abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:58:04 #51
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50232817
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:51 schreef du_ke het volgende:

[..]

Mogelijk, maar ik zie meer in een goed systeem van studiefinanciering evt aangevuld met leningen. Er moet geen grote financiele drempel zijn om te kunnen gaan studeren.
Waarom niet? Er is ook een grote financiële drempel om een Porsche te kopen; je betaalt nu eenmaal voor kwaliteit. Als je toekomstige studenten bewust maakt dat ze zelf moeten investeren in hun studie en hun daarvoor leningen aanbiedt, zullen de meest gemotiveerden daarvoor kiezen. De rest gaat maar lekker wat anders doen.

De kinderen van goede komaf maar zonder talent (voor wie geld geen issue is) haal je er na een jaartje wel uit, want die halen hun targets toch niet. Dus dan is het alsnog aftaaien.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 11:59:32 #52
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_50232878
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:55 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Even voor de goede orde, het is totaal niet het plan om het niveau omlaag te gooien. TS verzint eerst politieke uitspraken om er vervolgens tegenin te kunnen gaan
Ah ok, Godzijdank. Dan heb ik niets gezegd, of getikt dus.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:01:08 #53
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_50232939
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:39 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ze krijgen (denk ik) te laat te maken met tegenstand in hun omgeving. Hierdoor gaan ze denken dat ze in principe overal recht op hebben als ze dat willen.
Ik denk sowieso dat het een goed idee is om verschillende niveaus van voorbereidend wetenschappelijk onderwijs te hebben. Niet iedere studie heeft nou eenmaal even zware eisen. Doordat nu iedere studie vanuit hetzelfde VWO komt, wordt logischerwijs het laagst benodigde niveau de norm. Op zich vang je het wel enigszins af met vakkenpaketten, maar nog steeds kan iemand die het VWO op z'n tandvlees haalt iedere studie gaan doen, dat lijkt me net iets te breed. Zo iemand heeft best een goed niveau, als je bedenkt dat de meerderheid vmbo doet. Het niveau is alleen niet goed genoeg voor geneeskunde of econometrie, om maar eens twee populaire studies er uit te pikken.
Is dat nu echt wel zo? Ik hoorde laatst op de radio twee beta-mensen de wiskunde-examens bespreken en die waren daar best van onder de indruk. Dingen die zij 30 jaar geleden pas op de universiteit kregen werden nu al op 6 VWO getoetst.
En wat geneeskunde betreft vallen de meeste mensen uit omdat ze de werkdruk niet aankunnen. Niet omdat het denkniveau daar zo enorm hoog ligt.
pi_50232973
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:48 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dat zijn echter uitzonderingen.
zover ik heb begrepen op de 3 tu`s niet
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_50232985
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:58 schreef Ringo het volgende:

[..]

Waarom niet? Er is ook een grote financiële drempel om een Porsche te kopen; je betaalt nu eenmaal voor kwaliteit. Als je toekomstige studenten bewust maakt dat ze zelf moeten investeren in hun studie en hun daarvoor leningen aanbiedt, zullen de meest gemotiveerden daarvoor kiezen. De rest gaat maar lekker wat anders doen.
Omdat ik van mening ben dat iedereen die er de kwaliteiten voor heeft de kans moet krijgen om te gaan studeren, niet beperkt door extra (financiele) drempels.
quote:
De kinderen van goede komaf maar zonder talent (voor wie geld geen issue is) haal je er na een jaartje wel uit, want die halen hun targets toch niet. Dus dan is het alsnog aftaaien.
Die kunnen het zich wel veel langer veroorloven aan te klooien om na een paar jaar alsnog serieus te beginnen en het te halen.

Je zorgt dus voor een extra tweedeling in de maatschappij en daar ben ik tegen.
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_50232997
Ik pleit nog steeds voor de oprichting van drie top universiteiten. Die alleen toegankelijk zijn na een zware selectieprocedure....

(zie binnenkort bij EchtGaaf's 10 punten plan )
pi_50233029
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:01 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Is dat nu echt wel zo? Ik hoorde laatst op de radio twee beta-mensen de wiskunde-examens bespreken en die waren daar best van onder de indruk. Dingen die zij 30 jaar geleden pas op de universiteit kregen werden nu al op 6 VWO getoetst.
En wat geneeskunde betreft vallen de meeste mensen uit omdat ze de werkdruk niet aankunnen. Niet omdat het denkniveau daar zo enorm hoog ligt.
klopt er wordt verschillende stof behandeld
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:04:19 #58
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_50233050
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:58 schreef Ringo het volgende:

[..]

De vergelijking die je moet trekken is er natuurlijk een tussen een arme student met talent en een rijke student met talent. Dan houd je toch het fundamentele probleem dat er voor de rijke student een heel veel lagere drempel ligt om te studeren dan voor de armere.

Het systeem dat je voorstelt is natuurlijk niet helemaal te vergelijken met Amerika, maar het gaat wel een stuk die kant op. Makkelijk studeren voor de rijken, terwijl van de armen alleen de allerbesten het halen.
pi_50233089
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:02 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik pleit nog steeds voor de oprichting van drie top universiteiten. Die alleen toegankelijk zijn na een zware selectieprocedure....

(zie binnenkort bij EchtGaaf's 10 punten plan )
http://www.3tu.nl/nl/

vrijdag 8 juni 2007 @ 12:08:07 #60
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50233189
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:02 schreef du_ke het volgende:
Die kunnen het zich wel veel langer veroorloven aan te klooien om na een paar jaar alsnog serieus te beginnen en het te halen.

Je zorgt dus voor een extra tweedeling in de maatschappij en daar ben ik tegen.
Niet als je een systeem hebt dat studenten die na een jaar de norm niet hebben gehaald, er simpelweg uitflikkert. Doorverwijst naar het HBO, weet ik veel wat.
Je moet je opleiding zuiver houden. Kwaliteit en resultaten, daar gaat het om. En je moet zeker niet uit liefdadigheid mensen "een kans geven".
Presteer je niet genoeg? Ben je te lui? Mis je het talent? Opsodemieteren.
pi_50233231
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

http://www.3tu.nl/nl/

vrijdag 8 juni 2007 @ 12:13:01 #62
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50233351
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:04 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

De vergelijking die je moet trekken is er natuurlijk een tussen een arme student met talent en een rijke student met talent. Dan houd je toch het fundamentele probleem dat er voor de rijke student een heel veel lagere drempel ligt om te studeren dan voor de armere.

Het systeem dat je voorstelt is natuurlijk niet helemaal te vergelijken met Amerika, maar het gaat wel een stuk die kant op. Makkelijk studeren voor de rijken, terwijl van de armen alleen de allerbesten het halen.
Leven an sich is voor rijke mensen altijd makkelijker. Dat neem ik voor kennisgeving aan; het is niet de taak van universiteiten om dat per se te veranderen.

Zorg er gewoon voor dat iedereen die de ambitie en het talent heeft, de mogelijkheid heeft om te studeren. Daar mag best iets tegenover staan, het hoeft echt niet gratis, of voor heel weinig geld. Als je je maar tijdens je studie op je studie kan richten. De afbetaling van studieschuld is van later zorg.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:16:56 #63
95427 Hephaistos.
ŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻŻ
pi_50233494
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:13 schreef Ringo het volgende:

[..]

Leven an sich is voor rijke mensen altijd makkelijker. Dat neem ik voor kennisgeving aan; het is niet de taak van universiteiten om dat per se te veranderen.

Zorg er gewoon voor dat iedereen die de ambitie en het talent heeft, de mogelijkheid heeft om te studeren. Daar mag best iets tegenover staan, het hoeft echt niet gratis, of voor heel weinig geld. Als je je maar tijdens je studie op je studie kan richten. De afbetaling van studieschuld is van later zorg.
Zolang je zeer strak het academische niveau hoog houdt zie ik niet in waarom je ook nog een financiele selectie door zou moeten voeren.

Overigens is de tijd van de idealisering van de middelmaat al een tijdje voorbij. De Top-opleidingen en elite-masters springen als paddestoelen de grond uit. Daarom is de OP ook een beetje flauw, omdat dit helemaal geen uitspraken meer zijn die de PvdA zou doen. In Plasterk hebben ze zelfs een regelrecht voorstander van differentiatie en selectie op talent.
pi_50233571
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:08 schreef Ringo het volgende:

[..]

Niet als je een systeem hebt dat studenten die na een jaar de norm niet hebben gehaald, er simpelweg uitflikkert. Doorverwijst naar het HBO, weet ik veel wat.
Je moet je opleiding zuiver houden. Kwaliteit en resultaten, daar gaat het om. En je moet zeker niet uit liefdadigheid mensen "een kans geven".
Presteer je niet genoeg? Ben je te lui? Mis je het talent? Opsodemieteren.
Dus 1 jaartje pech en dan opdonderen? Dat is wel de snelste manier om de kenniseconomie te slopen in elk geval .
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:21:21 #65
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50233634
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:16 schreef Hephaistos. het volgende:
Zolang je zeer strak het academische niveau hoog houdt zie ik niet in waarom je ook nog een financiele selectie door zou moeten voeren.
Niks financiële selectie, je laat mensen gewoon betalen voor de kwaliteit die ze krijgen geleverd.
quote:
Overigens is de tijd van de idealisering van de middelmaat al een tijdje voorbij. De Top-opleidingen en elite-masters springen als paddestoelen de grond uit. Daarom is de OP ook een beetje flauw, omdat dit helemaal geen uitspraken meer zijn die de PvdA zou doen. In Plasterk hebben ze zelfs een regelrecht voorstander van differentiatie en selectie op talent.
Des te meer reden om die farizeeërs te wijzen op de puinhoop die ze in het hoger onderwijs hebben achtergelaten.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:21:51 #66
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_50233651
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:01 schreef Hephaistos. het volgende:

[..]

Hier (sterrenkunde leiden) worden voorzover ik het weet tegenwoordig bijspijker klassen gedaan in het eerste jaar, met name om de wiskundig kennis omhoog te halen. Verder hebben mijn schoonouders een soort bijles bedrijf en ik kan je vertellen dat die niet te spreken zijn over het niveau. Met name de grafische rekenmachine lijkt het echte wiskundige begrip tegen te houden.

Over geneeskunde ben ik het met je eens dat de echte moeilijkheid hem daar in de werkdruk zit. Op zich kan een workaholic met een minder niveau zich daar dus doorheen worstelen. Maar ook dat vraagt waarschijnlijk gewoon een hoger niveau, zodat de werkdruk in de praktijk meevalt voor deze studenten.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_50233669
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Dus 1 jaartje pech en dan opdonderen? Dat is wel de snelste manier om de kenniseconomie te slopen in elk geval .
Pech mag nooit worden bestraft, maar de lat moet gewoon hoger. Onderwijs is al jaren in de uitverkoop.Teveel Bokito's redden het nu .
pi_50233696
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:22 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Pech mag nooit worden bestraft, maar de lat moet gewoon hoger. Onderwijs is al jaren in de uitverkoop.Teveel Bokito's redden het nu .
Nonsens .
pi_50233798
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:23 schreef du_ke het volgende:

[..]

Nonsens .
Nee, echt niet. Jij wilt toch ook dat je diploma goud waard is? Je hebt er toch jaren voor geknockt?

Het heeft je al een vermogen gekost?(en de maatschappij) Daar wil je toch goed van profiteren? Diploma-inflatie is toch erg slecht?
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:26:13 #70
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_50233811
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:19 schreef du_ke het volgende:

[..]

Onzin. Ik heb het niet over pech, dat maak jij ervan met je compassie-stoornis. Ik heb het over mensen die het aan talent en/of ambitie ontbreekt. Die moet je niet laten doormodderen, dat ondermijnt het niveau van de anderen alleen maar.

Intellectuele concurrentiedrift, daar wordt een samenleving beter van. Elke opleiding van kwaliteit is een survival of the fittest. Geen mededogen met zwakke broeders, de wereld is groot genoeg om iets anders te doen.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:27:52 #71
132386 Kieboom
Handelaar in kolen en olie
pi_50233869
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 11:39 schreef kingmob het volgende:

[..]

Ze krijgen (denk ik) te laat te maken met tegenstand in hun omgeving. Hierdoor gaan ze denken dat ze in principe overal recht op hebben als ze dat willen.
Ik denk sowieso dat het een goed idee is om verschillende niveaus van voorbereidend wetenschappelijk onderwijs te hebben. Niet iedere studie heeft nou eenmaal even zware eisen. Doordat nu iedere studie vanuit hetzelfde VWO komt, wordt logischerwijs het laagst benodigde niveau de norm. Op zich vang je het wel enigszins af met vakkenpaketten, maar nog steeds kan iemand die het VWO op z'n tandvlees haalt iedere studie gaan doen, dat lijkt me net iets te breed. Zo iemand heeft best een goed niveau, als je bedenkt dat de meerderheid vmbo doet. Het niveau is alleen niet goed genoeg voor geneeskunde of econometrie, om maar eens twee populaire studies er uit te pikken.
Ik denk dat je hier beter had kunnen schrijven 'met de hakken over de sloot'. Want 'op z'n tandvlees' impliceert dat iemand er hard voor heeft moeten werken en zo iemand zal het ook aan de universiteit wel redden. Zo moeilijk zijn universitaire studies namelijk niet, ook degene die je noemt als voorbeelden van zware studies niet.

Volgens mij is de uitval aan de universiteit primair een kwestie van discipline, en ons toenemende gebrek daaraan. Ik ben toen ik zelf studeerde i.i.g zelden of nooit figuren tegengekomen waarvan ik dacht dat ze echt te dom waren om een studie te doen, maar daarentegen een overvloed aan figuren die te lui en ongedisciplineerd waren om de uren te maken die nodig waren om goede cijfers te halen.
  vrijdag 8 juni 2007 @ 12:29:36 #72
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_50233936
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:22 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nounou, het niveau van de studenten die tot het einde komen is gewoon hoog over het algemeen hoor. Sterker nog, als ik de studenten hier zie die vanuit de 2e fase komen, lijkt het er iig sterk op dat ze het hele onderzoek onderdeel beter oppikken en in het algemeen goed presteren.

Het probleem zit hem in het begin, waar de universiteit veel geld en moeite kwijt is aan mensen waar uiteindelijk niets uitgehaald wordt. Afvallers kan altijd, maar het zijn er wel heel veel.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
pi_50234002
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:25 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Nee, echt niet. Jij wilt toch ook dat je diploma goud waard is? Je hebt er toch jaren voor geknockt?

Het heeft je al een vermogen gekost?(en de maatschappij) Daar wil je toch goed van profiteren? Diploma-inflatie is toch erg slecht?
Als er daadwerkelijk sprake was van diplomainflatie dan had je een punt maar dat valt reuze mee. Ik heb een leuk diploma en prima vooruitzichten op een leuke baan. Dat je niet meteen de hoofdprijs pakt qua inkomen is jammer maar wel logisch.
Het is nog altijd maar een erg bescheiden percentage van de bevolking dat een HBO diploma haalt en voor de universiteiten is dat percentage nog een stuk lager.
pi_50234032
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:26 schreef Ringo het volgende:

[..]

Onzin. Ik heb het niet over pech, dat maak jij ervan met je compassie-stoornis. Ik heb het over mensen die het aan talent en/of ambitie ontbreekt. Die moet je niet laten doormodderen, dat ondermijnt het niveau van de anderen alleen maar.
Wat is er zo erg aan als je 1 of 2 jaar langer over een studie doet?
quote:
Intellectuele concurrentiedrift, daar wordt een samenleving beter van. Elke opleiding van kwaliteit is een survival of the fittest. Geen mededogen met zwakke broeders, de wereld is groot genoeg om iets anders te doen.
Maar dan houd je dus minder hoog opgeleide mensen over. Dat is gewoon een probleem .
pi_50234165
quote:
Op vrijdag 8 juni 2007 12:29 schreef kingmob het volgende:

[..]

Nounou, het niveau van de studenten die tot het einde komen is gewoon hoog over het algemeen hoor. Sterker nog, als ik de studenten hier zie die vanuit de 2e fase komen, lijkt het er iig sterk op dat ze het hele onderzoek onderdeel beter oppikken en in het algemeen goed presteren.

Het probleem zit hem in het begin, waar de universiteit veel geld en moeite kwijt is aan mensen waar uiteindelijk niets uitgehaald wordt. Afvallers kan altijd, maar het zijn er wel heel veel.
En na de uni gaat het ook vaak goed mis.....Uiteindelijk komt maar een kleine fractie op echte wetenschappelijke functies terecht en komen imo verkeert terecht....(een manager of commercieel beroep is zo ongeveer wel het slechtste waar een academicus in terecht kan komen)....Maar wie kan de verleiding van het geld weerstaan?

In een kenniseconomie als de onze moet een veel hoger pct. daar terecht moeten komen...Hiervoor is een totale cultuuromslag voor nodig.

Als dat niet gebeurt, dan zakken we snel af en zal uiteindelijk te koste gaan van de welvaart. We zullen het echt niet redden met onze klompen en tulpen en de VOc-mentaliteit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')