Wel als ze weten wat er in staat, of kunnen weten wat er in staat en dan alsnog de mail door laten gaan toch?quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:05 schreef TNA het volgende:
Interessant topic. Het lijkt me niet dat Fok strafbaar is. Als je een mailtje stuurt, is je mailprovider dan ook schuldig?
Dat denk ik wel, maar als een modje het bericht hier na tien minuten verwijderd lijkt me dat wel netjes. Je kan niet verwachten dat iedere post binnen een minuut kan worden verwijderd.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:10 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Wel als ze weten wat er in staat, of kunnen weten wat er in staat en dan alsnog de mail door laten gaan toch?
En in gaderobe's van uitgaansgelegenheden staat ook dat ze niet aansprakelijk zijn voor verlies en diefstal. En toch is dat niet waar... Een policy is geen wetsartikel.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:12 schreef pfaf het volgende:
In de policy staat toch dat FOK! niet aansprakelijk is voor schade aangericht door inhoud van berichten?
Denk dat dit ook opgaat voor acties naar aanleiding van posts op Fok.quote:Aansprakelijkheid
FOK! aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade geleden door het gebruik van deze site of de inhoud van berichten van users. Users zijn ZELF verantwoordelijk voor hetgeen ze posten.
Het gaat er om wat die hysterische familie er van vind als ze zo'n bericht teruglezen op fok... En ipv zichzelf de schud te geven van een falende opvoeding hebben ze opeens een zondebok: het forum. En natuurlijk spannen ze dan een zaak aan, en heeft het publiek er direct een mening over; internet = terrorisme, kwaadaardig en vol pedofielen dus schuldig.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:14 schreef Dubbeldrank het volgende:
Als iemand tegen jou zegt dat hij zelfmoord gaat plegen, en jij verklaard hem voor gek. De volgende dag is hij dood, voel je je dan aansprakelijk Xebro? Nee, ik ook niet namelijk...
Lijkt me niet dat daar een grijs gebied in de wet zit hoor, je kan wettelijk gezien een ander niet belasten met jouw waanzin.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:15 schreef Nosh het volgende:
[..]
Denk dat dit ook opgaat voor acties naar aanleiding van posts op Fok.
Ben benieuwd trouwens of er nog juridische grijze gebieden zijn, tvp dus.
Maar je gaat toch akkoord met de voorwaarden bij registratie? Het lijkt me dan niet dat FOK! dan iets gemaakt kan worden. Maargoed, ik moet het ook met één vak recht doen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:14 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
En in gaderobe's van uitgaansgelegenheden staat ook dat ze niet aansprakelijk zijn voor verlies en diefstal. En toch is dat niet waar... Een policy is geen wetsartikel.
Wat je ook schrijft, diegene die de trekker overhaalt is verantwoordelijk.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:16 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Het gaat er om wat die hysterische familie er van vind als ze zo'n bericht teruglezen op fok... En ipv zichzelf de schud te geven van een falende opvoeding hebben ze opeens een zondebok: het forum. En natuurlijk spannen ze dan een zaak aan, en heeft het publiek er direct een mening over; internet = terrorisme, kwaadaardig en vol pedofielen dus schuldig.
Hangt er vanaf, als ze er geen geld voor vragen kan je de pot op.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:14 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
En in gaderobe's van uitgaansgelegenheden staat ook dat ze niet aansprakelijk zijn voor verlies en diefstal. En toch is dat niet waar... Een policy is geen wetsartikel.
Dus iemand post zijn adres op fok, en de volgende dag wordt hij dood aangetroffen omdat een of andere mentaal gestoorde (lees: half fok) persoon heeft opgezocht en vermoord omdat ze op fok een ruzie hadden. Waarom is fok daarvoor dan niet verantwoordelijk aangezien ze A.) adres lieten staan B.) konden inschatten dat dit adres mogelijk door derde misbruikt kon worden en C.) konden inschatten of degene die zijn adres poste op fok wel volledig bij zinnen was?quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:15 schreef Nosh het volgende:
[..]
Dus als ik afspreek dat ik op iemand spullen ga passen en ik stamp het vervolgens kapot, laat het stelen of verlies het dan ben ik ook niet aansprakelijk?quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:19 schreef Dubbeldrank het volgende:
[..]
Hangt er vanaf, als ze er geen geld voor vragen kan je de pot op.
Ach man iedereen die zelfmoord pleegt is bij voorbaat al een sneue mafkees.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:19 schreef kopje_koffie het volgende:
Rare vraag ..
Voorop gesteld .. ik stoor me een beetje aan "sneue mafkees", dat jij iemands beweegredenen niet kent of snapt maakt iemand niet sneu. Dus hou je vooroordelen bij je
Uiteraard kan fok geen absolute controle uitoefenen over wat door de gebruikers gepost wordt. Berichten worden zonder controle geplaats. Dit is normaal. De controle kan enkel plaatsvinden na de plaatsing van een bericht. Als duidelijk is dat er niet grof gefaald is in deze controle achteraf, dan lijkt het mij dat het niet aan fok zou liggen. Maar dit gok ik. Als ik nu zwaar neo-nazisistische propaganda ga posten dan ben IK fout. Niet fok.
quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:17 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maar je gaat toch akkoord met de voorwaarden bij registratie? Het lijkt me dan niet dat FOK! dan iets gemaakt kan worden. Maargoed, ik moet het ook met één vak recht doen.
Het is onmogelijk met dergelijke bedingen in overeenkomsten te ontkomen aan de hoofdregels van aansprakelijkheidsrecht in het nederlandse rechtssysteem, hoe mooi het er ook staat Fok! kan zich nooit geheel onttrekken van aansprakelijkheid. Zo werkt ons systeem nou eenmaal.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:15 schreef Nosh het volgende:
[..]
Algemene voorwaarden staan natuurlijk niet boven de wet, dus als er dingen instaan die bij wet heel anders geregeld zijn kun je die algemene voorwaarden net zo goed in de prullenbak flikkeren wat daar heb je dan niks aan.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:17 schreef pfaf het volgende:
[..]
Maar je gaat toch akkoord met de voorwaarden bij registratie? Het lijkt me dan niet dat FOK! dan iets gemaakt kan worden.
Fok! meent die policy zelf niet eens serieus, want als ze niet aansprakelijk is voro de inhoud van berichten waarom worden links naar warez dan verwijdert? inderdaad; omdat je wel een bepaalde verantwoordelijk hebt tov de geplaatste berichten.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:15 schreef Nosh het volgende:
[..]
Jazeker wel, art. 294 Wetboek van Strafrecht.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:26 schreef Inekris het volgende:
En aanzetten tot zelfmoord is niet in zichzelf strafbaar overigens
Ik zit gelijk te denken aan het Vraag & Aanbod forum. Als een user zich daar niet houdt aan de overeengekomen afspraken. Het geld houdt en het product niet levert dan is fok zeker wel verantwoordelijk. Zij geven deze persoon namelijk de mogelijkheid deze actie te ondernemen. En dat terwijl ze in bezit zijn van een IP adres.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:24 schreef Ruehl het volgende:
[..]
[..]
Het is onmogelijk met dergelijke bedingen in overeenkomsten te ontkomen aan de hoofdregels van aansprakelijkheidsrecht in het nederlandse rechtssysteem, hoe mooi het er ook staat Fok! kan zich nooit geheel onttrekken van aansprakelijkheid. Zo werkt ons systeem nou eenmaal.
Maar artikel 294 van het Wetboek van Strafrecht heb je wel gelezen?quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:26 schreef Inekris het volgende:
En aanzetten tot zelfmoord is niet in zichzelf strafbaar overigens
quote:Hij die opzettelijk een ander tot zelfdoding aanzet, wordt, indien de zelfdoding volgt, gestraft met een gevangenisstraf van ten hoogste drie jaren of geldboete van de vierde categorie.
Ja, had ik al gelezen. Maar dit gaat over de gebruiker, niet over de provider... Als ik stelselmatig mensen probeer te overtuigen van zelfmoord op een forum, irckanaal of chatplatform en er worden geen / te laat stappen ondernomen door hen, dan zijn zij toch net zo goed strafbaar? Of zie ik dat verkeerdquote:Op woensdag 27 juni 2007 14:29 schreef Buschetta het volgende:
Anders google je even Xebro
http://www.hccmagazine.nl/index.cfm?fuseaction=home.showNieuws&id=47652
Als die vent zegt: "weet jij de weg naar de slager, ik wil hem vermoorden" en je ziet dat hij een mes bij zich heeft. Ja, dan ben je wel medeplichtig gok ik zo.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:34 schreef Devlinsect het volgende:
Stel je wijst een man de weg naar de slager. Vervolgens vermoord hij de slager. Ben jij dan strafbaar?
misschien wel medeplichtig als hij erbij zegt dat ie die kennis nodig heeft om het te kunnen vermoorden..quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:34 schreef Devlinsect het volgende:
Stel je wijst een man de weg naar de slager. Vervolgens vermoord hij de slager. Ben jij dan strafbaar?
Ik weet het niet. Ik ben van mening dat er sowiezo niet gemod zou moeten worden in de meeste fora. Natuurlijk wel schoongehouden worden tot op zekere hoogte maar als iemand een doodsbedreiging wil uiten o.i.d moet hij dat maar lekker doen. Ik lig er niet wakker om. Dat is meer de zwakte van de persoon. Net zoals iemand die zelfmoord pleegt na tips op een forum.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:32 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Ja, had ik al gelezen. Maar dit gaat over de gebruiker, niet over de provider... Als ik stelselmatig mensen probeer te overtuigen van zelfmoord op een forum, irckanaal of chatplatform en er worden geen / te laat stappen ondernomen door hen, dan zijn zij toch net zo goed strafbaar? Of zie ik dat verkeerd![]()
Probleem is dat het op fok juist niet zo random is: mensen worden er stelselmatig uitgepikt...quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:37 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Ik weet het niet. Ik ben van mening dat er sowiezo niet gemod zou moeten worden in de meeste fora. Natuurlijk wel schoongehouden worden tot op zekere hoogte maar als iemand een doodsbedreiging wil uiten o.i.d moet hij dat maar lekker doen. Ik lig er niet wakker om. Dat is meer de zwakte van de persoon. Net zoals iemand die zelfmoord pleegt na tips op een forum.
Ik zie het als een telecom bedrijf. Als je random sms'jes gaat versturen met zelfmoord tips is KPN dan aansprakelijk te stellen ? Ik denk het niet.
En als die ruzie niet op FOK! wordt gestart, maar op het schoolplein? Zal men dan ook desbetreffende school aanklagen?quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:38 schreef Xebrozius het volgende:
Wel een interessant voorbeeld:
Er is een flinke ruzie op fok tussen verschillende users, de emotie lopen hoog op en worden bedreigingen geuit als "ik ga je opzoeken en vermoorden" en de rest van de users en modjes smult er van. Iedereen beleeft er lol door en men gaat weer over tot de orde van dag...
Totdat blijkt dat een user daadwerkelijk zijn bedreigingen heeft waargemaakt en een andere user thuis heeft opgezocht en vermoord (kom nou niet aan met "hoogst onwaarschijnlijk" in een tijd waarin leraren door hun kop worden geschoten omdat ze iemand van school willen sturen en mensen om niets worden dood geslagen omdat ze "raar naar iemand keken")
Dan kan fok toch niet de onschuld gaan uithangen als organisatie?
In Amerika is dat schering en inslag, en waarom zou een of andere gesjeesde advocaat die truc niet in Nederland kunnen uithalen?quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:40 schreef NJ het volgende:
[..]
En als die ruzie niet op FOK! wordt gestart, maar op het schoolplein? Zal men dan ook desbetreffende school aanklagen?
Of op een hangplek in het park? Krijgt dan de gemeente een proces aan de broek?
Nee. Net zoals FOK niet verantwoordelijk is.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:40 schreef NJ het volgende:
[..]
En als die ruzie niet op FOK! wordt gestart, maar op het schoolplein? Zal men dan ook desbetreffende school aanklagen?
Of op een hangplek in het park? Krijgt dan de gemeente een proces aan de broek?
Ok goed. Er zijn voorbeelden bekend van mensen die elkaar opzoeken nadat ze op MSN hebben gechat en elkaar hebben uitgedaagt. Dit is voor de rechter gekomen maar voor zover ik weet is MSN niet verantwoordelijk voor dingen die gezegt worden op MSN. Nu is Fok! natuurlijk veel openbaarder als een messenger programma. Maar alsnog denk ik dat een forum niet aansprakelijk zou kunnen worden gesteld voor een post van een gebruiker. De persoon is nog altijd zelf verantwoordelijk voor z'n daden. Is de albert Heijn verantwoordelijk als er gestolen waar word aangeboden via hun zoekertjes prikbord ? Of Marktplaats als blijkt dat er gestolen waar wordt gekocht ? Ik zie Fok! meer als een medium dan als een organisatie met een maatschappelijke verantwoordelijkheid. Kan je psychiatrische kosten op Fok! verhalen als je constant gebashed word is dan de volgende vraag. Ik hoop het nietquote:Op woensdag 27 juni 2007 14:39 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Probleem is dat het op fok juist niet zo random is: mensen worden er stelselmatig uitgepikt...
Bekijk art. 47 en 48 van het Wetboek van Strafrecht maar eens.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:38 schreef Xebrozius het volgende:
Wel een interessant voorbeeld:
Er is een flinke ruzie op fok tussen verschillende users, de emotie lopen hoog op en worden bedreigingen geuit als "ik ga je opzoeken en vermoorden" en de rest van de users en modjes smult er van. Iedereen beleeft er lol door en men gaat weer over tot de orde van dag...
Totdat blijkt dat een user daadwerkelijk zijn bedreigingen heeft waargemaakt en een andere user thuis heeft opgezocht en vermoord (kom nou niet aan met "hoogst onwaarschijnlijk" in een tijd waarin leraren door hun kop worden geschoten omdat ze iemand van school willen sturen en mensen om niets worden dood geslagen omdat ze "raar naar iemand keken")
Dan kan fok toch niet de onschuld gaan uithangen als organisatie?
edit: Het zit 'm dus in het opzettelijk uitlokken, modjes die zelf mee doen met ophitsen e.d. lijkt mij opzettelijk uitlokken.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:45 schreef Ruehl het volgende:
[..]
Bekijk art. 47 en 48 van het Wetboek van Strafrecht maar eens.
47 lid 2 SR: Door het verschaffen van de gelegenheid waardoor je een starfbaarfeit opzettelijk uitlokt ben je ook als dader van een misdrijf aan te merken.
48 lid 2 SR: Je bent medeplichtig aan een misdraijf indien je opzettelijk gelegenheid tot het plegen van misdrijf verschaft.
Als modjes dus vrolijk meedoen zijn ze/is Fok! wel degelijk aansprakelijk.
Maar Fok! lokt niets uit. Er staat nergens op in de policy een regeltje als "We nodigen jullie uit om users zwart te maken en persoonlijk te vernederen o.i.d"quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:45 schreef Ruehl het volgende:
[..]
Bekijk art. 47 en 48 van het Wetboek van Strafrecht maar eens.
47 lid 2 SR: Door het verschaffen van de gelegenheid waardoor je een starfbaarfeit opzettelijk uitlokt ben je ook als dader van een misdrijf aan te merken.
48 lid 2 SR: Je bent medeplichtig aan een misdraijf indien je opzettelijk gelegenheid tot het plegen van misdrijf verschaft.
Als modjes dus vrolijk meedoen zijn ze/is Fok! wel degelijk aansprakelijk.
Zoals ik zeg, als een mod zelf meedoet en aanspoort tot elkaar opzoeken en eens een flinke peun te verkopen, dan is dat imo opzettelijk uitlokken.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:48 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Maar Fok! lokt niets uit. Er staat nergens op in de policy een regeltje als "We nodigen jullie uit om users zwart te maken en persoonlijk te vernederen o.i.d"
Opzettelijke gelegenheid is ook dubieus omdat Fok! niet geopend is om mensen de gelegenheid te geven om anderen te bedregen c.q. te helpen/aanzetten tot zelfmoord.
Wat als een mod/admin wel fantiek meeleest maar opzettelijk niet ingrijpt omdat het zo'n leuke ruzie is?quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:51 schreef Ruehl het volgende:
[..]
Zoals ik zeg, als een mod zelf meedoet en aanspoort tot elkaar opzoeken en eens een flinke peun te verkopen, dan is dat imo opzettelijk uitlokken.
Dat zou je kunnen scharen onder opzettelijk uitlokken door het verschaffen van de gelegendheid (er wordt immers niet ingegrepen). Maar dit zijn begrippen die rechter en jurisprudentie verder invullen, ik kan dat zo niet met zekerheid zeggen.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:52 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Wat als een mod/admin wel fantiek meeleest maar opzettelijk niet ingrijpt omdat het zo'n leuke ruzie is?
klopt, je laat een hoop ellende achter............. maar hoeveel ellende bespaar je jezelf en ook anderen, daar sta jij dan even niet bij stil.quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:23 schreef Buschetta het volgende:
Ach man iedereen die zelfmoord pleegt is bij voorbaat al een sneue mafkees.
Je laat tenslotte een hoop ellende achter bij je vrienden/famillie/kennisen. Om nog geeneens te spreken over de NS medewerkers of andere hulpverlenende diensten.
Onzin.quote:Op woensdag 27 juni 2007 15:00 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
klopt, je laat een hoop ellende achter............. maar hoeveel ellende bespaar je jezelf en ook anderen, daar sta jij dan even niet bij stil.
geloof me, ik ben al een tijd flink depressief (met suicidale buien) en nu ik dat ervaar is het me heel duidelijk geworden dat je er NIET over kunt meepraten als je zelf niet eens flink depressief bent geweest.
Misschien is zelfmoord een goed idee. Als deze post niet direct verwijderd wordt is fok medeplichtigquote:Op woensdag 27 juni 2007 15:00 schreef Feestkabouter het volgende:
geloof me, ik ben al een tijd flink depressief (met suicidale buien) .
Ligt er dus aan of het met opzet niet wordt weggehaaldquote:Op woensdag 27 juni 2007 15:05 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Misschien is zelfmoord een goed idee. Als deze post niet direct verwijderd wordt is fok medeplichtig
Wel als hij je verteld waarom hij naar de slager wil en je hem advies geeft welk mes hij het beste kan gebruiken .quote:Op woensdag 27 juni 2007 14:34 schreef Devlinsect het volgende:
Proef op de somquote:Op woensdag 27 juni 2007 15:05 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
Misschien is zelfmoord een goed idee. Als deze post niet direct verwijderd wordt is fok medeplichtig
mja, vertel je dat aan hem terwijl je in de metro zit dan kun je die aansprakelijk stellen...quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:04 schreef Amnesia. het volgende:
[..]
Wel als hij je verteld waarom hij naar de slager wil en je hem advies geeft welk mes hij het beste kan gebruiken .
Ja want het metropersoneel heeft opzettelijk de situatie uitgelokt....quote:Op woensdag 27 juni 2007 16:10 schreef Re het volgende:
[..]
mja, vertel je dat aan hem terwijl je in de metro zit dan kun je die aansprakelijk stellen...
je gebruikt de metro toch als medium van je communicatiequote:Op woensdag 27 juni 2007 17:20 schreef Ruehl het volgende:
[..]
Ja want het metropersoneel heeft opzettelijk de situatie uitgelokt....![]()
nee dus
Hoe gebruik je in godsnaam een metro als communicatiemiddel? Dat wil ik je wel eens zien doenquote:Op woensdag 27 juni 2007 17:22 schreef Re het volgende:
[..]
je gebruikt de metro toch als medium van je communicatie
Nou, best simpel:quote:Op woensdag 27 juni 2007 17:26 schreef Ruehl het volgende:
[..]
Hoe gebruik je in godsnaam een metro als communicatiemiddel? Dat wil ik je wel eens zien doen![]()
laat ik jou en Fok meteen vrijwaren: als ik radicale beslissingen neem dan zal jouw bijdrage daaraan 0,0 zijn.quote:Op woensdag 27 juni 2007 15:05 schreef Xebrozius het volgende:
[..]
misschien beleeft iemand die depressief is dat als chronisch pijnlijk?quote:Op woensdag 27 juni 2007 15:04 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Onzin.
Ik ken een hoop depressieve mensen. En ook zelfmoordenaars (kende natuurlijk). Ben altijd nog van mening dat je een zwakkeling bent om uit het leven te stappen. Zowieso is manische-depresiveit een mentale afwijking. Omdat je elk moment van de dag je leven om kan gooien en uit je depressiviteit kan klimmen vind ik mensen die daarom hun leven beindigen dus erg zwak. Ik zeg niet dat het makkelijk is maar wel degelijk mogelijk om je leven een andere wending te geven.
Waarom zou je in godsnaam zelfmoord plegen ? Om er maar vanaf te zijn ? Doe dan iets aan de redenen waarom je deppresief bent.
Over zelfdoding uit redenen als een chronische pijnlijke ziekte heb ik het niet overigens. Dat is begrijpelijker voor mij
Maar dat is dus ook de zwakheid van die persoon. Als je een andere kijk op het leven aanneemt (hoe moeilijk dat misschien is) dan is die depressie op te lossen. Ook een andere leefomgeving kan wonderen doen.quote:Op donderdag 28 juni 2007 11:40 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
misschien beleeft iemand die depressief is dat als chronisch pijnlijk?
dat is juist precies wat ik bedoel.
Zwakheid of ziekte? Of zwakheid door ziekte?quote:Op donderdag 28 juni 2007 12:17 schreef Buschetta het volgende:
[..]
Maar dat is dus ook de zwakheid van die persoon. Als je een andere kijk op het leven aanneemt (hoe moeilijk dat misschien is) dan is die depressie op te lossen. Ook een andere leefomgeving kan wonderen doen.
Je bepaalt tenslotte je eigen leven. Een kankergezwel of reuma is iets waarvoor je niet kiest.
Dan heb je het slecht getroffen maar des te meer reden om nog wat te maken van je leven. Geloof me er is altijd een weg uit elke situatie. De wereld is groot. Groot genoeg om te rennen voor je problemen als je ze niet kan oplossen.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 00:53 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
Zwakheid of ziekte? Of zwakheid door ziekte?
De essentie is juist dat je zelf niet (meer) in staat bent om je kijk op (het) leven of leefomgeving te veranderen.
Voor kanker kies je inderdaad niet zelf, maar weet jij heel zeker dat je mentaal overeind blijft als je na incest door je ouders, de moord op je broer en zus en daarbovenop nog eens kanker?
Aan depressie gaan vaak dingen vooraf waarvoor de persoon in kwestie ook niet heeft gekozen.
Je kunt het mensen niet verwijten dat ze een grens hebben van wat ze kunnen handelen (lees: hendelen).
Hou toch op. Ik heb een vriendin die ook een hele tijd last heeft gehad (soms nog steeds) van depressie en zelfmoordneigingen. Als iemand in zo'n 'dal' zit kan 'ie niet meer rationeel denken. Je kan hier dus juist niet over meepraten als je wél depressief bent. Tenzij je de reincarnatie van Hitler bent, zal het nog tegenvallen hoeveel ellende jij mensen 'bespaard' door zelfmoord te plegen. Er is een heel mooi engels gezegde: you may be one person in the world, but you mean the world to one person.quote:Op woensdag 27 juni 2007 15:00 schreef Feestkabouter het volgende:
[..]
klopt, je laat een hoop ellende achter............. maar hoeveel ellende bespaar je jezelf en ook anderen, daar sta jij dan even niet bij stil.
geloof me, ik ben al een tijd flink depressief (met suicidale buien) en nu ik dat ervaar is het me heel duidelijk geworden dat je er NIET over kunt meepraten als je zelf niet eens flink depressief bent geweest.
Wat je vriendin denkt geldt niet voor de hele gemeenschap.quote:Op vrijdag 29 juni 2007 02:08 schreef Lente_ninja het volgende:
Als iemand in zo'n 'dal' zit kan 'ie niet meer rationeel denken. Je kan hier dus juist niet over meepraten als je wél depressief bent.
Mijn vriendin dacht een hoop, en die gedachten waren niet allemaal even gezond. Ik doelde meer op wat ik aan haar gezien had: soms voelde het net alsof je tegen een muur stond te praten. Ze was dan echt niet een persoon waarvan je meteen dacht: "nou, dat lijkt me een stabiele meid die in staat is om te beslissen over zoiets als leven en dood!!".quote:Op vrijdag 29 juni 2007 02:16 schreef Nairua het volgende:
[..]
Wat je vriendin denkt geldt niet voor de hele gemeenschap..
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |