Die afstand is niet zo groot, ik zat meer aan hoofd tegen teen te denken, die coureurs liggen ook echt in hun auto.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:11 schreef gelly het volgende:
[..]
http://nl.wikipedia.org/wiki/Versnelling_%28natuurkunde%29
Dan heb je je ruggegraat wel tegen je navel aanzitten gok ik.
Kijk een naar de balkjes...quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:11 schreef Reya het volgende:
Sowieso heeft de meerderheid van de respondenten waarschijnlijk geen kaas gegeten van klimaatwetenschap; wovon Man nicht sprechen kann, darüber muss Man schweigen.
Uhm, 75G wil zeggen dat je 75 maal de zwaartekracht ervaart...quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:11 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Dit was wrs een zijdelingse impact, dus zwaartekracht speelt niet mee.
Ja, we zitten dichtbij, via impuls kon je versnelling berekenen en dus G-krachten.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:13 schreef PJORourke het volgende:
[..]
Gewoon impuls = δ momentum. Als je weet hoe lang het contact was, zou je F moeten kunnen berekenen.
Of zie ik dat verkeerd?
Dat klopt, maar in de berekening neem je geen zwaartekracht mee, de krachten zijn nl. loodrecht op de zwaartekracht.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:14 schreef gelly het volgende:
[..]
Uhm, 75G wil zeggen dat je 75 maal de zwaartekracht ervaart...
Dat is gewoon een manier om F wat te kunnen visualiseren.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:14 schreef gelly het volgende:
Uhm, 75G wil zeggen dat je 75 maal de zwaartekracht ervaart...
Vereenvoudigd zou je dus kunnen zeggen:quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:10 schreef sigme het volgende:
De versnelling ten gevolge van de zwaartekracht welke wordt uitgedrukt in g is 9,81 m/s². Om het aantal G's dat op het menselijk lichaam inwerkt te berekenen delen we de versnelling door g. Hieruit kunnen we de volgende formule afleiden: G = a /g. Hierbij is G het aantal G's, a de versnelling in m/s² en g de zwaartekracht, die is altijd constant op aarde. (9.81 m/s²)
Klopt, de zwaartekracht voegt in dit geval niets toe / vermindert g-kracht niet. Het is een versnelling van 0-230km/u in pak 'm beet 1 seconde. (maar dan van 230->0).quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:11 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Dit was wrs een zijdelingse impact, dus zwaartekracht speelt niet mee.
Dat lijkt me wel als je tegen een blok beton rijdt.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:17 schreef Reya het volgende:
[..]
Vereenvoudigd zou je dus kunnen zeggen:
75 = (65/x)/9,81, waarbij x de tijd is in waarin de coureiur van tweehonderdtig naar nul ging. Dat zou dan ongeveer 0,1 seconde moeten zijn geweest. Is dat realistisch?
Gelly bedoelt dat wanneer je in exact een seconde van 9,81 m/s naar 0 m/s gaat, je exact dezelfde kracht ervaart als de zwaartekravht. De vector maakt daarbij verder niet uit.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:16 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Dat klopt, maar in de berekening neem je geen zwaartekracht mee, de krachten zijn nl. loodrecht op de zwaartekracht.
Hou het maar Newtons: Gewoon Ft= m.(Delta)V.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:15 schreef Aaahikwordgek het volgende:
Ja, we zitten dichtbij, via impuls kon je versnelling berekenen en dus G-krachten.
Is de formule niet F = d p / d t? p (impuls) is een vector, net zoals kracht. F = m * a. = m * d v / d t
Aaaaaaaaaaah, dit moet toch wel lukken voor een natuurkunde-student?
Gaat om impulsen en energie-verdeling. Die betonnen muur verplaatst nauwelijks, dus energie volledig in auto en coureur?quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:18 schreef gelly het volgende:
[..]
Dat lijkt me wel als je tegen een blok beton rijdt.
De auto is zo ontworpen dat de rest van de auto de impact opneemt, daar blijft ook niks van over... Je hoeft met je Fiat Panda niet te proberen om met 120 op een betonnen muur te rijden, dan ben jij de kreukelzone.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:21 schreef Aaahikwordgek het volgende:
[..]
Gaat om impulsen en energie-verdeling. Die betonnen muur verplaatst nauwelijks, dus energie volledig in auto en coureur?
Puik geregeld.quote:Ambulance 40.000 keer te laat bij spoedgevallen
DEN HAAG - Vorig jaar kwamen ongeveer 40.000 ambulances bij noodgevallen te laat op de plek van bestemming. Dat meldde het actualiteitenprogramma Netwerk dinsdag op basis van gegevens van de Inspectie voor de Gezondheidszorg.
Bij noodgevallen komt een op de tien ambulances niet binnen de gestelde officiële norm van vijftien minuten aan bij de hulpvrager. In sommige regio's liggen de percentages nog veel hoger. Netwerk maakte melding van een regio waar sinds 2005 in meer dan de helft van de noodgevallen te laat werd gereageerd.
Nou ja, dat klopt niet helemaal.. 14g is bij contante blootstelling dodelijk.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:25 schreef sigme het volgende:
Wikipedia:
Er bestaan zowel positieve als negatieve g-krachten. Negatieve g-krachten ondervind je bijvoorbeeld als je sneller naar de aarde toe versnelt dan de gravitatieversnelling. Bij de mens stroomt het bloed de hersenen in en dit wordt over het algemeen als onprettig ervaren. Bij positieve g-krachten stroomt het bloed uit de hersenen, wat kan leiden tot verlies van bewustzijn. Gevechtspiloten gebruiken speciale pakken om het bloed naar de hersenen te persen. Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
Dat laatste is dus twijfelachtig geworden, maar wat gelly zegt, dat moet je niet continu hebben, dan haal je jezelf in. Je lichaam scheurt dan letterlijk uit elkaar.quote:Op woensdag 20 juni 2007 20:25 schreef sigme het volgende:
Wikipedia:
Er bestaan zowel positieve als negatieve g-krachten. Negatieve g-krachten ondervind je bijvoorbeeld als je sneller naar de aarde toe versnelt dan de gravitatieversnelling. Bij de mens stroomt het bloed de hersenen in en dit wordt over het algemeen als onprettig ervaren. Bij positieve g-krachten stroomt het bloed uit de hersenen, wat kan leiden tot verlies van bewustzijn. Gevechtspiloten gebruiken speciale pakken om het bloed naar de hersenen te persen. Een mens kan g-krachten goed waarnemen vanaf 3g. Bij 6g worden de meeste mensen misselijk, bij 9g raakt men buiten bewustzijn en 14g is dodelijk.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |