Ik ken welgeteld 4 mensen.. mn moeder mn zus mn vader (geen contact mee) en mn oma.quote:Op dinsdag 10 juli 2007 20:53 schreef Maybach het volgende:
[..]
Ik ken jouw specifieke situatie natuurlijk niet maar op de begravenis van de laatste zelfmoordenaar die ik dit hoorde zeggen waren 200 huilende gasten. Ik hoop dat jij niet dezelfde fout maakt.
[..]
Misschien een rare vraag, maar denk je dat die therapeut heeeeeeel erg blij zal zijn met het feit dat jij hem zo beschermd tegen teleurstelling? En is hij er nogsteeds blij mee als hij ooit zal vernemen dat je er een eind aan hebt gemaakt? Als jij werkelijk tegen die therapeut liegt omdat je hem niet wil teleurstellen is dat ongetwijfeld met een lieve bedoeling, de uitwerking kan voor hem alleen maar naar zijn. Nog veel belangrijker, je saboteert jouw eigen therapie. Je bent vast niet in therapie gegaan om het zelfvertrouwen van een willekeurige therapeut eens lekker op te krikken, en als ik jouw boodschappen lees heb je genoeg wel goede redenen om in therapie te zijn. Ja ik ben sarcastisch en ja ik klink misschien een beetje hard maar nee ik bedoel dat niet onaardig. Lieg niet tegen die therapeut, misschien verstaat hij zijn vak wel en kan hij wat helpen als hij de waarheid kent.
ik weet niet of die visie wel zo heel erg onjuist is...quote:Op dinsdag 10 juli 2007 23:04 schreef Inekris het volgende:
[..]
Ik had het eerder al gepost, maar dit is wel een zeer simpele -en onjuiste- visie.
Klikt het wel met die therapeut? Ik bedoel... het kan een van de besten in het vak zijn, als het niet klikt heb je er volgens mij weinig aan. Met het niet vertellen of verdraaien van de waarheid heb je voornamelijk jezelf en stel je volgens mij vooral jezelf teleur...quote:Op dinsdag 10 juli 2007 23:09 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
De therapeut is een van de beste in het vak zo is me verteld... ik kan er alleen niks aan doen dat ik lieg.
Dat wil zeggen schaamte over mn eigen zwakte en het niet willen teleurstellen van (wie dan ook eigenlijk) neemt de overhand daarin.
Ja het klikt goed hoor dus dat is het "probeem" niet.quote:Op woensdag 11 juli 2007 11:22 schreef Nijna het volgende:
[..]
Klikt het wel met die therapeut? Ik bedoel... het kan een van de besten in het vak zijn, als het niet klikt heb je er volgens mij weinig aan. Met het niet vertellen of verdraaien van de waarheid heb je voornamelijk jezelf en stel je volgens mij vooral jezelf teleur...
Misschien als je het niet kan zeggen, misschien kan je het dan schrijven. Lijkt me erg moeilijk, maar ik probeer mezelf altijd voor te houden dat dood altijd nog kan... (overigens heb ik die gedachte op dit moment gelukkig niet zo nodig hoor).
Sterkte!
Dat het een reden kan zijn, maakt nog niet dat alle zelfdoders die reden hebben. (Ik denk het niet eigenlijk. Stiekumpjes weet ik zeker dat er meer motieven voor zelfdoding zijn) Ik stoor mij aa nde algemeenheid van zo een opmerkingquote:Op woensdag 11 juli 2007 09:49 schreef boemboem het volgende:
[..]
ik weet niet of die visie wel zo heel erg onjuist is...
natuurlijk geldt dit niet voor iedereen die eraan denkt, er zijn meerdere redenen...
als ik bij mezelf echter kijk zou de reden idd zijn omdat ik mezelf een grote mislukkeling vindt en daar niet verder mee wil leven. en ja, er zijn genoeg mensen die daar anders over denken dan dat ik doe
Misschein denken zij ook wel eens na over het verdriet dat zij anderen aan doen dor te blijven leven. En die opmerking is aanmerkelijk minder grappig, dan die leestquote:Op woensdag 11 juli 2007 14:03 schreef Navane het volgende:
Jawel, het zijn egoisten. Maar ze denken vaak wél rationeel na over de consequenties voor hun familie, vrienden, naasten. Alleen wegen die in hun ogen niet op tegen hun eigen leed.
En natuurlijk zijn wij allemaal egoisten.
Wat een stomme opmerking.quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:41 schreef artificial het volgende:
Ik vind zelfmoord zwak.
Iedereen is vrij om te doen wat ie wil, dus zelfmoord is ook iets dat gedaan wordt.
Maar het feit dat iemand het leven niet meer aan wil gaan vind ik gewoon zwak.
Guttegut, het spijt me oprecht dat jij je stoort aan mijn opmerking maar dat is wel omdat je er meer in leest dan ik heb opgeschreven. Natuurlijk zeg ik niet dat wat ik denk absoluut geld als belangrijkste reden voor alle zelfmoordenaars sinds het begin der tijden, ik ken ze niet eens hoor. Ik reageer alleen op "Sticky Wicked" die schrijft dat ze denkt dat dit bij haar broer heeft gespeeld en zeg alleen maar dat ik dat niet zon gekke gedachte vind.quote:Op woensdag 11 juli 2007 17:05 schreef Inekris het volgende:
[..]
Dat het een reden kan zijn, maakt nog niet dat alle zelfdoders die reden hebben. (Ik denk het niet eigenlijk. Stiekumpjes weet ik zeker dat er meer motieven voor zelfdoding zijn) Ik stoor mij aa nde algemeenheid van zo een opmerking
Dit leest zelfs niet eens grappig vind ik. Maar dit lezende begin ik te geloven dat wij het eigenlijk helemaal niet zo oneens zijn. Ik geloof namelijk zeer zeker dat een reden voor zelfmoord kan zijn dat de zelfmoordenaar na heeft gedacht over het verdriet dat hij anderen aan denkt te doen door te blijven leven. Sterker nog ik weet dit wel en uit ervaring.quote:Op woensdag 11 juli 2007 17:06 schreef Inekris het volgende:
[..]
Misschein denken zij ook wel eens na over het verdriet dat zij anderen aan doen dor te blijven leven. En die opmerking is aanmerkelijk minder grappig, dan die leest
Dat denk ik ook, maar weet ook dat er wel degelijk andere dingen meespeelden. Wat ik bedoel te zeggen is dat als zijn familie er wel voor hem was geweest de andere dingen die speelden misschien draaglijker zouden zijn geweest.quote:Op woensdag 11 juli 2007 18:31 schreef Maybach het volgende:
[..]
Guttegut, het spijt me oprecht dat jij je stoort aan mijn opmerking maar dat is wel omdat je er meer in leest dan ik heb opgeschreven. Natuurlijk zeg ik niet dat wat ik denk absoluut geld als belangrijkste reden voor alle zelfmoordenaars sinds het begin der tijden, ik ken ze niet eens hoor. Ik reageer alleen op "Sticky Wicked" die schrijft dat ze denkt dat dit bij haar broer heeft gespeeld en zeg alleen maar dat ik dat niet zon gekke gedachte vind.
Het is niet zozeer dat ik mij stoor aan de opmerking, het is meer dat een zelfdoding niet een enkele aanleiding of oorzaak heeft. Natuurlijk kan het gevoel dat niemand om je geeft een (grote) rol spelen.quote:Op woensdag 11 juli 2007 18:31 schreef Maybach het volgende:
[..]
Guttegut, het spijt me oprecht dat jij je stoort aan mijn opmerking maar dat is wel omdat je er meer in leest dan ik heb opgeschreven. Natuurlijk zeg ik niet dat wat ik denk absoluut geld als belangrijkste reden voor alle zelfmoordenaars sinds het begin der tijden, ik ken ze niet eens hoor. Ik reageer alleen op "Sticky Wicked" die schrijft dat ze denkt dat dit bij haar broer heeft gespeeld en zeg alleen maar dat ik dat niet zon gekke gedachte vind.
Ik quote dit rechtstreeks van deze site:quote:Op vrijdag 15 juni 2007 21:10 schreef PDOA het volgende:
Zelfmoordenaars zijn egoïsten. Ze stappen uit het leven zonder daarbij rationeel na te denken wat ze ander daarmee aandoen.
Ik geloof niet dat zelfmoordenaars egoïsten zijn, ze hebben enkel meer pijn dan ze kunnen verdragen. Het levert nabestaanden ook wel pijn op, maar in de eerste plaats zitten ze gewoon heel erg in de knoop, en kunnen ze niet eens een rationele keuze maken voor zelfmoord.quote:Suicide is not chosen; it happens
when pain exceeds
resources for coping with pain.
Ik had dit ook niet moeten gaan lezen vrees ik.quote:Op woensdag 11 juli 2007 23:41 schreef Inekris het volgende:
[..]
Ik neem direct aan dat bij de broer van Sticky-wicked eenzaamheid, het gevoel dat niemand er voor hem was, een rol gespeeld heeft. Alleen ben ik bang dat Sticky-wicked er indertijd helemaal niets aan had kunnen veranderen, aan dat gevoel dan. Als men dan nu terugkijkt dan bekruipt er toch een, volgens mij echt onterecht, schuldgevoel. Dat onterechte schuldgevoel heeft mij dus ironisch genoeg wel hele goede vrienden gekost. Uiteindelijk zagen zij mijn poging als mijn statement over hun falen als mens. En daar hadden ze mooi ongelijk in.
Ik gun iedereen alle gevoelens die zij hebben, alleen is het vreselijk naar om iemand zichzelf zo te zien pijnigen (en ja dat is wat overdreven gesteld wellicht Sticky, maar ik vind het bijna persoonlijk rot om te zien dat jij er zo mee worstelt, en ik ken je niet eens)
En godverdomme ik wou dat het zo simpel was. Zowel voor de zelfdoder als voor de omgeving. En voor de goede orde, er zijn periodes dat ik op het perron sta en denk ik ga er voor in plaats van er in, en het is nou juist het verdriet dat ik anderen daarmee aandoe, dat mij er van weerhoudt. En ja ik heb hulp al.
(ik had nooit deze topic moeten lezen eigenlijk)
Ja, maar andersom is het misschien wel ergens voorquote:Op donderdag 12 juli 2007 20:36 schreef sticky-wicked het volgende:
[..]
Ik had dit ook niet moeten gaan lezen vrees ik.
Dat klopt, ik lees wel eens ongenuanceerdquote:Volgens mij heb ik ook aangegeven dat het niet alleen aan de eenzaamheid lag, maar dat ik denk dat dat een rol heeft gespeeld.
Ik zou niet anders durven beweren. Het is best dubbel hoor, weet ik ook. Was ook een beetje uhm emo toen ik dat gister schreef. Het vervelendste is, dat ik beide kanten ken, uit eigen ervaring. En de ellende van nabestaanden gun ik echt niemand.quote:En dan krijg je weer het verhaal van de achterblijvers, had ik maar dit of dat gedaan, het is toch logisch dat je dat bij jezelf afvraagt? Ik denk soms ook dat als ik wel contact had gehouden dat dat geen bal had uitgemaakt, de problemen waren al groot genoeg, de mensen die achterblijven houden altijd vragen.
Het is toch niet vreemd dat je vragen hebt omdat je iemand tijdens het leven niet genoeg begrijpt. En op die vragen krijg je nooit meer een antwoord, neemt niet weg dat ik begrip heb voor zijn keuze, echt wel, ik zie het alleen van de andere kant. Dat is het verschil imho.
Tuurlijk, ik zal wel moeten, het leven gaat door (hoe bedoel je, een afgesleten uitdrukking).quote:Op donderdag 12 juli 2007 23:33 schreef Inekris het volgende:
(Het gaat nu weer beter hoor, ik hoop dat jij jou ook staande houdt.)
Doe maar wel, het effect van publiceren is diffuus en verschilt per regio. Het heeft ook te maken met acceptatie, vorm van zelfdoding en fout gebruik van statistiek.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 08:02 schreef the_mind het volgende:
(Op verzoek wil ik de directe en indirecte bronnen ook nog wel volledig vermelden, maar ik denk niet dat er vraag naar is)
Hier begrijp ik niets van, vliegtuigen en zelfmoord, ik begrijp het niet, wat heeft dit met elkaar te maken, en ja ik ben blondquote:Op zaterdag 14 juli 2007 08:02 schreef the_mind het volgende:
: "For example it has been shown (Phillips, 1979) that immediately following certain kinds of highly publicized suicides, the number of people who die in commercial-airline crashes increase by 1000 percent! Even more alarming: The increase is not limited to airplane deaths. The number of automobile fatalities shoots up as well (Phillips 1980)."
Sjongejonge, ik snap echt niet dat er mensen bestaan die het leuk vinden om met dit soort shit een topic om zeep te helpen. En ja, ik ben stom dat er op in ga. Wat is er in godsnaam leuk aan het feit dat mensen die zich kut voelen en misschien hier iets uit kunnen halen, die met dit soort shit dus niet serieus nemen.quote:Op zaterdag 14 juli 2007 21:27 schreef Gebruikersnaam1 het volgende:
Ik was pas van plan mezelf om zeep te helpen als ik nog steeds een maagd ben tegen de tijd dat mijn ouders aan ouderdom zijn overleden. Ik ben 21, en vrienden heb ik niet. Ik laat dan alleen een zus achter, die tegen die tijd in het buitenland zit met haar man, en ik stuur haar een briefje met antwoorden. Is dat ook egoïstisch?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |