abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_50897732
Stel: je adviseert iemand om zelfmoord te plegen in een R&P topic en zo'n sneue mafkees doet het dan ook... Is fok dan ook strafbaar? Aangezien de boodschap tot aanzetten van zelfmoord gefaciliteerd kon worden via het forum. Als de boodschap na ongeveer 10 minuten wordt verwijderd, en de persoon zulks advies daadwerkelijk uitvoert. Hoe denkt justitie dan over de verantwoordelijkheid die fok heeft?
Is daar toevallig al enige jurisprudentie over bekend uit andere zaken (desnoods in het buitenland) ?
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:05:26 #2
139330 TNA
For the stars that shine
pi_50897797
Interessant topic. Het lijkt me niet dat Fok strafbaar is. Als je een mailtje stuurt, is je mailprovider dan ook schuldig?
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:05:38 #3
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50897808
Probeer het uit zou ik zo zeggen.....

Over de lengte snijden gaat het snelst
pi_50897966
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:05 schreef TNA het volgende:
Interessant topic. Het lijkt me niet dat Fok strafbaar is. Als je een mailtje stuurt, is je mailprovider dan ook schuldig?
Wel als ze weten wat er in staat, of kunnen weten wat er in staat en dan alsnog de mail door laten gaan toch?
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:12:06 #5
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_50898029
In de policy staat toch dat FOK! niet aansprakelijk is voor schade aangericht door inhoud van berichten?
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:12:22 #6
139330 TNA
For the stars that shine
pi_50898041
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:10 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Wel als ze weten wat er in staat, of kunnen weten wat er in staat en dan alsnog de mail door laten gaan toch?
Dat denk ik wel, maar als een modje het bericht hier na tien minuten verwijderd lijkt me dat wel netjes. Je kan niet verwachten dat iedere post binnen een minuut kan worden verwijderd.
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:13:48 #7
136 V.
Fuck you and your eyebrows
pi_50898098
Hypothetisch antwoord: nee.

V.
Ja inderdaad, V. ja.
pi_50898114
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:12 schreef pfaf het volgende:
In de policy staat toch dat FOK! niet aansprakelijk is voor schade aangericht door inhoud van berichten?
En in gaderobe's van uitgaansgelegenheden staat ook dat ze niet aansprakelijk zijn voor verlies en diefstal. En toch is dat niet waar... Een policy is geen wetsartikel.
pi_50898121
Als iemand tegen jou zegt dat hij zelfmoord gaat plegen, en jij verklaard hem voor gek. De volgende dag is hij dood, voel je je dan aansprakelijk Xebro? Nee, ik ook niet namelijk...
Powered by Janetje®
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:15:02 #10
136780 Nosh
hurpdurp
pi_50898138
quote:
Aansprakelijkheid
FOK! aanvaardt geen enkele aansprakelijkheid voor schade geleden door het gebruik van deze site of de inhoud van berichten van users. Users zijn ZELF verantwoordelijk voor hetgeen ze posten.
Denk dat dit ook opgaat voor acties naar aanleiding van posts op Fok.

Ben benieuwd trouwens of er nog juridische grijze gebieden zijn, tvp dus.
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:16:43 #11
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_50898197
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:14 schreef Dubbeldrank het volgende:
Als iemand tegen jou zegt dat hij zelfmoord gaat plegen, en jij verklaard hem voor gek. De volgende dag is hij dood, voel je je dan aansprakelijk Xebro? Nee, ik ook niet namelijk...
Het gaat er om wat die hysterische familie er van vind als ze zo'n bericht teruglezen op fok... En ipv zichzelf de schud te geven van een falende opvoeding hebben ze opeens een zondebok: het forum. En natuurlijk spannen ze dan een zaak aan, en heeft het publiek er direct een mening over; internet = terrorisme, kwaadaardig en vol pedofielen dus schuldig.
pi_50898205
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:15 schreef Nosh het volgende:

[..]

Lijkt me niet dat daar een grijs gebied in de wet zit hoor, je kan wettelijk gezien een ander niet belasten met jouw waanzin.
Powered by Janetje®
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:17:34 #13
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_50898235
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:14 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

En in gaderobe's van uitgaansgelegenheden staat ook dat ze niet aansprakelijk zijn voor verlies en diefstal. En toch is dat niet waar... Een policy is geen wetsartikel.
Maar je gaat toch akkoord met de voorwaarden bij registratie? Het lijkt me dan niet dat FOK! dan iets gemaakt kan worden. Maargoed, ik moet het ook met één vak recht doen.
pi_50898262
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:16 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Het gaat er om wat die hysterische familie er van vind als ze zo'n bericht teruglezen op fok... En ipv zichzelf de schud te geven van een falende opvoeding hebben ze opeens een zondebok: het forum. En natuurlijk spannen ze dan een zaak aan, en heeft het publiek er direct een mening over; internet = terrorisme, kwaadaardig en vol pedofielen dus schuldig.
Wat je ook schrijft, diegene die de trekker overhaalt is verantwoordelijk.
Powered by Janetje®
pi_50898290
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:14 schreef Xebrozius het volgende:

[..]

Hangt er vanaf, als ze er geen geld voor vragen kan je de pot op.
Powered by Janetje®
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:19:13 #16
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_50898291
quote:

[..]

Dus iemand post zijn adres op fok, en de volgende dag wordt hij dood aangetroffen omdat een of andere mentaal gestoorde (lees: half fok) persoon heeft opgezocht en vermoord omdat ze op fok een ruzie hadden. Waarom is fok daarvoor dan niet verantwoordelijk aangezien ze A.) adres lieten staan B.) konden inschatten dat dit adres mogelijk door derde misbruikt kon worden en C.) konden inschatten of degene die zijn adres poste op fok wel volledig bij zinnen was?
pi_50898315
Rare vraag ..

Voorop gesteld .. ik stoor me een beetje aan "sneue mafkees", dat jij iemands beweegredenen niet kent of snapt maakt iemand niet sneu. Dus hou je vooroordelen bij je

Uiteraard kan fok geen absolute controle uitoefenen over wat door de gebruikers gepost wordt. Berichten worden zonder controle geplaats. Dit is normaal. De controle kan enkel plaatsvinden na de plaatsing van een bericht. Als duidelijk is dat er niet grof gefaald is in deze controle achteraf, dan lijkt het mij dat het niet aan fok zou liggen. Maar dit gok ik. Als ik nu zwaar neo-nazisistische propaganda ga posten dan ben IK fout. Niet fok.
Zeg nee tegen thee
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UGtKGX8B9hU&eurl=http%3A%2F%2Fwww.flabber.nl%2Flinkdump%2Fanimatie%2Ffransen-en-koffie-dat-gaat-niet-goed-2511&feature=player_embedded[/youtube]
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:20:25 #18
32346 Xebrozius
tactloze lul
pi_50898336
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:19 schreef Dubbeldrank het volgende:

[..]

Hangt er vanaf, als ze er geen geld voor vragen kan je de pot op.
Dus als ik afspreek dat ik op iemand spullen ga passen en ik stamp het vervolgens kapot, laat het stelen of verlies het dan ben ik ook niet aansprakelijk?
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:20:52 #19
183699 Nairua
Professioneel autist
pi_50898350
Het lijkt me dat de actor verantwoordelijk is voor zijn/haar eigen acties in zoverre dat die acties ook voorkomen hadden worden door diezelfde persoon. Met andere woorden, dat die acties in het vermogen van de actor liggen.
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:23:47 #20
69415 Buschetta
Jouw IP toevallig ?
pi_50898467
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:19 schreef kopje_koffie het volgende:
Rare vraag ..

Voorop gesteld .. ik stoor me een beetje aan "sneue mafkees", dat jij iemands beweegredenen niet kent of snapt maakt iemand niet sneu. Dus hou je vooroordelen bij je

Uiteraard kan fok geen absolute controle uitoefenen over wat door de gebruikers gepost wordt. Berichten worden zonder controle geplaats. Dit is normaal. De controle kan enkel plaatsvinden na de plaatsing van een bericht. Als duidelijk is dat er niet grof gefaald is in deze controle achteraf, dan lijkt het mij dat het niet aan fok zou liggen. Maar dit gok ik. Als ik nu zwaar neo-nazisistische propaganda ga posten dan ben IK fout. Niet fok.
Ach man iedereen die zelfmoord pleegt is bij voorbaat al een sneue mafkees.

Je laat tenslotte een hoop ellende achter bij je vrienden/famillie/kennisen. Om nog geeneens te spreken over de NS medewerkers of andere hulpverlenende diensten.
pi_50898511
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:17 schreef pfaf het volgende:

[..]

Maar je gaat toch akkoord met de voorwaarden bij registratie? Het lijkt me dan niet dat FOK! dan iets gemaakt kan worden. Maargoed, ik moet het ook met één vak recht doen.
quote:

[..]

Het is onmogelijk met dergelijke bedingen in overeenkomsten te ontkomen aan de hoofdregels van aansprakelijkheidsrecht in het nederlandse rechtssysteem, hoe mooi het er ook staat Fok! kan zich nooit geheel onttrekken van aansprakelijkheid. Zo werkt ons systeem nou eenmaal.
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:25:12 #22
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_50898526
quote:
Op woensdag 27 juni 2007 14:17 schreef pfaf het volgende:

[..]

Maar je gaat toch akkoord met de voorwaarden bij registratie? Het lijkt me dan niet dat FOK! dan iets gemaakt kan worden.
Algemene voorwaarden staan natuurlijk niet boven de wet, dus als er dingen instaan die bij wet heel anders geregeld zijn kun je die algemene voorwaarden net zo goed in de prullenbak flikkeren wat daar heb je dan niks aan.
[KNE]-Mod
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:26:04 #23
96581 Manneke_Pils
Deus. ['de:us]
pi_50898560
Heerlijk, hypothetische topics.

Welk hypothetisch R&P topic gaat dit over?
Een befaamde Fransoos zei ooit: Qui ceci lit est un fou.
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:26:26 #24
163382 Inekris
Keeper of The Kangal
pi_50898578
En aanzetten tot zelfmoord is niet in zichzelf strafbaar overigens
Op donderdag 17 januari 2008 15:49 schreef Burdie het volgende: Je bent in elk geval niet zo'n ingelikt en opgeschoten pubertje die wel even de wijsneus uit gaat hangen
  woensdag 27 juni 2007 @ 14:28:51 #25
3936 ThE_ED
engu twiekur
pi_50898701
quote:

[..]

Fok! meent die policy zelf niet eens serieus, want als ze niet aansprakelijk is voro de inhoud van berichten waarom worden links naar warez dan verwijdert? inderdaad; omdat je wel een bepaalde verantwoordelijk hebt tov de geplaatste berichten.
[KNE]-Mod
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')