Volgens mij sla je de spijker op zijn kop.quote:Op maandag 9 juli 2007 09:08 schreef Nijna het volgende:
[..]
En zelfs al zouden die gedachten jou wel bekend zijn geweest, dan nog... Het blijft uiteindelijk zijn eigen keuze en verantwoordelijkheid.
Evengoed blijft het moeilijk als je iemand verliest en ik denk dat de achterblijvers zich vaak bezig zullen houden met de vraag: wat nou als... of had ik maar...
Sterkte.

Weet ik ook niet of hij dacht dat niemand om hem gaf, dat denk ik. Ik kan me voorstellen dat als alles en iedereen om je heen het laat " afweten" je je behoorlijk alleen kan voelen. En waarschijnlijk heb je gelijk ik snap ook wel wat je bedoelt, denk en hoop ik. Het kon hem niets meer schelen, dat kan ik wel begrijpen. Ik begrijp dat het voor jou ook zo voelde (nu hoop ik dat ik jou niet kwets)? Ik durf bijna te zeggen dat een psychisch " mankement" vreselijk zwaar is, ik zou zelf liever een been breken bij wijze van spreken. Je zult je maar zo kl*ten voelen..quote:Op zaterdag 7 juli 2007 23:33 schreef Inekris het volgende:
[..]
Wat ik mij nou afvraag is hoe jij weet dat jou broer dacht dat er niemand om hem gaf? Iets belangrijker, en ik geef toe ik kende je broer niet, is dat hij waarschijnlijk niet eens jou zou geloven als jij jezelf voor hem had weggecijferd. (Als ik nu iets zeg wat jou vreselijk kwetst, dan bied ik ook meteen mijn excuses aan, want dat is niet de bedoeling).
Het is vreemd met mensen die dood willen. Ik weet dat er mensen zijn die om mij geven, dat mensen vreselijk kwaad, verdrietig, schuldgevoelig, zullen zijn als mijn leven beeindig. Bij mjin (overigens door een stom toeval mislukte) poging is dat nimmer een overweging geweest.
[..]
En daar heb je wel een punt. Natuurlijk had die jongen contact met jullie op moeten nemen, en terecht ben je pissig (en dat is nog netjes hoor) op hem. Los van de gedachte dat jij misschien iets had kunnen doen, heeft die jongen jullie iets onthouden.
Eigenlijk wil ik zeggen, je moet jezelf niet pijnigen met de gedachte dat je verschil had kunnen maken. Die gedachte alleen is genoeg om -letterlijk- gek van te worden. Ik kan je ook niet vertellen wat je wel moet denken, maar bedenk wel dat jou broer de keus heeft gemaakt, niet jij, je moeder, de buurman of iemand anders. En, zoals altijd, degeen die de keus maakt, is verantwoordelijk voor de gevolgen. Jij had geen keus, de zelfmoord gedachten van jouw broer waren jou onbekend, dus heb je ook niks kunnen doen.

Ik zeg wel eens dat het te vergelijken is met een gebroken been tussen je oren. En nee, ik kwets niet zo snel hoor.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:34 schreef sticky-wicked het volgende:
Weet ik ook niet of hij dacht dat niemand om hem gaf, dat denk ik. Ik kan me voorstellen dat als alles en iedereen om je heen het laat " afweten" je je behoorlijk alleen kan voelen. En waarschijnlijk heb je gelijk ik snap ook wel wat je bedoelt, denk en hoop ik. Het kon hem niets meer schelen, dat kan ik wel begrijpen. Ik begrijp dat het voor jou ook zo voelde (nu hoop ik dat ik jou niet kwets)? Ik durf bijna te zeggen dat een psychisch " mankement" vreselijk zwaar is, ik zou zelf liever een been breken bij wijze van spreken. Je zult je maar zo kl*ten voelen..
Er zijn eigenlijk alleen maar verliezers, dat maakt het zo triest en een moeilijk onderwerp.quote:Vaak ben ik ook opgelucht voor hem dat het voorbij is, dat gun ik hem ook, maar soms word ik weer pissig, dat is zo dubbel. Het is denk ik een kwestie van onmacht van twee kanten, iemand kan niet verder en pleegt zelfmoord,de ander blijft vaak vol met vragen zitten. Het is al eerder gezegd,er zijn altijd verliezers.
Nabestaanden van zelfdoders hebben veel gemeen met nabestaanden van onopgeloste moorden en achterblijvers bij vermissing. Er is een open eind, de vraag naar het hoe (en dan bedoel ik hoe iemand het besluit neemt een einde aan zijn of haar leven te maken) en waarom is niet te beantwoorden, en die knaagt vreselijk. Zoals jij het zegt, dan wordt je pissig, of verdrietig. Ik heb zelf wel eens geroepen "als je het zelf niet gedaan zou hebben, zou ik je alsnog een kopje kleiner maken".quote:En eigenlijk is het triest dat je vaak wel weet dat iemand behoorlijk in de knoop zit, maar er zo weinig aan kan doen om wat voor reden dan ook.

Ik vind dat niet zon gekke aanname van je. Volgens mij denken zelfmoordenaars nou niet erg positief over zichzelf, een fantastisch mens vermoord je nou eenmaal minder snel, zeker als je het zelf bent.quote:Weet ik ook niet of hij dacht dat niemand om hem gaf, dat denk ik.

Ik ken jouw specifieke situatie natuurlijk niet maar op de begravenis van de laatste zelfmoordenaar die ik dit hoorde zeggen waren 200 huilende gasten. Ik hoop dat jij niet dezelfde fout maakt.quote:Op zaterdag 7 juli 2007 11:59 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Ikzelf denk ook aan zelfmoord omdat mn leven echt nergens op slaat.
Ik ben er voor mezelf niet echt uit nog maar ik laat niemand achter die me zal missen.. op mn moeder na misschien maar die weet voor zichzelf wel waarom ik het zo moeilijk heb (met mezelf en mn leven)
Misschien een rare vraag, maar denk je dat die therapeut heeeeeeel erg blij zal zijn met het feit dat jij hem zo beschermd tegen teleurstelling? En is hij er nogsteeds blij mee als hij ooit zal vernemen dat je er een eind aan hebt gemaakt? Als jij werkelijk tegen die therapeut liegt omdat je hem niet wil teleurstellen is dat ongetwijfeld met een lieve bedoeling, de uitwerking kan voor hem alleen maar naar zijn. Nog veel belangrijker, je saboteert jouw eigen therapie. Je bent vast niet in therapie gegaan om het zelfvertrouwen van een willekeurige therapeut eens lekker op te krikken, en als ik jouw boodschappen lees heb je genoeg wel goede redenen om in therapie te zijn. Ja ik ben sarcastisch en ja ik klink misschien een beetje hard maar nee ik bedoel dat niet onaardig. Lieg niet tegen die therapeut, misschien verstaat hij zijn vak wel en kan hij wat helpen als hij de waarheid kent.quote:Wat die therapeut betreft om het wat duidelijker te maken ik moet dan allerlei oefeningen doen zoals bijv. boodschappen of naar een bepaald soort winkel gaan etc.
Maar 9 van de 10 keer gaat dat gewoon niet maar daar lieg ik dus over omdat ik niemand wil teleurstellen.. klinkt idioot maar goed.

Verduld, heb ik eens weer wat gemist, ik ga Netwerk maar eens kijken op Uitzending Gemist.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 19:47 schreef Inekris het volgende:
[..]
Ad Kerkhof, die gister in Netwerk was, heeft, toen ik studeerde, onderzoek gedaan naar nabestaanden. Vreemd genoeg is de woede/verdriet/onmacht groter vaak als er wel een brief wordt nagelaten. Alleen als er echt heel duidelijk is waarom, en dat de zelfdoder duidelijk aangeeft dat het een keus is, en niet de enige uitweg, dan hebben nabestaanden er vrede mee. Broers en zussen hebben er overigens vaak meer problemen mee dan ouders. (Ja dat is ook een rare uitkomst, dat zou je niet verwachten).
Het siert jou trouwens dat jij er zo goed over schrijven kan, en dat je zo open kan zijn over je verwarrende en schijnbaar dubbele gevoelens. Persoonlijk vind ik dat erg knap.Echt.

Ik had het eerder al gepost, maar dit is wel een zeer simpele -en onjuiste- visie.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 20:15 schreef Maybach het volgende:
[..]
Ik vind dat niet zon gekke aanname van je. Volgens mij denken zelfmoordenaars nou niet erg positief over zichzelf, een fantastisch mens vermoord je nou eenmaal minder snel, zeker als je het zelf bent.
En als je jezelf niet eens de moeite waard vind om in leven te houden is het denk ik erg moeilijk om in te zien dat anderen het daar niet mee eens zijn en dat anderen je evt. wel de moeite waard vinden.
.

"Verduld" Nou dat is een woord dat ik lang niet gehoord hebquote:Op dinsdag 10 juli 2007 21:10 schreef sticky-wicked het volgende:
[..]
Verduld, heb ik eens weer wat gemist, ik ga Netwerk maar eens kijken op Uitzending Gemist.
Ur Welcome.quote:Ik heb trouwens altijd moeite gehad met een forum, dit topic sprak me echter zo aan, nu krijg ik zo'n reactie van jou en dat doet me goed![]()

Ik ken welgeteld 4 mensen.. mn moeder mn zus mn vader (geen contact mee) en mn oma.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 20:53 schreef Maybach het volgende:
[..]
Ik ken jouw specifieke situatie natuurlijk niet maar op de begravenis van de laatste zelfmoordenaar die ik dit hoorde zeggen waren 200 huilende gasten. Ik hoop dat jij niet dezelfde fout maakt.
[..]
Misschien een rare vraag, maar denk je dat die therapeut heeeeeeel erg blij zal zijn met het feit dat jij hem zo beschermd tegen teleurstelling? En is hij er nogsteeds blij mee als hij ooit zal vernemen dat je er een eind aan hebt gemaakt? Als jij werkelijk tegen die therapeut liegt omdat je hem niet wil teleurstellen is dat ongetwijfeld met een lieve bedoeling, de uitwerking kan voor hem alleen maar naar zijn. Nog veel belangrijker, je saboteert jouw eigen therapie. Je bent vast niet in therapie gegaan om het zelfvertrouwen van een willekeurige therapeut eens lekker op te krikken, en als ik jouw boodschappen lees heb je genoeg wel goede redenen om in therapie te zijn. Ja ik ben sarcastisch en ja ik klink misschien een beetje hard maar nee ik bedoel dat niet onaardig. Lieg niet tegen die therapeut, misschien verstaat hij zijn vak wel en kan hij wat helpen als hij de waarheid kent.

ik weet niet of die visie wel zo heel erg onjuist is...quote:Op dinsdag 10 juli 2007 23:04 schreef Inekris het volgende:
[..]
Ik had het eerder al gepost, maar dit is wel een zeer simpele -en onjuiste- visie.

Klikt het wel met die therapeut? Ik bedoel... het kan een van de besten in het vak zijn, als het niet klikt heb je er volgens mij weinig aan. Met het niet vertellen of verdraaien van de waarheid heb je voornamelijk jezelf en stel je volgens mij vooral jezelf teleur...quote:Op dinsdag 10 juli 2007 23:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De therapeut is een van de beste in het vak zo is me verteld... ik kan er alleen niks aan doen dat ik lieg.
Dat wil zeggen schaamte over mn eigen zwakte en het niet willen teleurstellen van (wie dan ook eigenlijk) neemt de overhand daarin.

Ja het klikt goed hoor dus dat is het "probeem" niet.quote:Op woensdag 11 juli 2007 11:22 schreef Nijna het volgende:
[..]
Klikt het wel met die therapeut? Ik bedoel... het kan een van de besten in het vak zijn, als het niet klikt heb je er volgens mij weinig aan. Met het niet vertellen of verdraaien van de waarheid heb je voornamelijk jezelf en stel je volgens mij vooral jezelf teleur...
Misschien als je het niet kan zeggen, misschien kan je het dan schrijven. Lijkt me erg moeilijk, maar ik probeer mezelf altijd voor te houden dat dood altijd nog kan... (overigens heb ik die gedachte op dit moment gelukkig niet zo nodig hoor).
Sterkte!

Dat het een reden kan zijn, maakt nog niet dat alle zelfdoders die reden hebben. (Ik denk het niet eigenlijk. Stiekumpjes weet ik zeker dat er meer motieven voor zelfdoding zijn) Ik stoor mij aa nde algemeenheid van zo een opmerkingquote:Op woensdag 11 juli 2007 09:49 schreef boemboem het volgende:
[..]
ik weet niet of die visie wel zo heel erg onjuist is...
natuurlijk geldt dit niet voor iedereen die eraan denkt, er zijn meerdere redenen...
als ik bij mezelf echter kijk zou de reden idd zijn omdat ik mezelf een grote mislukkeling vindt en daar niet verder mee wil leven. en ja, er zijn genoeg mensen die daar anders over denken dan dat ik doe

Misschein denken zij ook wel eens na over het verdriet dat zij anderen aan doen dor te blijven leven. En die opmerking is aanmerkelijk minder grappig, dan die leestquote:Op woensdag 11 juli 2007 14:03 schreef Navane het volgende:
Jawel, het zijn egoisten. Maar ze denken vaak wél rationeel na over de consequenties voor hun familie, vrienden, naasten. Alleen wegen die in hun ogen niet op tegen hun eigen leed.
En natuurlijk zijn wij allemaal egoisten.

Wat een stomme opmerking.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:41 schreef artificial het volgende:
Ik vind zelfmoord zwak.
Iedereen is vrij om te doen wat ie wil, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt.
Maar het feit dat iemand het leven niet meer aan wil gaan vind ik gewoon zwak.

Guttegut, het spijt me oprecht dat jij je stoort aan mijn opmerking maar dat is wel omdat je er meer in leest dan ik heb opgeschreven. Natuurlijk zeg ik niet dat wat ik denk absoluut geld als belangrijkste reden voor alle zelfmoordenaars sinds het begin der tijden, ik ken ze niet eens hoor. Ik reageer alleen op "Sticky Wicked" die schrijft dat ze denkt dat dit bij haar broer heeft gespeeld en zeg alleen maar dat ik dat niet zon gekke gedachte vind.quote:Op woensdag 11 juli 2007 17:05 schreef Inekris het volgende:
[..]
Dat het een reden kan zijn, maakt nog niet dat alle zelfdoders die reden hebben. (Ik denk het niet eigenlijk. Stiekumpjes weet ik zeker dat er meer motieven voor zelfdoding zijn) Ik stoor mij aa nde algemeenheid van zo een opmerking

Dit leest zelfs niet eens grappig vind ik. Maar dit lezende begin ik te geloven dat wij het eigenlijk helemaal niet zo oneens zijn. Ik geloof namelijk zeer zeker dat een reden voor zelfmoord kan zijn dat de zelfmoordenaar na heeft gedacht over het verdriet dat hij anderen aan denkt te doen door te blijven leven. Sterker nog ik weet dit wel en uit ervaring.quote:Op woensdag 11 juli 2007 17:06 schreef Inekris het volgende:
[..]
Misschein denken zij ook wel eens na over het verdriet dat zij anderen aan doen dor te blijven leven. En die opmerking is aanmerkelijk minder grappig, dan die leest

Dat denk ik ook, maar weet ook dat er wel degelijk andere dingen meespeelden. Wat ik bedoel te zeggen is dat als zijn familie er wel voor hem was geweest de andere dingen die speelden misschien draaglijker zouden zijn geweest.quote:Op woensdag 11 juli 2007 18:31 schreef Maybach het volgende:
[..]
Guttegut, het spijt me oprecht dat jij je stoort aan mijn opmerking maar dat is wel omdat je er meer in leest dan ik heb opgeschreven. Natuurlijk zeg ik niet dat wat ik denk absoluut geld als belangrijkste reden voor alle zelfmoordenaars sinds het begin der tijden, ik ken ze niet eens hoor. Ik reageer alleen op "Sticky Wicked" die schrijft dat ze denkt dat dit bij haar broer heeft gespeeld en zeg alleen maar dat ik dat niet zon gekke gedachte vind.

Het is niet zozeer dat ik mij stoor aan de opmerking, het is meer dat een zelfdoding niet een enkele aanleiding of oorzaak heeft. Natuurlijk kan het gevoel dat niemand om je geeft een (grote) rol spelen.quote:Op woensdag 11 juli 2007 18:31 schreef Maybach het volgende:
[..]
Guttegut, het spijt me oprecht dat jij je stoort aan mijn opmerking maar dat is wel omdat je er meer in leest dan ik heb opgeschreven. Natuurlijk zeg ik niet dat wat ik denk absoluut geld als belangrijkste reden voor alle zelfmoordenaars sinds het begin der tijden, ik ken ze niet eens hoor. Ik reageer alleen op "Sticky Wicked" die schrijft dat ze denkt dat dit bij haar broer heeft gespeeld en zeg alleen maar dat ik dat niet zon gekke gedachte vind.

Ik quote dit rechtstreeks van deze site:quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:10 schreef PDOA het volgende:
Zelfmoordenaars zijn egoïsten. Ze stappen uit het leven zonder daarbij rationeel na te denken wat ze ander daarmee aandoen.
Ik geloof niet dat zelfmoordenaars egoïsten zijn, ze hebben enkel meer pijn dan ze kunnen verdragen. Het levert nabestaanden ook wel pijn op, maar in de eerste plaats zitten ze gewoon heel erg in de knoop, en kunnen ze niet eens een rationele keuze maken voor zelfmoord.quote:Suicide is not chosen; it happens
when pain exceeds
resources for coping with pain.

Ik had dit ook niet moeten gaan lezen vrees ik.quote:Op woensdag 11 juli 2007 23:41 schreef Inekris het volgende:
[..]
Ik neem direct aan dat bij de broer van Sticky-wicked eenzaamheid, het gevoel dat niemand er voor hem was, een rol gespeeld heeft. Alleen ben ik bang dat Sticky-wicked er indertijd helemaal niets aan had kunnen veranderen, aan dat gevoel dan. Als men dan nu terugkijkt dan bekruipt er toch een, volgens mij echt onterecht, schuldgevoel. Dat onterechte schuldgevoel heeft mij dus ironisch genoeg wel hele goede vrienden gekost. Uiteindelijk zagen zij mijn poging als mijn statement over hun falen als mens. En daar hadden ze mooi ongelijk in.
Ik gun iedereen alle gevoelens die zij hebben, alleen is het vreselijk naar om iemand zichzelf zo te zien pijnigen (en ja dat is wat overdreven gesteld wellicht Sticky, maar ik vind het bijna persoonlijk rot om te zien dat jij er zo mee worstelt, en ik ken je niet eens)
En godverdomme ik wou dat het zo simpel was. Zowel voor de zelfdoder als voor de omgeving. En voor de goede orde, er zijn periodes dat ik op het perron sta en denk ik ga er voor in plaats van er in, en het is nou juist het verdriet dat ik anderen daarmee aandoe, dat mij er van weerhoudt. En ja ik heb hulp al.
(ik had nooit deze topic moeten lezen eigenlijk)

Ja, maar andersom is het misschien wel ergens voorquote:Op donderdag 12 juli 2007 20:36 schreef sticky-wicked het volgende:
[..]
Ik had dit ook niet moeten gaan lezen vrees ik.
Dat klopt, ik lees wel eens ongenuanceerdquote:Volgens mij heb ik ook aangegeven dat het niet alleen aan de eenzaamheid lag, maar dat ik denk dat dat een rol heeft gespeeld.
Ik zou niet anders durven beweren. Het is best dubbel hoor, weet ik ook. Was ook een beetje uhm emo toen ik dat gister schreef. Het vervelendste is, dat ik beide kanten ken, uit eigen ervaring. En de ellende van nabestaanden gun ik echt niemand.quote:En dan krijg je weer het verhaal van de achterblijvers, had ik maar dit of dat gedaan, het is toch logisch dat je dat bij jezelf afvraagt? Ik denk soms ook dat als ik wel contact had gehouden dat dat geen bal had uitgemaakt, de problemen waren al groot genoeg, de mensen die achterblijven houden altijd vragen.
Het is toch niet vreemd dat je vragen hebt omdat je iemand tijdens het leven niet genoeg begrijpt. En op die vragen krijg je nooit meer een antwoord, neemt niet weg dat ik begrip heb voor zijn keuze, echt wel, ik zie het alleen van de andere kant. Dat is het verschil imho.

Tuurlijk, ik zal wel moeten, het leven gaat door (hoe bedoel je, een afgesleten uitdrukking).quote:Op donderdag 12 juli 2007 23:33 schreef Inekris het volgende:
(Het gaat nu weer beter hoor, ik hoop dat jij jou ook staande houdt.)

Doe maar wel, het effect van publiceren is diffuus en verschilt per regio. Het heeft ook te maken met acceptatie, vorm van zelfdoding en fout gebruik van statistiek.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 08:02 schreef the_mind het volgende:
(Op verzoek wil ik de directe en indirecte bronnen ook nog wel volledig vermelden, maar ik denk niet dat er vraag naar is)

Hier begrijp ik niets van, vliegtuigen en zelfmoord, ik begrijp het niet, wat heeft dit met elkaar te maken, en ja ik ben blondquote:Op zaterdag 14 juli 2007 08:02 schreef the_mind het volgende:
: "For example it has been shown (Phillips, 1979) that immediately following certain kinds of highly publicized suicides, the number of people who die in commercial-airline crashes increase by 1000 percent! Even more alarming: The increase is not limited to airplane deaths. The number of automobile fatalities shoots up as well (Phillips 1980)."

Sjongejonge, ik snap echt niet dat er mensen bestaan die het leuk vinden om met dit soort shit een topic om zeep te helpen. En ja, ik ben stom dat er op in ga. Wat is er in godsnaam leuk aan het feit dat mensen die zich kut voelen en misschien hier iets uit kunnen halen, die met dit soort shit dus niet serieus nemen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 21:27 schreef Gebruikersnaam1 het volgende:
Ik was pas van plan mezelf om zeep te helpen als ik nog steeds een maagd ben tegen de tijd dat mijn ouders aan ouderdom zijn overleden. Ik ben 21, en vrienden heb ik niet. Ik laat dan alleen een zus achter, die tegen die tijd in het buitenland zit met haar man, en ik stuur haar een briefje met antwoorden. Is dat ook egoïstisch?

Het ging over een bepaalde theorie die zelfmoordstatistieken probeert te verklaren. De periode die in het onderzoek van Phillips (1979) werd aangehouden was 1947 tot 1968 en betrof cijfers voor de VS. Die statistieken lieten zien dat binnen twee maanden na elk zelfmoordverhaal dat de voorpagina's van kranten haalt er gemiddeld 58 meer mensen dan gewoonlijk zichzelf om het leven brengen. Het verschijnsel wordt ook wel 'copycat suicide' genoemd. Deze statistieken werden in verband gebracht met andere statistieken. Volgens Phillips nam het aantal doden als gevolg van auto- en vliegtuigongelukken sterk toe tot drie of vier dagen nadat de zelfmoordartikelen het nieuws haalden. Daarna vlakte het even af, om tussen de zevende tot tiende dag weer toe te nemen. Daarna viel het terug naar het oude niveau. Dit gold alleen voor ongevallen in het gebied waar ook over de zelfmoord gepubliceerd werd. Volgens Phillips waren ook deze ongevallen mogelijk te wijten aan het copycat-suicide effect. Hij stelt dat de pleger van een zelfmoord/ongeluk voor maximaal effect zou gaan. Uit de gegevens bleek het aantal doden als gevolg van vliegtuigongelukken inderdaad tot drie keer hoger te zijn en dat van auto ongelukken zelfs tot vier keer hoger als het zelfmoordverhaal een week voor het ongeluk was verschenen dan wanneer het een week erna gepubliceerd was. Tevens waren er overeenkomsten tussen zelfmoordenaar en de slachtoffer van het ongeluk (waarbij alleen werd gekeken naar de gevallen waarin er slechts een persoon bij het ongeluk was betrokken). De leeftijdscategorieën kwamen consequent overeen: bij jonge zelfmoordenaars betrof het jonge slachtoffers van ongelukken; bij oudere zelfmoordenaars vielen de doden onder de oudere bestuurders.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 21:00 schreef sticky-wicked het volgende:
Hier begrijp ik niets van, vliegtuigen en zelfmoord, ik begrijp het niet, wat heeft dit met elkaar te maken, en ja ik ben blond![]()

Dank je wel voor deze uitleg! Had er nog nooit van gehoord, vind het wel wat vaag, maar dat maakt niet uit.quote:

Graag gedaan. En ik weet ook niet of het allemaal klopt, hoorquote:Op zondag 15 juli 2007 06:23 schreef sticky-wicked het volgende:
Dank je wel voor deze uitleg! Had er nog nooit van gehoord, vind het wel wat vaag, maar dat maakt niet uit.
Weer wat te lezen![]()

quote:Op zaterdag 14 juli 2007 00:15 schreef Chr0nicle het volgende:
Ga maar eens na, je kan alles herleiden naar egoisme, je bent verliefd, je wilt een relatie met die persoon. Waarom? omdat jij je dan beter voelt, en zonder die persoon slechter/depri omdat je niet bij degene kan zijn die je goed doet voelen.
Iemand een plezier doen is ook egoisme, omdat je weet dat je er ooit iets voor terug krijgt. En voordat je zegt ik geef ook zonder te krijgen; mensen die alleen maar nemen en niet geven... ik denk niet dat een normaal mens lang bevriend is met zo een persoon.
Dierenactivisten, en ook mensen die in een ziekenhuis werken enz. doen dit vooral door het schuldgevoel / zielig vinden van de ander, ze willen die persoon of dat dier helpen zodat ze zelf een voldaan gevoel krijgen door het iets betekenen voor de wereld/mensheid/dieren of whatever.
Dit lijkt misschien erg zwart wit maar when it comes down to it, it's the truth. (In my humble opinion uiteraard)

Hehe en al die onderzoekers en bronnen met me zijn zeker even gekquote:Op zaterdag 28 juli 2007 21:23 schreef artificial het volgende:
[..]
Dit zegt een hoop over jezelf!
Hoe kom je erop.......

Ha de homo economicus of de homo hedonistus. Wij doen alleen maar wat ons voordeel oplevert, ook wel wij doen alleen maar waar wij ons fijn bij voelen. Vreemd genoeg is deze opvatting van de mens vooral populair in de slechts voorspellende wetenschap; economie. Daar ga ik verder geen woorden aan vuil maken.quote:Op zondag 29 juli 2007 13:48 schreef Chr0nicle het volgende:
Denk er nou eens over na, dingen die je voor iemand anders doet omdat je van die persoon houdt of whatever, dat geeft jou een goed gevoel waar of niet? Vraag jezelf dan eens af, zou je ze ook helpen als jij achteraf geen goed gevoel kreeg of het gevoel kreeg dat je "the right thing" hebt gedaan of in ieder geval die persoon hebt gegeven wat ie graag wilde? Ik denk namelijk niet dat mensen elkaar nog zoveel zouden helpen als het niet helpen van de ander geen schuldgevoel meer zou opwekken.

Niks moet (gossie alweer een afgesleten uitdrukkingquote:Op vrijdag 13 juli 2007 21:21 schreef sticky-wicked het volgende:
[..]
Tuurlijk, ik zal wel moeten, het leven gaat door (hoe bedoel je, een afgesleten uitdrukking).
'Moeilijk' is niet de term die ik zou kiezen, het is helaas wwat verder gegaan dan moeilijkquote:Jij zal je dan ook behoorlijk dubbel voelen omdat je beide kanten kent, moet ook moeilijk zijn, getsie.
(Nee geen wasdroger voor het raden van de song, de schrijvers, en alle covers sorry).quote:I find it kind of funny, I find it kind of sad,
The dreams in which I'm dying, are the best I ever had

Sorry maar al je punten zijn onderuit te halen...quote:Op zondag 29 juli 2007 17:44 schreef Inekris het volgende:
[..]
Ha de homo economicus of de homo hedonistus. Wij doen alleen maar wat ons voordeel oplevert, ook wel wij doen alleen maar waar wij ons fijn bij voelen. Vreemd genoeg is deze opvatting van de mens vooral populair in de slechts voorspellende wetenschap; economie. Daar ga ik verder geen woorden aan vuil maken.
En even wat voorbeelden van dingen die je voor een ander doet, zonder dat het automatisch betekent dat jij er beter van wordt of er een goed gevoel van krijgt. Even overwerken omdat je baas dat 'vraagt'. En nee weinig overwerk (minder dan 30 minuten) wordt zelden gecompenseerd. Netjes de maximumsnelheid houden bij een politie aanwezigheid, terwijl je normaal toch zeker 10 km/u te hard gaat. (Nee, dat doe je niet voor jezelf, je bent gewoon te bang voor de bekeuring lafaard). In de vakantie oppassen op de dieren van een vriend(in), dieren waar je een hekel aan hebt, en je wilt ook al niet met de persoon naar bed. Op FOK! onzin uitkramen, hoewel daar wel een hedonistisch motief achter kan zitten.
De idee dat zelfdoders massaal deze handeling doen omdat zij er beter van worden is empirisch onjuist. Alleen daarom al zijn zelfdoders niet en groupe als egoistisch te bestempelen.
Overigens leiden beide mensopvattingen tot solipsisme, en dat betekent dat chronicle weer alleen in mijn fantasie bestaat; een geluk, dan kan ik hem zo laten verdwijnen.
Je originele bijdrage begon zoveel belovend, maar ging uit als een nachtkaars.![]()

Alsof je daar zo makkelijk aan dood gaat... (ik denk dat er dan veel meer pogingen zouden lukken eerlijk gezegd).quote:Op vrijdag 3 augustus 2007 03:53 schreef Jum het volgende:
en neem gewoon een O.D. van je pillen die je vaak toch al wel voor je mentale situatie in huis hebt.

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |