echt niet!
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 30 juni 2007 @ 15:41:05 #5
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_51002108
Misschien moet je ook rekening houden met andere dingen ipv alleen de economische aspecten. In Alaska (en met name Prudhoe Bay) is vrij veel oliewinning, en die vernield de ecosystemen. Denk aan bossen die verdwijnen, spillages van BP, en veel broekasgassen die daar de lucht in gaan bij de verwerking. De ozonlaag boven de Polen is al een stuk dunner, en de broeikasgassen hopen zich daar ook op. Ijs smelt en groeit niet meer zo dik aan....

Ik ben trouwens een pure kapitalist, en weet dat er veel reserves zijn in Alaska/North-West Territories, maar ik heb laatst de destructie gezien en dat is echt niet gezond.
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_51002479
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 15:41 schreef Public_NME het volgende:
Misschien moet je ook rekening houden met andere dingen ipv alleen de economische aspecten. In Alaska (en met name Prudhoe Bay) is vrij veel oliewinning, en die vernield de ecosystemen. Denk aan bossen die verdwijnen, spillages van BP, en veel broekasgassen die daar de lucht in gaan bij de verwerking. De ozonlaag boven de Polen is al een stuk dunner, en de broeikasgassen hopen zich daar ook op. Ijs smelt en groeit niet meer zo dik aan....

Ik ben trouwens een pure kapitalist, en weet dat er veel reserves zijn in Alaska/North-West Territories, maar ik heb laatst de destructie gezien en dat is echt niet gezond.
boom knuffelaar

1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 30 juni 2007 @ 16:12:49 #7
96922 Public_NME
Come on you Whites!
pi_51002894
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 15:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

boom knuffelaar

Ik wist dat iemand dat ging zeggen. Ik zeg toch dat ik juist geen boomknuffelaar ben, maar een die-hard kapitalist. Laatst op de Uni. een course Business Society Management gehad, en daar presenteerde ze de effecten op Alaska...
The black and white you'll never pass, stick yer blue flag up yer arse!
'They know on the Continent that European football without the English is like a hot dog without the mustard' Sir Bobby Charlton
pi_51005542
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 16:12 schreef Public_NME het volgende:

[..]

Ik wist dat iemand dat ging zeggen. Ik zeg toch dat ik juist geen boomknuffelaar ben, maar een die-hard kapitalist. Laatst op de Uni. een course Business Society Management gehad, en daar presenteerde ze de effecten op Alaska...
sarcasme is jou vreemd
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_51010606
Deze man heeft dus meegereist bij de constructie van de Trans-alaska olie pijplijn. En in de functie van kaplaan heeft hij dan toegang tot 'geheime' documenten die iedereen verborgen wil houden?
Op basis daarvan schrijft hij een boek in de jaren '70 en dat is volgens hemzelf nu nog steeds accuraat.

Hij is blijkbaar ook een expert op wel meer terreinen. Ik denk dat ik al kan raden wat er in de verschillende items staat.
quote:
$136.00 Special Package Includes
6 DVDs

1) The Energy Non-Crisis.
2) Torn from the Land. ( about the American Family Farm Crisis )
3) Vaccinations (Do they work? Is it worth the risk?)
4) Economic Hit Man - Lindsey Williams interviews an Economic Hit man in Prison ( Many predictions have already come to pass. Ready for the rest of the story?)
5) Deadly New Diseases (Microbial Mutations, How to Protect Your Family)
6) Loose Change

-- 12 hours of viewing. Each are minimum of 1 hr in length.

2 Books

1) The Energy Non-Crisis
2) You Can Live.
http://www.lwoil.com/products.html
  zaterdag 30 juni 2007 @ 20:43:30 #10
pi_51011032
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 20:28 schreef gorgg het volgende:
Deze man heeft dus meegereist bij de constructie van de Trans-alaska olie pijplijn. En in de functie van kaplaan heeft hij dan toegang tot 'geheime' documenten die iedereen verborgen wil houden?
Op basis daarvan schrijft hij een boek in de jaren '70 en dat is volgens hemzelf nu nog steeds accuraat.

Hij is blijkbaar ook een expert op wel meer terreinen. Ik denk dat ik al kan raden wat er in de verschillende items staat.
[..]

Die nummer 5!
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
pi_51013517
quote:

[..]

De rest is onzin.
Inderdaad, ben het er helemaal me eens
pi_51015551
quote:

[..]

De rest is onzin.
Ja leuk, in de lezing heeft hij het over "nieuwe" olievelden die gigantisch groot zijn en erg goedkoop zijn om te delven, zie de $3 dollar per vat. Deze velden worden alleen angstvallig stil gehouden door de Amerikaanse overheid. Het is alleen een raadsel waarom.
  zaterdag 30 juni 2007 @ 23:44:32 #13
83951 rashudo
project 2501
pi_51015796
quote:
Op zaterdag 30 juni 2007 23:35 schreef pberends het volgende:

[..]

Ja leuk, in de lezing heeft hij het over "nieuwe" olievelden die gigantisch groot zijn en erg goedkoop zijn om te delven, zie de $3 dollar per vat. Deze velden worden alleen angstvallig stil gehouden door de Amerikaanse overheid. Het is alleen een raadsel waarom.
Ben benieuwd waarom de amerikaanse overheid hem dan niet heeft omgelegd.
Their eyes opaque.
  zondag 1 juli 2007 @ 03:01:18 #14
46960 StefanP
polemicist
pi_51019731
We maken lekker eerst de olie in het Midden Oosten op. Zodra dat op is, hebben die achterlijke idioten daar geen geld meer en hebben we geen last meer van ze. De rest van de wereld is dan aan de beurt, en als dat ook op is hebben wij nog lekker onze eigen reserves en kunnen jullie het uitzoeken.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_51020784
Op zich aardig om te horen, maar ben nou niet zo heel erg enthousiast als hij lijkt te zijn. Dat er nog vrij veel is ben ik wel met hem eens, hoeveel daar kan je over discussieren.

Bij teerzand zijn de productiekosten hiervan liggen op dit moment stukken hoger dan de meeste traditionele oliebronnen. Shell investeert de laatste tijd erg veel in Canada, maar dat kan alleen met een hoge olieprijs in hun achterhoofd. Het kost namelijk veel energie om een vat ruwe olie te produceren.

De vraag wordt wereldwijd groter, zeker met opkomende landen zoals China, India en Brazilie. Het aanbod is een probleem, want die lijkt zijn piek te hebben bereikt. In veel olielanden neemt de productie af. Kleine verhogingen zijn mogelijk in een aantal landen. Uitzondering kan Irak zijn. Teerzandgronden in Canada en Alaska kunnen een groot deel van de productiedaling in andere landen.

Veel grote olieproducerende landen zijn of instabiel of hebben een twijfelachtige overheid. Denk aan Venezuela, Iran, Irak, Nigiria, etc. Deze landen zijn van groot belang voor de wereldwijde oliehandel. Het is fout om alleen naar de Amerikaanse situatie te kijken, omdat andere landen zoals China, India, etc enorm groeien.

De vraag wordt groter en het aanbod zal op zijn best licht groeien. In dit gunstige senario dan blijft olie duur. Zeker met het idee dat op dit moment nog veel geld kost om olie uit teerzand te halen. En denk maar niet dat bijvoorbeeld een Shell de productiekosten daarvan hoog wil houden.

Als het plaatje van Lindsey Williams daadwerkelijk waar zou zijn, dan is de VS heel erg dom bezig. De hoge olieprijs heeft een grote impact op de Amerikaanse economie, veel groter dan in Europa. De prijzen zijn daar voor ons laag, maar relatief zijn deze veel meer gestegen. De Amerikaanse auto-industrie draait op de goedkope olie. GM is door Toyota ingehaald als grootste autoproducent ter wereld, en heeft afgelopen jaar meer dan 10 miljard dollar verlies gedraait. Chrysler gaat het niet goed mee. Voor consumenten heeft dit ook veel invloed, die rijden veelal in Amerikaanse auto's op dit moment. Transportkosten gaan in de VS omhoog. Kerosineprijzen stijgen, wat weer een extra klap is voor de vliegtuigmaatschappijen die in de VS op zijn zachtst gezegd niet lekker draaien. De afhankelijkheid van olieproducerende landen is groot. Dit hoeft niet erg te zijn allemaal uiteindelijk, maar het maakt het betoog van Lindsey Williams voor mij minder geloofwaardig.

Mijn conclusie:
Er gaan een paar dingen mank aan de redenering van Lindsey Williams. De productiekosten zijn op dit moment erg hoog van teerzandgronden, wereldwijde productie in traditionele gebieden neemt af, de vraag neemt toe. Per saldo zal de olieprijs op een hoog niveau zitten.
pi_51021462
quote:
Op zondag 1 juli 2007 03:01 schreef StefanP het volgende:
We maken lekker eerst de olie in het Midden Oosten op. Zodra dat op is, hebben die achterlijke idioten daar geen geld meer en hebben we geen last meer van ze. De rest van de wereld is dan aan de beurt, en als dat ook op is hebben wij nog lekker onze eigen reserves en kunnen jullie het uitzoeken.
Das inderdaad de enige reden die ik kan bedenken. Eerst zuigen ze andere olielanden leeg en daarna gaan ze pas op hun eigen reserves teren. Op die manier heeft de VS in de toekomst de wereldeconomie in handen.
  zondag 1 juli 2007 @ 11:02:23 #17
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_51022102
..alsof we nog eeuwen olie blijven verstoken als belangrijkste energiebron
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
  zondag 1 juli 2007 @ 11:05:12 #18
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
  zondag 1 juli 2007 @ 11:15:20 #19
61891 zakjapannertje
rijksmonument
pi_51022297
quote:
Op zondag 1 juli 2007 10:12 schreef pberends het volgende:

[..]
Op die manier heeft de VS in de toekomst de wereldeconomie in handen.
hebben ze dat nu niet dan? en wie weet is in de toekomst aardolie helemaal niet meer nodig
  zondag 1 juli 2007 @ 11:20:07 #20
pi_51022407
quote:
Op zondag 1 juli 2007 03:01 schreef StefanP het volgende:
En terwijl Amerika nog steeds koolwaterstoffen aan het verbranden is draait de rest van de wereld allang op kernfusie en heeft een waterstofeconomie.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')