Pics horen er natuurlijk ook bij:quote:Finland, officially the Republic of Finland (Finnish: Suomi, Suomen tasavalta, Swedish: Republiken Finland (help·info)), is a Nordic country situated in Northern Europe. It shares land borders with Sweden to the west, Russia to the east, and Norway to the north while Estonia lies to its south. Finland is bounded by the Baltic Sea, with the Gulf of Finland to the south and the Gulf of Bothnia to the west. The Åland Islands, off the southwestern coast, are an autonomous, demilitarized administrative province of Finland.
Finland has a population of 5,282,583 people[1] spread over 338,145 square kilometers (130,558.5 sq mi) making it the most sparsely populated country in the European Union. Finland is a democratic republic with a semi-presidential system and parliamentarism. Finland was previously part of the Swedish kingdom and later an autonomous Grand Duchy in the Russian Empire, until it declared its independence on December 6, 1917. Finland is eleventh on the 2006 United Nations Human Development Index[2] and ranked as the sixth happiest nation in the world by a subjective independent scientific study.[3]
The Republic of Finland is a member state of the United Nations and the European Union. Along with Estonian, Hungarian and Maltese, Finnish is one of the few official languages of the European Union that is not of Indo-European origin. Finland's second official language is Swedish.
Bron
De taal is idd kut met peren, maar met Engels kom je al een heel eindquote:Op vrijdag 8 juni 2007 20:30 schreef Fetai het volgende:
Leren jullie gewoon de taal? Of gaan jullie toch voor het Zweeds? Want dat Fins lijkt me echt super zwaar![]()
kiittosquote:Op vrijdag 8 juni 2007 17:52 schreef Chav het volgende:
Ik zal dit topic ff naar een vriendin sturen, zij gaat eind augustus voor een half jaar!
Doe mij dan maar Poets of the fallquote:Op zondag 10 juni 2007 00:47 schreef Jurk het volgende:
...( En vreselijk fout, maar Sunrise Avenue is best)
In de winter zijn de dagen idd een beetje kort. Vlak voor kerst organiseren ze ook allemaal feestjes (ik denk om elkaar maar bezig te houden). Ik vind het zelf ook een neerslachtige tijd. In Helsinki valt het mee, maar in Oulu (Da's zeg maar het Groningen van Finlandquote:Op zondag 10 juni 2007 00:47 schreef Jurk het volgende:
Ben er al een paar keer in de zomer geweest, en een keer in het vroege najaar. Maar is het in de winter een beetje te doen? Het lijkt me zo neerslachtig, met die kou en die korte dagen...of maken ze dat weer goed met een hoop gezelligheid? Verder..Finland...( En vreselijk fout, maar Sunrise Avenue is best
)
Dan geniet je er in ieder geval vanquote:Op dinsdag 12 juni 2007 00:19 schreef Brembo het volgende:
Ben er geweest in Helsinki. Het is een vrij zakelijke stad das wel jammer. Toeristisch en cultureel niet echt veel maar voor de rest een zeer nette stad! Prijs van bier viel me nog mee bij uitgaan 4,5 euro voor een halve liter en peuken waren redelijk betaalbaar. Maar fles wijn in een restaurant (goedkoopste) 30 euro!
Hmmmmmmm... Ik herken het wel... Ik heb een Finse vriendin, dus ik wist min of meer al wat me te wachten stond hier. Het valt me dan ook niet tegen (alhoewel ik een moord zou doen voor een broodje frikandel momenteel). Ik kwam hier dan ook niet om flink te beesten, maar vooral om te kijken hoe het leven hier is en om mijn vriendin haar achtergrond/cultuur beter te leren kennen . Finnen vinden het beleefd om je met rust te laten, dat is 1 van de redenen waarom het moeilijker is om contacten te leggen. Feesten doen ze wel, maar op een andere manier dan wij gewend zijn. Zuipen in het park, zuipen op straat enz., bier is hier aan de prijzige kant, de studiefinanciering is ook niet bijzonder veel, dus echt veel geld om in de kroeg te hangen/feesten te organiseren hebben ze niet. Dat is ook 1 van de redenen waarom je je eigen drank mee moet nemen naar een feest van een student. De levensstandaard is sowieso een beetje aan de prijzige kant.quote:Op donderdag 14 juni 2007 12:58 schreef Harry4 het volgende:
Finland, nog 10 dagen en ik mag weer naar Nederland. Woooow ik heb het hier echt neit naar mijn zin gehad. Het enige mooie aan heel Finland was Helsinki
Zeggen die gasten hier op mijn stagebedrijf: 'Je moet naar Turku gaan, echt een mooi stad'. Ga je naar Turku toe op een mooie doordeweeksedag , en wat zie je? Een hele uitgestorven stad, een kasteel ergens midden in het Industriegebied (echt mooi dus)... maar ja. Uitgaan doen die Finnen ook niet zo veel, maar zuipen kunnen ze dan wel weer. Vooral tijdens een avondje in de smoke Sauna.
De Finnen zelf zijn erg voorzichtig en 'schuw', maar als je eenmaal contact hebt zijn ze erg vriendelijk en nodigen ze je voor vanalles uit.
Ik denk voor je rust is Finland echt een SUPER land. Je kan je hier vermaken met lange boswandelingen en al, maar om hier echt voor hele lange tijd te zitten als je veel contacten en feesten gewent bent... nee... niet voor mij iig.
Toch heb ik een mooie stage gehad![]()
Dat is midden in de wintertijd, met een beetje geluk ligt er een dik pak sneeuwquote:Op vrijdag 6 juli 2007 00:58 schreef beertenderrr het volgende:
ik ga er in de eerste of tweede week van 2008 naar toe voor een half jaar studeren in Helsinki, heb er echt zin in
Volgens mij zaten de buitenlandse studenten van haaga ergens in een flatje bij Passila, is dus vlakbij de stad...quote:Op dinsdag 17 juli 2007 00:18 schreef beertenderrr het volgende:
Ik ga naar Helsinki als het goed is, moet nog even wachten op het antwoord van de haaga polytechnic of ze voor mij een bilaterale overeenkomst willen aflsuiten met de HvA. Die kerel is echter op vakantie, dus ik moet nog eventjes wachten. Verder nog geen idee waar ik ga wonen en ik hoop inderdaad op sneeuw
![]()
Pasila (1 s)quote:Op dinsdag 17 juli 2007 08:24 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Volgens mij zaten de buitenlandse studenten van haaga ergens in een flatje bij Passila, is dus vlakbij de stad...
Bij Pasila in de buurt zit ook Laurea geloof ik. Ik zelf heb op EVTEK (Mercuria Business School) gezeten in Vantaa. (zat eerst bij Martinlaakso, nu bij Myyrmäki)quote:Op dinsdag 17 juli 2007 08:29 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Pasila (1 s). Hmmmmmmmm... Daar zit ook zo'n polytechnic school (is een soort Fins HBO als ik het allemaal goed begrepen heb). Is dat de Haaga?? Er zit een treinstation in Pasila, wat wel weer erg handig is. Het is idd niet zover bij de stad vandaan en je kunt dus eenvoudig met de tram (is de goedkoopste manier van transport) in de stad terecht komen... Ik heb ook wat Nederlandse studenten ontmoet die ergens in Vantaa zaten, waar precies weet ik niet, maar daar zit ook zo'n polytechnic school. (Ik weet alleen in beide gevallen niet hoe ze heten)...
Dan heb jij waarschijnlijk op dezelfde school gezeten als de betreffende Nederlandse studenten, want zij deden ook iets met business (international business school oid). Vantaa ben ik verder niet zo bekend (verder dan het vliegveld kom ik niet daarquote:Op dinsdag 17 juli 2007 08:37 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Bij Pasila in de buurt zit ook Laurea geloof ik. Ik zelf heb op EVTEK (Mercuria Business School) gezeten in Vantaa. (zat eerst bij Martinlaakso, nu bij Myyrmäki)
Ja hoor geen probleem, ik heb geen fiets hier (ik mis het wel ontzettend), maar er wordt hier wel gefietst. In de winter gebruiken sommige mensen speciale fietsbanden (met een soort minispikes erin). In de winter neemt het fietsgebruik wel behoorlijk af btw...quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:28 schreef beertenderrr het volgende:
is (de omgeving van) Helsinki trouwens goed te doen met een mountainbike of niet?
Meestal is het wel weg, maar soms ligt er nog sneeuw tot in laat April/Mei... Ligt echt aan het jaar. (was vorig jaar eind Maart in Hki en toen lag er nog sneeuw en was het nog -15 's nachts)quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:31 schreef beertenderrr het volgende:
hoe zit het met sneeuw dan in de lente? Zeg rond april - juni.
Dit jaar lag er helemaal niks rond dit tijd, er lag een klein beetje toen ik aankwam en dat was eind maart. Fietsen is dan goed te doen. Als je wat meer naar het noorden gaat (Oulu e.d.) dan kan er nog wel eens een flinke laag liggen. Helsinki was dit jaar iig schoonquote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:31 schreef beertenderrr het volgende:
hoe zit het met sneeuw dan in de lente? Zeg rond april - juni.
Ah kijk, nog meer ervaringen...quote:Op dinsdag 17 juli 2007 11:53 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Meestal is het wel weg, maar soms ligt er nog sneeuw tot in laat April/Mei... Ligt echt aan het jaar. (was vorig jaar eind Maart in Hki en toen lag er nog sneeuw en was het nog -15 's nachts)
Wat zegt men dan? Ik vind Finse vrouwen echt supermooi hoor...quote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:05 schreef SuperWeber het volgende:
Finland is niet echt populair merk ik
*Populairmaakpost; Finse vrouwen, om het tegendeel te bewijzen van wat men zegt
Leuk om dit te lezen! Gooi ze even hier neer? Veel dingen kloppen wel; de oudere generatie Finnen spreekt trouwens wel gebrekkig Engels, maar dat is hier ook in NL.quote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:03 schreef Giraffe het volgende:
Foto's van de reis kan ik wel uploaden op verzoek![]()
/edit: delen uit deze post komen uit mijn reisverslag, waarvan ik wel iets meer kan posten als dat gewaardeerd wordt.
Ja of xs.to?quote:Op donderdag 16 augustus 2007 00:15 schreef Giraffe het volgende:
moet ik dan tinypic gebruiken om de foto's te laten zien?
Ik kan het topic niet meer terugvinden, maar ik las het ergens in een 'lelijkste vrouwen ter wereld' topic. Waar vooral de Engelse vrouwen en regelmatig Finse vrouwen genoemd werden...quote:Op woensdag 15 augustus 2007 23:06 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Wat zegt men dan? Ik vind Finse vrouwen echt supermooi hoor...
Mag ik vragen vanaf waar je deze foto genomen hebt??quote:
Zie de foto in de openingspost, deze is genomen vanaf de Silja Symphony (die grotequote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:15 schreef Public_NME het volgende:
Zeer mooie foto's! En die foto is waarschijnlijk vanaf de Siljaline terminal genomen. Ik heb een zelfde foto namelijk.
Daar heb ik 2x op gevaren naar Stockholm en terug, telkens met 1500 studenten aan boord.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 12:24 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
de Silja Symphony (die grote)
Oh, wat gaafquote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:00 schreef umberrella het volgende:
ohwww leuk! Tampere... daar woon ik nu sinds twee weken. Hoewel ik te vaak in helsinki rondhang vind ik tampere ook best cool
Zelf vind ik dat erg gaaf, ook de archipel van Stockholm is de moeite waard.quote:Op donderdag 16 augustus 2007 16:34 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Daar heb ik 2x op gevaren naar Stockholm en terug, telkens met 1500 studenten aan boord.![]()
Studeren is in Finland wel te doen, ze halen op de universiteiten theoretisch een heel hoog niveau (hoger dan in Nederland). Werk vinden hier is wat minder, toen het communisme in de USSR viel (hun grootste handelspartner) is de werkloosheid gestegen tot boven de 13%, natuurlijk zijn ze nu weer op de weg terug, maar zo makkelijk als het in Nederland gaat is het hier niet. Dat wil niet zeggen dat het onmogelijk is. Vooral Helsinki en omgeving moet met een beetje geschikte opleiding wel te doen zijn.quote:Op vrijdag 17 augustus 2007 00:46 schreef Grunner het volgende:
Ik heb drie jaar geleden stage gelopen in Mikkeli en ik ben vorige week terug naar Finland gegaan om een Finse vriendin van me op te zoeken in Jyväskylä. Op een één of andere manier voelde Finland erg als thuiskomen voor me. Ik heb het er met haar over gehad wat de mogelijkheden zijn om na mijn studie over twee jaar (voor een paar jaar) in Finland te wonen/studeren. Nog niet heel erg concreet, maar de ideeën zijn er. Dus wie weet.
Muahahahaha, hier ook! Zie je wel, je had gewoon bij mij moeten blijvenquote:Op woensdag 22 augustus 2007 13:38 schreef umberrella het volgende:
haha NIET eerlijk! het is zeker 2,5 week echt heeeel prachtig weer geweest. en vandaag regend het een beetje...
echt niet...!quote:Op woensdag 22 augustus 2007 14:05 schreef Chav het volgende:
[..]
Muahahahaha, hier ook! Zie je wel, je had gewoon bij mij moeten blijven![]()
Waarom ben je toentertijd afgehaakt??quote:Op donderdag 23 augustus 2007 14:10 schreef oh-oh het volgende:
Oh Finland, ik heb er es bijna gewoond, maar ik was zo bang voor die winters daar.
Ik vind Finnen echt geweldige mensen, en Helsinki een heerlijke stad, klein, overzichtelijk, fris en die zee in de stad, dat is echt zo gaaf! Eigenlijk zou ik best wel willen nu.
Zucht.
Echt vanwege de donkere winters, daar zag ik zo tegen op!quote:Op donderdag 23 augustus 2007 19:30 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Waarom ben je toentertijd afgehaakt??
Finnen zijn van zichzelf wel gesloten,omdat je een buitenlander bent zullen ze echter wat meer loslaten. De winters... Tja... Koud, lang en donker dat klopt allemaal. De 'suiciderate' is hier ook één van de hoogste ter wereld. Volgens mij komt dat o.a. door de lange donkere winters. Persoonlijk vond ik de winter in Oulu (dat is zeg maar halverwege Finland) (te) donker. Het is daar op zijn kortst iets van 3 uur licht. In Helsinki vind ik het persoonlijk wel te doen. Verder heeft het allemaal ook te maken met je persoonlijke situatie, voel je jezelf goed, is het allemaal geen probleem. Maar maak je borst maar nat als je last hebt van een 'culture shock', dan zal de winter dat zeker versterken. Echter zodra de dagen langer gaan worden dan trekt het ook heel snel bij. En ga je er weer lol in hebben. Rond kerstmis geven ze ook allemaal feestjes. Ik heb het gevoel dat ze dat doen om elkaar maar een beetje bezig te houden....quote:Op donderdag 23 augustus 2007 22:45 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Echt vanwege de donkere winters, daar zag ik zo tegen op!
Ik had tijdens een erasmusprogramma in Leuven een hele leuke groep Finnen leren kennen, echt te gekke mensen.
Toen ik met mijn studie stopte ben ik een jaar naar Engeland gegaan, en ik wist eigenlijk niet wat ik na dat jaar wilde doen, dus ik ben Finland gaan checken voor 3 weken vanuit de UK. Dat was ergens in mei en toen vond ik het echt geweldig daar. Ik had zelfs al zo een baan kunnen hebben en een appartement. Maar de paar buitenlanders die ik tegenkwam en die ene Nederlander die ik gesproken heb hadden het allemaal over hoe deprimerend de winters zijn daar. Oh ja en ik drink niet en dat was ook raar daar hihi. De taal is zo grappig, denk dat ik dat wel redelijk onder de knie had kunnen krijgen, en ik vond alle Finnen die ik ontmoet heb juist heel open gastvrij en gezellig.
Inmiddels woon ik alweer 10 jaar in Nederland , maar ik denk af en toe nog wel eens ach had ik toen maar...
quote:Op woensdag 22 augustus 2007 17:27 schreef Giraffe het volgende:
Ik moet meteen denken aan Rovaniemi (dorp van de Kerstman), maar weet niet zeker of dat klopt.
In een heel groot ondergronds centrumquote:Op zondag 26 augustus 2007 17:43 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
De kerstman heeft vlak daar buiten zijn "hoofdkwartier".
Da's bij het vliegveld. Zijn Hoofdkwartier "Santa's village" staat een stukkie verder op.quote:Op zondag 26 augustus 2007 21:57 schreef Public_NME het volgende:
[..]
In een heel groot ondergronds centrum![]()
Voor ons ging zijn ondergrondse bunker gewoon speciaal open. (we waren maar met 25man) Echt te gaaf, rondleiding gehad daar en naar de ijsbar. Erg mooi ondergronds complex, waar je wel een feestje kan geven!quote:Op maandag 27 augustus 2007 23:31 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
En een schitterende omgeving natuurlijk, vooral in de winter.
Volgens mij gebeurt dat ook regelmatig. Laatste keer dat ik in Rovaniemi het vliegveld uitkwam was er volgens mij iets van een eindexamen feest ofzo.quote:Op maandag 27 augustus 2007 23:33 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Voor ons ging zijn ondergrondse bunker gewoon speciaal open. (we waren maar met 25man) Echt te gaaf, rondleiding gehad daar en naar de ijsbar. Erg mooi ondergronds complex, waar je wel een feestje kan geven!
Je bent overduidelijk niet de enigequote:Op dinsdag 28 augustus 2007 09:03 schreef oh-oh het volgende:
Ik krijg echt Finland kriebels van dit topic !
]quote:Op maandag 27 augustus 2007 23:31 schreef Cobra4 het volgende:
[..]
Da's bij het vliegveld. Zijn Hoofdkwartier "Santa's village" staat een stukkie verder op.
Wel lachen om daar het postkantoor te zien. Tienduizenden brieven per jaar die allemaal netjes worden beantwoord.
En een schitterende omgeving natuurlijk, vooral in de winter.
quote:Op maandag 3 september 2007 06:59 schreef SuperWeber het volgende:
Over de kerstman gesproken... De eerste sneeuw is een paar dagen geleden al gevallen
[afbeelding]
[afbeelding]
En het begint hier in Helsinki ook al koud te worden...
Wow, die is echt mooiquote:Op woensdag 15 augustus 2007 22:05 schreef SuperWeber het volgende:
Finland is niet echt populair merk ik
*Populairmaakpost; Finse vrouwen, om het tegendeel te bewijzen van wat men zegt
Het is een kunstschaatster, echt veel foto's van haar kan ik ook niet vinden (deze had ik ook gewoon gegoogledquote:Op maandag 3 september 2007 16:13 schreef Lord-Space het volgende:
[..]
Wow, die is echt mooi
Heb je hier meer pics van? Van Kiira Korpi dus. Want met Google vond ik geen duidelijke/mooie foto' s van haar gezicht.
Over het algemeen alle educatie. En het is nog gratis ook (er waren plannen om dat te veranderen), en de maaltijden in de kantine zijn goed te doen en kosten geen drol.quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:20 schreef Slappy het volgende:
thx.
Vmbo zal vast wel beter zijn dan hier
Btw, ik heb Kemopetrol vorige week live gezien in "Virgin Oil Inc."quote:Op zaterdag 29 september 2007 10:41 schreef Mitä_kuuluu het volgende:
Waarom heb ik dit topic nog nooit eerder gezien??
En? hoe was het?quote:Op zaterdag 29 september 2007 15:13 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Btw, ik heb Kemopetrol vorige week live gezien in "Virgin Oil Inc."
Zoiets heb ik echt meegemaakt toen ik daar was xD.quote:Op zaterdag 29 september 2007 17:25 schreef winterapfel het volgende:
Deze hoort toch wel in dit topic thuis![]()
http://www.youtube.com/watch?v=O01hZ6-Iv00
[afbeelding]
Tof, uiteraard. Ze hebben mijn verwachtingen volledig waargemaaktquote:
Ik ga gewoon op uitwisseling. Mijn universiteit, Universiteit van Tilburg, heeft connecties met twee universiteiten in Helsinki. Ik volg daar dus gewoon een half jaar vakken.quote:Op zaterdag 29 september 2007 08:13 schreef SuperWeber het volgende:
Studeren in Finland kan wel, maar het systeem is een beetje anders dan in Nederland. Ik heb even een plaatje opgezocht om het een beetje begrijpbaar te maken.
[afbeelding]
Zoals je ziet begint het in Finland allemaal wat later, ze gaan vanaf hun 7-8e oid naar de "Basic Education". Deze duurt tot hun 15-16e en kun je misschien maar het beste vergelijken met de basisschool in Nederland. Daarna gaan ze naar "Vocational Institions" of "Upper Secondary Schools". Dit is een beetje moeilijk te vergelijken, maar op de "Vocational Institutions" leer je echt een vak. Als een soort VMBO-MBO in Nederland (alhoewel ik niet weet hoe het er tegenwoordig op een VMBO aan toe gaat). De "Upper Secundary Schools" zijn weer een soort middelbare school die je voorbereid op de universiteit of "polytechnics" wat een soort HBO is. Als je op een Nederlandse universiteit staat ingeschreven, is het volgens mij geen probleem om vakken te volgen aan een Finse universiteit. Het zal je alleen wat regelwerk kosten. En voor de "polytechnics" (het blokje rechtsboven) kun je je ook inschrijven, alhoewel dit soort programma's meestal door de HBO's in Nederland en de polytechnics scholen samen geregeld worden...
Hmmmmmm... De meeste universiteiten hebben wel iets van uitwisseling, maar niet zo uitgebreid als de gemiddelde HBO-studies....quote:Op dinsdag 2 oktober 2007 10:32 schreef PrinceSL het volgende:
[..]
Ik ga gewoon op uitwisseling. Mijn universiteit, Universiteit van Tilburg, heeft connecties met twee universiteiten in Helsinki. Ik volg daar dus gewoon een half jaar vakken.![]()
quote:Op vrijdag 5 oktober 2007 15:56 schreef umberrella het volgende:
je hoeft niet perse een beurs te nemen.. (mja wie laat er nu geld liggen)
Bereid je voor op een periode vol papierwerk.. :p Ik heb zelf echt vol verbazing staan kijken hoeveel formulieren en hoe veel dezelfde informatie ik wel niet moest invullen...
Wanneer heb jij er gezeten? Vanuit IBMS/EBA link met InHolland of gewoon als Exchange/Erasmus student?quote:Op dinsdag 17 juli 2007 08:37 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Bij Pasila in de buurt zit ook Laurea geloof ik. Ik zelf heb op EVTEK (Mercuria Business School) gezeten in Vantaa. (zat eerst bij Martinlaakso, nu bij Myyrmäki)
*Steekt vinger op...quote:Op donderdag 18 oktober 2007 13:28 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
Mijn vriend is Fins, hij komt uit Tampere. Zijn hier ook meer Nederlanders die een relatie hebben met een Fin(se)?
De link uiteraardquote:Op zaterdag 13 oktober 2007 15:33 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Wanneer heb jij er gezeten? Vanuit IBMS/EBA link met InHolland of gewoon als Exchange/Erasmus student?
Ik zit er nu in het Double Degree programm, mn 2e semester hier, bijna halverwege al. Van wie heb jij allemaal les gehad?
En, hoe bevalt het? Zijn er veel cultuurverschillen?quote:
Ja op zich prima. Anders zit ik hier niet natuurlijk.quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:05 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
En, hoe bevalt het? Zijn er veel cultuurverschillen?
Hehe ja ik heb t gehoord over dat historische, ach, daar zullen we het dan maar niet teveel over hebben he?quote:Op maandag 22 oktober 2007 15:21 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ja op zich prima. Anders zit ik hier niet natuurlijk.
Cultuurverschillen zijn er wel, denk aan eetgewoontes, de Nederlandse 'recht voor zijn raap' mentaliteit, het zijn vooral kleine dingen, maar ze kunnen na een tijdje wel gaan irriteren. Ook op basis van de historische verschillen tussen Finland en Nederland zijn bepaalde denken Nederlanders op een bepaalde manier toch anders.
Wij hebben overal een redelijke middenweg in gevonden (gezellig polderen) en zijn inmiddels al bijna 2 jaar bij elkaar...
In de zomer is het hier sowieso beter dan in Nederland, het is gewoon nagenoeg nooit boven de 28 gradenquote:Op woensdag 24 oktober 2007 08:54 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
Hehe ja ik heb t gehoord over dat historische, ach, daar zullen we het dan maar niet teveel over hebben he?
T valt mij vooral op dat die Finnen zo ontzettend veel drinken in hun vrije tijd, ik hoop wel dat de mijne dat een beetje in de hand wil houden. Ik heb niet zoveel ervaring met dronken lorren![]()
Saku zegt juist dat hij dat directe dat Nederlanders hebben wel prettig vind, maar ik weet niet of dat op de lange duur zo zal zijnJij ervaart daar dus wel problemen? En hoe vind je de winter daar? Want dat wil ik wel weten voor ik van de zomer naar Finland vertrek.
Ze hebben vandaag de vlag weereens uithangen (dat doen ze zo'n beetje om de dag...). Ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar het nu weer voor is...quote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:35 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
Ja dat ze ongevaarlijk zijn als ze dronken zijn heb ik al gemerktEn 't is een prachtig land, en Tampere is een mooie stad. Ik had al naar Finland willen emigreren voor ik uberhaupt ooit van Saku's bestaan afwist, dus het komt alleen maar goed uit
Lol ik ookquote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:38 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ze hebben vandaag de vlag weereens uithangen (dat doen ze zo'n beetje om de dag...). Ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar het nu weer voor is...
Ik spreek nauwelijks Finsquote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:42 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
Lol ik ookZijn er dingen die je me kan aanraden als voorbereiding om naar Finland te gaan, behalve de taal leren?
volgens mn kalender is het YK:n päiva.quote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:38 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ze hebben vandaag de vlag weereens uithangen (dat doen ze zo'n beetje om de dag...). Ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar het nu weer voor is...
Ik vraag het wel even na als ik thuiskom...quote:Op woensdag 24 oktober 2007 09:54 schreef umberrella het volgende:
[..]
volgens mn kalender is het YK:n päiva.
Wat t precies inhoudt... geeen idee
Ben jij nog steeds in Finland? Ik dacht dat jij alweer klaar was? Of had je geen zin meer om terug te gaan naar NL?quote:Op woensdag 24 oktober 2007 10:00 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik vraag het wel even na als ik thuiskom...
Gio en Mikko ken ik ook, daar heb ik af en toe les mee. Arja heb ik nooit les van gehad, zij houd zich nu vooral bezig met overhead activiteiten volgens mij. Antti spreek ik ook af en toe, iedereen uit t (huidige) 2e en 4e jaar komt in januari weer terug naar Diemen (helaas).quote:Op donderdag 18 oktober 2007 19:22 schreef Public_NME het volgende:
[..]
De link uiteraardIk was EBA02H. Ik ken nog wel aardig wat 4e jaars, van de Nederlanders ken ik Gio, Wendy, Karim, Mikso en aardig wat Finnen. Antti uit het 4e jaar is een hele goede maat van me, zie er naar uit dat hij in Jan. weer naar Diemen komt.
Voor de rest heb ik les gehad van Keaney, Simcoe, Chapman, Arja, Ross. Wilde nog langskomen dit semester, maar ik heb geen tijd vanwege mijn studie....
Jep ik zit er nog steeds, niet lang meer btw. Het is vandaag trouwens 'De dag van de Verenigde Naties'quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:50 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ben jij nog steeds in Finland? Ik dacht dat jij alweer klaar was? Of had je geen zin meer om terug te gaan naar NL?
Ik zit alweer bijna 2 maanden hier sinds de zomer, nu heb ik ff mn vriendin op bezoek.
[..]
Gio en Mikko ken ik ook, daar heb ik af en toe les mee. Arja heb ik nooit les van gehad, zij houd zich nu vooral bezig met overhead activiteiten volgens mij. Antti spreek ik ook af en toe, iedereen uit t (huidige) 2e en 4e jaar komt in januari weer terug naar Diemen (helaas).
Het verschil tussen de manier van lesgeven tussen Finland en NL viel me zo verschrikkelijk op, dan is het niveau in NL toch maar laag.
Ach, ze zijn blij dat ze eindelijk érgens bij mogen horenquote:Op woensdag 24 oktober 2007 15:10 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Jep ik zit er nog steeds, niet lang meer btw. Het is vandaag trouwens 'De dag van de Verenigde Naties'. Dat ze daar de vlag voor uithangen.
Het niveau op Inholland is niet het hoogste nee, maar we kunnen niet klagen over het niveau van het onderwijs hoor. Ik kom je vast wel een keer tegen in de Kiezel ofzo, zal vast wel even een paar keer langs gaan in Diemen. (maar zeker niet naar de hogeschool haha)quote:Op woensdag 24 oktober 2007 14:50 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ben jij nog steeds in Finland? Ik dacht dat jij alweer klaar was? Of had je geen zin meer om terug te gaan naar NL?
Ik zit alweer bijna 2 maanden hier sinds de zomer, nu heb ik ff mn vriendin op bezoek.
[..]
Het verschil tussen de manier van lesgeven tussen Finland en NL viel me zo verschrikkelijk op, dan is het niveau in NL toch maar laag.
de kiezel zal je me niet snel meer tegenkomen,daar wonen niet zoveel mensen meer die k ken. K ben zelf op zoek naar een appartementje in Utrecht,dichterbij mn werk en meisjequote:Op woensdag 24 oktober 2007 21:16 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Het niveau op Inholland is niet het hoogste nee, maar we kunnen niet klagen over het niveau van het onderwijs hoor. Ik kom je vast wel een keer tegen in de Kiezel ofzo, zal vast wel even een paar keer langs gaan in Diemen. (maar zeker niet naar de hogeschool haha)
Een auto van 150 E voor 40 E in Finland, dat moet nog een groter barrel zijn dan wanneer je er in Nederland 1 voor hetzelfde geld koopt.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 00:59 schreef PeuRac het volgende:
[..]
de kiezel zal je me niet snel meer tegenkomen,daar wonen niet zoveel mensen meer die k ken. K ben zelf op zoek naar een appartementje in Utrecht,dichterbij mn werk en meisje
Maar in school merk je gewoon verschillen in de mate van organisatie en motivatie van de leraren en staf.
K had trouwens dankzij Mikso een auto van 150 euro voor 40. Waar netwerken al niet goed voor is.
Opel Astra 1.6 Station, paar maanden oud, luxe uitgevoerd (LM-velgen, getinte ramen, climate control, radio/cd met mp3 enz), 10.000km stond er pas op de teller (rook nog nieuw). Via via heb ik dat kunnen regelen.quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 07:08 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Een auto van 150 E voor 40 E in Finland, dat moet nog een groter barrel zijn dan wanneer je er in Nederland 1 voor hetzelfde geld koopt.
quote:Op dinsdag 30 oktober 2007 08:10 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Opel Astra 1.6 Station, paar maanden oud, luxe uitgevoerd (LM-velgen, getinte ramen, climate control, radio/cd met mp3 enz), 10.000km stond er pas op de teller (rook nog nieuw). Via via heb ik dat kunnen regelen.
K was vergeten te zeggen dat k em gehuurd had voor 1 dag. niet gekocht
Toch geen zilver grijze bij sixtquote:Op dinsdag 30 oktober 2007 08:10 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Opel Astra 1.6 Station, paar maanden oud, luxe uitgevoerd (LM-velgen, getinte ramen, climate control, radio/cd met mp3 enz), 10.000km stond er pas op de teller (rook nog nieuw). Via via heb ik dat kunnen regelen.
K was vergeten te zeggen dat k em gehuurd had voor 1 dag. niet gekocht
Nee hoor, donker blauw en niet van Sixt.quote:Op zondag 4 november 2007 11:42 schreef Scuba_81 het volgende:
[..]
Toch geen zilver grijze bij sixt, want zo een had ik deze zomer flink misbruikt, omschrijving klopt pcies met die ik had
Ik heb in Oulu nog even -11 meegepikt...quote:Op zondag 4 november 2007 12:26 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Nee hoor, donker blauw en niet van Sixt.
De eerste sneeuw van dit jaar is weer gevallen gisteren(nouja, de 1e sneeuw die blijft liggen iig). Maar t wordt weer iets warmer van de week, dus dan zal t wel weer verdwijnen.
Gaan dan ook niet naar Ouluquote:Op maandag 5 november 2007 17:15 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik heb in Oulu nog even -11 meegepikt...
(Geen sneeuw helaas)
Mijn schoonfamilie woont daar idd. Hier in het centrum ligt bijna niks. Ik zag vanmorgen wel een tramchauffeur die even een wissel, of wat ze ook gebruiken om het juiste spoor op te gaan omzette met een grote pook omdat hij waarschijnlijk vastgevroren oid wasquote:Op maandag 5 november 2007 17:34 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Gaan dan ook niet naar Oulu(daar zit je schoonfamillie toch?).
Bij mij voor de deur ligt het nog trouwens, maar jij woont meer in het centrum he?
Wat ik nooit zo heb begrepen dat Rovaniemi best veel uitwissel studenten heeft!quote:Op maandag 5 november 2007 20:10 schreef PeuRac het volgende:
Joh is een grapje, SW weet wat ik bedoel, dr valt gewoon niks te beleven daaroT is vast erg mooi, maar t is zo'n stad waar je lieverd niet woont
Het klopt wel dat het er een beetje saai kan zijn, maar als je wilt genieten van je rust, is Oulu the place to bequote:Op maandag 5 november 2007 20:10 schreef PeuRac het volgende:
Joh is een grapje, SW weet wat ik bedoel, dr valt gewoon niks te beleven daaroT is vast erg mooi, maar t is zo'n stad waar je lieverd niet woont
Halve meter tot een meter is heel normaal, in Helsinki komt t meestel niet boven de halve meter uit.quote:
quote:Op woensdag 7 november 2007 12:40 schreef PeuRac het volgende:
Er is een gijzeling gaande in Finland, 3 mensen zijn dood geschoten, er is verder nog niks bekend.
De moeder en zusje van een meisje uit mijn klas waren op die school, zij zijn gelukkig veilig
Het is in Nederland inmiddels ook op het nieuws.quote:Op woensdag 7 november 2007 12:40 schreef PeuRac het volgende:
Er is een gijzeling gaande in Finland, 3 mensen zijn dood geschoten, er is verder nog niks bekend.
De moeder en zusje van een meisje uit mijn klas waren op die school, zij zijn gelukkig veilig
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
Hij zal wel bewaakt worden, want ik krijg toch wel heel erg de neiging om zijn werk ff af te makenquote:Op woensdag 7 november 2007 17:11 schreef SuperWeber het volgende:
Zijn webspace werkt al niet meer, mijn vriendin is nu een persconferentie a/h bekijken. Hij schijnt zichzelf door zijn hoofd hebben geschoten. Maar hij leeft nog wel, hij heeft zijn werk dus niet goed afgemaakt. Hij ligt in het ziekenhuis hier in Töölö (ongeveer 1 km hier vandaan). Wat een mafkees zeg.
Hier is zijn werk, het is echt een ongelofelijke mafkees.quote:Op woensdag 7 november 2007 17:16 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Hij zal wel bewaakt worden, want ik krijg toch wel heel erg de neiging om zijn werk ff af te maken![]()
Ik baal wel, ik wou zijn 'werk' lezen maar had de bestanden niet opgeslagen, wat ik vlug had gezien, hij was al begonnen aan zijn eigen Wiki om toe te voegen aan Wiki's over vergelijkbare masacare's
Ik had ook de neiging om zijn werk even af te maken, maar mijn vriendin zei heel terecht dat hij eigenlijk niet dood moet gaan, zodat hij de rest van zijn leven de lasten ervan zal ondervinden.quote:Op woensdag 7 november 2007 15:37 schreef sungaMsunitraM het volgende:
[..]
Dacht ik al.
Nu hier dus: http://rapidshare.com/files/68068035/nogeenkeer.rar
pw: fok
Ik had t er zo straks nog over aan de telefoon, vierendelen leek me wel een passende straf. Maar dan wel lekker langzaamquote:Op woensdag 7 november 2007 18:00 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Hier is zijn werk, het is echt een ongelofelijke mafkees.
[..]
Ik had ook de neiging om zijn werk even af te maken, maar mijn vriendin zei heel terecht dat hij eigenlijk niet dood moet gaan, zodat hij de rest van zijn leven de lasten ervan zal ondervinden.
Volgens de agenten op de persconferentie gaat hij waarschijnlijk wel dood...
Ik zit zijn manifest te lezen en als hij niemand had vermoord, dan was het echt een hele goede grap geweest. Sommige dingen heeft hij best gelijk in, maar hij rukt ze compleet uit hun verbandquote:Op woensdag 7 november 2007 18:48 schreef Giraffe het volgende:
Mja, hij heeft er tijden over nagedacht idd. Dat is wel het engste eigenlijk, dat zo iemand nog gewoon "helder" na denkt over zijn daden.
Dat is precies hetgene wat hem een mafkees maakt, sommige punten van hem zijn best goed, maar de oplossingen daarentegen lijken helemaal nergens op...quote:Op woensdag 7 november 2007 19:08 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Ik zit zijn manifest te lezen en als hij niemand had vermoord, dan was het echt een hele goede grap geweest. Sommige dingen heeft hij best gelijk in, maar hij rukt ze compleet uit hun verband
Het is dichterbij dan je denkt, in 2002 blies een student van EVTEK (jouw/mijn school) zich op in het winkelcentrum van Myyrmani, gevolg 7 doden.quote:Op woensdag 7 november 2007 18:47 schreef PeuRac het volgende:
Ik ben wel erg geschrokken nu trouwens, het komt wel erg dichtbij nu, als hij een jaar ouder was geweest, dan had hij bij mij op school gezeten.
Ik weet het, we hadden het er vandaag nog over met oa Simcoe. Hij zei nog "It are always the engineers" die jongen toen was trouwens een buurjongen van een meisje uit mijn klas.quote:Op woensdag 7 november 2007 19:26 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Het is dichterbij dan je denkt, in 2002 blies een student van EVTEK (jouw/mijn school) zich op in het winkelcentrum van Myyrmani, gevolg 7 doden.
Ja ik voelde me er ook al bijna schuldig over dat ik vond dat ie op bepaalde punten best gelijk had, maar ja, dit is inderdaad compleet uit t verband gerukt. Griezelig, zo'n figuur. Maar ja, zo blijkt maar weer, die heb je ook overal. Ook in een relatief rustig land als Finland.quote:Op woensdag 7 november 2007 19:23 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Dat is precies hetgene wat hem een mafkees maakt, sommige punten van hem zijn best goed, maar de oplossingen daarentegen lijken helemaal nergens op...
Er staat in zn brief dat zijn vrienden nergens van af wisten..jammer dat ie dood is, van mij had hij nog wel een tijd in de gevangenis gemogen.quote:Op woensdag 7 november 2007 23:02 schreef SuperWeber het volgende:
En hij is dood. Gevaarlijk figuur in elk geval, ik hoop niet dat zijn vrienden ook zo zijn...
Ja op mij ook en ik woon er (nog) niet eensquote:Op donderdag 8 november 2007 16:02 schreef SuperWeber het volgende:
Vandaag hing overal de vlag halfstok, erg indrukwekkend moet ik zeggen. Het heeft idd diepe indruk gemaakt...
Hey man,quote:Op zondag 18 november 2007 10:30 schreef SuperWeber het volgende:
Nou, de sneeuw is bijna verdwenen in Helsinki. Vandaag is het mijn laatste dag hier. Vanmiddag vlieg ik terug naar Nederland. Afgelopen vrijdag had ik het allerlaatste feestje van mijn afstudeerplaats hier. Pikkujoulu, ontzettend gelachen, wat kan een volk ontzettend veranderen met een beetje drank op. Met een beetje pijn in mijn hart heb ik afscheid genomen van mijn collega's en mijn begeleider.
Suomalainen sisu ftw!!
Thnx, de vlucht was prima, behalve dat het heetwater systeem naar de knoppen was en ik dus geen koffie kon krijgenquote:Op zondag 18 november 2007 10:43 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Hey man,
goede vlucht straks, je zal het wel gaan missen hier denk ik. Ondanks dat het soms een beetje een raar volkje is, raak je wel aan ze gehecht. Hoe doe je het met je vriendin trouwens, gaat zij met jou mee terug naar NL?
Dat is wel fijn, jij gaat ook in België werken? Of daar in de buurt? Hoe kijkt ze ernaar om te emigreren?quote:Op maandag 19 november 2007 09:30 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Thnx, de vlucht was prima, behalve dat het heetwater systeem naar de knoppen was en ik dus geen koffie kon krijgen. Mijn vriendin heeft ontslag genomen en komt aan het eind van dt jaar naar Nederland (eigenlijk naar België). Iets waar ze erg naar uit kijkt.
umberella, ik kom zeker regelmatig terug naar Finland, al is het alleen al vanwege de familie verplichtingen.
Ik ga in België werken en zij naar alle waarschijnlijkheid ook. Ze heeft al eens 3 maanden in Antwerpen gewoond en 7 maanden in Groningen, dus ze kent de lage landen al van binnen en van buitenquote:Op maandag 19 november 2007 12:49 schreef PeuRac het volgende:
[..]
Dat is wel fijn, jij gaat ook in België werken? Of daar in de buurt? Hoe kijkt ze ernaar om te emigreren?
Nou volgens mij ben je weer in Nederland...quote:Op dinsdag 11 december 2007 14:09 schreef PeuRac het volgende:
Ik vlieg de 16e 's avonds naar Dusseldorf en pak van daaruit de auto naar huis. Ik kom pas over anderhalf jaar weer terug, van de zomer ga ik een jaar naar Barcelona, vanuit Barcelona ga ik dan meteen weer naar Helsinki.
Misschien dat ik tussendoor nog een paar keer terug kom, maar de meeste van mn vrienden zijn toch verdeeld over europa dan.
Gefeliciteerd!quote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:52 schreef PrinceSL het volgende:
Zojuist te horen gekregen dat ik aan ben genomen om een half jaar te studeren aan HSE, the Helsinki School of Economics. Vanaf eind Augustus tot begin Januari zal ik dus in Finland wonen!!!
Dank je!quote:Op vrijdag 7 maart 2008 12:12 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Gefeliciteerd!![]()
Hoe voelt dat nu? Ongeduldig? Nieuwsgierig? Gespannen? Of alles tegelijk?![]()
Ah, dat is echt tof, dan maak je ook nog echt de verschillende jaargetijden meequote:Op vrijdag 7 maart 2008 11:52 schreef PrinceSL het volgende:
Zojuist te horen gekregen dat ik aan ben genomen om een half jaar te studeren aan HSE, the Helsinki School of Economics. Vanaf eind Augustus tot begin Januari zal ik dus in Finland wonen!!!
Ik ben benieuwd, heb er veel zin in! En natuurlijk reisjes naar Lapland en Sint Petersburg doen.quote:Op zaterdag 8 maart 2008 19:40 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ah, dat is echt tof, dan maak je ook nog echt de verschillende jaargetijden mee
Zijn beide zeker de moeite waard. Ook Tallinn en Stockholm zijn met een bezoekje per (zuip)boot zeker de moeite waard...quote:Op zaterdag 8 maart 2008 23:48 schreef PrinceSL het volgende:
[..]
Ik ben benieuwd, heb er veel zin in! En natuurlijk reisjes naar Lapland en Sint Petersburg doen.
*beetje late reactie, sorry...*quote:Op woensdag 13 februari 2008 17:24 schreef umberrella het volgende:
april kom ik terug!
Maar ik zie dat jij in april ook naar mamatrash gaat, dus wellicht komen we elkaar daar wel tegen
Die tripjes ga ik ook zeker doen!quote:Op zondag 9 maart 2008 13:25 schreef Relin het volgende:
Beters!
En zeker wel al die tripjes doen, die zijn de moeite waard!
Weet je al waar je komt te wonen?
Vertel 's wat meer over die vorm van transport?quote:Op zondag 9 maart 2008 08:42 schreef SuperWeber het volgende:
Zijn beide zeker de moeite waard. Ook Tallinn en Stockholm zijn met een bezoekje per (zuip)boot zeker de moeite waard...
Geen (of nauwelijks) voorzetsels. Ter compensatiequote:Op dinsdag 11 maart 2008 18:01 schreef Bora-Bora het volgende:
ZESTIEN naamvallen??Wat een ramp inderdaad!
*Grin*quote:Op dinsdag 11 maart 2008 19:10 schreef Positive_Thinking het volgende:
Begin maar niet over Multa-tuli (spreek taal) daar trouwens
Dat mag ook wel, dan!quote:Op dinsdag 11 maart 2008 19:24 schreef Light het volgende:
Geen (of nauwelijks) voorzetsels. Ter compensatie
Ik heb wel Finse les gehad, maar dat was gewoon op school, heel basic en helaas ben ik het meeste alweer vergetenquote:Op dinsdag 11 maart 2008 17:57 schreef pietjekanarie het volgende:
Aan de mensen die in Finland wonen (of woonden):
Hebben jullie een beetje de taal geleerd? Aangezien Fins geen Indo-Europese taal is lijkt het me echt een onmogelijkheid. Je herkent er toch niks in (behalve het woord sauna). En 16 naamvallen lijkt me ook niet niks, ik heb al moeite met 6 in het Russisch. Ik zou er moedeloos van worden denk ik. En iedereen zal daar goed Engels kunnen, dus dat helpt ook niet mee natuurlijk.
Vroeg ik me gewoon af, ben er verder zelf niet geweest ofzo en had ook geen plannen die kant uit.
Ja, goed filmpje indd! Thx!quote:Op donderdag 20 maart 2008 17:43 schreef Public_NME het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)_dag_in_finland.html
Mooi filmpje...
De beschrijving klopt prima, een tochtje met de zuipboot is echt een must als je een tijdje in Finland vertoeftquote:Op donderdag 20 maart 2008 19:30 schreef Bora-Bora het volgende:
Ja, nog bedankt voor het gedetailleerde zuipbootverslag!
De zuipboot naar Tallinn is Peanuts vergeleken met de zuipboot van Silja of Vikingline naar Stockholm. Zeker als je met 1000+ studenten gaatquote:Op donderdag 20 maart 2008 19:44 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
De beschrijving klopt prima, een tochtje met de zuipboot is echt een must als je een tijdje in Finland vertoeft
Ik sprak gisteren een Finse die inderdaad ook over die reis naar Stockholm vertelde. Dat er daar inderdaad 'best veel' gedronken wordtquote:Op donderdag 20 maart 2008 23:12 schreef Public_NME het volgende:
[..]
De zuipboot naar Tallinn is Peanuts vergeleken met de zuipboot van Silja of Vikingline naar Stockholm. Zeker als je met 1000+ studenten gaat![]()
Twee keer gedaan (2003 en 2005), echt 16u lang (kort slapen hehe) zuipen naar Stockholm, dan 8u met een kater rondlopen daar, en dan weer 16u lang zuipen op de boot terug. Mooi dat bij de stop op Aland iedereen de taxfree winkel in gaat en de booze met karrevrachten tegelijk de winkel uit vliegt. (ook al scheelt het maar een paar euro)
Mijn god, wat heb ik ultiem gare tijden daar op die boot beleefd, maar wat een festijn!*zucht*
Ik wilde eigenlijk nog een keer op een Goom cruise, gewoon voor anker gaan tussen Finland en Estland en zuipen tot je kruipt
Is ze blond?quote:Op zondag 30 maart 2008 19:41 schreef Scherpkoekje het volgende:
Mijn dinnetje woont in Finland![]()
ben er ongeveer een derde van elk jaar, maar jeeeezus wat is die taal moeilijk zeg
Zo'n Goome cruise gaat echt helemaal nergens over. Gewoon de territoriale wateren uit en zuipen maar. Maar het was wel cool!quote:Op donderdag 20 maart 2008 23:12 schreef Public_NME het volgende:
[..]
De zuipboot naar Tallinn is Peanuts vergeleken met de zuipboot van Silja of Vikingline naar Stockholm. Zeker als je met 1000+ studenten gaat![]()
Twee keer gedaan (2003 en 2005), echt 16u lang (kort slapen hehe) zuipen naar Stockholm, dan 8u met een kater rondlopen daar, en dan weer 16u lang zuipen op de boot terug. Mooi dat bij de stop op Aland iedereen de taxfree winkel in gaat en de booze met karrevrachten tegelijk de winkel uit vliegt. (ook al scheelt het maar een paar euro)
Mijn god, wat heb ik ultiem gare tijden daar op die boot beleefd, maar wat een festijn!*zucht*
Ik wilde eigenlijk nog een keer op een Goom cruise, gewoon voor anker gaan tussen Finland en Estland en zuipen tot je kruipt
Ik heb mijn dinnetje (inmiddels mijn vrouw) geexporterd naar Nederland.quote:Op zondag 30 maart 2008 19:41 schreef Scherpkoekje het volgende:
Mijn dinnetje woont in Finland![]()
ben er ongeveer een derde van elk jaar, maar jeeeezus wat is die taal moeilijk zeg
Ik ben haar oomquote:
Waar ergens?quote:Op zondag 13 april 2008 19:46 schreef Susi het volgende:
Volgend academiejaar ga ik in Finland studeren, dus ik moet dit topic niet vergeten
shit, wat je ook gehoord hebt; het was de kat.quote:
De Finnen die ik ken zijn in hun vrije tijd altijd stom dronkenquote:Op maandag 10 maart 2008 21:17 schreef Slappy het volgende:
Hey ik had gehoord van Collega dat Finnen altijd stom dronken zijn weekends ?
Je hebt er genoeg die dat wel worden hoor. In mijn tijd in Finland heb ik na het uitgaan genoeg opstootjes gezien.quote:Op vrijdag 16 mei 2008 09:36 schreef Moragh_DaughterofSune het volgende:
[..]
Ze zijn alleen wel aardig, ze worden niet agressief dronken.
Whoa, sorryquote:Op dinsdag 13 mei 2008 21:50 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Ze is het topic toch weer vergeten, lijkt het...
Volgens mijn zwager, gaat die boot niet voor anker, maar mag je het schip niet verlaten in de haven van Tallinn. Weet je zeker dat die boot voor anker gaat? Want die kennen ze niet...quote:Op donderdag 20 maart 2008 23:12 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Mooie stad. Ken het eigenlijk alleen van het Appeltjes hotel (dat hotel zonder personeel om goedkoop te zijn), een hostel, en de subwayquote:Op donderdag 7 augustus 2008 09:50 schreef Windigo het volgende:
Ik ga volgende week voor t eerst naar mijn Finse vriend in Tampere!
Beter laat dan nooitquote:
Ik heb er echt onwijs veel zin in, heb mijn hele leven al interesse in Finland gehad (Moragh_DaughterofSune die hier in t topic staat is mijn vorige account) en kan niet wachten om eindelijk te gaan!quote:Op donderdag 7 augustus 2008 09:53 schreef Slarioux het volgende:
[..]
Mooie stad. Ken het eigenlijk alleen van het Appeltjes hotel (dat hotel zonder personeel om goedkoop te zijn), een hostel, en de subway
Ik heb het mijn (Finse) vriendin gevraagd en die zegt dat het niet echt Fins klinkt. Ze kon er dan ook niks mee...quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:15 schreef SimtekF1 het volgende:
Zijn er hier mensen aanwezig die goed zijn met Finse achternamen?
Heb op vakantie een meisje leren kennen en ik dacht, laat ik google eens proberen maarja, heb geen idee hoe ik haar achternaam schrijf.
Was iets van Saltikok ofzo? (lijkt idd op saltycock ja, we hebben er toen ook om gelachen)
Sältikkoo misschien? Of Sälttiko? Dat klinkt wat Finser naar mijn idee.quote:Op maandag 11 augustus 2008 22:15 schreef SimtekF1 het volgende:
Zijn er hier mensen aanwezig die goed zijn met Finse achternamen?
Heb op vakantie een meisje leren kennen en ik dacht, laat ik google eens proberen maarja, heb geen idee hoe ik haar achternaam schrijf.
Was iets van Saltikok ofzo? (lijkt idd op saltycock ja, we hebben er toen ook om gelachen)
Have funquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 07:12 schreef Windigo het volgende:
Morgenochtend deze tijd vertrek ik naar Tampere![]()
![]()
![]()
Dat zou ook goed kunnen.quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 07:16 schreef Windigo het volgende:
[..]
Sältikkoo misschien? Of Sälttiko? Dat klinkt wat Finser naar mijn idee.
Ik vraag t ook nog wel even aan mijn vriendquote:Op dinsdag 12 augustus 2008 10:47 schreef SimtekF1 het volgende:
[..]
Dat zou ook goed kunnen.
Misschien kan Super Weber dit ook even aan z'n vriendin voorleggen.
In ieder geval bedankt alvast.
Ik ga het doen, ze ligt nu te pitten, dus het zal iets later worden...quote:Op dinsdag 12 augustus 2008 10:47 schreef SimtekF1 het volgende:
[..]
Dat zou ook goed kunnen.
Misschien kan Super Weber dit ook even aan z'n vriendin voorleggen.
In ieder geval bedankt alvast.
Thanks dude.quote:Op donderdag 14 augustus 2008 03:34 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik ga het doen, ze ligt nu te pitten, dus het zal iets later worden...
I'll keep you updated!!
Misschien Sältikkö zegt ze, maar het betekend niets. Het was het "meest" Fins wat ze er van maken kon....quote:
Vliegen hoeft niet duur te zijn tenminste via duitsland (Dusseldorf en maatschappij airberlin). Ik heb een maand terug retourtje Nederland via internet besteld voor januari. Ik was nog geen 70 euro kwijt. Het was dan ook wel de goedkoopste mogelijkheid. 1 ding wel, alleen als je ruim van te voren boekt kan het erg goedkoop zijn.quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 15:51 schreef Relin het volgende:
Ik ga nog steeds niet terug![]()
![]()
Maar ooit, ooit ga ik weer naar Finland. Moet er alleen effe voor gaan sparen
Even over je sig, dat moet zijn: Minä rakastan suomalaista. Tenminste, als je wil zeggen dat je van een Fin houdt. Ik houd van Finland = Minä rakastan Suomea.quote:Op maandag 1 september 2008 06:26 schreef Windigo het volgende:
Heb nog steeds geen uitsluitsel over mn verblijfplaatsHoor binnen twee weken of ik nou wel of niet kan gaan..Ik hoop zo dat t kan..Ik mis Finland vreselijk!
Gesloten zijn ze ook, dat zullen in eerste instantie ook de eerste paar maanden naar jou toe zijn. Daarna gaat het vanzelf beter.quote:Op maandag 1 september 2008 11:00 schreef Susi het volgende:
Ik woon er nu een weekje en het bevalt mij prima. Alles lekker relaxed. Het enige is dat de mensen ontzettend gesloten er alleen al uitzien, maar het ook nog zijn. Maargoed, dat kan alleen maar beter worden !
Ik ook niet, de vriend bij wie ik zou gaan logeren laat opeens helemaal niets meer van zich horen, al meer dan een maand. Kennelijk beviel hem iets niet, maar als typisch Finse oplossing zegt hij dus niet wat er loos is..quote:Op vrijdag 29 augustus 2008 15:51 schreef Relin het volgende:
Ik ga nog steeds niet terug![]()
![]()
Maar ooit, ooit ga ik weer naar Finland. Moet er alleen effe voor gaan sparen
Ik weet niet of deze heren wel in deze groep vallen. Dit soort mensen lopen volgens mij overal rond, het zou wel erg simpel zijn om ze in dit "hokje" te plaatsen...quote:Op woensdag 24 september 2008 07:30 schreef Windigo het volgende:
Weer een schutter op een school, deze keer in Kauhajoki![]()
Tsja..drank en depressiviteit blijft een slechte combinatie..
Ik zeg ook niet dat dat de 'waarheid' is. Maar het blijft een feit dat veel Finnen depressief zijn en er staat ook in diverse nieuwsberichten dat hij aan de antidepressieva was.quote:Op woensdag 24 september 2008 11:02 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik weet niet of deze heren wel in deze groep vallen. Dit soort mensen lopen volgens mij overal rond, het zou wel erg simpel zijn om ze in dit "hokje" te plaatsen...
Er staat trouwens wel in de krant (nrc) dat het met alcohol en depressie te maken heeft.quote:Op woensdag 24 september 2008 11:46 schreef Windigo het volgende:
[..]
Ik zeg ook niet dat dat de 'waarheid' is. Maar het blijft een feit dat veel Finnen depressief zijn en er staat ook in diverse nieuwsberichten dat hij aan de antidepressieva was.
Ik zal vanavond even navragen wat de Finse kranten schrijven, maar het lijkt mij sterk dat een journalist van het NRC tegenwoordig ook al zieleknijper is... Ik vind het gewoon iets te makkelijk om het daarop af te schuiven...quote:Op woensdag 24 september 2008 12:38 schreef Windigo het volgende:
[..]
Er staat trouwens wel in de krant (nrc) dat het met alcohol en depressie te maken heeft.
Mja het staat in verschillende kranten. En mijn ervaring in Finland is nu eenmaal dat Finnen behoorlijk tekeer kunnen gaan met alcoholquote:Op woensdag 24 september 2008 13:04 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Ik zal vanavond even navragen wat de Finse kranten schrijven, maar het lijkt mij sterk dat een journalist van het NRC tegenwoordig ook al zieleknijper is... Ik vind het gewoon iets te makkelijk om het daarop af te schuiven...
Vertel mij wat, ik heb er bijna een jaar gewoond...quote:Op woensdag 24 september 2008 14:45 schreef Windigo het volgende:
[..]
Mja het staat in verschillende kranten. En mijn ervaring in Finland is nu eenmaal dat Finnen behoorlijk tekeer kunnen gaan met alcohol
Het staat inderdaad niet in de Helsingin Sanomat.
Daarom schieten elke dag dronken en depressieve Finnen hun schoolgenoten overhoop?quote:Op woensdag 24 september 2008 07:30 schreef Windigo het volgende:
Weer een schutter op een school, deze keer in Kauhajoki![]()
Tsja..drank en depressiviteit blijft een slechte combinatie..
quote:Op woensdag 24 september 2008 15:06 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Daarom schieten elke dag dronken en depressieve Finnen hun schoolgenoten overhoop?
Heb ik ergens 'regelmatig' of zelfs 'elke dag' gezegd?quote:Op woensdag 24 september 2008 15:06 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Daarom schieten elke dag dronken en depressieve Finnen hun schoolgenoten overhoop?
Je staat niet op mijn tenen, alleen denk ik dat het iets gecompliceerder is...quote:Op woensdag 24 september 2008 15:25 schreef Windigo het volgende:
[..]
Heb ik ergens 'regelmatig' of zelfs 'elke dag' gezegd?![]()
Wat word er aanvallend gereageerd zeg. Ik zeg niet dat ALLE Finnen dit doen, staat nergens in mijn post. Feit blijft dat veel Finnen drinken, en velen ook depressief zijn in de winter. Er is een verschil tussen veel en altijd.
Mijn ervaring met Finnen (ook mijn vrienden) is dat dit 'vooroordeel' wel degelijk waar is bij een groot deel van de bevolking. Sorry als ik hierbij op sommige tenen sta.
Tjonge, je bent wel een meester van de generalisatie zeg. Wij kunnen er ook weinig aan doen dat je alleen maar met spurgu om ging en daar je ervaringen uit putquote:Op woensdag 24 september 2008 15:25 schreef Windigo het volgende:
[..].
Mijn ervaring met Finnen (ook mijn vrienden) is dat dit 'vooroordeel' wel degelijk waar is bij een groot deel van de bevolking. Sorry als ik hierbij op sommige tenen sta.
Nou, 'een groot deel' is niet iedereen..Ik begrijp niet wat jij daar niet aan snapt.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:12 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Tjonge, je bent wel een meester van de generalisatie zeg. Wij kunnen er ook weinig aan doen dat je alleen maar met spurgu om ging en daar je ervaringen uit put
Nee want je geeft het zelf aan dat ze zo zijn, en die omschrijving past wel bij spurgu ja.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:14 schreef Windigo het volgende:
[..]
Nou, 'een groot deel' is niet iedereen..Ik begrijp niet wat jij daar niet aan snapt.
Jij vind dat jouw conclusies over mijn vrienden geen generalisatie zijn?
Ja..jij weet wie mijn vrienden zijn. Gelukkig weet ik dat niet.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:36 schreef Public_NME het volgende:
[..]
Nee want je geeft het zelf aan dat ze zo zijn, en die omschrijving past wel bij spurgu ja.
Mijn Finse vrienden lusten weliswaar een borrel, maar voldoen zeker niet aan jouw denkbeelden. Maarja, mijn vrienden waren ook hoogopgeleiden, dus dat is misschien niet helemaal representatief voor de populatie.
Je begrijpt me verkeerd. Ik wilde duidelijk maken dat veel drank + depressiviteit een veel te simplistische verklaring is voor wat er gisteren gebeurd is. Als dat de verklaring zou zijn, waarom gebeurt het dan alsnog vrij zelden dat een dronken en depressieve Fin die vrij makkelijk aan een wapen kan komen 11 mensen doodschiet op een school? Ik bedoel, dronkenschap is niet bepaald zeldzaam in Finland, depressiviteit in een dergelijk noordelijk gelegen land ook niet en we weten nu ook dat we Finland qua wapenbezit kunnen vergelijken met de VS. En toch is dit een zeldzame gebeurtenis.quote:Op woensdag 24 september 2008 15:25 schreef Windigo het volgende:
[..]
Heb ik ergens 'regelmatig' of zelfs 'elke dag' gezegd?![]()
Wat word er aanvallend gereageerd zeg. Ik zeg niet dat ALLE Finnen dit doen, staat nergens in mijn post. Feit blijft dat veel Finnen drinken, en velen ook depressief zijn in de winter. Er is een verschil tussen veel en altijd.
En dat ben ik helemaal met je eensquote:Op woensdag 24 september 2008 16:57 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd. Ik wilde duidelijk maken dat veel drank + depressiviteit een veel te simplistische verklaring is voor wat er gisteren gebeurd is. Als dat de verklaring zou zijn, waarom gebeurt het dan alsnog vrij zelden dat een dronken en depressieve Fin die vrij makkelijk aan een wapen kan komen 11 mensen doodschiet op een school? Ik bedoel, dronkenschap is niet bepaald zeldzaam in Finland, depressiviteit in een dergelijk noordelijk gelegen land ook niet en we weten nu ook dat we Finland qua wapenbezit kunnen vergelijken met de VS. En toch is dit een zeldzame gebeurtenis.
Dat is niet helemaal waar, het hoge wapenbezit in Finland komt vooral voort uit de jachttraditie, de meeste vergunninghouders hebben dan ook een jachtgeweer en niet zoals in Amerika een handvuurwapen.quote:Op woensdag 24 september 2008 16:57 schreef Black_Tulip het volgende:
[..]
Je begrijpt me verkeerd. Ik wilde duidelijk maken dat veel drank + depressiviteit een veel te simplistische verklaring is voor wat er gisteren gebeurd is. Als dat de verklaring zou zijn, waarom gebeurt het dan alsnog vrij zelden dat een dronken en depressieve Fin die vrij makkelijk aan een wapen kan komen 11 mensen doodschiet op een school? Ik bedoel, dronkenschap is niet bepaald zeldzaam in Finland, depressiviteit in een dergelijk noordelijk gelegen land ook niet en we weten nu ook dat we Finland qua wapenbezit kunnen vergelijken met de VS. En toch is dit een zeldzame gebeurtenis.
Klopt, maar met een jachtgeweer kun je ook iemand neerschieten. Dat het nu niet daarmee gebeurd is, zegt niks.quote:Op woensdag 24 september 2008 17:12 schreef SuperWeber het volgende:
[..]
Dat is niet helemaal waar, het hoge wapenbezit in Finland komt vooral voort uit de jachttraditie, de meeste vergunninghouders hebben dan ook een jachtgeweer en niet zoals in Amerika een handvuurwapen.
Niemand beweert ook dat het daar vaak voorkomtquote:Op woensdag 24 september 2008 17:30 schreef Positive_Thinking het volgende:
1) Finland heeft al heel lang een hoog wapen bezit per persoon. Finland is daarnaast 1 van de veiligste landen geweest en staat nog steeds hoog in de ranglijst veiligste landen.
2) Depressies etc. Het aantal zelfmoorden is zover mij bekend op een laagterecord. Ook daar is de situatie verbeterd. (Misschien wel dankzij het internet)
Idioten heb je altijd. Ik denk dat er in Nederland vaker een schietpartij is dan hier in Finland. En dat terwijl het wapenbezit daar zo laag is.
Echt waar ? Ik zou dan aan meer oosters gelegen landen denken, en dan met name landen als Rusland, Oekraïne, Servië en dergelijke.quote:Op woensdag 24 september 2008 17:36 schreef Windigo het volgende:
[..]
Niemand beweert ook dat het daar vaak voorkomtWel erg dat het gebeurd. En hoeveel zelfmoorden er zijn zegt niks over het aantal depressieve mensen dat er is. Er stond overigens vandaag in de krant (nrc) dat Finland samen met de baltische landen de hoogste moordcijfers van Europa heeft.
Nee ben ik met je eens, maar de NRC is qua betrouwbaarheid naar mijn idee niet te vergelijken met de telegraafquote:Op woensdag 24 september 2008 22:33 schreef Susi het volgende:
[..]
Echt waar ? Ik zou dan aan meer oosters gelegen landen denken, en dan met name landen als Rusland, Oekraïne, Servië en dergelijke.
Maargoed, eigenlijk is het ook onzin dat er in zo'n artikel van de Telegraaf bijvoorbeeld meteen weer moet staan dat er 2 miljoen wapens in Finland rondgaan. Doet niets af aan de gebeurtenis.
True. Maar ze lokken daar nu reacties uit als 'stop de wapenhandel' etc. Terwijl dit al jaren goed gaat/ging en er niemand in het buitenland naar kraaidequote:Op donderdag 25 september 2008 06:37 schreef Windigo het volgende:
[..]
Nee ben ik met je eens, maar de NRC is qua betrouwbaarheid naar mijn idee niet te vergelijken met de telegraaf
Ja dat vind ik ook onzin. Het heeft veel meer zin de aanleiding te onderzoeken dan het wapen dat is gebruikt.quote:Op donderdag 25 september 2008 07:48 schreef Susi het volgende:
[..]
True. Maar ze lokken daar nu reacties uit als 'stop de wapenhandel' etc. Terwijl dit al jaren goed gaat/ging en er niemand in het buitenland naar kraaide
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |