Ik dacht dat we het hier specifiek over kinderen hadden, maar voor volwassen geldt het ook wel (zie bijvoorbeeld dit artikeltje). De effecten zijn met name geweldadiger gedrag en afstomping. Deze effecten gelden trouwens niet alleen voor fictie, maar ook voor journaalbeelden e.d.quote:Op donderdag 21 juni 2007 19:57 schreef MrX1982 het volgende:
[..]
Interessant maar echt overtuigen doet het niet ja het effect op jonge kinderen maar daar is deze game ook helemaal niet voor bedoeld.
Het lijkt me daarom ook de verantwoordelijkheid van de ouders om toe te zien dat jonge kinderen dit soort games niet kopen/spelen. Net zoals je als ouders verantwoordelijk bent voor het feit dat je kinderen niet spelen met keukenmessen.
http://www.nu.nl/news/112(...)reden_Manhunt_2.htmlquote:AMSTERDAM - Rockstar Games stelt de lancering van het omstreden computerspel Manhunt 2 voorlopig uit. Het spel werd afgelopen week in verschillende landen verboden vanwege het gewelddadige karakter.
De speler kruipt bij Manhunt 2 in de huid van een man die ontsnapt uit een psychiatrisch ziekenhuis, en wordt aangemoedigd om op gruwelijke wijze mensen te vermoorden. Keuringsinstellingen in Groot-Brittannië, Ierland en Italië besloten het spel eerder deze week te verbieden.
In de Verenigde Staten, een van de belangrijkste markten voor de spellenfabrikant, wordt het spel alleen geschikt geacht voor volwassenen. Dat is voor Rockstar een desastreuze ontwikkeling, omdat de meeste grote winkelketens het spel daarom niet verkopen. Bovendien brengen consolefabrikanten Nintendo en Sony dergelijke spellen niet uit voor de Wii en de Playstation.
Het spel zou aanvankelijk op 10 juli verschijnen, maar Rockstars moederbedrijf Take-Two Interactive Software heeft besloten de lancering uit te stellen. Wat het bedrijf nu met de titel wil, blijft vooralsnog onduidelijk. Mogelijk zal Rockstar het spel aanpassen in de hoop het alsnog goedgekeurd te krijgen.
Dat kan ook en dan later alsnog een unrated uitbrengen.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 10:15 schreef ethiraseth het volgende:
Censuur? of een welbewuste marketingactie waarbij het geweld gewoonweg nog een paar tandjes werd bijgewerkt dan men van plan was? Rockstar kennende sluit ik dat ook niet helemaal uit.![]()
Postal 2 zou ook wereldschokkend zijn, waarbij je over mensen kon pissen. Na twee levels was ik het wel zat. Na twee keer op een plas-knop te hebben gedrukt zonder dat er iets boeiends gebeurt begint het te vervelen. De gameplay was zwaar kut.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 15:37 schreef pberends het volgende:
Na alle commotie heb ik Manhunt 1 maar eens gedownload. Spel gaat echt nergens over. Weinig actie, erg saai. Het is soort GTA zonder auto's. Weinig om je zorgen over te maken dus. Het is zelfs veel minder gewelddadig dan GTA.
Uit de onderzoeken komt naar voren dat blijkbaar maar een zeer zwak verband wordt gevonden, en dat ze zelfs zitten met de causaliteit. Ze kunnen niet verklaren wat eerder kwam: het kip of het ei. Maar ze stellen wel een conclusie op met één richting. Daarnaast lijken alleen jonge jongens een kleine invloed te ondervinden van geweldadig gedrag. (Persoonlijk weet ik nog hoe alle jongens op de basisschool de 'power rangers' imiteerden) Op langere termijn zijn er zelfs geen effecten meer te vinden. Dus het zegt mij op dit moment echt helemaal niets. Er zullen net zo goed weer onderzoeken zijn die dit onderwerp weer tegenspreken.quote:Op donderdag 21 juni 2007 18:06 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het is wel goed vrij onderzocht, zie bijvoorbeeld:
http://science-mag.aaas.org/cgi/content/full/295/5564/2377
http://archpedi.ama-assn.org/cgi/content/abstract/155/1/17
http://www3.interscience.(...)ltext/46357/PDFSTART
[..]
http://www.sciencedirect.com/science?_ob=ArticleURL&_udi=B6T1B-4FHJ6V6-14&_user=499905&_coverDate=02%2F25%2F2005&_rdoc=1&_fmt=&_orig=search&_sort=d&view=c&_acct=C000024538&_version=1&_urlVersion=0&_userid=499905&md5=ce1ab46556fda3a3b95151c8d13b0e7b
Deze vond ik ook nog wel opvallend:
[..]
http://www.blackwell-syne(...)-2958.2001.tb00787.x
Waarschijnlijk voegen ze nog wat personages toe. Jankerige politiciquote:Op dinsdag 26 juni 2007 10:15 schreef ethiraseth het volgende:
Censuur? of een welbewuste marketingactie waarbij het geweld gewoonweg nog een paar tandjes werd bijgewerkt dan men van plan was? Rockstar kennende sluit ik dat ook niet helemaal uit.![]()
Noem er eens één.quote:Op woensdag 20 juni 2007 17:12 schreef Fastmatti het volgende:
[..]
Sommige politieke partijen bemoeien zich minder met het leven achter de voordeur.
D66, denk ik. Je hoort eigenlijk niks van ze en dat is altijd wel goed.quote:
Ik wilde eigenlijk behalve D66 zeggen... Serieus.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 20:10 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
D66, denk ik. Je hoort eigenlijk niks van ze en dat is altijd wel goed.![]()
Tja, wat is wereldschokkend. Er zijn zat "wereldschokkende" spellen allang uitgebracht, en daar is op wat incidenten na nooit echt iets boeiends uitgekomen. Veel mensen kunnen hun agressie lekker kwijt in zo'n spel.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 17:08 schreef Gabry het volgende:
[..]
Postal 2 zou ook wereldschokkend zijn, waarbij je over mensen kon pissen. Na twee levels was ik het wel zat. Na twee keer op een plas-knop te hebben gedrukt zonder dat er iets boeiends gebeurt begint het te vervelen. De gameplay was zwaar kut.
Dan blijft er denk ik weinig over.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 20:33 schreef IHVK het volgende:
[..]
Ik wilde eigenlijk behalve D66 zeggen... Serieus.![]()
Links is met betuttelen minstens net zo erg als de Christenen, dat weet jij ook wel.quote:Op dinsdag 26 juni 2007 22:48 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Dit soort crap had ik eerlijk gezegd meer uit de christelijke hoek van het kabinet verwacht...![]()
Gelukkig heeft rechts zich een lichtend voorbeeld getoond de laatste jaren ja.quote:Op woensdag 27 juni 2007 10:19 schreef Evil_Jur het volgende:
[..]
Links is met betuttelen minstens net zo erg als de Christenen, dat weet jij ook wel.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |