--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Weer een beetje knipselen en plakselen uit mijn fotomap en mijn reisverslag later heb ik een post gebouwd o/
Sorry voor de verschillende formaten van de foto's, ik heb eventueel nog wel originelen.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoewel Helsinki een de hoofdstad is en daarmee ook van behoorlijke afmetingen is, valt het heel erg mee om door de stad heen te navigeren. In twee dagen is alles redelijk goed te bepalen en is de kaart die je bij je draagt slechts een klein hulpmiddel, dat steeds minder nodig is. Zeker met de Scandinavische cityplanning. De gebouwen in Helsinki zijn gelukkig imposanter dan het eenvoudige stratenplan.
Detail van het station van Helsinki:
![]()
Vlakbij het station in Helsinki:
![]()
Zicht op Helsinki:
![]()
Kerkje in Katajanokka (het stadsdeel van Helsinki dat aan de haven ligt):
![]()
Oulu lijkt trouwens in vele opzichten op Nederland. Er loopt een kanaal (of veredelde rivier) door de vlakke stad heen, waarlangs menig fietser zijn weg vindt. Omdat de stad aan zee ligt, is er ook een haven gemaakt vanwaar vele boten vertrekken. Door de stad heen zijn een paar parkjes gemaakt, waar je lekker in de zon kan zitten in de zomer. 's Winters is het, in tegenstelling tot Nederland, wel ernstig koud.
Stadhuis van Oulu:
![]()
Ook ergens in Oulu:
![]()
Later ging ik via Kuusamo naar Juuma, waar ik een deel van de Pieni Karhunkierros route liep.
Wild water langs de Pieni Karhunkierros route:
![]()
Maar bij de waterval daar mag je niet vissen:
![]()
Daarna ging ik weer terug met de trein.Rond kwart over vier 's ochtends bereikte mijn trein het station van Tampere.(Rechts) En wat voor een station. Functioneel, wel, maar met het charme van een lege deodorantbus.
Laat ik dit gebouw maar zo snel mogelijk verlaten, dacht ik nog. Waarna mijn blik viel op de schoorsteenskyline van de industriestad waarin ik mij bevond. Was het een fout geweest om hier nog te komen? Overal over straat liepen dronken mensen om mijn punt maar te bevestigen, maar ik besloot Tampere nog een kans te geven. Ik was er nu toch.
Verder is de stad zo erg nog niet. Er is veel ruimte voor kunst en waar mogelijk is groen aangelegd. Er is zelfs een soort kunstboulevard met allemaal bomen erlangs etc. Ook zijn er mooie staaltjes van bouwkunst te vinden. Zelf was ik erg gecharmeerd van een futuristisch gebouw dat lijkt alsof het om een UFO heen is gebouwd. Ook staat er een lief klein kerkje.
Het gewraakte Station:
![]()
Lief klein kerkje in Tampere:
![]()
En de Finlayson fabriek(omdat een foto van een fabriek bij Tampere niet mag ontbreken):
![]()
Achteraf valt Tampere me best mee, maar ik weet niet of ik er zou willen wonen. Oulu kwam veel fijner op me over. Evenals Helsinki.
Terug in Helsinki (dus toen ik al in Oulu en Tampere was geweest) had ik veel problemen met het verkrijgen van een bed. Alle hostels waren volgeboekt. Nouja, alle hostels op eentje na. Een hostel op Suomenlinna. Daar heb ik 's avonds nog een paar kiekjes gemaakt.
Nachtelijke blik op de kerk van Suomenlinna (gefortificeerd eilandje voor de kust van Helsinki):
![]()
Diezelfde avond op Suomenlinna:
![]()
Zoek de meeuwen in Helsinki: